Diskuse k článku

Bakalář a dost. Polovina studentů pedagogiky končí dřív, děti nemá kdo učit

Velká část českých vysokoškoláků, kteří vystudují pedagogické fakulty, nesmějí učit školáky ani studenty. Absolvují totiž vysokou školu jen s titulem bakalář, který jim k tomu nestačí. Na některých školách je takových absolventů více než polovina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z59d93e52n83ě14k 75Ž46e70r48t 4652393777344

Systém bakalářského studia by měl být hlavně na ujednocení středoškoského vzdělání ve třech hlavních oborech - přírodovědné (biologie, chemie, fyzika), technické (matematika, fyzika, chemie) a humanitní (filosofie, sociologie, jazyky, historie, kultura) a měl by být dlouhý tři roky. Na toto studium všude, kde to funguje, navazuje již specializované studium pedagogické pro učitele (dvouleté), medicínské pro doktory (čtyřleté), přírodovědné pro výzkumníky (dvou až pětileté), právnické pro advokáty (tříleté), inženýrské pro techniky (dvou až čtyřleté). Ale to bychom museli ten boloňský systém pochopit, jako třeba v Norsku, a ne ho zdeformovat po "našom"!

+1/0
6.12.2017 12:27

K28a23r21e83l 30U69r50b55a77n 2924324771169

Já si myslím, že učit třeba technický obor může i člověk bez tohoto typu vzdělání.

+2/−3
5.12.2017 12:15

L19u32d37v30í30k 83R35a88k 8815561424814

Krom jiného, proč řešíte Bc? Učitel pro 1 a 2. st. se studuje přímo v 5 letém mgr. studiu, nikoliv 3+2.

0/−1
5.12.2017 11:39

P27e22t38r45a 24N85o81v48á29k79o13v43á 7448336824448

1. ano, 2. ne.

+1/0
5.12.2017 11:45

V10l81a10d30i15m96í66r 23N43o27v45á55k 3512454466661

Mám známého, jemu se pomalu blíží osmdesátka. Na VŠ vyučoval statistiku. Protože je všeobecně známé, že je nedostatek učitelů nebo rovnou z pajdy utečou někam jinam, tak ředitelé (-ky) ZŠ shánějí i bývalé učitele, aby doplnili stav.

Můj známý má vnučku, která se prořekla, že její děda učil. Je obzvlášť bída o učitele matematiky, tak ředitelka dopisem požádala mého známého, aby zkusil učit, a to jen žáky šesté třídy. On kdysi na ZŠ také učil, takže nějaké zkušenosti má.

Koncem roku ale dává výpověď. Ne, že by si hned nezískal autoritu, v jeho věku je to obdivuhodné. Ale, když ti žáci (a obzvlášť kluci neuměli narýsovat ) kružítkem a pravítkem pravý úhel, tak to vzdal.

Navíc, všeobecně, pravil doslova, parchanti jsou dost drzí, i když na mě si nedovolili. Ale vůči sobě a jednotlivým učitelům ano.

Tohle nespraví žádná škola, chce to řemen jako v "Obecné škole".

+13/0
5.12.2017 11:36

P78e12t13r56a 22N20o62v17á49k39o86v38á 7298926854958

Ani na pedagogickou fakultu se nedostane jen tak kadý. Velmi se to omezilo. I proto teď spousty lidí pláčou a pomlouvají pajdáky. Není to ani jistota ani dávačka.

+3/−2
5.12.2017 11:35

T11o90m87á98š 55D21o76b29r55ý 3242126950501

Zavírají se oddělení nemocnice z důvodu nedostatku personálu, ale školy se rušily kvůli nedostatku dětí, nikoliv učitelů.

+1/−1
5.12.2017 11:33

R36o95s82t43i46s64l42a30v 35C31a89h28a 6923797757201

problem je, ze skoly se moc nerusily. A pak se nedostavaji penize.

+1/0
5.12.2017 13:55
Foto

P37e93t49r 41K48a53d60l56e46c 1200663347828

On by ten bakalář i stačil. Ale musel by se někdo konečně zamyslet nad tím, co ty lidi vlastně chtějí naučit. Dokud se bude student učitelství matematiky pro 2.stupeň ZŠ půlku času na fakultě hrabat v limitách, derivacích a integrálech a snažit se dokazovat věty z teorií grup, tak samozřejmě za 3 roky nemá šanci stihnout dostat do sebe to podstatné.

+10/0
5.12.2017 11:11

L11u96d18v66í66k 23R42a13k 8945811374534

Ale stihl, dnes je studium, tak náročné, že si přednášky naplánuji od Po - St., prostě protože to jde, a mohu brigádničit, třeba, tkž.kdybych musel chodit do školy i Čt a Pá, tak jsme Bc. ofiko za 1,5 roku.

+1/0
5.12.2017 11:32

M75a74r68t97i80n 61K41ř10í19ž 9273292610647

Možná byste se měl spíš ve volném čase zabývat studiem interpunkce.

+1/0
5.12.2017 12:39

S11t81a45n36i95s35l96a17v 46T33o33r81o61s 7369666429163

Limity, derivace a integrály zase tak složité nejsou, ale hlavně na základce se neučí. Takže ten Bc. pro základku by klidně mohl stačit, kdyby jeho součástí bylo i nějaké pedagogické vzdělání.

0/0
5.12.2017 12:29

M42a22r22t87i72n 78K90ř58í64ž 9583342330737

NĚKTERÉ limity, derivace a integrály zase tak složité nejsou.

+3/0
5.12.2017 12:43

R83o77s55t11i64s40l95a76v 97C55a39h45a 6383507447251

muzete vysvetlit, co se tam ma tedy z hlediska odbornosti ucit? Vzdyt stredoskolskou matematiku prece umi ;-D;-D;-D a o matice za zakladky nemluve.

0/0
5.12.2017 13:57
Foto

P29e35t74r 66K12a84d17l49e75c 1380133537768

Má se především učit, JAK učit. Kromě toho se má dbát na rozvoj osobnosti budoucího učitele. A ani jedno z toho není práce s busolou, děti... :-)

+1/0
5.12.2017 14:31

R41o76s72t82i71s49l55a35v 59C70a35h46a 6393437657811

Nejenom. Ma se naucit neco o historii, ale i vice, nez bude ucit. BTW, kde se studuje aprobace jen pro 2. stupen? Manzelka ma vystudovanou aprobaci pro 2. a 3. stupen. A tam uz limity atd. samozrejme jsou potreba.

+1/−1
5.12.2017 14:36
Foto

P51e43t37r 56K43a45d33l59e65c 1710973707168

O něco více je OK. Dejme tomu, že učitel M na ZŠ by měl mít zvládnutou matiku pro SŠ. Ale cokoli navíc je fakt zbytečný.

Jinak mě překvapujete, já znám zas jen školy, kde se to studuje odděleně. Např. PdF MU v Brně.

+1/0
5.12.2017 16:42

R35o36s36t52i98s66l78a66v 61C66a11h88a 6883687637481

no to bude ten rozdil mezi narocnejsim matfyzem a lehcim pajdakem. Z hlediska toho, co pisi diskutujici (a koneckoncu i Vy) - je nejaky duvod, proc by se ucitelstvi M nemelo studovat ZAROVEN pro 2. i 3. stupen?

0/0
5.12.2017 16:49
Foto

P30e71t51r 50K66a33d93l75e96c 1430943537228

Nechápu otázku. Nebo resp. jsem odpověď napsal v předchozím příspěvku. Pokud mám učit na 2.stupni, měl bych zvládat matiku 3.stupně. Pokud mám učit na stupni třetím, měl bych umět přece jen leccos i z té vysokoškolské. Navíc - příprava pedagoga na 2.stupeň by měla být úplně o něčem jiném než o odborných znalostech vyučovaných předmětů.

+1/0
5.12.2017 16:56

R26o10s51t84i29s34l44a97v 92C40a76h85a 6243897767361

priprava je stejna. Nebo si myslite, ze na ucnaku jsou zaci lepsi, nez ti na zakladce?

Mimochodem, dva z mych synovcu se setkali se zoufalymi matikarkami. Jeden dostaval petky za to, ze pocital z hlavy. Druhemu jsem vysvetlil goniometricky tvar komplexniho cisla. Z pisemky dostal za 5, protoze pry "pouzita metoda nemuze fungovat", i kdyz vysledky byly spravne a nebylo mu vysvetleno, proc by nemela fungovat. Oboje zkusenost z gymnazia.Rv

0/0
5.12.2017 17:09
Foto

P66e53t75r 68K20a45d98l56e29c 1480113417608

Příprava není stejná ani omylem. Je dost rozdíl mezi vzděláváním jedenáctiletých dětí a devatenáctiletých maturantů, nemyslíte?

Se zoufalými učiteli se občas setkáte, tak jako v každém povolání. Za prvé čistě statisticky prostě nemůžou být všichni OK, za druhé dokud je to podprůměrně placené povolání, těžko do toho dostanete tolik špičkových lidí, kolik byste si přál.

+1/0
5.12.2017 17:13

R54o64s70t35i54s45l65a58v 13C69a44h29a 6493367417741

a co sestnactiletych ucnu?

0/0
5.12.2017 17:30

M63i51l43a27n 48Š39t89ě28p83á11n80e10k 8936642795338

Přesně tak, učitel by měl zvládat vysokoškolskou matematiku, protože prostě musí věci pořádně rozumět a vypořádat se i s nevšedním řešením žáků vybočujících z řady. Máme tady také olympiády a spol. Nejhorší je, když žák ví, že to řešil správně, ale učitel mu to neuzná, bo zná akorát tak učivo pro základní školu a to ještě stylem - jsem cvičená opice. Ta VŠ matematika učí hlavně přemýšlet, i když se to schovává za podle někoho zbytečné limity a integrály.

0/0
6.12.2017 8:38

J12a47r48o74s15l60a69v 53C20h76r62o83b41o49k 4693184670816

Já sem si musel studium na UJAKu prodloužit na pět let jak to bilo naročné takže sem vlasně inženýr.

+1/−3
5.12.2017 11:09

P64e95t66r23a 21N24o74v52á50k52o63v64á 7648486884218

Jo. S tím, jaké děláte hrubky, tak inženýr jo.

+4/0
5.12.2017 11:30

L26u12d87v65í69k 12R81a88k 8175711754154

Ale no tak, nebuďte tak přísná. Přeci UJAK, né?;-D

0/0
5.12.2017 11:33

T86o44m41á72š 42V22e10r82n65e88r 1355334987615

Hlavně čeština byla náročná že?

+3/0
5.12.2017 11:33

J20a27k89u54b 22Š24p94r29i33n66g29e11r 9221612242

Na který VŠ se učí i čeština?

+1/−1
5.12.2017 11:56

I76v16a 49K47r69i64š16t21o89f 9328510480150

U studenta VŠ předpokládáme znalosti ze základní a střední školy. Zejména učivo třetí třídy základní školy a to vyjmenovaná slova jsou žádoucí.

+1/0
5.12.2017 12:41

I54v37a 76K63r65i17š91t63o98f 9618590600200

sem.. bilo..vlasně... nepočítám absenci čárek ve větě. Vy jste na vysoké škole? 8-o

0/0
5.12.2017 11:46

M66a21r73t52i40n 10K47ř68í88ž 9813842840397

Bil...jen nevíme, koho a čím.

+2/0
5.12.2017 12:42

M95a14r16t98i32n 69K75ř88í73ž 9943892640457

Buď budeme titul Bc. akceptovat jako vysokoškolské vzdělání, nebo ho můžeme zrušit. Nevím, proč by neměl titul Bc. stačit pro učitelství.

+6/0
5.12.2017 11:05
Foto

P15e69t59r 76K53a89d85l58e97c 1940463467918

To by se ale musely totálně překopat osnovy. Pokud by to zůstalo, jak je to teď, kdy se předměty pedagogického a psychologického charakteru studují až navazujícím magisterském, tak Bc. rozhodně nestačí.

+6/0
5.12.2017 11:08

M51a10r45t65i54n90a 77M36o20u87d57r10á 7390883846309

takže zrušit

+1/0
5.12.2017 11:16

Š91t25e82f86a94n 94F76r18i21č38a 7942978803976

Nesmíte tu pedagogiku a psychologii tak přeceňovat.

+1/−1
5.12.2017 11:18
Foto

P18e68t61r 40K28a74d52l18e50c 1970863197938

Já už si po 15 letech ve školství můžu dovolit přecenit leccos :-). Každopádně nemluvím jen o pedagogice a psychologii, tam nás leckdy učili taky pěkný houna, mluvím obecně o předmětech rozvíjejících osobnost pedagoga. Mě třeba na fakultě chyběla výuka rétoriky, kurzy zdravé asertivity, komunikace s rodiči atd atd.

+5/0
5.12.2017 11:26

R81o11s76t23i10s11l37a15v 78C62a59h95a 6563337367541

a co teprve administrativa ;-D

+2/0
5.12.2017 16:52

M25a95r79t54i21n 78K87ř47í98ž 9693192760837

NO ano, to je pravda. A bylo by to špatně?

0/0
5.12.2017 11:29
Foto

P74e84t10r 85K10a94d17l43e24c 1930963527928

Nebylo. Ale nevidím to reálně.

+1/0
5.12.2017 11:30

L38u15k12á43š 71Š51m26a62h34e12l 2167634812124

No, na druhou stranu považuji za rozumné se učit didaktiku fyziky (= jak to učit) až poté, co člověk probral mechaniku, elektřinu, termodynamiku a optiku (= co učit), a ne předtím.

+2/0
5.12.2017 12:38

K23a39t24e39ř91i59n30a 14V77a58š20á55k37o29v21á 5111112819125

Však by je překopat mohli...ono nakonec stačí pedagogické minimum, já studovala na fildě, a tohle jsem si k tomu dodělala. Pro mě to bylo zajímavé, základy psychologie, základy pedagogiky, didaktika předmětu. Podle mě to společně s nadáním pro učitelství a tím, že vás učit baví, naprosto stačí na základní osnovy ZŠ.

+2/0
5.12.2017 14:23

J28i49t81k45a 64K97u67l60h31á50n82k92o32v27á 7917931141984

Je zajímavé, že když už někdo učit chce, tak mu stát akorát hází klacky pod nohy. Vystudovala jsem odbornou VŠ, abych mohla učit, tak jsem musela absolvovat další studium, pedagogické, ale ani to mě neopravňuje učit na ZŠ. Když bych chtěla učit angličtinu, tak bych musela absolvovat zase jiné pedagogické studium. A to vše pro podprůměrný plat, který bych i byla ochotna akceptovat, kdyby stát neustále nekomplikoval podmínky.

+11/0
5.12.2017 11:03

R63o15s91t71i34s37l53a32v 25C23a95h50a 6323107347611

a nechcete treba delat operace mozku?

0/−1
5.12.2017 13:59

J62a62n 40C93o59n41s33t97a98n63t94i64n 1872371453350

studoval jsem při práci (dnes se tomu říká kombinované studium) obor, ve kterém jsem bez titulu 20 let pracoval a asi se dá říct, že pracoval úspěšně. obor je to trochu specifický, to je fakt, ale přesto mě úplně šokovalo, jaký balast a nesmysly se na VŠ učily a vyžadovaly. obecně to byla dost absurdní situace, protože mi učitelé prezentovali, jak ideálně můj obor vykonávat, i přesto, že jej nikdy nevykonávali, někdy jsem měl cukání se jich zeptat, jestli si to na chvilku vyměníme, že by se dozvěděli spoustu zajímavých věcí. prostě vás učí jak dělat obor, ve kterém jsou cca 4 krát větší peníze, než berou oni, vy ty peníze berete a musíte dělat věci, o kterých víte, že jsou v praxi naprosto k ničemu. a říkáte si, proč v tom oboru vlastně nepracují. všechno to vlastně píšu jen proto, že jestli bakalářské studium mělo alespoň lehký průnik s praktickými věcmi, magisterské byla čistokrevná a naprosto neuplatnitelná teorie s obskurními předměty, zaměřená akademicky. takže těm z denního studia, kteří nemají praxi, dají křídla na bakalářském, a pak je naprosto umrtví na magisterském. možná i tady bude ten problém.

+8/0
5.12.2017 11:00

J17a11k46u76b 19S56t24a54š90e41k 4827539643794

Jo, to se říká třeba o matice pro ajťáky... když pak v praxi používají max. algebru z pátého stupně ZŠ. Já si myslím, že to prostě rozvíjí analytické myšlení, proto se to na té VŠ učí.

+2/0
5.12.2017 11:03

M27a81r68t69i63n 38K63ř19í49ž 9323802930717

Vysoká škola má člověka naučit přemýšlet, hledat souvislosti a mít širší rozhled. Pokud potřebujete být omezen jen v jediném specializovaném oboru, můžete si zaplatit nějaký kurs.

+1/−1
5.12.2017 11:04

J70a42n 88C44o86n77s69t43a30n62t56i51n 1162471843120

tak to byste měl jít nějakou studovat, naučí vás tam přemýšlet, hledat souvislosti a mít širší rozhled, možná vás tam i naučí chápat psaný text včetně pochopení kontextu...

0/−1
5.12.2017 11:17

M27a57r79t43i29n 45K22ř94í27ž 9723162710967

Na fakultě jsem strávil 14 let, na další teď nechci, díky.

0/0
5.12.2017 11:28

V61i24k95t25o84r 53J21o12h96á94n74e94k 4454954288220

Mohl byste prozradit, o jaky obor se jedna?

Ze sve zkusenosti znam naopak radu oboru, kde naopak nema Bc. temer smysl (vesmes technicke, ale nejenom), mnohdy ani Mgr./Ing. (potrebujete PhD - a to rozhodne ne jen kvuli tomu papiru).

0/0
5.12.2017 11:05

K28a57t90e77ř17i31n73a 10V59a52š34á29k92o26v23á 5711962469685

A to třeba v jakých? Taky mě zajímá.

0/0
5.12.2017 14:24

Najdete na iDNES.cz