Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud dostal žalobu na kandidaturu Topolánka, Hilšera či Kulhánka

Nejvyšší správní soud dostal žalobu na kandidaturu uchazečů o Hrad Mirka Topolánka, Vratislava Kulhánka, Marka Hilšera, Jiřího Hynka a Petra Hanniga. Serveru iDNES.cz to řekl předseda soudu Josef Baxa. Žalobu podal kvůli zamítnutí své kandidatury ministerstvem vnitra i Josef Toman.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L70a69d27i91s59l31a49v 41L61a78k24e12r 2173539695806

V Blesku jsem se dočetl: "Profesor Jan Kysela (43) rezolutně odmítá výklad rezortu vnitra a přiklání se k variantě, že jeden zákonodárce může podpořit jen jednoho kandidáta. Podobně mluví i další odborník Václav Pavlíček (83). „Pokud někdo podá kandidátku, která obsahuje podpisy zčásti stejných zákonodárců jako jiný kandidát, taková kandidátka by nemohla být předmětem hlasování,“ komentoval pro iDNES."

K tomu je třeba říci, že Kysela i Pavlíček se naprosto mýlí, přestože se sami označují za ústavní právníky.

Zákon stanoví, že existuje množina osob, označená v zákoně legislativní zkratkou "navrhující senátoři". Označme ji množina A. Prvky této množiny jsou jednotliví senátoři, kteří podepsali konkrétní kandidátní listinu. Jestliže existuje jiná kandidátní listina s podpisy pro jiného kandidáta, jde nepochybně o druhou množinu osob (množina B).

Jednoduše lze zjistit, zda obě množiny A,B se rovnají. Dvě množiny se rovnají, jestliže obě obsahují tytéž prvky.

Zapisujeme A= B.

Při tom platí, že množiny A, B se rovnají jedině tehdy, když každý prvek množiny A je prvkem množiny B a zároveň každý prvek množiny B je prvkem množiny A.

--------------------------------------------------

Stejné je to s podpisy senátorů na kandidátních listinách. Platí tedy ze zákona, že senátoři ve stejné množině (ve stejném složení) nesmějí podepsat druhou kandidátní listinu. Je-li však na druhé či další kandidátní listině alespoň jeden podpis navíc (či naopak alespoň jeden podpis chybí) , pak jde o dvě různé množiny, které se nerovnají.

Závěr: senátor či poslanec může podepsat tolik kandidátních listin, kolik uzná za vhodné. Musí se však vždy jednat o různé množiny navrhujících senátorů.

Podotýkám, že matematická pravidla není třeba před soudem prokazovat. Soud k jejich platnosti přihlédne vždy. To platí i pro pravidlo o rovnosti množin.

+1/0
1.12.2017 9:51

L18a43d70i14s31l23a92v 22L82a84k84e47r 2153379585456

Není pochyb o tom, že zákon o volbě prezidenta republiky má chyby - ostatně jako většina zákonů přijímaných v ČR.

Chybné je např. znění věty v čl. 21 odst. 3 zákona: "Ministerstvo vnitra zašle seznam kandidátů na funkci prezidenta republiky, kteří PODALI kandidátní listinu, Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (dále jen „Úřad“) zřízenému podle zákona upravujícího sdružování v politických stranách a politických hnutích."

Při tom v čl. 21 odst. 1 je určeno, že kandidátní listinu nepodává samotný kandidát! Listinu podávají navrhující poslanci, případně navrhující senátoři, případně kterýkoliv občan. Podle doslovného výkladu zákona by tedy ministerstvo vnitra žádný seznam nikam nezasílalo - leda že by šlo o navrhujícího občana, který navrhuje sám sebe na presidenta.

Protože platné znění zákona je nesmyslem, je třeba vyložit zákon proti jeho znění: Ministerstvo vnitra tedy zašle Úřadu seznam VŠECH kandidátů, bez ohledu na to kdo podal kandidátní listinu.

Za paskvil děkujme poslancům, senátorům a presidentovi, který tento nesmysl podepsal.

0/0
1.12.2017 9:19

L77a76d56i94s10l37a48v 53P37o71s95p55í23c84h84a35l 1298567843140

Napadlo také někoho kontrolovat, zda na podpisových arších Zemana, Drahoše a Horáčka nejsou duplicitní podpisy?

Jak je specifikován podpis občana? a) souhlasí s kandidaturou nebo b) bude volit kandidáta? V případě b) by duplicitní podpisy byly nelogické...

0/0
1.12.2017 0:09

L23a26d53i56s75l15a19v 73L45a11k35e33r 2303789335396

Pan Pospíchal se táže: "Jak je specifikován podpis občana? a) souhlasí s kandidaturou nebo b) bude volit kandidáta? "

To si můžete pane Pospíchale přece přečíst v zákoně. Ten stanoví, že navrhující občan je navrhujícím občanem, odevzdá-li kandidátní listinu a "... podpoří-li jeho návrh petice podepsaná nejméně 50000 občany oprávněnými volit prezidenta republiky".

Podpisem takové petice se žádný oprávněný občan k ničemu nezavazuje. Zejména se nezavazuje, že bude volit jím podpořeného kandidáta. Nezavazuje se ani zda se vůbec dostaví k volbě presidenta republiky. Samozřejmě můžete jako občan podepsat třebas 10 petic pro různé kandidáty.

Shodné je to s poslanci/senátory. Navrhující poslanci/senátoři pouze navrhují kandidáta postupem upraveným v zákoně. Koho bude každý z nich volit a zda vůbec bude volit - to je úplně jiná otázka.

0/0
1.12.2017 10:13

K96a74r79l 80R94i27e75g58e27l 4464972978106

Bravo pani Holovska...

+1/−1
30.11.2017 9:25

H59y28n58e52k 54M31r61t32v98ý 2280947289731

se žalobou souhlasím, protože jsem dané ustanovení četl a opravdu mi to přišlo, že se počítá s jedním podpisem od jednoho poslance / senátora.

nechť se přesná formulace posoudí soudně ...R^

+6/−1
30.11.2017 8:58

M17a35r46t71i35n 43V60i54n37t53r 8750147193957

Ano, text zákona více méně počítá s jedním podpisem od jednoho poslance / senátora.

Jenže ten zákon je psán tak nešťastně, že stejná skupina se může podepsat jen jednou, takže se dá vykládat i tak, že změnou části členů té poslanecké nebo senátorské skupiny jde o novou skupinu. A kandidátům není zakázáno oslovit již "použité" poslance / senátory (ani o tom nemusí vědět).

Ale co mně osobně přijde jako nejzávažnější, tak sice i kdybychom dovodili, že se poslanec / senátor smí podepsat jen jednou, tak v zákoně chybí jednoznačné a předem známé pravidlo, které "duplicitní" podpisy mají být vyřazeny (pokud se poslanec / senátor podepíše víckrát, zda platí jen první z podpisů, nebo jen poslední z podpisů, nebo žádný z podpisů, nebo zda se to posuzuje ne podle pořadí podpisů, ale podle pořadí doručení přihlášek na MVČR).

A k tomu je třeba připočítat, že část kandidátů o té duplicitě podpisů ani nemusí vědět (resp. musí se spoléhat na čestnost a pravdomluvnost politiků).

Podle mě je ve výsledku tak nešťastné, když chybí jasná "vyřazovací pravidla", že by letos neměl být vyřazen nikdo. Nedostatky v zákoně pak buď odstraní soudní výklad, nebo by byla na místě drobná novela do příštích voleb.

Ale samozřejmě je možné, že soudy se na to budou dívat jinak, což budu respektovat.

+3/0
30.11.2017 9:45

H49y94n39e39k 16M20r72t85v82ý 2760807759571

slovo "skupina" tam vůbec nefiguruje. to si tam doplňují ti, co zákon chtějí vykládat tak, že jedno, jestli jeden zákonodárce podepíše několik kandidatur.

jinak jsem ovšem taky toho názoru, že legislativa by měla být přesná a jednoznačná všude tam, kde to jde a nespoléhat se tolik na ducha zákona. ten je totiž, na rozdíl od jednoznačné litery, zpochybnitelný.

0/−2
30.11.2017 17:13

P71e16t96r 56D84o61s30t20á49l 1221541213638

Chtelo by to nejaky nezavisly soud. Pro zacatek ne cesky ...

0/0
30.11.2017 18:41

J31a73n 81K48r45á34t21k37ý 9692880873

Nechci v této věco dělat chytrého, nevím, zda poslanec, či senátor se může či nemůže podepsat x krát.

Jestli ovšem může, tak pro příští volby doporučuji, aby si na Václavském postavili stánek a za "správní" poplatek se podepisovali všem zájemcům. Budou mít frontu chudáků, kteří se chtějí dostat do novin.

Uvidíme za 6 týdnů - ani jeden z těch, kteří získali podpisy tímto způsobem se nedostanou do druhého kola...!

+3/−2
30.11.2017 8:32

P17e11t30r 52D68o90s59t85á87l 1471401963908

At se kazdy z nich podepisuje komu chce, volit budou lidi. Jestli bude kandidovat Pepa Bohaty z Treskoprsk a dostane 0 hlasu, nikomu to neublizi.

+1/0
30.11.2017 18:40

J51a87n 84K10r82á83t27k51ý 9722270633

Jste opravdu skálopevně přesvědčený, že poslanci-senátoři se podepisují pod žádosti jen pro krásné oči kandidáta...?

+1/0
30.11.2017 19:16

J18a93n 42K40r32á60t78k36ý 9662950543

Nedalo mně to, tak jsem si zjišťoval názor MV ČR (jmenovitě náměstek Mlsna):

" Žalobu může podat jen ten, kdo nebyl k volbám připuštěn, a pouze proti tomuto rozhodnutí. Nemůžete podat správní žalobu ve věci někoho jiného. Kandidát se může bránit proti tomu, že nebyl zaregistrován, ale nelze podat žalobu na to, že byl zaregistrován někdo jiný."

A to samozřejmě žádný z kandidátů neudělá. Není si samozřejmě jistý, jestli se mu senátor-poslanec podepsal dřív, než tomu druhému...!

+1/0
30.11.2017 19:23

J29a88n 96K52r63á61t77k58ý 9182900763

Nikomu to neublíží?

Rozhodně to ublíží státnímu roizpočtu. Když ničím jiným, tak vytištěním 8 (9) milionů volebních lístků s jeho jménem. 1000 kusů listů stojí 100 Kč, plus tisk, plus distribuce.

0/0
30.11.2017 19:26

V90l95a56d48i21m53í84r 70V45e43t82e65š43k74a 2581285635372

R^

0/0
1.12.2017 9:16
Foto

M67i13l39a93n 96S68o95u12š40e30k 9656737231182

Barboro Janáková, autorko článku: zkuste se, až budete mít trochu času nazbyt, podívat na pravidla pravopisu, zejména na interpunkci, čárky... Například hned v titulku Vám jedna taková čárka chybí před "či". Mrkněte na to, vypadá to hloupě, že jako redaktorka moc tyto věci neovládáte, ač by to mělo být samozřejmostí. Další pak ve svém textu už jistě snadno najdete. Děkuji za pochopení.

+2/−4
30.11.2017 1:22

M72a41r12t45i82n 82K49o34v51á94ř 1591206450324

v nadpisu žádná chyba není - před "či" čárka nemá být.

+2/0
30.11.2017 5:45

J62a77n 14K42r23á31t49k87ý 9462960983

Jen tak mimochodem.

Autorka článku poslala článek redakci a text napsala redakční písařka.

Chyba je na straně redakce, nikoliv na straně autorky textu.

0/0
30.11.2017 8:16

V86l52a18d23i64m15í71r 30V74e92t11e71š23k45a 2801875435612

Ovšem článek je podepsán.

0/0
30.11.2017 10:00

J44a43n 85K33r72á48t62k25ý 9332600913

Vlastnoručně?

Je tam uveden autor, nikoliv podpis.

0/0
30.11.2017 19:28

V68l84a94d15i45m95í39r 40V20e85t89e87š89k70a 2391605155902

U tebe zcela jistě nebude krátké pouze jméno.....

0/0
30.11.2017 22:29

J96a42n 43U16l36r11i62c22h 9639796689604

Holovská (dříve ODS) se chce jen zviditelnit. Kandidovala zřejmě proto, aby jako kandidátka měla oprávnění podat tuto žalobu. Je mi jí líto. Z kandidátů, jejichž kandidaturu napadá, nemá ani jeden reálnou šanci stát se prezidentem. Ale rozhodnutí soudu alespoň odstraní nejasnost ve volebním zákoně.

Zdá se, že prezidentská volba přitahuje pozornost osob s duševními problémy jako lampa hmyz.

+2/−1
29.11.2017 22:18

J49a81n 20K37r15á18t16k65ý 9762490503

Vy se domníváte, že ti, kteří kandidují JEN s podpisy poslanců, resp. senátorů, mají šanci dostat se do druhého kola, příp. vůbec zvítězit?

Když jsem např. poslouchal na ČT24 v interwiew kandidáta MUDr. Hilšera, tak ten je úplně mimo. Ono nestačí zviditelňovat se polonahý před Strakovou akademií...

0/0
30.11.2017 8:20

J56a32n 74U53l54r95i62c42h 9869566339364

Šance kandidátů na zvolení nijak nesouvisí s tím, kterým ze zákonných způsobů získali nominaci.

0/0
30.11.2017 10:18

J27a58n 61K58r92á52t32k42ý 9592700593

Vzpomeňte si na tento názor v sobotu 13. ledna odpoledne...

+1/0
30.11.2017 19:30
Foto

R46u18d77o61l64f 31P54o48l24a56n91e85c83k60ý 3573174263105

Říká si "mlsná tygřice" - jednak proto, že se narodila v roce Tygra a také kvůli stejnojmennému kulturnímu klubu, který vedla a kde se mimo jiné spřátelila s předsedou Pirátů Ivanem Bartošem.

Jedna politická zkušenost ženě, která se dle svých slov živí jako alchymistka, ale zjevně nestačila. Na poslední chvíli vytáhla do boje o umístění se na seznam prezidentských kandidátů pro rok 2018.

+3/−3
29.11.2017 21:07
Foto

R46u80d14o25l55f 91P78o52l59a22n23e53c17k90ý 3853714383455

Kdo měl někdy co do činění s Prahou 8, ten ženu extravagantního zjevu Terezii Holovskou dobře zná. Na přelomu milénia tu totiž dělala místostarostku, na kteroužto pozici rezignovala po poprasku kvůli financování akcí pořádaných městskou částí a kvůli nařčení z využívání úředníků k úkonům mimo jejich pracovní náplň. K odstupu ji tehdy vyzval celý klub ODS, což Holovská označila za spiknutí a "boj o koryta".

+2/−2
29.11.2017 21:25

V42l17a18d78i35m71í77r 96V45e44t16e41š22k88a 2541305625842

A “myslící” inteligentní přispěvatelé chrlí minusy. Inu, blb bude vždy tvrdit, že to bílé kolečko je černý čtvereček a nic jej nepřesvědčí.

0/−1
30.11.2017 9:58

P82a21v70l42i35n69a 49H10a10m21p32l21o39v81a 7121348489952

Uz bych do toho nevrtala. Aspon bude sranda. Jestli Hilser Topola nastve, tak bude zajimava debata;-)

+1/0
29.11.2017 20:46

V16l75a65d17i74m61í75r 77V47e74t77e95š26k17a 2821915605852

Bureš dělá co může.

0/−7
29.11.2017 19:43

M49a10r80t48i38n34a 70M65o74u34d14r33á 7380873506579

Holovská je z ODS a sama žádala o podpisy, jenže je nedostala

+3/0
29.11.2017 20:04

V23l85a28d74i46m19í65r 57V32e73t32e14š93k24a 2381475305262

Soudruh Bureš je také z ANO.

0/−7
29.11.2017 20:28

P83a48v25l67i47n40a 45H18a85m51p72l24o45v89a 7551688929952

Vy jste robot? Nebo co to je za nesmyslnou odpoved?

+7/0
29.11.2017 20:44

V72l85a48d40i43m33í26r 63V12e66t71e60š95k66a 2121225135112

Stačí se zamyslet. (Pomůcka: dělá se to hlavou.)

0/−7
29.11.2017 21:25

I42v55a 48V86a39l38č32í23k83o18v38á 3420589359

Tak proč to neděláte?;-D

+5/0
29.11.2017 21:44
Foto

M30i41l74a44n 76S53o14u90š51e82k 9386787451352

Klídek... na Vetešku nereagovat, postrádá to jakýkoliv smysl.

+3/0
30.11.2017 1:24

L55u16b21o32š 86D53o35l47e57ž84a55l 4205174293494

Tady už do toho kecá, kde jaká "Veteš";-D

0/0
30.11.2017 8:30

V18l35a68d17i45m39í64r 90V67e45t58e95š51k14a 2641585605912

Hm ... a přitom tvůj úvodní příspěvek vypadal docela inteligentně....

0/0
1.12.2017 9:30
Foto

R95u67d76o95l15f 55P14o10l82a82n88e87c65k45ý 3833504433575

Holovská byla v ODS v letech 1998-2000. Takže není z ODS.

+2/0
29.11.2017 21:24

J68a70n 10K95r90á24t52k86ý 9372560823

Veteško, hlupákům tykám. Jseš normální?

+3/0
30.11.2017 8:22

M42a91r36e94k 27D20e61m71č21á30k 9235124456565

Jisté je jen jedno - opět nebude prezidentská volba žádná sranda. Vůbec nevím, koho si ze současné top čtyřky vybrat, a házet to někomu z bottom pětky vypadá jako docela promarněná hodina života.

Zeman - buran, rusofil, sinofil, jde na ruku Babišovi i Kellnerovi a dělá nám v USA i EU ostudu

Drahoš - veskrze nudný pán s přiblblými tweety na úrovni nadporučíka Mazurka z Černých baronů (hrál ho Dvořák), podporován Dědkem, který je kamarád Babiše

Horáček - sólista s vůní naftalínu, jeho lyrikály mě nebaví, plusem je, že za ním nestojí žádný oligarcha, mínusem fakt, že sám je miliardářem odtrženým od reality

Topolánek - mohl by to být docela dobrý kandidát, je takový lidový a přesto o něco slušnější než Zeman, ale taky za ním stojí oligarchové (Křetínský, Kellner), takže jeho kandidatura vypadá spíš jako pojistka Kellnera pro případ, že by to Zeman nakonec nedal

Včil babo raď!

+1/−3
29.11.2017 19:09

V80l12a78d78i22m21í10r 70V17e88t88e91š10k75a 2621525275272

S Topolem se mýlíš, to je celkem férový chlap a u nudného Drahoše možná nevíš, že nosí brýle s normálními, nedioptrickými skly. Prý aby vypadal inteligentněji... ;-D;-D;-D;-D;-D Pokud toto může VEŘEJNĚ říct bývalý předseda České akademie věd.....

U Zemana je třeba připomenout také záhadné vyrovnání ruského dluhu firmou sídlící v GB v zahradním domečku, "zájezd" do Bamberku, notorický alkoholismus atd

+2/−6
29.11.2017 19:49

I56v27a 49V89a62l92č48í35k32o78v31á 3370559679

Pane Veteško. Stavíte se k tomu bulvárně. Drahoš byl krátkozraký, nosil brýle, protože je potřeboval, nechal si provést korekci zraku, jako mnoho lidí a prostě pokračuje v nošení brýlí, protože je na to zvyklý on sám i jeho okolí. Tak nechápu, čemu se tlemíte. A už vůbec nerozumím tomu, proč by to podle vás nemohl říct veřejně.

Takto korektně argumentujete vždy?:-P

+4/0
29.11.2017 20:05

V63l49a20d22i73m17í24r 45V81e71t84e46š15k35a 2201845195672

Zda byl či nebyl krátkozraký nevím, pouze uvádím to, co jsem slyšel z jeho úst. Nějaké argumenty jsem použil kdy?

0/−4
29.11.2017 20:26

I12v94a 55V28a16l89č49í84k40o86v88á 3310489799

Snažíte se ho zesměšnit. A to korektní není.

Argumentujete nekorektně v příspěvku, na který reaguji.

"Argument (lat. argumentum od arguo, objasňuji, vyvracím, obviňuji) je důkaz, důvod nebo doklad, že nějaké tvrzení je pravdivé nebo naopak nepravdivé, že platí nebo neplatí."

+4/0
29.11.2017 20:47

V43l31a37d60i65m50í78r 20V12e21t44e77š15k25a 2861225245462

Kdy jsem uvedl "důkaz, důvod nebo doklad, že nějaké tvrzení je pravdivé nebo naopak nepravdivé, že platí nebo neplatí"? Ten češtin zřejmě bude felký potvor.... ;-)

0/−4
29.11.2017 21:21

I68v63a 34V59a22l45č42í29k72o87v75á 3370569599

Ano, pro vás je to jasný problém.

Toto je vaše přemoudrá argumentace:

"u nudného Drahoše možná nevíš, že nosí brýle s normálními, nedioptrickými skly. Prý aby vypadal inteligentněji... Pokud toto může VEŘEJNĚ říct bývalý předseda České akademie věd."

To je materiál. Rv Ještě máte nějaký dotaz? :-P

+1/0
29.11.2017 21:43

V32l14a13d83i96m58í29r 68V88e91t91e43š82k38a 2831335975282

Ano. Kde je ten MŮJ argument. Stále jej marně hledám.

0/−3
29.11.2017 22:07

I71v51a 62V84a54l82č18í90k28o46v76á 3890439749

Tak to máte vážně špatné. Jsou v uvozovkách, víc už vaše trolení krmit nebudu. V

+1/0
30.11.2017 9:40

V64l83a54d11i22m12í24r 65V27e10t74e42š67k77a 2621145445482

No konečně aspoň náznak myšlení.

0/−1
30.11.2017 9:52





Najdete na iDNES.cz