Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učebny plné CO2, školy po zateplení zapomínají pořádně větrat

Únava, nepozornost nebo pálení očí. To vše jsou důsledky pobytu v prostředí s příliš vysokou koncentrací oxidu uhličitého (CO2). Během zimy se s tímto problémem v Česku potýká zhruba třetina školních tříd. Špatný vzduch mají zejména tam, kde zateplili školu bez rozmyslu, píše úterní MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L86e12n11k22a 92P33o63k68o45r91n89a 7974443413441

No jo, jako by si doma kazdy pravidelne vetral, ze? A hned je co resit. Chtela bych videt nektere zakourene domacnosti, ve kterych deti ziji.

0/0
28.11.2017 21:04

K78a61r57e79l 25N78o95v61á38č84e59k 5451435169336

Proč se neoblíkáme do igelitového oblečení? A proč balíme budovy do neprodyšného igelitu? I když se dá křeček do papírové krabice, tak se mu tam propíchají díry.

+4/−1
28.11.2017 15:07

A59l93e69x76a46n21d93r 50C33h88y73t92i56l 2164562405901

Protože igelit nemá izolační vlastnosti?

Polystyrren je má.

Hádejte schválně, kolik vnitřní vlhkosti projde přes zeď ven. Očividně o tom nemáte ani páru. Stačí mi to v procentech. (Napovím, že jsem to už v jednom příspěvku psal)

+2/0
28.11.2017 16:12

M72a11r85t55i54n 64N95e43r16m86u32t 4269400948784

Protože tahle generace ještě neumí s novými okny zacházet. Pořád přetrvává starý přístup "pořádně všechno zavřít, aby nám neuteklo teplo". Správně má být teplé stěny, čerstvý vzduch.

0/0
28.11.2017 19:03

P19e10t58r 83T73r83u46h74l12a24ř46í84k 3732549165861

Tak u me v kanclu to je taky zazitek. Aspon sem nikdo neleze.:-)

+2/0
28.11.2017 12:46

A44l37e52n87a 12E24l60i57á18š24o31v81á 3244591432468

Než dávat peníze na vzdělání, dáme je vzduchotechnikům. Nebo naučíme učitele větrat?

0/−1
28.11.2017 12:16

L66i56b61o61r 37U47r39b42a88n37i11e18c 5796623819

Dělostřelecká příprava pro uzákonnění vzduchotechnik? Však už k tomu i diskutující dospívají, že jsou třeba.

+3/0
28.11.2017 12:06

M96i30c22h76a20l 53T59e50s66a21ř 4558682230361

Dělostřelecká příprava ani není třeba. Popisované problémy jsou naprosto reálné, není o žádné vrtění psem. V dohledné době bude norma na tepelnou techniku zpřísněná tak, že novostavby budou všechny "nízkoenergetické" (uvozovky proto, že parametry nemusí být přesně v mezích dnešní definice). A aby barák vyšel nízkoenergetický a zároveň splňoval výměnu vzduchu, nemůžete pouštět teplo z oken, musíte ho rekuperovat. Vzduchotechnika ani nemusí být explicitně nařízená, ale bez ní to prostě nebude vycházet.

Ať se nám to líbí nebo ne, je to evoluční vývoj. Pokud chceme mít úsporné baráky, musíme z nich vyhnat vlhkost, udržet v nich teplo a dsotat dovnitř čerstvý vzduch. A všechno najednou to bez vzduchotechniky neumíme... Nakonec, otevřená ohniště jsme taky opustili a nijak nám nechybí... osobně se zrovna vzduchotechniky nijak zvlášť neděsím - oproti jiným technologiím, které už v domech běžně máme, je to docela primitivní, přesto velmi funkční záležitost.

+1/−1
28.11.2017 16:06

Š38á59r79k42a 31M35a40t17y48á39š81o75v24á 1501715812709

aneb,jak z eškolství vyrvat další prachy...za rekuperace...když si škola hlídá spotřebu...tohel jim zaplatí kraj a energie si platěj sami,poběží to do tý doby,než jim pošlou účet ...to bude pálka....

+2/−1
28.11.2017 12:01

T30o16m15á51š 28T42a62t22í34č88e46k 5180112860798

Správné větrání rozpočet nijak citelně nezvyšuje. Když se větrá KRÁTCE a INTENZIVNĚ, dojde jen k výměně vzduchu, jehož tepelná kapacita je téměř nulová. Otevřít, co jde, provětrat, zavřít - do minuty je teplota v místnosti na hodnotě před větráním.

+3/0
28.11.2017 12:19

J27a86n 30C24h74o79b30o82t 5493748949807

K čemu je, že ušetří na topení, když tím torpédují svůj hlavní účel a dusí žáky...a to tentokrát doslova?

0/0
28.11.2017 19:04

I68v70a23n 76B74u51b70l82a 3862515165314

Hezký příklad obecné základní nevzdělanosti.

+1/0
28.11.2017 11:04

T53o38m23á88š 71M27a82t58ě92j 9735738373692

Nojono.. když ony ty dotační smlouvy jsou nastaveny tak, že musí být zajišťěna úspora během sledovaného období (5 let třeba). A pokud se ta úspora nedodrží - tak se dotace vrací.

Jenže aby se ta dotace vůbec dostala - tak jsou ty výpočty poměrně optimistické - a v reálu se sice možná splnit dají, ale ne při běžném provozu. (Školám a vůbec celkově - kolikrát ani tak nejde o to zateplení, ale o opravu fasády a výměnu rozpadajících se oken - na opravu ale nikdo dotaci nedá, takže....).

+2/−2
28.11.2017 10:32

T54o93m50á15š 41T35a30t45í91č86e27k 5520292750948

Nojo, smrádeček, ale teploučko!

Bylo by zajímavé zjistit, do jaké míry jsou současná zimomřivost a vyzývání přetopených prostor způsobeny neustálým vožením hýždí i pro rohlíky. Mám takový dojem, že značná část obyvatel tráví během chladného počasí čas venku po vteřinách. Potom jsou na saunové teploty a nedýchatelný vzduch zvyklí. :-P

+5/0
28.11.2017 10:17

J34a21r38o56m13í43r 71K67r57á75l 4530359854329

Ta teplota je dána vyhláškou. Je to 22°, přičemž teplota podlahy nesmí klesnout po 19° (a to je často problém).

0/0
28.11.2017 11:27

T63o85m21á30š 13M10a23t10ě38j 9915118103882

Pocitová teplota má poměrně velkou návaznost na relatvní vhkost vzduchu.

Tělo vnímá teplotu nikoliv v absolutní hodnotě, ale podle tepelné ztráty - směru a intenzitě toku energie. Při snížení relativní vlhkosti vzduchu - si můžeš dovolit snížit teplotu a stejně zachováš teplotní pohodu pro tělo.

Problém je ta zpětná vazba - vyšší teplota znamená vyšší schopnost vzduchu absorbovat vodu - to zvyšuje schopnost vzduchu absorbovat teplo z těla - to zvyšuje pocit nedostatečné teploty a potřebu přitopit ... a vyrovná se ti to někde kolem 24C a 60% relativní vlhkosti, protože vzdušná vlhkost už nahoru nepoleze - protože začne kondenzovat voda na zdi (16C rosný bod) - a vzdušná vlhkost se zastabilizuje.

0/0
28.11.2017 11:37

T27o17m77á95š 84T10a39t38í26č77e49k 5250412960908

To je sice všecko pěkné, máte s Jarkem oba pravdu, ale já jsem psal něco o příčinách, proč lidi nejenže nejsou otužilí, ale jsou vyloženě přecitlivělí. A topí jak Satanovi úderníci! ;-)

0/0
28.11.2017 11:57

T17o43m73á76š 54M90a66t10ě93j 9885438633742

To se nedá jen tak říct .. lidi možná jsou pohodlnější - ale velkou roli hraje třeba i zvyk domácího oblékání (kampak se nám ztratily bačkory třeba).

+2/0
28.11.2017 12:03

T30o21m25á56š 74T51a70t67í68č57e46k 5560882470638

To je taky pravdivý detail, že se zvýšeným komfortem bydlení se lidi doma oblékají v lednu jak v červnu, ale stejně tvrdím, že došlo k posunu na škále otužilost-přecitlivělost. Jelikož chodím po venku kdy můžu, dokážu porovnat situaci řekněme před dvaceti lety s tou dnešní. V lesích okolo Brna dnes člověk v zimě chodí sám jak někde po Sibiři, a tomu tak nebývalo.

0/0
28.11.2017 12:15

T56o81m13á34š 59M96a68t41ě10j 9935668253502

Tak co taky dělat v lese v okolí Brna ... že... ;-)

0/0
28.11.2017 12:16

T61o85m38á83š 15T49a94t62í13č28e14k 5260502250648

Čerpat kyslík! Kochat se! ;-D

0/0
28.11.2017 12:21

T72o15m18á96š 54M19a20t56ě35j 9855818713952

Čerpat kyslík v zimě? :-)

(Listí fuč, slunečního světla na fotosyntézu málo ... )

0/0
28.11.2017 12:27

M60a27r86t43i50n 75N11e53r17m83u70t 4609620578164

No jistě, musíte si kyslík ještě před podzimkem nachytat do místnosti a pořádně zavřít okna, pak vám doma vydrží až do jara. My ostatní spoléháme na mezikontinentální proudy

0/0
28.11.2017 19:00

M85a50r31t41i92n52a 89M84o38u93d19r42á 7640413296729

S některými typy oken to pořádné větrání ani není možné. :-/

0/0
28.11.2017 10:14

M57o24j18m80i40r 32P52e97ř62i81n24a 6958140646

No to byste musela vysvětlit trochu podrobněji. Jako že se nedají otevřít ????

0/0
28.11.2017 10:55

R89a70d48i59m 92P76o79l94á31š73e29k 9346443529659

Mně článek připadá jako nesmysl.

Aby se škola či jiná budova zateplila, musel někdo kvalifikovaný nejdřív udělat projekt.

A pokud udělal projekt, musely tam být výpočty, které po zateplení budovy zaručily dodržování závazných hygienických norem pro výměnu vzduchu a to počítáno na plánované obsazení třídy žáky, učiteli a dnes případně asistenty inkludovaných.

A pokud se zateplení dělalo podle projektu, není možné, aby docházelo k takovému zvyšování koncentrace oxidu uhličitého, pokud by třída nebyl žáky oproti projektu přeplněna až násobně.

Článek tedy hlavně ukazuje na nepořádek a plýtvání penězi při těchto projektech. Buďto někdo peníze vytuneloval a platný projekt tak ošidil nebo nějaký v technických vědách nevzdělaný volený politik seškrtal projekt a silou protlačil před úředníky na stavebním odbrou a jinde paskvil, který nyní odnášejí žáci.

Obojí je prakticky na podnět k trestnímu řízení zpronevěry či plýtvání prostředky státu a zdravotnímu poškození dětí a personálu školy.

+4/−1
28.11.2017 9:47

R47a16d43i74m 28P38o40l89á10š90e77k 9686893189499

Je ještě třetí možnost, že to je rafinovaná akce klimatických alarmistů zaměřená na to, aby si dnešní mladá generace zvykala na vyšší obsah oxidu uhličitého v ovzduší.;-D;-D

+3/0
28.11.2017 9:48

M53o37j12m23i96r 14P77e74ř69i79n22a 6648470386

Ale problém není zateplení jako takové, nýbrž nová okna, na které není zapotřebí stavební povolení, tedy zřejmě ani projekt.

Vždyť to stojí v článku poměrně jasně napsáno ............!

+5/0
28.11.2017 9:48

R85a19d57i33m 72P27o38l58á58š96e30k 9246513199289

Součásti projektu místnosti či obecně budovy je zaručená či povinná minimální výměna vzduchu. Ta je u starých oken z podstatné části zajištěna jejich netěstnostmi. Pokud se tA okna vymění za nová těsná, změnily se podmínky původního projektu místnosti či budovy a tudíž je třeba znova propočítat výměnu vzduchu a pokud je nedostatečná, provést úpravy.

Doma to nemusí vadit a nemusí se to poznat, protože tam je na obyvatele velký objem vzduchu, který se i s těsnými okny stíhá vyměnit. V plné třídě to je něco úplně jiného.

Takže pokud se v takové třídě vymění stará netěsná okna za nová těsná, je třeba to řešit buď prováděcím předpisem, který nařídí intenzitu větrání nebo instalací vzduchotechniky, která ten vzduch ve třídě bude měnit. A přitom logicky ho ohřeje, vyčistí....

+1/0
28.11.2017 9:58

A13l76e88x26a61n82d20r 84C90h24y62t33i19l 2394962535681

Pan Polášek to trefil naprosto přesně. Výměnou oken se totiž mění ztráty objektu. Což je v podstatě to samé jako zateplení. Při těchto výměnách by u veřejných objektů o výměně bez projektu nemělo být ani uvažováno, natož realizováno.

Amatérští úředníci či ředitelé škol absolutně netuší, jak je potřeba řešit výměnu vzduchu a sami tak ve vidině úspor na vytápění ohrožují naše děti a své zaměstnance.

+1/0
28.11.2017 10:01

P60e76t44r 52P49e82t80r 6593262798203

Ano, protože energie zdražují ale stát na provoz školy nepřidává a roky jsou rozpočty stejné. Výměna oken jde z nějakých programů a je to jediný způsob, jak něco změnit (ačkov ne vždy správným směrem).

co chcete dělat? My měli ve škole zimu, kraj nechtěl škole přidat peníze a ten starý neekonomický kotel za ty peníze školu nevytopil a roky se to zhoršovalo kvůli zdražování energií.

0/0
28.11.2017 10:11

A72l64e48x16a56n59d28r 69C92h61y70t48i68l 2574742225871

Víte Vy, že docela lžete? Možná o tom ani nevíte.

Energie nezdražují již řadu let.V průměru jsou naopak levnější. Viz odkaz níže.

Pokud starý kotel školu nevytopil, zjevně byl z nějakého důvodu poddimenzovaný...a to přesně řeší projekt, který navrhne nejoptimálnější řešení. A ne řešení: Máme prachy-BUM nová okna. V projektu se vyhodnotí nejekonomičtější řešení.

http://graf.kurzy.cz/graf-komodit/komodity_derivaty_ceny.php?c=6&k=142&oddate=24.8.2007&dodate=6.10.2017&w=380&curr=EUR&default_curr=EUR&unit=&lv=1

+2/0
28.11.2017 10:17

R36a24d95i34m 87P89o27l97á50š67e35k 9416453769779

V ideálním případě se v projektu vyhodnotí nejoptimálnější řešení.

0/0
28.11.2017 10:19

A12l60e67x20a14n88d68r 69C32h49y92t49i90l 2834822815101

Přesně tak.

0/0
28.11.2017 13:09

J24i32n84d13ř91i82c58h 67Š23k27o66p41e29k 4285351350385

tvá teorie má jeden háček.

Zdi před zateplením výměnu vzduchu nezaručovaly a aby byla dostatečná výměna původními okny, musela by okna být tak netěsná, že by byl znatelný průvan

0/0
28.11.2017 9:57

R13a90d78i71m 61P29o26l19á17š65e27k 9666773159109

Nemusela být tak netěsná, že by byl znatelný průvan.

Ovšem při silném větru a pokud tam byly jemné záclony dost možná průvan znatelný na těch záclonách byl.

0/0
28.11.2017 10:00

M76o51j58m62i76r 62P79e74ř64i28n30a 6398100566

Co my už se nahučeli do naší babičky, aby změnila způsob větrání poté, co jim vyměnili okna. Ale je to marné, marné a marné. Zato nadává na nová okna, že jsou špatná a že prý jí dělají v bytě plísen.

0/0
28.11.2017 9:46

R15a81d60i30m 71P57o56l52á95š33e52k 9226513719669

To ale není okny, ale hlavně nedostatečnou izolací stěn nebo tepelnými mosty v místech, kde plíseň vzniká. Snižování vlhkosti větráním to potlačí jen omezeně, protože takondenzační zóna se zvýšenou vlhkostí až mokrem tam bude pořád. Akorát při menší vlhkosti vzduchu v místnosti nebude tolik vidět.

+1/0
28.11.2017 9:51

A49l60e57x10a98n63d24r 27C58h83y79t50i23l 2264912855641

Nemůžete po důchodcích chtít, aby nechávali podřezávat základy a zateplovat povětšinou dvougenerační domy.

Pokud před výměnou problém s vlhkostí nebyl, je velká naděje, že to lokální rekuperace vyřeší.

0/0
28.11.2017 10:04

R97a87d76i65m 70P61o94l53á79š14e92k 9126193809399

Ono taky hodně dělá změna vytápění. Pokud byl starý kotel nebo pecek, znamelo to při topení intenzívní odsávání vzduchu z místnosti komínem, nový vzduch přicházel z venku všelijakými netěsnostmi studený a s malým obsahem vlhkosti, takže v takhle vytápěné místnosti byla velmi nízká vzdušná vlhkost.

Dneska je u nových kotlů včetně těch na tuhá paliva často přisávání spalovacího vzduchu zvláštním přívodem zvenku. Z místnosti už tedy topidlo nic neodsává. Veškerá vlhkost z vaření, hygieny nebo i prostého pobytu člověka se hromadí uvnitř. Kde byla dříve vlhkost třeba jen 20 - 30 %, je dnes najednou vlhkost 80 a třeba i 100 %. Je jasné, že jak je tam někde studený kus zdi, dříve se na ní srážela vlhkost jen velmi omezeně. při současné vlhkosti už od cca 60 % může být ta zeď trvale silně vlhká a při vyšší vlhkosti v zimě trvale mokrá. Takže tam roste plíseň a omítka se vlhkostí rozpadá.

0/0
28.11.2017 10:17

S36t61a22n55i62s88l48a98v 14K82r96e15j53c98a71r 6727556193364

Je to ale také otázka a výzva pro výrobce českých oken - at plastových tak eurooken . Jak jako výrobce jen ž ve svých manuálech deklarují ventilační prvky tyto opravdu plní svoji funkci. Pravdou je, že předkové do konce devatenáctého století byly otužilejšími a odolnějšími. Zateplování budov a stavební úpravy nejsou výmyslem carismu a leninysmu včetně gottwaldismu ale až havlismu a návratu do Evropy.. Vzdělaných stavebních inženýrů a techniků jež převzali zateplování a sádrokartonování podobně jako jejich otcové po roce 1948 panelizaci, a umakartizaci obydlí , s vlastním stavebnictvím na věné časy to nemá nic společného.

0/0
28.11.2017 10:34

P30e64t16r 68N60o82v90o38t46n67y 1691460531

"Zateplování budov a stavební úpravy nejsou výmyslem carismu a leninysmu včetně gottwaldismu ale až havlismu a návratu do Evropy." On ten Havel vymyslel i zateplování. ;-D Zateplovalo se i v panelismu, novější paneláky mají v obvodovém plášti polystyren. Ono už i soudruhům docházelo, že ta energie není zadarmo.

0/0
28.11.2017 11:05

A89l76e40x42a86n65d34r 51C51h35y87t26i71l 2564222565741

Jasně, tady se ale výměně zdroje nepíše. Uvažujeme tu pouze nad vlivem oken, maximálně přidáváme do diskuze zateplení.

Celé je to natolik komplikované téma, že existuje celá paleta možností. Řešení není úplně jednoduché a pro stejné domy díky různým provozům domácností se od stolu nedá ani říct, které z nich je nejlepší.

Kupříkladu stačí, aby se obyvatelé domu sprchovali v práci a už se jim například absolutně nevyplatí soláry.

0/0
28.11.2017 16:10

T60o93m39á46š 35M29a10t41ě56j 9485928383652

Plíseň je důsledek kondenzace vody na zdi. Důležité je udělat taková opatření, aby ke kondenzaci nedocházelo ... případně si "vybrat", kde k ní bude docházet.

Takže základ je pečlivě řídit vlhkost - regulací interiérové teploty a zdrojů vlhkosti - pokud budu mít interiérovou teplotu 21C - tak si můžu dovolit relativní vlhkost řekněme 40% - rosný bod pak bude kolem 7C ... což by zdi jen tak neměly dosáhnout. Výhodou je - pokud má okno horší izolační vlastnosti než zeď - protože pak začne docházet ke kondenzaci nejprve na skle, kde to jednak uvidím, a druhak se mi bude přirozeně stabilizovat vlhkost vzduchu vevnitř.

Problém s novými okny je v tom, že tam jsou ty vlastnosti často výrazně lepší než u starých zdí... a tak to kondenzuje v rohu nebo u podlahy, kde topení není schopno povrch zdi ohřát. (Zrušení té mikrovýměny - nemá ani tak vliv na odchod vlhkosti a příchod suchého chladného vzduchu venku - jako spíše na zvýšení teploty v interiéru - a tím i posun rosného bodu do teplot, kterou ty zdi snadno v zimě dosáhnou - například při 24C a 60% bude problém už okolo 16C ...

Jestli té úpravy vlhkosti (a teploty) dosáhneš rekuperací (de facto přívod suchého vzduchu a odvod vlhkého za minimalizované ztráty teploty), odvlhčovačem (tedy ledničkou, která vytvoří chlazený povrch se sbíráním vody - za cenu nějaké energie bez výměny vzduchu s venkem), větráním - tedy výměnou za cenu nějaké energie, nebo zateplením stěny (tj. zvýšení její povrchové teploty) - to už je otázka praktického řešení. Z pohleduvýsledku je to jedno - záleží, jaké máš možnosti (třeba památkáři ti to jen tak nedovolí zateplit)

+1/0
28.11.2017 11:12

A75l45e39x44a16n54d80r 94C24h76y49t64i40l 2644272355941

Lokální rekuperace pro vybrané obývané místnosti není úplně k zahození a je do dvaceti, třiceti tisíc. Řeší plíseň, větrání a úsporu nákladu na vytápění při použití kotle s regulací. Samozřejmě, že když babička topí ve standardním kotli na tuhá paliva bez dávkovače, tam se to nevyplatí. Je levnější větrat.

0/0
28.11.2017 9:55

J74a66n 89S55t23o71d92o95l47a 7931170663650

Píšou, že ventilačky nestačí. Zároveň tvrdí, že starší okna netěsní, takže ve třídách byl lepší vzduch. Ventilačky jsou něco jako dříve netěsnosti oken, ne?

Vydýchaná učebna byla a je v každé budově, zvláště když se přijde po výuce třídy s ekonomickým zaměřením. To je smrad jako ve vopičárně.

Větrat se muselo vždy, co to zase vytvářejí za psoudoproblém?

+3/0
28.11.2017 9:40

P91e93t12r 41Ř58í60h64a 6805757269399

....kdy větrat...při hodině děti sedí, o přestávce mohou vypadnout z okna...jediné řešení....mříže do oken...jak v kriminálu, že;-D

+2/0
28.11.2017 9:39

S53t48a58n50i20s52l59a76v 26N83ý75v13l69t 2414185553

Nejvetsi problem je v lidech, kteri dodnes v dobe vyspele techniky nepochopili, ze staci otevrit okna naplno na 30 vterin. Vzdycky se nasel hlupak, kterymu to hned vadilo a řval.

+2/0
28.11.2017 9:35

P83e31t43r 61T84r57u30h68l81a97ř48í69k 3242929465241

A prdi taky hadi?

+1/0
28.11.2017 9:31
Foto

P11r18e78m95y42s48l 56K88y52s95e23l15a25k 5775273644559

Ušetřili jsme pár tisíc na topení a oknech bez mikroventilace,tak to vyřeší rekuperace za pár milionů. :-)

+8/−1
28.11.2017 9:02





Najdete na iDNES.cz