Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé v hmotné nouzi budou dostávat až dvě třetiny dávek jen v poukázkách

Lidé, kteří pobírají příspěvek na živobytí přes půl roku, budou od prosince dostávat část dávky v poukázkách. V nich jim mohou úřady práce vydat zhruba třetinu až dvě třetiny částky. Ve středu to sdělil pro ČTK mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Petr Habáň. Změnu do novely o hmotné nouzi prosadili poslanci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48o94s97e27f 93H56o16n76e47š 7281962970463

Co je to za ptákovinu?Vždyť hrstka "vyvolených"bude těmto nešťastníkům prodávat předražené zboží místo toho aby si zboží třeba koupili v akci v hypermarketu.To už jsou lepší Drábkovy S-karty,kde lze sledovat co si nakupuji

+2/0
16.11.2017 11:25

A75d59a79m 56Ž13í38d66e78k 8605492205543

Nevím jestli to tak je, nebo ne. Ale poukázky by měly být na jméno, aby se s nimi nedalo obchodovat!

Překupníci by si samozřejmě nechali desátek a pobírači by zase byli znevýhodnění.

+1/0
16.11.2017 7:56

M72i63l13o40s71l36a27v 65S24e39d16l48á53č59e63k 6314234144651

Poukázky nic nevyřeší. Koupí si boty nebo něco jiného co lze bez problému vrátit že jim to nevyhovuje, A poukázky jim určitě nevrátí.

+4/0
15.11.2017 22:37

M92a71r17t96i21n 70B77u37r21á16k 2510863552860

ja si jen nedovedu predstavit, jak nekdo, kdo bydli v horni dolni a pobira davky v hmotne nouzi jede 80km do obchodu, kde za tytou poukazky nakoupi.

to zas bude kecu, ze si chudaci pro to jezdi autem, zatimco ti co musi makat na auto ani nemaji ;-D

+2/−1
15.11.2017 17:18

J71i31t91k13a 45K75o91c79á41n32o46v53á 6411129532

Nevíte někdo, jestli prodej drogerie, cigaret a alkoholu za stravenky omezuje nějaký zákon nebo je to věcí prodejce? Vím minimálně o dvou obchodech v okruhu 5 km s různými majiteli, kde se to za stravenky nakupovalo běžně a bez problémů. Pravda, je to cca tři roky nazpět, nevím, zda se to od té doby nezměnilo. Ale myslím si, že ve specifických lokalitách se tací prodejci objeví.

+1/0
15.11.2017 15:39

D73a45n64a 56P83o27l81a64n66e90c68k93á 3976155597725

Proto to budou asi jen vybraní prodejci, patrně větší obchodní řetězce, kde to hlídá pokladna.

+2/0
15.11.2017 15:51

J51i59t61k81a 37K71o27c77á37n72o22v39á 6841599662

Aha

0/0
15.11.2017 15:55

J39i74ř83í 47N69o86v40o71t69n88ý 6665357216766

Paní Kociánová se ale ptala, zda existuje nějaký zákon, který byl prodej nepotravinářského zboží za stravenky zakazoval. Nevím, nejsem právník, ale takový zákon asi neexistuje. Bývaly doby, kdy na stravenkách jisté stravenkové firmy bylo malým písmem napsáno něco v tom smyslu, že se jedná o poukázku na "jedno hlavní jídlo". Teď už to tam, myslím, ani uváděno není. Ale obchodní řetězce, evidentně na základě předchozího zásahu příslušných státních orgánů, si před pár lety do svých počítačových programů zavedly, že nákup alkoholických nápojů, cigaret, drogistického zboží novin a časopisů a žrádla pro domácí mazlíčky, prodávaných v potravinářských prodejnách, nebude možno platit stravenkami. Ale předpokládám, že toto byla jejich "dobrovolně povinná" aktivita, aniž by byla podpořena konkrétním zákonným ustanovením.

+3/0
15.11.2017 16:00

A81l93e73n81a 58S93a92s79k29o25v12a 6273861293202

Ano, dokonce Zákon o daních z příjmů. Stravenka jako zaměstnanecký benefit je určena na jedno teplé jídlo denně, dnes se to bere s rezervou, obecně na jídlo, včetně marketů. Stejně tak volnočasové poukázky jsou určeny na nákup služeb dle zákona - sportovních, kulturních, vzdělávacích... Hlídat to musí prodávající.

Tyto "chudinské" poukázky ale nejsou zaměstnanecký benefit, čili toto použít nejde, nevím, jak si to stát zabezpečí, zřejmě nějak smluvně s těmi prodejci.

+1/0
15.11.2017 16:25

J14i51ř79í 16N33o39v28o23t67n89ý 6855217876906

Souhlas. Chudinské poukázky na jídlo nejsou totéž, co stravenky jako zaměstnanecký benefit. Ale rozsah možností jejich použití v obchodech by zřejmě měl být zhruba totožný.

+1/0
15.11.2017 16:30

J92i70t45k16a 10K54o78c47á57n35o64v73á 6591549682

Děkuji, ano, to jsem měla na mysli.

0/0
15.11.2017 17:10

D44a51n98a 21P61o64l46a85n29e86c47k63á 3796165907725

Ono je to normálním lidem fuk. U řezníka si za to nakoupím maso, v sámošce základní potraviny a nemusím nic řešit. Na tu sedmičku vína sem tam stravenky fakt nepotřebuju.

0/0
16.11.2017 9:47

K82a15r87l36a 54N66o21v85á73k40o65v92á 4544502595787

Jasně. Dostávám od zaměstnavatele stravenky výslovně na potraviny a nealko nápoje a v řetězcích si za ně nekoupím ani drogerii. Toto bude ale jiný typ poukázek, bude za ně možno koupit i jiné potřeby, mimo alkoholu a cigaret.

0/0
15.11.2017 16:59

D72a54n32a 48P85o98l35a36n55e83c25k29á 3626905987415

V tom nebude problém, drobná úprava SW podle typu stravenky.

0/0
16.11.2017 9:50

P66e61t81r 67K71r28e24j77s39a 6231461311971

To víte, že se objeví. V Brně na rušné třídě v centru města existovala ještě před nedávnem kamenná trafika, ve které kartony cigaret a lahve s vodkou frčely jak po másle.

0/0
16.11.2017 9:27

P52e41t77r 36V67e89l35e82b52i86l 6826789612805

To je sice hezke, treba to pomuze efektivnejsimu pouzivani tech penez, ale z hlediska statniho rozpoctu je to pakatel, lze si snadno vygooglit, ze vydaje na hmotnou nouzi cini cca 10 mld., kdezto treba na starobni duchody cca 350 mld. Jenze bohuzel vsechny snahy o reformu duchodoveho systemu jsou neustale blokovany..

+1/−3
15.11.2017 15:07

J69a50n 91C32e82p40e34k 1364916680

Jaká snaha? Co je blokované? Jediné, co jsem zatím viděl bylo to, že pravicová vláda dala peníze daňových poplatníků na účty soukromých bank, které z toho měly mít velmi tučné provize. Opravdovou snahu tu žádnou nevidím.

+1/−1
15.11.2017 15:23

P90e17t54r 40V54e18l72e62b14i37l 6126529472915

Pokud konstatujeme, ze snaha neni zadna, tak je situace jeste horsi.

0/0
15.11.2017 15:30

J94a10n 73C58e23p74e97k 1874196460

Ale ono to tak bohužel je. 25 let zatím pořádná snaha na nějaké změny, zlepšení, nebyla.

0/0
15.11.2017 16:48

J54a37n 47L90u62k89á73š 7257483193442

Snahu o skutecnou reformu jsem u politiku zatim nikdy nezaznamenal.

Puvodni navrh z poradni komise pro druhy pilir byl smysluplny, jenze pote se toho chopili politici a z reformy, ktera mela pomoci, se po jejich zasazich a kompromisech stala dyka do zad stavajiciho penzijniho systemu.

0/0
15.11.2017 18:33

P60a45v93e37l 44Š24t30í74p34e77k 5269133984375

Dali si je tam sami, protože to tak chtěli. Odkdy banka dostává provize za vklad, proboha? A co je vám po tom, že někdo raději spoří soukromě s větším výnosem?

0/0
15.11.2017 17:56

J81a66n 75L23u26k70á13š 7967173853272

Problemem nebyly ty banky, ktere si navic kazdy volil sam a nesl za to dopovednost.

Problemem bylo, ze hodne bohati touto "reformou" dokazali ze systemu vytahnout pomerne dost penez, aniz by zaroven systemu poklesly adekvatne zavazky. Kdyby byl system povinny, tak by to dorovnali a zaplatili mene vydelavajici (Pominme nyni moralni aspekt.), jenze on byl dobrovolny.

Je to dano tim, ze vyse duchodu reaguje na snizeni/zvyseni vasich odvodu do systemu o 3% naprosto jinak, kdyz mate maly prijem a kdyz vysoky. U hodne vysokych prijmu prakticky nedojde pri snizeni o 3% k poklesu, ale ty 3% z vysokeho prijmu ve stavajicim systemu pote chybely.

0/0
15.11.2017 18:31

J69i81ř98í 23N62o85v14o37t57n43ý 6645787306786

Slušná demagogie, pane Velebile. Ano, výdaje dávek na hmotnou nouzi jsou podstatně nižší, než na výplatu starobních důchodů. Jenže zatímco výplata starobních důchodů je podmíněna předchozími povinnými odvody důchodových pojištěnců v rámci důchodového pojištění, výplata dávek v hmotné nouzi není ze strany jejich příjemců podmíněna žádnými obdobnými odvody. Prostě stačí, že dotyčný přijde na ouřad s tím, že vyplní formulář, že nemá příjmy, které by mu zaručovaly životní či existenční minimum. Trošinku rozdíl, nemyslíte?

+5/0
15.11.2017 15:51

P60e76t23r 84V68e37l34e48b62i79l 6326979122315

Jisteze tam je rozdil v zasluhovosti a duchody jsou "spravedlivejsi", ale ja jsem spravedlnost tech davek vubec neporovnaval.. Slo mi o to, ze pokud hospodarim s nejakym rozpoctem a jedna polozka mi tvori jeho ctvrtinu, budu se snazit co nejdriv zreformovat tuhle obrovskou polozku, pac pak usporim jednotky procent penez.. Samozrejme i tahle snaha neco udelat s hmotnou nouzi je chvalihodna, ale z hlediska rozpoctu to jsou desetniky a nic to neresi..

0/0
15.11.2017 18:47

S48y41l63v37a 18Š20p74o42r31k60o70v90á 9226749510924

jak můžete srovnávat důchody, na které si všichni jejich příjemci v podstatě sami vydělali (ano, je tu o průběžný systém, ale jde o princip, že nejdřív odvádějí a pak dostávají) s dávkami, které dostávají lidé, co nepracovali a nepracují - tedy žijí z peněz, které vyděláváme my oststní ??

+6/0
15.11.2017 16:29

J27a87n 54C43e65p92e89k 1214486570

Tohle je od vás ale demagogie. Netvrdím, že tací lidé, co nikdy nepracovali, tyto dávky nepobírají, ale divila by jste se, ale hmotnou nouzi pobírá třeba i mnoho důchodců, kteří celý život pracovali. To samé příspěvků na bydlení a tak dále. Nelze paušalizovat, jak se tu někteří snaží všem vnutit, že veškeré dávky berou jen nemakačenkové.

+1/0
15.11.2017 16:50

J92i30ř28í 28N89o64v83o81t87n25ý 6795377696206

Nezlobte se, ale motáte páté přes deváté. Omlouvá Vás jen to, že obdobně si plete dávky hmotné nouze (doplatky na bydlení) s dávkami státní sociální podpory (příspěvky na bydlení) mnoho lidí u nás. Takže abychom to shrnuli. Důchodci, kteří celý život pracovali a pobírají starobní důchod, nejsou obecně poživateli dávek v hmotné nouzi. Z prostého důvodu. V hmotné nouzi z hlediska zákona o hmotné nouzi nejsou, protože pobírají starobní důchod. Je ovšem mnoho důchodců, kteří mají nárok na příspěvek na bydlení z titulu dávek státní sociální podpory, protože jejich náklady na bydlení přesahují 30% (v Praze 35%) jejich důchodů. Takže ještě jednou. Dávky hmotné nouze jsou určeny nemakačenkům. Dávky státní sociální podpory jsou naproti tomu určeny těm, kterým příjmy (nejen starobní důchody, ale i mzdy či platy) nestačí na pokrytí jejich životních potřeb.

+1/0
15.11.2017 17:01

S14y28l55v61a 24Š76p25o58r96k69o62v44á 9526679650554

Četl jste článek, pod kterým diskutujete?? Pokud ano, tak víte, že není řeč o příspěvku na bydlení, ale o penězích, za které si lidé kupují živobytí. Absolutní většina důchodů nemá na jiné dávky (kromě toho příspěvku na bydlení) totiž nárok - stačí si zjistit výše většiny důchodů a hranici, od které máte na takový příspěvek nárok. Takže ano. většinu těchto dávek, které mají být vypláceny v poukázkách, berou dlouhodobě skutečně pouze nemakačenkové

+1/0
15.11.2017 17:03

N51o51v88o60s27a53d 23M12i70r15o17s40l85a35v 9228899278449

...včera bylo vážení pozdě...;-O;-O!!!!

+4/0
15.11.2017 14:42

R39o46b47e37r96t 70N41e43t33r58v64a54l 7228257251422

Už tak dávno udělali. Poukázky, které dosud dostávali, prodávají na bazarech a sociálních sítích způsobem: Stravenky v hodnotě 1400 prodám za 1200.

+3/0
15.11.2017 14:19

L73u38d48ě19k 91N59ě14m52e90c 8193690841716

To ale prodávali i mnozí ne potřební.

+1/0
15.11.2017 14:25

J70a56n 72C27e17p37e29k 1174236540

Naprosto zbytečné. Téměř každý menší obchodník vám poukázky vezme, dá vám za ně chlast a cigára, má kšeft a vykáže na ně prodej u úplně jiného zákazníka. Neb nikde není vazba Poukázka - paragon - konkrétní zboží.

+3/0
15.11.2017 15:25

E27v28a 83S30v64o46b25o91d90o25v52á 2613832511175

Ti, kdo léta nepracují, protože prostě nechtějí, by měli dostat postel v ubytovně a právo odebrat tři jídla denně ve veřejné vývařovně.

+14/0
15.11.2017 14:16

D79a41n93a 46P86o11l56a70n61e11c91k37á 3146865947345

Já bych je posílala do školní jídelny, to by je rychle vyléčilo.

+3/0
15.11.2017 14:19

Z59d82e30n90ě18k 39M49o15r75á26v77e69k 5297198718303

V extrému ano, ale chtělo by to nějaký motivační faktor, aby ti, kteří to tak neplánovali měli nějakou možnost na postup do lepšího stavu.

+1/0
15.11.2017 14:20

D19a64n57a 87P23o75l66a26n70e22c67k63á 3536865867145

No proto dostávají ty poukázky. Pokud si za ně nakoupí jídlo a drogerii, tak mohou postoupit do lepšího stavu, nikdo jim v tom nebrání. Nezaměstnanost je prakticky nulová, nepracují akorát ti, kdo opravdu nechtějí.

+3/0
15.11.2017 14:23

Z29d27e11n10ě30k 26M43o49r91á87v70e69k 5327868518513

Jenže tohle byla reakce na postel na ubytovně a tři jídla denně.

0/0
15.11.2017 14:25

D38a71n28a 49P39o17l21a83n26e14c29k95á 3716855607875

No nevím, pro mne by ubytovna a tři jídla denně v nějaké jídelně byly opravdu dost motivační. Pro některé je to zase nedosažitelný luxus.

+2/0
15.11.2017 14:29

Z38d73e49n11ě18k 70M98o91r31á17v94e34k 5157958928823

Varianta "postel a tři jídla" už neobsahuje žádné straveny natož peníze. Aby to navíc mohlo fungovat, tak by to znamenalo také nějaká pravidla, která ale někteří nebudou akceptovat a raději spí pod mostem.

+1/0
15.11.2017 14:32

D69a25n34a 81P68o47l74a22n16e26c83k26á 3956475777165

V tom případě je to čistě jejich problém. Ale chtělo by to, aby je policie držela dostatečně daleko od civilizace.

0/0
15.11.2017 14:33

S36y82l40v58a 47Š50p43o66r71k35o27v31á 9216859780294

no proto taky pí. Svobodová píše "ti kdo LÉTA nepracují", nikoliv někdo, kdo zrovna přijde o práci a za pár měsícu má už novou

+4/0
15.11.2017 14:26

Z21d46e35n55ě60k 78M28o90r98á36v93e90k 5867828958823

Jo, to je pravda.

0/0
15.11.2017 14:34

K39r88y97š31t65o43f 45L29a81n66í19k 1439290525115

ale tu ubytovnu si budou sami uklízet a v kuchyni aspoň pomáhat varit. jinak zaracha na TV.

+1/0
15.11.2017 14:26

D29a47n64a 14P59o22l32a54n57e63c49k59á 3206555517795

Jen aby na to nevlítla Ombudsmáńa...

+2/0
15.11.2017 14:29

Z87d38e44n91ě31k 87Š56m63e76r10d15a 6730931681840

A s ní tlupa neziskovek. Všechno lidé, kteří nevytváří absolutně žádné hodnoty. Hlavně ne ty finanční.

+2/0
15.11.2017 14:40

D70a55n35a 74P52o31l77a45n70e16c44k49á 3676255837345

R^

0/0
15.11.2017 15:00

K73r39y85š30t14o84f 60L78a40n90í11k 1379580165575

ale zase mají nejakou spotřebu, takze ostatní mají praci :-)

0/0
15.11.2017 15:01

J59a87n 77C78e13p83e79k 1974586200

Začnou vám krást, neb nebudou mít na chlast a cigára. Jim je to jedno. Akorát se tím zvýší kriminalita.

+1/0
15.11.2017 15:26

L92u73k84á85š 48M87u47s91i75l 1412434188477

Koukám že Češi si závidí i to ubohé existenční minimum pár tisíc na měsíc, neuvěřitelné.

Ve finále nás to bude stát mnohem více, protože se na tom napakují kamarádi od poukazů, stejně jako u sociálního bydlení, kde stát vydá 15 tisíc a rodina žije v pokoji na ubytovně, za který by nikdo z nás dobrovolně nedal ani trojku.

Chce to koncepční změnu a ne dále nepodporovat přisáté parazity, lichváře a exekutory, ale opravdu s těmi lidmi pracovat a pomoci jim.

Zatím děláme pravý opak, vyloučené lokality se zvětšují a počet lidí v nich hodně stoupá.

Všichni voláte po tvrdším přístupu a represi, ale to nikam nevede.

Co z bezdomovce, co z vězně a děcka v ústavu. Ten člověk bude nadosmrti přítěž a vězeň či dítě v ústavní péči jsou pro stát obrovské výdaje, místo příjmu z daní.

A není to jen jejich vina, to si přiznejme, to dítě co se narodí na ubytovnu nic neumí, nevidí příklad, pak ho strčí skoro automaticky do pomocné, takže nemá vzdělání, díky tomu a i pro svoji barvu nesežene pořádnou práci, takže dělá za minimální mzdu, což je sotva na přežití. Stačí aby něco nezvládl zaplatit a dorazí ho exekutor, co mu z pár korun udělá desetitisíce a nezabavitelné minimum 6500 nadosmrti.

A tohle je logický výsledek, vlastně to ani nemůže skončit jinak a lépe, v těchto podmínkách.

Přitom za ty prachy, co už nyní investujeme, by šlo mnohé změnit. Jen nesmí skončit v kapse kamarádů politiků a podvodníků jako dnes.

A teď mě klidně umínusujte, i když raději bych diskuzi a argumenty.

+5/−8
15.11.2017 14:11

Z79d84e94n56ě43k 60M30o50r86á63v58e83k 5607888458793

Tohle není o závisti. Oni dostanou v podstatě stejný příspěvek jako dřív, ale omezí se jim možnost si koupit chlast. Jestli chtějí chlastat, měli by si na něj vydělat, ale to se jaksi vylučuje.

Jinak ale souhlas, chtělo by to něco udělat. Třeba by se příspěvky mohly vyměřovat podle toho, jak se jejich děti učí ve škole. Ale ne jen podle známek, od "hrozbami motivovaných učitelů" ale na základě nějakého pravidelného přezkoušení před nestrannou komisí. Docela rád bych pak viděl člověka, který v životě nepracoval, jak přesvědčuje své dítě, že se musí učit. To by byla dobrá komedie, ale mohlo by to k něčemu dospět.

+1/0
15.11.2017 14:18





Najdete na iDNES.cz