Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Policista, kterého vyhodili kvůli nákaze virem HIV, se odškodnění nedočká

Bývalý policista Max Blanck se nedočká odškodnění za výpověď, rozhodl ve čtvrtek pravomocně Městský soud v Praze. Blancka od policie propustili v roce 2011, protože se nakazil virem HIV.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D22a12n39i88e51l 65C66v41e37j98n 9404753699850

Pro mě je v tomto případě důležitá především jedna otázka. Jak se komise, která policistu odvolala dozvěděla o jeho diagnóze? Odmítám tvrzení, že je to otázka podružná. Je sice pravda, že vyhláška o způsobilosti ve službě zcela jasně stanovuje, že diagnóza HIV+ vylučuje plnou služební způsobilost. Na druhou stranu, podle úpravy platné v tom čase, neměl policista povinnost oznámit věc nadřízeným do té doby, dokud by nenastala situace, v níž by vzniklo reálné riziko nakažení dalších policistů, nebo třetích osob. Taková situace podle všeho od sdělení diagnózy do oznámení výpovědi nenastala, což se dá vyložit i tak, že komise neměla jiné oprávnění, než se takovým případem zabývat pouze na základě oznámení dotčeného policisty, což tedy on neučinil.

Navíc, jsou v zásadě dvě možnosti, jak by mohlo být to, že se komise jeho diagnózu dozvěděla, možné. (a) Bylo prolomeno lékařské tajemnství, a tak minimálně jeden z jeho ošetřujících lékařů sám spáchal protiprávní jednání. (b) Nahlásila ho osoba, které se s diagnózou svěřil, ať už povinně (sexuální partneři) nebo dobrovolně. V tom případě komise jednala na základě udání, podání nebo pomluvy, nikoli na základě lékařského vyšetření, které sama nařídila, a tím překročila svoje pravomoci. Obecně platí, že pokud jakýkoli správní či exekutivní orgán překročí při jakémkoli řízení své pravomoci, měl by být výsledek řízení neplatný.

+3/−1
9.11.2017 13:12

Z73d97e34n52ě67k 59S58k47ř72i11v18a95n 5324780519286

Chci věřit, že kdyby k nákaze došlo při výkonu služby, zachovala by se policie jinak. Asi by ho propustili, ale postarali by se o něj.

+2/0
9.11.2017 13:18

J54i78ř42í 85T71r55e86s79t25r 1404508558261

Museli by mu vytvořit pracovní místo šité na míru. Jak to dělají např. vojákům v NATO. Dojde-li k pracovnímu úrazu a nejsou schopni výkonu funkce, zůstanou dále vojáky na jiné funkci a plat se jim dorovnává . Bezruký a beznohý - žádný problém. Pokud by však voják už dále se svým postižením po pracovním úrazu sloužit nechtěl, všechna čest - odejde se všemi poctami i s odškodněním a doživotní rentou. To by se čecháčkům protočily panenky, že?

+2/0
9.11.2017 13:37

Z53d76e63n81ě17k 49S21k67ř92i49v59a69n 5744380379796

Jé, to jste napsal pěkně.:-) Podstatná je věta: "Dojde-li k pracovnímu úrazu..." Věřím, že nezodpovědný nechráněný sex nebyl pracovním úrazem. ;-)

Doufám, že pokud by došlo k nákaze při policejním zákroku (třeba by ho feťák bodl infikovanou jehlou), policie by se o policajta postarala.

+2/0
9.11.2017 14:03

J54i43ř86í 88T18r53e60s43t83r 1234288208531

Vyhláška? To bylo za minulého režimu. Plná služební způsobilost je v tomto případě daná na každoroční přezkoušení z tělesné přípravy plus možná nějaké testy znalostí. Jinak nic. Nelze diskriminovat někoho jen proto, že se mu může zhoršit zdravotní stav až v budoucnu. HIV pozitivní se musí hlásit jen v jednom případě. Sexuálnímu partnerovi.

0/−1
9.11.2017 13:33

J37a37n 18P13a30v28e33l54k23a 3247381404601

Každý zaměstnanec musí mít pravidelnou lékařskou prohlídku. Za nedodržení jsou dost vysoké pokuty.

0/0
9.11.2017 15:35

D61a39n81i26e96l 26C58v10e69j95n 9634653189100

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-393

Dg. Z21 - Asymptomatická infekce virem HIV. Opravdu to tam je.

+1/0
9.11.2017 18:22
Foto

Z25d30e97n92ě30k 10K23a64f22k51a 5668532197132

Český remake Philadelphie bez amerického happyendu. I když kdo ví. V tom filmu jestli se nepletu bylo odvolání k NS a odškodnění až po smrti.

+5/0
9.11.2017 12:28

P35ř41e28m57e58k 56P91a31v60k66a 8268112608531

Mám dojem, že původně se jednalo o to, že nenahlásil závažné onemocnění zaměstnavateli. Proto byl rozvázán pracovní poměr. Ne primárně proto, že je HIV pozitivní. Popravdě - taky bych rád věděl, jestli mám zaměstanance HIV pozitivního nebo ne, protože (narozdíl od zmiňované rakoviny), protože z tohoto onemocnění ve specifických případech (které např. u zdravotníka, policisty) mohou nastat hrozí zdravotní rizika jeho okolí.

+2/−1
9.11.2017 12:16

P67ř40e53m46e21k 28P18a33v24k31a 8188402478961

Kruci, to je tak, když člověk opravuje větu ... ale smysl je snad zřejmý.

0/0
9.11.2017 12:17

M26a40r58t52i17n 55S73l37e76z15á17č60e17k 7934698411763

Jenže není povinnost to zaměstnavateli sdělovat.

+1/−1
9.11.2017 12:21

J28a48n 68P96a81v96e29l42k89a 3947111264961

Jj zaměstnavateli by to měl oznámit lékař při pravidelné prohlídce.

+1/−1
9.11.2017 15:37

S49i28l18v94e14s29t18r 72K93a15d79e39ř62á48b39e59k 8210233635820

Lékař nesmí zaměstnavateli oznamovat žádné takové citlivé informace. Lékař může zaměstnavateli sdělit nanejvýš schopen/neschopen a případná faktická omezení způsobilosti.

0/0
9.11.2017 19:34

V53a88c90l78a98v 44M43e39d20e27k 5591712215795

být nositelem viru není závažné onemocnění. Tím je až AIDS, který on ještě nemá, a při úspěšné medikaci ještě desítky let mít nemusí.

+3/0
9.11.2017 13:04

J64a87n 51P22a89v49e32l13k34a 3437871664281

Je to závažné onemocnění u lidí, kteří mohou někoho nakazit.

+1/0
9.11.2017 15:38

M57a88r81t78i81n 46T43v52r60d37y 3393940683858

Jak k tomu prisel je celkem jeho vec a jeho vnitrni svedomi (nadmerny risk, posetilost, naivita, nahoda, proste osud). Rozhodne tu na idnes nebude nikdo kdo je dokonaly (a pokud je at hodi kamenem). Jestli je 4% je opet jeho vec a jeho osobni zivot. Myslim ze jde o tohle. Je "povinen zamestnanec sdelit vsechny zavazne choroby zamestnavateli?" Ano / Ne. Pokud ne, a neexistuje jina zakonna podminka, tak je kazdemu do toho "Vite co". Pokud to povinnen sdelit je, tak opet, Je to duvod k propusteni nebo duvod k prerazeni? Ano/Ne (melo by se zvazovat jestli hrozi nekoho nakazit). Preradit ho mohli kamkoliv jinam v ramci policie. Takhle to na mne pusobi jako snaha se ho zbavit a uklidit. Proste se ocistit. Kdyby byl jine barvy pleti ci vyznani o to by to bylo snazsi, ze. Takze jak nize nekdo napsal. Kazdy je tu plny lasky, tolerance a porozumeni, ale jen teoreticky. V praxi je to pravy opak. Radsi se vsichni zamyslete nad tim, dnes jste zdravi (jak psala jedna pani dole), zitra rano Vam neco najdou, pak takovy jako vy na vas budou ukazovat a odplivnou si. Nebo na Vase deti, partnera, rodice. V tomhle okamziku jsem si zadelal tak na 10 minusu a osklive reakce pres dve nasledujici strany. Ale je mi to uplne jedno. Jsou lide, kteri se po pravu nazivaji lidmi. A pak ti druzi. Kazdy se rozhodne kam si stoupne. Pani dole s rakovinou preji at je brzo v poradku a at ma stastny zivot. Panovi z clanku at je zmackne, protoze minimalne je tam poruseni zakona na ochranu os udaju /vykopli jej na zaklade toho ze si to zjistili/. A ted je jeho fotka v novinach a komentare plne toho ze je gay a ze si za to muze sam. Takze si na nej budou ukazovat i lidi v baraku. Opravdu skvela prace jak poslapat cloveka, vsechna cest. Ostatnim lidem aby se zamysleli jestli je jim nebo jejich blizkym nemuze stat neco (treba zitra) co totalne obrati zivot na ruby. A pak verim v minule zivoty, takze bdete, protoze na Vas take dojde :)

+24/−2
9.11.2017 11:15

V77á62c75l55a17v 28P82a82v50e17l97e33k 1240596506634

Přestože s mnohým, co jste napsal, souhlasím, tak se nedá přirovnávat onemocnění rakovinou a HIV. V tomto případě je to o tom, jestli nadřízení postupovali dle platných pravidel a zákonů a to rozhodne (rozhodl) soud.

+2/0
9.11.2017 11:24

M56a89r42t26i84n 49T38v48r76d35y 3773360143608

Ja to nesrovnavam. Je je tezke o nekom rict ze on je ten spatny ze udelal chybu. Kolik lidi tady v diskusi se nekdy opilo, nekdy stravili noc s kym nemelim, atd .... pak i to ukazovani na nekoho je chybou. Kazda nemoc ma puvod v psychice (dle vychodnich a uz i zapadnich lekaru), a problem v psychice je dan nedostatkem Lasky (kdekoliv v procesu vyvoje cloveka). Ta laska je ta z venci, spolecnost, rodice, skola, kamaradi, zamestnani...a ta laska je ve forme porozumeni, empatie, podpory, akceptace odlisnosti, ....atd ..... takze kdo je vinen?

0/−1
9.11.2017 11:37

J22i27ř30í 63S54o49u58č86e80k 5486457749489

Člověk v této fázi, který se léčí, má hladinu viru v krvi na tak nízké úrovni, že nemůže nikoho nakazit a to ani při pohlavním styku (který patrně nebyl součástí jeho práce). Jeho nebezpečnost pro okolí je tedy stejná jako u člověka nemocného rakovinou, takže nevidím důvod, proč by se to v tomto ohledu nemohlo srovnávat.

+1/−1
9.11.2017 13:10

P73a79v58e32l 82T12r95ü79b48e62n52e10k38r 7341371772812

Ale tohle nemůžete po lidech chtít. Doba je rychlá, rychle se čte rychle se soudí. Zamyslet se? :-D nechtějte to po nich. To je moc složité. A přitom by opravdu stačilo aby si ti co rychle soudí připustili, že se podobná věc může stát i jim nebo někomu z jejich okolí.

+3/−1
9.11.2017 11:24

M49a55r77t88i94n 80T12v59r15d10y 3153690193928

Muzu :). Doba je tak rychla jakou si ji lide sami udelali. Pokud by k sobe meli vice Lasky 9jak jsem psal nahore), tak by se nemuseli honit jak pitomci ve snaze se navzajem sami proti sobe zabezpecit a snazit se vyzdimat toho druheho. Nebyly by ve stresu a nemocni. Nemeli by kramy ktere nepotrebuji a meli by vic casu sami na sebe. Tam je klic toho vseho. V Lidech, ne venku.

+2/−1
9.11.2017 11:39
Foto

B79r20o10n63i68s28l12a93v 34G18a80b72r63y77š 2632259251

Pěkné. Jako kdybych to psal sám..., ale umíte to podat líp. :-)

+1/0
9.11.2017 11:47

M31a19r97t97i88n 95T58v77r97d56y 3723760113898

Dekuju :). proste me nekdy ta lidska nespravedlivost stve. Podivejte se na tohle, to stoji za to. Pokud to bude fungovat.

https://dms.licdn.com/playback/B56AQGctsVDSvD7Zw/708af728c4394b46a030c558a11e9375/feedshare-mp4_500/1479932728445-v0ch3x?e=1510312217&v=alpha&t=QM-rAbRT4zpS-ymvJsoRfsKrUe2Tr9i5383wqdStpLc

0/0
9.11.2017 12:15
Foto

B19r39o68n71i88s37l69a68v 58G79a55b31r69y17š 2312269331

Tyhle případy znám. V dětství jsem chybou lékaře málem přišel o nohu. Takže když potkám někoho, kdo špatně chodí, říkám si, že mohl dopadnout mnohem hůř.

Ale i když jsem zdravý, sklízím od některých mnohem větší posměch než leckterý postižený.

0/−1
9.11.2017 12:22

Z95d89e84n83ě60k 20S93k90ř24i51v84a69n 5714390269326

Moc hezký příspěvek. Jen bych chtěl vidět, kdyby se něco stalo - např. by demonstrant kousl nemocného policajta, nebo ten by škrábl demonstranta při zákroku - jestli by takové pěkné povídání uspělo u soudu. Zcela jistě by soud vinil policii, že neudělala žádné opatření (když o problému věděla), aby k přenosu nákazy nedošlo. Policie by se nedoplatila. A že ho měli přemístit jinam? Kam? Co umí tenhle vrátný? Nic o tom nevíme.

+2/−1
9.11.2017 12:11

M27a71r43t93i16n 73S86l54e61z59á28č52e67k 7364508561803

Pokud se léčil, pak by k přenosu nejspíš nedošlo ani při kousnutí a podobných situacích. Existuje určitá hranice (množství viru, které se musí do těla dostat) než dojde k nákaze.

+1/−1
9.11.2017 12:29

Z32d75e86n25ě16k 58S29k74ř80i74v85a83n 5974860509386

Nejsem odborník. Věřím, že aktivisté jsou školeni na to, do jaké míry mohou policajta kousnout, bodnout (znám takový případ), aby byla zachována bezpečná hranice (množství viru, které se musí do těla dostat) než dojde k nákaze. ;-D

+1/−1
9.11.2017 12:40

Z97d51e45n87e31k 26S32l12a40n31i10n90a 1514326863104

Coz mi pripomina teorii, kterou vytrvale hlasam. Receny virus je citlivy na teplotu okoli, a proto mimo telo dlouho neprezije. Ale v horkych tropických dnech, kdy je kolem +35 C samozrejme prezije. Komar bodne třeba toho ex-polise, ale nenasyti se, a pak bodne třeba jeste nejake dite. A infekce je prenesena - jako injekcni stříkačkou mezi narkomany. Toto by se nemelo podceňovat, myslim, ze to ma realny zaklad.

+1/0
9.11.2017 12:41

P38e87t49r62a 39H17o21d22o23v29á 4359971105699

Možná by to chtělo si nastudovat, jak přesně může reálně k přenosu HIV dojít...

+1/0
9.11.2017 13:12

Z63d72e77n24ě68k 83S15k67ř58i15v53a83n 5844830589376

Máte pravdu, odborník v tom nejsem, ale něco málo už jsem o tom slyšel.;-) Kdyby se nakazil třeba tím, že při zákroku do něj demonstrant zapíchl infikovanou jehlu, jistě by se k tomu policie postavila jinak. Aspoň doufám.

+1/0
9.11.2017 13:22

O57n86d85r54e20j 47H86o97l90o40u33s 6736124900335

Ja mu fandim a doufam, ze to jeste obrati ve svuj prospech.

Jen bych rad sem dodal, ze zamestnanec MV se ridi sluzebnim zakonem a jejich podminky, zpusobilost a buh vi co jeste jsou jine nez bezne podminky zamestnavatelu. Tak jestli neni spise problem v tomto smeru.

0/−1
9.11.2017 12:51

J11i69ř67í 37T23r36e62s12t94r 1704388438191

Plně s Vámi souhlasím, nečtu dál další příspěvky ani nepíši nové vlákno.

.

Zaměstnanec je jednoznačně schopen plně vykonávat funkci - nemoc nemá žádný vliv na výkon, chřipka by byla horší. Možná ho budou sledovat přísněji, jestli nemoc nepostupuje. Ale ani na to nemají právo. Neměli právo se to dovědět. Zákon říká, že zaměstnanec je povinen zaměstnavateli oznámit zdravotní problém, pokud by měl vliv na výkon funkce nebo jiný pracovně právní vztah. Což znamená, že zatím nic, žádný vliv. Teprve až skutečnost nastane (např. zhoršení v nespecifikovaném budoucnu). Pokud nějaký zákon omlouvá to, co se stalo, pak se musí podat ústavní stížnost a zákon hodit do koše. Já to vidím tak na další soudní jednání a odškodnění za všechno minimálně na 10 000 000 Kč a odstoupení z funkce všech, kteří pochybili. Od přímého nadřízeného třeba až po ministra. Ať se konečně zaměstnavatelé zamyslí, že doba zločineckého komunismu je dávno pryč a ti, co se chovají jako potomci tohoto režimu, musí na smetiště dějin.

0/−1
9.11.2017 13:28

M54a31r36e63k 85K95a76l20i24n24a 3529354905258

To je neuvěřitelné, snad se píše rok 2017...

+14/−1
9.11.2017 11:13

A77n53n80a 92K56i23r30š81o25v26á 9316240955943

Tady přesně vidíte, že "friendly" jsou všichni jen do té doby, než začne opravdu o něco jít. Stát se toto může opravdu komukoliv a sama bych nevěřila, jak ten propad je náhlý, v podstatě ze dne na den. Žijete normální život a druhý den jste nepotřebná socka.

+4/−1
9.11.2017 11:22
Foto

Z83d90e83n80ě13k 77K52a68f13k69a 5878152247222

No právě..... žádné Starověké Řecko. :-)

+1/0
9.11.2017 16:16

J86a54n 24N11o31v21á84k 6584234

Philadelphia jak vyšitá.

+14/0
9.11.2017 11:06

Z77d80e29n87ě72k 16S20k42ř70i10v81a35n 5334400709316

Krásný film.:-)

+7/0
9.11.2017 11:08

M22a71r18e50k 21K14a51l98i17n94a 3699114295918

Vůbec by mě nenapadlo, že je to ještě dnes možné... Navíc u státní organizace... Nechutné...

+5/0
9.11.2017 11:16

A83n20n35a 77K16i10r83š88o79v62á 9926360265143

Proč mu nenabídli jinou práci? Je to divné.

Ale nepřekvapuje mě to, že ho vyhodili. Žádný zaměstnavatel nechce mít těžce nemocné zaměstnance. Mě také vyhodili z práce kvůli rakovině. Teď už mám práci jinou a samozřejmě, že svojí nemoc tajím, protože je mi jasné, jak by to zase dopadlo ;-( Ono všichni mají plnou pusu ke*ců,jak jsou tolerantní, friendly a vycházejí vstříc, ale to je jen teorie. Když jste fakt hodně nemocní, všichni se vás bojí a to i v případě mojí nemoci, kde žádné riziko nákazy nehrozí.

+21/−1
9.11.2017 10:53

V42á85c63l23a53v 78P19a48v75e17l11e72k 1380306806764

A to je právě rozdíl v přístupu. Kdyby vás firma podržela v době nemoci, věřím, že vaše loajalita a "pocit vděku" by byl dalším impulzem pro práci v ní...

+7/0
9.11.2017 10:55

J45a19n 22N78o26v71á10k 6554344

Moji kamarádku firma podržela. Chovali se k ní fantasticky. I ona to tak hodnotila. Za 1,5 roku "úlevového módu" je jim neskonale vděčná. Jen pak nastal zlom a chtěli po ní klasické nasazení, ale to už se jí nelíbí, protože změnila životní priority a nyní nevidí kariéru jako životní cestu... Tak si hledá jinou práci. ... U těžkých nemocí to budou mít všichni podobně. Myšlení člověka se změní.

+8/0
9.11.2017 11:09

A70l47e33š 90Z54e56l83i86n47k66a 1314402556

Rakovinou kolegy nenakazite

+1/−6
9.11.2017 11:00

M57a49r82t44i43n 28K75r42u70t63ý 1188121279835

no to v profesionálním styku AIDS taky ne

+9/−1
9.11.2017 11:13

T24o47m87á70š 85K18u88č81e40r85a 8574305605266

Jenže v profesionálním styku policisty je také ošetření raněného a tam už se riziko zvyšuje.

+2/0
9.11.2017 11:43

V85a90c62l59a45v 88M61e71d95e80k 5371812785905

ošetření raněného s otevřenou ranou by profesionál měl dělat vždy v rukavicích.

0/−1
9.11.2017 14:35

J10a83n 24L87u37k72á69š 7487593953442

Sorry, ale u ochranky se predpoklada, ze eventualne muze k nejakemu zraneni dojit a potom je problem.

+2/−1
9.11.2017 11:47

P32e66t74r18a 95H86o23d66o59v56á 4789101585659

A můžete mi říct, nějakou reálnou situaci, kdy kolegy nakazíte HIV?

0/−1
9.11.2017 11:34

T37o32m51á51š 17K42u14č38e96r80a 8564705685916

Například nehoda policejního automobilu s krvácejícím zraněním.

+3/−1
9.11.2017 11:45

P86e56t46r41a 66H24o23d32o85v62á 4989921245249

Pořád tam nějak nevidím ten způsob nákazy... Navíc, on dělal něco jako vrátného...

+1/−1
9.11.2017 11:46

T29o44m31á83š 65K31u10č50e27r96a 8524625405936

Když s ním do kontaktu přijde i krvácející kolega....

+1/−1
9.11.2017 11:52





Najdete na iDNES.cz