Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na přímou demokracii zatím Česko není připravené, prohlásil Rychetský

Česko není v tuto chvíli způsobilé k zavedení přímé demokracie včetně obecného referenda. Prozatím se totiž vůbec nezabývalo otázkami, zda vůbec a v jakých případech všelidové hlasování potřebuje. Na debatě k 25 letům od vzniku ústavy to uvedl předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26i55r98i 33D48v57o19r79a73k 5787950365953

Svycarsko je Svycarskem i diky tomuto systemu, ktere funguje diky argumentum a nikoli "Stranickym" cachrum R^

0/0
6.11.2017 9:55

M25i80r58o86s54l39a41v 22Š88u47l34c 1640844860588

Souhlasím s RychetskýmR^

Když nejsme schopni si sami sobě vládnout, Okamurova "přímá demokracie" by byla hrob pro ČR.

Jen co jsme vytáhli hlavu z ruské pr dele, hned jsme jí vrazili do té americké. Na zákon o referendu je v ČR ještě dost času;-)

0/0
6.11.2017 7:18

M45a97r62t91i19n 24P88e64t16v38a86d 4330819557862

Velice významnou schopností zastupitelské demokracie je ochrana společnosti před diktátem většiny. Už i z toho důvodu je zásada přímé demokracie v dnešním světě nepřijatelná - a neplatí ani ve Švýcarsku, které jako jediná země na světě hojně využívá lidového hlasování v četných záležitostech (především) lokálního významu. Referendum je výjimečný instrument, použitelný ve výjimečných případech k řešení výjimečně jednoduchých problémů společného zájmu. Musí umožňovat jednoznačnou odpověď ano nebo ne, což v politickém rozhodování přichází jen neobyčejně vzácně.

Představa, že by se na řízení záležitostí celospolečenského dosahu rutinně a bezprostředně podílelo veřejné mínění, je ve své nejhlubší podstatě absurdním nesmyslem. Většinový názor nedává žádnou záruku správnosti, veřejnost za své postoje nenese žádnou odpovědnost, a představuje ideální prostor pro velmi snadné manipulace všeho druhu a šíření dezinformací z anonymních nebo pochybných zdrojů. Takové názorné příklady zmanipulovaného a zvráceného většinového mínění nám nabízí např. naše celonárodní ostuda v podobě hilsneriády kolem počátku 20. století nebo masová podpora komunismu před šedesáti lety.

Velice výstižně se k tomuto tématu svého času vyjádřil Winston Churchill: "Nejlepší argument proti demokracii je pětiminutový rozhovor s průměrným voličem.". :-P

0/0
5.11.2017 23:42

J92o65s96e56f 44P61o29p72l43u81h58á14r 3669613982827

Kdyz ctu, co je zde napsano a slysim nazory nekterych odborniku na vsechno z hospody Na Ruzku, tak s panem Rychetskym naprosto souhlasim.

Drtiva vetsina naroda neni schopna se postarat sama o sebe a o sve blizke, ale hrozne moc by chteli rozhodovat o osudu jinych.

Rekl jen holou pravdu, ze Cesi nejsou absolutne pripraveni na neco takoveho jako je odpovednost za demokracii.

+1/0
5.11.2017 13:52
Foto

I71m32r31i37c79h 43S43u85c72h35a25r51s58k66ý 8166593665111

Hlavně, že zloději a politici byly připraveni na tunel ihned po revoluci, ten krát vám, co jste byly nahoře nevadilo nic. Stačilo, že byl havel a jeho zázrak....?

0/0
4.11.2017 22:56

P53e68t66r 38H51o95r25a 2358282204605

No nevím. Když slyším v hospodě v problematice, které někdy trochu sám rozumím jaké naivní názory lidé kolem mají a jak často v jiných otázkách, které sám neznám, bych se vůbec nedokázal rozhodnout, tak mám z referend trochu strach. Výsledek bude především záviset ne na objektivních faktech nýbrž na šikovnosti propagand pro "ano" a "ne" v položených otázkách.

+4/−2
4.11.2017 19:43

P20a32v13e17l 55K24ř10í59ž 8277161580319

V propagandě je třeba EU srovnatelná s jinými režimy, ale přes to se poslední dobou stává, že na to lidi slyší stále méně. A to je ten pravý důvod. Protože elity ztratily jistotu, že si stádečko dovedou kam potřebují, nechtějí referenda připustit.

Potíž je v tom, že princip demokracie je založen právě na vůli lidu. Takže buďto si na demokracii budeme jen hrát, nebo ji budeme opravdu mít.

+3/0
5.11.2017 7:49

J21o83s18e45f 77P24o75p75l97u47h64á17r 3399253432797

Nevyzobavejte si jen neco z toho co demokracie je. Ta demokracie o ktere vy mluvite, tak se tykala jen urciteho okruhu lidi, kteri meli pravo volit a vyjadrovat se.

To stadecko tu bylo vzdy a vzdy poslouchali, co elity rekly.

0/0
5.11.2017 13:48

M34o22j54m25i33r 34P61e13ř22i44n12a 6518160106

Už když slyším, jaké výrazivo používáte (elity, stádečko), běhá mi mráz po zádech, představím-li si, jak byste v referendech asi hlasoval vy.

Vy jste totiž ten typický arogantní a protiargumentům nepřístupný člověk, v jehož rukou bych rozhodování o důležitých náležitostech tohoto státu vidět nechtěl.

0/0
5.11.2017 15:50

M48a93r94t46i54n 54P43e60t47v20a51d 4440619717662

Pane Kříži, jen máloco jiného je možné tak snadno a účinně zmanipulovat jako vůli lidu. Tohle slovní spojení proto bylo typickým zaklínadlem komunistů nebo fašistů - těm všem byla vůle lidu zákonem a nezpochybnitelným zdrojem vší moci. - Jelikož "vůle lidu" sama o sobě nemá žádný obsah, dá se bez problémů a pohodlně naplnit čímkoliv, co se právě hodí.

Lid ani žádnou svou vůli nemůže zformulovat, jelikož neumí mluvit. Umí pouze souhlasně nebo nesouhlasně zahučet, když mluví někdo jiný - nejčastěji ten, kdo se sám pasuje na jeho zástupce a mluvčího.

0/0
6.11.2017 0:17

R94o76l39a80n29d34o 14A61r43i96a85s 7318149337420

Říká člověk, který býval nomenkalturním kádrem a ve kterém je tolik demokracie, jako .... v soudci Rychetském..

0/0
4.11.2017 17:41
Foto

M21a34r68t97i97n 70K22l91u69m88p46a73r 5746438727884

V případě zrušení a nebo podstatného omezení všeobecného volebního práva bych se přímé demokracii nebránil.

0/0
4.11.2017 17:03

P89a45v26e67l 72K70ř85í74ž 8437421600499

Jako, že když budete vyloučen z hlasování, ať se referenda pořádají?

0/0
5.11.2017 7:50

J68a33r38o36s14l98a27v 74H63o72l95e82č83e68k 9918826604399

Jednoznačně. Politici nejsou na přímou demokracii připravení. Ti současní by skončili.

+5/−1
4.11.2017 15:19

L27u70b17o23š 40U68l16r74i47c63h 5821320648374

"Poukázal na příklad Slovenska, kde zatím žádné z referend nebylo platné právě kvůli slabému zájmu voličů."

V roku 2003, bolo referendum na Slovensku platné!

Občania ktorí sú za tak sa referenda zúčastnia a hodia do volebnej urny lístok ANO , ak sú proti alebo ich referendum neoslovilo tak hlasujú proti, alebo sa jednoducho referenda nezúčastnia, preto tzv nízka účasť.

0/0
4.11.2017 14:11
Foto

M60a52r11t64i17n 46K69l44u54m24p19a27r 5496428827144

To jen dokládá nepřipravenost našich národů na přímou demokracii. Protože ta předpokládá disciplinované voliče, kteří jdou a hlasují ano nebo ne. Bez toho to nemá smysl.

0/−2
4.11.2017 17:13

L77u12b24o14š 25U89l41r54i91c69h 5301390608634

"Disciplinovaný" voliči sú na Slovensku 70+, v Česku voliči tiež 70+ a voliči KSČM.

0/0
4.11.2017 19:02

P91a40v18e67l 32Č40e66r36n75ý 1235692

mě zase irituje, když předseda ÚS je komouš !!

+2/0
4.11.2017 11:24

P82a25v92e14l 23K28ř73í90ž 8437841790189

To by tak hrálo, aby nám lidi kecali do vládnutí... Že, pane Rychetský. Nakonec by si chtěli rozhodovat podle své vůle, kam by jsme s takovou došli...

+6/−5
4.11.2017 11:21

L59u22d69v21í55k 72G47a26j39d82o90š32í78k 2185803204512

Pletete si ústavu a vládnutí, pane Kříži.

+2/−1
4.11.2017 13:25

P46a50v36e11l 43K42ř74í48ž 8507781500569

Nepletu to je pouze vaše nepodložená domněnka.

+2/−1
4.11.2017 14:31

D47a26n 77H21e31l57e54k61a29l 6206637382959

Bože můj, vy jste ale trouba. Jsme zastupitelská demokracie. Vládnou ti, které si zvolíme (ať se nám to líbí nebo ne). Pokud chcete vládnou pomocí referend, nemá cenu volit, nemyslíte?

Navíc: To bychom za chvíli mohli mít referenda o tom, jakou metodou nás má lékař léčit. Některá rozhodnutí prostě nepřísluší nepoučeným. Není to žádný elitismus, je to prosté konstatování faktu.

+4/−4
4.11.2017 13:39

P39a98v33e69l 35K14ř46í62ž 8487961430529

Trouba jste vy. Já nikde nepíši o vládnutí pomocí referend. Léčba je odborná záležitost ale i tak máte mnohdy možnost si rozhodnout, jakou léčbu chcete

podstoupit.

Není moje chyba, že se necítíte dostatečně chytrý na to , abyste o sobě rozhodoval sám. Ale to neznamená, že to nezvládnou ostatní.

+4/−1
4.11.2017 14:31
Foto

J17i25ř79í 94H71e15i92n95c69l 8917656234

Zřejmě nejste dostatečně informovaný. Ani ve Švýcarsku se nevládne pomocí referend. Ale každý zákon přijatý parlamentem vstoupí v platnost nejdříve po 100 dnech po svém zveřejnění. Po tu dobu má každý švýcarský občan s volebním právem možnost získat proti zákonu 50 000 nesouhlasných hlasů. Pokud se to stane, je o zákonu vypsáno lidové hlasování (referendum) - Volksabstimmung. Tím se dá zamezit takovým lumpárnám jako jsou např. naše příplatky na solární a větrnou elektřinu, lichvářský exekutorský zákon a mnohé další. Existují případy, kdy je referendum vyhášeno obligatorně. jedná se např. o vstup země do nadnárodní organizace. Přijímání zločinných zákonů brání i to, že švýcarský parlament není profesionální. Takže poslanci se scházejí jen v případě např. projednávání zákonů, mezinárodních smluv.

+4/0
4.11.2017 15:05

P20a56v60e35l 57K32ř35í86ž 8977141140429

Ty mínusy - je zajímavé kolik lidí má pocit, že není schopno svéprávně rozhodnout, co je pro ně dobré...;-)

+1/−1
4.11.2017 14:33
Foto

M50a77r25t73i14n 92K97l29u43m68p24a41r 5746668567154

Přímá demokracie je v současném komplexním světě a ve spojení se všeobecným volebním právem nebezpečná a nežádoucí.

+3/−3
4.11.2017 10:39

P69a41v36e47l 42K19ř59í77ž 8537201150269

Otázka je, pro koho je nebezpečná...

+5/0
4.11.2017 11:15

L71u56d53v12í21k 46G53a93j89d28o91š76í92k 2465793514422

Pro společnost, pane Kříži.

Běžní občané totiž nejsou schopni rozhodovat ve většině případů kvalifikovaně a nemají problém ani se sebedestruktivním rozhodnutím.

.

Je to podobné, jako byste šel k lékaři a ten vás nechal rozhodnout, jak bude probíhat vaše léčba. Když se rozhodnete špatně, tak zaklepete bačkorama, ale byla to vaše svobodná volba...

+1/0
4.11.2017 13:30

D28a60n 90H74e30l26e65k77a66l 6106407272469

Koukám, že při použití analogie k lékaři jsem nebyl první... Měl jsem dříve číst celou diskuzi a pak reagovat odshora :-)

0/0
4.11.2017 13:40

P30a92v86e81l 57K85ř24í21ž 8307371220629

A jak jste přišel na analogii s lékařem v kontextu volených politiků? ;-D

Tak na druhou stranu to ledacos vysvětluje...

0/0
4.11.2017 14:40
Foto

M24a50r49t59i53n 94K39l18u45m35p59a24r 5516508397864

Vy prostě odmítáte vidět a diskutovat o možných destruktivních procesech způsobených masivním využitím referenda.

+1/−2
4.11.2017 16:59

P34a54v46e23l 75K53ř97í97ž 8887211880929

Analogie s lékařem je zcela mimo. Je to podobné jako byste o své léčbě nechal rozhodovat náhodného kolemjdoucího. Copak volení politici jsou v oboru nějací odborníci? To jste ale hodně naivní...

+2/−1
4.11.2017 14:36

M36a30r96t32i77n 21P15e74t26v27a22d 4140109197102

Uvedená analogie s lékařem je docela výstižná.

Volený politik samozřejmě není a nemůže být odborníkem na všechno, o čem rozhoduje, ale na rozdíl od obyčejného občana má bezprostřední přístup nejenom k nejzasvěcenějším odborníkům, ale i ke všem relevantním informacím, které se na rozhodování mohou a musejí podílet. Něco takového je pro nás ostatní nemyslitelné - naše informace jsou vždy omezené jen na ty zdroje, ke kterým máme přístup, nebo které se k nám náhodou dostanou.

0/0
6.11.2017 0:29
Foto

M93a43r72t39i16n 56K36l85u75m90p98a85r 5706518517704

Ano, pro společnost. Protože občané nemají prostředky, informace, zájem a ani chuť se do hloubky zabývat otázkami o kterých by měli rozhodovat a hlavně o jejich důsledcích. Pro ně to skončí vhozením lístku do urny.

V zastupitelském systému je například možné skrze bezpečnostní a branný výbor informovat zastupitele o informacích tajných služeb, které pak ovlivňují rozhodování zastupitelů. Jistě sám souhlasíte s tím, že není možné informace tajných služeb distribuovat občanům.

0/0
4.11.2017 16:58

L42a16d46i80s25l37a36v 46K39o45z63á70k 1178419424223

Cesko neni na primou demokracii pripravenou, jak institucionalne, tak mentalne. Neprobehla defacto zadna spolecenska debata - krome voleb - a extremni predstavy SPD by vedly pravdepodobne k obchazeni a nakonec k zhrouceni pojistek, ktere mame. Kazdy by mohl udelat referendum, zmena ustavy, zahranicni politika cokoliv - kdyz sezene dostatecny pocet podpisu. Mentalne? Cesi za poslednich 100 let zili ve vetsine pripadu v ruznych formach diktatur a poslednich 26 let se uci demokracie a nekteri maji pocit, ze to tu nefunguje a prima demokracie je cesta. Tak jo. Mame mistni referenda - na ktere skoro nikdo nechodi a pritom resej velmi palcive problemy:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/obecni-referenda-jsou-stale-oblibenejsi-ukazuji-data-transparency-international_201602100525_imanour

+6/0
4.11.2017 10:22

M66i52c14h64a25l 80P82a45š98e43k 5311407770348

Takže tím chcete pane Rychetský říct, že voliči jsou pologramotní neználkové, kteří ničemu nerozumí a dát jim do rukou takovou moc by znamenalo vešeobecnou defenestraci? V podstatě máte pravdu.

+3/−1
4.11.2017 9:55

V43á32c73l56a79v 96P63o37l84á65š16e36k 9986690911657

Proč tak ostrá slova? Aby referenda sloužila a neohrožovala demokracii, vyžaduje to nesmírně občansky vyspělou, ukázněnou a informovanou společnost, jaké kromě Švýcarska žádná země na světě nedosahuje. A i v tom Švýcarsku údajně nelze vyhlásit referendum bez schválení parlamentem. Ten šílený Okamurův návrh, v němž chybí jakékoliv pojistky proti zneužití za účelem potlačení demokracie, nemá obdobu nikde na světě.

+5/−2
4.11.2017 10:57

P78a43v58e86l 29K28ř47í86ž 8547601330109

Kecy pane Polášku. Referenda neohrožují demokracii. Demokracii ohrožují ti, co se snaží zabránit možnosti hlasovat v referendu.

+4/−2
4.11.2017 11:19

J81a80n 16H94l67a15v12á40č 4951599613

Kecy pane Kříži, hovoříte o něčem o čem víte málo, možná nic.

+3/−1
4.11.2017 12:20

P44a57v38e67l 47K57ř88í81ž 8227531430649

Jasně, ;-D;-D;-D základní demokratický princip ohrožuje demokracii...;-D;-D;-D

0/0
4.11.2017 14:43

P86a81v90e15l 24Č84e86r11n28ý 1735622

..informovanost je klíčové slovo

+2/0
4.11.2017 11:26
Foto

J55i13ř59í 20H68e93i67n60c68l 8287816244

Ve Švýcarsku jsou ústavou definovány případy, kdy je referendum povinné. Parlament pak pouze plní svou zákonnou povinnost a referendum vyhlásí. Není tedy na vůli poslanců, jestli bude referendum vyhlášeno, nebo ne.

0/0
4.11.2017 15:14

K38a89r60e10l 38V64o78s21t56r47a26d29o23v76s98k86ý 7551181574434

Od bývalého a zarytého komouše to sedí , pane Rychetský.;-€.Vždyť ty jsi soudruhu zamlada, spolurozhodoval o tom, koho vyhodí z práce, kdo půjde makat do dolů, koho zavřít atd. ;-€ Lepší obecné referendum, kde se k věci mohou vyjádřit občané, než aby o nás rozhodovalo pár tajtrdlíků s dobře uklizenými rudými knížkami:-P[>-]

+2/−1
4.11.2017 11:09

L69u94d82v63í87k 47G30a86j54d91o73š45í14k 2675613244632

Přesně tak. Voliči JSOU pologramotní neználkové, kteří ničemu nerozumí.

Přinejmenším jejich velmi podstatná část, která má ovšem bohužel stejné hlasovací právo jako ten zbytek.

+1/0
4.11.2017 13:33

D83a58n 45H49e62l16e17k86a39l 6966917932799

No, valná většina populace opravdu nemá informace, které potřebuje pro kvalifikované rozhodnutí. Může to vypadat "drsně", ale je to tak. Proto jsou ve společnosti odborníci, kteří by nám s těmi rozhodnutími, na která sami nestačíme, měli pomoci...

+2/0
4.11.2017 13:41

O15l59g70a 48P53a43v16l95í22k90o44v90á 6654638737802

Naprostý souhlas. Tómio dokáže táhnout dost jednoduchých lidí na nudli, ale zrovna jednoduší nemají právo devastovat zemi svými hloupými hlasy

+5/−2
4.11.2017 9:23

J24a55n 24H84l33a70v59á21č 4921179873

O přímou demokracii usilují lidé, kteří povětšinou neprosadili své záměry v stávajícím systému. Lidé jim dali málo hlasů k tomu, aby mohli změny prosadit. Politika státu a jeho cíle by neměli zohledňovat okamžitou náladu v národě neboť určité jistoty i zákony by měly být trvalé. Informační masáží za využití přeceděných informací je celkem snadné manipulovat míněním neinformovaných lidí lhostejno jak vzdělaných. Některé informace jsou navíc sice rozhodující ale tajné a tudíž nepublikovatelné. A nikde není řečeno, že výsledek referenda je pro stát správný. Hitler vzešel z voleb a nebyl tím nejlepším řešením pro Němce a Evropu.

+4/−1
4.11.2017 8:50

V75á75c57l50a38v 92P73o86l24á74š65e24k 9286170661717

Přitom Hitler se sice stal kancléřem zákonným jmenováním od prezidenta, ale absolutní moc získal až poté pomocí několika referend, skrze něž si přisvojil všechny pravomoce prezidenta, rozpustil všechny ostatní politické strany a zlikvidoval parlament. Kdyby nebylo těchto referend, tak by asi k válce nedošlo.

+4/0
4.11.2017 11:01

P67a11v57e95l 51K42ř16í24ž 8517761190569

To co píšete je čistá demagogie.

+1/−1
4.11.2017 11:23

M10a58r54t45i54n 40N30e63p49l 4164972916758

Pane Krizi, po precteni nekolika vasich komentaru mi nezbyva, nez rici, ze jste hlupak. To, prosim, neberte jako urazku, ale jako konstatovani faktu.

+2/−1
4.11.2017 11:31





Najdete na iDNES.cz