Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělé si došlápli na katalánské policisty, Puigdemont vyčkává v Belgii

Španělský ústavní soud pozastavil platnost rezoluce o nezávislosti Katalánska, kterou v pátek schválil katalánský parlament. Uvedl to deník El País. Španělská policie v úterý zasahuje na komisařstvích místní policie v Katalánsku. Tisk rozebírá šance sesazeného premiéra Puigdemonta na získání azylu v Belgii, kam se spolu s několika bývalými členy regionální vlády uchýlil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O59l51d13ř65i56c41h 72V97y89k33y79d49a22l 1529861959264

No .... demokracie .... zastrašit policisty, kteří nechtěli mlátit spoluobčany.

0/0
1.11.2017 11:19

Z39d48e46n78e14k 35S62e22i25d48l 6774535650857

Napřed zblbne lidi a pak zdrhne do Belgie, hrdina.

0/0
1.11.2017 8:50

O80l40g77a 21P90i26f85f90l28o16v44á 8790203177686

K obsahu se nevyjadřuji. Jen když překládáte jména měst, tak překládejte do výslovnosti španeldky a ne katalánsky!

+1/0
31.10.2017 16:29

L80u60d62ě31k 85P87r83o11v18a55z26n49í53k 8413911942545

Co to znamená španeldky, můžete to přeložit ? 8-o

+2/0
31.10.2017 19:39

M33a46r97e18k 44B41a95l79l40u48c29h 6392431335245

Generál Franco by se smíchy potrhal :)

0/0
31.10.2017 15:48

H54a52n43a 87K24r32i78v96a96n39e69k 2641735752413

Ja jsem znala nekolik Spanelu, kteri si nenapadne Franca pochvalovali. Ze byl za nej vetsi poradek nez kdyz se Spanelsko stalo znovu kralovstvim.

0/0
31.10.2017 16:20

A59n35t20o89n55í72n 18S60á46d28l65í50k 7558499643703

Tak Španělsko nám předvádí, že království už z demokracií nemá mnoho společného! A EU to klidně pozoruje. Ne že bych si přál Katalanskou autonomii,ale principy demokracie by měly být vždy ctěny. A už ta jejich(španělská) ústava moc demokracií nehýří!

0/0
1.11.2017 8:57

M73i31c11h94a11l 96M14i80l31l54e49r 9116772749752

ja znam Spanely z obou stran

0/0
1.11.2017 14:57

M31a14r97t88i92n 29H53o77r51á46k 5902965689583

Kdyby se přihlásil k islámu, šance na azyl by rychle vzrostly.

+3/−2
31.10.2017 14:26

T80o32m56á42š 68L94u42d72v80í40k 1610317394672

Jestli byl plán ze sebe udělat hlupáky před celým světem tak splněno na jedničku.

+3/−1
31.10.2017 14:15

P11e32t17r 81M70a52r43e46č57e60k 1703501309538

Další španělská diktatura na obzoru? To co předvádí Madrid, silně smrdí.

+6/−9
31.10.2017 13:40

H58a58n19a 98K45r31i50v31a91n68e19k 2781425582333

Policejni zasah urcite nebyl v poradku, ale kdyz nekdo porusi ustavu zeme, tak co ma vlada statu delat? Mlcet?

0/0
31.10.2017 16:22
Foto

F66r36a71n89t84i75š28e38k 18K35š25í24r 2449746955

Vybombardovat je, pozavírat lidi, co chtějí na svém území budovat něco svého? Stát je jen a jen mafie, mafií a tak je třeba tuto instituci chápat. Jde jen o legální olupování a za tyto peníze vytváření ráje pro ty co tomu velí.

0/0
31.10.2017 18:17

M70a27r73e88k 24H31r31u62b84y 6177272791408

Zajimavy kontrast mezi chovanim k uprchlikum z bezpecnych africkych zemi a nebezpecnych evropskych8-oEURv

+6/−4
31.10.2017 13:19
Foto

V48l72a90d19i84m22í89r 34H97r60u45b76e39š 9294101727298

naposledy byla Katalánsku autonomie odejmuta fašistou Frankem

+7/−3
31.10.2017 13:18

M16i15r55e95k 96T91u14r53e44č11e45k 4733862810662

Ukazka jak se blizime tomu idealnimu evropskemu demokratickemu vrcholu.

+4/−1
31.10.2017 13:12

V95l87a88s45t43i15m39i31l 83F70i71a66l38a 1212831124

Tak tomu rikam plan.Vyhlasit nezavislost a zdrhnout

+12/−4
31.10.2017 13:12

M30i88l64a10n 21N33ě43m51e79c 1855650506206

Každý správný revolucionář to musí sem tam řídit z exilu :)

+3/0
31.10.2017 13:34

V54á60c21l77a77v 80P51o40l63á38š23e76k 9826710341357

Taky si říkám, co jiného asi pan Puigdemont a spol. čekali? Madrid přece nic jiného udělat nemohl. Nebo snad čekali právě tohle a mají ještě nějaký plán?

+6/−1
31.10.2017 13:48

L34u75c41i59a98n 25P83a31p80a54z71i53a47n 5644577491875

Ostudné, jakým způsobem Madrid likviduje demokracii v Katalánsku! Lid si to ale pamatuje a včas se ozve.

+6/−11
31.10.2017 13:06

J21o39s20e59f 87N60o39v42á70k 2652592505334

Víte - porušování ústavy nemá s demokracií nic společného.

+7/−6
31.10.2017 13:08

M37i61r19e26k 55T20u34r89e21č39e75k 4893952320182

Zajimave, ze to same nam říkala predlistopadova vlada v 1989 take ?

+5/−4
31.10.2017 13:14

J96o91s97e80f 73N87o71v41á24k 2742462255114

A Vy chcete tvrdit, že je španělská ústava nedemokratická? Který bod konkrétně?

+3/−1
31.10.2017 13:31

M27i37c58h34a79l 57M27i20l44l31e19r 9466242979982

ceskoslovenska socialisticka ustava byla cokoliv jineho jen NE demokraticka.

Ale soudruzi to prece nemohou priznat.

+1/0
31.10.2017 15:08

H98o44n69z91a 37V31r44á78n66a 5771757444651

Jenže pokud nebyla vůle ze strany centràlní vlàdy ke změně ústavy, tak jak to mají udělat?

0/0
31.10.2017 13:16

J29o93s50e19f 94N32o72v82á79k 2502192485154

Jak? Například tak, že

- se nechají zvolit jako strana s plánem osamostatnit Katalánsko. Ne tak, jak to dělají teď, že si to vymyslí bez mandátu v prostřed volebního období.

- NEBUDOU vyhlašovat jednostranná referenda S PRÁVNÍM ÚČINKEM, ale nejprve nap. vyhlásí "konzultační referendum", které by pravděpoobně ve sporu se Španělskou ústavou nebylo.

- pokud jim v tomto referendu vyjde KVALIFIKOVANÁ většina pro, tak půjdou VYJEDNÁVAT se španělskou centrální vládou o dalších krocích, a ne že bez ohledu na zbytek země ihned vyhlásí referendum.

Jo, je to práce na X let a asi i několik volebních období. Ale copak státnost je něco, co se má měnit na základě "aktuálních nálad davu"? Katalánská vláda se tu chovala jako nebezpeční populisté, kteří nabourávají základní principy právních států.

Demokracie není, že všechno, pro co se najde okamžitá podpora nad 50% hlasujících, může být okamžitě zavedeno. I v českém právním řádu jsou pojistky, že se zákony schvalují vícekrokově, ty důležité navíc kvalifikovanou většinou. Demokracie není holubník, ani absolutní diktát okamžitých nálad současné politické reprezentace.

+8/−3
31.10.2017 13:37

J97a61n 70Š88i44ř58i89n72a 5415785

Sí a CUP šli už do voleb se slibem budoucí nezávislosti španělska, stačí si na google zadat "catalonia vote 2015" a vyjedou na Vás články např. z BBC, kde je to jasně uvedeno.

Nezávislé referendum se konalo už v roce 2014 (dle rozhodnutí Ústavního soudu bylo nelegální) - ovšem Rajoy tam neposlal své mlátičky - pro nezávislost Katalánska bylo cca 80 % voličů - španělská vláda odmítala jakkoli vyjednávat a veškeré návrhy Katalánců i jen k rozšíření autonomie automaticky zamítala (trvalý postoj Rajoye od jeho nástupu k moci...).

Katalánci bojují o nezávislost s větší či menší intenzitou přes 300 let, tedy od doby, kdy o ní definitivně přišli - právě proto se k nim Franco choval tak, jak choval.

+4/0
31.10.2017 13:45

V14á53c86l79a81v 58P90o55l13á22š61e89k 9496790101507

Pani Veronika Švestková zde psala, že kterási katalánská strana před těmi volbami v roce 2015 byla proti odtržení, ale po volbách se spojila s jinou stranou a nyní jsou společně proti odtržení. Takže poslanci této strany již nerepresentují ohledně odtržení své voliče. V těch volbách asi nebyla otázka odtržení hlavním nebo dokonce jediným tématem voleb, takže mnozí voliči jistě volili stranu, s níž se třeba neshodují ohledně odtržení, ale shodují se s ní třeba v ekonomických otázkách. Navíc za ty dva roky se hodně změnilo, mimo jiné Katalánci nyní už lépe vědí, jaké výhody i nevýhody by jim odtržení přineslo, takže mohou mít nyní jiný názor na odtržení, než měli tehdy. Volby z roku 2015 již nejsou ohledně odtržení použitelné, lépe to zjistí ty nové volby v prosinci. Referendum je úplný nesmysl, to se na řešení tak složitého problému vůbec nehodí, navíc je snadno zmanipulovatelné a zfalšovatelné.

+5/0
31.10.2017 14:10

J91o35s25e29f 92N59o53v32á32k 2822172775434

Referendum použít lze - ale muselo by to být referendum dělané v součinnosti s centrální vládou, nebo alespoň takové, na kterém by se shodli separatisté s místní prošpanělskou opozicí a dělané poctivě.

Což to současné nebylo a Vaše výtky vůči němu platí. Stejně jako máte pravdu, že referendum je ošemetné právě proto, že se "dobře udělané referendum" od manipulovaného referenda nedá vždy dobře odlišit.

0/0
31.10.2017 14:19

V26á54c91l86a25v 45P64o18l51á89š34e87k 9936150351537

Madrid nikdy nemůže připustit referendum, jehož výsledkem by mohlo být, že asi 4 milióny španělských občanů, kteří si odtržení nepřejí, budou proti své vůli vyhoštěny ze své vlasti do cizího státu. Madrid je povinen se o práva těchto španělských občanů zasadit, a nemůže tuto svou povinnost nesplnit kvůli nějakému referendu, ať už dopadne jakkoliv. Chtít na základě toho, že nějaké referendum dopadlo 51:49 a ne 49:51, zbavit 4 milióny občanů své vlasti, je naprosto nemyslitelné.

0/−1
31.10.2017 14:48

J17a21n 89Š87i92ř66i64n56a 5225855

Paní Veronika Švestková je prachobyčejná lhářka, viz např. bbc.com/news/world-europe-34372548. Strany Sí a CUP, které získaly ve volbách 72 ze 135 madnátů šly do voleb s jasným slibem budoucí nezávislosti.

Jen je opravdu s podivem, že Rajoy volá po nových volbách v Katalánsku, ovšem když jej opoziční strany v souvislosti s jeho korupční kauzou vyzývaly opakovaně k odstoupení a vypsání nových voleb, tak toto opakovaně odmítal...A jistě budete souhlasit s tím, že mohutná korupční kauza, do níž je zapleten i současný premiér, je jistě mnohem vážnějším důvodem pro vypsání nových voleb než možná změna nálad části voličů (s tímhle argumentem by se mohly volby opakovat každý měsíc...).

0/0
31.10.2017 15:09

J54o10s63e56f 98N50o23v22á85k 2672682135344

Máte prvadu v tom, že separatistické strany to už v programu měli, tím by první bod splnily. V tom jsem se pletl.

Nezávislé referendum se pravda už konalo - ale ani to, ani volební výsledek těch stran žádnou kvalifikovanou většinu neprokázal.

Katalánci možná bojují za nezávislost 300 let, ale prostě takhle jak to dělají se to ve slušné společnosti nedělá. To, že španělsko se také zdaleka ve všem nechová dobře, to nijak nerozporuji - v aktuální krizi ale je ten, kdo reaguje na nezákonnost a tedy ten více v právu.

0/0
31.10.2017 14:16

J43o45s42e49f 44N89o40v97á53k 2272772255704

K těm programům ale viz pan Polášek - není to tak jednoduché - pamatoval jsem si, že je tam také nějaký fígl...

0/0
31.10.2017 14:18

P27e88t50r 59N88o45v74o39t90n63y 1531930891

Hned z prvního odkazu vyhledávače - "Pro-independence lists obtained 48% of the votes and 72 seats out of 135" S tímto výsledkem se nevyhlašuje nezávislost. Protože pak to končí tak, jak to skončilo.

0/0
31.10.2017 14:41

P83e74t81r 29N67o84v14o85t55n52y 1591260291

Mimochodem, zbývající 4 strany v katalánském parlamentu(ty které nejsou pro nezávislost) volilo o 10 000 voličů více než Si a CUP - aby byla jasná i síla mandátů. (1 966 000 vs 1 976 000).

0/0
31.10.2017 14:51
Foto

V65l81a86d10i82m84í41r 37H33r33u71b36e77š 9324371947528

na mantady v roce 2012 tesne zvitezily strany prosazujici nezavislost

0/0
31.10.2017 15:21

P80e88t54r 54N16o65v26o34t58n92y 1201830701

Píšu o volbách 2015. Na mandáty zvítězili separatisti a na hlasy od voličů těsně prohráli. Když teda tady všem jde o tu demokracii. :-)

0/0
31.10.2017 15:26
Foto

V46l89a42d69i78m91í51r 90H80r67u62b61e59š 9504201917898

hlasy od volicu? co to je? doucte se prepocet hlasu na mandaty

0/0
31.10.2017 16:42
Foto

V61l75a90d13i70m70í70r 74H58r25u69b74e33š 9914301537618

vy asi vyvoj v Katalánsku, smerujici k nezavislosti, moc nesledujete, ze?

0/0
31.10.2017 13:48

V86á80c92l17a53v 45P52o60l10á31š91e91k 9556250151417

Souhlas, až na to "konzultační referendum". Referendum je většinou nesmysl a nezávazné referendum úplně vždy. V nezávazném referendu voliči neodpovídají pravdivě na položenou otázku, ale podle toho, jaký efekt od výsledku referenda očekávají. Volič,jenž si sice nepřeje odtržení, ale přeje si vyrazit z Madridu více práv a peněz pro Katalánsko v rámci Španělska, bude v nezávazném referendu samozřejmě hlasovat pro odtržení, protože bude očekávat, že tím posílí tlak na získání těch práv a peněz. Ví, že pokud by zvítězily hlasy proti odtržení, nevyrazí se z Madridu nic. Proto také separatisté prý před tím říjnovým referendem tvrdili, že to referendum je jen manifestační a k odtržení vést nemůže. Pro referendum není žádný důvod, lepší informaci o názorech voličů dají právě ty volby, kde v předvolební kampani katalánské politické strany vyloží své postoje k odtržení a k Madridu a voliči se dle toho rozhodnou.

+1/−1
31.10.2017 14:02

J68a41n 44Š92i66ř74i29n70a 5935295

Zřejmě úmyslně zamlčujete fakt, že se španělský ministr vnitra jasně vyjádřil, že k obnovení autonomie je nutné, aby se kromě voleb vzdali Katalánci jakýchkoli snah o nezávislost. Z toho jasně vyplává, že i pokud by jim Madrid dovolil jít do voleb se slibem nezávislosti (už to je vysoce nepravděpodobné) a oni by vyhráli, tak jakmile začnou po vítězství plnit své sliby, tak to povede k jedinému - opětovnému odebrání autonomie (pokud bude tedy Katalánsku vůbec vrácena).

0/0
31.10.2017 15:17

A76n80t26o56n75í41n 18S97á62d39l98í81k 7188409473523

A k čemu je nedemokratická ústava? Nad tím se již ale nikdo nepozastaví.

Ten sporný bod ústavy, nepřipadá mě příliš demokraticky.!!

0/0
1.11.2017 9:03

D70a48n 78H81e12l10e64k42a63l 6596857592939

únor 2018?

To by odpovídalo, v roce 1948 to taky zabránilo tyranii po vzoru 1. republiky

+1/−1
31.10.2017 13:09

M21i60l31a23n 33N67ě70m44e52c 1555590826576

Otázka je, jestli ji náhodou nelikvidují spíš bojovníci za nezávislost. Situaci vyhrotili v první řadě oni a přitom se nezdá, že by měli alespoň prostou většinu.

+5/0
31.10.2017 13:11

H61o75n42z86a 32V13r55á24n14a 5791917214261

No,ono to bylo oboustrané. Nejprve separatisté měli snahu o nelegální plebiscit a centrální vláda tu snahu dost tvrdě rozehnala obuškama. Ani jedno ani druhý nebylo dobře. Měli by uklidit stůl, změnit ústavu a rozumně se domluvit.

+1/0
31.10.2017 13:20

M75i26l82a92n 25N55ě58m13e50c 1775760686846

První reakce centrální vlády byla samozřejmě velice přehnaná, ale pořád to byla jen reakce.

0/0
31.10.2017 13:26

J71a75n 18Š28i92ř29i98n54a 5485875

Bylo by vhodné jít pár let zpět - prvotní impuls k posílení snah o nezávislost bylo odmítnutí nového autonomního statutu Katalánska Ústavním soudem po 4 letech jednání - stížnost podána Partido Popular a to rozhodování se tak vleklo proto, že to bylo schváleno až poté, co si tam většinu lidí dosadila Partido Popular (schváleného v souladu se španělskou ústavou (tedy i celostátními orgány a referendem v Katalánsku), automatické zamítání jednání o rozšíření autonomie Katalánska ze strany Rajoye hned od jeho nástupu (po vystřídání vlády Socialistů). To vedlo k vyhlášení a realizaci prvního (nezávazného) referenda v roce 2014, kde bylo 80 % pro nezávislý katalánský stát a následnému vítěztví "separatistických stran" v regionálních katalánských volbách (ty šly do voleb se slibem budoucí nezávislosti Katalánska. Nová (nyní odvolaná) vláda i následně zkoušela jednat s centrální vládou nejprve opět o rozšíření autonomie alespoň na úroveň Baskicka, Madrid opět veškeré návrhy automaticky odmítal. A až poté bylo vyhlášeno a následně realizováno referendum.

0/0
31.10.2017 13:39

V98á76c36l81a14v 79P17o79l39á11š16e91k 9546600581397

Rozdělení státu se neřeší změnou ústavy před domlouváním, ale přijetím jednorázového ústavního zákona řešícího pouze tuto konkrétní situaci jako výsledku toho dlouhodobého domlouvání. Tedy potom, ne předem.

+1/0
31.10.2017 13:52

B14l34a54n20k96a 65F28a47j41k78u16s85o86v72á 8225711379374

Katalanci jsou zcela pomateni levicaci, nejdriv demonstrujou pro to, aby prislo vice bezencu, ac je to bude stat dost penez. Za chvili pro to, aby k nim nejezdili turisti, ze neb jich maji moc, ac turiste prinaseji do oblasti penize. A ted zas chteji odtrzeni od Spanelska, protoze jim pripada, ze statu davaji prilis ze svych vydelanych penez. Tak co vlastne chteji? Turisty ne, ac z toho maji prijem, migranty jo, ac do toho budou jen strkat sve vydelane penize, Spanelsko taky ne, protoze je to moc stoji. Tak asi jim pripada lepsi zivit migranty a jejich rozvetvene rodiny, nez Spanelsko. Tedy bych jim to doprala, odliv turismu, dle jejich prani, prijde pote samovolne. A budou snad konecne spokojeni.

+11/−6
31.10.2017 12:58

H83a26n87a 72K54r32i43v97a46n67e77k 2781315572683

R^ dobre jste to vystihla.

+3/−3
31.10.2017 13:03





Najdete na iDNES.cz