Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Katastrofa, nebo triumf? Rusové neví, co se 100. výročím bolševického puče

Bolševický puč v Petrohradě roce 1917 byl nejdůležitější událostí v moderních dějinách Ruska a možná i celého světa. V Rusku se však oficiální připomínka jeho stoletého výročí nechystá a průzkumy ukazují, že země je ve vztahu k sto let starým událostem rozpolcená.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J33o41s40e91f 40K26o91ř95e39n16s54k96ý 5310372927441

VŘSR především zradila své sliby . Svobodu masám, lepší život, půdu rolníkům, které tak získala na svoji stranu. Historie samoděržaví i chaos demokratické vlády Kerenského vedly bolševiky k snadnému uchopení moci, které proběhlo bez většího zájmu země. Demokratické a kapitalistické Rusko by patrně nevydrželo nápor Hitlera a osud Evropy by se vyvíjel jinak.[>-]

0/0
10.11.2017 11:37
Foto

J46o19s36e71f 51K88o67ř18e31n80s49k41ý 5980802247361

VŘSR zradila sliby, které lidem dala, svobodu masám, půdu rolníkům, které si tak získala na svoji stranu. Historie samoděržaví a neschopnost demokratické vlády Kerenského umožnily bleskové převzetí moci bez pozornosti většiny obyvatelstva země. Kapitalistické a demokratické Rusko by patrně nevydrželo nápor Hitlera o historie Evropy by byla otazníkem.[>-]

0/0
10.11.2017 10:32

F45r29a26n29t53i64š61e38k 29D89o23b77r91o39t78a 7743939549631

Rusové NEVĚDÍ

Z češtini opět za pět, páni novináři.

0/0
7.11.2017 13:16

M17a70r73t18i25n 19K59o51u98š26a 6215804124

Ja bych měl jeden návrh.

Konečně veřejně přiznat, že Lenin a jeho kohorta byli nejhoršími teroristy a posléze diktátory v dějinách, proti kterým je islámský stát nedělní škola.

Následně vybagrovat mauzoleum a vysypat ho na skládku. Na jeho místě udělat pomník desítkám milionů mrtvých.

0/0
7.11.2017 8:12
Foto

M70a35r80e11k 83C37e81r18n89y 5468576727

Tak jestli Rusove nevi co si myslet o vrazdach a nadvlade luzy, ktera uvrhla nejen jeich zemi do doby temna tak se s nima nema smysl vubec bavit....Rv

+1/0
4.11.2017 16:16

O95n38d39ř56e86j 93M77i90c20h49l27o30v19s66k76ý 4543478505564

Triumfální katastrofa a hotovo.

0/0
4.11.2017 15:18

O26t28a 87S96a90l55y50k 6913841646269

Problém současného Ruska vidím v degeneraci národa. Je dána vyhubením a vyemigrováním inteligence. Lidé s vš. vzděláním masově odcházejí stále, protože pro sebe v Rusku nevidí perspektivu. Z toho vyplývá i uzurpování moci oligarchií a mafií, masivní zločinnost a rezignace prostých občanů. Situace se zdá bezvýchodnou. Vše tohle ostartovala VŘSR.

+1/−1
30.10.2017 12:52

M59a97r77c79e84l61a 72B57í30l34á 4117400832499

Ruský národ to mohlo geneticky poznamenat. Šlechta vyvražděna či vyhnána. Pracovitější zemědělci byli označeni za kulaky a zničeni. Po VŘSR v období NEP (nová ekonomická politika) bylo uvolněno drobné soukromé podnikání, kterého se chytli ti podnikavější a schopnější - po pár letech zlikvidováni. A nakonec odchod části židovského obyvatelstva. Ale snad zregenerují.

0/0
30.10.2017 17:35

M25i23c33h38a88l 41M60i72l27l68e74r 9156812879642

kolik morovych ran muze narod prezit, aby nezdegeneroval na nejnizsiho spolecneho jmenovatele diky genofondu, ktery tam zustal?

0/0
31.10.2017 8:41

V11á38c60l41a21v 71S47v44o57b92o29d33a 5226498259

Obuchovský prohlásil,že gulagy a miliony mrtvých byly jen "nějaké problémy". Chce se mi zvracet.;-(

+1/0
30.10.2017 10:55

J41i77ř71í 82N66o26v61o59t34n91ý 2978892325727

Ale jak si to i matematicky spočítal, 99,9 k 0,1;-D;-D;-DKomsomolec. určitě maká na sto padesát procent. Blbci jsou roztroušeni po celém světě, jen mi někdy příjde, že v Rusku je tak trochu větší koncentrace.

+1/0
30.10.2017 11:24

J96i95ř95í 71B28u69š92e88k 8682467159

VŘSR byla katastrofa, nejen pro Rusko, ale i pro polovinu Evropy.Rv

+3/−1
30.10.2017 8:12

R67o30s14t15i75s91l45a40v 48M96a90r47t65i36n15á75k 3462618505887

Barevná revoluce není vynález XXI. století.

+1/0
29.10.2017 22:14

M98i49r47e60k 31G11a62j29e59r 5561946729140

Na ty snadno manipulovatelne pruzkumy a jejich tendencni interpretaci jsem docela haklivy. Tady treba zde: "Pětina respondentů označila za nejhorší postavu revoluce Stalina, což ale paradoxně vypovídá spíš o jeho rostoucí oblibě, protože v roce 1990 to bylo téměř padesát procent." - Co je na tom paradoxniho, kdyz uvedete jen to, co uvedlo v pruzkumu 20% lidi a zamlcite to, co uvedlo zbylych 80%?

+1/0
29.10.2017 16:36

V62i62k21t84o67r 88K61u58č92a41l34a 8419695903943

Objektivněší článek je na webu ct24 http://www.ceskatelevize.cz/ct24/archiv/1463326-velka-rijnova-socialisticka-revoluce

Článek na idnes jsou jen hloupé názory novináře.s pravdou to ma malo společného.

+3/0
29.10.2017 14:59

D80a17l51i10b68o96r 66K16u97r12b51e56l 2412875448752

Carské Rusko by proti Hitlerovi nikdy nebojovalo. Pojila by je vzájemná nenávist ke komunistům a židům.

+2/0
29.10.2017 14:54

V92á37c84l53a50v 46V86a83n12ě57k 2573743188771

V Rusku pravda byla jen v názvu místních novin.

A tahle situace jako vždycky nahrává těm nahoře, kteří si rychle nahrabou a pak rychle odejdou.

Ne, že by se to zase tak moc lišilo od myšlení jejich bývalých socialistických kolonií.

+1/0
29.10.2017 10:52

O69t36o 29J54u76r59n87e97č16k96a 2633590681383

Lživý článek. Rusové přesně vědí jak se k výročí postavit, stačí si pustit RT. To že jsou jedinci různých názorů, tak to je všude. I u nás byste našli lidi, kteří by řekli, že za okupace nám bylo líp, a těžko z toho budete vyvozovat, že češi neví jak si poradit s obdobím okupace. Hlavní proud v Rusku má jasno. Ví co revoluce byla, a staví se k tomu realisticky, hodnotí co to vzalo i dalo, což je podle mě zdravý přístup. Takové to horlivé bourání pomníků, jak je typické pro nás, je spíš projev že si s vlastní minulostí nevíme rady.

.

A rozšířený názor v Rusku, že revoluce byla do značné míry import, tak to není žádný blud, ale historická realita, kterou v podstatě žádný historik nepopírá. Finance od Jakoba Schiffa - to je známá věc, stejně jako Lenin podporovaný německou tajnou službou..

+5/−6
29.10.2017 9:53

O36t10a 26J82e98l13í48n86e29k 8531178960155

Rusové přesně vědí jak se k výročí postavit, stačí si pustit RT ;-DRv

Jinak máš pravdu, že i u nás je dost lidí, kterým se stýská po komančském teroru a ruské okupaci, nicméně ta skupina není naštěstí zdaleka tak početná jako v Rusku, prostě když v Rusku mají na každým rohu nějaký pomníky komunistickým masovým vrahům a mumii jednoho komunistického masového vraha mají vystaveného v Moskvě na Rudém náměstí, tak se těžko někdo může divit, když o Rusech se mluví jako o komančích myšlením přebývajících v minulém století Rv

+5/−2
29.10.2017 10:01

O51t92o 88J87u46r71n82e95č78k80a 2103460681953

Proč se směješ té RT? Tak článek je o tom, jak se s revolucí vypořádalo Rusko, tak musíš jít k rusovi a zeptat se rusa. A kdo je je víc hlásnou troubou Ruských oficiálních postojů, než televize RT?

.

Nebo budeš ruský postoj k revoluci zjištovat na CNN ?

.

Ten zbytek ani nekomentuju - je to tak přeideologizavané, samá předem hodnotící adjektiva, která už sama o sobě vylučují možnost dopátrat se toho o čem se tady bavíme: jaký je převažující názor v Rusku na říjnovou revoluci 1917.

+4/−3
29.10.2017 10:06

O72t34a 84J21e20l86í67n28e57k 8531358300585

Obávám se, že ruská televize v současné Putinově diktatuře slouží zhruba stejně jako naše televize před listopadem, o názorech Rusů nevypovídá vůbec nic :-P

Jinak jestli desítky milionů obětí ruského komančského teroru nazýváš ideologií, tak se asi opravdu těžko shodneme ;-(Rv

+6/−2
29.10.2017 10:20

O25t28o 32J49u82r18n93e19č27k59a 2913750711593

Ale debata není o komančském teroru. Debata je o tom, jak se k té etapě staví dnešní Rusko.

.

K té televizi: Souhlasíš tedy s tím, že RT je hlásnou troubou ruského režimu? Pokud ano, tak potom oficiální postoj současného ruského režimu k roku 1917, je negativní.

.

A to že jednotliví lidé si myslí různé věci, ... no to je možné a je to jejich právo. I naše země má k historickým událostem nějaký oficiální vztah - třeba slavíme vytvoření samostatného československého státu, ... ale kdybys dělal průzkum, tak by ti spoustu lidí řeklo, že by bylo lepší kdyby zůstalo Rakousko-Uhersko.

.

Oficielní hodnocení dějin a hodnocení jednotlivců, to jsou dvě různé věci..

+2/−2
29.10.2017 10:27

P55e10t78r 23N13o39v23o12t17n43y 4309385852454

RT je jedna velká lež O roku 1968 lhala, jen se objevil první obrázek, ani jeden pravdivý fakt.

Je to jen lživá ( ruská) propaganda, byl jsem v Rusku a vím, co se přiznává veřejně a o čem se šeptá. Ono stovky tisíc emigrantů z Ruska také o něčem vypovídá ;-D;-D;-D

V Rusku se šeptá, protože tam se s ničím nepářou, postřílí carskou rodinu i s dětmi, jeptišky,desetitisíce Poláků, jen co přepadli s Hitlerem Polsko,, Postřílí civilisty v Maďarsku 1956, i Československu 1968, sestřelí civilní letadlo nad Ukrajinou ( jen tam to asi bylo omylem) a přitom plnou pusu boje za mír a porozumění mezi národy.;-D;-D;-D;-D

+3/0
29.10.2017 10:38
Foto

V96l67a67d39a 31V53a60n56e94k 9723166374508

Takže jako vždy za ruskou bídu,nesnášenlivost může někdo jiný ....A že si vyvraždili SAMI 30 milionů VLASTNÍCH občanů...za to může kdo?

Zaostalost je slabé slovo pro děs, že země s největším nerostným bohatstvím na zemi nedokáže hospodářským produktem na hlavu překonat mnohé africké státy. To už chce hodně velký neandrtálský talent při miliardách, co jim tečou ze všeho co vyhrabou v zemi..

+5/−2
29.10.2017 10:04

O45t80o 58J22u61r64n85e87č14k54a 2243210281513

Já z toho rusy nevyvinuji, ale ani oni sami ne. když konstatuješ že revoluce byla inport, tak to samozřejmě nesnímá vinu z těch, kdo pak v jejím rámci řádili.. Co tak čtu a poslouchám ruské zdroje, tak jsem si nevšiml, že by si Rusové sami nad sebou nějak myli ruce..

+2/−1
29.10.2017 10:08
Foto

V97l92a62d47a 20V35a50n87e38k 9483256254638

Mně třeba naší ruský okupanti vůbec nezajímají,a jsme rád že se zaostalou říši zla Ruskem,nemáme NIC společného..

+2/−2
29.10.2017 10:13

O81t92o 51J72u67r57n64e88č54k77a 2433500801893

To je v pořádku, každý může mít rád i nerad jaký národ jen chce..

+2/−1
29.10.2017 10:20

V82á56c49l87a49v 54V66a92n57ě61k 2793853628161

Problém je, že se nadále s právem občana nějak moc nezabývají.

+1/0
29.10.2017 10:55

V42á42c95l97a81v 92V45a41n86ě65k 2553383958131

Hm, - takže VŘSR byl import?

To tam importovali taky ty mužiky a Auroru?

+3/0
29.10.2017 10:53

R63a52i81n56e36r 78E10l10l88e92d58e32r 2153293239646

Nebyla to jen tajma sluzba, nybrz cisar Wilhelm II.ktery finacoval revoluci a poslal Lenina zaplombovanym salonim vagonem pres Finsko do Ruska.

0/0
29.10.2017 22:41

M19i60c25h32a92l 56M95i50l14l48e13r 9266102219902

kdyz jsou rudi zahnani do kouta, vytahnou ten zaplombovany vagon;-D

0/−1
30.10.2017 15:51

J45i90ř24í 20N11o35v11o85t62n27ý 2488832735917

realisticky a v Rusku????;-D;-D;-Dtak to bavíte....

0/0
30.10.2017 11:25

O61t79a 80J32e35l49í33n45e49k 8171238470425

S odstupem 100 let viděno byla VŘSR pochopitelně pro Rusko i okolní státy obrovská katastrofa, která přinesla komančský teror a desítky milionů obětí, vidím opravdu zásadní rozdíl mezi tím, jak se nevyrovnalo se svou temnou minulostí Rusko na rozdíl od Německa:

1) Rusko se doposud jasně nedistancovalo od svých masových vrahů Stalina či Lenina Rv

2) Rusko doposud neschválilo restituce pro majetek zabavený v době komančské diktatury Rv

3) Rusko doposud nerehabilitovalo své politické vězně vězněné v gulazích ani své popravené politické vězně z dob komančské diktatury Rv

4) Rusko doposud neodškodnilo oběti jejich okupace v cizích zemích včetně obětí srpnové okupace naší republiky v roce 1968 ani nezaplatilo reparace za zplundrování okupovaných zemí Rv

Ve všech těchto bodech by se Rusko mohlo inspirovat poválečným očistným procesem, který proběhl v Německu, podle mne národ, který se není schopen spravedlivě vyrovnat s nespravedlnostmi své minulosti, jen těžko může doufat ve svou lepší budoucnost ;-(

+2/−1
29.10.2017 9:47

O52t19o 77J88u18r52n12e43č21k14a 2933210781553

Zavrhnout celou epochu svého národa, není žádné vyrovnání se s ní. Naopak. Stejně jako u osobní historie, i u té národní je uzdravující pouze "integrace" nepěkných zkušeností do osobního / národního vědomí.

.

Němci šli cestou totálního odvrhnutí, ... a stali se strašně náchylní pro extrém z druhé strany. Sebemrskačství dotáhli do takového extrému, že se dnes ani neodváží hlesnout proti tomu co se u nich děje. Jsou ochotni se rozpustit, takový mají pocit viny. Nic zdravého.

.

Chodil jsem s čínankou. Její pohled na období Mao cTunga, byl naopak inspirující. Vnímala realisticky hrůzy které to přineslo, ale vnímala to v kontextu doby, věděla, že i Čankajšek přinášel teror v té době, ... a vnímala i růst životní úrovně který to mnohým, dosud v strašné bídě žijícím lidem, přineslo. To období zkrátka čínané dobře integrovali. Rusové se mi zdá, jdou touhle rozumější cestou pohledu na svoji minulost také. Německá cesta se mi zdá nejhorší. Je podobná vytěsnění a popření, jak je známe z psychologie osobnosti.

+1/−1
29.10.2017 10:00

O42t75o 48J29u63r43n70e33č26k77a 2753760751513

Já byl tehdy přesvědčený ODSák, tak jsem jí vždy oponoval z těch ideologických pozic... Ona se jen usmívala... Dneska vim, jak hloupé a arogantní to ode mne bylo... Ona věděla jak to v číně bylo a je, jak to lidé vnímali a vnímají.. Já jen opakoval fráze a pohyboval se na černobílé škále: "správné / špatné"... Ale život je složitější a není nic hloupějšího, než nazírat na historickou epochu optikou součastnosti.

+1/0
29.10.2017 10:03

O38t76a 75J77e57l25í32n95e54k 8731468490615

Tak možná ten rozdíl mezi námi je ten, že jsem nikdy nebyl černobílý ODSák :-P

Prostě relativizovat desítky milionů obětí komančského teroru Maa, Stalina či Lenina absurdním argumentem, že z rozkradeného majetku obětí teroru se snad zlepšil život chudých, je jako relativizovat nestvůrnost Hitlera argumentem, že dělníci za Hitlera měli lepší sociální podmínky a vyšší mzdy Rv

+2/0
29.10.2017 10:14

O87t67o 67J11u75r91n73e84č26k85a 2723510241253

Relativizovat oběti, nějakými sociálními "úspěchy" by opravdu nebylo dobré. Ale dobré je moci říct oboje. Nepopírat ty aspekty u kterých se někdo obává, že by mohly oslabit ten ďábelský obraz, který chceme držet. Já říkám, pravda nikdy nesmrdí.

.

Podle mě, když nějaký rus řekne: "Ok, ale muj praděd žil v zemljance a pak měl práci ve fabrice a dostal byt", tak by neměl být obviňován z toho, že je bolševik a podporuje teror. On jen reflektuje svoji osobní zkušenost. Současně by si ale měl být vědom toho, že co pomohlo jeho dědkovi, jiné dědky zabilo.

.

Já mám prostě pocit, že jsou lidi tlačeni do takového "správného" ideologického postoje. A kdo tu etapu neodsoudí dostatečně hlasitě a bezvýhradně, dopouští se ideozločinu. Proti tomuto vidění brojím. I mezi roky 1917 až 1989 žili v Rusku lidi své životy, ženili se, měli děti, budovali vědecké kariéry, atd... Nebylo to jen peklo jen se špatnými věcmi, stejně jako na druhé straně se neděli jen dobré věci. Tak nemějme za zlé, že ti lidé nemají ten náš ořezaný pohled. Oni otevřou rodinné album a vidí svojí matku jak se koupe na plovárně a táta se paří v sauně.. A my tady na ně s napřeným ukazováčkem káráme je, že se dostatečně nedistancovali.... :-/

+1/−1
29.10.2017 10:36

M74i42l11o23s66l24a34v 66J43o55s77í88f81k11o 6682386973662

Přiznat svůj omyl a poučit se z něho je víc, než opakovat "ty_správné" ideologické fráze. Naprosto souhlasím s větou pana Jurečky " Ale život je složitější a není nic hloupějšího, než nazírat na historickou epochu optikou součastnosti."

0/−1
29.10.2017 10:38

P74e75t13r 31N49o84v12o91t59n65y 4649345612614

Jasně, Německo to dělá špatně a Rusko výborně ;-D;-D;-D

Do německých nemocnic se chodí léčit ruští potentáti, do ruských nemocnic

se bojí jít i sami Rusové . Není nad to lhát si do kapsy ;-D;-D;-D

+2/0
29.10.2017 10:43

J81i82ř31í 82N87o59v22o81t28n41ý 2888782285737

No, většinu oslavných příspěvků zde píší Ivanové ze Sibiře, ti nemají ani páru, jak se žije v Německu.

+1/0
30.10.2017 11:22

K33a44r85e58l 20H96a48t92v74a89n40i 2184627116580

V zacatcich revoluce bylo hodne Zidu. Kdovi jake byly jejich dlouhodobe plany kdyby se jim to nevymknulo z rukou a nevlozili se do toho Rusove.

0/−3
29.10.2017 9:34
Foto

V98l15a80d73a 94V66a98n23e18k 9263256484438

Co teprve mohly napáchat blondýny...;-D

0/−2
29.10.2017 9:38

O86t33a 12J75e60l67í15n10e55k 8671858670855

Je pro mne novinkou, že hlavní viníci komančského teroru Lenin se Stalinem byli Židé :-PRv

+1/0
29.10.2017 9:49

R91a52i22n29e85r 11E22l75l46e67d92e21r 2293603259276

Pane Hatvani, hlavni problemem byla predcasne smrt V.I.Lenina, ktery varoval pred Stalinem, ktery se tak dostal ke kormidlu.

0/0
30.10.2017 14:53

F70r20a75n19t25i89š98e39k 71B13e62n55e89š 8234460934803

Byl to jednoznačně KRVAVÝ průser s katastrofálními následky,z kterých se ani po sto letech SSSR chcete-li dnes falešně přezdívané Rusko,nedokázalo vypořádat!!;-O.Je to vidět na jejich mentalitě,řízené "demokracii" a průzkumechRv.Opravdu je to těžké pochopit,že i u nás je tolik Rusofilů apod.[>-]

+3/0
29.10.2017 9:30

P52e54t78r 36M17i13c48h11a75l 2920224821252

Se Sovětským svazem

přišla bída na zem.

+9/−1
29.10.2017 8:43

M45i49l44o89s78l57a69v 77J85o62s79í19f66k40o 6202986383522

Němcům se to povedlo - rozložili stát, který neuměli vojensky porazit.

+4/−1
29.10.2017 8:22
Foto

V85l49a66d49a 33V17a24n31e19k 9103256124178

A proč by to dělali ! Nejsilnější ekonomika Evropy má jiné starosti ! Např komunisty zdevastované NDR....kdo nechápe rozdíl mezi NDR a NSR je hlupák

0/−2
29.10.2017 9:15

K83a92r32e67l 72L75a42n52g68r 2182287720448

Ona v roce 1917 byla NDR a NSR? ;-D

+2/−1
29.10.2017 9:42
Foto

V22l94a96d14a 19V57a88n53e55k 9423906374358

NDR vznikla na popud Sssr,aby mohli šířit svojí nesnášenlivost a zaostalost do západní Evropy..

+1/−3
29.10.2017 9:44





Najdete na iDNES.cz