Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které produkují miliony kusů lithiových baterií. Jejich zpracování v budoucnu skýtá vysoké zisky, továrny však musí investovat do nových technologií. Recyklaci nepomáhá ani vlažný přístup čínských úřadů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21i32l49a39n 79V56a72l66á18š14e42k 5983292361570

No aby to číňaňi nepřehnali s podporou jako Norové.Tam mají z vysoké podpory elektromobilů hlavu v pejru v souvislosti s nabíjením a spotřebou ,že zavádí zvláštní daň na elektromobily;-D

+2/0
23.10.2017 19:24

J35o24s79e79f 72Š25o29l85t28e43s 8414138230413

Ne, zavádí zvláštní daň na těžká vozidla. S elektromobily to nemá nic společného. A hlavu v pejru nemají. To jenom čeští novináři vymýšlí nesmysly, jak mají Norové hlavu v pejru a přitom tam ani nebyli. Uživatelé nejsou idioti, aby si koupili elektrické auto a pak zjistili, že ho nemají kde nabíjet.

0/−1
23.10.2017 21:54

J91a93n 18V97e78l46e94k 2736698375607

No někde jsem četl jak počítali kolik emisí přeneseně (elektřina z z elektrárny) vyprodukuje elektromobil v Číně a zjistili že vzhledem k zastaralosti místních uhelných elektráren je na tom elektromobil mnohem hůře než diesel.

+3/−1
23.10.2017 16:54

J35i58ř71í 22Z18ý54k96a 9699313661840

v Číně ať si to řeší jak chtějí, to je jejich věc. Důležité je jak je a jak to bude u nás. A nemyslím si, že by to tu bylo horší než v Číně. Naopak si myslím, že proti Číně máme mnohem větší podíl čisté energie (35% jádro, 15% obnovitelné zdroje). A ani ty uhelky nejsou zas tak špinavé. Všechny mají odlučovače popílku a odsíření.

I trend do budoucna není zlý. Neustále se zvyšuje podíl OZE a to i přesto, že některé typy již nejsou při výkupu elektřiny dotovány.

Určitě není ani zlé ani to, že se vylepšuje účinnost stávajících uhelek ... jen by bylo vhodné zahájit stavbu nových jaderných bloků :-(

+1/0
23.10.2017 17:22

I38v19a16n 33M95a12r62e21k 6454258682

Číňané recyklují, zatímco u nás různé baterie z valné části končí na smetišti . Rv

+3/0
23.10.2017 16:33

S52t75a21n48i89s31l57a20v 40P49o19š52t21u89l70k24a 9158357867165

jak jste na to přišel???

0/−2
23.10.2017 17:57

S52t20a35n18i79s87l71a23v 98P71o17š25t24u19l88k29a 9468957157165

podle sebe soudím tebe .Takže vy vyhazujete baterie na smetiště

0/−2
23.10.2017 17:59

S48t72a55n54i87s10l62a21v 15P40o48š15t20u38l61k98a 9658847397195

Pan Ivan Marek vyhazuje baterie na smetištěRvRvRvRvRvRvRvRvRvRvRvRvRvRvRv

+1/−1
23.10.2017 18:00

P42e85t96r 40S77t12r36a96k79a 9807947675383

Nemate pravdu. Baterie jsou v mnoha vyrobcich. Mobily, pocitace, v Cine elektro skutry, atd., atd. To vse se musi nejakym zpusobem zrecyklovat.

+2/0
23.10.2017 15:51

J80o98s13e46f 79M62i90k86i18n 5113924405684

Zrecyklovat se to nemusí, ale mělo by

+4/0
23.10.2017 16:11

O20n13d80r37e29j 80P21a75t95e16k 5860570239191

To se vysype z lodi do moře a bude vyrecyklováno a uklizeno...

+3/0
23.10.2017 15:46

K96a36r23e35l 59N53o46v81o56t61n95y 1284145764282

Srandisti redaktoři, pokud to foto má něco ilustrovat tak je to jen Vaše neschopnost uvažovat a jen opisovat!

Navíc v Číně není ještě tolik elektromobilů aby se vyplatilo je recyklovat. To foto ukazuje baterie ze spotřební elektroniky a mobilů, jediné co snad už dosáhlo na masivní obrat baterií jsou různá elektrokola a skútry. Na autobaterie si ještě musíte počkat pane redaktore.

+6/0
23.10.2017 15:44

V54l76a95d47i47m42í26r 93M97ü53l74l86e26r 6153125963580

Díky napsal jste to za mne.

0/0
23.10.2017 15:45

O32n48d80r88e81j 86P66a80t25e72k 5310340749331

Přesně. To by ta rlektroauta byli Angličáci...

0/0
23.10.2017 15:49

V61í16t 97O77ž60a20n61a 1758718645194

Jediné co budou muset recyklovat jsou nabíjecí články ze spotřební elektroniky. Akumulátory z elektromobilů tam ještě hezkých pár let neuvidí.

+5/−1
23.10.2017 15:26

Z29d37e16n77ě59k 64M51o59r97á69v81e37k 5467648938183

Možná ta jejich čínská produkce odchází rychleji, než kvalitnější výroba. Nicméně - v Číně je hodně rozšířená elektromobilita na kolech, skůtrech a podobně. Tam už poměrně dost baterií zralých na recyklaci bude. Takže jim nezbývá, než být průkopníky.

0/0
23.10.2017 15:33

J80o66s27e52f 72Š73o77l51t34e19s 8164348460473

Neřekl bych. Čínská výroba je hlavně trochu technicky odlišná od zbytku světa. Svět jede v technologiích LiCoMn apod., zatímco Číňané cpou do aut LiFePO.

0/0
23.10.2017 15:40

Z70d72e19n34ě72k 66M39o74r46á23v65e81k 5257348918343

Takhle do detailu jsem tu jejich technologii nestudoval. Ale stejně si myslím, že to čínske specifikum s elektrokoly a elektroskůtry tu bude hrát roli. Jejich baterie vydrží méně (asi budou mít i jednodušší elektroniku) a tudíž už budou mít co recyklovat i dnes. Na rozdíl od zbytku světa.

0/0
23.10.2017 15:44

J70o41s94e26f 52Š93o14l46t65e56s 8634378350343

Nevím, LiFePo se vyrábí zpravidla jen v Číně, je to takové jejich unikum, mají na to obří linky (i když vyrábí se i tady v ČR a dokonce ziskově). LiFePO mají při správném zacházení životnost kolem 20 let. Problém je, že jsou mnohem těžší než ty LiCoMn baterie, takže BYD E6, který bylo možné nedávno vidět na různých výstavách a bude se tu dokonce prodávat, váží přes 2,5 tuny a přitom je to ekvivalent Fordu C-max.

0/0
23.10.2017 15:48

Z54d45e34n60ě31k 21M64o36r40á31v51e51k 5917808398163

Tak to díky za info, já se zrovna váze těch čínských elektromobilů divil.

0/0
23.10.2017 15:52

J90i62ř26í 42Z84ý45k91a 9519313281770

na druhou stranu ty LiFePo4 baterie nehoří jako LiCoMn. O bateriích od BYD jsem uvažoval k FVE ... tam ta váha nevadí

+1/0
23.10.2017 15:54

J15o87s16e20f 74Š46o21l87t20e46s 8894728700223

Jo, to je pravda. A dají se sehnat za rozumnou cenu třeba i přímo z Číny.

0/0
23.10.2017 16:04

J15i14ř64í 94Z10ý52k21a 9659353491710

obecně elektrokola a elektroskútry budou mít jinak nastavené limity nabíjení a vybíjení než elektroauta. To má za následek samozřejmě i odlišnou životnost. Stejně tak se na elektrokolech a elektroskútrech neřeší kapalinové chlazení či ohřev článků.

Proto v autech nebo třeba bateriích k FVE baterie vydrží (bateriový systém je uzpůsoben více na životnost), ale v elektrokolech, skútrech, mobilech a noteboocích moc ne (bateriový systém je uzpůsoben s ohledem na cenu, maximální výdrž a minimální rozměry).

0/0
23.10.2017 15:51

Z73d19e91n69ě98k 42M19o98r92á85v31e51k 5247418758543

Jo, přesně to jsem myslel.

0/0
23.10.2017 15:53

M69i51r95o54s71l52a71v 71S39o87c86h36o27r 2342922322797

Však to známe z povinného zákazu vláknových žárovek. Ty úsporné zářivky plné rtuti teď zaplavují popelnice. Protože holt nikdo nepočítal s tím, že se to taky po skončení životnosti bude muset někam vyhodit a taky nějak bezpečně zlikvidovat. Že je to vysoce nebezpečný odpad, o tom nám cudně pomlčeli...a tak to každý druhý háže do komunálního odpadu.

+12/−2
23.10.2017 15:11

Z69d13e71n11ě95k 50M46o57r63á70v29e28k 5827228798683

Správně máte vysloužilé zářivky nosit do ekodvorků, já je odevzdávám v Globusu spolu s použitými bateriemi. Jestli vyhazujete rtuť vědomě do popelnice, tak jste prase.

+7/0
23.10.2017 15:35

M76i66r95o83s53l27a12v 65S29o96c69h53o32r 2722752612377

Nevyhazuji do popelnice, prase nejsem. A dle mého názoru, kdo je vyhazuje v GLOBUSU do těch otevřených nádob k bateriím nebo vedle baterií, je prase zrovna tak. Protože nebezpečí je v množství. Kolem takové nádoby bych prošel snad jen se zatajeným dechem. Vím dobře, co to je za svinstvo. Nereaguji na hloupé příspěvky typu "stopové množství" a pod. Protože když se jich sejde např. ve sběrném dvoře několik tun, tak potom za zdraví zaměstnanců toho sběrného dvora bych nedal ani zlámanou grešli. A myslím, že se už v tichosti řeší nemoci "z povolání" z tohoto odvětví. Ale já chtěl jen napsat hlavně o tom, že se nejprve plošně zakázaly wolframové vláknové žárovky (které bez problému vyhodit do komunálu šly! Trochu skla, wolfram. vlákno, závit), v době, kdy k dispozicijako alternativa byly pouze rtuťové úsporky, (LED žárovky do domácností byla v té době záležitost ještě aspoň 3-5 let), a co je hlavní : V té době prostě ještě nebyly supermarkety vybaveny nádobami pro sběr těchto žárovek, a ani sběrných dvorů se specializací pro rtuťový odpad nebylo dost v každém městě! Kdyby se to bývalo z EU nelámalo přes koleno direktivami, LED žárovky by během těch pár let v klidu a pohodě přeskočily etapu rtuťových úsporek a po těch by ani pes neštěkl...a tu zamořenou přírodu a komplikovanou recyklaci jsme si mohli ušetřit. Howgh.

0/0
24.10.2017 14:49

Z28d44e70n71ě82k 67M54o54r17á24v88e11k 5527208148733

Když je do těch nádob hážete, nesmíte je roztřískat. Ony zase něco vydrží a myslím si, že množina lidí, kteří recyklují a současně jsou to úplní idioti není moc velká.

Klasická žárovka se dala koupit ještě před pár lety, třeba i v tom Globusu. Naopak zářivky se daly koupit už hodně dávno a nikdo vás nenutil. Recyklaci tehdy taky nikdo neřešil, končily v popelnici.

Ano recyklace se vždycky nějakou dobu rozbíhá, my jsme si jako děcka ještě hráli s kuličkami rtuti z rozbitého teploměru.

0/0
24.10.2017 15:19

O56n57d57ř36e36j 94Z25e85m69a45n 5750534768139

Vysoce nebezpečný odpad to rozhodně není, té rtuti je v nich stopové množství a navíc se uzazuje v luminoforu, je to nebezpečný odpad stejně jako tomu je u klasické žárovky.

0/0
23.10.2017 17:56

L40e96o53š 66K54u93č44e97r14a 3822377396982

Není lepší používat led žárovky, kde je úspora ještě větší a žádnou rtuť neobsahují. Jejich cena už dostatečně klesla. Dříve nám vydržela obyčejná žárovka sotva půl roku. Led neodešla za 5 let žádná.

0/0
24.10.2017 1:19

M19a86r76t28i54n 58K49a58r26á27s14e11k 9908483548858

On dneska nekdo kupuje zarivky? Pri dnesnich cenach LED asi nema smysl kupovat neco jineho (leda by nekdo potreboval nejaky extra vykonny svetelny zdroj)....

LED skoro nic nezerou, a hlavne je skoro netreba menit (ja presell kompletne na LEDky pred 4 lety, od te doby nemusim resit nic jako vymena zarovky apod.... (pocitam samo ze casem nejake odejdou)

0/0
24.10.2017 16:24

K22a31r78e11l 40P20o57d13h97o53r59s78k21y 3595523522975

Tak se nám ten elektromobilní obrázek hezky dokresluje. Pokud to bude prodělečné, tak by na dobíjení aut měla být hezky spotřební daň, ať je vidět, kolik ta sranda doopravdy stojí. Další náklady budou vybudování přenosové sítě, nové elektrárny atd.

+3/−3
23.10.2017 15:08

J65o26s75e81f 68Š56o98l27t63e81s 8804358620523

Zavalily? WTF? Vždyť ještě žádné použité baterie v podstatě neexistují. Stávající baterie jsou převážně ze spotřebního zboží, mobilů apod.

+6/−2
23.10.2017 15:04

P12a95v52e27l 70K16a60f96k77a 8764283251555

Loni se v Číně prodalo 507 tisíc elektromobilů, tedy o 53 procent více než v roce 2015. Do roku 2025 vláda plánuje prodej sedmi milionů vozidel.

Ruku v ruce s vysokou poptávkou po elektromobilech jde i výroba lithiových baterií. Za prvních osm měsíců letošního roku čínské továrny vyrobily 6,7 miliard baterií,

0/0
23.10.2017 15:06

J15o89s78e15f 67Š60o58l92t82e38s 8204398620313

A? To si jako myslíte, že baterie z těch loňských napřesrok doslouží? Víte, jakou mají baterie v elektromobilech vůbec životnost?

+7/0
23.10.2017 15:09

J12a23k56u75b 32S71e89k16e76r25a 6166340806915

To ano, ale z 500tis aut kdyby se napr. Pri nehodach poskodilo (pokid neshorelo) 3%, tak se uz jedna o tisice tun odpadu v bateriich

0/0
23.10.2017 21:55

J15o29s96e15f 49Š41o52l21t73e12s 8744668110933

Většinou se těm bateriím nic nestane a rozhodně se nerecyklují, ale zpravidla se prodají a slouží dál zase v autech nebo domácích úložištích.

0/0
23.10.2017 22:03

J19a22n 23P17š40e52n38i94č64k29a 2510918823242

To mas 15000 aut. Kolik asi vazi baterie v elektromobilu? 500kg?

(NIsan Leaf dokonce jen 174kg https://elektrickevozy.cz/clanky/baterie-elektromobilu-mate-predstavu-o-velikosti-muzeme-ji-nahradit)

Tak to je 7,5 tuny. V podstate jeden nakladak.... to neni tolik.

Skoro bych rekl ze autor neco nekde blbe precet a tyka se to klasickych olovenych akumulatoru z beznych aut a nakladaku.

0/0
30.10.2017 9:30

Z82d12e89n61ě35k 76M10o77r19á22v34e22k 5897588118823

Baterie nejsou odpad, ale surovina.

0/0
31.10.2017 11:58

S72t56a15n88i22s66l12a91v 27P50o48š75t33u41l84k97a 9488687957895

V této věci začínám být velký optimista.Panely na střechách , záložní baterie, vítr.Všechno chce svůj čas. Nic nejde hned.Za poslední dobu se hodně změnilo.

+3/−4
23.10.2017 14:51

A98l84e15n74a 26E18l44i14á93š15o40v48á 3454621462788

Já jsem v této věci realistka. Bez dotací by nešlo z toho nic. A to je špatné. Diesel ani Ford žádné dotace nepotřebovali. Elektromobily možná někdy budou, ale bude se na ně čekat hodně dlouho

+4/0
23.10.2017 15:01

J45i77ř35í 70Z45ý86k68a 9189363611110

zrovna Ford požral dotací z různých zemí, že by už dávno zkrachoval, nebýt jich ...

Dotace jsou bohužel v dnešním přetechnizovaném světě prakticky nutností. Obzvláště pokud někdo něco rozjíždí od čistého stolu. Je to jen o tom je nastavit tak, aby podpořily vývoj a netekly někomu jen tak do kapsy. Následně z toho vývoje těží všichni.

0/0
23.10.2017 15:17

P84e79t49r 24P50e89t14r 6913722708983

Nepotřebovali? pokud jsem dobře četl historii okolo tohohle tak vývoj Dieselova motoru sponzorovali továrníci, bez jejich peněz a dotací by diesel žádný motor nevyvinul. A to vůbec nemluvím o tom, že hybatelem pro investory byla vidina použitelnosti ve válce.

+2/0
23.10.2017 15:46

M23a94r57t67i87n 32N44e17r37m87u78t 4479280128894

Diesel sháněl dotace kde mohl, až se z toho stresu zhroutil

+1/0
23.10.2017 17:37

S70t28a63n97i46s66l88a56v 42P29o24š65t26u96l54k58a 9538157737785

Já si to nemyslím , dotace jsou potřeba. Hlavně tam kde jde o akologii. Je to těžké vysvětlovat.Lépe se to kritizuje. Jsou to záležitosti, které jsou vidět až za cca 10 let a jsou určitě potřeba.

0/0
23.10.2017 17:56

M22i74c86h28a80e85l90a 53V73a96r11c11l94o47v10á 4432734192723

Domnívám se, že elektrifikace dopravy pomocí baterií je za současného stavu hloupost.

1. Kolik zplodin se vyprodukuje při výrobě elektřiny?

2. Dalece horším je fakt, že nemáme přenosovou soustavu, která by byla stavěná na to, že se denně večer zapojí pár miliónů samohybů do zásuvek ve snaze dobít si baterie.

+13/−4
23.10.2017 14:14

M62a56r15e11k 35B68a18r77t90o39s 8426293926237

Elektromobily sú módna záležitosť, ako céčka, trvalá či tamagoči.

+4/−5
23.10.2017 14:26

J38i21ř57í 52Z76ý78k65a 9799963131670

jediná nesmrtelná věc je internetový trolling, případně hloupost.

+7/−4
23.10.2017 14:35

K31a22r64e30l 58F54a24j79t 5958112251653

s tím nezbývá než souhlasit ... takže "mínus"

+2/−3
23.10.2017 14:52

J69i84ř92í 22Z77ý23k61a 9449643801170

ad 1. podobně jako při dovozu fosilních paliv?

ad 2. proč všichni operujete s tím, že se řekne "a dost spalováků, všichni ta stávající auta vyhoďte a odteď jezdíme na baterky"? Elektromobily tu budou jako další alternativa k benziňákům, dieselům, LPG a CNG. Pro někoho bude elektromobil vhodný, pro jiného ne. A i kdyby se nakonec ukázalo, že provoz a pořízení elektromobilu je superlevný, vyplatí se a všichni přešli, tak to nebude hned. A tak se ta přenosová soustava bude muset postupně posílit.

+7/0
23.10.2017 14:27



Najdete na iDNES.cz