Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Katalánský premiér o vyhlášení nezávislosti stále mlží. Chce jednat

Katalánský premiér Carles Puigdemont v dopise španělskému premiérovi Marianu Rajoyovi nedal jasnou odpověď, zda region vyhlásil nezávislost, píše Reuters. Nabízí setkání a dialog.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a54n 46U10l89r46i98c69h 9759326909564

Tázat se Puigdemonta, zda vyhlásil samostatnost Katalánska, bylo groteskní. Suverénní stát nevznikne mimochodem, nepozorovaně.

Puigdemont je z podstaty věci pod tlakem, aby svůj postoj vyjasnil. Čas hraje proti němu. Madrid je ve výhodě. Může a měl by v klidu vyčkávat, jak se Puigdemont zachová, a pak eventuálně zasáhnout.

+2/0
16.10.2017 14:17

J31a68n 97V39á49c61l63a71v52í42k 3692406551169

Jednat o čem? Ten katalánský premiér je solidní zoufalec.

+4/−2
16.10.2017 12:32

M97i14l15a90n 56P12r23o42u69z43a 6292574508417

Aby se neděli podrazy a domluvili se na shodě, jako my se Slovenskem. A dobře to vystihuje p. Ulrich výše. A jednat se dá o spoustu věcech.

0/0
16.10.2017 15:52

J68a14n 75V40á42c79l76a95v62í67k 3342306681319

Můžou si třeba povídat o počasí nebo o fotbalu.

0/0
16.10.2017 17:35

V80á17c24l89a93v 90P42o93l78á28š30e76k 9246600351787

Jenže většina Slováků odmítala pokračování federace, kterou si přáli Češi. Češi naopak odmítali konfederaci, kterou si přáli Slováci. Nemělo to jiné řešení, než rozdělení. Naproti tomu zde nikdo neví, kolik procent Katalánců si skutečně přeje samostatnost, budou-li za ni muset poměrně hodně zaplatit.

0/0
16.10.2017 18:47

V80l97a30d93i66m75í12r 37N59o78v19á44k 3452804696871

Nechám na chvíli politiku. V Katalánsku teď zuří lesní požáry. Samotní katalánci by na to nestačili, tak pomáhá i centrální vláda. Pokud by se Katalánsko osamostatnilo, tak se Španělé na ně vykašlou.

+1/−3
16.10.2017 11:16

L42u34k54á52š 35S65v18a46č89i85n55a 9622282292501

Opravdu v Katalansku? Ja myslel, ze v Galicii

+2/0
16.10.2017 11:33

V27l81a69d13i35m11í55r 77N79o64v21á84k 3562954236181

Jo, spletl jsem se, v Portugalsku a Galicii. Ale co není teď, může být v budoucnosti.

0/0
16.10.2017 11:53

I40v49a44n 88S15c82h52w25a89r82z 8146790305495

Tezko rict. Staty vedle sebe si obvykle pomahaji. Tam pak jde politika casto stranou. V Portugalsku taky letali hasici cizich zemi. Ale samozrejme zalezi jak moc by to bylo vyhrocene.

+2/0
16.10.2017 11:33

M40a37r90e62k 75F76l43e85k34a64č 1546895404498

Něco jako Boris v UK, vyhlásí referendu, které mělo ve skutečnosti udělat jenom bububu..a když najednou dostal co chtěl tak neevěděl co stím dělat a slehla se po něm země;-D

+5/−1
16.10.2017 10:55

I19v22a33n 80S55c15h28w39a23r67z 8736650795305

No vzhledem k tomu, ze tam prijeli ti chlapici, kteri zmlatili kazdeho, u koho to vypadalo, ze chce volit, tak asi moc nedostal co chtel. Brexit byl malicko neco jineho.

+3/−1
16.10.2017 11:04

M31a30r35e38k 70V33o82j92t92a 2293466748537

Kolik že jich zmlátili? Tuším, že hlasovalo asi 2 miliony Katalánců. To si celkem mákli, když museli každého zmlátit.......ať žije demagogieRv

+2/−2
16.10.2017 11:50

I78v43a25n 51S13c15h76w58a32r34z 8246300785275

Asi kazdeho zmlatit nestihli. Ale podle videi a poctu zranenych si opravdu docela makli. Kazdopadne jde o to, ze nemeli moznost si to (narozdil od Brexitu) legitimne odhlasovat, o to jim slo a na to jsem v puvodnim prispevku poukazoval.

Netusim, co vam pripada jako demagogie. To si myslite ze tam zadna statni policie nebyla nebo?

+2/0
16.10.2017 12:00

V68á26c95l95a55v 22P64o98l35á82š65e57k 9556260911867

Očití svědkové (např. paní Veronika Švestková, která v Barceloně bydlí) říkají, že separatisté úmyslně útočili na policii a podněcovali násilí a střety, aby je mohli použít v politické propagandě. Údajně též mnoho z fotografií a videí těch násilností bylo ve skutečnosti několik let starých. Takže není jasné, kolik tam toho násilí ve skutečnosti bylo a kdo je zavinil.

+1/0
16.10.2017 12:56

P16e11t89r 48N94o97v26o70t60n12y 1701980951

Referendum vyhlásil Cameron. Dokonce s tím vyhrál volby.

+1/0
16.10.2017 12:24

J21o17s90e16f 24L76a95m33p89a 2614873265537

Očem chce jednat. Ústavní soud jeho země mu referendum zakázal on ho uskutečnil a teď chce jednat?

+5/−1
16.10.2017 10:45

P56a88v84e71l 25M32a33t80o83u28š52e54k 4458930844

Trochu mi ten slizoun připomíná odboráře. Dělat kariéru na řešení problémů a rozbrojů, které de facto sám vytváří pod záminkou boje za jiné...

+5/−2
16.10.2017 10:15

J22a68n 87Š27i91ř59i43n78a 5295685

Pkud se nepletu, tak ty snahy o nezávislost Katalánska trvají už více jak 300 let, tedy fakticky od ztráty jejich nezávislosti nástupem Bourbonů na španělský trůn a nahrazení personální unie mezi Kastilií a Aragonem jednotným královstvím. Do té doby byla Katalánsko fakticky nezávislé. A za současné silné snahy o nezávislost v Katalánsku může z 99 % Rajovy a jeho strana (právě oni podali na Ústavní soud stížnost proti novému autonomnímu statutu Katalánska z roku 2006 (ten byl v souladu s Ústavou schválen centrálními orgány i v lokálním referendu) a následně Ústavní soud prohlásil ty klíčové věci v něm obsažené za "odporující duchu ústavy" a zrušil je. Jako reakce na to byly v Barceloně i po celém Katalánsku pořádány demonstrace s milióny účastníků (jen v samotné Barceloně cca milión).

+2/0
16.10.2017 12:00

V95á53c23l73a94v 44P49o32l24á70š26e97k 9826720861367

No dobře. Ale kolik procent Katalánců si přeje odtržení za jakoukoliv cenu, kolik procent si přeje odtržení pouze pokud to nezpůsobí žádné politické ani ekonomické problémy, kolik procent si přeje ten autonomní statut, o němž mluvíte, kolika procentům by stačilo trochu víc práv a peněz pro Katalánsko a kolik procent je spokojeno se současným stavem? Ví tohle někdo? Rozhodně ale referendum s odpověďmi pouze "ano" a "ne" na jednu jednoduchou otázku není schopné dát na tyto otázky uspokojivou odpověď. Lépe by to snad mohly dokázat nové volby do katalánského parlamentu, kde by kandidující katalánské strany mohly v předvolební kampani podrobně popsat své postoje k odtržení a k Madridu.

0/0
16.10.2017 13:04

V16l87a70d31i59s38l15a48v 29Ž38i35d67e98k 3608770680

Puigdemontje dohnán jednat. Ví, že ta umírněná verze prohlášení byla schválena těsnou většinou v katalánském parlamentu (nepletu-li se 42 ze 70 poslanců) o mocenské pozici centrální vlády nemluvě, avšak zároveň jsou radikálnější separatisté (i ve vládě), což jeho pozici pro jednání dosti znesnadňuje.

0/0
16.10.2017 10:14

V25á74c71l19a59v 85P49o78l29á40š73e76k 9856390941107

Jen jestli ale bude někdo ochoten jednat s ním. Pokud řekne "ano", tak s ním Madrid jednat nebude a uplatní článek 155. Pokud řekne "ne", tak není žádný důvod k jakémukoliv jednání. Pan Puigdemont tahá za kratší konec provazu.

0/0
16.10.2017 11:33

P90a84v70e71l 56M68a39z90u14r92e44k 8681754509708

Nechapu, proc se nedrzi puvodniho planu. Takhle se akorat ztrapnil a Katalansko to oslabuje.

0/0
16.10.2017 10:13
Foto

M46a12r11t33i21n 62K36l49u65m18p50a90r 5856618297194

On nikdy žádnou nezávislost vyhlašovat nechtěl a ani nebude, probuďte se už konečně a poslouchejte co tu říkají lidé ode dne 1 této kauzy. Jestli si myslíte, že je to Mirek Dušín a jedná v zájmu lidu a nezávislosti tak jste opravdu naivní. On chce jenom větší moc pro sebe a větší díl ekonomického koláče, který bude moci přerozdělovat svým věrným. Nějaké referendum a nezávislost jsou pro něj jen fráze a prostředky jak vyvolat tlak na španělskou vládu. Tentokrát se ale přepočítal a oni mu to opravdu schválili. To nechtěl. Protože jemu ten marast a obojakost vyhovuje.

+5/0
16.10.2017 10:41

M33o37j44m82i37r 88P30e98ř84i83n66a 6268240266

Vyhlašuji samostatnost, ale zatím jí odkládám. Chci jednat ..........!

Jednat měl před touto proklamací o samostatnosti, kterou položil ostatním regionům ve Španělsku na krk vyděračský nůž. O čem vlastně chce jednat?

Buďto chci být samostatný se všemi konsekvencemi, nebo nechci být samostatný. Ale být napůl samostatný neexistuje!

+7/−2
16.10.2017 10:09

V73á38c58l93a71v 75P62o28l42á73š50e28k 9626300651827

Možnost být "napůl samostatný" existuje, říká se jí konfederace nebo velmi rozvolněná federace. Ale souhlasím s Vámi, že dosavadní kroky separatistů a pana Puigdemonta rozhodně nepřispívají k jednání o čemkoliv takovém.

0/0
16.10.2017 11:37

M77i71c94h68a17l 34P92a23l81e25č12e25k 2481548462214

Pokud chtějí Katalánci svůj stát, musí nejdříve vyhnat tady toho klauna co je navedl do prohrané bitvy.

+8/0
16.10.2017 9:59

M33i91c79h91a95e23l 85K65a90d90e63r92a63v73e67k 8631264178224

A co jako má jiného dělat? Ten kašpar v Madridu s EU v zádech mu nedává jinou možnost.

Katalánců je mi líto a držím jim palce. Nárok na svůj stát má každý národ. R^R^R^

+5/−13
16.10.2017 9:47

M70a56r17e90k 80V25o75j77t69a 2593236738947

"Ten kašpar v Madridu" třikrát za sebou vyhrál volby. A myslím, že Katalánců vám líto být nemusí. Většina stejně nechce nezávislost..

+8/−2
16.10.2017 9:50

M61i27c36h81a37e68l 68K91a15d14e77r53a41v38e48k 8231614848174

Kašpar v Madridu je fakt borec.

0/−2
16.10.2017 9:55

I36v82a89n 13S41c21h64w26a28r53z 8356520265945

To meli ve Spanelsku od roku 2011 uz trikrat volby? To tam musely byt nejake predcasne. Nicmene popravde nechapu, jak ten clovek a vlastne cela PP stale muze byt ve vlade. Kolem nich je taky mraky korupcnich skandalu.

0/0
16.10.2017 11:00

M11a75r37e91k 40V93o56j25t16a 2663786638597

Od roku 2015 třikrát volby.

0/0
16.10.2017 11:52

M51a75r61e26k 83V51o86j89t15a 2573846258267

Korupční skandály jsou v každé straně, každopádně je pravda, že Mariano Rajoy má výraznou podporu. V ČR mu žádný vrcholný politik nesahá ani po kotníky.

0/0
16.10.2017 11:54

Z20d50e25n65ě62k 86J81a51n64o11u55t 1822665384911

Já mu tedy palce nedržím. Separatismus je slepá ulička. K čemu bude Evropa rozdrobená do spousty malých státečků ? Těžko pak bude vzdorovat jiným kulturám.

+3/−1
16.10.2017 9:57

M29a25r20e49k 81V68o87j64t12a 2683836648367

Ono totiž tady většině křiklounům na Kataláncích vůbec nezáleží. Zajímavější pro ně je právě ta nestabilní Evropa.

+11/−1
16.10.2017 9:58

P89e52t89r 21N74o29v53a40k 3590537799957

Ku prospěchu.

0/0
16.10.2017 10:04

V21á93c49l30a77v 58L55a59d66a 6732933184133

ku prospěchu komu?

+1/0
16.10.2017 20:01

V55e37r55o47n56i81k96a 60P91a98v73l89í80č62k22o96v42á 6757452243384

Být na straně Španělka, tak Katalánsko pustím k vodě, ať si té nezávislosti užijí. Bez členství v EU, bez vlivu na měnu (pokud si tedy nechají euro), bez Schengenu (vízová povinnost). Ono vyjednávat dvoustranné smlouvy budou Katalánci těžko, když je převážná část států neuzná.

0/−1
16.10.2017 10:13

I28v67a85n 52S22c34h97w61a94r44z 8866640465735

A k cemu bude Spanelsku, ze Katalansko bude mit problemy? Pokud se nekdo ma hur, tak to neznamena, ze ja se mam dobre. Zvlast kdyz pri tom ztratim 1/5 prijmu a soucasne klesne muj vyznam na mezinarodnim poli, muj potencial v armade, technice, vyzkumu, ...

+1/0
16.10.2017 11:02

V15á83c76l55a28v 14P22o30l59á49š24e45k 9586260891387

Pravděpodobně si většina Katalánců samostatnost vůbec nepřeje. I ti, kteří v tom referendu hlasovali pro odtržení, nejspíš většinou chtěli tímto způsobem pouze vyrazit z Madridu více práv a peněz pro Katalánsko v rámci Španělska. Copak teď může Španělsko "pustit k vodě" i ty Katalánce, kteří chtějí zůstat v rámci Španělska?

0/0
16.10.2017 11:41

I79v79a26n 37S69c68h93w43a57r98z 8986950635865

Je to tak 50 na 50, s tim, ze v poslednich letech to v reakci na kroky Spanelske vlady trochu rostlo. Osobne si ale myslim, ze k takovemu kroku by mel byt souhlas alespon 2/3 regionu. Region by mel byt opravdu rozhodnuty.

+2/0
16.10.2017 12:03

J34a43n 88T17o22d64o29r27o19v25i66č 9675281707172

To se ale nedozvíme, pokud je nenechají hlasovat.

+1/0
16.10.2017 12:30

V63á17c17l32a25v 64P70o37l76á14š20e50k 9296560291187

Jenže referendum je příliš hrubý nástroj, než aby dokázalo odpovědět na tuto otázku. Možnosti jsou pouze "ano i při jakýchkoliv následcích" a "ne, jsem spokojen a nic od Madridu nechci", zatímco drtivá většina Katalánců je pravděpodobně někde mezi oběma těmito krajnostmi. Zjistit, kolik procent Katalánců si skutečně přeje samostatnost za tu cenu, kterou by museli reálně zaplatit, nedokáže referendum, ale jedině nové volby do katalánského parlamentu, kde v předvolební kampani vyloží kandidující katalánské politické strany své postoje k odtržení i k Madridu. Pokud se pak nový katalánský parlament usnese ústavní většinou na požadavku na nezávislost, může to být závažný důvod, aby Španělsko i EU tuto nezávislost uznalo.

0/0
16.10.2017 18:55

J57a42r35o15m35í38r 46O60b70š20i69l 3636591681501

To ho španěláci podmázli?

0/−2
16.10.2017 9:42

V96á86c79l49a90v 75S79v98o26b96o65d84a 5956718459

Puigdemont mlží asi jako Babiš o Čapím hnízdě a korunových dluhopisech...

+3/−3
16.10.2017 9:40

P71a96v11e67l 33M42a23t45o77u27š55e46k 4228540104

Chudáci Katalánci čekat jak se zrovna vyspí tenhle kašpar s parukou...

+6/0
16.10.2017 9:29

J20i67ř36í 16Č32e69r79m65á53k 4378571269380

Docela by mne zajímalo, co by Katalánsko bez přístupu na EU trh a s rozhadanym sousedem dělalo.

Ekonomický by jej to polozilo tak do 5 let, přestože jde nyní o nejbohatší region ve Španělsku.

+9/−1
16.10.2017 9:22

L48u49k42á73š 25S97v23a68č94i36n36a 9372602192621

Pokud se nepletu, tak Katalansko jiz opustilo na 540 firem. Tzn. ze ta legenda o 'nejbohatsim regionu' ve Spanelsku pomalu konci... :-)

+1/0
16.10.2017 11:25

A92l54e63x35a97n15d39e39r 77P72o11m65p16o53š 8739192168133

To je taková ta demokracie. Buď se rozhodneš demokraticky jak chceme my a nebo uvidíš jak s Tebou zatočíme. Tak nějak po bolševicku. Pardon, po demokraticku.

+1/−16
16.10.2017 9:21

P73e94t45r 52A40t47m97e85l 5158839401970

Co to plácáte ? Madrid se Pučmelouda ptá, chce jednoznačnou odpověď na jednoznačnou otázku.

+11/0
16.10.2017 9:28

A54l23e17x85a20n88d12e58r 21P98o18m71p68o72š 8599902688943

Placam presne to,ze kazdy kdo nema v hlave slamu vi,ze se na takovouhle otazku se neda odpovedet za 5 dni. Takze to neni otazka, ale prachaproste vydirani a ultimatum od centralni vlady. A kecy o tom jak ma Madrid zakony na sve strane jsou fakt mimo. To meli komuniste a Hitler taky, jednali podle tehdy platnych zakonu. Vlada ktera tvrdi jak je demokraticka a strili do vlastnich obcanu kvuli referendu,klesla na uroven totalitniho zrizeni. Staci vam to takhle po lopate?

+3/−10
16.10.2017 9:38





Najdete na iDNES.cz