Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Bez podpory EU Katalánsko poslední krok k nezávislosti neudělá

Katalánská vláda v čele s Carlesem Puigdemontem se rozhodla, že vsadí vše na takzvanou slovinskou kartu. Vývoj posledních týdnů v Katalánsku totiž nápadně připomíná cestu k nezávislosti, na niž se v letech 1990-1991 vydalo právě Slovinsko, píše v komentáři pro iDNES.cz hispanista a katalanista Jiří Pešek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a71r26t83i17n 91K62u66č23e80r62a 8669949679842

Klasika dvojí metr jak vyšitý.

EU se to nehodí, jelikož by se rozpadl členský stát , ale řvát o nezávislosti jiných regionů mimo EU se bude pořád.

Asi by jsme měli Katalánsko podpořit a uznat jako ČR;-D

Koneckonců máme s dělením jen pozitivní zkušenosti;-D, takže jsme experti;-D

+6/−5
12.10.2017 4:09

K20a94r69e94l 57S39a23r48d68a 3302789667

Asi BYSME se měli v prvé řadě naučit mateřštinu a až potom komentovat cizí záležitosti...

0/0
12.10.2017 8:12

V11á80c15l27a35v 69P34o95l61á69š66e84k 9186760561287

Správné není ani "by jsme", ani "bysme", ale "bychom". Ale návrh, aby ČR podpořila a uznala Katalánsko je skandální, skoro na úrovni Zemana podle notiček Ruska. A kdy EU "řvala o nezávislosti jiných regionů mimo EU"?

+1/−1
12.10.2017 8:22

A68n45t14o13n29í36n 15P35e14t51r88k38o45v33s57k63ý 8389350600855

A zase opět Rusko.;-D;-D;-D Nechcete to už konečně inovovat, Např. na Sev. Koreu? Proboha vždyt ́ je to tak šíleně trapné a vyčpělé.8-o8-o8-o

0/0
12.10.2017 9:50

V18á63c36l95a70v 71P32o49l37á84š86e80k 9826940781327

Mediální odborníci říkají, že u internetových článků, které se nějak dotýkají Ruska nebo ruských zájmů (a stabilita EU mezi ně určitě patří), až polovina "diskutérů" je placených z Ruska. Mně to tak už dávno připadalo a ti odborníci mi to jen potvrdili. Zaplacený příspěvek se pozná snadno: Bývá krátký, útočný a neobsahuje žádné myšlenky, jen urážky a nadávky.

+1/0
12.10.2017 11:00

V25á75c46l73a74v 78V23a83n79ě94k 2593383228121

Vliv Ruska v této záležitosti je zdokumentovaný, takže pokud jste sledoval nějaké zprávy tak byste o tom mohl vědět.

0/0
12.10.2017 11:19

J56a82n 25J69i19r15k18a 7170410570

Málokdy chválím Čechy (mea culpa). Ale za příkladný, férový, klidný a přátelský rozchod se Slováky si zasloužíme minimálně evropské (ne-li celosvětové) uznání.

Jsou dokonce i momenty, kdy býti Čechem není až tak prachmizerné.

0/0
12.10.2017 2:02

J14í65ř96í 28N64o18v55o50t53n34ý 2482625874869

Arabske Jaro, Ukrajina Majdan, Uprchlicka krize, Brexit, Katalansko. Zajimalo kdo tohle vse plati a kdo zatim stoji. Evropa musi poradne nekonu lezet v zaludku.

+1/−4
11.10.2017 23:06

J21a38n 49V52á26c75l21a93v36í34k 3382136641229

Nacionalistům?

+2/−7
11.10.2017 23:18

A84n73t23o17n43í88n 69P19e81t93r28k70o49v19s83k86ý 8639920930375

Jakože nacionalisté mají podíl na tzv. Arabském jaru? Možná máte pravdu čéče. Zeptejte se Sarkozyho jak to bylo v Libyi. A na Majdan třeba Kchárla S. :-P

0/0
12.10.2017 7:44

R58a79d65i65m 90V65l46a20d38i71k 3897607525424

A nenapadlo Vás,že si to múže Evropa(EU) taky způsobovat sama?Alespoň z části?

+3/0
11.10.2017 23:56

J64a79n 21J40i29r98k27a 7120560540

Patologická je hlavně úvaha, že "všechno někdo platí" a "za vším někdo stojí".

+3/0
12.10.2017 1:58

A33n54t36o11n19í49n 70S44v18o37b63o15d18a 3564263769512

Švýcarsko funguje jako federace rovných, to se ve Španělsku nemůže povést, protože jedna většina se chová povýšeně a cítí se silná

+4/−2
11.10.2017 22:49

A58n79t19o13n66í28n 16Č54e14c75h 7336737946209

Palec nahoru EU za podporu stability v rámci Evropy. Další balkanizace tady opravdu nepotřebujeme.

+8/−10
11.10.2017 22:44

A56n33t20o41n46í39n 44P11e88t11r55k52o25v78s59k71ý 8639230510565

Ale, že jsme tu skutečnou balkanizaci tak rádi podporovali, že? Víte čemu se říká precedens? EU si za své jednání prostě tu facku zaslouží aby ti joudové v Bruselu už konečně procitli a začali se chovat jako demokraté. Jejich selektivní demokracie je prostě kontraproduktivní.:-P

0/0
12.10.2017 7:41

P67e31t46r 50N65o36v29o56t14n73y 1461690231

Vždyť procitli a chovají se tak. Špatný precedens je k ničemu.

0/0
12.10.2017 8:34

T26o16m81a96s 25V79r47l17i57k 8907185577244

To i blby Irak zvladnul kurdske referendum s vetsim prehledem a bez nasili.

+6/0
11.10.2017 22:10

Z12d36e94n42e21k 19H32l47a51d35i85k 5685756200

Myslite ten hodne oslabeny Irak, který nemá na sever zadnou silovou paku ? Jo kdyby ji mel, tak Kurdove uz zerou hlinu.

+5/−1
11.10.2017 22:15

R19o87m95a24n 63P84o38l98á71č77e73k 5486439145

No referendum zvládnul, ale šance na reálnou nezávislost není v zájmu prakticky nikoho...

+1/−1
11.10.2017 22:23

O49n20d39ř38e92j 50Š33r91u61b71a61ř 1375471755736

Bez pomoci velmoci jsou sepratisticke snahy (ktere centrum nechce) bud neuspesne nebo vykoupene spoustou krve.

+1/−1
11.10.2017 22:06

V80á94c38l48a69v 37P29o61l75á53š72e85k 9136640261687

Slovensko se trhlo bez pomoci velmocí a nepadla přitom ani jediná facka.

+3/−2
11.10.2017 22:17

K72a74t28e96ř41i94n56a 74V34ý85b27o35r34n62á 6350479619

To se pletete. Kdyby Slovensko místo do EU směřovalo na východ, tak by to byla jiná káva. Takhle to bylo všem jedno. Stejně skončilo pod Bruselem a v NATO.

+4/−2
11.10.2017 23:27

M90a81r44t98i73n 76K30r57a62l 7833300633307

V tomto smyslu může být mela i u nás. I když Zeman asi brzo z pelotonu odpadne a Okamura nebude mít reálnou sílu otočit kormidlo do Ruska. Takže nejspíš

po volbách zůstane vše při starém.

+1/−2
12.10.2017 0:46

A37n44t13o88n62í29n 77P41e84t48r62k24o82v19s92k37ý 8239280340345

Už jste se byl dnes pozdravit s rusákem co ho máte pod postelí? To je vážně už diagnoza.;-D;-D;-D

0/−1
12.10.2017 7:47

V78á72c44l33a72v 10V50a76n82ě42k 2723543698651

Za nás se zdraví Zeman.

0/0
12.10.2017 11:20

Z88d90e30n72e72k 27H82l91a15d43i81k 5845906660

Ona se vyhlasuje samostatnost regionu ve state, který prohral valku, je v chaosu, probiha tam obcanska valka, etc... vcelku snadno, zvlaste pokud dotycna cast je ještě nejak brutalne utlacovana, ma podporu světa a i velkou podporu obyvatel. Katalanci ale mají smulu, protože to jejich odtrzeni je takovy rozmar, kdy Spanelsko je stabilni demokratickou zemi, nikdo nikoho neutalcuje a ani lidi v samotnym regionu nejsou v drtivy vetsine nakloneni nejakemu odtrzeni. Takhle Katalanci nenajdou zadneho silného hrace, který by je podporil, zvlaste když od zacatku jsou jejich kroky protizakonne. Vesmes na ne vsichni hazi bobek. No a bez podpory se muzou jit tak akorát klouzat. Madrid není ve spatny pozici, jelikož pravo je na jeho strane, ma v rukavu silovy i ekonomicky strumfy a katalánští separati jsou jak kul v plote.

+17/−4
11.10.2017 22:03

O37n30d49ř65e94j 39Š51r63u10b78a25ř 1615771115576

Pokid si to madrid nepokazi dalsimi silovimi akcemi, tak mate pravdu

0/−2
11.10.2017 22:07

R52o75m18a53n 27P30o12l16á49č54e17k 5506859675

Což si myslím nehrozí... Madrid pochopil, že by to sice prošlo, ale bylo by to zbytečné, když stačí jim firmy odvézt z Katalánska

+2/−1
11.10.2017 22:11

Z11d51e86n19e83k 49H62l92a16d59i39k 5235346890

Pokud ale Katalanci vyhlasi samostatnost, tak Madrid na 99% zasahne silove, ale to asi moc separatum nepomuze, jelikož skonci v base a autonomie bude pozastavena. Separati muzou skoncit tak, ze se stane opak toho, o co usiluji. Jedine ze by chteli rozpoutat občanskou valku, ale pochybuju ze ji tam ti mistni chteji a i silove jsou slabsi.

Jinak policie to trochu u toho hlasovani nezvladla a mela postupovat méně agresivne, ale samotny zasah proste byl narizen sousem a policie musela konat.

+2/−4
11.10.2017 22:13

V50á57c21l49a81v 43P61o67l72á41š72e46k 9346240981217

Nejsem si jistý, zda by v případě vyhlášení samostatnosti Madrid skutečně okamžitě zasáhl silově. Také by to mohl nechat vyhnít a počkat, jaké budou další kroky separatistů,jak se zachovají Katalánci nesouhlasící s odtržením, zda se budou další firmy stěhovat z Katalánska pryč atd. Nevidím žádné nebezpečí, které by hrozilo v případě, že Madrid nezasáhne okamžitě a chvíli počká. Nenapadají mne žádné kroky, jimiž by mohli separatisté upevňovat a posilovat svou pozici, aby jim musel Madrid okamžitě zabránit. Naproti tomu Madrid musel zabránit tomu referendu 1.října a nemohl je nechat klidně proběhnout, protože separatisté by je mohli zmanipulovat a zfalšovat, a kdyby pak vyhlásili, že pro odtržení bylo třeba 75% voličů, tak už by bylo pro Madrid velmi obtížné s tím cokoliv udělat.

+1/−1
11.10.2017 22:27

Z87d88e64n94e98k 37H38l51a93d60i94k 5595686570

To je taky dobra připomínka.

0/0
12.10.2017 2:34

A23n13t94o21n64í91n 43P66e67t52r16k42o77v55s46k47ý 8249470920945

To je velmi blbá a nelogická připomínka. P. Polášek tu neustále píše, že to referendum bylo neústavní a proto neplatné. Najednou tu píše, že by pro Madrid se zmanipulovaným referendem třeba 75% voličů bylo obtížné co dělat. Další věcí je, že to referendum zmanipuloval brutálním zásahem postfašista Rajoy a to prostě nevadí, že? Prostě p. Polášek si v různých svých příspěvcích silně protiřečí. A ta jeho prohlášení k "nebezpečnosti" referenda jsou prostě směšná. Co takové Švýcarsko? To je má každou chvíli, to nebezpečí. Co naše referendum o vstupu do EU? Vidíte já byl proti vstupu a smířil jsem se s ním, jsem demokrat. Nikdy by mně ani nenapadla ta blbost ho prohlašovat za nebezpečnou věc pro společnost. Tyto myšlenky o nebezpečnosti referenda napadají jen lidi s totalitními myšleními, nikoho jiného.:-P

0/0
12.10.2017 8:03

A70n50t58o38n90í23n 28P68e55t30r47k11o97v24s27k68ý 8509230590165

Ještě další věc. P. Polášek tu neustále tvrdí, že většina Katalánců je proti samostatnost. Nevím odkud bere tu jistotu, ale nemám s tím problém. Jak potom může tvrdit, že separatisté mohou zmanipulovat referendum? To se ta většina, co samozřejmě odmítá samostatnost najednou nechá zmanipulovat? Jak? Prostě p. Polášek napíše co mu slina přinese na jazyk a vůbec nepřemýšlí, zda jeho myšlenky mají nějaký konsensus.;-)

0/0
12.10.2017 8:20

P77e30t30r 22N88o65v59o82t15n55y 1461570661

Jednoduše, buď ho zmanipulují "natvrdo", protože ho pořádají sami pro sebe a není tam žádná vnější kontrola. A nebo nakukají voličům, že volbou pro odtržení vyvinou větší tlak na Madrid, aby jim poskytnul nějaké ústupky. A pak to tam hodí i ti, kteří pro úplnou samostatnost nejsou, ale chtějí větší míru autonomie. Je to prosté, stačí použít to, co máte na krku.

+1/0
12.10.2017 8:42

A73n86t72o54n65í29n 51P72e73t21r47k14o14v44s62k37ý 8769950100865

On jasně v několika příspěvcích psal, že většina nechce samostatnost. vy když ji nechcete budete volit odtržení pod záminkou "nějakých slibů"???? Jste schizofrenik nebo nesvéprávný? Budˇ jsem pro nebo proti a to bývá ta otázka v referendu ANO-NE. Nic jiného žádné sliby to nemohou ovlivnit. Vy jste například volil pro vstup do EU a přitom jste byl proti? 8-o Zkuste používat to, co máte mezi ušima, poučovateli.:-P

0/0
12.10.2017 9:59

P85e27t50r 29N46o49v35o63t45n62y 1981830881

Spousta lidí tak volit bude, s tím nic neuděláte. Volba Ano-Ne je příliš jednoduchá. Hodně lidí tam nehodí NE, protože to pro ně znamená, ať si Madrid dělá co chce. Což oni ale nechtějí. Ostatně při pohledu na předvolební preference teď v ČR jasně vidíte, co je to "protestní" volba.

+1/0
12.10.2017 10:06

V44á34c37l54a24v 83P93o18l43á13š18e82k 9176830311957

Milý pane Petrkovský! Nepamatuji se, že bych někdy napsal, že to referendum bylo neplatné anebo že bych nějak bazíroval na jeho neústavnosti. Mé "protiřečení" se možná odehrává jen ve Vaší mysli. Obhajovat katalánské referedum pomocí referend ve Švýcarsku je směšné, to je úplně jiné prostředí. Naše referendum o vstupu do EU vyhlašoval parlament ČR, a přesto to byla chyba, protože prakticky znemožnilo získat od Bruselu výjimky třeba ohledně migrantů nebo přijetí eura; po referendu už vyjednavači Bruselu věděli, že čeští vyjednavači nemají žádný prostor pro jednání. Že většina Katalánců je proti samostatnosti, to není můj výmysl, to říkají všichni odborníci. Zmanipulování toho referenda spočívalo především v tom, že se Kataláncům namluvilo, že to referendum je jen manifestační a k odtržení rozhodně vést nemůže. V důsledku toho všichni Katalánci, kteří si sice nepřejí odtržení, ale přáli by si získat od Madridu pro Katalánsko více práv a peněz, šli (resp. by šli, kdyby se Madrid proti referendu tak ostře nepostavil) hlasovat pro odtržení, byť si je ve skutečnosti nepřáli, ale kvůli získání těch práv a peněz. Načež separatisté otočili, prohlásili referendum za "ostré" a přes nízkou účast se pokoušejí na jeho základě tu samostatnost vyhlásit. Tohle je přece manipulace jak prase. A pokud skutečně bylo možno hlasovat vícekrát, tak je to navíc i zfalšování. Prostě referendum lze snadno zmanipulovat i zfalšovat. Navíc referendum tím, že umožňuje pouze odpovědi "ano" a "ne" na jednu jednoduchou otázku, přičemž volič nemůže svůj hlas na základě dalšího vývoje situace nebo nových informací změnit, je příliš hrubým nástrojem pro řešení tak složitých situací. Proto také převážná většina států referendum nepoužívá. Správným nástrojem pro řešení těchto situací jsou jedině VOLBY.

0/0
12.10.2017 8:54

A54n38t58o45n69í79n 56P45e52t18r26k93o86v37s21k22ý 8629240690205

Jasně, Katalánci jsou nesamostatně myslící dementi, vlastně všichni v Evropě, jen ti Švýcaři jsou pro referendum jako stvoření. To snad nemyslíte vážně.:-P

0/0
12.10.2017 10:03

V34á81c62l22a15v 78P52o24l42á46š38e64k 9146660901347

Naopak, Katalánci uvažují daleko sofistikovaněji než Vy. Nezajímá je ani tolik přesné znění otázky referenda, ale odhad, jaký užitek by pro Katalánsko mohlo mít vítězství "ano" a jaký vítězství "ne". A jde jim právě o maximální užitek, ne aby pravdivě odpovídali na tu otázku. Ale možná, že tohle Vy nejste schopný pochopit. Anebo nechcete.

0/0
12.10.2017 20:42

R49o47m29a63n 77P91o12l15á67č10e30k 5166909945

Je vidět, že moderní historii Evropy flákají ve všech školách napříč EU...

EU se vyjádřila celkem jasně ke Španělsku... Je to jejich interní věc do které nebude nikdo mluvit... A upřímně je blbost čekat podporu od EU, kde nemalá část států více či méně řeší stejný problém jako Španělsko...

+9/−1
11.10.2017 21:50

K29a91t23e21ř71i72n74a 46V39ý89b37o42r13n15á 6780609899

EU to nikdy nepodpoří. Podřezala by si pod sebou větev. EU chce Evropu sjednotit a ne drobit. To je snad každému jasné.

+3/−3
11.10.2017 21:46

O30n46d86ř72e25j 94Š16r42u42b78a56ř 1535151585466

Tak eu by se mohla skladat i ze slpusty malych statu (jak sveho casu svata rise rimska)

+1/0
11.10.2017 22:09

R32o46m27a45n 50P91o94l27á58č12e17k 5386369445

Podle mě nemohla... Přece jenom moc velké štěpení nikam nevede... Už ted máte 27, které se musí dohodnout a vidíme jak to vypadá...

0/0
11.10.2017 22:13

V87á96c35l16a20v 98P68o14l32á13š96e17k 9786380921287

Možná, že by mohla, ale o to tu přece nejde. Jde tu o to, že je naprosto vyloučené, aby kterýkoliv stát EU za této situace vrazil Španělsku dýku do zad. Pokud Katalánsko nedosáhne uznání od Španělska, je zcela nemožné, že by je uznal kterýkoliv jiný stát EU.

+1/0
11.10.2017 22:33

T91o34m41á89š 19V66r87á43b20e96l 8350284373694

Mimochodem to Slovinsko je názorný příklad i co se ekonomického hlediska týče.

+1/−1
11.10.2017 21:29

R18o65m79a96n 53P81o30l47á93č58e76k 5276239235

Jenže Slovinci se svezli na revoluční vlně a době kdy stejně nikdo moc nevěděl co a jak bude... Navíc tam byla celkem jasná podpora Západu...

+1/0
11.10.2017 21:52

V47á43c23l65a34v 39P19o81l95á45š35e31k 9186910951237

Já bych navrhoval doporučit Katalánsku, aby vyhlásilo nové volby do katalánského parlamentu, kde by všechny kandidující katalánské strany v předvolební kampani jasně deklarovaly svůj postoj k nezávislosti a k Madridu. Pokud takto vzniklý nový katalánský parlament přijme ústavní většinou požadavek na nezávislost, pak ať tuto nezávislost Katalánska Španělsko i ostatní státy EU uznají. Pokud Katalánci vyhlášení nových voleb odmítnou,tak ať si trhnou nohou a uplatnit na ně článek 155. Referendum zde není použitelné, protože jedna jednoduchá otázka s odpověďmi pouze "ano" a "ne", které se navíc nemohou změnit při získání nových informací, je příliš hrubý nástroj na tak složitou choulostivou záležitost, jež se navíc vyvíjí v čase..

0/−4
11.10.2017 21:26

H73o50n75z62a 94P40o36s80t 4839209979545

Španělé nechtějí aby se Katalánsko odtrhlo. Takže neudělají nic co by k tomu mohlo vést. Nebudou o tom ani jednat, protože to nemá smysl. Oni ví, že s tím nikdy souhlasit nebudou.

+3/0
11.10.2017 21:44

V40á82c23l90a52v 73P94o75l82á68š92e96k 9596350691447

Včera se o tom v TV bavili dva ústavní právníci. Říkali, že aby Španělsko uznalo nezávislost Katalánska, muselo by být dlouhodobě zřejmé, že drtivá většina Katalánců si tu nezávislost skutečně přeje s plným vědomím všech problémů a nevýhod, které by jim to přineslo. Referendem se to nedá řešit, to mohou vyřešit jedině volby, které by přinesly jasnou většinu těm stranám, které usilují o odtržení. A spíše dvoje volby, aby byla jistota, že ty první volby nebyly nějak zmanipulované. Ale za těchto okolností by Španělsko mohlo říct tak jako my v roce 1992: Tak ať si jdou, bez nich nám bude líp.

+1/0
11.10.2017 22:42

M70i32c72h37a51l 80D84z35m51u60r27a17n 2175412816237

Hezký článek, dobře poukazuje na pokrytectví evropských, mám na mysli EU, politiků.

0/−12
11.10.2017 21:19





Najdete na iDNES.cz