Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Airbus A380 se při přistání zmítal ve větru, piloti kolos ukočírovali

Letiště v německém Düsseldorfu zažilo ve čtvrtek dramatickou scénu. Do přistávajícího Airbusu A380 se opřel silný vítr, který ho málem vychýlil z dráhy. Pilotům se naštěstí podařilo kolos bezpečně zastavit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62i80n68d51ř91i16c54h 88T43ů21m94a 1274362427438

Tak ještě jednou pro všechny diskutující. O žádný poryv větru se nejednalo. Letoun po dotyku s drahou zabočil prudce doleva (z hlediska směru letu). Poryv., který by to dokázal, by musel přijít zleva, protože všechny letouny mají snahu se při bočním větru stáčet PROTI větru a to z důvodů, že nějvětší odpor větru klade směrové kormidlo. Celou dobu ale foukal vítr zprava, o čemž svědčí vychýlení osy letadla pro vyloučení snosu v důsledku větru. Je vyloučené, aby přišel náraz větru proti směru větru.

0/0
8.10.2017 20:02

S85t12a30n39d87a 31C36h71v30o30s54t 1822758

Piloti borci, ale borci jsou i konstrukteri. Uzasny, ze se to ero pri te facce udrzelo pohromade a nic neupadlo a neulomilo se :-)

+1/0
8.10.2017 15:43

M11i83l10a68n 73V20i69k 1317615773483

Škoda, že tady není video z prostoru pasažérů..;-)

+4/−1
8.10.2017 13:44

J61i89ř34í 18Ž26a62m30b91o34c68h 5863253750161

Nezdá se vám, že tento typ letadla je pro lítání a přistávní ve větru evidentně nebezpečnější než jiné? Není to jeho zásadní nevýhoda? Jako laik bych chtěl vědět, zda to tak náhodou není - nic neroste do nebes - ani vhodná velikost dopravního letadla.

0/−4
8.10.2017 13:38

J28i97n36d19ř48i31c46h 32T78ů87m59a 1204352537258

Jeho výhoda je velká hmotnost a tedy menší citlivost na poryvy, nevýhodou jsou rozměry, kdy se musí "vejít" přesně doprostřed dráhy s minimálním náklonem. V závěrečné fázi letu také nemůže dělat žádné prudké směrové manévry protože kvůli absenci náklonu jsou všechny zatáčky tzv. výkluzové (něco podobného jako když vás začne "vynášet" špatně naklopená zatáčka na silnici, což se právě stalo).

0/0
8.10.2017 20:18

P72a21v33e34l 80N76o96v95á28k 7541667989629

Hodnotit práci pilota není až tak jednoduché. Po přečtení knihy "Zeptejte se pilota" (možno přečíst většinu na stejnojmenném anglickém blogu tohoto pilota) jsem se dozvěděl, že piloti občas přistávají se strojem tvrdě naschvál. Třeba v tomto případě s tím pilot opravdu třískl a šel s přední nohou rychle dolů. Tohle bylo předpokládám vědomé. To, že s tím tak kličkoval ale asi úplně dobrý nebylo (osobní nazor laika).

Kniha dál třeba rozebírá, že podle přistání nelze hodnotit kvalitu pilota a taky, že někteří piloti mají větší praxi s přistávání a někteří ne (to už tu psalo vícero lidí).

Taky tam pilot rozebírá přistání na řece Hudson, protože se ho na to často ptají. Jeho (a ne jen jeho) názor je, že kapitán s kopilotem zvládli manévr parádně. Na druhou stranu by nikdy netvrdil, že je to hrdina. Udělal správné rozhodnutí a provedl vše jak měl, za to si zaslouží respekt, ale nic víc. Na řece nejsou vlny jako na moři, řeka byla dlouhá, široká a kolem plno lodí, které mohly hned přijet a lidi zachránit. Přistávání na vodě je dle něj velice podobné, jako přistání na letišti a piloti cíleně přistání na vodě ani necvičí.

Tímto jsem chtěl poukázat na to, že co nám se zdá jako úžasné, to pro pilota může být běžná věc, ale taky naopak. A je tedy poměrně složité hodnotit kvalitu přistání. Asi nejdůležitjší hodnocení je, že přistál, nerozbil to a všechno dobře dopadlo.

+2/−1
8.10.2017 12:38

O58n16d23ř68e34j 62M54ň22a43č22e23k 1553112384210

Žádná sranda...

0/0
8.10.2017 12:07

A46l57e16x36a76n76d61r 57Š63í90r 5931380313

Vůbec si neumím představit, jak se takový kolos na zemi řídí - klapkami zřetelně ne, takže asi motory. Je ale vůbec možné regulováním otáček motorů, což má určitě nějaké zpoždění, vyrovnávat náhlé poryvy větru z různých stran? Kacířsky - byla to zásluha pilotů, nebo to letadlo se nakonec tak nějak vyrovnalo samo? Asi je to hloupá otázka, ale moc si to představit neumím.

0/0
8.10.2017 11:29

L11u18d63v80í32k 83G73a72j73d90o85š72í98k 2135383984202

Možná se stačí pozorněji dívat na směrové kormidlo, co s ním piloti dělají.

+3/0
8.10.2017 11:32

A77l78e47x84a59n69d48r 39Š31í84r 5951580593

Aha, to je pravda, to mi úplně uniklo, dík. Nějak jsem furt čučel na ty klapky. Skutečně je to velmi zřetelné, jak s tím směrovým kormidlem pilně cvičí.

0/0
8.10.2017 11:35

J77i40n33d33ř20i35c57h 41T33ů27m64a 1484712667308

Stabilizoval je především přední podvozek. Všiměte si, že ho hned "položili". Přední podvozek má nezávislé řízení.

0/0
8.10.2017 11:41

M62a77r73t32i57n 52N22e24p89l 4454512476258

Klapkami ani motory opravdu ne, i když si to spousta lidí myslí, takže nejste zdaleka sám :-) Směrové kormidlo + přídový podvozek.

+4/0
8.10.2017 11:58

A51n10t97o76n23í23n 22Š54á49l75a 4918131509780

Bejt v tom letadle, tak mám trenky přes hlavu a h.... až za ušima.

+5/−1
8.10.2017 11:28

J61a81n 46Š86e12s28t75á53k 3218729109164

Myslím že ne, jak už je to jednou na zemi, tak se už svěrače bát nemusejí, zvláště když po takové štrece je skoro všechno beneli už spálený;-D

0/−4
8.10.2017 11:52

J64i25ř42í 86Š68v86a42g88r 3338280875346

Někdo jsem četl, že nejvíce nehod je právě na zemi.

0/0
8.10.2017 13:42

J29a17n 73K68á62r17n98í64k 6445964747552

Ano, ve vzduchu je celkem obtížné do něčeho narazit.

0/0
9.10.2017 23:59

J86a13n 23D17l57o39u16h87ý 2330264189887

Tak jsem asi de...byl...ale kde je to video???:)

0/0
8.10.2017 11:05

P30a43v93e21l 38N57o52v62á51k 2395537922412

https://www.youtube.com/watch?v=roS6oFjCDhc

0/0
8.10.2017 11:11

T95o61m35á87š 13S51w44a24t76z41i84n21a 6502959440177

už nám o to okomentova, ohodnotil či pohanil pán M.K.?

0/0
8.10.2017 11:05

V23l57a13d98a 84D47o29l23e86z36a86l 6532226135

Toho jsem tu ještě neviděl. Ale celkem obstojne ho zastupje Tůma ;-)

+1/−1
8.10.2017 11:08

T56o58m29á74š 60S76w80a98t29z73i72n74a 6522119180107

tak jsem to projel a byl tady..prostě pražký Marek nezklame! Prý to bylo včera v Blesku..no tak už je mi jasné kde bere ty své moudra...;-D

0/0
8.10.2017 11:10

J61i18n54d38ř80i50c93h 56T57ů42m21a 1114762647908

Pro vaši informaci. Zastupuji jen sám sebe.

0/0
8.10.2017 12:42

V83l35a90d75a 45D66o35l23e38z38a35l 6192936275

"Lépe mlčet a být považován za hlupáka, než promluvit a odstranit všechny pochybnosti."

Abrham Lincoln

0/0
8.10.2017 11:01

J14a86n 48Š34e45s66t74á75k 3188359279134

A rači nepsat cizí jména;-D

+1/−1
8.10.2017 11:02

V44l69a97d51a 19D81o72l78e27z81a18l 6212266505

Boha jeho, překlep a hned tolik radosti....jak málo stačí ke štěstí že? ;-)

0/0
8.10.2017 11:05

J29a24n 52Š22e67s47t62á25k 3168249379394

Jakej překlep? Když už tak snad nedoklep, ne? A neberte se zas tak vážně...

+2/0
8.10.2017 11:11

V54l44a97d17a 27D65o57l42e32z65a25l 6852296535

Nejčastějším překlepem bývá chybějící nebo přebytečné písmeno, nebo nesprávné pořadí písmen ve slově.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/P%C5%99eklep

0/−1
8.10.2017 11:14

J46a24n 98Š32e77s37t18á93k 3478609329944

Ach jo, vidím že jsem Vám asi připravil bezesný dopoledne;-D Jinak nejsem žádnej Grammar Nazi či tak nějak, fór tady byl v tom, že jste tam umístil závažnou věc stran promlouvání, a sám jste si to neuhlídal, takže se to prostě nabízlo jak na stříbrným podnosu.:-) Jo a fakt si myslíte, že jsem ten výraz "nedoklep" myslel vážně?

+2/0
8.10.2017 11:50

J66a79n 49Š28e62s82t24á78k 3368389809194

PS: Abyste neřekl, tak jsem Vám tam nabídnul překlep či nedoklep v jednom, můžete si vybrat:-)

0/0
8.10.2017 11:54

V63l51a62d82a 27D63o97l66e92z24a10l 6472256835

A mimochodem to "rači" je jakou řečí? ;-)

+2/−1
8.10.2017 11:07

E45d10u30a59r96d 46D84r32á97b77e91k 7147123419719

autor říká že jde o překlep a nedoklep v jednom

+2/0
8.10.2017 12:05

K49a26t18e43ř88i67n36a 74V35a76š83á61k65o12v52á 5781112139785

aha, a já už myslela, že závažný nedostatek pochopení českého jazyka ;-D;-D;-D :-P

0/0
8.10.2017 12:15

V47l24a58s75t41i43k 34R41o52š83l90a23p60i66l 8930528961

Tak tihle piloti si potlesk zasloužili. ;-)

+1/−1
8.10.2017 10:55

M91i14l35a26n 19V34o94l82e23k 5849283296559

Překvapuje mě to zrcadlení motorů od letištní plochy. Myslel jsem, že je závislé na zvrstvení vzduchu, které bych ve větru nečekal.

0/0
8.10.2017 10:53

E97d90u11a33r93d 57D90r49á75b98e64k 7357823899439

stačí velmi tenká vrstva teplého vzduchu u povrchu dráhy, a ta dráha asi bude od těch letadel trochu "teplejší", vítr ji neuchladí

0/0
8.10.2017 12:07

J32a94n 70Š58e54b85e95s76t62a 6377880620925

Být v tom letadle jako pasažér, tak bych si fakt měnil trenky i s kalhotama....

0/−1
8.10.2017 10:53

M27a58r16t22i96n 84N98e22p36l 4724462616578

Nejsem profesionální pilot, ale o letectví se hodně zajímám a mám nalétány tisíce hodin na simulátorech (včetně těch profesionálních) a opravdu bych si nedovolil na základě jednoho videa bez detailních znalostí povětrnostní situace hodnotit, zda problémy po dosednutí způsobil pilot nebo počasí. Rozhodně bych ale chybu pilota nevylučoval, což místní laici hromadně činí.....

P.S. Je smutné, že když zde někdo, kdo dané problematice minimálně trochu rozumí, napíše "odbornější" příspěvek je vymínusován, ale věcné oponentury se nedočká.

+8/−1
8.10.2017 10:44

E25r14i70k 89L36e44v60i29n89s88k56ý 8691114223935

Na nektere uplne dokonale totalni nesmysly se proste reagovat neda, to nevysvetlite. Kdyz nekdo v jedne kratke vete zameni vliv vetru za setrvacnost, vyrovnani s osou drahy za zbytecne rychle zataceni, bocni tlak vetru, pusobici ruzne sily na jednotlive podvozkove nohy za nespravny naklon, muzete popsat nekolik stranek a nevyvratite mu to. I kdyz se mi, jako fyzikovi a pilotovi RC modelu v jedne osobe, trochu zaryvaji nehty do klavesnice.

+4/0
8.10.2017 10:52

J33i70n65d67ř37i55c58h 50T57ů23m84a 1144442507958

Slyšel jste někdy a výkluzové zatáčce?

0/0
8.10.2017 11:44

E32d33u95a95r69d 91D15r71á11b54e12k 7737373689589

jasně že jde o chybu, přesněji o nekázeň pilotů... v takovémto počasí vůbec neměli při přistání driftovat :-)

0/0
8.10.2017 12:10

R51o95b72e14r87t 65L16a78u34e11r 5664630236760

Jj, taky umím bravurně přistávat při bočním větru - jak v x-plane, tak ve FSW (flight sim world) a v P3D.:-P:-P

+1/0
8.10.2017 10:29

E50r39i26k 77L93e66v32i73n14s51k12ý 8281974633235

Tak se u toho take nechte natocit, at o tom tady mohou vsichni odbornici diskutovat. Odborne letecke servery dnes zeji prazdnotou, vsichni specialisti jsou tady.

+2/−1
8.10.2017 10:44

M35a81r30t81i98n 70N88e41p39l 4624392256548

Moc vás štve, že někdo zná něco lépe než vy? A to si představte, že těch oblastí kde nejste nejchytřejší je mnohem víc než jenom letectví.

+1/−1
8.10.2017 10:52

E71r94i13k 37L91e93v60i24n84s95k43ý 8111364773905

Nestve, cely svuj pomerne dlouhy zivot se ucim a ucim se rad. Stve mne, kdyz nekdo verejne placa uplne nesmysly a tvari se u toho jako odbornik.

+2/0
8.10.2017 10:54

R31o12b68e66r52t 64L98a29u45e81r 5244160606970

V tom případě jste si mě musel splést s někým jiným, protože ten výše uvedený příspěvek byl můj první.:-)

0/0
8.10.2017 10:58

E85r25i63k 51L76e11v19i48n73s36k14ý 8121984493855

Ale ja jsem jej nijak neznevazoval, reaguji jen na ponekud nepochopitelny prispevek toho pana, co reagoval na mne. Vam se omlouvam, pokud jsem se Vas dotkl, proti simulatorum nic nemam.

0/0
8.10.2017 11:01

R86o79b72e92r96t 19L37a92u72e71r 5894710746660

To bych nepochybně mohl, ale obávám se, že by to postrádalo ten pravý špánung, video zachycující monitor, Saitek berany, obyč, židli,.... a navíc, mohl by to být x-tý, ten povedený pokus.:-P

Domácí počítač se simulátorem a základními periferiemi od Saiteku, to je samozřejmě jen hračka, který s reálem nemá až tak moc společného.:-P

0/0
8.10.2017 10:56

E55r77i87k 98L26e98v79i79n59s58k75ý 8811824373425

Ale hezka hracka. Ta zidle by mohla byt vystrelovaci. Zkusim s tim prorazit jako s doplnkem pro hard core simulatoristy.

0/0
8.10.2017 10:59

J62a49n 65M59a43l58ý 1115509234628

Nevím proč civilní letadla taky nemají natáčecí podvozek v směru letu jako např B-52. To by klidně mohli přistávat i šejdrem a srovnali by to až na dráze.

0/0
8.10.2017 10:20

M87o58j31m89i78r 86P39e43ř80i28n58a 6258130826

Proč nemá Škoda Fábia natáčecí kola? Potom bychom mohli zajíždět do parkovací mezery bokem.

Technicky to asi problém není. Spíše jde jako obvykle pouze o peníze a jak je vidět, přistávání za bočního větru zase takový dramatický problém není.

Alespoň si nepamatuji, že by to vedlo za posledních 50 let k nějaké havárii.

0/−1
8.10.2017 10:28





Najdete na iDNES.cz