Diskuse k článku

Masarykova univerzita nabídne i vedlejší obory. Chce méně odpadlíků

Od roku 2019 se budou moct studenti brněnské Masarykovy univerzity hlásit do nových studijních programů, ve kterých si zvolí kombinaci hlavního a vedlejšího oboru. Dvouoborové studium univerzita zavede v reakci na změnu systému akreditací, která bude zavedena od téhož roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E37d13u73a83r51d 29S41o25j97k12a 8931598340357

Někdo by mohl mladým lidem také říct, že i řemesla jsou užitečná. Každému jde prostě něco lépe a tam by se měl uplatnit. Tohle "nasávání" mladých lidí universitami je reakce na současný systém "kolik studentů, tolik peněz". Bohužel je to často bez úvahy, kde se ti lidé pak uplatní. Vzdělání neuškodí, může někdo namítnout. Bohužel ale člověk, byť se záložním oborem na MU, auto nejspíš neopraví a dům nejspíš nepostaví. Kladu si otázku, kdo to za pár roků bude ještě umět.

+2/0
9.9.2017 8:53

J95i14ř87í 40S73v91a91š32e89k 9184658673889

Vy jste poslal svoje děti kam, na VŠ nebo k řemeslu?

0/−2
9.9.2017 11:01

E71d42u63a76r72d 65S21o42j78k38a 8481398960867

Pane Svašku, možná budete mít radost, ale synové šli na technickou VŠ. Nebyl v tom určitě ale záměr mít VŠ za každou cenu. Pokud by se rozhodli pro řemeslo, nerozmlouval bych jim to. Řemesla si vážím, protože ti lidé dokáží něco udělat. To méně si vážím třeba všelikých (a často nadbytečných) politologů (mnohdy se cítí povoláni poučovat jiné, protože na správný názor mají přeci "papír" nebo dlouze, ale bezobsažně mluví). Ve světle "lovení" posluchačů vysokými školami protože platí "kolik posluchačů, tolik peněz" (také tolik oborů, tolik zaplacených zaměstnanců atd) si představuji situaci, jak nadbytečnému "genderovému specialistovi" příjde natáhnout trubky do koupelny třeba nadbytečný muzikolog. No, třeba si alespoň dobře pokecají. (A mimochodem: beru to zde spíš jen jako místo pro vyjádření názoru, nikoli jako diskusi. Tak se omlouvám, že zabírám prostor touto odpovědí.)

+3/0
9.9.2017 16:42

J13i36ř38í 43T55i91n23t16ě17r12a 6310969363110

Vážený pane Svašku,

pokud si vzpomínám, tak jedno z mých dětí má výuční list a to druhé vysokoškolský diplom. To první prolezlo jen taktak a to druhé bez ztráty kytičky.;-)

0/0
9.9.2017 19:41

Z59d25e32ň36k37a 67V37e11s67e12l44á 8879485297500

No, v článku nezazněla docela zásadní věc: z těch 40 %, co nedokončí studium úspěšnými státnicemi, je převážná část těch, co studuje dva obory (nebo někdy dokonce i víc oborů) současně (nezaměňovat to ale s dvouoborem, to je něco jiného). Doteď totiž stačilo na postup do dalšího semestru získat aspoň 20 kreditů. Celkově. Nově to bude (nebo už je, teď nevím jistě) aspoň 20 kreditů na každém studiu.

Nápad s vedlejšími obory se mi celkem líbí.

0/−2
9.9.2017 8:30

J90i79ř10í 15F41o17g54e67l 2140911576862

Naše největší výrobna zaměstnanců neziskovek se snaží ještě zvýšit produktivitu.Rv

+2/0
9.9.2017 8:09

Z98d69e97ň43k95a 17V55e56s79e44l87á 8179265357520

V neziskovce, kde pracuji, jsme vzhledem k cílové skupině nejen sociální pracovnice, ale i fyzioterapeuti a ergoterapeuti (absolventi lékařské fakulty a ostravské univerzity). Takže ještě něco "strašně chytrého" k neziskovkám a vysokým školám chcete dodat?

+1/−1
9.9.2017 8:18

J39o57s27e45f 93N92a41d69r63c12h74a40l 9883691321733

Pokud jde oneziskovky, tak je třeba je utnout totálně od peněz a případnou užitečnou činnost postoupit rozpočtovým organizacím

0/0
11.9.2017 8:15

Z59d47e19ň87k16a 61V77e70s37e37l87á 8219975327230

Případnou užitečnou činnost? A tu definujete jak? Podle čeho? Podle toho, jak jsou ty organizace zaměřeny? Co dělají? Nebo kolik "odčerpávají" peněz? Nebo jak? A to byste je prvně zrušil a až pak zajišťoval náhradu, nebo by to přešlo plynule? A nenadávali by lidi zase na to, že je zase víc zaměstnanců ve veřejném sektoru?

Je mi líto, ale o neziskovkách, jejich činnosti a financování, problémech, kterým musí čelit, a podobně nevíte nic. :-( Jenom cítíte příležitost si do nich kopnout. Rv

0/0
11.9.2017 21:44

J16o70s18e21f 71N95a46d10r17c63h81a90l 9263691641253

to se máte čím chlubit, přícníci

0/0
11.9.2017 8:15

Z97d61e98ň93k23a 84V65e87s37e82l86á 8559335697670

Ano, máme. Na Moravě jsme jediní, kdo poskytuje služby dané cílové skupině. ;-)

P. S.: Jinak platí to, co jsem Vám napsala u předchozího komentáře. První si něco zjistěte a až pak případně kopejte a ponižujte. Rv

0/0
11.9.2017 21:49

R19o26l92a85n34d36o 91A61r45i32a58s 7968889837480

TAkže Masaříkovka dosáhne na kvalitativní úroveň učňáku?

To se nepodaří, učňové narozdíl od absolventů MAsaříkovky NĚCO UMÍ

+2/0
9.9.2017 0:05

R71o98b29e25r26t 24M61o31t15k51a 4886277949115

Záleží jak co. Někdo umí dělat rukama a někdo kecat.

0/−1
9.9.2017 2:13

O41l30g11a 54P64a87v76l41í14k75o87v25á 6744528697522

Studentům studium nejde, ale škola potřebuje prachy, tak se jim přizpůsobíRv

+5/0
8.9.2017 23:03

R27o55l70a43n95d62o 29A41r18i31a86s 7678959967490

taktak, mi nemusíme ani dovážet afričany, vyrobíme si je z vlastních lidí

+1/0
9.9.2017 0:06

J27i26ř98í 43P80r72a83ž25á49k 9480602871652

EU direktiva nařídila, že 40% obyvatel musí mít do r. 2020 vysokoškolské vzdělání. Takže je třeba ještě více snížit požadavky na studenta, aby měla VŠ každá toaletářka.

+7/−1
8.9.2017 20:38

J66a88r88o88m28í88r 11Š16r31á98m90e26k 3877886877762

Jistě dokážete tu direktivu dohledat. Nebo ne?

+1/−2
8.9.2017 20:42

J34i37ř34í 86P21r13a91ž94á18k 9230742541712

Vy neumíte googlovat, nebo hledat na stránkách EU? Zkuste to!

+3/0
8.9.2017 20:47

J65a43r61o27m97í82r 94Š97r10á69m33e46k 3277786657202

Vy tvrdíte, že taková direktiva existuje. Takže byste měl být schopen ji předložit. Vaše výzka k tomu, abych si ji našel sám, je v zásadě přiznáním k tomu, že ve skutečnosti jen papouškujete nějaký výkřik do tmy, ale že ve skutečnosti nejste schopen doložit existenci takové direktivy.

0/−2
8.9.2017 20:58

J77i23ř83í 93P35r30a58ž58á80k 9440662971712

http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/evropska-spoluprace-ve-vzdelavani-a-odborne-priprave

http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/cs/displayFtu.html?ftuId=FTU_5.13.4.html

+2/0
8.9.2017 22:07

R11o39l11a33n81d92o 74A14r14i83a96s 7928689217620

Koukám, že eurojásač se nějak odmlčel;-D;-D;-D

+2/0
9.9.2017 0:06

J78a24r55o68m40í76r 19Š39r78á55m71e94k 3197246107292

Zapomínáte na to, že vaše rodná partaj je silně pro EU. Nebo je to záměr, jak oslovit jednodušší voliče?

+1/−2
9.9.2017 0:32

J27i83ř30í 85P85r39a20ž96á29k 9160382431552

Asi studuje ty nesmyslné směrnice.;-)

+1/0
9.9.2017 7:27

J84a32r33o90m57í35r 98Š50r91á93m66e27k 3417176647692

Aha, pán neví, co je to direktiva a co je to terciární vzdělání. Hlavně že souhlasící oslíci nadšeně hýkají...

+1/−1
9.9.2017 0:29

J40i94ř88í 57P24r66a26ž58á80k 9820332521602

Od 18 do 35 let?

0/0
9.9.2017 7:29

J59a25r75o89m22í93r 35Š84r18á79m13e13k 3987216547852

Ne, jde o pomaturitní vzdělávání. Nejen VŠ, ale i VOŠ, jazykové školy a případně i (dnes už asi neexistují) roční specializační kurzy zejm. pro absolventy gymnázií.

0/0
9.9.2017 10:10

J39i11ř17í 85P15r71a79ž39á91k 9630902641162

A bude mít naše výroba dost strojařů, stavařů, chemiků, IT, až budou dosaženy cíle EUrověrchušky, nebo budeme mít pouze 1000% nadbytek politologů a specialistů na genderovou vyváženost a na sexuální úchylky?

+1/0
9.9.2017 17:06

V58a50š69e38k 20Ř96í14h19a 2123743908162

;-D Terciální vzdělání nejsou jen vysokoškoláci.

0/−1
9.9.2017 0:42

J88a56r71o45m96í64r 50Š49r68á68m87e96k 3677526787212

Takže se po modernizačních tanečcích MU za velkého potlesku vrací k tomu, co tu už jednou bylo. Například na PřF MU bylo tradičně nabízeno neučitelské dvouoborové studiu v řadě kombinací, teprve před pár lety bylo až na pár výjimek prakticky zrušeno. Na téže fakultě byl teoreticky vytvořen systém minorů již před téměř dvaceti lety, ale byl "úspěšně" odložen a zapomenut, protože v řádném studiu bakalářského oboru prostě nebyl pro tak velký počet kreditů navíc zrovna prostor.

0/0
8.9.2017 20:35
Foto

M72i89r11o48s49l54a17v 72S27t96e37i40n25e92r 4750192510796

Nejlepší vedlejší obor je řemeslo.

Kdo na vysokou nemá, může být šťastným řemeslníkem, bylo to tak vždycky.

Co Čech, to MaGoR, to snad nemůže být cílem!

+4/0
8.9.2017 19:30

R31o20b10e80r65t 86M55o14t83k58a 4636497639355

Proč někdo chce degradaci VŠ vzdělání. Buď na to mám, nebo ne. A lifrovat absolventy některých oboru je zbytečné. Lidi chybi na technice, ale tam je to náročný. Tak na to lidi kašlou.

+5/0
8.9.2017 19:30

R68o21l47a33n51d46o 30A68r74i77a53s 7848399757770

;-D;-DJJ, a neomezí ty potřebné obory "politolog", a podobně?

+1/0
8.9.2017 19:12

L66u48k56á23š 45M15a93r74e62d70a 6331554777978

Jinymi slovy. "Ten titul dostanete, i kdyz na nej nemate!"

+4/0
8.9.2017 18:45

J30a46r50o16m29í25r 22Š19r32á95m74e71k 3717556597272

Ne nezbytně. Systém minorů může znamenat např. to, že někdo bude studovat matematiku, protože ho baví. Během studia si ale uvědomí, že to není to pravé ořechové, že by raději studoval např. fyziku, informatiku, nebo třeba ekologii. Zákon mu umožňuje v navazujícím magisterském studiu pokračovat i v jiném oboru, takový "vynucený" minor může tuto cestu usnadnit.

0/−1
8.9.2017 20:38

P40a27v43e65l 59S17c26h29e93l59l90e 3671613933747

Cekal snad nekdo od soudruha muzikologa nejakou inteligentni koncepci? Ze skolstvi potrebuje reformu jako prase drbani je jasne snad uplne kazdemu. Ale rozhodne ne tak jak si predstavuje tenhle nikdy nepracujici hochstapler. Pro zacatek zprisneni maturit, ruseni fakult, zavedeni skolneho...

+1/0
8.9.2017 18:07

V68a62š29e27k 63Ř18í79h45a 2103253958252

Takže gymnaziální všeobecnost přesuneme na vysoké školy. Kde potom vezmeme skutečné odborníky?

+4/0
8.9.2017 17:50

J11a44r47o84m56í34r 55Š50r17á43m67e74k 3347716787432

Existují i obory, kde je naopak taková všeobecnost vlastně žádoucí. V našich končinách je takovým oborem především matematika, v anglicky mluvících zemích i filozofie (protože úplně jiná koncepce oboru než u nás).

0/−1
8.9.2017 20:45

V73a64š93e78k 14Ř62í18h21a 2643393408332

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D To rozhodně nemůžete myslet vážně.

+1/0
9.9.2017 0:44

J79a36r75o14m65í42r 57Š66r73á42m36e58k 3817576737532

To myslím vážně. Koncepce výuky filozofie v GB/USA je ale natolik odlišná, že na kvalitní univerzitě by byl náš průměrný "humáč" odsouzen k zániku. Je to jednak odlišnou tradicí, zatímco kontinentální filozofie vyústila ve žvanění, které se "vymanilo z tyranie logiky" (ani teď si nedělám legraci), anglosaská filozofie navazuje na tradici empirismu a analytickou filozofii. Navíc výuka u nás je (prý) orientována hodně na dějiny filozofie, anglosaská je orientována na kritické myšlení.

Samozřejmě že se to týká jen dobrých univerzit, takový "filozof" z nějaké Mickey Mouse Univerzity může jen doufat, že po deseti letech rozlévání Coly povýší a bude smažit hranolky...

+1/0
9.9.2017 0:57

V65a14š26e28k 70Ř94í87h75a 2683553188662

Nemůžete myslet vážně že je všeobecnost žádoucí. A v podstatě jste mi to následným příspěvkem i potvrdil. Pokud chce kdokoli být odborníkem ve filosofii pak by se na ní měl plně zaměřit. Podobné to je i s matematikou a mnoha dalšími obory. Všeobecné vzdělání na gymnáziu je odůvodněné přípravou na VŠ. Na co chcete připravovat studenta VŠ?

+1/0
9.9.2017 13:52

J76a71r59o84m55í21r 76Š51r49á88m70e71k 3627666787432

To ale netvrdím, to tam chcete vidět vy. Tvrdím, že v některých oborech je všeobecnost žádoucí, protože takové obory nepřipravují ani tak na konkrétní profesi, jako spíše rozvíjejí schopnost používat nějaké obecnější nástroje (např. kritické myšlení v případě anglosaské filozofie, matematiku v případě matematiky).

Když už zmiňujete tu matematiku, tak na té jde hezky ukázat, kde je vaše úvaha chybná. Absolventi matematiky nemusí končit jako vědci a učitelé na vysokých školách. Vůbec není výjimečné to, že odcházejí do praxe aplikovat matematiku a na to se jim širší rozhled hodí. V některých oborech už univerzity vycházejí takovým absolventům vstříc - např. tradici má ekonometrie, z novějších oborů je to např. matematická biologie (podle koncepce připravuje především biostatistiky) nebo matematické modelování ve fyzice a technice (doplnění základního matematického vzdělání o pokročilý průřez fyzikou). Doplnění studia matematiky širší nabídkou minorů je teoreticky velmi dobrý způsob, jak rozšířit uplatnitelnost matematika v praxi nebo v aplikovaném výzkumu.

0/0
9.9.2017 17:32

J34a69n 97B76i85e14l55i32k 2807737581478

Ty kráso, fakt řekl, že se zvýší úspěšnost studentů o 40% ;-D

+4/0
8.9.2017 17:20

K10a26m32i17l 67N13o10v69o26t17n87y 4866695962840

Kdyz sledujete deni na MU, tak rozhodne nechce, aby dostudoval kazdy. Napriklad uz od letoska plati dost progresivni zpoplatneni prodlouzeneho studia. Uz ve tretim semestru prodlouzeni student zaplati takovou palku, ze si nedovedu predstavit, ze by za to nekdo studoval. Spis je to cele snaha o efektivitu.

0/−1
8.9.2017 18:07

J20a95r58o51m97í44r 13Š30r56á77m65e27k 3877106877312

Ne, řekl, že nedostuduje až 40 % studentů, což je důvod k zamyšlení. A v tom má rozhodně pravdu. Ona totiž vysoká mortalita nemusí znamenat jen to, že škola vezme každého. Také to může znamenat, že studenti odcházejí zklamáni, protože měli naprosto nereálnou představu o oboru, jsou znechuceni mizernou pedagogickou úrovní, jsou zhnuseni mizernou odbornou úrovní, zjišťují, že zajímavá specializace se na dané vysoké škole nevyučuje, případně i z dalších důvodů nesouvisejících s jejich nezpůsobilostí ke studiu. Takže jen na základě toho, že Bek hovoří o vysoké mortalitě jako o problému, nelze tvrdit, že mu přeskočilo a že chce MU přeměnit na prodejnu diplomů pro mentálně subnormní.

+1/0
8.9.2017 20:56

F87r42a42n27t78i89s93e84k 58M20i56k61e60s 8213607750692

Za nas byla mortalita 50%(1959-1964) a nikdo se nad tim nepozastavoval. Tak to proste bylo!

+1/0
8.9.2017 22:04

J80a47r63o77m72í88r 30Š92r37á45m47e69k 3287896727672

Mortalita může mít různé příčiny. Pokud se skutečně filtruje podle vloh, je to v pořádku. Pokud je základem mortality politika fakulty "prváci zafinancují, protože jim napaříme jen tu nejlevnější výuku, takže bereme každého", je to v zásadě forma parazitování ze strany příslušné vysoké školy na rozpočtu, ale bohužel financování vysokých škol je tak bídné, že každá fakulta hledá další zdroje příjmů bez ohledu na jejich případnou morální pochybnost (na lékařských fakultách si např. může omezený počet uchazečů, kteří neuspěli u přijímacích zkoušek, zaplatit první ročník - a pokud uspějí, vlastně si zaplatili přijetí). No a obrovský malér je to, pokud je základem mortality odchod znechucených studentů. Stále je dost studentů, kteří chtějí studovat pro znalosti, takže když zjistí, že výuka je podprůměrná ve srovnání s podobnými obory na jiných vysokých školách, odcházejí za lepším.

Za vašeho studia byly výrazně odlišné podmínky.

+1/0
9.9.2017 0:46

F64r89a51n65t76i38s41e39k 40M63i97k55e80s 8413247450482

V te dobe o ktere pisi tyto problemy nebyly. Za jistych podminek muzes opakovat rocnik nebo bez domu. Konec

0/0
9.9.2017 17:35

J48a96r16o13s72l77a84v 79C65h66a39r27o24u76z72e92k 7834865328398

A pak se těm vystudovaným vedlejších oborů které nikdo nechce zaměstnat vytvoříme ve státní správě místa.

+8/0
8.9.2017 17:08
Foto

J82i42ř45í 98C93h59o82c25h61o37l47á92č 5814923890586

................Pracovat s těmito možnostmi zamýšlí pro řadu studijních programů například fakulta sociálních studií................ ta plodí studenty naprosto neupotřebitelné v normálním životě ,ale zato dobře připravené jako lehkoživky v tzv. neziskovkách :-P

+9/0
8.9.2017 17:08

K43a37m11i91l 95N83o44v24o94t90n91y 4656905512180

Zdroj! Ja chci zdroj toho tvrzeni!

0/−1
8.9.2017 18:04



Najdete na iDNES.cz