Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Masarykova univerzita nabídne i vedlejší obory. Chce méně odpadlíků

Od roku 2019 se budou moct studenti brněnské Masarykovy univerzity hlásit do nových studijních programů, ve kterých si zvolí kombinaci hlavního a vedlejšího oboru. Dvouoborové studium univerzita zavede v reakci na změnu systému akreditací, která bude zavedena od téhož roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E90d89u36a23r70d 70S47o76j36k98a 8521938480517

Někdo by mohl mladým lidem také říct, že i řemesla jsou užitečná. Každému jde prostě něco lépe a tam by se měl uplatnit. Tohle "nasávání" mladých lidí universitami je reakce na současný systém "kolik studentů, tolik peněz". Bohužel je to často bez úvahy, kde se ti lidé pak uplatní. Vzdělání neuškodí, může někdo namítnout. Bohužel ale člověk, byť se záložním oborem na MU, auto nejspíš neopraví a dům nejspíš nepostaví. Kladu si otázku, kdo to za pár roků bude ještě umět.

+2/0
9.9.2017 8:53

J70i95ř28í 91S47v12a96š41e47k 9484698893899

Vy jste poslal svoje děti kam, na VŠ nebo k řemeslu?

0/−2
9.9.2017 11:01

E25d40u86a36r30d 94S30o46j88k58a 8571318310567

Pane Svašku, možná budete mít radost, ale synové šli na technickou VŠ. Nebyl v tom určitě ale záměr mít VŠ za každou cenu. Pokud by se rozhodli pro řemeslo, nerozmlouval bych jim to. Řemesla si vážím, protože ti lidé dokáží něco udělat. To méně si vážím třeba všelikých (a často nadbytečných) politologů (mnohdy se cítí povoláni poučovat jiné, protože na správný názor mají přeci "papír" nebo dlouze, ale bezobsažně mluví). Ve světle "lovení" posluchačů vysokými školami protože platí "kolik posluchačů, tolik peněz" (také tolik oborů, tolik zaplacených zaměstnanců atd) si představuji situaci, jak nadbytečnému "genderovému specialistovi" příjde natáhnout trubky do koupelny třeba nadbytečný muzikolog. No, třeba si alespoň dobře pokecají. (A mimochodem: beru to zde spíš jen jako místo pro vyjádření názoru, nikoli jako diskusi. Tak se omlouvám, že zabírám prostor touto odpovědí.)

+3/0
9.9.2017 16:42

J25i11ř72í 93T42i93n87t80ě58r25a 6450379403510

Vážený pane Svašku,

pokud si vzpomínám, tak jedno z mých dětí má výuční list a to druhé vysokoškolský diplom. To první prolezlo jen taktak a to druhé bez ztráty kytičky.;-)

0/0
9.9.2017 19:41

Z52d86e39ň80k32a 31V76e85s45e83l21á 8179215317750

No, v článku nezazněla docela zásadní věc: z těch 40 %, co nedokončí studium úspěšnými státnicemi, je převážná část těch, co studuje dva obory (nebo někdy dokonce i víc oborů) současně (nezaměňovat to ale s dvouoborem, to je něco jiného). Doteď totiž stačilo na postup do dalšího semestru získat aspoň 20 kreditů. Celkově. Nově to bude (nebo už je, teď nevím jistě) aspoň 20 kreditů na každém studiu.

Nápad s vedlejšími obory se mi celkem líbí.

0/−2
9.9.2017 8:30

J74i80ř12í 88F53o74g20e90l 2330681276952

Naše největší výrobna zaměstnanců neziskovek se snaží ještě zvýšit produktivitu.Rv

+2/0
9.9.2017 8:09

Z82d46e97ň54k70a 78V83e19s58e16l14á 8439905747910

V neziskovce, kde pracuji, jsme vzhledem k cílové skupině nejen sociální pracovnice, ale i fyzioterapeuti a ergoterapeuti (absolventi lékařské fakulty a ostravské univerzity). Takže ještě něco "strašně chytrého" k neziskovkám a vysokým školám chcete dodat?

+1/−1
9.9.2017 8:18

J78o94s18e95f 20N76a73d46r93c69h61a58l 9493631431633

Pokud jde oneziskovky, tak je třeba je utnout totálně od peněz a případnou užitečnou činnost postoupit rozpočtovým organizacím

0/0
11.9.2017 8:15

Z70d41e97ň18k68a 49V11e74s18e65l59á 8959905707520

Případnou užitečnou činnost? A tu definujete jak? Podle čeho? Podle toho, jak jsou ty organizace zaměřeny? Co dělají? Nebo kolik "odčerpávají" peněz? Nebo jak? A to byste je prvně zrušil a až pak zajišťoval náhradu, nebo by to přešlo plynule? A nenadávali by lidi zase na to, že je zase víc zaměstnanců ve veřejném sektoru?

Je mi líto, ale o neziskovkách, jejich činnosti a financování, problémech, kterým musí čelit, a podobně nevíte nic. :-( Jenom cítíte příležitost si do nich kopnout. Rv

0/0
11.9.2017 21:44

J81o49s41e28f 25N40a88d31r87c85h36a31l 9803331831243

to se máte čím chlubit, přícníci

0/0
11.9.2017 8:15

Z57d98e66ň50k10a 36V14e59s80e86l49á 8569185117650

Ano, máme. Na Moravě jsme jediní, kdo poskytuje služby dané cílové skupině. ;-)

P. S.: Jinak platí to, co jsem Vám napsala u předchozího komentáře. První si něco zjistěte a až pak případně kopejte a ponižujte. Rv

0/0
11.9.2017 21:49

R79o43l72a70n87d95o 80A93r32i51a26s 7668289467610

TAkže Masaříkovka dosáhne na kvalitativní úroveň učňáku?

To se nepodaří, učňové narozdíl od absolventů MAsaříkovky NĚCO UMÍ

+2/0
9.9.2017 0:05

R25o48b86e84r35t 21M75o23t52k25a 4976407909215

Záleží jak co. Někdo umí dělat rukama a někdo kecat.

0/−1
9.9.2017 2:13

O80l18g43a 48P38a27v29l25í53k50o51v85á 6214698687162

Studentům studium nejde, ale škola potřebuje prachy, tak se jim přizpůsobíRv

+5/0
8.9.2017 23:03

R13o61l43a23n68d12o 94A92r62i77a94s 7188609937730

taktak, mi nemusíme ani dovážet afričany, vyrobíme si je z vlastních lidí

+1/0
9.9.2017 0:06

J53i65ř94í 91P60r15a85ž19á13k 9230852301662

EU direktiva nařídila, že 40% obyvatel musí mít do r. 2020 vysokoškolské vzdělání. Takže je třeba ještě více snížit požadavky na studenta, aby měla VŠ každá toaletářka.

+7/−1
8.9.2017 20:38

J81a70r33o36m41í54r 38Š34r87á58m47e93k 3747456437332

Jistě dokážete tu direktivu dohledat. Nebo ne?

+1/−2
8.9.2017 20:42

J65i46ř57í 41P90r90a47ž26á13k 9200212111372

Vy neumíte googlovat, nebo hledat na stránkách EU? Zkuste to!

+3/0
8.9.2017 20:47

J37a58r97o80m17í42r 21Š34r35á88m70e46k 3217206667662

Vy tvrdíte, že taková direktiva existuje. Takže byste měl být schopen ji předložit. Vaše výzka k tomu, abych si ji našel sám, je v zásadě přiznáním k tomu, že ve skutečnosti jen papouškujete nějaký výkřik do tmy, ale že ve skutečnosti nejste schopen doložit existenci takové direktivy.

0/−2
8.9.2017 20:58

J72i55ř48í 24P38r76a51ž96á11k 9320332391422

http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/evropska-spoluprace-ve-vzdelavani-a-odborne-priprave

http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/cs/displayFtu.html?ftuId=FTU_5.13.4.html

+2/0
8.9.2017 22:07

R44o93l38a34n23d75o 57A19r66i25a46s 7628259337350

Koukám, že eurojásač se nějak odmlčel;-D;-D;-D

+2/0
9.9.2017 0:06

J32a16r12o30m10í14r 91Š53r53á38m81e88k 3437696147652

Zapomínáte na to, že vaše rodná partaj je silně pro EU. Nebo je to záměr, jak oslovit jednodušší voliče?

+1/−2
9.9.2017 0:32

J44i20ř12í 11P59r38a11ž27á81k 9410532951972

Asi studuje ty nesmyslné směrnice.;-)

+1/0
9.9.2017 7:27

J39a57r22o39m88í80r 76Š96r11á32m39e24k 3927336427682

Aha, pán neví, co je to direktiva a co je to terciární vzdělání. Hlavně že souhlasící oslíci nadšeně hýkají...

+1/−1
9.9.2017 0:29

J31i29ř36í 77P81r76a58ž59á87k 9240302141522

Od 18 do 35 let?

0/0
9.9.2017 7:29

J91a97r86o19m22í10r 41Š83r59á85m57e73k 3767636427142

Ne, jde o pomaturitní vzdělávání. Nejen VŠ, ale i VOŠ, jazykové školy a případně i (dnes už asi neexistují) roční specializační kurzy zejm. pro absolventy gymnázií.

0/0
9.9.2017 10:10

J10i36ř97í 86P33r58a97ž83á74k 9770122781392

A bude mít naše výroba dost strojařů, stavařů, chemiků, IT, až budou dosaženy cíle EUrověrchušky, nebo budeme mít pouze 1000% nadbytek politologů a specialistů na genderovou vyváženost a na sexuální úchylky?

+1/0
9.9.2017 17:06

V62a39š30e88k 82Ř79í27h86a 2323943458322

;-D Terciální vzdělání nejsou jen vysokoškoláci.

0/−1
9.9.2017 0:42

J56a30r86o52m28í95r 28Š83r82á33m81e26k 3147256937212

Takže se po modernizačních tanečcích MU za velkého potlesku vrací k tomu, co tu už jednou bylo. Například na PřF MU bylo tradičně nabízeno neučitelské dvouoborové studiu v řadě kombinací, teprve před pár lety bylo až na pár výjimek prakticky zrušeno. Na téže fakultě byl teoreticky vytvořen systém minorů již před téměř dvaceti lety, ale byl "úspěšně" odložen a zapomenut, protože v řádném studiu bakalářského oboru prostě nebyl pro tak velký počet kreditů navíc zrovna prostor.

0/0
8.9.2017 20:35
Foto

M62i59r23o26s66l15a56v 16S27t20e46i42n52e31r 4300182200646

Nejlepší vedlejší obor je řemeslo.

Kdo na vysokou nemá, může být šťastným řemeslníkem, bylo to tak vždycky.

Co Čech, to MaGoR, to snad nemůže být cílem!

+4/0
8.9.2017 19:30

R38o23b74e37r53t 89M58o60t43k44a 4556477649105

Proč někdo chce degradaci VŠ vzdělání. Buď na to mám, nebo ne. A lifrovat absolventy některých oboru je zbytečné. Lidi chybi na technice, ale tam je to náročný. Tak na to lidi kašlou.

+5/0
8.9.2017 19:30

R62o23l71a37n82d81o 72A42r14i30a47s 7708889107720

;-D;-DJJ, a neomezí ty potřebné obory "politolog", a podobně?

+1/0
8.9.2017 19:12

L45u89k38á94š 83M16a82r56e34d46a 6481874227248

Jinymi slovy. "Ten titul dostanete, i kdyz na nej nemate!"

+4/0
8.9.2017 18:45

J96a55r83o75m89í94r 86Š30r66á94m48e36k 3547406127942

Ne nezbytně. Systém minorů může znamenat např. to, že někdo bude studovat matematiku, protože ho baví. Během studia si ale uvědomí, že to není to pravé ořechové, že by raději studoval např. fyziku, informatiku, nebo třeba ekologii. Zákon mu umožňuje v navazujícím magisterském studiu pokračovat i v jiném oboru, takový "vynucený" minor může tuto cestu usnadnit.

0/−1
8.9.2017 20:38

P48a68v21e88l 53S43c82h11e74l70l66e 3381643543367

Cekal snad nekdo od soudruha muzikologa nejakou inteligentni koncepci? Ze skolstvi potrebuje reformu jako prase drbani je jasne snad uplne kazdemu. Ale rozhodne ne tak jak si predstavuje tenhle nikdy nepracujici hochstapler. Pro zacatek zprisneni maturit, ruseni fakult, zavedeni skolneho...

+1/0
8.9.2017 18:07

V57a35š93e26k 18Ř32í72h43a 2263953548942

Takže gymnaziální všeobecnost přesuneme na vysoké školy. Kde potom vezmeme skutečné odborníky?

+4/0
8.9.2017 17:50

J51a73r27o21m44í29r 78Š16r45á92m72e54k 3857656397422

Existují i obory, kde je naopak taková všeobecnost vlastně žádoucí. V našich končinách je takovým oborem především matematika, v anglicky mluvících zemích i filozofie (protože úplně jiná koncepce oboru než u nás).

0/−1
8.9.2017 20:45

V17a92š22e59k 98Ř65í83h80a 2283813768102

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D To rozhodně nemůžete myslet vážně.

+1/0
9.9.2017 0:44

J32a60r88o25m19í26r 85Š55r78á29m92e21k 3527206167772

To myslím vážně. Koncepce výuky filozofie v GB/USA je ale natolik odlišná, že na kvalitní univerzitě by byl náš průměrný "humáč" odsouzen k zániku. Je to jednak odlišnou tradicí, zatímco kontinentální filozofie vyústila ve žvanění, které se "vymanilo z tyranie logiky" (ani teď si nedělám legraci), anglosaská filozofie navazuje na tradici empirismu a analytickou filozofii. Navíc výuka u nás je (prý) orientována hodně na dějiny filozofie, anglosaská je orientována na kritické myšlení.

Samozřejmě že se to týká jen dobrých univerzit, takový "filozof" z nějaké Mickey Mouse Univerzity může jen doufat, že po deseti letech rozlévání Coly povýší a bude smažit hranolky...

+1/0
9.9.2017 0:57

V29a57š32e44k 76Ř86í77h85a 2633463118382

Nemůžete myslet vážně že je všeobecnost žádoucí. A v podstatě jste mi to následným příspěvkem i potvrdil. Pokud chce kdokoli být odborníkem ve filosofii pak by se na ní měl plně zaměřit. Podobné to je i s matematikou a mnoha dalšími obory. Všeobecné vzdělání na gymnáziu je odůvodněné přípravou na VŠ. Na co chcete připravovat studenta VŠ?

+1/0
9.9.2017 13:52

J24a27r54o59m47í60r 33Š68r91á50m92e95k 3507296257312

To ale netvrdím, to tam chcete vidět vy. Tvrdím, že v některých oborech je všeobecnost žádoucí, protože takové obory nepřipravují ani tak na konkrétní profesi, jako spíše rozvíjejí schopnost používat nějaké obecnější nástroje (např. kritické myšlení v případě anglosaské filozofie, matematiku v případě matematiky).

Když už zmiňujete tu matematiku, tak na té jde hezky ukázat, kde je vaše úvaha chybná. Absolventi matematiky nemusí končit jako vědci a učitelé na vysokých školách. Vůbec není výjimečné to, že odcházejí do praxe aplikovat matematiku a na to se jim širší rozhled hodí. V některých oborech už univerzity vycházejí takovým absolventům vstříc - např. tradici má ekonometrie, z novějších oborů je to např. matematická biologie (podle koncepce připravuje především biostatistiky) nebo matematické modelování ve fyzice a technice (doplnění základního matematického vzdělání o pokročilý průřez fyzikou). Doplnění studia matematiky širší nabídkou minorů je teoreticky velmi dobrý způsob, jak rozšířit uplatnitelnost matematika v praxi nebo v aplikovaném výzkumu.

0/0
9.9.2017 17:32

J46a42n 40B16i54e40l70i21k 2147567521108

Ty kráso, fakt řekl, že se zvýší úspěšnost studentů o 40% ;-D

+4/0
8.9.2017 17:20

K26a21m38i41l 40N32o19v77o89t77n92y 4976595682260

Kdyz sledujete deni na MU, tak rozhodne nechce, aby dostudoval kazdy. Napriklad uz od letoska plati dost progresivni zpoplatneni prodlouzeneho studia. Uz ve tretim semestru prodlouzeni student zaplati takovou palku, ze si nedovedu predstavit, ze by za to nekdo studoval. Spis je to cele snaha o efektivitu.

0/−1
8.9.2017 18:07

J94a87r39o93m82í89r 36Š65r47á25m64e95k 3827216107292

Ne, řekl, že nedostuduje až 40 % studentů, což je důvod k zamyšlení. A v tom má rozhodně pravdu. Ona totiž vysoká mortalita nemusí znamenat jen to, že škola vezme každého. Také to může znamenat, že studenti odcházejí zklamáni, protože měli naprosto nereálnou představu o oboru, jsou znechuceni mizernou pedagogickou úrovní, jsou zhnuseni mizernou odbornou úrovní, zjišťují, že zajímavá specializace se na dané vysoké škole nevyučuje, případně i z dalších důvodů nesouvisejících s jejich nezpůsobilostí ke studiu. Takže jen na základě toho, že Bek hovoří o vysoké mortalitě jako o problému, nelze tvrdit, že mu přeskočilo a že chce MU přeměnit na prodejnu diplomů pro mentálně subnormní.

+1/0
8.9.2017 20:56

F76r49a29n21t49i50s76e84k 22M87i84k98e37s 8643497370602

Za nas byla mortalita 50%(1959-1964) a nikdo se nad tim nepozastavoval. Tak to proste bylo!

+1/0
8.9.2017 22:04

J41a21r51o86m61í64r 69Š31r37á47m14e73k 3837926227932

Mortalita může mít různé příčiny. Pokud se skutečně filtruje podle vloh, je to v pořádku. Pokud je základem mortality politika fakulty "prváci zafinancují, protože jim napaříme jen tu nejlevnější výuku, takže bereme každého", je to v zásadě forma parazitování ze strany příslušné vysoké školy na rozpočtu, ale bohužel financování vysokých škol je tak bídné, že každá fakulta hledá další zdroje příjmů bez ohledu na jejich případnou morální pochybnost (na lékařských fakultách si např. může omezený počet uchazečů, kteří neuspěli u přijímacích zkoušek, zaplatit první ročník - a pokud uspějí, vlastně si zaplatili přijetí). No a obrovský malér je to, pokud je základem mortality odchod znechucených studentů. Stále je dost studentů, kteří chtějí studovat pro znalosti, takže když zjistí, že výuka je podprůměrná ve srovnání s podobnými obory na jiných vysokých školách, odcházejí za lepším.

Za vašeho studia byly výrazně odlišné podmínky.

+1/0
9.9.2017 0:46

F93r81a97n39t91i76s75e75k 89M53i16k14e24s 8773627260362

V te dobe o ktere pisi tyto problemy nebyly. Za jistych podminek muzes opakovat rocnik nebo bez domu. Konec

0/0
9.9.2017 17:35

J40a43r82o48s86l64a96v 41C59h83a79r54o57u73z82e20k 3242434519553

A pak se těm vystudovaným vedlejších oborů které nikdo nechce zaměstnat vytvoříme ve státní správě místa.

+8/0
8.9.2017 17:08
Foto

J42i78ř43í 80C59h20o84c87h78o77l31á42č 5894953310766

................Pracovat s těmito možnostmi zamýšlí pro řadu studijních programů například fakulta sociálních studií................ ta plodí studenty naprosto neupotřebitelné v normálním životě ,ale zato dobře připravené jako lehkoživky v tzv. neziskovkách :-P

+9/0
8.9.2017 17:08

K85a62m60i97l 58N52o36v78o44t26n15y 4726605562490

Zdroj! Ja chci zdroj toho tvrzeni!

0/−1
8.9.2017 18:04





Najdete na iDNES.cz