Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektronické recepty nejsou připravené, ať jsou nepovinné, žádají lékaři

Část lékařů a lékárníků odmítá zavedení povinných elektronických receptů od ledna 2018. Jsou podle nich nepřipravené a nedostatečně vyzkoušené a v některých případech i potenciálně nebezpečné. Česká lékařská komora (ČLK) tak navrhuje, aby stát nechal eRecepty nadále nepovinné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L70a21d73i52s79l84a72v 54P84o43s12p84í69c66h41a85l 1818637983810

Pracoval jsem jako IT specialista, vytvářel jsem informační systémy a znám problémy s tím spojené. Všichni víme, jak neslavně dopadly nové, celostátně zaváděné systémy. Rozhodně souhlasím se zavedením elektronických receptů, ale až po ročním ověření. Každý zaváděný systém někomu práci ušetří a někomu práci přidá. Ideální je, když je to vyvážené a každému, kdo s tím systémem pracuje trochu práce ubere na jedné straně a trochu páce přidá na straně druhé, Pokud systém někomu práci jen ubere a někomu zase jen přidá, tak je nepoužitelný, protože jej budou uživatelé, jimž práci přidal, ignorovat.

+1/0
6.9.2017 9:43

P55e45t34r 53M96a89r73š43o52u11n 5575108856846

systém elektronických receptů dávno je, a protože není nyní povinný, tak to není tak vidět a používá to jen někdo. Ale firmy dodávající zdravotnický software toto už i mají (byť se mění "vnitřnosti"). Tedy ony zkoušky dá se říci proběhly.

0/0
7.9.2017 9:49

L56u76d28v26í81k 21G59a30j86d75o33š65í81k 2215463244252

"...Asi stovka z nich se podle něj chystá kvůli eReceptu a následné povinnosti elektronické evidence tržeb údajně ukončit od ledna svou činnost v ordinaci..."

.

No nevím.

To číslo bude hodně podstřelené. Jé osobně, jen ve svém okolí, vím minimálně o 4 specialistech, kteří kvůli e-receptům zavřou od ledna ordinaci, pokud budou povinné.

Dva navíc se stejnou odborností, takže v širokém okolí nebude s danou specializací žádný. Jsem zvědav, jak se na to budou tvářit pacienti.

+2/0
5.9.2017 23:09

R94a54d60e88k 34Š85t30e54n88c20l 2392120839856

Pokud je e-recept důvodem k uzavření ordinace, potom jsou takoví lékaři špatní podnikatelé nebo měli z receptů na papíře boční kšeft. Nic jiného za tím nevidím. Potom ať své podnikání ukončí....ehm, předpokládám, že takovích bude sotva pár, většinou těch již dávno v důchodu.

0/−1
6.9.2017 13:41

R12a97d84e19k 63Š66t65e80n86c32l 2342580579306

takových....vrazil jsem si facku

0/0
6.9.2017 14:18

L41u17d62v96í37k 85G61a55j34d94o32š89í97k 2705913104302

„...Lékárníci mohou na poslední chvíli upravit léky, pokud zjistí, že jsou například duplicitní nebo se nesnesou s předepsaným lékem od jiného lékaře..."

Tak to tedy nemohou. Lékárník není lékař a nemůže svévolně bez konzultace s lékařem měnit medikaci nebo dávkování.

Může měnit pouze značku léku se stejnou účinnou látkou, pokud jí lékař výslovně neurčí. Přitom kontraindikace léčiv jsou v podstatě vždy v účinné látce.

Ten argument je účelově vylhaný. Notabene tohle může lékárník udělat již dnes a e-recept mu v tom nijak zvlášť nepomůže.

+3/0
5.9.2017 22:53

J28i13n89d30ř66i96c11h 81T57ů59m24a 1664382647758

Klasika. Cokoliv co by mohlo umožnit kontrolu prace lékařů je třeba zlikvidovat.

+4/−6
5.9.2017 19:46

L38u98d23v81í57k 41G73a96j34d56o72š88í86k 2735673934872

Hlavně že se vyjadřujet k problému, o kterém nemáte ani páru. :-/

+2/0
5.9.2017 22:54

L86u12d16v54í67k 98G74a19j60d24o79š36í47k 2875953404562

Ve skutečnosti ale máte trochu pravdu - klasika.

Když úředník vymyslí tak nesmyslný, zbytečný a všem lidem život komplikující systém, že každý soudný člověk od něj dá raději ruce pryč, tak úředník uzákoní povinně ho používat.

Opravdu jste přesvědčen, že systém, který funguje na dobrovolné bázi už skoro 10 let a získal si za tu dobu pouze 7 % příznivců, je tak dobrý a potřebný?

+1/0
5.9.2017 23:17

J60i98n56d20ř51i87c53h 16T64ů73m92a 1184242187898

Důvod jsem napsal. A o tom že je potřebný není třeba diskutovat. Ostatně nejedná se o první podobny systém. Každý pokus o elektronickou evidenci dosud lékaři pohřbili. Centrální registry by ušetřily ve zdravotnictví miliardy a pomohly spouště pacientu. Ale o to přece nejde, že?

+2/−1
6.9.2017 8:07

M64a35r79t36i57n 30H70o98r48á72k 9963279934

Pozitivum E-receptu je, že by se zamezily nelegální výběry léků na předpis. Hlavně se jedná o léky vhodné pro feťáky ale také léky, se kterými se kšeftuje na internetu.

Lidé si koupí recepty v SEVTu na ičo, udělají razítko na nějakého lékaře a už si píšou recepty jak na běžícím pásu a pak je supina lidí, které chodí různě po lékárnách a vybírají to ve velkém. Znám lékařku, které za měsíc fetky vybrali léky za víc než 100 tis. - Dle mého názoru trestná činnost, ale policii to nezajímalo a pojišťovnu také ne. Odhaduju, že se u nás vyberou nelegálně za fejkové recepty léky za min. sto milionů.

+3/0
5.9.2017 19:39

L69u85d67v76í57k 40G22a68j47d76o44š23í61k 2475123344802

Přečtěte si prosím ten článek až do konce.

0/0
5.9.2017 22:55
Foto

J10i46ř15í 88D71v22o17ř69á81k 5355899980188

Asi před pěti lety jsem měl úraz. Utržený biceps. Když jsem došel na naš " Dům zdraví " , tak tam stále lekaři datlovali na psacích strojích.A když jsem se zeptal doktora (dost dobrý chirurg z nemocnice,který slouži jeden den u nás) , kde kupují pásky do psacích strojů, odpověděl : Nevím, taky je mi to záhadou.

Tyto recepty, popřípadě něco, jako IZIP, tady mělo být už minimálně dvacet let.

+4/−1
5.9.2017 19:31

M54a69r59t45i78n 15H26o59r83á94k 9313279574

Souhlasím, ale IZIP byl klasický tunel na peníze.

Chybí tady stále vhodná legislativa k úplné elektronizaci. Jinak všechna data o Vás má pojišťovna, jen se zpožděním.

Primárně by se data měly brát z pojišťoven a bylo by v pohodě.

+1/0
5.9.2017 19:34

L45u22d95v82í67k 74G66a71j59d21o14š97í73k 2605163754142

No jistě.

Víte kolik váží lékařská brašna praktického lékaře na výjezdu?

Víte kolik váží bloček s recepty a porovnejte to prosím s notebookem a tiskárnou, kterou bude muset vláčet navíc k té brašně.

To je opravdu dramatická výhoda pro každého doktora...

To všechno jen kvůli podělanému ouřadovi, který si vymyslel, že to co dnes může kontrolovat jednou měsíčně přes pojišťovny, musí mít od ledna online.

+2/0
5.9.2017 23:00

M31a68r38t39i88n 53H11o11r33á28k 9643499624

Trochu se diskuse zvrhává v nenávist k lékařům. OK, každý má nějaké zkušenosti.

Co mě zaráží, že klasický papírový recept měl na sobě všechno vypsané.

E-recept je ale jen vytištěný kód, který když vytisknete, tak už vlastně nevidíte další důležité údaje, třeba co má vlastně pacient dostat v lékárně. To uvidí po načtení ze systému lékárník. No a co udělá lékárník, zamění léky podle svého uvážení (podle marže za vybrané generikum). Ono se ale takto moc špatně léčí, když bere pacient pokaždé jiní lék (byť stejnou účinnou látku).

Podle mě E-recept je dobrá myšlenka, ale je nedotažená a hrozí zde ještě větší pole korupce, protože pacient si ani už nebude moci ověřit, co si má z lékárny odnést.

+3/−1
5.9.2017 19:29

M20a67r54t63i70n 57H84o52r31á34k 9513749934

E-recept není problém. Problém je jeho povinnost a drakonické pokuty, které jsou pro malou ambulanci likvidační. Vždyť takové pokuty u EET ani nikde jinde nejsou, proč mají mít lékaři daleko tvrdší sankce než všichni ostatní?

Hlavně bych zrušil možnost záměny léku v lékárně za jiný lék se stejnou účinnou látkou. Tam já vidím obrovské pole korupce ze strany lékárníků a vzhledem k záměně za méně kvalitní generika (na kterých mají větší marži) i ohrožení léčby pacienta. Protože běžný pacient tomu vůbec nerozumí, nemůže.

+1/−2
5.9.2017 19:20
Foto

J58i55ř47í 14D54v19o83ř78á73k 5615879270558

Ale ten systém třeba ukáže na doktory, lékárny, které toto dělají.

0/−1
5.9.2017 19:22

M68a94r80t44i55n 11H32o96r11á45k 9533209884

Je to legální, tak kdo by to sledoval. A že je to špatně, je jiná.

Koneckonců už nyní pojišťovny přesně vědí, co se vydá a v mnoha případech i co se zamění. Jen se to nezveřejňuje.

0/0
5.9.2017 19:31

M58i89r61o10s44l85a64v 93V94l54a63s28á73k 4558650823462

Proč něco dělat jednoduše, když to jde dělat složitě. Aneb jak pravil Werich, šetřit se musí, ať to stojí, co chce.

+1/−1
5.9.2017 18:39

V16e65r45o25n88i89k71a 86M77l50a52d96á 9568209938935

Proč asi opiáty zůstávají na papírovém receptu, to nikomu nepřijde divné ?

0/0
5.9.2017 18:01
Foto

J64i59ř93í 27D72v26o12ř61á60k 5725499260268

Je to marný, je to marný , .......

0/0
5.9.2017 20:08

M80i55r65k23a 64W39i86n73k73l69e10r89o23v65á 2454221969

Nechápu. Po každé babce kořenářce se chce, aby zvládla internet, SW a taje EET a doktoři v tom vidí problém. Tohle už je fakt na palici;-D Doktor nemá na kvalitní tiskárnu? Nemá rychlý internet? Obchodníci se s tím museli poprat, nikdo se jich na nic neptal, nikdo s nimi nevyjednával.

+8/−1
5.9.2017 17:29

M47i44r69o33s18l94a71v 65V72l88a62s82á63k 4258490543692

Ale vždyť jde hlavně o to, aby si namastily kapsu IT firmy a trocha státního prudění není nikdy na škodu. Ať žije byrokracie.

0/0
5.9.2017 18:41

J95a93n 85L82u90k79á16š 7307903883922

EET vam v pripade vypadku systemu par dni pocka.

Co udelate v lekarne s kodem, ktery nepujde kvuli vypadku systemu nacist a vam bude zle, taky par dni pockate?

+2/0
5.9.2017 18:53

M37i59r60k65a 49W63i35n15k56l92e72r59o93v57á 2914501339

Víte, to je právě ono. Obojí mi přijde jako nedomyšlená a nepřipravená buzerace. Kdyby byl systém promyšlený, vyladěný a fungoval bez rizika kolapsů a hlavně bez drakonických pokut, které mají spolehlivý likvidační potenciál, tak by bylo hloupé se jakékoliv elektronizaci bránit, že. Lékaři křičí už raději dopředu, živnostníci jsou reálně na nervy z padajícího systému a bordelu v evidenci EET na serveru MF, ale je jim to všem platné jako mrtvému hubertus. Mocní vladaři si jedou svou bez ohledu na následky.

0/0
8.9.2017 12:52

K20a54r59e44l 52Š68o50u36m24a55l 1634633128

Kontrolní hlášení nebylo připravené, vše se řešilo za pochodu a zvládnout jsme to museli. EET to samé v bledě modrém. A lékaři a lékárníci nezvládnou obdobný přechod jako to museli zvládnout všichni hospodští a krámští i v té nejzapadlejší vesnici?

+3/0
5.9.2017 17:17

O15n77d38ř22e37j 95S43t10a88r44o97c76h 5330433902354

Holt se musíme smířit s tím, že máme blbější lékaře, než zbytek civilizovaného světa, kde to nikomu problém žádný velký problém nedělá.

+5/−4
5.9.2017 17:02

L39u81b39o79š 44T43i91c17h90ý 3257228494783

Průměrná blbost našich lékařů koreluje s průměrnou blbostí ostatních obyvatel u nás.:-P

+3/0
5.9.2017 17:29

M50a91r89t54i54n26a 28B78e22r37á56n20k64o24v46á 5747445172

To budem obíhat lékárny s kódem místo s receptem?

+2/0
5.9.2017 16:55

M91a67g91d10a 84K81a81t59z66o53v46á 9286931229798

A když vypadne internet- sorry, přijďte si zítra...jenže každý lékárnu u nosu jaksi nemá. Nehledě na to, že jsou léky jako antibiotika, u kterých není dobré léčbu odkládat.

+1/0
5.9.2017 17:04

S76t28a70n69d36a 18C66h91v49o26s20t 1572578

Lekarny jsou na kazdem rohu dve :-) Co udela lekarne dnes, kdyz nejde treba proud? Zavre, protoze bez IS nevyda stejne nic, takze jdete jinam.

+3/0
5.9.2017 17:16

M68a64g32d39a 72K21a28t96z12o63v55á 9456601369708

Na každém rohu ve městě, to souhlasím. Pokud to z vesnice máte do nejbližší 10 km, je to o něčem jiném. A otázka je, jestli to "spadne" jedné lékárně, nebo několika najednou, předpokládám, že ten systém bude nějak propojený.

0/0
6.9.2017 10:14

P66e95t79r 89M13a81r93š58o39u85n 5485938156706

ano, když vypadne internet jedné lékárně, shodí to net všude, protože to bude "nějak" propojený..... bože, bože...

I když ano, katastrofa typu, že někdo překopne páteřní kabel, tu možná je, pak ovšem nepůjde internet v daleko větším okruhu, možná ani ten lékař vám nic nevypíše... :-)

0/0
7.9.2017 9:57
Foto

J40i26ř39í 68D84v80o83ř14á74k 5165919530338

U doktora dostaneš klasický papírový recept doplněný o kód. Prostě někde dole, nebo v rohu bude o pár čmáranic víc. Kde vidíš problém ?

To že tento systém omezí falšování receptů pro feťáky ?

+3/0
5.9.2017 19:20

M27a23r35t52i81n53a 53B28e63r76á85n93k47o45v12á 5897125452

Děkuju za informaci pane Dvořáku.

A ještě dotaz, tentokrát přímo na Vás: my se známe?

Jsem si jistá, že ne. Takže mi laskavě netykejte!

+1/0
5.9.2017 19:26
Foto

J84i76ř20í 62D88v41o89ř95á30k 5175379960878

Na diskuzích tykám už hodně dlouho. A kvůli TOBĚ ta měnit nebudu. Představ si , že třeba píši anglicky.

0/−3
5.9.2017 19:33
Foto

J87i57ř18í 36D86v64o48ř40á10k 5655199760498

Diky za mínus.

+1/0
5.9.2017 20:07

M52a73r47t45i80n24a 72B69e17r75á22n63k34o93v61á 5847335462

Nebudu si představovat, že píšete anglicky, spíš to vidím, že vy soudruzi si tykáte. ;-D;-D;-D

0/−2
5.9.2017 20:11
Foto

J89i65ř88í 97D46v38o18ř25á34k 5625159830218

Winston Churchill

„Fašisté budoucnosti budou sami sebe nazývat antifašisty.“

P.S.Máš pocit, že moje fotka ukazuje klasického soudruha?

0/0
5.9.2017 20:42

L11i85b48o88r 25D58u84p35a23k 8343276797803

Tiskarna je blbý argument.

Když ale nějaký ... překopne kabel tak vám doktor léky nenapíše, ale hlavně je lékárna nevydá...

+6/0
5.9.2017 16:49

M94i72r62k70a 85W54i76n28k28l20e59r53o37v18á 2364651889

Stejně tak neodešlete přiblblé účtenky na EET. A nikdo vám nepomůže. Když už, tak by se všem mělo měřit stejným metrem, ne?

0/0
5.9.2017 17:32

M19i64r33o64s21l76a84v 15V46l36a48s20á75k 4418700273642

Jistě, obojí je blbost.

+1/0
5.9.2017 18:42

J94a77n 65L49u27k38á18š 7527783883362

Rekl bych, ze u EET par dni zdrzeni neni takovy problem, jako kdyz je vam zle a potrebujete leky, ze?

+1/0
5.9.2017 18:55

L74u89d13v34í42k 13G26a72j38d11o95š69í58k 2855893504512

Akorát že u EET jde o prd, zatímco v medicíně vám může jít o život.

Stejný metr funguje jen na stejné věci.

0/0
5.9.2017 23:25

M25i18r70k49a 59W50i83n96k36l42e77r82o39v95á 2104181249

Samozřejm, že v medicíně jde o víc,nepřu se. Jen ten "prd" v EET vás může stát pár desítek tisíc na pokutách, které financové rozdávají hlava nehlava. Mně se na tom celém obecně nelíbí přístup zainteresovaných stran. Někdo musí bez keců (živnostenský stav) a někdo má holt za zády mocnou lobby a tak handluje;-) Přitom příprava e-receptů probíhá už nějaký ten rok, ale hospodští byli v prosinci hozeni do vody v řádu pár týdnů a nikdo s nimi nediskutoval, jestli umějí plavat. Tož asi tak, pane Gajdošíku.

0/0
8.9.2017 12:40

L74i67b65o98r 82D58u39p51a54k 8923816947893

Opožděná reakce: ale EET účtenky můžete odeslat do 48 hodin. Což u receptu tak nějak nejde...

0/0
6.10.2017 10:45

J41a47n 66L10u62k79á64š 7327243483282

Ten system je na 999 serverech, nebo budu v lekarne stat, az jim nepujde nacist kod, jelikoz system nekde spadl?

+3/−2
5.9.2017 16:33

M36a15g70d48a 89K98a14t95z61o43v21á 9316841519428

Toho bych se taky bála.

0/0
5.9.2017 17:04





Najdete na iDNES.cz