Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Máme právo znát cenu za balvan v Letech u Písku

Případ letského prasečáku se řeší přesně 20 let. Sněhová koule se dostatečně nabalila a dala do pohybu a vládě teď prostě nezbývá, než situaci vyřešit. „Podpořme vládu v tom, ať ten letský balvan jednou provždy odvalí z cesty. Ekonomice se daří a zářez do rozpočtu si můžeme dovolit,“ píše v komentáři Miroslav Korecký.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L39i25b49o15r 19H34l22u68b36u46č23e81k 4380690877557

... kam se hrabe pohádkář Jan Drda na diskutéra Karla Drdu... z jeho příspěvků začínám mít dojem, že vedle pracovního tábora v Letech byli koncentrační tábory dovolenkovými letovisky...Rv

0/0
16.7.2017 11:21

K58a96r32e82l 89D24r39d34a 6494382707

To máte zcela přesný pocit. Patrně jste dosud spokojeně žil v naivní pohádce.

0/0
16.7.2017 17:20

K20a89r37e45l 79D97r25d71a 6244482167

"Cigánske deti, okrem dojčiat a práceschopnej mládeže, boli oddelené od rodičov v osobitných veľkých dvoch barakoch, kde na pričiach pokrytých zhnitou slamou boli zväčša ponechané svojmu osudu. Asi trikrát denne cigánska žena priniesla hrniec akéhosi jedla, ktoré rozdelovala pri okraji priče. Spomínam si, že len pohyblivé a zdravé deti priliezli k okrajom a zmocnili sa čiastky pokrmu neuveritelne pripraveného. Deti zjavne choré a slabé sa k jedlu prakticky vộbec nedostali. Pri tomto „stravovaní" cigánskych detí, ktoré bolo skộr podobné zle vykonávanému kŕmeniu zvierat v zoologickej záhrade, som si všimol, že väčšina detí je oblečená v rozpadávajúcich sa košeliach a niektoré boli úplne nahé. Jedinou prikrývkou tohto detského stáda bola veľká celtová plachta, ktorá, samozrejme, pre všetkých nestačila, takže si ju navzájom preťahovali, a to nielen rukami, ale aj zubami. Väčšina detkalila a močila pod seba, pretože v tomto zrejme improvizovanom baraku nebolo postarané o záchody. Aby som zistil skutočný stav hygieny pod celtou, odkryl som ju v celom rozsahu. Prvé, čo som si s hrộzou uvedomil, bol rad detských mŕtvoliek, ktoré ležali medzi deťmi, a druhý, azda tým hroznejší pohľad bol na deti zrejme v agónii, niektoré ešte v horúčkach so strašlivými gangrénami zachvacujúcimi celú dolnú končatinu, ktorá bola čierna až ku stehennému zhybu, alebo celú hornú končatinu. Spomínam si dodnes jasne, že sa tu predo mnou otvoril obraz, ktorý čo do hrộzy predstihol Danteho opisy pekla. Umieranie detí a najmä ich gangrény som si nevedel vysvetliť. Až ďalšia cesta táborom mi ukázala, že aj medzi dospelým obyvateľstvom tábora prebieha horúčkové ochorenie, pre mňa do toho času nevídaného rázu, končiace sa alebo smrťou, alebo prechádzajúce v rekonvalescenciu takú ťažkú, že ani mladí pacienti neboli takmer schopní pohybu.”

(Zásadní problém, zda popis z tábora v Letech může být na slušné a kultivované diskusi.)

+1/−4
15.7.2017 15:38

M35i28r33a 52L63o90v25e 3814410558944

A kdyby nepobirali pravidelne davky od statu, tak lezi pod celtovou plachtou pravdepodobne dodnes ...a nejenom deti.

0/0
17.7.2017 12:31

V37l18a80s14t15i78m25i85l 24H64a79l62b11i77c98h 8103435826238

Prasečák nerušit.Pracovní tábor pro cikány obnovit a zaměstnat v přilehlém zařízení.Žádné dávky!

+5/0
15.7.2017 15:24

K97a72r16e52l 71D14r59d46a 6604482197

Podrobnější popis je na webu Václava Havla, romský holokaust. A doporučuji kouknout na konferenci na pátek 8. října 1999. Už tehdy řešili, že tábor byl ve skutečnosti vedle prasečáku a jak je to nedůstojné, že se právě tohle vůbec diskutuje.

Jinak tábor zřídil masový hrob, kde pohřbívali mrtvé. Ten by měl být pod současným památníkem.

Co mě dostává, čeští Romové byli často bílí a vzdělaní. Umístění do nelidského tábora byl pro ně kulturní šok. Pouhé uplatnění rasových zákonů. A nejpíš i asociální osoby z roku 1940 by dnes byly kandidáty na vysokoškolský diplom. Kultura chování lidí byla jinde. Dnešní pohled je zkreslený Romy, kteří mají jiný původ a obecně přijatým chováním spodiny, dík kterému by jako asociálové skončili v Letech nejspíš všichni současní Češi. Stačilo by to vzít podle kérek. ;-D Pak vynášejte nějaké objektivní soudy, když je naše realita zcela jinde. ;-)

http://old.hrad.cz/president/Havel/holocaust/index.html

0/−7
15.7.2017 11:27

J66i96ř25í 24S61t28r63ž74í92n45e56k 3375338506549

Podle informací nevnímá běžná romská populace Lety jako problém, víceméně neví co Lety vůbec znamenají.

Na Letech se zviditelňuje pouze pár romských aktivistů, ale hlavně komunita levicových profesionálních aktivistů, bojujících tu proti "diskriminaci" gayů, tu proti "diskriminaci" imigrantů, nebo žen, prostě proti čemukoliv kde se sejdou, zahulí, popíjí a "neziskovky" to profinancují.

Současné pietní místo je na místě, kde byli pohřbeni Romové, kteří ve sběrném táboře zahynuli. Asi není nutno stavět další pomník na místě, kde byla budova ředitelství tábora se všemi zaměstnanci, ti si to asi nezaslouží.

Ta sněhová koule je uměle nabalená, nechme ji v klidu rozpustit, Romům je to úplně jedno, i na současné pietní místo chodí jen profiaktivisté.

+10/0
15.7.2017 11:26

K65a31r73e63l 89D80r98d27a 6574312307

To mě pobavilo. Čeští dozorci uměli Roma sejmout, kdy si vzpomněli. Záleželo pouze na jejich náladě. Podle svědků, asi tak polovina z nich byli naprostí šmejdi, které bavila šikana a mučení. Polovina si zachovala slušné chování. Mělo jít o přeřazené četníky. Dozorcem se zde mohl stát jen četník. Vidím i článek, kde se za války doplňovali stavy z četníků v důchodu.

Oproti tomu v Osvětimi panoval pravidelný řád, takže se Romové necítili soustavně ohroženi na životě. Když pamětníci porovnávají Osvětim a Lety. Považují Lety za horší místo. Vtipné srovnání. ;-)

(To samé tvrdí političtí vězni z 50. let. To samé tvrdí sudetští Němci. Ostatně, kdo zažil šikanu, třeba na vojně, potvrdí jak dominance mnohé baví.)

0/−6
15.7.2017 10:35

K65a19r10e55l 41D63r47d15a 6974822477

Výpověď dozorce u soudu: „Většina zaměstnanců, kteří naprosto nesouhlasili s „výchovnými“ metodami řed. Janovského resp. jeho přisluhovačů projevili svůj nesouhlas, avšak jmenovaný vždy odpor zlomil. Nechci tím snad říci, že bylo možno zacházeti s káranci a cikány „v rukavičkách“. Byli to většinou s mnohaletým žalářem a o cikánech se netřeba zmiňovati, neb to každý četník z vlastní praxe zná. Bylo zde zapotřebí přísnosti, abychom jako dozorčí personál vůbec obstáli, ale mohlo se postupovati přece lidsky, pokud se týče stravy, léčebného ošetření, ubytování apod. a nebylo nutno nechati celý tábor klesnouti na úroveň gestapáckých koncentráků.“

Klasika, máte zodpovědnost za udržení pořádku, protekční partička ale krade a vytváří neudržitelnou situaci, co nemá řešení.

0/−2
15.7.2017 15:58

K85a26r79e46l 68D89r76d50a 6454822117

Na ÚSTR je pdf Petr Klinovský: Lety u Písku. Neznámý příběh dozorců.

"Dozorci Fejfar, Fejkl, Havelka, Černý, Strnad, Maxa, Pešek, Janovský, Baloun, Havel, Havrda, Hovorka a Hejduk měli vězně bít, mučit, znásilňovat a zabíjet nejen střelnými zbraněmi, ale rovněž elektrickým proudem, topením či v plynové komoře. Dále je měli přivazovat ke sloupu na kladku, nasazovat jim železa v maringotkách či je svazovat do kozelce. Výpovědi hovoří i o nedostatku jídla, všudypřítomné špíně, těžké dřině a s ní spojené velké úmrtnosti.

Slušní měli být Fiala, Pešek a Koudelka, Bouda, Maxa, Havrda, Janda, Blahynka a Luňáček."

Vyhlášení tyrani byli Hejduk a Baloun. Překvapující je hodnocení dalších dozorců současně jak ve slušném, tak špatném chování. Tady je uvažováno, že jak se situace zhoršovala, začali i slušní dozorci chovat trestuhodně. Stav dozorců byl poddimenzovaný, četníci sem nastoupit nechtěli. Počet vězňů předimenzovaný.

Při tyfové epidemii dokonce četníci z okolí tábor uzavřeli a vězni se stali i dozorci. Patrně 4 zemřeli, nejméně 15 onemocnělo. A to se tady za dobu fungování otočilo 57 zaměstnanců. Směna byla asi 10 dozorců.

Docela zajímavý podklad pro EU jak "Češi umí" zvládat imigrační krizi. To by se mělo použít při jednání o uprchlických kvótách. Že na nátlak EU se tedy Česko staví čelem ke krizi a bedlivě studuje pochybení z dob nacismu, aby předešlo při koncentrování uprchlíků stejným pochybením. ;-D (Docela vážně. Bylo by fajn, když máme kauzu Lety, otočit jí na obranu České republiky. Aneb, co aby jak prasečák, tak kvóty EU pořádně zadotovala?) ;-)

https://www.ustrcr.cz/publikace2/pamet-a-dejiny/pamet-a-dejiny-2016/

0/0
15.7.2017 20:24

V26á47c38l71a96v 57K37o67p78i66c 1925407629

Nic nebourat stejně tam cikáni chodit nebudou zbytečně vyhozené peníze.

+12/0
15.7.2017 8:44

M73a47r14t92i89n 28P51e71l28u44c57h 5835521217181

Co takhle referendum, když jde o tolik peněz? Aha vlastně občané by neměli rozhodovat o strategicky důležitých věcech státu-

+10/−2
15.7.2017 7:12

P50e17t85r 47V63o91n62d27r68a66c88e76k 7405131793920

Trochu faktu neuškodí - tedy - na místě bývalého tábora žádný vepřín nestojí !! Jedná se o malou zatravněnou plochu u plotu vepřína ;-€

Cena této ,,legrace ,, byla oficiálně odhadnuta na 2,5 miliardy - lidé - vzpomeňte si na tuto částku, až zase bude nějaká sbírka pro nemoné děti 8-o

+15/0
15.7.2017 6:29

J84i26ř91í 94K52u72n57e54š 4630580545290

V Letech památnik je. Je důstojný a přiměřený. Žádný balvan k odvalení jsem tam neviděl.

+10/0
15.7.2017 6:29

M92i24r22o15s25l58a37v 59K17a91š98p61a21r 3292447351111

V jednom má p. Korecký pravdu, vepřín se vykoupí, zbourá a konečně bude klid. Aktivisti nebudou mít zač "bojovat" a památník zaroste býlím:-/

+2/−1
15.7.2017 0:01

M50a21r68t47i51n 71P66e60l26u65c76h 5595401837141

Ať si ho cikáni vykoupí, ale za své...

+5/−1
15.7.2017 7:09

J47a42r33o54s53l83a60v 81S74e30v85e92r 6278396830325

... ano, ano, nechť to zaplatí ze svých tvrdě zasloužených dávek!

Bože můj, ...

+4/0
15.7.2017 12:38

M38a31r53t22i47n85a 81M51o52u55d54r98á 7920603986759

Klid nebude. Aktivisté si najdou jinou záminku. A každá výhra je v jejich snažení posílí.

+4/0
15.7.2017 9:24

T18o93m24á77š 95Z88a81p27i89o38r 1925263640785

Žádný odkup. Odkup tak, aby se to nedozvěděl sponzor v plné míře, tzn. i za kolik, by mělo být úplně mimo debatu. Rovnou zavřít a znemožnit působení v jakékoliv dozorčí radě, státním zastupování atd., maximálně nekvalifikovaná profese kde nemůže o ničem rozhodnout. Co platím chci vědět kolik, komu, proč atd. Kdo mi to upírá, nemá co o mojich penězích rozhodovat.

+9/0
14.7.2017 20:36

M48i30l42o42š 48V37a86l70e65n61t60a 5817125963392

Co takhle postavit tam repliku původního tábora včetně kopií osazenstva?

+9/−1
14.7.2017 18:24

M61a87x 24B30r19a83u33n 1253153367481

Šílené, ale vtipné.;-) Snad to nebude číst Herman.:-/

+2/−2
14.7.2017 19:28

J48i36ř32í 18K91r65u85t72i17l 8338663605211

a v rohu udírnu kde by se navečer topilo pneumatikami.

+2/0
14.7.2017 19:41

V71l87a47d37i62m27í23r 86N83o87v37á50k 3772944556931

U těch Let jsem sbíral houby. Hřibů tam moc nebylo, ale za to klouzků, křemeňáků a špičníků spousta. Byl tam úrodný les, nevím ale z čeho.

+1/−1
14.7.2017 18:06

F24r15a36n15t10i88š60e47k 57N68a94v95r38á89t15i93l 8379121586314

Takže Herman chce záležitost odkoupení zemědělských objektů vyřešit do konce působení Sobotkovy vlády. To se mu to rozdává, když jde o peníze vydřené z pracujících občanů! Byl by také tak zásadově multikulturní, kdyby se jednalo o tom, aby byl vepřín vykoupen penězi určenými na církevní restituce?

+15/−1
14.7.2017 17:59

V46l95a61d87i22m60í64r 47I93n67g24.69F40l78ö91s28s40e54l 2216827366987

A Tato menšina má v tomto státě 139 neziskových organizací a proto by tyto mohly ze svých státních příspěvků si to pořídit samy.Sobotka mluví, protože mu jde o hlasy ve volbách ,ale tyhlasy mu přeji.

+6/0
15.7.2017 10:14

J79o92s32e27f 58S92u81k 4425220740454

Absolutně nesouhlasím s tím, aby se jakýkoliv věcný problém řešil jinak než věcnou, nejlépe odbornou debatou s logickým výstupem. Vláda vyhazující stamiliony či miliardy z daní všech jen na základě "tlaku neziskových organizací a aktivistů" ať domácích či zahraničních, tedy v podstatě jen na podkladě hysterie několika jedinců, honících si své ego, jako v tomto případě, tak taková vláda je k smíchu a zralá na žalobu na úhradu škody.

+12/0
14.7.2017 17:40

P33a57v28e52l 47V92r48b33a 3229521882546

ale jo, já bych ty peníze Romům dal...ať za ně vykoupí ten vepřín, zbouraj ho a postaví pomník...ať ukážou nějakou aktivitu ;-)

+2/0
14.7.2017 17:38

J34a64r58o97m85í63r 82F90o75j93t 2467255672650

To by ten vepřín stál na svém místě ještě hodně dlouho.;-D

+4/0
14.7.2017 17:39

M93i11l70o64š 60V55a48l33e16n31t72a 5757915603712

Záleží na obsahu železa.

+3/0
14.7.2017 18:19

J58a24r55o89s48l96a62v 98H94r95o78b39a82ř 2695391207123

Proč dávat peníze obyvatelům hlavního města Itálie? Já okolo sebe vidím 27 let jen cikány,nebo si také říkají černej či zm.e.A cikáni žijí v celé EU,romové jen v Itálii.

+1/0
14.7.2017 18:25

R83o81m97a47n 62V56i91t43h16o11u58s 3375341196710

No, asi takto. nemusím mít pravdu. Ale moji příbuzní, kteří ten tábor pamatovali, žili vedle v Králově Lhotě a ve Starém Sedle. A ti měli za to, že ten tébor byl víc severně a zejména západněji, než se v devadesátých letech tvrdilo, a že vepřín byl postaven kus vedle, na místě, kde byl původně les. Když se podíváme na dvacet let staré mapky polohy tábora zveřejňované "dle odhadu vězňů" v tisku, vidíme, že tábor a vepřín se protínají jen z velmi malé části. A nyní archeologové opatrně uvádějí, že "tábor se nacházel západněji, než se původně myslelo" (tedy než tvrdili různí aktivisté a dál od vepřína). Osobně věřím spíše dávno mrtvému bratru mého dědy a taktéž zemřelé sestřenici mého otce, protože ti byli během života očitými svědky jak výstavby a existence tak likvidace tábora, tak i kácení lesa a stavby vepřína. Čili kladu si otázku, zda opravddu zasahovala nějaká část tábora do areálu toho o mnoho let později postaveného vepřína? A nejde-li náhodou o umělou kauzu, zvláště uvážíme-li, že na počátku byli "němečtí badatelé", kteří přišli s těmi mapkami a kritikou "českého koncentráku"?

+16/0
14.7.2017 17:19

J31a29r27o79m89í34r 29F68o41j12t 2757685812250

Přesně tak: http://kontaminace.cenia.cz/. Na odkazu jsou letecké snímky z roku 1952, na kterých je zřetelný půdorys tohoto pracovního tábora. Při překrytí tohoto snímku se současnou mapu je jasné, že vepřín na na území tohoto bývaleho tábora rozhodně neleží. Pravdou však je, že se nachází v těsném sousedství.

+13/0
14.7.2017 17:33

A64n63t76o20n69í91n 20S62á34d95l66í63k 7568429953133

Nevím proč usilují o zbourání vepřína. Na místě, kde více než 50 let je provozován vepřín, bych osobně žádné pietní místo nechtěl! Nebo snad jde o záměr?{svůj k svému?}

+2/0
15.7.2017 14:18

M70a69x 85B17r17a63u51n 1593293777631

Být německým badatelem, tak raději zalezu někde do kouta a zahodím fotku dědečka v SS uniformě.:-/

+2/−1
14.7.2017 19:27

L22u65b45o86š 87M19a27r50e46k 1802275636271

Naprosto nesouhlasím s výkupem toho prasečáku.

Buďme rádi, že se někde daří v tomto podnikání, chovu vepřů.

Že se daří ekonomice ještě neznamená, že se budou vyhazovat peníze oknem.

+14/0
14.7.2017 16:51

M60a67r94e31k 22H36r77u86b71y 6377402151818

Ty neziskovky, ktere 20 let krici po lepsim pomniku, by to ze ziskanych grantu samy zaplatily nekolikanasobne.:-P

Ale lepsi je kricet o dalsi penize, pod jakoukoli zaminkou, ze:-/

+13/0
14.7.2017 16:31
Foto

P74e18t10r 21J27a89n91o37v96s95k88ý 1198770542398

Firmám se daří, tak vybranou miliardu jen tak vyhodíme z okna?! To je dobrý vzkaz daňovým poplatníkům. Jinak U nas se stavěla Plazza, našel se židovský hřbitov, přijrl rabín, pomodlil se a stavělo se dál. Zajímalo by mě, kolik cikánů vůbec ví, kde se to místo nalézá a pak kolikrát tam byli!Rv

+17/0
14.7.2017 16:29

O90n58d32ř53e16j 68K55l48a67t30o46v92s98k76ý 3505382145

A co si v Terezíně udělat slepičárnu? Je to prakticky nevyužívaný objekt a těch pár škol co to navštíví není zrovna rentabilní.

0/−12
14.7.2017 16:25
Foto

P80e15t43r 19J49a35n63o36v70s88k62ý 1718160222438

jestli na ni mate penize? použil jste hloupé přirovnání!

+3/−1
14.7.2017 16:30

M80i48c94h22a15l 85J97a22r29o68š 7414890802965

Terezín je zcela zachovalý objekt, z Let nezbylo absolutně nic. Jako kdybyste chtěl vykoupit Staroměstské náměstí pro českou šlechtu, protože tam před šesti stál popravčí špalek.

+14/0
14.7.2017 16:31

M92i59c56h67a83l 37J71a20r29o50š 7334670272445

Já bych je nechal hlasovat, jestli chtějí přestěhovat prasečák, nebo si ty peníze rozdělit.

+6/0
14.7.2017 16:15

Z79d91e76n61ě18k 12J21a60n81s37a 9328284819920

.... ví alespoň 10% romské komunity,kde se vlastně ty Lety nachází :-/??

+4/0
14.7.2017 16:10

Z24d50e18n44ě82k 39S77k38ř16i13v31a83n 5704700289536

To je, myslím, trefná otázka. Mám dojem, že vloni se tam sešlo jen pár romských aktivistů.

+12/0
14.7.2017 16:28

M88a46r68t62i42n 36N90o79v81ý 3772848418770

Ostatní totiž Lety na mapě nenašli, takže nevěděli, kam mají jet...

0/0
14.7.2017 20:30

J28i44ř65i 54F78o94j78t 6422881840866

Nejvíc se o zrušení tábora nejvíce zajímají aktivisté. Při různých akcích je jich tam vidět několik desítek ale cikánů kterých by se to mělo týkat je tam vždy podstatně méně.

+5/0
14.7.2017 16:08

P66a50v84e72l 39V33a40n50ě42č37e47k 4844583281591

No podstatně méně a věřil bych i tomu, že za to dostali nějaký bakšiš.

0/0
15.7.2017 14:13

M87a58r37e62k 14Š53k45o60d86a 4686654395911

Ano, pro zachování vzpomínky na romský pracovní tábor z války, je třeba zlikvidovat prasečák, protože tam se pracuje každý den od rána do noci, svátky - nesvátky.

+13/0
14.7.2017 16:00

L75i49b21u10š61e 80N95o91v50o28t49n57á 8475441985507

Já nesouhlasím, aby vláda věnovala tolik peněz (a hanba je, že je to v utajovaném režimu!). Prosím, aby tato Sobotkova vláda, která se potácí k minimu, rozhodovala o vykoupení vepřína. Uvítala bych, kdyby se rozhodla peníze věnovat lidem, kteří jsou nemocní, důchodci, dětem v dětských domovech... Proto je tento problém v utajovaném režimu - aby lidé níc nevěděli. Co si vlastně myslíte?

+9/0
14.7.2017 15:56

M80a58x 16B35r29a17u29n 1143363797431

Dnes jsem zde četl článek o člověku, kterému pojišťovna odmítá proplatit léčbu rakoviny, nedávno o děvčeti které se lidi složili na umělou ruku a jsou tisíce dalších případů. Měli bychom si ujasnit priority, kam vložit peníze a kde je to zbytečné.

Mě osobně by zajímal názor opravdových cikánů, ne aktivistických tlučhubů, kteří se ze všeho snaží vyrazit něco pro sebe, nakonec je to nic nestojí.

+12/0
14.7.2017 15:54

M30a89r97t14i72n 93E48l73e91f25a47n33t 9769320667468

Když si to vezmu zpětně jen od poslední doby ledové, tak to už za chvilku nebudeme mít na té naší Zemi ani kam stoupnout, protože na každém kousku někdo zemřel, někomu bylo ublíženo, někdo je pochovaný, stalo se něco významného atd. atd. Pro jistotu bychom to tu měli všechno vykoupit, sanovat a vrátit se do jeskyní... Ale pozor, tam také hrozí, že přijde nějaký aktivista a vyžene nás... protože je to pietní místo těch zvířat, které tam pračlověci snědli ;-D

+9/0
14.7.2017 15:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.