Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo v USA přistávalo na zaplněnou dráhu, tragédii zabránil dispečer

Tragické nehodě patrně jen těsně uniklo dopravní letadlo Airbus letecké společnosti Air Canada, jehož pilot se na letišti v San Francisku chystal přistát na dráze plné letadel čekajících na odlet. Omylu si včas všiml letový dispečer, který pilota na jeho chybu upozornil a navedl jej na přistání znovu. Incident vyšetřují americké úřady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44i75c14h90a85l 69N68o29v70á37k 1934867132324

Nemůžu si pomoct, ale podle mého tragédii zabránil ten pilot, který do éteru oznámil, že Air Canada přistává na TWY. Kdyby to neudělal, dispečer by se to dozvěděl až z fireballu.

0/0
14.7.2017 9:31

L64e91o22š 98M33a86r77š58a30l 5722464122318

A který dispečer ho na tu zaplněnou dráhu navedl?:-(

0/0
12.7.2017 13:46

L37u72b96o31m27í74r 14S81a49z51e70č86e78k 7489788195913

Podle médií není zcela jasné, kolik bylo v přistávajícím kanadském letadle a ve čtyřech strojích čekajících na vzlet lidí. K nejtragičtějšímu leteckému neštěstí došlo v roce 1977 na letišti na kanárském ostrově Tenerife, kde při srážce dvou letounů během vzletu jednoho z nich zemřelo dohromady 583 lidí.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/kanada-air-canada-letadlo-zaplnena-ranvej-fpg-/zahranicni.aspx?c=A170711_211700_zahranicni_dtt

Si dějaksrandu, to nevědí kolik lidí je v kterém letadle jak přistávajícím, tak startujícím?

0/−2
12.7.2017 10:45

J55a97k14u57b 88P86e96t93r15i49c40e20k 4888354425651

Příslušné úřady si to jistě zjistí, aerolinky mají přesné počty. Nevěděj to jen média.

+2/0
12.7.2017 12:58

M96i32c26h48a98l 31N89o80v15á88k 1874407582814

2x B787, 1x A340, 1x A320/B737. To je při odhadu cca 90% zaplněnosti 2x200 + 1x250 + 1x130 = 780. To by těch 583 s velkou pravděpodobností překonalo.

0/0
14.7.2017 9:36

M25i89c78h81a92l 37N19o75v39á67k 1484427392774

;-O, ani po refreshi stránky jsem tu tenhle příspěvek neviděl :-P A zapomněl jsem tu přičíst lidi v té přistávající A320. Takže platí součet níže, cca 900 lidí.

0/0
14.7.2017 9:39

M75i10c20h59a97l 53N15o23v22á69k 1384597142364

2x B787 + 1x A340 + 2x A320 = cca 900 lidí, při nějaké 90% zaplněnosti.

0/0
14.7.2017 9:38

P98a16v91e14l 27O18b80d38r72ž44á62l83e13k 6946174728692

Tady je to celkem hezky nakreslené:

http://www.jacdec.de/WP/wp-content/uploads/2017/07/2017-07-07_C-FKCK_A320_AC@KSFO_MAP1.png

+3/0
12.7.2017 10:19

P62e50t47r 74Ž21á77k 1638582705649

ti piloti museli být slepí, vždyť měli světla těch letadel na zemi přímo proti sobě...

Muselo jim být jasný, že se neblíží k ranveji...A ještě se zeptá, že tam vidí nějaká světla...A vedle měli osvětlenou volnou přistávací dráhu...

+1/0
12.7.2017 10:31

P91e35t75r 79Ž25á48k 1468782635229

ale asi by to zvednul sám, přece by nepřistál na jiný letadlo...

0/0
12.7.2017 10:38

R43o32m85a14n 58K90r39a31t34o18c52h38v18í74l 6316857436724

Si myslím, že by se nic nestalo, protože by si toho pilot stejně všimnul.

0/0
12.7.2017 9:55

P57a67v26e92l 48O53b32d67r17ž52á37l18e32k 6796674358892

Otázka je, jestli by s tím pak ještě mohl něco udělat. V letadlech, na která sedal, bylo v tu chvíli pár stovek lidí.

0/0
12.7.2017 10:21

R98o38m14a51n 35K72r15a66t41o43c66h27v33í50l 6166737256924

Já myslím, že by si toho sám všimnul, dal by plný plyn a letadlo zvednul.

Problém, kdyby si toho nevšimnul - byl by to fakt průser.

0/0
12.7.2017 10:26

E29v49a 84H64a68s21n19í47k17o63v27á 1644241306844

Cokoliv závisí na rozhodnutí lidského mozku, se může pokazit. Zkrat může mít každý a když dají přistávací dráhu vedle pojížděcí, nevšimne si chyby ani věž. Pořád mám v paměti čelní srážku tramvajek v Ostravě, protože řidič měl čekat a jednou zapomněl...

+1/0
12.7.2017 9:41

J94i63n60d52ř72i29c63h 73T67ů75m47a 1644352737848

Podle toho, že na taxi u pravé dráhy čekala odlétající letadla to vypadá, že levou dráhu nepoužívali. Takže byla nejspíše zhasnutá a piloti prostě zamířili na světla pojížděčky v domění, že je to pravá dráha. Ale i tak, splést si osvětlení na dráze s pojížděčkou je síla.

+4/0
12.7.2017 8:03

Z20b84y81n72ě92k 19J96a78n87d28a 7863652615941

To je peklo zdejší novinařina...

Když člověk rozklikne odkazovaný článek, místo zdejších spekulací přesné info a čísla...

140 pasažérů ve vzduchu...

400 feet go around...

+1/0
12.7.2017 6:53

R29u33d79o49l61f 18K30o30m77á61r41e75k 7758659102939

copak v juesej, tam je vse genialne vymysleny

+1/−9
12.7.2017 6:39

P53e43t98r 52M37i53c79h14a45l 2130314691502

Pokud opravdu přistával na TWY, není mi jasné, jak to dokázal? Vypnutý nebo nefunkční ILS?

+1/0
12.7.2017 2:30

P55a93v40e45l 86O11b24d52r44ž12á92l44e57k 6756604528252

+1 ILS by ho tam přece nemohl stáhnout. A přistávat na takovéhle letišti s velkým letadlem bez něj??

0/0
12.7.2017 3:13

J57i65n12d22ř62i86c70h 17T61ů30m80a 1514952817148

Proč ne? Běžně se dělají vizuální přiblížení (není třeba dodržovat rozestupy a navádět z velké vzdálenosti) a pokud tam čekaly čtyři letadla na odlet, mohl to dispečer pilotům nabídnout. Přikázat jim to ale nemůže.

+1/0
12.7.2017 8:21

M84i26c56h91a90l 30C80h34a64l17u51p29a 6568170359593

nebo tam zadali jinou drahu?

0/0
12.7.2017 6:59

P44e55t68r 52Ž78á54k 1928892905279

Pojezdova ILS nevysila...

0/0
12.7.2017 8:00

M81i98c40h16a89l 23C30h51a48l75u71p75a 6368670659733

myslel jsem dráhu rovnoběžnou s tou, kde měli přistát

0/0
12.7.2017 9:27

P80a41v37e32l 62O65b42d73r72ž26á45l46e58k 6266734778472

Byli povolení na 28R, 28L byla mimo provoz, takže zhaslá a nevysílala.

A snažil se sednout na TWY C, která je vpravo od 28R.

Každopádně ve chvíli, kdy mu věž řekla, že na dráze nikdo není a on tam reálně viděl světla, je jediné správné řešení ono "kolečko" a následně si v klidu vyjasnit, co se vlastně děje.

+2/0
12.7.2017 10:14

J96o40s89e16f 81S17t21r22á65s93k14ý 5182953784958

Podle odkazovaného článku byla nejmenší laterální vzdálenost letícího letadla a letadel na TWY-C 29 stop, tedy asi 10 metrů. Tzn. letadlo nemohlo být srovnané přesně na TWY-C. Vůbec se v tom nevyznám, ale nemohl si pilot myslet, že skutečná pravá světla dráhy RWY-29R jsou světla středová a byl srovnaný na ně? (O ostatních světlech vlevo si mohl myslet, že patří k RWY-29L. Světla na 29L byla ale vypnutá.) Idnes (nebo lépe Technet) by mohli vést v patrnosti, že nás zajímá jak dopadne vyšetřování.

0/0
12.7.2017 0:27

L75u51k85á37š 25H19o85r53k76e76l 2505572483565

Dole reklama na Air Canada :-)) Jak dojemně cynické :-)

+3/−1
11.7.2017 23:30

M69i25c79h30a37l 40S43e71d17m54í57k 3829925496821

Je divné, že na jedné straně se kladou extrémní nároky na spolehlivost letadla, ale přibližování v nesprávném potenciálně katastrofickém kurzu nevyvolalo automaticky alarm ani v letadle, ani u dispečerů. Vypadá to, že zabezpečení různých hledisek je až v neuvěřitelném nepoměru.

+1/−2
11.7.2017 23:23

T25o89m94á19š 48T68a44t32í36č31e95k 5380402770238

Očividně vyvolalo. A nebyl to poslední jisticí článek. Podle mě by se pilot, který by přistával na zádech svých kolegů a zákazníků, musel jmenovat Muhamad.

+1/−3
11.7.2017 23:30

M73i87c43h40a63l 64S65e16d34m70í11k 3229245206561

Pokud v komunikaci pilot mluvil o světlech na dráze a dispečer, že je dráha prázdná, tak v tu chvíli evidentně alarm nezaznamenal, i když kurz byl nějakou chvíli špatný. Všiml si až o chvíli později kolega dispečera.

+2/0
11.7.2017 23:36

T10o33m62á54š 56T39a46t81í44č65e60k 5760202840148

Nojo, v článku se nedozvíme, jestli byla mlha nebo tma.

0/0
11.7.2017 23:40

M13a22r75t78i24n 79C68e28r60v48e84n35y 2403528416448

No spatny kurz, ono odchylka par desitek metru navic rovnobezne znamena, ze kurz byl vlastne spravny

+1/0
12.7.2017 8:45

T72o31m23á16š 85K81r39á53l 3598298417149

Tohle mi pripomelo jeden uz trochu starsi trolling na ktery se chytnula asi cela zpravodajska redakce. Vsem co vladnou aspon trosku anglictinou verele doporucu, vzdy kdyz to vidim, tak se musim smat...

https://www.youtube.com/watch?v=17GbGmDORwk

+7/0
11.7.2017 23:06

M93a81r29t10i54n 56Š60i25m18e20k 4970804318195

;-D

0/0
12.7.2017 9:26

Š82i84m38o78n 96Č95u19d35a 8178449757216

Zaznam rozhovoru ve zkratce:

AC759 (to letadlo): Vidim na te draze pred sebou nejaka svetla, fakt tam muzu pristat?

SFO (ridici vez): Na te draze nikdo mimo vas neni.

AC759: OK, pristavame.

nekdo jinej: Kam tem chlapek leti!!?? Pristava na pojizdecku.

SFO: Dejte si kolecko.

AC759: OK, kolecko.

SFO: Vypada to, ze jste pristavali na pojizdeci.

United1: Air Canada nam proletel primo nad hlavou.

Tedy: hlupak za kniplem videl pred sebou svetla ostatnich letadel a stejne by to tam soupnul. Nastesti ten "nekdo jiny" zalarmoval vez, a operator zase nastesti zareagoval okamzite a poslal ho dokola, takze ostatnim jen probzucel nad hlavou.

Asi tak pro vsechny teoretiky zde ;)

+29/−1
11.7.2017 22:55

M81a88r15t89i95n 83N35e19p98l 4294432906538

Praktiku, díky za přepis a ještě větší díky za překlad "go around" jako "dejte si kolečko"...pobavilo :)

+12/−1
11.7.2017 22:58

D20a52n86i86e22l 16M15u94n87z10a17r 1449758432126

jj kolotoc

8-o

0/0
11.7.2017 23:30

T35o95m85á20š 73T46a22t83í14č35e31k 5910902340348

Já bych ten překlad hodnotil z hledis;-€ka přesnosti i stylu jako bezvadný.

+18/0
11.7.2017 23:36

T57o75m38á58š 63T15a65t25í64č57e87k 5970752830198

Jak se tam vzal můj ksicht při pomyšlení na Babiše? 8-o

+6/0
11.7.2017 23:38

P11a95v76e89l 42O64d26e18h93n66a10l 6773499748375

Ten "hlupák" byl povolen pro přistání a evidentně došlo k tomu, že se zmýlil v hodnocení toho, kam přistává. To se stát může. Ten "hlupák" tušil, že je něco špatně, takže si potvrzoval, že je všechno v pořádku a opět dostal povolení. Z jeho pohledu bylo tudíž všechno, jak má být.

+4/0
11.7.2017 23:00

M12a78r73t94i19n 82N20e28p67l 4724752426808

Nechci někoho očerňovat dříve, než skončí vyšetřování, ale pokud opravdu nerozeznal taxiway od runway, tak z jeho pohledu asi tak vše OK nebude :)

+2/−5
11.7.2017 23:05

P54a58v81e64l 95O15d58e46h82n88a38l 6563669428735

Ale no tak. Asi víme něco o optických iluzích, nebo ne? Pan doktor Melechovský, například, se jim hodně věnuje a na webu má celou kapitolu o některých optických iluzích na finále...

Rád si přečtu jak to nakonec vyšetří. Do té doby bych opravdu nikoho hlupákem nenazýval. A mimochodem - neseděl tam sám.

http://www.leteckylekar.cz/kapitoly-z-letecke-mediciny/62-opticke-iluze-na-finale.html

+5/0
11.7.2017 23:12

Š42i55m20o97n 24Č85u17d23a 8698739147446

Jde o jasne pochybeni pilota / pilotu, zadne opticke iluze. Zakladni linka je pro pilota neobhajitela: a) spletl si pojizdecku za runway b) videl letadla pred sebou, zavolal na vez, dostal od veze naprosto jasnou informaci, ze tam zadna byt nemaji. Mel tedy okamzite vyvodit, ze je asi nekde jinde, nez ma byt a sam to zvednout. Misto toho jako tupa ovce rekl OK a pokracoval.

+6/−6
11.7.2017 23:20

J16o85s93e79f 24K95a52r41f61í85k 7552295666190

Tak určitě;-)

0/0
12.7.2017 7:34

P41e95t30r 37Ž21á30k 1538622605359

Nechapu jak nekdo muze dat minus.Vzdyt je to fakt.

0/0
12.7.2017 13:15

M98a42r86t69i55n 43N94e56p81l 4444842416488

Optické iluze znám a četl jsem o nich, ale ty nevysvětlují záměnu runway x taxiway. Hlupákem jsem pilota nikdy nenazýval, narozdíl od kolegy výše.

+1/0
11.7.2017 23:27

J81a51k62u86b 28Š76a89f23a57n21d68a 7665497131371

SFO má paralelní dráhy. Tady na taxi way zřejmě nepřistával, přistával na sousední dráhu.

0/0
12.7.2017 7:49

Š76i83m16o93n 65Č49u26d62a 8708529977746

Povoleni je jen a pouze povoleni. Za bezpecnost letadla odpovida vzdy pilot. On je na miste a vetsinou neco vidi, vez je kilometry daleko a vidi kulove.

Hlupaku, co litaji podle veze a klidne by to napalili do ostatnich letadel, kdyz je pred sebou proboha vidi, se musi letecky prumysl zbavit ;)

+1/−6
11.7.2017 23:06

P25a98v84e71l 62O59d60e44h94n72a47l 6113989738175

A zrovna vy tu lidi označujete za teoretiky? ;-)

+4/0
11.7.2017 23:15

Š32i52m72o22n 44Č74u38d16a 8778169177576

Jojo, leda byste mel alternativni vysvetleni ke slovnimu spojeni "clear to land" rad se take pobavim ;) Ale jak uz jsem tu nekde poznamenal, ten ubozak dostal informaci "na draze nikdo neni" ktera byla v primem rozporu s "nekoho tam vidim". Mel okamzite reagovat a ukoncit pristani, misto toho pokracoval.

+5/−2
11.7.2017 23:24

P41e87t85r 23Ž69á64k 1158462255829

To jako ze si spletl pristavaci a pojizdeci drahu a z jeho pohledu bylo vse OK?No vy budete asi odbornik...

0/0
12.7.2017 13:14





Najdete na iDNES.cz