Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo v USA přistávalo na zaplněnou dráhu, tragédii zabránil dispečer

Tragické nehodě patrně jen těsně uniklo dopravní letadlo Airbus letecké společnosti Air Canada, jehož pilot se na letišti v San Francisku chystal přistát na dráze plné letadel čekajících na odlet. Omylu si včas všiml letový dispečer, který pilota na jeho chybu upozornil a navedl jej na přistání znovu. Incident vyšetřují americké úřady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75i30c88h26a59l 69N73o15v51á67k 1704127812184

Nemůžu si pomoct, ale podle mého tragédii zabránil ten pilot, který do éteru oznámil, že Air Canada přistává na TWY. Kdyby to neudělal, dispečer by se to dozvěděl až z fireballu.

0/0
14.7.2017 9:31

L65e93o31š 41M31a37r74š48a83l 5912124412688

A který dispečer ho na tu zaplněnou dráhu navedl?:-(

0/0
12.7.2017 13:46

L69u86b34o47m47í43r 51S67a34z77e94č24e51k 7379118445473

Podle médií není zcela jasné, kolik bylo v přistávajícím kanadském letadle a ve čtyřech strojích čekajících na vzlet lidí. K nejtragičtějšímu leteckému neštěstí došlo v roce 1977 na letišti na kanárském ostrově Tenerife, kde při srážce dvou letounů během vzletu jednoho z nich zemřelo dohromady 583 lidí.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/kanada-air-canada-letadlo-zaplnena-ranvej-fpg-/zahranicni.aspx?c=A170711_211700_zahranicni_dtt

Si dějaksrandu, to nevědí kolik lidí je v kterém letadle jak přistávajícím, tak startujícím?

0/−2
12.7.2017 10:45

J80a10k68u22b 92P80e65t80r77i22c72e88k 4298564715441

Příslušné úřady si to jistě zjistí, aerolinky mají přesné počty. Nevěděj to jen média.

+2/0
12.7.2017 12:58

M36i66c18h26a13l 76N14o23v51á52k 1934397852894

2x B787, 1x A340, 1x A320/B737. To je při odhadu cca 90% zaplněnosti 2x200 + 1x250 + 1x130 = 780. To by těch 583 s velkou pravděpodobností překonalo.

0/0
14.7.2017 9:36

M69i67c82h32a89l 47N87o13v16á56k 1354737532324

;-O, ani po refreshi stránky jsem tu tenhle příspěvek neviděl :-P A zapomněl jsem tu přičíst lidi v té přistávající A320. Takže platí součet níže, cca 900 lidí.

0/0
14.7.2017 9:39

M21i62c42h68a57l 43N21o97v67á43k 1904387572744

2x B787 + 1x A340 + 2x A320 = cca 900 lidí, při nějaké 90% zaplněnosti.

0/0
14.7.2017 9:38

P81a17v90e95l 23O93b88d82r50ž41á52l65e87k 6116914638922

Tady je to celkem hezky nakreslené:

http://www.jacdec.de/WP/wp-content/uploads/2017/07/2017-07-07_C-FKCK_A320_AC@KSFO_MAP1.png

+3/0
12.7.2017 10:19

P91e24t70r 53Ž93á19k 1818412275559

ti piloti museli být slepí, vždyť měli světla těch letadel na zemi přímo proti sobě...

Muselo jim být jasný, že se neblíží k ranveji...A ještě se zeptá, že tam vidí nějaká světla...A vedle měli osvětlenou volnou přistávací dráhu...

+1/0
12.7.2017 10:31

P77e38t34r 57Ž17á40k 1958172925619

ale asi by to zvednul sám, přece by nepřistál na jiný letadlo...

0/0
12.7.2017 10:38

R46o90m13a90n 67K95r54a67t64o78c27h15v52í72l 6476447486914

Si myslím, že by se nic nestalo, protože by si toho pilot stejně všimnul.

0/0
12.7.2017 9:55

P50a88v44e27l 83O68b40d74r19ž44á44l72e35k 6636104598122

Otázka je, jestli by s tím pak ještě mohl něco udělat. V letadlech, na která sedal, bylo v tu chvíli pár stovek lidí.

0/0
12.7.2017 10:21

R33o28m25a85n 38K39r64a36t73o82c40h92v85í64l 6666517606894

Já myslím, že by si toho sám všimnul, dal by plný plyn a letadlo zvednul.

Problém, kdyby si toho nevšimnul - byl by to fakt průser.

0/0
12.7.2017 10:26

E18v91a 15H26a92s55n32í33k28o13v63á 1294241806344

Cokoliv závisí na rozhodnutí lidského mozku, se může pokazit. Zkrat může mít každý a když dají přistávací dráhu vedle pojížděcí, nevšimne si chyby ani věž. Pořád mám v paměti čelní srážku tramvajek v Ostravě, protože řidič měl čekat a jednou zapomněl...

+1/0
12.7.2017 9:41

J56i60n15d19ř37i23c24h 60T85ů89m82a 1754172677828

Podle toho, že na taxi u pravé dráhy čekala odlétající letadla to vypadá, že levou dráhu nepoužívali. Takže byla nejspíše zhasnutá a piloti prostě zamířili na světla pojížděčky v domění, že je to pravá dráha. Ale i tak, splést si osvětlení na dráze s pojížděčkou je síla.

+4/0
12.7.2017 8:03

Z54b63y43n57ě83k 65J56a11n94d96a 7823742195491

To je peklo zdejší novinařina...

Když člověk rozklikne odkazovaný článek, místo zdejších spekulací přesné info a čísla...

140 pasažérů ve vzduchu...

400 feet go around...

+1/0
12.7.2017 6:53

R54u48d36o79l87f 76K36o53m36á98r13e27k 7198399192359

copak v juesej, tam je vse genialne vymysleny

+1/−9
12.7.2017 6:39

P71e76t68r 84M54i79c62h67a79l 2390584771402

Pokud opravdu přistával na TWY, není mi jasné, jak to dokázal? Vypnutý nebo nefunkční ILS?

+1/0
12.7.2017 2:30

P98a87v68e74l 34O15b12d15r48ž63á41l83e50k 6456334288742

+1 ILS by ho tam přece nemohl stáhnout. A přistávat na takovéhle letišti s velkým letadlem bez něj??

0/0
12.7.2017 3:13

J40i83n33d35ř22i37c93h 56T81ů74m19a 1764122577778

Proč ne? Běžně se dělají vizuální přiblížení (není třeba dodržovat rozestupy a navádět z velké vzdálenosti) a pokud tam čekaly čtyři letadla na odlet, mohl to dispečer pilotům nabídnout. Přikázat jim to ale nemůže.

+1/0
12.7.2017 8:21

M48i84c60h74a97l 25C13h89a54l92u87p35a 6328600369153

nebo tam zadali jinou drahu?

0/0
12.7.2017 6:59

P32e82t56r 13Ž46á49k 1458522165929

Pojezdova ILS nevysila...

0/0
12.7.2017 8:00

M65i56c13h54a37l 10C78h80a18l52u30p29a 6378290469953

myslel jsem dráhu rovnoběžnou s tou, kde měli přistát

0/0
12.7.2017 9:27

P96a13v60e11l 88O34b97d27r15ž39á61l21e34k 6426904938272

Byli povolení na 28R, 28L byla mimo provoz, takže zhaslá a nevysílala.

A snažil se sednout na TWY C, která je vpravo od 28R.

Každopádně ve chvíli, kdy mu věž řekla, že na dráze nikdo není a on tam reálně viděl světla, je jediné správné řešení ono "kolečko" a následně si v klidu vyjasnit, co se vlastně děje.

+2/0
12.7.2017 10:14

J94o70s75e89f 75S22t78r82á11s41k97ý 5852843854598

Podle odkazovaného článku byla nejmenší laterální vzdálenost letícího letadla a letadel na TWY-C 29 stop, tedy asi 10 metrů. Tzn. letadlo nemohlo být srovnané přesně na TWY-C. Vůbec se v tom nevyznám, ale nemohl si pilot myslet, že skutečná pravá světla dráhy RWY-29R jsou světla středová a byl srovnaný na ně? (O ostatních světlech vlevo si mohl myslet, že patří k RWY-29L. Světla na 29L byla ale vypnutá.) Idnes (nebo lépe Technet) by mohli vést v patrnosti, že nás zajímá jak dopadne vyšetřování.

0/0
12.7.2017 0:27

L10u85k48á56š 28H17o74r60k27e50l 2425122663875

Dole reklama na Air Canada :-)) Jak dojemně cynické :-)

+3/−1
11.7.2017 23:30

M43i10c53h38a72l 32S87e36d87m34í52k 3879605416601

Je divné, že na jedné straně se kladou extrémní nároky na spolehlivost letadla, ale přibližování v nesprávném potenciálně katastrofickém kurzu nevyvolalo automaticky alarm ani v letadle, ani u dispečerů. Vypadá to, že zabezpečení různých hledisek je až v neuvěřitelném nepoměru.

+1/−2
11.7.2017 23:23

T44o97m66á46š 53T78a94t16í55č72e36k 5760952410718

Očividně vyvolalo. A nebyl to poslední jisticí článek. Podle mě by se pilot, který by přistával na zádech svých kolegů a zákazníků, musel jmenovat Muhamad.

+1/−3
11.7.2017 23:30

M52i89c14h30a79l 24S65e96d39m88í58k 3409505706871

Pokud v komunikaci pilot mluvil o světlech na dráze a dispečer, že je dráha prázdná, tak v tu chvíli evidentně alarm nezaznamenal, i když kurz byl nějakou chvíli špatný. Všiml si až o chvíli později kolega dispečera.

+2/0
11.7.2017 23:36

T52o33m16á85š 76T21a37t39í18č86e36k 5270602760898

Nojo, v článku se nedozvíme, jestli byla mlha nebo tma.

0/0
11.7.2017 23:40

M25a83r96t30i31n 17C46e75r62v39e54n49y 2363948816908

No spatny kurz, ono odchylka par desitek metru navic rovnobezne znamena, ze kurz byl vlastne spravny

+1/0
12.7.2017 8:45

T52o82m49á86š 59K65r67á12l 3628648637859

Tohle mi pripomelo jeden uz trochu starsi trolling na ktery se chytnula asi cela zpravodajska redakce. Vsem co vladnou aspon trosku anglictinou verele doporucu, vzdy kdyz to vidim, tak se musim smat...

https://www.youtube.com/watch?v=17GbGmDORwk

+7/0
11.7.2017 23:06

M68a13r33t49i23n 41Š68i36m33e13k 4930344238775

;-D

0/0
12.7.2017 9:26

Š59i80m38o46n 86Č34u47d49a 8668939187876

Zaznam rozhovoru ve zkratce:

AC759 (to letadlo): Vidim na te draze pred sebou nejaka svetla, fakt tam muzu pristat?

SFO (ridici vez): Na te draze nikdo mimo vas neni.

AC759: OK, pristavame.

nekdo jinej: Kam tem chlapek leti!!?? Pristava na pojizdecku.

SFO: Dejte si kolecko.

AC759: OK, kolecko.

SFO: Vypada to, ze jste pristavali na pojizdeci.

United1: Air Canada nam proletel primo nad hlavou.

Tedy: hlupak za kniplem videl pred sebou svetla ostatnich letadel a stejne by to tam soupnul. Nastesti ten "nekdo jiny" zalarmoval vez, a operator zase nastesti zareagoval okamzite a poslal ho dokola, takze ostatnim jen probzucel nad hlavou.

Asi tak pro vsechny teoretiky zde ;)

+29/−1
11.7.2017 22:55

M28a43r43t62i14n 23N35e48p96l 4854222126908

Praktiku, díky za přepis a ještě větší díky za překlad "go around" jako "dejte si kolečko"...pobavilo :)

+12/−1
11.7.2017 22:58

D87a65n38i15e82l 37M77u36n31z25a37r 1279248282736

jj kolotoc

8-o

0/0
11.7.2017 23:30

T93o44m86á93š 97T35a73t29í89č67e84k 5250902530568

Já bych ten překlad hodnotil z hledis;-€ka přesnosti i stylu jako bezvadný.

+18/0
11.7.2017 23:36

T88o50m80á57š 29T63a21t88í67č85e71k 5330112290248

Jak se tam vzal můj ksicht při pomyšlení na Babiše? 8-o

+6/0
11.7.2017 23:38

O87d19s77t48r54a97n59ě48n82ý 11U29ž79i23v24a39t80e87l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
11.7.2017 23:00

M85a50r67t18i63n 12N39e16p17l 4724622926788

Nechci někoho očerňovat dříve, než skončí vyšetřování, ale pokud opravdu nerozeznal taxiway od runway, tak z jeho pohledu asi tak vše OK nebude :)

+2/−5
11.7.2017 23:05

O20d85s19t21r29a40n26ě40n14ý 72U87ž31i10v43a15t33e40l

Uživatel požádal o vymazání
+5/0
11.7.2017 23:12

Š10i80m45o13n 25Č47u26d83a 8808119157846

Jde o jasne pochybeni pilota / pilotu, zadne opticke iluze. Zakladni linka je pro pilota neobhajitela: a) spletl si pojizdecku za runway b) videl letadla pred sebou, zavolal na vez, dostal od veze naprosto jasnou informaci, ze tam zadna byt nemaji. Mel tedy okamzite vyvodit, ze je asi nekde jinde, nez ma byt a sam to zvednout. Misto toho jako tupa ovce rekl OK a pokracoval.

+6/−6
11.7.2017 23:20

J60o29s49e61f 73K89a98r48f95í82k 7342175106640

Tak určitě;-)

0/0
12.7.2017 7:34

P49e33t13r 39Ž71á38k 1358712685479

Nechapu jak nekdo muze dat minus.Vzdyt je to fakt.

0/0
12.7.2017 13:15

M55a61r35t15i18n 16N44e79p96l 4904512986978

Optické iluze znám a četl jsem o nich, ale ty nevysvětlují záměnu runway x taxiway. Hlupákem jsem pilota nikdy nenazýval, narozdíl od kolegy výše.

+1/0
11.7.2017 23:27

J31a61k47u32b 98Š32a10f26a94n78d22a 7175547551551

SFO má paralelní dráhy. Tady na taxi way zřejmě nepřistával, přistával na sousední dráhu.

0/0
12.7.2017 7:49

Š39i45m46o15n 66Č23u56d65a 8828649687986

Povoleni je jen a pouze povoleni. Za bezpecnost letadla odpovida vzdy pilot. On je na miste a vetsinou neco vidi, vez je kilometry daleko a vidi kulove.

Hlupaku, co litaji podle veze a klidne by to napalili do ostatnich letadel, kdyz je pred sebou proboha vidi, se musi letecky prumysl zbavit ;)

+1/−6
11.7.2017 23:06

O90d81s18t12r42a86n85ě80n39ý 48U38ž18i75v88a35t47e17l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
11.7.2017 23:15

Š79i58m77o70n 97Č74u39d77a 8948439247666

Jojo, leda byste mel alternativni vysvetleni ke slovnimu spojeni "clear to land" rad se take pobavim ;) Ale jak uz jsem tu nekde poznamenal, ten ubozak dostal informaci "na draze nikdo neni" ktera byla v primem rozporu s "nekoho tam vidim". Mel okamzite reagovat a ukoncit pristani, misto toho pokracoval.

+5/−2
11.7.2017 23:24

P92e48t40r 26Ž24á97k 1838182925409

To jako ze si spletl pristavaci a pojizdeci drahu a z jeho pohledu bylo vse OK?No vy budete asi odbornik...

0/0
12.7.2017 13:14





Najdete na iDNES.cz