Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Politiků je moc, bědují Babiš a Zeman. Data je však usvědčují z omylu

Senát je zbytečná instituce, zákonodárců je v Česku příliš a jejich počet by se měl zásadně zredukovat. Taková populistická slova čas od času zaznívají z úst některých politiků, v poslední době zejména od šéfa hnutí ANO Andreje Babiše či prezidenta Miloše Zemana. Jenže při pohledu do evropských statistik se ukazuje, že Česko se svými dvěma sty poslanci a 81 senátory v přepočtu na obyvatele nijak nevybočuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13i25l22o80s32l96a39v 44S68e53d96l71á13č14e59k 6774544924411

Tak těch našich politiků, co jsou méně bystří, je opravdu moc.

0/0
8.9.2017 16:28

J64a35n 10P22l64a53c17h39ý 1580297170350

V hnutí ANO si členové nemohou demokraticky zvolit předsedu. Babiš by chtěl zrušit hlavně opozici, která mu prý brání "makat". A nejlepší by podle něj bylo, kdyby se kolem nových zákonů, samozřejmě těch jeho, zbytečně nežvanilo a bez zdržování v senátu by se schválili.

No, takovou politickou kulturu v ČR nechci. :-/

+2/0
10.7.2017 16:22

J95i83r10i 10D52v49o56r76a52k 5657480245583

Nejde o pocet, ale o EFEKTIVITU!! Cim vice Instituci, tim vic lidi do toho mluvi a kazdy ma potrebu neco rict. Pak zalezi, je-li spolustranik ci ne = hlasuji ano-ne. Proc treba nesrovnavaji zeme, kde maji podobny pocet obxvatel a funguje to? Napr. Svycarsko?8-o 7 ministerstev a poradek!!

+2/0
10.7.2017 15:28

M12a30r45i42e 63Z42e60l33e62n76á 2664131129571

Tak si Miloš Zeman s Andrejem Babišem společně hezky pěkně zabědovali, no a už by mohli konečně táhnout kam patří...:-P

+2/−2
10.7.2017 11:36

J36i25ř66í 80K25r60u27t10i86l 8128133165381

volby ukáží, podle průzkumů mají Babiš a Zeman navrch. Co se týká bědování tak jsem se díval kdo tento článek napsal, většina novinářů má asi dovolenou a v redakci zůstal jen zbytek. No a co se týká vašeho ať táhnou, vycházím z reakcí vám podobný. Nápravné zařízení, protože k jménu Babiš a Zeman je pojí vysoké procento voličů vybudovat nějaký mega ústav je mimo jakoukoliv realitu. Druhá varianta a hodně lidová tak ta je také úplně mimo vzhledem k počtu stoupenců Babiše a Zemana.

Redaktorka a vy píšete o něčem o čem nemáte ani ánung.

+1/−1
10.7.2017 12:31

M96a25r88i98e 85Z84e63l62e33n71á 2954931869561

Pane Krutile, nejsem si vůbec jistá, že jste pochopil text článku a text mého příspěvku, abyste měl alespoň minimální "ánung", ale buďte i nadále v poho, o to jde především, já se taky rozhodně nehodlám nechat rozhodit nějakými dvěma bědujícími fňukaly...:-P

+1/−1
10.7.2017 13:26

J12i42ř17í 43K96r50u91t29i61l 8848843335621

každý máme nějaké obzory,

faktem je že článek může být napsán tak vysokou novinařinou včetně vaší reakce že je to mimo mé chápání.

+1/0
10.7.2017 14:02

V40a11c42l42a39v 56M14e62d17e73k 5771792275485

Uvedené srovnání svědčí jen o přebujelé byrokracii v státech EU, nikoliv o tom, že by počet byl správný.

USA mají 441 reprezentantů sněmovny a 100 senátorů - tj. něco málo přes polovinu Francie při 324 milionech obyvatelích (téměř pětinásobek 65milionové Francie)

+3/0
10.7.2017 10:13

V94í13t 53P70r85č37í14k 9258670794680

USA je federace, každý z více než 50 států má ještě svůj vlastní parlament.

+2/0
10.7.2017 10:19

J16i65ř46í 77K63r13u23t62i31l 8328603895391

S čísly lze manipulovat dle potřeby.

+1/−1
10.7.2017 10:29

V66a47c81l93a94v 68M39e63d78e11k 5951262185245

Německo je na tom dost podobně. A o no je dost jedno, jak s to nazve - u nás zase máme krajská zastupitelstva, která oni nemají.

0/0
10.7.2017 10:43

P97e94t58r 25A43n62g73e32r 9894679842521

Mají pravdu ti chlapci. Babiš se Zemanem by jistě zvládli vládnout sami.

+5/0
10.7.2017 8:37

P69a63v26e95l 25K43r22a23l 4138489549202

Jaký data proboha? Co má společného porovnání počtu zákonodárců k odmocnině počtu obyvatel podle zemí s tím, že podle názoru Babiše a Zemana máme moc politiků? Data jen říkají, že máme málo politiků na odmocninu obyvatele v porovnání s ostatními zeměmi. Ale to je přece neznamená, že máme skutečně málo politiků. Mohlo by jich být klidně ještě míň. Myslím, že bez Senátu bychom se obešli.

+4/−4
10.7.2017 7:42

V29í97t 49P14r37č64í49k 9608540884250

Podle jakých kritérií usuzujete, že politiků je moc?

+1/−1
10.7.2017 8:24

J66i72ř16í 26K36r64u43t56i24l 8188513975741

Podle jakých kritérií usuzujete, že politiků je tak akorát nebo málo?

+2/0
10.7.2017 8:31

V46í82t 84P62r13č93í20k 9588490484950

Rozhodnutí o počtu politiků je vždy politické, není na to jednoznačná odpověď. Ale porovnání s obdobnými státy aspoň poskytuje nějaké vodítko. Kdežto lidové nářky nad velkým množstvím politiků vycházejí obvykle pouze z ničím nepodložených subjektivních pocitů. Ani příspěvek, na který jsem reagoval, kromě kritiky metody použité v článku neobsahuje žádný argument, proč je politiků moc, jen vyjádření subjektivního názoru pisatele.

+2/0
10.7.2017 8:45

J44i22ř68í 94K35r28u33t96i80l 8478583335191

Vysvětlení mohou být různá. Faktem je že lidová tvořivost někdy je bezbřehá ale tady je určitě na místě. Za třicet let klasické politické strany zde vytvořily systém a státní dluh. Pokud jste fanouš tohoto uspořádání tak prosím.

0/−1
10.7.2017 9:38

J27i85ř58í 69K91r40u11t77i10l 8738673545781

Hodně politiků + nízký rozpočet = občanova daňová smrt.

+1/0
10.7.2017 7:33

V85a57c60l77a65v 26M33e20d80e24k 5951482305955

Platy politiků jsou v rozpočtu naprosto zanedbatelný výdaj.

0/−1
10.7.2017 10:16

J84i53ř27í 37K86r59u75t44i27l 8458503665191

nejde vůbec o platy politiků které jsou zanedbatelné jde o rozhodování politiků kam peníze státního rozpočtu a dotace EU potečou.

+3/0
10.7.2017 11:27

V47í28t 44P47r11č50í56k 9418740464120

Ano, a proto je politiků potřeba míň, aby je bylo možné snadněji zlobbovat.

0/−1
10.7.2017 12:23

J80i42ř98í 97K45r71u61t31i70l 8448253335821

vy vytrvale vycházíte z albánskočeskorumunskocigánskobulharského modelu.

+1/0
10.7.2017 12:36

J46i79n93d12ř51i40c25h 37Š98k17o85p91e46k 4755941960735

"Senát je zbytečná instituce, zákonodárců je v Česku příliš a jejich počet by se měl zásadně zredukovat. Taková populistická slova čas od času zaznívají z úst některých politiků, v poslední době zejména od šéfa hnutí ANO Andreje Babiše či prezidenta Miloše Zemana."

To nejsou populistická gesta, ale pravda. Když už senát jako musíme mít i pro jeho nepřínosnost, tak by klidně stačilo 101 poslanců a 40 senátorů

+5/−5
10.7.2017 7:17

V63í19t 17P24r55č54í59k 9768980554830

K těm počtům jste došel jak?

0/0
10.7.2017 8:25

L29u94b74o31m93í60r 11S31a55z53e89č44e31k 7739818345223

Asi prostým pohledem do Dolní Sněmovny! Dal bych ještě nižší čísla, 99/27!

+1/0
10.7.2017 8:46

J16i98n94d65ř33i95c79h 16Š26k67o90p34e44k 4345521840415

jak ? Asi by jich měl být lichý počet, že, aby se nechalo rozhodovat

0/0
10.7.2017 8:57

V18í14t 42P64r96č84í74k 9738500304730

Dobře, ale to nijak nevysvětluje počty, ke kterým jste došel v příspěvku, na nějž jsem reagoval, tj. 101 poslanců a 40 senátorů (což není lichý počet). Aby byl počet poslanců v PS lichý, mohlo by jich být taktéž třeba 199 nebo 201.

0/0
10.7.2017 9:06

J74i84n49d73ř30i47c70h 98Š59k27o94p97e93k 4245771920195

vycházel jsem, že akt. je 200 + 81, tzn. jedna komora může být lichá, druhá ne.

Máme 14 krajů, pokud by každý ze 13 měl 7 zástupců a ten 14. (praha) 9, tak je to úplně dostatečný

Takže např. tímto způsobem

+2/0
10.7.2017 9:31

K95a21m28i47l 58S89e65d76l91á56č18e23k 1306919816751

Takže minimální podpora pro zisk mandátu v kraji bude někde okolo 10%. Vznikne naprostý kočkopes mezi poměrným a většinovým systémem.

0/0
10.7.2017 10:37

J15i41n40d27ř27i14c95h 63Š52k35o23p22e15k 4475491290915

v současné době, kdy se volí dvojnásobek kandidátů,stačí logicky podpora ještě nižší

0/0
10.7.2017 10:42

K64a76m39i11l 36S25e94d83l95á37č89e61k 1856389346231

Ano stačí. Jste asi nepochopil můj komentář. Dnes máme pro sněmovnu poměrný systém, který ale už teď vykazuje lehce prvky většinového systému. Místo toho, abychom si to ujasnili a jasně se rozhodli, jak to chceme, tak bychom podle Vašeho návrhu vytvořili něco ještě více zprzněného.

Doporučuji se podívat na výsledky voleb z roku 2006. Vítězná ODS získala 81 mandátů a na jeden potřebovala průměrně něco přes 23000 voličů. Poslední úspěšnou stranou byla Strana zelených, která získala 6 mandátů, ale na každý potřebovala průměrně 56000 voličů.

0/0
10.7.2017 10:51

J32i87n82d46ř74i91c91h 24Š64k93o33p75e53k 4715531170885

ano, to je důsledek složitého přepočítávání hlasů a současného stavu, kdy není známo, kolik zástupců bude mít každý kraj

0/0
10.7.2017 11:08

K31a65m24i52l 73S78e25d44l43á30č75e16k 1116669966871

To je především důsledek malého počtu rozdělovaných mandátů v jednotlivých obvodech. Čím méně mandátů, tím větší zvýhodnění pro nejsilnější strany a naopak.

0/0
10.7.2017 11:27

J98i81n59d66ř81i27c71h 84Š24k46o41p91e29k 4405331830825

tak ať jsou strany zvýhodněné.

Než aby z kraje lezlo 14 kandidátů 10 stran, tak ať vyleze 7 kandidátů 3 stran.

Mnoho stran = nefunkční koalice s nulovým programem plným kompromisů

0/−1
10.7.2017 13:16

K71a64m71i20l 70S58e19d66l11á40č70e25k 1186629376361

Klasický většinový systém má výhodu v tom, že vítězná strana má obvykle většinu a snadno sestaví a udrží vládu. Poměrný systém má výhodu v tom, že výsledek voleb mnohem lépe reprezentuje politické preference voličů, ale za cenu nutnosti při sestavování vlády vyjednávat (ať přímo koalici, nebo alespoň nějakou podporu).

No a v současnosti máme poměrný systém, do kterého jsme si trochu "nakapali" nevýhody většinového systému, aniž bychom ale užívali jeho výhod. To, co ale navrhujete Vy, je více méně mít jenom ty nevýhody. Výsledky voleb nebudou odpovídat preferencím voličů, přitom se ale nezbavíme nutnosti lepit koalice.

0/0
10.7.2017 21:54

V86í53t 89P93r49č17í13k 9938380374360

Při takovém volebním systému a současných preferencích by měly vstup do sněmovny jistý pouze ANO a KSČM. Sen každého demokrata.

+1/0
10.7.2017 10:53

P46e33t25r 13N96o90v33o39t12n34y 4779385332494

senát už historicky ukázal svoji nepotřebnost, řada zpackaných zákonů jse i na jeho vrub. Senát nemají další země a také fungují. Ten prďola, co obhajuje senát jako pojistku, sám byl mimo jíné i předsedou vlády, ať mi vysvětlí, jestli existence senátu v roce 1948 by nám pomohla ;-D;-D;-D;-D

Jinak počet poslanců by mělo být prvočíslo, aby nikdy nedošlo k patu, napadá mně třeba číslo 13, ale uznávám, to je opravdu málo ;-D;-D;-D

+3/−6
9.7.2017 22:44

H98o79n85z10a 68B16o83b14u65l41a 9856439893429

To, jestli počty vybočují či nevybočují z nějakého průměru, nemá reálně nic společného s tím, jestli je jich moc, nebo není. Když jich v každé zemi bude 100 tisíc a u nás 99 tisíc, tak na tom podle vás budeme dobře? Ta vaše snaha udělat z každé Zemanovy či Babišovy myšlenky nesmysl už začíná těžce zavánět trapasem a stupiditou.Rv

+9/−4
9.7.2017 22:21

V63í60t 77P80r42č31í71k 9428850364730

Podle jakých měřítek tedy máme soudit, zda je politiků moc nebo málo, pokud to poměřováním s jinými státy nelze? Podle toho, co si myslí o tom myslí Honza Bobula??:-)

+1/0
9.7.2017 22:27

H33o84n33z35a 11B19o25b65u53l49a 9376279923689

Ne, podle absolutních čísel. Otázku jste naspal hezkou, ale už jste neodpověděl na žádnou moji. To, že něco početně srovnáte s okolím ještě neznamená, že je to správně.

+4/−1
9.7.2017 22:33

K30a52m42i67l 82S27e62d11l89á74č50e56k 1956949126761

Tak prosím o výpočet, kolik by měla mít ČR zákonodárců.

+1/0
9.7.2017 22:40

L66u92b59o35m45í31r 60S77a63z32e69č76e45k 7919368435833

Proč by na to musel být, ausgerechnet, zrovna nějaký vzoreček?

0/0
10.7.2017 8:51

K21a21m77i39l 74S12e19d21l32á93č57e83k 1536229296631

Netvrdím, že na to musí být vzoreček. Pan Bobula je jenom další v řadě, kdo mluví o nějakém reálném/objektivním nadpočtu politiků bez ohledu na okolní státy. Tak mě zajímá nějaký argument.

+1/0
10.7.2017 9:17
Foto

M76i82l43a66n 66S33o98u91š63e14k 9606567851652

Jděte do háje s tendečními články tohoto typu. V prefixu článku je mimo jiné uvedeno: "Taková populistická slova čas od času zaznívají...."

Není ale právě tento článek více tendenční, než někteří politici, jak se článek snaží čtenářům vnutit? Jakou tendenci máte, autore, na mysli? Jen tu vlastní smyšlenou? Tendence v článku spočívá především v jakémsi obecném odsuzování názorů výhradně některých politiků, aniž by k tomu byl nějaký obecný důvod. Neměla by náhodou novinařina být nezávislá, tedy komentující, ale neškatulkující předem? Má skutečně autor jakékoliv právo kohokoliv a cokoliv označovat za tendenční, či naopak netendenční a to absolutně nejlepší pro celý český národ? Absolvovali jste vůbec, drazí iDnes pisálci, aspoň základní školení v novinařině? Co je vhodné a co je zcela nepřijatelné z hlediska osobního ovlivňování názorů veřejnosti? Silně pochybuji. Tady prostě nějaký člobrda z iDnes něco vyzvrací na papír (myšleno obrazně) a prostě to šoupne na web jako samozřejmý celočeský názor odsuzující téma, jež někdo vyslovil. Styďte se a zkuste si tedy aspoň něco k této věci nastudovat, když už vás k tomu psaní pustili bez jakýchkoliv odborných znalostí.

+7/−1
9.7.2017 22:03

V96í48t 17P71r83č82í33k 9468910904500

Ničím nepodložené, avšak mezi prostým lidem oblíbené kecy o nutnosti snižování počtu politiků populismem jsou, bez ohledu na veškerá školení v novinařině.

+2/−3
9.7.2017 22:14

H24o22n36z12a 93B19o20b50u23l68a 9196919753269

Ničím nepodložené? Průměr a statistiky z jiných zemí neříkají nic o tom, jestli je něčeho málo, nebo hodně. Je to jen o tom, jak si ty statistiky bude reprodukovat. Lze je totiž reprodukovat třeba tak, že ve všech zemích je politiků hodně. A vlastně třeba také málo. Jenže ono nejde o poměry, ale o absolutní čísla.

0/−3
9.7.2017 22:23

V87í21t 85P75r69č50í61k 9348650954190

Tomu dost dobře nerozumím. Podle vašeho tvrzení lze stejně tak statistiky reprodukovat tak, že je politiků ve zmíněných zemí zoufale málo.

+1/0
9.7.2017 22:31

H75o80n37z45a 40B39o90b52u26l52a 9206729893699

Však to říkám, pochopil jste to správně. Mělo to ukázat, a to jste snad také pochopil, že jde o to, jak danou statistiku reprodukujete. Když budu chctít, aby byla reprodukována, jako nedostatek, tak ji tak prostě reprodukovat budete. Nějaké zdůvodnění si vždy najdete - třeba že všechna politická rozhodnutí trvají příliš dlouho, protože jsou politici zahlceni, neboť je jich nedostatek. To je právě ten největší problém statistiky.

0/0
9.7.2017 22:36

P93a49v16e71l 95D87o55m41i55n95i71k 8468705313498

Pane Soušku, je fajn přečíst si něco, co vychází ze zdravého selského rozumu a ukazuje na to, že se v tomhle národě ještě najdou lidé, kteří se nenechají manipulovat, a už vůbec ne tak primitivně, jak to dělají někteří nedoukové z iDnesu.

+1/0
10.7.2017 7:41
Foto

M87i88l56a39n 91S27o37u82š14e82k 9396277491582

Ale ano, ať si píší o češm chtějí, ale proboha měla by to být neutrální novinařina a ne manipulace se slovy, myšlenkami, lidmi, čtenáři. Články tohoto typu mne celkem vadí, protože ten autor je tak nějak samozřejmě jakoby jediný správně uvažující, on jediný má právo dělat závěry podle jeho vlastních názorů, on je ten, kdo určuje, co je správný názor a co ten špatný. Stačí k tomu obvykle pár dobře zvolených slov. Tohle není zpravodajství a novinařina. To je jen a pouze osobní názor pisatele, jenž se snaží jeho i třeba pokroucené názory vydávat za správné a korigující to, co kdesi kdosi někde vyslovil. Novinařina není jednoduchá práce, o tom žádná, ale tohle, to není objektivní článek, ale snůška osobních názorů autora článku. Bohužel. Je to jen a jen o kvalitě lidí a iDnes, zdá se, zaměstnává kohokoliv coby "novináře".

+1/0
10.7.2017 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.