Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U přijímaček se dařilo „Hejného dětem“. Myslí logicky a počty je baví

Z devátých tříd letos vyšlo prvních sto dětí, které se na druhém stupni učily počty tzv. Hejného metodou a testovaly pilotní učebnice tohoto alternativního přístupu. S výsledky mohou být žáci i rodiče spokojeni. V dubnových přijímacích testech na střední školy totiž podle odhadů dopadli „Hejného žáci“ o něco lépe než jejich vrstevníci studující matematiku klasickou metodou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D60a30n58i45e49l41a 82H67i24l62d71e46b87r83a87n96d50t48o92v80á 4610130691274

Máme s Hejným zatím jen ty nejlepší zkušenosti. Byla jsem lehce paranoidní, tak se synem na procvičování doma používáme sešity z "normálního" systému, ale očividně je mu to jedno, prostě počítá dobře, přiměřeně věku a inteligenci, postupům rozumí, matika ho baví. Za mě dobrý :-))

+2/0
3.7.2017 10:40

P78e18t57r21a 40H71o61d31o27v18á 4509161615539

Děkuji, já mám naprosto stejné zkušenosti. Jsem ráda, že se také ozval někdo, kdo ví, o čem je řeč.

0/0
3.7.2017 11:15

M70i87r83k13a 92S25v97o97j58t29k64o27v23á 3627948916694

Přijde mi, že tento článek spíš Hejného metodu poškozuje, než že by ji pomáhal. Každopádně, já za sebe jako rodič musím říct, že ta metoda je naprosto skvělá, oproti suchému počítání, kdy často dítě se prostě mechanicky a tupě naučí výpočet(ano jde to), ale pak jej neumí už použít v praxi. Je to i pro děti, které nemají matematický talent a klasická výuka se pro ně nehodí(a ona se vlastně moc nehodí pro nikoho). Jde tam hodně o spolupráci, ale ne tím způsobem, že jeden to vypočítá a ostatní opíší, takhle by to nefungovalo. Já jsem matematiku nikdy nepochopila, naučila jsem se ji mechanicky (stačilo to i na VŠCHT). Ale pochopením jsem skončila někde u trojčlenky, teď mohu být někdy přítomná výuce podle pana profesora, tak je to úplně někde jinde a i mě občas docvaknou některé souvislosti,které jsem neviděla a které jsem musela mít prostě naučené. A hlavně děti ta matika najednou baví, doma počítají a vymýšlejí si různé matematické hříčky( já jsem počítala, že jsem musela a nikdy mě to nebavilo, dá se říct, že jsem to nenáviděla). A v tom vidím ten posun. Hlavně v budoucnu, když matematiku přijímáte jako kamaráda, je pak jednoduší i na gymnáziu(kde už podle Hejného neučí) se matematiku učit, protože ji nemáte zprotivenou a základní principy chápete. A učiteli občas připravíte nějaký ten rébus:). Dcera ze začátku s matematikou hrozně bojovala, ale teď když přešli na Hejného, je to najednou v pořádku, všechno chápe a doma počítá. Prostě děkuji pane profesore a přeji českému školství, ať tuto metodu zavede do běžné výuky všude. Protože když bude učení děti bavit, odnesou si toho mnohem více, než když prostě jen musí.

+4/−1
3.7.2017 9:05

J90o12l78a36n90a 29B51r95z62y40b54o38h46a76t35á 9539789606

Ono je to spíše o učiteli, než o metodě. R^ "Osvícený" učitel umí podat matematiku zábavnou formou a tak, aby to děti bavilo. Učitel otrávený a neschopný nenaučí nic ani tou sebelepší metodou.

+1/0
3.7.2017 9:11

M19i76r67k87a 70S29v30o88j92t93k27o18v65á 3397568266484

Samozřejmě, vše je o lidech. Ale tato metoda je interaktivní a vede přes různé "hříčky" k pochopení principů. Takže se nám běžně stává, že druhák už "chápe" a dokáže odvodit zlomky, že třeťák bez problému zvládá procenta apod. U dětí z běžné výuky jsem toto nepozorovala. Ale samozřejmě děti, které jsou matematicky nadané si poradí i při běžné výuce, ale jsou i děti průměrné a podprůměrné, kterým tento systém přinese jen pozitiva. Protože i tyto děti pochopí matematiku a budou ji umět používat. A řekněme si na rovinu, není toto cíl školy, mít vzdělanou generaci. Ti nejlepší budou i s Hejným nejlepší, ale ti průměrní nebudou mít matiku jako nepřítele. Prostě budou vědět jak na to. Možná pak nepůjdou na Matfyz, ale bude z nich dobrý truhlář, který bude umět vypočítat i to nejsložitější schodiště či různé úhly nábytku.

+2/0
3.7.2017 9:18

J37o35l61a51n46a 86B50r62z69y69b61o80h92a21t47á 9629539276

Já vám chci jen říct, že pokud je dobrý učitel a umí učit, je jedno, jakou metodu použije. Ono ted každý kdo má do zadku díru mluví do školství, spousta metod a novinek, ale vzdělanost upadá. ;-)

+1/0
3.7.2017 10:25

M34i81r30k82a 57S47v97o35j34t87k95o11v97á 3217978496104

Já vám rozumím co se mi snažíte naznačit, ale já Vám zase vysvětluji, že klasické vyučování matematiky, dnes již tak dobře nefunguje. A raději děti svěřím někomu, kdo ví jak na to a má na to nějaké podklady, než nějaký učitel, který bude pár let testovat svoje metody a po 10 letech bude brilantní, ale mému dítěti to už nebude k ničemu. Pokud Váš syn, je evidentně matematicky schopný, nepotřebuje žádné metody. Ale já tak nějak chci aby i děti, které nejsou perfektní uměly počítat.

+2/0
3.7.2017 10:55
Foto

J90a37n24a 31B35í15l27k10o66v48á 1943801552637

Neexistuje "žádné metody". Je-li někdo učen, pak je to nějakou metodou, zpravidla v praxi dlouhodobě ozkoušenou.

+1/0
3.7.2017 19:04
Foto

A63n47d15r73e95a 64Š78r87e63t25r21o98v53á 7601715580638

Jsem rada, ze jste s metodou spokojena a vasi dceri vyhovuje, ale rozhodne bych se vyhnula plosnemu zavadeni. Ono je totiz take mnoho deti a rodicu, kterym nevyhovuje vubec (scitanin kocek a mysi to jen zacina). Co ja jsem cetla, tak to rozhodne neni nic dobreho a ma to spise potencial matematiku uplne pokrivit.

+2/−2
3.7.2017 9:45

M41i92r30k20a 48S31v90o28j64t29k25o19v51á 3267798696334

no sčítání koček pokřivuje matematiku? Já si pamatuji z prvních ročníku, že se i za nás počítali hrušky, jablka, kočky, koláče, děti na píškovišti apod. Ale tady nejde o to, že děti počítají kočky, ale jak je počítají. Když někomu chci předvést, jak to funguje, je tam jedna skvělá úloha s autobusem. Kde různí lidé nastupují a vystupují a kromě sčítání a odčítání, tam vlastně máte i zlomky(potažmo procenta). Leč chápu, že někdo chce tradiční výuku. A neberu mu to. Já jsem ráda, že si obě moje děti mohli projít Hejným a tomu nejmladšímu to chci také dopřát.

+2/0
3.7.2017 9:58

P58e95t33r24a 42H69o21d36o21v12á 4329811535559

Nesouhlasím, pokud si zjistíte víc informací a zkušeností, trošku víc se tím začnete zabývat, tak zjistíte, že to, co jste napsala, není absolutně pravda.

0/−1
3.7.2017 11:22

P51e13t17r12a 60H45o25d42o55v85á 4199761485699

U nás také super. Syn měl na prvním stupni normální matiku a problém s ní neměl, byl jedničkář. Teď na osmiletém gymplu jedou podle Hejného a je naprosto nadšenej. Nejen, že mu to jde (což šlo i před tím), ale navíc ho to baví. Líbí se mi to moc, i ta práce třídy, ten důraz na samostatnost, rozhodování...

0/0
3.7.2017 11:20
Foto

A45n46d45r50e74a 94Š64r47e43t30r70o80v92á 7971455980198

Aha, takze zazarit a byt o neco lepsi je dle novinaru synonymum?

+2/0
3.7.2017 7:54

J74o19l77a22n12a 49B65r44z53y90b12o20h24a47t92á 9109749886

Alternativní metody jsou na vzestupu. Musíme to chválit, i když ani nevíme, jak si studenti stojí. ;-D

0/0
3.7.2017 8:11

T75o60m56á85š 88Z17e17m81á45n30e67k 2467794422465

Tuto metodu bych považoval za vhodnou pro volitelný předmět, něco jako matematická praktika, jako doplněk ke klasickému učení. Nejvíce totiž dá těm, kteří jsou přemýšliví. A takových je ve třídě většinou jen pár.

0/−3
2.7.2017 21:26

P20e10t98r36a 67H95o80d11o96v82á 4929531335959

Pokud byste měl s touto metodou zkušenost, tak byste takovou blbost nemohl napsat...

+2/−1
3.7.2017 6:45

P37e70t15r13a 31H83o51d33o85v11á 4699401655289

Paní Brzybohatá, pokud máte s touto metodou špatnou zkušenost, tak mě to mrzí. Já, ze zkušenosti u syna na osmiletém Gymnáziu, vidím zatím vpodstatě jen pozitiva.

+1/−1
3.7.2017 7:54

J96o96l73a57n65a 98B24r48z66y42b78o17h73a63t73á 9929449826

a sociální jistoty ;-D;-D

0/−2
3.7.2017 8:07

P21e54t74r25a 63H25o94d90o22v34á 4979381945119

Zkuste místo výsměchu tedy prosím napsat vaše zkušenosti.

0/−1
3.7.2017 8:08

J77o82l14a32n34a 37B54r19z56y69b37o36h94a56t30á 9779409516

Moje zkušenosti jsou ty, že můj syn je premiant v matematice a profesní matematice v předposledním ročníku gymnázia. Nepotřebuje žádnou metodu či nemetodu. Prostě se učí a tím to končí.

+1/−4
3.7.2017 8:09

M27i57k85u90l12á43š 81L78é66v52y 5742255194701

No.. já nevím. Ta Hejného metoda je zřejmě vynikající pro budování logiky myšlení v matice. Ale nejsem si jist zda by tato metoda uměla vychovat i studenty na průmyslovce nebo na gymplu, kteří by chtěli jít na VŠ technického zaměření, nebo dokonce na matfyz.

Totiž si neumím představit jak by tito studenti objevovali věty a zákonitosti ohledně derivací či integrálů - a že jich je hafo! A to ještě důkazy těch vět! No užil jsem si to a nevím zda by taková "user friendly method" mohla pomoct i těmto adeptům pro pochopení opravdu hlubších matematických zákonitostí.

Já sám jsem v matice na průmyslovce občas plaval ale nikdy mne nenapadlo to svalovat na systém. A až VŠ mne naučila být v matice univerzální, zkrátka odvodit řešení úkolů nestandardních kde si nic "nevyguglíte" a musíte se spolehnout jen na seba.

+5/0
2.7.2017 19:16

P41e10t33r69a 41H48o64d88o73v64á 4839461875679

Tato metoda se učí na základní škole, ne na střední.

0/−1
3.7.2017 6:46

J67o74l23a81n81a 79B80r19z20y74b49o32h53a67t83á 9789929466

Tato metoda se učí??? Já se domnívala, že se učí touto metodou. :-P

+1/−1
3.7.2017 6:47

P97e95t36r70a 86H88o38d74o61v53á 4929111535239

Pardon, použila jsem hovorový obrat. Správně je samozřejmě "tato metoda se používá k výuce..."

0/−1
3.7.2017 6:48

J74o23l14a52n69a 91B44r38z60y31b34o83h47a86t79á 9799209796

Ani výraz používá se k výuce není to pravé ořechové. K výuce se používají pomůcky. ;-D

0/−2
3.7.2017 8:09

M27i84r50k61a 96S80v84o83j17t30k36o86v18á 3657618736184

No ona Vás právě metoda dle Hejného, naučí "spolehnout se na seba". Protože matematiku chápete, chápete její principy a ne jen, že se to naučíte vypočítat. A nechápu, když jste v matematice plaval, potřebujete aby v ní plavali i ostatní. Proč dětem nedopřát takovou výuku, která je povede k pochopení. Naše školství jde dost do háje, ale jsou lidé, kteří prvorepublikové metody budou obhajovat do roztrhání těla i když dnes pomalu přestávají fungovat.

+1/−1
3.7.2017 9:13

J48o25l24a85n58a 18B47r74z11y86b48o11h58a93t51á 9729759256

Je zajímavé, že vzdělanost upadá, když máme tolik nových metod výuky. ;-D

0/−2
3.7.2017 10:26

M13i61r77k42a 28S67v62o71j17t50k52o64v72á 3197398476644

podívejte se, na kolika školách probíhá klasická výuka a na kolika ty alternativní metody. Tedy ano, vzdělanost upadá, protože klasická frontální výuka už dnes moc nefunguje. Ale jak říkám, jsou rodiče, kteří chtějí aby jejich děti prošly stejným způsobem výuky, jako oni. A proč ne, já jsem zase zastánce toho, aby moje děti neprošly tím čím já. Měla jsem jedničky, mám vysokou školu, ale přesto si myslím, že mi škola příliš nedala a vlastně mě škola začala opravdu bavit až na vysoké. Třeba Vás jednou syn překvapí a své děti pošle jinou cestou než vy jste poslala jeho. A nebo naopak bude Váš příklad tolik dobrý, že jej bude opakovat.

+1/−1
3.7.2017 11:01

M65i33k31u18l47á74š 59L19é41v83y 5352225784631

Nepsal jsem že jsem v matice plaval standardně. Psal jsem že občas, dokud jsem se k tomu poctivě neposadil a nedoučil se to.Můj přístup byl totiž takový že obvykle jsem to pochopil na hodině a doma jsem se to už neučil, jenom vypočetl úkoly. Ale někdy, z času na čas jsem si k tomu musel sednout i doma.

A samozřejmě jste zcela mimo mísu pokud si myslíte že mám potřebu aby v matice ostatní plavali. To bych byl pěkně ujetý. Jenom jsem zpochybnil zda je to ideální metoda. Ale jiný diskutující mne upozornil, že tato metoda se učí pouze na ZŠ a ne na střední

0/0
3.7.2017 22:40

M21i91r61e10k 94G74a30j56e60r 5231506669930

To je neuveritelne, ze lide z Cermatu, kteri tenhle zaver vypustili do medii, logicky nemysli a misto toho mysli jen politicky. Prectete si to jeste jednou: "Rychecký zároveň upozorňuje, že jde o odhad, neboť všechny děti dělaly test z matematiky dvakrát a zatímco u „Hejného dětí“ společnost H-Mat zaznamenala jejich lepší výsledek, u ostatních dětí od Cermatu zjistila jen jejich výsledek u druhého testu." Takze „Hejného dětí“ byly testovany jinak (pro ne vyhodneji), nez ostatni !

+5/−1
2.7.2017 16:27

J19a38n76a 19V62a93n38k27o51v66a 5775375118670

Ale nebyly testovány jinak, každé dítě mohlo dělat test dvakrát. Jenže autoři nemají podklady a tak srovnávají hrušky a jablka. Pokud mají výsledky z 2. testu pro běžné školy, tak měli vzít čísla z druhého termínu i pro děti učené Hejného metodou. Navíc tipuji, že by je na rodičích vyprosili, těch dětí je dle autorů jen stovka. Takže asi lenost autorů nebo co? Manipulace s daty - firmě H-MAT bych už nevěřila z analýz nic, nebo jen po podrobné kontrole zdrojových dat.

+2/0
2.7.2017 18:49

M11i43r42e50k 92G53a38j60e12r 5721236639270

Vaše řešení je logické a správné a zajisté napadlo i lidi z Cermatu. Ti měli i potřebná data. Jediný důvod, který asi měli, že to tak neudělali, bude ten, že by jim to nevyšlo tak, jak chtěli.

+3/0
3.7.2017 2:03

P18e14t20r80a 51H52o64d31o42v31á 4319411835609

Tak Cermatu zrovna tohle je asi celkem fuk.

0/−1
3.7.2017 6:47

Š22i54m24o33n 97Č37u73d85a 8238209307956

Takže oni vzali ony "Hajného" děti, nechali je napsat dva testy a vybrali si z tech dvou ten lepší. U všech ostatních si nevybrali ten lepší, vybrali si jeden, náhodně.

Potom tvrdí, že Hajný vede. Při takovém podvodu vést o 12% znamená, že asi při objektivním posouzení dopadnou podstatně hůře.

+3/−1
2.7.2017 15:55

M37i43r16e65k 62G55a45j85e33r 5171696249340

Presne. Pracovnici Cermatu by s touhle logikou neudelali ani testy na druhy stupen ZŠ.

+4/0
2.7.2017 16:29
Foto

B72o78h35u78m22i11l 65P41r41o83c45h78á73z85k89a 9402939934890

Aktivita je na straně žáků... tím je řečeno vše. Frontální výuce totiž odzvonilo už dávno.

+1/−6
2.7.2017 14:56

J83o23l19a58n64a 79B75r85z55y60b53o51h39a88t60á 9289119936

Jen tak nějak nechápu, proč naši studenti dopadají ve srovnání s jinými zeměmi v matematice stále hůře, když výuka je stále progresivnější. :-D

+8/−1
2.7.2017 15:06

M73i22r53e87k 63G53a96j37e91r 5751646149900

A take dopadaji v matematice stále hůře ve srovnani s dobou pred 20 lety.

+2/−1
2.7.2017 16:31

J38o27l85a11n24a 23B24r55z13y36b55o15h87a89t53á 9569279546

Protože se neučí. Memorování a domácí příprava je tak out. :-(

+2/−1
2.7.2017 16:41

J50o11l29a68n22a 30B72r13z20y80b63o31h36a64t37á 9739469146

Petruško, to co jsem napsala je pravda. :-)

0/−1
3.7.2017 8:08

H55e89l46e65n47a 98K73a10v50k19o46v90á 5686463190876

Jsou tací žáci,kteří pro matematiků mají nadání,a jsou žáci, kteři ji zvládají pomaleji a s obtížemi. A pochybuji, že jakékoliv výukové metody tuto letou zkušenost výrazně změní!!

+4/−2
2.7.2017 14:24

T65o42m12á92š 50T51a92t54í91č83e61k 5340252810798

A potom jsou ještě ty dlouholeté zkušenosti, podle nichž ti nadaní studují a ti, kteří to zvládají pomaleji a s obtížemi, pracují rukama, úsměvy či mluvením. Což je koneckonců taky baví a naplní.

+4/0
2.7.2017 14:43

R71a53d63i13m 96P90o73l63á47š48e84k 9686393959619

A pokud musí na škole pracovat v týmu, tak ten nadaný udělá většinu a ti ostatní to pak jen opíšou.

+2/−1
2.7.2017 17:18
Foto

P27a93t84r23i20k 73C40h81r24z 4398509212479

Na výuce VELMI záleží. A je jedno, jestli je to matematika, nebo třeba jazyk. Nadání zcela jistě pomůže, ale není samospasitelné.

+3/0
2.7.2017 17:36

J49o50l35a29n19a 36B85r35z18y38b50o48h63a16t82á 9129809396

Twl, tak postupem četby se v článku dozvíme, že vlastně ani nevíme, jestli jsou ty děti lepší než ostatní. Možná jsou i horší, ale jak se dá něčemu přívlastek alternativní, tak je to automaticky lepší. :-D

+6/−1
2.7.2017 14:04

J59o87s26e59f 57N96i87k30l 7408704481737

...náš konzumní způsob života ubijí většině ducha, vede k pohodlnosti, zahálce, upřednostňuje materiální potřeby nad ostatní, využívá hlouposti některých...:-)

0/−1
2.7.2017 13:46

V55l79a36s23t96i22m64i58l 12Š20t36e54c88h52e46r 1585135899385

Úroveň vzdělání současných dětí je katastrofa.Ty,co dříve s bídou zvládly střední jsou dnes na vysoké a ty,co dříve končily na učňácích jsou dnes na střední.Středoškolák neumí často ani ukázat,kde je Belgie a jestli je v EU.Na základní je to samý dyslektik,dysgrafik a já nevím,co ještě.Dříve se řeklo,že je blbej a šel do učení a dnes řeknou,že je nemocný a chtějí z něj mít inženýra.:-)

+9/−2
2.7.2017 13:18

R11a84d78i62m 93S86i91m52u47n98e78k 2640460606614

je sice pravda, že ty co dříve zvládly střední jsou na vysoké, na druhou stranu to nic neukazuje o vzdělání dětí jako celku.. když vezmu medián dřív a nyní, tak si myslím, že to určitě není horší.. už jeno z podstaty věci, že dnes je daleko více možností si informace získat sám

+1/−2
2.7.2017 13:28

T57o24m34á66š 93T28a53t78í28č33e42k 5370172210488

Optimista je špatně informovaný pesimista. Ze sportu to známe a nikdo proti tomu sluníčkářsky neprotestuje: nejlepší jsou ti, kteří tvrdě dřou a jsou vytříděni podle schopností. A dnes se tady někdo ohání Wikipedií, která svojí možností použití prostě úroveň vzdělanosti nezvedá.

+2/−1
2.7.2017 13:32

R84a40d12i69m 63S93i91m85u48n31e53k 2730640786464

připadá mi to trochu nesourodé a nepříliš relevantní

+2/−1
2.7.2017 13:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.