Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Policie stíhá přes sto lékařů: brali úplatky za předpis léků

Detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu vyšetřují podle zjištění MF DNES obří kauzu korupce lékařů. Za podplácení a přijetí úplatku stíhají sto osmdesát lidí. Obvinění lékaři si během let mohli podle policie přijít na desetitisíce, klidně ale také až na dva miliony korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P30a63v36e98l 62K58o80v68á56ř 2784193381619

To jen potvrzuje - jednak moji teorii a jednak životní zkušenost: dva lokály, jeden plný inženýrů, doktorů, právníků, učitelů, manažerů, a všemožných intošů, druhý obsazený zedníky, šoféry, truhláři, popeláři, instalatéry a jinými dělňasy, pokud to někoho zajímá, statisticky přijde k tomu, že procento lumpů v každé té sociální skupině, je stejné.... samozřejmě ve vztahu k té které profesi.

0/0
15.6.2017 20:49

I95v77o 94N89o24v49á34k 3721268426506

Ty záměny v lékárnách jste popsal pěkně. Je tu ještě jedna povedená :-/ varianta: Nová úhradová vyhláška [>-] změní hitparádu léků a: 1) lékárny na to ještě nezareagovaly a tak mají hafo těch dnes už nehrazených - tedy s doplatky;-(; 2) nemají nově stanovený lék, který je z větší části hrazen zdrav . pojišťovnami;-€. To je pak ještě povedenější situace. A ta nastává vinou [>-] MZdr.ČR a SUKL-u docela často!! Dobré téma pro novinářskou soudničku a návod expertů (i policejních) jak podnikat v tomhle segmentu. :-P Nevím, kdo by pak ty léky na předpis prodával Rv Skoro to může vyústit v defenestraci, kdy sposta poradců našich zákonodárců by měla LETĚT, LETĚT, LETĚT a LETĚT hodně daleko V.

+1/0
15.6.2017 12:32

J22o67s92e16f 17Š16o41l51t96e10s 8394268930903

Jsem velice zvedavy, jestlo to bude mit nejaky vystup. Vsichni tu pisi, jako by uz byli odsouzeni. Podle me to nikam nepovede a vysumi to.

+1/−1
15.6.2017 7:35

J31a38n15a 87B42e67r86k57o81v46á 6393109166773

Léta to tak je a nikdo z policistů, státních zástupců nechodí k lékaři ? To by přece museli vidět na vlastní oči.

+2/−1
14.6.2017 12:11

R68o48l51a80n39d62o 81A30r18i68a11s 7638719117320

o by "viděli na vlastní oči"?

+1/0
14.6.2017 15:46

J29a54r80o93m60í96r 54Š43r50á87m37e61k 3797986157582

Znáte jediného policistu nebo státního zástupce, který by poznal, že jemu předepsaná terapie byla dražší, než bylo nezbytně nutné - a že se tak děje systematicky ve prospěch konkrétní farmaceutické firmy? (Právě o to totiž tady velmi pravděpodobně šlo)

+3/−1
14.6.2017 17:58

B35o68h12u50m89í32r 70Š76i52m19e91k 3741330674344

Lékař rozhodně nepředepisuje dražší léky pro VZP, protože by to VZP zaplatil na pokutách nazývaných "regulační mechanismy"!

0/0
11.8.2017 10:31

B98e85n 92P19a45v16k80a 1617963747871

Tak to bychom měli doktory z krku. Příště si dojdeme třeba pro pekaře.

+5/0
14.6.2017 10:57

R54o35l95a21n92d92o 55A87r11i57a22s 7748639267130

Ano, "psovi psí smrt", fascinuje mě odsuzující charakter článku a naprostý výsměch tomu, kdo skutečně ve velkém určuje jaké léky nakonec pacient dostane. Ale vše má svůj účel , budou volby , vystoupí velký ANDY a se sáčkem koblih vysvětlí spravedlivě naštvaným občanům, jak to vezme správně do rukou.. :-D

+5/−1
14.6.2017 11:09

J89a71r88o29m12í33r 58Š23r13á92m54e98k 3297646267332

Vzhledem k tomu, z jaké strany jste vzešel, byste měl raději mlčet.

+1/0
14.6.2017 17:49

J94o69s38e34f 94Š87o97l82t95e63s 8394748770203

Stranicka prislusnost je ted uz zase vec pro kadrovaky?

0/−1
15.6.2017 7:36

J83a45r95o69m52í63r 58Š17r12á97m34e33k 3717626797882

Obecně ne, ale když je někdo z rodné strany doc. Hegera, který v pozici ministra zdravotnictví svým populismem dost výrazně přispěl k tomu, že na dveře klepe kolaps zdravotnictví, je jeho snaha tvářit se, že mu jde o zdravotnictví, přinejmenším pokrytecká.

0/0
15.6.2017 13:07

P62e43t12r 38F57i58a39l31a 9423606463933

Tak nějak, akorát pekaři naštěstí jsou zatím stranou zájmu útočných diskutérů.

Možná to před nimi budou zemědělci (nikoho nezajímá, že čeští mají mnohem menší dotace než v jiných zemích EU), také železničáři (jak prý nezopdpovědně nestavějí silniční nadjezdy, aby se řidiči nemuseli zajímat o červenou na přejezdech), taxikáři (všichni prý jen jezdí z letiště, kde mohou zákazníky okrádat)....

0/0
14.6.2017 11:22

R41o14l49a62n58d73o 27A75r87i44a29s 7298639517160

Všeci kradnů! Chléb a hry! Už mi jen chybí dopisy kolektivů... Je mi na zvracení ze soudruhů policistů, kteří si dělají PR (nikoli jen v případě zmíněné kauzy) a pouštějí pisálkům živé spisy , aby rozsudek mezi dělným lidem padnul dříve, než se vůbec uzavře vyšetřování.

+4/0
14.6.2017 11:26

J79i27r91i 88D72o59m33i11n59i85k 1251768811170

Když mne můj obchodní partner pozve na návštěvu a zaplatí mi veškeré výdaje včetně ubytování a letenky, je to úplatek ? A když farmaceutická firma pozve doktory na seminář o svém novém léku a také uhradí veškeré náklady, je to úplatek? A když taková firma vyvěsí v čekárně leták na tento svůj produkt a doktor tento lék nabídne pacientovi, je to úplatek?

+5/−2
14.6.2017 10:46

R48o20l23a42n25d55o 65A14r92i29a32s 7108309247440

Pouze technická poznámka, z principu nelze ze zákona zveřejnit KDEKOLI JAKOUKOLI reklamu na lék, který je hrazen z prostředků zdravotního pojištění, výjimka povolená regulátorem je povolená na vakcinace (což je poměrně absurdní situace). Propagace léčiv , zaměřená na laickou veřejnost je povolená pouze u OTC (volně prodejných) léčiv.

+2/0
14.6.2017 10:51

J66i23r92i 38D39o75m78i36n79i29k 1111518401890

Souhlasím, to jsem nedomyslel. Nicméně na podstatě nic nemění

+1/0
14.6.2017 10:54

L38u57d23v41í60k 21G62a21j79d52o38š72í64k 2715363844792

Ale tohle se nikde nezveřejňuje.

+2/0
14.6.2017 11:28

R40o10l11a38n70d80o 19A67r23i20a79s 7468629877740

právě!

+1/0
14.6.2017 11:48

J46i13r51i 87D42o70m71i11n12i16k 1121408261580

Doplním - když vám firma dá za nákup jejich produktu, např. tabletu k tomuto jako dárek paměťovou kartu zdarma, je to úplatek ? A nebo suprmarket vá dá v akci zdarma k vánočce zdarma druhou ? Atd. atd.atd.....

+3/−1
14.6.2017 10:52

B32e50n 62P25a57v73k66a 1607583377561

Jasný úplatek! Tu vánočku zavřít a tu druhou taky!;-O

+2/0
14.6.2017 10:54

L83u69k78á11š 93M96a69r72e90d20a 6761954897808

Abyhc vam odpovedel stupne - ne, ne, ne, ne, ne.

Kdyz vam farmaceuticka firma poskytne cokoli vyhodneho, proto abyste predepisoval jeji leky na ukor ostatnich, ktere jsou hrazeny pojistovnou tak to uplatek je.

Kdyz firma poksytne politikovi pametovu kratu zdarma proto aby pro nejakeho jineho urednika poridil tablet z penez statu tak to uplatke je.

Zcela vma vynika princip uplatku - tedy je to jakakoli vyhoda pro nekoho kdo rozhoduje o toku cizich penez. Coz je presne tento pripad.

+1/−1
14.6.2017 11:00

J38a51r67o39s66l69a77v 13H64o82l92e31č24e22k 7342599876391

a co kdyz da firma penize lekarnikovi, aby vydal jeji lek? to same a vida, najednou to uplatek neni. je to obchodni bonus.

+4/0
14.6.2017 11:02

R84o37l82a42n25d26o 42A36r11i46a28s 7878599587520

Tak milý Lukáši, když pominu, že se to prakticky neděje, copak si myslíte o tom, když pojišťovan určuje lékaři "Aby předepisovali pojišťovnou určené léky na úkor ostatních , hrazených /stejnou částkou/" :-D?

A copak si myslíte o tom, když totéž určuje lékařům velká nemocnice a jsou pod hrozbou finančních sankcí nuceni k tomu, že smí předepisovat jen konkrétní lék s dovětkem "nezaměňovat"?

Copak si o tom myslíte Lukáši? Odpovíte?

+4/0
14.6.2017 11:13

B48o60h82u84m31í17r 69Š26i27m10e11k 3961380244764

Jo, úplatky na VZP a ministerstvu zdravotnictví NEJSOU úplatky!

:-)

0/0
11.8.2017 10:58

L50u76d96v51í46k 11G50a53j24d84o95š50í53k 2455753634462

Pane Maredo, ale lékař nerozhoduje o toku cizích peněz, protože nějaký lék by pacientovi musel předepsat stejně. A protože je vázán limity na léky, nejde ani o účelové prodražování léčby.

+5/0
14.6.2017 11:15

J73a42r63o63m81í20r 37Š56r98á15m74e72k 3977976427352

Limity efektivně fungují v případě abmulancí jednoho či dvou lékařů. Tam dokonce poměrně často "fungují" tak, že lékař tu a tam vlastně doplácí péči ze svého (neproplacená terapie...). V případě, že jde např. o nemocnici nebo třeba o velké ambulantní zařízení vystupující jako jeden hráč při jednání s pojišťovnou je situace jiná, lékař na vedoucím postu má prostor pro ovlivnění volby terapie svými podřízenými tak, aby současně plnil zadání uplácejícího i aby to nebylo nápadné pojišťovně a případně nejvyššímu vedení (pokud v tom nejede také).

+1/0
14.6.2017 18:03
Foto

M13i17l14a21n 18S80o54u95š24e80k 9446777921832

Když on pacient není kus nějakého předmětu. Je to nemocný člověk, který se spoléhá na to, že mu lékař naordinuje léky jednak účinné a jednak pokud možno s žádným nebo nížším doplatkem (ne vždy je doplatek rozhodující, samozřejmě). Pacient důvěřuje svému lékaři a ten jeho důvěru zneužívá ve svůj prospěch, když ordinuje medikamenty, u kterých ví, že za ně dostane speciální odměnu, prémii, či chcete-li úplatek. Lékař se tedy nerozhoduje podle potřeb pacienta, který je na něm závislý, ale podle svých hmotných potřeb. Přitom jen málokdo je schopen nabídnout různé stejně účinné varianty, aby si pacient vybral. Ani tak ale pacient v 99% neví a dá na radu lékaře. Pane Dominiku, lidé nejsou kusy nářadí, věci na krámě, či jiné prodejné artikly. jsou to živé osoby trpící nějakým problémem a spoléhají na svého lékaře. Nezaměňujte neustále lidi za jakési tržní produkty.

+1/−1
14.6.2017 13:00

B29o75h55u64m30í74r 77Š12i17m22e43k 3691350734934

Jestliže lékař ordinuje špičkové léky a dostane za to provizi, pak má pacient optimální léčbu a lékař kompenzaci nesmyslných pokut VZP za to, že píše léky!

0/0
11.8.2017 11:03

J54a18r19o32m51í55r 13Š50r59á38m69e31k 3547816367232

A pokud váš obchodní partner podobným způsobem opečovává vašeho zaměstnance zmocněného disponovat prostředky vaší firmy v naději, že následný obchod bude více výhodný pro vašeho obchodního parntera, než by bylo nezbytně nutné, případně dokonce přislíbí další benefity, pokud bude výsledný obchod méně výhodný pro vás, bude to úplatek? Soudě podle vašich sugestivních otázek se domníváte, že nikoliv. Přesto bych řekl, že většina firem by to za korupci pokládala...

0/−1
14.6.2017 17:56

B22o74h63u36m81í88r 77Š31i85m70e81k 3421350184114

Pokud by to bylo, jak Vy tvrdíte, platil by lékař pokuty VZP!

0/0
11.8.2017 11:05

B67o21h36u88m17í50r 33Š83i74m95e33k 3101600794244

?!

0/0
11.8.2017 11:05

B49o41h85u67m60í43r 21Š61i28m89e80k 3361430734334

Méně výhodný obchod pro VZP si lékař nedovolí, protože by za to platil VZP pokuty!

0/0
11.8.2017 11:07

R27o78b76i95n 43M22a53y24e24r 7863338679239

Co furt máte s těmi úplatky, když někdo dělá něco nad rámec svých pracovních povinností, zadarmo to dělat nebude, ne? Kde bychom byli, vy komouši?

+4/−1
14.6.2017 10:45

J12i96ř23í 81V96o85n19d12r27á85č75e25k 5106594920774

Mohl byste mi osvětlit, co u živnostníka rozumíte pod pojmem "pracovní povinnosti" a nad jejich rámec, nekomouši?

+1/−1
14.6.2017 10:53

R54o31l43a12n47d62o 59A75r43i10a47s 7528979727230

PLatba za preskripci v podstatě neexistuje, naprostá většina lékařů preferuje nákladovou položku. KAždá uzávěrka pro pojišťovnu je boj a lékař je pojišťovnou tlačen k tomu, aby pokud možno léčil co nejlevněji, nebo nejlépe vůbec.. Nicméně mě baví číst diskusi a srovnávat to s reálným stavem , kdy lékárny "přerazí" bez uzardění indikovaný lék, na takový, který je pro ně nejvýhodnější (Což je z medicínského hlediska v mnohých případech prasárna), kdy nemají problém vzít recept s kombinovaným přípravkem a místo něj vydat dva jiné léky jednotlivých subkomponent, kdy nemají problém vydat místo léku s řízeným uvolňováním "rychlou formu" etc.

Je zábavné to srovnávat s realitou, kdy pojišťovna doporučuje, s jakým konkrétním lékem by mělo být léčeno (třebaže je úhrada naprosto srovnatelná s konkurenty) , přičemž takový lék často není pro pacienta nejvýhodnější..

A je zábavné sledovat, že seznam léků doporučovaných pojišťovnou se velice rychle mění. Osobně si nedokáži představit, že by člověk v ordinaci pacinetovi při každé návštěvě zaměňoval s čistým svědomím například chronicky užívaná antihypertenziva (I když, dědoušek dostane v síťové lékárně slevovou kartičku a s vidinou ušetřené pětikoruny by si nechal lék zaměnit i za sušený jetel)

+7/0
14.6.2017 10:26

Z46d28e34n38ě60k 75Š77m39e30r91d36a 6410691741780

Chci se Vás zeptat, co konkrétně myslíte touto větou (případně uveďte konkrétní situaci):

... kdy lékárny "přerazí" bez uzardění indikovaný lék, na takový, který je pro ně nejvýhodnější (Což je z medicínského hlediska v mnohých případech prasárna).

+1/−1
14.6.2017 11:09

R57o45l37a23n63d92o 54A22r91i68a93s 7748299467190

tím myslím běžný jev, kdy pacient dostane recept na lék A a typicky řetězcová korporátní lékárna vydá lek B, který řetězec sám vyrábí...(Takřka vždy se jedná o výrobně nejlevnější supergenerika). Podotýkám, že někdy dochází i k situacím, kdy pacient nedostane ani genericky ekvivalentní léčivo.

bez zajímavosti není ani fakt, že vzhledem k našim zákonům je jediným , kdo může na tento stav vznést stížnost a iniciovat penalizaci takového jednání pouze a jen pacient.

+3/0
14.6.2017 11:18

R75o11l79a42n77d52o 85A23r74i53a26s 7698669337180

celá situace je o to veselejší, že takto vydaná léčiva bývají někdy úhradově dražší, než to co předepsal lékař... Ale to stále není pointa, za čas následuje výhružný dopis lékaři, za to, že "Přestřelil náklady" a pokud lékař doloží pojišťovně na příkladech , že lékárnou zaměněný lék, ani neindikoval, pojišťovna jejj požádá, aby projel všechny své preskripce a toto doložil. Což je fakt k zblití. Ale je to vlastně bežná praxe, lékař tráví i celé dny nad exelovými sestavami aby prokázal nepřesnosti a chyby pojišťovny. Jen pro pobavení, mnohé podklady dodané pojišťovnami se nezřídka liší proti realitě o řád. (!).. Rozumím i tomu, že řada starších lékařů prostě nemá benzín na to, hledat jehly v kupce sena a na situai zcela zrezignují..

+3/0
14.6.2017 11:24

B41o67h49u12m40í71r 73Š49i36m85e32k 3631400824474

Bohužel, je to běžné, že pojišťovny neproplácejí lékařům zdravotní péči v plné výši! A navíc je pak jednodušší lék pacientovi nenapsat, že hodiny trávit s elaborátem, proč musela být útrata VZP vyšší!

0/0
11.8.2017 11:13

Z83d19e44n54ě72k 88Š31m93e73r98d24a 6660841371500

Díky za odpověď.

Abych navázal na Váš komentář, tak pacient je téměř vždy v pozici, kdy nemá absolutně dostatek informací, aby mohl vznést nějakou námitku.

+1/0
14.6.2017 11:31

R27o11l94a32n12d69o 66A86r77i68a72s 7698179687380

Rádo se stalo, bohužel máte naprostou pravdu, jen se snažím glosovat jako profesionál celou situaci, která je pro mě v konsekvencích reality, kterou popisuji, naprosto absurdní...

+1/0
14.6.2017 11:36

Z25u10z90a21n22a 43T31i82c24h72á 4868946600793

Děkuji za Vaše příspěvky s pohledem na věc z druhé strany. A ráda bych se Vás zeptala - je možné, že mi soukromá doktorka cíleně předepisuje léky s vysokým doplatkem? Bylo by jí to k něčemu? S doktorkou jsem jinak celkem spokojená, tak jí nechci přisuzovat nic zlého, jen už mi to začíná připadat podezřelé. Děkuji.

+1/0
14.6.2017 13:58

R46o97l74a35n68d10o 93A23r22i80a52s 7618179747860

Díky za dotaz, po pravdě, osobně nesleduji ceny léků, jen občas mi dá lékárna echo, u kterých kvalitních léků jsou bez doplatků,mnozí distributoři si snižují marže, aby snížili doplatek, pokud Vás zajímá reálný stav, stačí rozkliknout stránky SUKLU a vyhledat konkrétní lék, v drtivé je li hrazen z prostředků ZP ve většině zjistíte

a) skutečnou cenu - z té se laikovi často zastaví srdce

b) úhradu ZP

z rozdílu zjistíte jaký je teoreticky doplatek. Pokud se na to občas podívám, jsem překvapený z toho, že reálný dopaltek je zlomkový, proti teoretickému.

K Vašemu dotazu - možná se chovám podobně, preferuji originály (ne vždy , ale většinou), které jsou někdy s vyšším doplatkem. Proč? Protože na nich prostě pacienti lépe drží - mám s nimi lepší klinickou zkušenost. Druhý důvod je ten, že u řady chronický indikovaných léků se snažíte u pacienta nastavit určité, jemu nejefektivnější ekvilibrium, víte, že záměna za jiný lék se stejnou účinnou látkou pacienty většinou "rozhoupe", preferujete proto lék, u kterého víte, že tady bude i delší dobu - co doktora nejvíc naštve, je skutečnost, když se mu ordinace zaplní pacienty, kteří se zhoršili jen proto , že má jejich lék výpadek, nebo protože lokální zastoupení skončilo. Nezatrhávám ale pacientovi většinou "nezaměňovat" , pokud by chtěl něco levnějšího, v lékárně mu automaticky nabídnnou generikum. BTW. originální firmy jsou tak extrémně etické, tj. nemůžete od nich nic očekávat, ani zmíněnou propisku.

Pro pobavení - prefrence originálů je typická z důvodů zřejmých typicky u německého pacienta, bez ohledu na to, zda se živí lopatou, nebo je akademik. Proto z ČR míří extrémní toky reexportů originálních léčiv do SRN, němec prostě generikum nechce. Německé pojišťovny dokonce vydávají výroční zprávy a bonifikují zdravotnická zařízení, která léčí z reexportovaných léčiv. Side effect je pro nás negativní v tom, že originálním výrobcům se právem nelíbí.reexporty, protože jim kazí německý trh

+1/0
14.6.2017 16:19

R84o20l62a30n13d90o 54A38r69i37a58s 7168879617100

A tak , když jim dojde trpělivost, zavřou kohouty a léky u nás nejsou.. Důvodem je tedy přemrštěná regulace cen v ČR (Máme nejnižší ceny léčiv v EU)

Ještě poslední důvod - řadu let jsem pracoval i jako vědeckovýzkumný pracovník ve farmabyznysu, pro originální i generické firmy. Z objektivních důvodů preferuji originály , jakkoli naleznete i mezi generiky kvalitní léčiva

0/0
14.6.2017 16:21

Z28u54z93a10n81a 17T92i33c19h93á 4138556100953

Děkuji za odpověď. Nejsem mezi těmi pacienty, co si raději koupí 20. pár bot nebo platí léčbu psovi a pak se hádají s lékaři o 30 Kč, protože si přeci platí pojištění, šlo mi především o situace jako "tak zkusíme tohle a když to nepomůže, tak něco jiného" a to "tohle" je pak 2x sáček s jednou dávkou rozpustného léku do pití za bezmála 400 Kč. A následuje další zkoušení... Zdali se jedná o generika či ne jsem nezkoumala, asi bych měla, děkuju za upozornění. Zrovna tak chápu, že dlouhodobé či chronické potíže se léčí většinou pokus-omyl a těžko říci, co se vyřeší, zvláště u pacienta s psychickými problémy, které s sebou samozřejmě nesou i nevyzpytatelné projevy na těle a náročnější léčbu byť jen rýmy. Ale v současnosti už si s manželem, protože jsme ač mladí, tak pořád po doktorech, připadáme jak důchodci, a holt i ty položky za léky musíme čím dál tím víc řešit.

0/0
14.6.2017 17:09

Z97u10z61a78n31a 17Č97e98k20a49l27o25v93á 1827794401395

Ješiš to se tak krásně čte, když tomu někdo rozumí a neplácá populistické hovadiny! Díky, doktore, vaše monitorka studie;-)

0/0
14.6.2017 17:03

B66o63h15u91m89í60r 87Š29i92m84e38k 3541370794814

Ad Zuzana Tichá o vysokých doplatcích:

Většinou za to vděčíte SUKLu a VZP. Ale může se stát, že lékař nestačí registrovat stále se měnící výše doplatků. A viděl jsem i to, že lékař opakovaně doplácející zdravotní péči svým pacientům, začal předepisovat léky s nejvyššími doplatky. Bohužel!

:-)

0/0
11.8.2017 11:19

Z60u35z24a37n61a 18Č87e10k30a96l47o94v10á 1717674751175

Pacient vždy může trvat na tom, že chce přesně to, co mu napsal doktor. Žádné "to stejné, ale levnější". Osobně chci už u doktora originál. "Ale to budete mít drahé!" To mě nezajímá. Originál si na netu dle účinné látky najdete hned.

0/0
14.6.2017 17:01

B24o21h33u24m69í39r 43Š93i68m88e69k 3281780154344

Ad Šmerda:

Jenže za chyby pacienta je pokutován jeho ošetřující lékař!

0/0
11.8.2017 11:15





Najdete na iDNES.cz