Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo mířící do Prahy mělo potíže, odlet se zpozdil o devadesát minut

Letadlo společnosti SmartWings, které mířilo v neděli z Madridu do Prahy, se potýkalo s problémy. Při odletu se zdrželo téměř 90 minut, protože se stroji nepovedlo spustit motory. Podle mluvčí společnosti Travel Service Vladimíry Dufkové letoun stál s otevřenými dveřmi na stojánce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K64a73t94e19ř71i56n45a 55M91e41r96t58o16v71á 1553497185301

"Titulkar je debil a my mu na to skocili" me velmi pobavilo!Je to velmi vystizna formulace. :-)

0/0
13.6.2017 15:41

M56i63r80o30s45l29a96v 50K72o57n77e10c83n54y 2289911976428

TVS zrovna nemusím, ale obviňovat je nyní, že za to mohl jejich tryskáč, je scestné.. Popravdě se nic moc nestalo, to můžou za chvíli psát i to, že měl vlak zpoždění kvůli výluce nebo že spadl strom na koleje...

0/0
12.6.2017 13:04

K89a96r11e34l 39L41a25n97g43r 2862857660368

A kdo za to mohl podle vas? S funkcnim APU by nahodil motory i klimu.

0/0
12.6.2017 13:21

M49i90r44o38s76l13a44v 38Š75i21p31u83l86a 7765902571519

Tak a redaktor je mesiac bez premii...:-)

0/0
12.6.2017 10:26

I39v23a 73K23n58i20z28k31o33v49a 1150475845209

No a co jako,tohle se stava dnes a denne.Ja priletela pred dvema tydny z Milana o ctyri hodiny pozdeji a nikde se o tom nepsalo.;-D

+2/0
12.6.2017 10:21

G63a16b31r37i19e48l 26H51o87r63t14e24n 9841799503514

Zjevně nejste "redaktor iDNES.cz Jan Daněk, který zmíněnou linkou cestoval".:-)

+1/0
12.6.2017 10:23

J63á34n 49B90a56d71i91o23v90s79k25ý 2169524626386

S rodinkou jsme letěli na Mallorku s Travelservis v čase opravy runwaye na letišti VH a zpoždění bylo 2x 120 minut a nikdo o tom nepsal... Celé to bylo jen takové "chytré řešení" jak obejít zákaz nočních letů a já jsem s dítětem musel uprostřed noci trávil 2x4 hodiny na letišti... Když jsem se dovolil letušky zeptat jestli někdy letí načas tak mi řekla abych příště jel autobusem... Skončil jsem v kokpite aby pilot posoudil jestli jsem bezpečnostní hrozba. Naštěstí chlapi byli normální.

+1/0
12.6.2017 10:14

O89n89d11r67e77j 65K49u81r18c 7357877340205

Určitě by vás jako bezpečnostní hrozbu posuzovali v kokpitu 8-o;-D;-DR^

+1/0
12.6.2017 12:00

R43a35i48n80e81r 85E79l96l92e62d90e23r 2183463389336

Bolsaja technika !

0/−1
12.6.2017 9:43

P19e97t35r 34M23i34c83h21a71l 2840244521412

SW ale s ruskými vergly nelétá. Navíc to nebyl problém letadla.

0/−1
12.6.2017 9:45

R65a68i46n81e13r 56E54l76l35e70d76e57r 2923953479766

Nemyslim letadlo, ale spanelsky bordel !

0/−1
12.6.2017 10:08

P63e57t12r 52M84i26c89h98a85l 2940184501362

A tam je ruského co?

0/0
12.6.2017 13:20

M18o96j71m37í65r 37M92o53t41y14č88k82a 3562835364570

No, každé letadlo má APU které slouží k zabezpečení chodu klimatizace a zásobování letadla elektrickou energií když neběží hlavní motory.

Za to že nenahodili motory asi mohou španělé, ale jak je možné že měli problémy s klimatizací pokud měli funkční APU. A nebo neměli ??

0/0
12.6.2017 19:29

P75e29t38r 45M44i18c36h21a98l 2560494781472

Nevím, autor byl při psaní zmatený jak Goro před Tokiem.

0/0
12.6.2017 19:51

P95e18t48r 14M49i27c73h14a30l 2370674541322

To je zase bulvár až na půdu. Být šéfredaktorem, tak titulkáře vyhodím na hodinu a autora článku podmíněně.

+2/0
12.6.2017 9:40

M32a53r22c69e37l 41S62t50a19r75ý 9798154913109

tenhle blábol plný chyb a nesmyslů si fakt dovolíte vypustit v mainstreamovém mediu? lupo, lupo...

+1/0
12.6.2017 9:22

M69a59r37t19i87n 23Š16i45m94e50k 4780174658625

Tak na runwai dveře asi neotevřeli. Když se jim nedařilo nahodit ani motory, tak jedině že by je na runway někdo odtlačil :-)

+3/0
12.6.2017 9:13

P53e54t91r 70M90i21c84h81a97l 2390284171262

Redaktor iDnes na palubě ... :-)

+1/0
12.6.2017 9:41

M95i85l42o67š 97K56ř27e13p53e91l27k78a 6405262867578

Trabl servis, no ;-D

+1/0
12.6.2017 8:52

P70e89t30r 75M98i96c63h82a19l 2230804241862

Problém byl poněkud jinde. ... A to jsi asi neletel s Turkish.

+1/0
12.6.2017 9:43

J61a97r90o80s96l19a58v 62H81e79j59n48a 4587981629

„Posádka musela otevřít dveře přímo na ranveji"

Ještě že nemuseli otevřít dveře nepřímo za letu!

+3/0
12.6.2017 8:23

F90r59a93n96t33i37š48e96k 41R27o97c31h58o58v84a75n12s26k91ý 6930362978428

podle titulku jsem cekal nejaky vazny bezp. incident v podobe omylem otevrenych dveri tesne pred vzletem ci neco podobneho... ale nevadi, treba priste nekdo napise titulek jak se patri.

+5/0
12.6.2017 8:17

F17r38a94n87t20i70š36e49k 97R11o19c27h62o85v27a62n34s58k92ý 6490792218378

Tak urcite! Bylo potreba najit clanek dne, toto je prvni adept, titulkar je debil a my mu na to skocili... (PS: jiste to bude smazáno, protože pravda boli, a cenzori jsou prece kolegove)

+4/0
12.6.2017 8:16

J14a33n 94T83a46r42a16b67a 4466916279869

Trablservis si nepochybně zaslouží kritikumza spoustu různých "maličkostí", kterých se na cestujících dopouští. Ale přesně toto se mi stalo i u Emirates B777 před odletem do Prahy před ca 4 roky. Letadlo na ploše (tenhle DXB nešvar je dnes běžný i v případě A380 a 30 volných nástupních mostů), venku 41°C, v letadle 55°C, APU nefunkční, čekání na slot s otevřenými dveřmi 50minut, klimatizace začala, fungovat až někde nad Bahrajnem, tedy za 30 minut po vzletu.

+2/0
12.6.2017 8:14
Foto

J68a38r48o38m36í14r 76H10l29u49b40e31k 2886830624671

Myslím, že smart znamená chytrý, pokud se pletu opravte mne. Takže ta chytrá společnost měla najednou potíže. Ani se nedivím, jelikož rozumný člověk by si to do názvu nikdy nedal. Chytrý a rozumný je asi rozdíl.

+1/−5
12.6.2017 1:12

G45a43b58r62i94e11l 89H64o24r85t88e16n 9911439713354

I když ten článek psal diletant, je z něj zřejmé, že byl problém v obsluze stroje zvenčí, nikoliv v letadle či jeho provozovateli. Čili vozit se po přepravci je přibližně stejně inteligentní, jako nadávat výrobci vybitého smartphone v situaci, kdy ho nemůžete dobít, anžto vám doma nejde elektřina.:-/

+4/−2
12.6.2017 5:11

K45a97r57e33l 84L29a66n44g12r 2202177640918

Nefunkcni APU opravdu neni problem obsluhy zvenci, ale provozovatele letadla.

+4/−1
12.6.2017 6:32

G73a93b61r79i47e32l 13H43o63r90t67e48n 9821249493254

Odkud máte informaci, že mělo letadlo nefunkční APU? A když už budete v tom přemýšlení, proč si myslíte, že jsou na letištích pro letadla k dispozici pozemní zdroje energie, které se naprosto běžně využívají?

+1/0
12.6.2017 7:34

J70i17n85d76ř15i84c89h 35T38ů81m25a 1754232607848

Protože pozemní zdroje jsou ekonomičtější a ekologičtější. Což neznamená, že když není k dispozici., není možné spustit APU.

+1/0
12.6.2017 9:44

G92a35b72r50i91e36l 36H53o21r67t91e81n 9171899843124

Čili naprosto vylučujete, že mohly být akumulátory letadla prostě (třeba po delším čekání) vybité natolik, že se odlet bez GPU neobešel? Jste si jistý, že šlo o poruchu APU, a to na základě článku, podle kterého se dveře letadla otevíraly na ranveji?

+2/−1
12.6.2017 9:48

J15i27n29d41ř13i30c86h 85T88ů13m36a 1514642167608

Nic takového jsem netvrdil. Baterie je nepravděpodobná. Letoun má záložní baterii, takže by musely být vybité obě. Porucha APU to být mohla, ale mnohem pravděpodobnější je, že neměli dost paliva, aby nechali hodinu běžet APU. Snaha šetřit za každou cenu stojí (bohužel) za rozvojem nízkonákladovek.

Že jsou v článku zjevné nesmysly je jiná věc.

0/−1
12.6.2017 10:03

G29a12b16r73i22e19l 72H57o87r43t63e74n 9191239123824

To nemá cenu, vy si prostě vymýšlíte. Jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut, vy hodino - a nejspíš bylo na zemi mnohem déle. A tak dál...

0/−2
12.6.2017 10:13

J45i52n78d20ř58i93c29h 80T72ů48m86a 1604872107848

Napište konkrétně v čem si vymýšlím!!! Umíte jen osobní útoky, když nemáte argumenty. Na rozdíl od vás jsem takových situací zažil dost - v kokpitu letadla.

+1/−1
12.6.2017 10:26

G88a14b17r71i78e10l 26H72o92r41t68e40n 9961499543764

Vy: "neměli dost paliva, aby nechali hodinu běžet APU"

Já: "jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut"

Co jste v tom kokpitu dělal, pucoval okno? Nebo teď už piloti nemusí umět číst?

0/−3
12.6.2017 10:33

J72i85n30d89ř97i84c95h 12T34ů82m34a 1114722327218

Piloti toho umí mnohem víc než jen číst. Takže čekám, že mi najdete, kde v článku je věta "jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut"! Pak, kdo si tady vymýšlí (o urážkách nemluvě). Rv

0/0
12.6.2017 10:57

G69a86b58r73i70e12l 50H32o81r29t79e85n 9771889633314

Tak může jít samozřejmě o další chybnou informaci, ale vycházel jsem z věty "Při odletu se zdrželo téměř 90 minut, protože se stroji nepovedlo spustit motory."

Předpokládám, že odlet nezačne dřív, než je dokončeno nastupování cestujících, čili....

Jinak abych to uzavřel - vy jste došel k ZÁVĚRU, že za problémy může buď nefunkční APU, nebo snaha ušetřit.

Já se DOMNÍVÁM, že za problémy stojí nekompatibilní nebo nefunkční první GPU, kdy běžela v letadle klimatizace na baterky tak dlouho, až došla šťáva (někdy krátce před nastupováním cestujících), a protože na zálohu letadlo odletět nesmí (ani s nefunkčním APU) a její nahození se bere jako incident, posádka prostě čekala na připojení druhého GPU.

Mohu se mýlit.

Vy, zdá se, nikoliv...

0/0
12.6.2017 11:09

J41i27n70d23ř74i66c20h 85T13ů18m14a 1474952757258

Opravdu se mýlíte. Za prvé klimatizace nemůže jet na baterky. Za druhé, pokud nemám poozemní zdroj a lidi na palubě, klimatizaci vůbec nespouštím. Za třetí s vybitou baterii opravdu letoun nesmí letět, ale baterie se nenabije připojením GPU. Větě "a její nahození se bere jako incident" nerozumím vůbec.

Nevím, z čeho usuzujete, že si myslím, že se nemohu mýlit, protože jsem jasně napsal "považuji za nejpravděpodobnější" .

0/0
12.6.2017 11:20

G70a29b98r53i47e74l 83H74o32r63t48e70n 9281989273224

Pokud se APU přepne na záložní baterii, eviduje se to jako letecký incident (či jak se tomu říká, nemám "zkušenosti z kokpitu" - prostě se to musí ex-post vyšetřovat). O možnosti provozu klimatizace na APU jsem četl v souvislosti s "upečením" prostoru pro cestující díky dlouhému pobytu letadla na přímém slunci. Váš postoj beru od začátku vlákna tak, že jste si ho vybral bez ohledu na dostupné informace - tedy že se první GPU nepodařilo zprovoznit. A protože i aktuální verze článku hovoří o minimálně devadesáti minutách (hledejte "celou dobu", určitě to nebylo proto, že by piloti chtěli šetřit...

0/0
12.6.2017 11:42

J70i60n91d82ř12i18c46h 12T76ů72m70a 1614962127368

Špatně. To, že jim nepřipojili GPU je jedna věc. Občas se to stane (technické problémy, nedostatek GPU na letišti apod.) V tom případě mám možnost klimatizovat a napájet letoun pomocí APU. Ale pouze pokud na to mám dostatečnou rezervu paliva, protože ve výpočtu minimálního množství paliva se nepočítá s dlouhodobým použitím APU. A nízkonákladové aerolinky mají snahu nutit piloty létat právě na minimální předepsané množství. Kdyby kapitán hodinu (a déle) klimatizoval pomocí APU, dostal by se s palivem pod tuto hranici a nesměl by odstartovat bez dotankování. Což je drahá záležitost (také může zdržet odlet) a vedení by mu zcela jistě nepoděkovalo. Takže by tu situaci řešil právě tak, že by neklimatizoval, ale pouze větral.

P.S. Článek hovoří o "téměř devadesáti minutách" nikoli "minimálně".

+1/0
12.6.2017 12:01

G16a14b79r24i57e89l 19H83o66r42t94e90n 9201289483674

Píšu minimálně, protože mi připadá ze souvislostí evidentní, že se tam to letadlo neteleportovalo. Jinak poslední pokus - kapitán se spoléhal na to, že využije služeb letiště a dostane (patrně jako obvykle) k dispozici GPU. Dostal ho až se značným zpožděním.

Dle mého názoru je to jednoznačně chyba obsluhy zvenčí (tj. letiště), nikoliv kapitána... který riskoval maximálně zpoždění odletu. Prostě na rozdíl od vás nevidím v jeho chování naprosto žádné pochybení.

0/0
12.6.2017 12:16

J13i89n91d76ř44i82c41h 96T61ů81m95a 1754742137328

Nemáte vůbec představu o čem mluvíte. Funkce kapitána není jen pilotovat letadlo za letu. Musí řešit i problémové situace vzduchu i na zemí. Třeba když mu letiště neposkytne (nebo nemůže poskytnout) pozemní zdroj (což není nějak zvlášť neobvyklá situace).

Nemusí to vůbec být chyba místní obsluhy. Když se z provozních důvodů na letišti objeví více letadel, nebo mají nějaké zdroje poruchu, tak si je pozemní obsluha prostě nevymyslí. Takovou situaci musí být kapitán schopen řešit.

Ale také netvrdím, že to byla chyba kapitána. To bych musel znát řadu detailů. Proč letoun musel čekat na odlet, proč nepoužil APU, zda nebylo možné na tu dobu přemístit cestující do letištní haly, respektivě proč nenastupovali na palubu až chvíli před odletem, jaká byla situace na palubě, zda šlo pouze o diskomfort cestujících nebo už mohlo jít o ohrožení zdraví atd. Kapitán možná zvolil přijatelný kompromis. Nebo taky ne.

0/0
12.6.2017 16:09

K77a29r36e41l 66L47a83n68g31r 2602767350498

S funkcnim APU by nahodil motory bez potizi. Alespon si zjistete na co vse se pouziva. ;-)

+1/0
12.6.2017 12:40

G35a83b37r15i66e70l 14H35o91r33t71e82n 9621749933434

Rozumím. Vy prostě neděláte rozdíl mezi vybitým a nefunkčním telefonem.

0/0
12.6.2017 12:44

K69a45r60e73l 93L44a18n93g63r 2312927370268

APU neni baterie a na jeho nahozeni je v letadle energie vzdy.

0/0
12.6.2017 13:11

G67a70b39r88i55e51l 96H55o84r47t49e42n 9191359743804

APU je živeno akumulátory, pokud nejsou spuštěny motory, případně extra motor pro živení APU.

Nicméně pokud se domníváte, že letadlo odletělo z letiště s poškozeným APU, tak vás asi nemá smysl přesvědčovat o ničem.

0/0
12.6.2017 13:23

K92a28r28e81l 94L48a27n58g53r 2762497770878

Delate ze sebe dobreho klauna. Axuality power unit je proudovy motor co zasobuje letoun energii a stalcenym vzduchem nutnym pro rozbeh motoru bez vnejsiho zdroje.

0/0
12.6.2017 13:43

G64a97b37r43i98e97l 85H61o11r87t14e24n 9911839973214

Nejsem neomylný, na rozdíl od vás - měl jsem za to, že je ten motor před APU, tedy že jde o dva systémy. Čili dle vás odletěli s poškozeným APU. V článku se ale píše jen o připojení GPU, tedy nikoliv zdroje stlačeného vzduchu. Tak to asi nahodili klikou...

0/0
12.6.2017 13:53

K40a83r18e42l 23L70a13n74g55r 2312297530798

GPU potrebujete pro rozbeh kompresoru. Baterie ho neroztoci a navic je to na ne i zakazano.. Ne ze odleteli, letaji s vadnym APU.

0/0
12.6.2017 14:01

G45a77b12r29i66e30l 48H22o98r20t36e88n 9281909393244

http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/commercial/noise/baragas.html

Pokud tomu dobře rozumím, je na tom letišti zákaz užívání APU, pokud jsou k dispozici GPU. No nic, díky za objasnění některých termínů.:-)

0/0
12.6.2017 14:12

M66o13j64m29í47r 22M92o40t44y73č92k94a 3622875764780

Protože APU zajišťuje zdroj energie a chod klimatizace když neběží hlavní motory. Takže, pokud jim nešla klimatizace tak asi neběželo APU.

0/0
12.6.2017 19:33





Najdete na iDNES.cz