Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo mířící do Prahy mělo potíže, odlet se zpozdil o devadesát minut

Letadlo společnosti SmartWings, které mířilo v neděli z Madridu do Prahy, se potýkalo s problémy. Při odletu se zdrželo téměř 90 minut, protože se stroji nepovedlo spustit motory. Podle mluvčí společnosti Travel Service Vladimíry Dufkové letoun stál s otevřenými dveřmi na stojánce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K41a17t10e18ř17i50n85a 12M41e38r56t13o86v43á 1413277865931

"Titulkar je debil a my mu na to skocili" me velmi pobavilo!Je to velmi vystizna formulace. :-)

0/0
13.6.2017 15:41

M39i48r73o44s64l28a73v 41K17o46n23e35c70n90y 2199731976278

TVS zrovna nemusím, ale obviňovat je nyní, že za to mohl jejich tryskáč, je scestné.. Popravdě se nic moc nestalo, to můžou za chvíli psát i to, že měl vlak zpoždění kvůli výluce nebo že spadl strom na koleje...

0/0
12.6.2017 13:04

K93a21r59e78l 86L37a11n78g79r 2632647190158

A kdo za to mohl podle vas? S funkcnim APU by nahodil motory i klimu.

0/0
12.6.2017 13:21

M82i17r50o86s30l92a37v 29Š65i75p88u62l90a 7725912641219

Tak a redaktor je mesiac bez premii...:-)

0/0
12.6.2017 10:26

I48v67a 68K98n20i50z80k14o76v81a 1340895305569

No a co jako,tohle se stava dnes a denne.Ja priletela pred dvema tydny z Milana o ctyri hodiny pozdeji a nikde se o tom nepsalo.;-D

+2/0
12.6.2017 10:21

G47a94b86r43i47e43l 89H39o93r44t61e84n 9161759703464

Zjevně nejste "redaktor iDNES.cz Jan Daněk, který zmíněnou linkou cestoval".:-)

+1/0
12.6.2017 10:23

J49á79n 85B51a43d98i42o26v29s26k77ý 2949644806886

S rodinkou jsme letěli na Mallorku s Travelservis v čase opravy runwaye na letišti VH a zpoždění bylo 2x 120 minut a nikdo o tom nepsal... Celé to bylo jen takové "chytré řešení" jak obejít zákaz nočních letů a já jsem s dítětem musel uprostřed noci trávil 2x4 hodiny na letišti... Když jsem se dovolil letušky zeptat jestli někdy letí načas tak mi řekla abych příště jel autobusem... Skončil jsem v kokpite aby pilot posoudil jestli jsem bezpečnostní hrozba. Naštěstí chlapi byli normální.

+1/0
12.6.2017 10:14

O61n95d75r78e22j 20K67u24r81c 9856582475228

Určitě by vás jako bezpečnostní hrozbu posuzovali v kokpitu 8-o;-D;-DR^

+1/0
12.6.2017 12:00

R61a24i63n47e65r 43E91l94l94e84d93e61r 2883203719116

Bolsaja technika !

0/−1
12.6.2017 9:43

P92e19t53r 51M10i62c51h88a55l 2540674541252

SW ale s ruskými vergly nelétá. Navíc to nebyl problém letadla.

0/−1
12.6.2017 9:45

R14a62i81n12e65r 47E17l16l19e79d82e93r 2393233839246

Nemyslim letadlo, ale spanelsky bordel !

0/−1
12.6.2017 10:08

P63e57t71r 11M80i88c90h62a62l 2270984341522

A tam je ruského co?

0/0
12.6.2017 13:20

M74o63j49m82í51r 52M83o41t20y98č63k26a 3422485934480

No, každé letadlo má APU které slouží k zabezpečení chodu klimatizace a zásobování letadla elektrickou energií když neběží hlavní motory.

Za to že nenahodili motory asi mohou španělé, ale jak je možné že měli problémy s klimatizací pokud měli funkční APU. A nebo neměli ??

0/0
12.6.2017 19:29

P88e28t59r 85M51i48c48h58a73l 2410194321682

Nevím, autor byl při psaní zmatený jak Goro před Tokiem.

0/0
12.6.2017 19:51

P28e51t82r 59M43i17c97h92a13l 2760604651242

To je zase bulvár až na půdu. Být šéfredaktorem, tak titulkáře vyhodím na hodinu a autora článku podmíněně.

+2/0
12.6.2017 9:40

M39a14r96c47e40l 16S49t19a77r85ý 9888344873579

tenhle blábol plný chyb a nesmyslů si fakt dovolíte vypustit v mainstreamovém mediu? lupo, lupo...

+1/0
12.6.2017 9:22

M30a11r88t12i63n 65Š80i33m57e25k 4770834738615

Tak na runwai dveře asi neotevřeli. Když se jim nedařilo nahodit ani motory, tak jedině že by je na runway někdo odtlačil :-)

+3/0
12.6.2017 9:13

P38e66t59r 41M43i68c88h15a50l 2740484161542

Redaktor iDnes na palubě ... :-)

+1/0
12.6.2017 9:41

M17i61l36o53š 54K46ř69e67p86e63l66k82a 6785352147258

Trabl servis, no ;-D

+1/0
12.6.2017 8:52

P48e26t39r 26M46i55c21h15a64l 2760724791462

Problém byl poněkud jinde. ... A to jsi asi neletel s Turkish.

+1/0
12.6.2017 9:43

J36a36r73o96s16l48a89v 87H36e72j43n97a 4237321219

„Posádka musela otevřít dveře přímo na ranveji"

Ještě že nemuseli otevřít dveře nepřímo za letu!

+3/0
12.6.2017 8:23

F51r78a16n25t43i68š79e17k 60R52o87c34h82o11v48a38n96s53k38ý 6690262218708

podle titulku jsem cekal nejaky vazny bezp. incident v podobe omylem otevrenych dveri tesne pred vzletem ci neco podobneho... ale nevadi, treba priste nekdo napise titulek jak se patri.

+5/0
12.6.2017 8:17

F73r69a36n52t67i79š12e88k 72R58o14c65h74o88v45a17n12s37k23ý 6500842648698

Tak urcite! Bylo potreba najit clanek dne, toto je prvni adept, titulkar je debil a my mu na to skocili... (PS: jiste to bude smazáno, protože pravda boli, a cenzori jsou prece kolegove)

+4/0
12.6.2017 8:16

J82a72n 91T14a63r90a62b79a 4326266959159

Trablservis si nepochybně zaslouží kritikumza spoustu různých "maličkostí", kterých se na cestujících dopouští. Ale přesně toto se mi stalo i u Emirates B777 před odletem do Prahy před ca 4 roky. Letadlo na ploše (tenhle DXB nešvar je dnes běžný i v případě A380 a 30 volných nástupních mostů), venku 41°C, v letadle 55°C, APU nefunkční, čekání na slot s otevřenými dveřmi 50minut, klimatizace začala, fungovat až někde nad Bahrajnem, tedy za 30 minut po vzletu.

+2/0
12.6.2017 8:14
Foto

J75a15r70o35m78í89r 35H76l62u18b41e22k 2846380734351

Myslím, že smart znamená chytrý, pokud se pletu opravte mne. Takže ta chytrá společnost měla najednou potíže. Ani se nedivím, jelikož rozumný člověk by si to do názvu nikdy nedal. Chytrý a rozumný je asi rozdíl.

+1/−5
12.6.2017 1:12

G79a52b61r66i18e94l 47H16o60r76t73e75n 9311729483944

I když ten článek psal diletant, je z něj zřejmé, že byl problém v obsluze stroje zvenčí, nikoliv v letadle či jeho provozovateli. Čili vozit se po přepravci je přibližně stejně inteligentní, jako nadávat výrobci vybitého smartphone v situaci, kdy ho nemůžete dobít, anžto vám doma nejde elektřina.:-/

+4/−2
12.6.2017 5:11

K91a26r52e13l 48L46a60n70g61r 2472727770958

Nefunkcni APU opravdu neni problem obsluhy zvenci, ale provozovatele letadla.

+4/−1
12.6.2017 6:32

G86a42b37r21i71e53l 55H63o87r73t63e30n 9411619533204

Odkud máte informaci, že mělo letadlo nefunkční APU? A když už budete v tom přemýšlení, proč si myslíte, že jsou na letištích pro letadla k dispozici pozemní zdroje energie, které se naprosto běžně využívají?

+1/0
12.6.2017 7:34

J81i24n94d98ř45i73c77h 77T96ů60m14a 1314882277228

Protože pozemní zdroje jsou ekonomičtější a ekologičtější. Což neznamená, že když není k dispozici., není možné spustit APU.

+1/0
12.6.2017 9:44

G13a30b63r57i37e37l 25H60o20r11t32e23n 9301659693214

Čili naprosto vylučujete, že mohly být akumulátory letadla prostě (třeba po delším čekání) vybité natolik, že se odlet bez GPU neobešel? Jste si jistý, že šlo o poruchu APU, a to na základě článku, podle kterého se dveře letadla otevíraly na ranveji?

+2/−1
12.6.2017 9:48

J34i88n27d16ř83i84c14h 41T65ů11m75a 1674612707418

Nic takového jsem netvrdil. Baterie je nepravděpodobná. Letoun má záložní baterii, takže by musely být vybité obě. Porucha APU to být mohla, ale mnohem pravděpodobnější je, že neměli dost paliva, aby nechali hodinu běžet APU. Snaha šetřit za každou cenu stojí (bohužel) za rozvojem nízkonákladovek.

Že jsou v článku zjevné nesmysly je jiná věc.

0/−1
12.6.2017 10:03

G67a87b37r88i51e62l 63H91o16r60t35e77n 9851429523244

To nemá cenu, vy si prostě vymýšlíte. Jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut, vy hodino - a nejspíš bylo na zemi mnohem déle. A tak dál...

0/−2
12.6.2017 10:13

J30i68n33d87ř70i77c26h 89T88ů10m96a 1874262127368

Napište konkrétně v čem si vymýšlím!!! Umíte jen osobní útoky, když nemáte argumenty. Na rozdíl od vás jsem takových situací zažil dost - v kokpitu letadla.

+1/−1
12.6.2017 10:26

G42a14b27r46i19e87l 10H67o44r66t37e55n 9741259953754

Vy: "neměli dost paliva, aby nechali hodinu běžet APU"

Já: "jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut"

Co jste v tom kokpitu dělal, pucoval okno? Nebo teď už piloti nemusí umět číst?

0/−3
12.6.2017 10:33

J51i24n47d21ř74i54c20h 15T89ů11m93a 1464372427948

Piloti toho umí mnohem víc než jen číst. Takže čekám, že mi najdete, kde v článku je věta "jen s cestujícími na palubě čekalo letadlo 90 minut"! Pak, kdo si tady vymýšlí (o urážkách nemluvě). Rv

0/0
12.6.2017 10:57

G68a27b89r57i61e95l 53H51o27r41t51e30n 9611379723984

Tak může jít samozřejmě o další chybnou informaci, ale vycházel jsem z věty "Při odletu se zdrželo téměř 90 minut, protože se stroji nepovedlo spustit motory."

Předpokládám, že odlet nezačne dřív, než je dokončeno nastupování cestujících, čili....

Jinak abych to uzavřel - vy jste došel k ZÁVĚRU, že za problémy může buď nefunkční APU, nebo snaha ušetřit.

Já se DOMNÍVÁM, že za problémy stojí nekompatibilní nebo nefunkční první GPU, kdy běžela v letadle klimatizace na baterky tak dlouho, až došla šťáva (někdy krátce před nastupováním cestujících), a protože na zálohu letadlo odletět nesmí (ani s nefunkčním APU) a její nahození se bere jako incident, posádka prostě čekala na připojení druhého GPU.

Mohu se mýlit.

Vy, zdá se, nikoliv...

0/0
12.6.2017 11:09

J53i78n22d96ř29i80c45h 98T85ů39m11a 1494432467848

Opravdu se mýlíte. Za prvé klimatizace nemůže jet na baterky. Za druhé, pokud nemám poozemní zdroj a lidi na palubě, klimatizaci vůbec nespouštím. Za třetí s vybitou baterii opravdu letoun nesmí letět, ale baterie se nenabije připojením GPU. Větě "a její nahození se bere jako incident" nerozumím vůbec.

Nevím, z čeho usuzujete, že si myslím, že se nemohu mýlit, protože jsem jasně napsal "považuji za nejpravděpodobnější" .

0/0
12.6.2017 11:20

G30a33b90r81i45e68l 35H94o81r15t85e14n 9251169373294

Pokud se APU přepne na záložní baterii, eviduje se to jako letecký incident (či jak se tomu říká, nemám "zkušenosti z kokpitu" - prostě se to musí ex-post vyšetřovat). O možnosti provozu klimatizace na APU jsem četl v souvislosti s "upečením" prostoru pro cestující díky dlouhému pobytu letadla na přímém slunci. Váš postoj beru od začátku vlákna tak, že jste si ho vybral bez ohledu na dostupné informace - tedy že se první GPU nepodařilo zprovoznit. A protože i aktuální verze článku hovoří o minimálně devadesáti minutách (hledejte "celou dobu", určitě to nebylo proto, že by piloti chtěli šetřit...

0/0
12.6.2017 11:42

J57i38n15d50ř93i19c10h 52T48ů65m61a 1834622527738

Špatně. To, že jim nepřipojili GPU je jedna věc. Občas se to stane (technické problémy, nedostatek GPU na letišti apod.) V tom případě mám možnost klimatizovat a napájet letoun pomocí APU. Ale pouze pokud na to mám dostatečnou rezervu paliva, protože ve výpočtu minimálního množství paliva se nepočítá s dlouhodobým použitím APU. A nízkonákladové aerolinky mají snahu nutit piloty létat právě na minimální předepsané množství. Kdyby kapitán hodinu (a déle) klimatizoval pomocí APU, dostal by se s palivem pod tuto hranici a nesměl by odstartovat bez dotankování. Což je drahá záležitost (také může zdržet odlet) a vedení by mu zcela jistě nepoděkovalo. Takže by tu situaci řešil právě tak, že by neklimatizoval, ale pouze větral.

P.S. Článek hovoří o "téměř devadesáti minutách" nikoli "minimálně".

+1/0
12.6.2017 12:01

G39a30b22r70i84e61l 50H43o96r13t45e75n 9211979563544

Píšu minimálně, protože mi připadá ze souvislostí evidentní, že se tam to letadlo neteleportovalo. Jinak poslední pokus - kapitán se spoléhal na to, že využije služeb letiště a dostane (patrně jako obvykle) k dispozici GPU. Dostal ho až se značným zpožděním.

Dle mého názoru je to jednoznačně chyba obsluhy zvenčí (tj. letiště), nikoliv kapitána... který riskoval maximálně zpoždění odletu. Prostě na rozdíl od vás nevidím v jeho chování naprosto žádné pochybení.

0/0
12.6.2017 12:16

J27i50n70d74ř54i60c40h 97T25ů17m83a 1534252207968

Nemáte vůbec představu o čem mluvíte. Funkce kapitána není jen pilotovat letadlo za letu. Musí řešit i problémové situace vzduchu i na zemí. Třeba když mu letiště neposkytne (nebo nemůže poskytnout) pozemní zdroj (což není nějak zvlášť neobvyklá situace).

Nemusí to vůbec být chyba místní obsluhy. Když se z provozních důvodů na letišti objeví více letadel, nebo mají nějaké zdroje poruchu, tak si je pozemní obsluha prostě nevymyslí. Takovou situaci musí být kapitán schopen řešit.

Ale také netvrdím, že to byla chyba kapitána. To bych musel znát řadu detailů. Proč letoun musel čekat na odlet, proč nepoužil APU, zda nebylo možné na tu dobu přemístit cestující do letištní haly, respektivě proč nenastupovali na palubu až chvíli před odletem, jaká byla situace na palubě, zda šlo pouze o diskomfort cestujících nebo už mohlo jít o ohrožení zdraví atd. Kapitán možná zvolil přijatelný kompromis. Nebo taky ne.

0/0
12.6.2017 16:09

K89a40r21e76l 13L72a67n71g66r 2732747620758

S funkcnim APU by nahodil motory bez potizi. Alespon si zjistete na co vse se pouziva. ;-)

+1/0
12.6.2017 12:40

G63a88b87r80i62e13l 21H49o64r48t38e63n 9181239233404

Rozumím. Vy prostě neděláte rozdíl mezi vybitým a nefunkčním telefonem.

0/0
12.6.2017 12:44

K44a10r72e31l 58L83a44n22g82r 2492697720348

APU neni baterie a na jeho nahozeni je v letadle energie vzdy.

0/0
12.6.2017 13:11

G59a77b64r30i29e31l 22H44o26r81t57e46n 9311369633564

APU je živeno akumulátory, pokud nejsou spuštěny motory, případně extra motor pro živení APU.

Nicméně pokud se domníváte, že letadlo odletělo z letiště s poškozeným APU, tak vás asi nemá smysl přesvědčovat o ničem.

0/0
12.6.2017 13:23

K86a25r90e14l 67L55a33n20g23r 2472107790738

Delate ze sebe dobreho klauna. Axuality power unit je proudovy motor co zasobuje letoun energii a stalcenym vzduchem nutnym pro rozbeh motoru bez vnejsiho zdroje.

0/0
12.6.2017 13:43

G67a32b67r21i76e42l 88H53o28r95t40e73n 9691719743234

Nejsem neomylný, na rozdíl od vás - měl jsem za to, že je ten motor před APU, tedy že jde o dva systémy. Čili dle vás odletěli s poškozeným APU. V článku se ale píše jen o připojení GPU, tedy nikoliv zdroje stlačeného vzduchu. Tak to asi nahodili klikou...

0/0
12.6.2017 13:53

K53a93r63e25l 89L70a14n52g89r 2752227560378

GPU potrebujete pro rozbeh kompresoru. Baterie ho neroztoci a navic je to na ne i zakazano.. Ne ze odleteli, letaji s vadnym APU.

0/0
12.6.2017 14:01

G65a71b44r95i53e22l 23H12o23r21t23e26n 9561169503334

http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/commercial/noise/baragas.html

Pokud tomu dobře rozumím, je na tom letišti zákaz užívání APU, pokud jsou k dispozici GPU. No nic, díky za objasnění některých termínů.:-)

0/0
12.6.2017 14:12

M80o10j44m55í76r 33M92o80t83y43č92k62a 3952455634880

Protože APU zajišťuje zdroj energie a chod klimatizace když neběží hlavní motory. Takže, pokud jim nešla klimatizace tak asi neběželo APU.

0/0
12.6.2017 19:33





Najdete na iDNES.cz