Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

STROJVEDOUCÍ: Lidé jsou nepoučitelní, sražená brzy stála u kolejí znovu

Přestože je jízda na dálkových trasách riskantnější, právě do kabiny rychlíků usedá strojvedoucí Ľuboš Kocifaj nejraději. Řítit se 140kilometrovou rychlostí například mlhou podle něj rozhodně není pro třasořitky. „Někteří kolegové po střetu skoro ani nemají sílu jít se podívat ven,“ přibližuje stinné stránky svého povolání pro seriál Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T48a89d40e21á75š 55P80o57k14o83r52n70ý 4943981400698

patřilo jinam ....

0/0
12.6.2017 12:16

T17a11d66e13á47š 53P22o97k82o88r97n33ý 4813241550658

ten chci vidět. a na netu stejně nejsou titllky

0/0
12.6.2017 12:15

D78a95n72i72e39l 83K78r70i34š10k57a 5188907510448

Mam prumyslovku v Decine, obor Trakce v doprave. Nikdy nezapomenu jak jsem musel umet nekolik kompletnich zapojovacich schemat lokomotiv. Nicmene nakonec jsem se pro praci strojvedouciho nerozhodl.

+1/0
12.6.2017 9:06

M11i69k60u10l53á79š 73L96é36v90y 5562315764321

Jako elektrotechnika mne napadá, že pokud strojvedoucí leze do strojovny tak by měl mít tedy tu vyhl. 50. A to se mi moc nezdá, protože řízení lokomotivy není práce na el. zařízení vn.

Pokud jde o lokomotivu elektrickou, je to jasné, tam by musel mít vyhl. 50 i na vn. Ale pokud vím i ty naftové lokomotivy mají generátor hnaný nafťákem. Tudíž i tam je životu nebezpečné napětí, i když napětí možná nedosahuje hodnot vn.

Zajímá mne názor mašínfírů na tuto otázku.

+2/0
9.6.2017 20:06

M98i42r58o27s73l74a32v 35Z11i85k38m40u42n12d 6888452307568

Strojvedoucí má elektrotechnickou kvalifikaci podle vyhl. 50/1976 Sb. i dle vyhl. 100/1995 Sb.

Vstup do strojovny "pod napětím" je u většiny tuzemských lokomotiv blokován - čili je nutné stáhnout sběrač a teprve potom lze vstoupit do strojovny (vykrátit ochranu nelze), u zahraničních lokomotiv jsou zařízení VN zajištěna před náhodným dotykem, takže strojvedoucí prochází strojovnou i když je sběrač zvednutý a lokomotiva pod napětím ...

0/0
13.6.2017 7:14

J48o87s37e71f 80H70o74n90e81š 7691802250183

Zaráží mě,že fíra musí jet rychlostí předepsanou i mlze.Co když bude reagovat opožděně na semafor?

0/−1
8.6.2017 10:03

M16a56r70t91i51n 40K44y26p28r 2182105834324

Železnice funguje dost jinak než silniční doprava. Na dráze se obvykle nejezdí na rozhled, tedy se nejezdí tak, aby strojvedoucí dokázal zastavit na vzdálenost na kterou vidí, což by byl vzhledem k zábrzdným vzdálenostem "trochu" problém.

Řeší se to tak, že každá návěst která strojvedoucímu přikazuje snížit rychlost nebo zastavit musí být předvěstěna - tedy na zábrzdnou vzdálenost už strojvedoucí musí vědět co na "semaforu" ke kterému přijíždí bude svítit za návěst. Pro příklad - pokud mu bude návěstidlo dávat návěst stůj, musí být na zábrzdnou vzdálenost (která činí podle traťové rychlosti 400 až 1000 m) umístěno před tímto tímto návěstidlem ještě jedno návěstidlo, které bude dávat návěst výstraha. A viditelnost návěstidel? Na to, že se k návěstidlu strojvedoucí blíží je 400m před ním a pak dále každých 100m upozorněn tabulí, že bude návěstidlo.

Dalším důležitým faktorem je poznání trati - strojvedoucí před tím, než je mu povoleno samostatné ježdění, musí trať pod dozorem jiného strojvedoucího poznat a to minimálně jednou jízdou tam a zpět ve dne a jednou jízdou tam a zpět v noci.

A za poslední - strojvedoucímu jsou návěsti přenášeny na návěstní opakovač do lokomotivy.

+6/0
8.6.2017 16:50

M69a21r77t84i60n 16K44y18p43r 2482595274714

Železnice funguje dost jinak než silniční doprava. Na dráze se obvykle nejezdí na rozhled, tedy se nejezdí tak, aby strojvedoucí dokázal zastavit na vzdálenost na kterou vidí, což by byl vzhledem k zábrzdným vzdálenostem "trochu" problém. Řeší se to tak, že každá návěst která strojvedoucímu přikáže zastavit nebo snížit rychlost musí být předvěstěna - tedy na zábrzdnou vzdálenost už strojvedoucí musí vědět co na "semaforu" ke kterému přijíždí bude svítit za návěst. Pro příklad - pokud mu bude návěstidlo dávat návěst stůj, musí být na zábrzdnou vzdálenost (která činí podle traťové rychlosti 400 až 1000 m) umístěno před tímto tímto návěstidlem ještě jedno návěstidlo, které bude dávat návěst výstraha. A viditelnost návěstidel? Na to, že se k návěstidlu strojvedoucí blíží je 400m a dále každých 100m upozorněn tabulí, že se k návěstidlu blíží.

Dalším důležitým faktorem je poznání trati - strojvedoucí před tím, než je mu povoleno samostatné ježdění, musí trať pod dozorem jiného strojvedoucího poznat a to minimálně jednou jízdou tam a zpět ve dne a jednou jízdou tam a zpět v noci.

A za poslední - strojvedoucímu jsou návěsti přenášeny na návěstní opakovač do lokomotivy.

+3/0
8.6.2017 16:50

J83o36s90e14f 51H20o91n78e80š 7681502600583

To je sice pěkný,ale když značky zahlédnete v mlze na poslední chvíli,tak se může stát,že nezabrdíte před návěštím.Je sice pravda,že barva v mlze je vidět,ale jet v těchto podmínkách 200 km bych nechtěl

0/−2
9.6.2017 6:33

M10a14r37t40i87n 53K48y21p59r 2962165304634

Nemůžete ho zahlédnout na poslední chvíli. Zaprvé víte kde návěstidla jsou - máte poznání trati, pravidelně tam jezdíte, tak už dopředu musíte očekávat, že vám z nich budou dávány návěsti a zvýšit pozornost. Zadruhé už na zábrzdnou vzdálenost víte, co tam bude svítit za návěst, tedy daleko před tím, než to návěstidlo vidíte a podle toho řídíte vlak. Na předzvěsti vám svítí zelená, tak víte že za kilometr vám na hlavním návěstidle bude svítit taky zelená a jedete plnou traťovou rychlostí. Na předzvěsti vám pomalu bliká žlutá, tak víte, že na návěstidle bude návěst 40km/h a tak během toho kilometru co máte k návěstidlu na těch 40 zpomalíte. Na předzvěsti žlutá svítí trvalým světlem, tedy za kilometr bude na návěstidle stůj a začnete brzdit, abyste u návěstidla zastavil. Za třetí vám pomáhá samotné vybavení lokomotivy - na návěstním opakovači v lokomotivě vám svítí stejné návěsti jako venku. Ano, je to mnohem náročnější než za dobré viditelnosti, ale zase nějak super obtížné to není. Mimochodem když letadlo přistává v mlze, kolik toho asi pilot vidí a při tom při dnešním zabezpečení je přistávání v mlze běžná záležitost.

+8/0
9.6.2017 11:29

V46í16t74ě67z95s52l29a67v 14K52l21o76z96í17k 3151509104707

MArtine, hezký, ale předvěst jo!!! A přesně, nejsme auto abychom jeli podle rozhledu, mlha j enepříjemná, ale je to o zvyku.

0/0
10.6.2017 9:59

M27i36r60o11s16l77a54v 94Z20i16k22m85u29n70d 6508142137278

Předpokladem přenosu návěstí na stanoviště strojvedoucího je vybavení trati takovýmto zařízením, např. na trati Plzeň - České Budějovice takové zařízení není a oblast jihočeských rybníků je mlhami pověstná ...

Nicméně ne všude jsou návěsti přenášeny na stanoviště strojvedoucího, např. v Německu, kde se rychlostí 160 jede na mechanických návěstidlech ... i za mlhy ...

Vlakotramvaj "Karlsruhe" jede na takové trati sice pomaleji, ale strojvedoucí žádný přenos návěstí na stanoviště rovněž nemá ...

0/0
13.6.2017 7:21

P21a83v25e30l 91R54e57z91n60i42c79e48k 3975214874782

Moc prijemne cteni o povolani, ktereho si vazim. Tim spise, ze jako maly kluk jsem mel rad modely vlacku a k zeleznici me to vzdy tahlo.

+2/0
8.6.2017 8:49

J78a69n 61J39e38m29e71l85k46a 1175800

Vidět na 10 metrů, rychlostí nad 120, nemožnost zpomalit na infrastrukutře s přejezdy, kde právo moc neplatí, bez nějaké moderní detekce překážky, nezávidihodné..

0/−1
8.6.2017 7:39

M83i81c69h71a93l 89P93o65h83o49ř34e81l13s19k55ý 1456730565225

čd má v tajnosti mapu přejetých lidí a neexistuje 100 metrů kolejí kde by nenabraly někoho na rozhrnovač , moly by zveřejnit

0/−9
7.6.2017 22:58

J94a33k17u49b 10Š88a74f74a96n48d97a 7785227211691

Kdybyste použil Google a nedělal ze sebe blba tak zjistíte, že v ČR je skoro 9500km tratí (ne kolejí). Tedy podle vás už usmrtili 95000 lidí. A to by v tom nesměly být nehody s více mrtvými a umrtí by nesměla být na stejných místech.

+2/0
9.6.2017 13:02

R74a31d87k47o 89K53ř41i36v48á54n96e66k 7520823915540

Doporučuju film Deník strojvůdce. Ještě to v různých artkinech běží. Balkánská černá komedie nemá s českou realitou mnoho společného, přesto nabízí na práci strojvedoucího velmi zajímavé pohledy.

+1/0
7.6.2017 22:58

K25v72ě51t83o73s43l80a80v 96V29y91b54í67r15a36l 7233219378864

Nevím jak kde, ale na mašinách byla bedna s nářadím. Také si dovolím podotknout, že ne vždy strojvedoucí pokaženou lokomotivu dokáže opravit. Někdy to není možné a někdy na to prostě tak rychle nepřijde! Chtěl jsem být mašinfírou,ale už se mi to nesplní. Přeji všem strojvůdcům šťastnou cestu plnou hezkých chvil!

+2/0
7.6.2017 21:22

M66a96r83t12i80n 67V83e61s51e43l46ý 1900818527336

To je relativní. Kdysi (je to už 20 let, pravda) se vysypal soukromníkův autobus. Řidič šel pro brašnu s nářadím a ouha, bylo v ní jen kladivo!! ;-D

+2/0
7.6.2017 21:23

F34i37l38i47p 36S93m50o90l28a 9977988721317

Tak to mě pán občas vozí, jestli jezdí InterPanterem Brno -> Praha. :-)

Vždycky jsem si přál vidět cestu vlakem z pohledu strojvedoucího.

+7/0
7.6.2017 20:01

M21a41r85t38i65n 25V94e70s22e91l82ý 1980218907466

Mně se to dnes povedlo. Natřískaný vlak s ucpaným WC, bez tekoucí vody, téměř polovina pochybných existencí, a všichni vystupovali na konečné. Tak jsem stál za stanovištěm strojvedoucího a koukal ven. Cestu jsem si užil, i když jinak, než jsem plánoval. :-) P.S. nešlo o ČD, nýbrž o soukromého dopravce (býv. Viamont)

+5/0
7.6.2017 20:04

J44a15r47o49s31l42a76v 96B74e83d43r45n75a 3786841131177

Nejhezčí pohled na svět není z koňského hřbetu, ale ze stanoviště fíry :-))

+10/0
7.6.2017 20:08

M46a72r30t65i15n 79V74e85s80e20l42ý 1530398357456

Však jsem mu taky záviděl. Seděl, na rozdíl ode mě, a (v rámci možností, samozřejmě) byl svým pánem. :-)

0/0
7.6.2017 20:12

T56o16m84á80š 57H76o40r53á23k 8650125936299

"Vždycky jsem si přál vidět cestu vlakem z pohledu strojvedoucího." V tom případě doporučuju pohlezvlaku.cz

0/0
7.6.2017 20:13

T49o26m84á19š 83H45o35r90á35k 8410635406609

pohledzvlaku.cz

+5/0
7.6.2017 20:14

F68i21l98i33p 67S49m48o86l39a 9897978371357

Díky, ale to není ono.. :-)

+1/0
7.6.2017 20:25

M76a92r58t63i62n 20B59ř35e69z94i10n58a 8188135430192

Zde se můžete kochat. Můžete volit z několika pohledů.

http://pohledzvlaku.cz/

0/0
10.6.2017 8:46

J24a51r54o29s88l65a40v 30B55e25d62r17n89a 3586281571837

Zrovna procházím kurzem strojvedoucího a řeknu vám - je to mazec.

+15/0
7.6.2017 19:54
Foto

B17r52o76n36i71s31l13a14v 90G72a20b50r24y63š 2152399711

Je. A podobny mazec by si zaslouzili i ridici na silnici.

+11/0
7.6.2017 19:58

M86a45r77t47i68n 45V71e12s48e10l12ý 1680758517476

A propos, co znamená bílá pod oranžovou na návěstidle? Horní i spodní oranžová je mně jasná, ale význam bílé nevím.

+1/0
7.6.2017 19:59

J26a50r64o36s17l47a92v 48B49e37d26r55n89a 3156911201337

Bíla je posun dovolen. Žlutá k ní pak buď předzvěstí rychlost nebo stůj

+1/−1
7.6.2017 20:00

M44a13r22t49i20n 24L70a79s73e87v71i28č 2436386497344

Tohle je trošku divná návěst, ne? Bílá se žlutou by měla mít význam opakované výstrahy, výstraha na hlavním návěstidle s nedostatečnou zábrzdnou vzdáleností, tzn. že za návěstidlem je další návěstidlo na Stůj a na zastavení má fíra kratší vzdálenost.

Bílá jako taková má totiž několik významů - od výše zmíněné opakovací návěsti (může spolu s bílou svítit i jiný návěstní znak), přes přivolávačku (blikající bílá samostatně nebo s trvale svítící červenou).

Pokud chcete vědět více, tak třeba zde http://mujweb.cz/mikulda/d1/ je přepis návěstního předpisu D1 (nebude asi aktualizovaný, ale základ stále platí).

0/0
7.6.2017 21:10

M92a98r58t36i97n 90V77e48s94e49l30ý 1220558667196

Proč divná? Dnes taková svítila na odjezdu v Mar. Lázních - bílá pod oranžovou. Takže posun dovolen a bacha na návěst za obloukem?

+1/−1
7.6.2017 21:20

M37a75r67t65i62n 11L37a12s79e84v61i29č 2746746147214

Ne, to je právě opakovaná výstraha......jestli to bylo odjezdové návěstidlo, tak tam tím tuplem je to kravina, protože odjezdové návěstidlo je bráno jako hlavní návěstidlo, u kterého začíná nebo končí jízdní cesta a už jen z podstaty není možné od stejného návěstidla postavit současně posunovou a vlakovou cestou => ně svítící Výstraha a Posun dovolen na odjezdovém klacku je nesmyslná(chápejte pochybná) návěst.

Spíš mi to nahrává, že to nebylo přímo odjezdové návěstidlo, ale bylo to právě hlavní návěstidlo s Výstrahou na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost nebo jen opakovací předvěst - jaké číslo to návěstidlo mělo?

+1/0
7.6.2017 21:32

M87a90r62t89i55n 65V22e41s65e64l26ý 1980888117256

Pokud si to správně pamatuju, jde o odjezdová návěstidla ve stanicích. Proto mě to zajímá - vídám to často (vlak stojí ve stanici a na odjezdovém je žlutá a pod ní bílá). Horní žlutá je jasná, ale co znamená ta bílá....

0/0
7.6.2017 21:39

M23a63r59t94i59n 77L74a47s96e90v29i73č 2736776267134

No to se pozná právě podle toho čísla návěstidla a nebo případně podle typu barevných pruhů-hlavní návěstidla mají červeno-bílé pruhy, předvěsti tuším pruhy nemají.

Podle toho, co píšete to vypadá,že to, na co koukáte, není vlastní odjezdové návěstidlo, ale spíše opakovaní předvěst vlastního odjezdového návěstidla. Mariánky moc neznám, zkusím se kouknout třeba do Staničáře, jak vypadají.

+3/0
7.6.2017 21:45

P83e61t39r 59P64i20d53r25m43a11n10n 7461123485103

Zřejmě cestové návěstidlo.

0/0
7.6.2017 22:34

M71a97r68t79i24n 35V46e50s93e70l70ý 1800908437256

Pravda, hlavní odjezdové návěstidlo (nahoře červený, pod ním bílý atd. pruh) to nebylo. Takže to bylo v oblouku, ze stanice nebylo vidět a na něm už zřejmě byla klasická zelená.

0/0
7.6.2017 22:56

K62a30r42e47l 59V51e59č12e19ř43a 8603586777386

pokud máte zájem,stahněte si D1 zde:

http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=136

:-)

0/0
7.6.2017 22:06

J44a58n 90N63e12š75p19o46r 4876188466212

Pokud svítí bílá se žlutou, tak to určitě není posun dovolen...:-), anóbrž opakování návěsti výstraha...

+1/0
7.6.2017 21:14

M44a88r93t39i62n 81V28e47s78e13l64ý 1870588157696

Má smysl opakovat návěst výstraha, když vlak stojí ve stanici? (Nepolemizuji, jen se ptám.)

0/−1
7.6.2017 21:22

M87a34r28t64i57n 18L15a44s79e17v78i25č 2336786747224

Ano, má - třeba právě kvůli té nedostaečné zábrzdné vzdálenosti. A nemá na to vliv, jestli vlak stojí nebo ne....na každém světelném návěstidle musí svítit nějaký návěstní znak- pokud je zhaslé, tak je nefunkční a musí přes něj být kříž neplatnosti....bez kříže by šlo o pochybný návěstní znak.

+1/0
7.6.2017 21:37

M94a35r24t62i64n 72V56e61s42e21l97ý 1340798697426

Čili když na peronu v Libni svítí "žlutá - bílá - žlutá", znamená to můžeš odjet 50, ale počítej s tím, že na dalším návěstidle bude Stůj?

0/0
7.6.2017 21:43

M58a42r87t83i27n 32L60a38s15e10v18i86č 2596466577494

Ano, ale to další návěstidlo s návěstí Stůj je právě na tu nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost.

Jinak dneska už spodní žlutá znamená 50 km/h i bez indikátoru 5? To asi ne. Ten by tam měl být buď svítící a nebo jako štít pod posledním spodním světlem.

+1/0
7.6.2017 21:52

M71a66r17t38i73n 95L49a96s40e72v85i53č 2586826347734

Koukal jsem na plánek Libně a zřejmě máte jako odjezdové návěstidlo máte na mysli to, co je u peronu směrem na Wilsonovo nádr. - to co je u peronu má číslo Lc0 až Lc8 - tedy jde o cestové návěstidlo a za ním už je pak na tu nedostatečnou vzdálenost vlastní odjezdové návěstidlo pro danou staniční kolej.

+1/0
7.6.2017 22:04

M47a57r46t37i48n 60V52e61s66e29l23ý 1530778227206

Z Libně jezdím na Holešovice, ale bude to stejné. Děkuji za objasnění. ;-)

0/0
7.6.2017 22:33

K13a91r48e41l 26Ř50e95h45á18č45e56k 9212410781112

To "opakování" je spíš to, že další návěstidlo není na dostatečnou zabrzdnou vzdálenost. Na prvním návěstidla máte výstrahu, na dalším opakování výstrahy a na dalším návěst "Stůj". Pokud je dodržena zabrzdna vzdálenost, tak se opakování nepoužívá a je pouze výstraha a na následujícím návěstidle Stůj.

+1/0
7.6.2017 21:38

J54a80n 35N70e38š23p19o18r 4886298146502

Má, protože platí i pro vlak, který po té koleji může projíždět.

0/0
7.6.2017 22:08

J18a59k51u70b 83N30o68v92á14k 9262654824771

http://www.predpisycd.wz.cz/data/D1.pdf

0/0
7.6.2017 23:02

J11a49r11o79s37l28a73v 60B21e48d87r82n49a 3986111931137

Oranžovou na dráze nemáme.. máme žlutou :)) už i já jsem se naučil být u ČD hnidopich :-D

+3/0
7.6.2017 20:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.