Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvacetiletí kluci nemají právo hlásat islám, říká marocký filozof

Muslimští učenci přinesli do středověké Evropy injekční jehlu nebo zubní pastu. Vytvořili renesančního člověka staletí před nástupem renesance. Co se však stalo s islámem pak? „Náboženství si přivlastnily politické elity, které nemají zájem na tom, aby se společnosti vyvíjely,“ říká marocký filozof Ali Benmakhlouf, který přednáší na několika frankofonních univerzitách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J53a25n 71H73o56l55o44v75s92k78ý 6637889361

Neodpustím si jedno. Ještě před pár lety byly deníky MAFRA možná nejlepší investigativní žurnalistikou u nás a práce místních novinářů nejednou zahýbala špičkami našeho státu. Teď nejen, že je investigativní práce po převzetí Andrejem vykastrovaná, ale řádí tu tzv. "pokrokoví" novináři, jako paní z tohoto rozhovoru, kteří ani do očí bijící hlouposti nerozporují. Nebo snad paní redaktorka vážně neví, že 11. září, útoky v Beslanu, v Bali, v madridských vlacích či londýnském metru a stovky dalších (o palestinském teroru nemluvě) neproběhly v posledních pěti letech? 8-o To ta slečna neví, že za terorem v Nice, v Německu, včetně toho Berlínského, nebo posledním útokem ve Stockholmu (a mnoha dalších, včetně mimoevropských), nebyli muslimové narození v Evropě? Vždyť to je do nebe volající, že to panu "filosofovi" spolkla, co si pak mají čtenáři o idnes myslet? A to nemluvím o rozboru "historie", ze kterého snad vyplývá, že bez muslimského světa by to Evropa nikam nedotáhla a že za to zlé v dnešním muslimském světě může kolonialismus a Západ vůbec spolu s těmi zlými vládci. Vždyť to je směšné a jak píšu níže, paní novinářka i pan filosof jaksi zapomněli, že věda skončila v islámském světě už ve 12. - 13. století čistě z vnitřních příčin, protože prostě byla neislámská a vědci heretici... To je fakt marnost nad marnost a sešup jak hrom. :-/

0/0
3.5.2017 10:02
Foto

P12e44t93r 57Š71m90e67j86k64a25l 9585360168637

...Dvacetiletí kluci nemají právo hlásat islám, říká marocký filozof...

Naprostý souhlas - hlásání Islámu by mělo být povoleno jen starším 95-ti let a to ještě jen pod dohledem odborného personálu...:-)

0/0
2.5.2017 18:21
Foto

P23e52t61r 95Š57m38e67j40k36a51l 9325500158897

...Teroristické útoky tu samozřejmě jsou, ale všechny spáchali Evropané, muslimové narození v Evropě...

Zajímavý výrok - co z něj tak asi plyne...?:-)

+1/0
2.5.2017 18:11

M71i18c41h98a63l 45Ž33á11k 8239110659982

Zase muslimove a rozsahly clanek. Me to nezajima, ja je tu nechci v poctech v jakych je sem extremisticti globaliste za pomoci neziskovek a paseraku lidi tahaji. Uz tech clanku nechte a informujte o tom kolik lodi priplulo apod. Ve Francii imv Nemecku je pred volbama takze se clanky o prichozich nevydavaji.

+1/−1
2.5.2017 13:56

J55a49k11u68b 65T46u87r47e59k 2732651211500

Tak to nečtěte. Mě názory zevnitř islámu zajímají.

+1/0
2.5.2017 17:20
Foto

J22a43n 14H67o16l48o49v62s95k91ý 6177279361

I když jsou evidentně chybné? Ale asi máte pravdu, je dobré vědět, koho v Maroku považují za věhlasného filosofa.

0/0
3.5.2017 9:41

P51a28v12e22l 38K60a40r58p82í27š39e66k 1844859621

Budete se divit, ale je to tak! Když v raném středověku křesťané žili na slámě, tak arabové měli pokročilou vědu a lékařství...

+2/−1
2.5.2017 13:55

T66o39m97á51š 29J58a50n11e28č42k17a 4611265466580

Díky vědcům ze zemí, které si podrobili. A jelikož sami k tomu nedokázali nic přidat ze své hlavy tak zůstali v tom raném středověku.

+1/0
2.5.2017 16:03

T56o92m51á39š 93J68a44n47e45č15k80a 4911395256740

PS - Všimněte si, že z Arabského poloostrova žádný vědec nevzešel. Všichni byli z porobených zemí.

0/0
2.5.2017 16:10

J10a30k62u85b 94T65u93r65e96k 2772101261820

??? fakt jste chyběl, když se probíral dějepis?

+1/0
2.5.2017 17:21

H78y30n97e24k 21M33r69t45v24ý 2550907929311

co bylo je pryč. řekněme si to otevřeně, islám byl v ranném a vrcholném středověku trochu jiný (pokrokový), protože si své texty vykládal benevolentně a křesťanství bylo dřív trochu jiné (zpátečnické, násilné) taky protože si své texty vykládalo benevolentně.

návratem ke kořenům se ukázalo co je co zač a je nutno říct, že zatímco z křesťanství se stala vcelku neškodná mystická ozdůbka západního světa s jeho hodnotami, tak z islámu se stala choroba, která vše podřizuje svému rozšíření a dominanci. někteří muslimové na to jdou mírově - migrace, porodnost, zneužívání toho co se k šíření hodí z demokracie - svoboda vyznání atd. a pasivní rezistence + odmítání ostatního; někteří násilně - obchodní rovnice 1 mrtvý muslimský atentátník za xyz mrtvých jinověrců; ale z hlediska toho co chceme žít v našem civilizačním okruhu je islám prostě pořád jenom choroba.Rv

+2/0
2.5.2017 13:52

J91i61n46d47ř65i21c84h 53T42ů86m98a 1394502917628

Pán má pravdu. Hodnotit jakékoli náboženství působící tisíc let podle činů skupiny extrémistických vyznavačů a podle jednoho desetiletí je asi stejný nesmysl, jako hodnotit křesťanství pouze podle vyvraždění Inků Pizarrem. To je ovšem pro řadu zdejších "myslitelů" zřejmě kacířská myšlenka. Opravdu bych chtěl mít tu moc a udělat takový malý zázrak - zajistit, aby se dotyční narodili v chudé muslimské zemi. Jsem si jistý, že by dnes patřilii ke skupině křičící "smrt nevěřícím".

+2/−1
2.5.2017 13:35

H37y53n60e92k 52M60r68t24v16ý 2660807159541

žijme přítomností. zatímco islám se od dob aviceny jen zhoršuje, tak křesťanství jde naopak.

důležitý by pro nás měl být trend - kam to jde.

než se teď a do budoucna nesmyslně zabývat pizzarem

+1/0
2.5.2017 13:55

J38i84n73d70ř92i73c73h 42T28ů58m21a 1884402397458

Z čeho usuzujete , že islám se jen zhoršuje? Ještě před rokem 2000 nebyl islám žádný problém.

0/0
2.5.2017 15:53

T43o97m83á70š 40J17a18n70e93č97k50a 4691335466390

No právě - a dnes už je. Zhoršování začalo zákazem řečtiny a vědy v na Středním východě.

+1/0
2.5.2017 16:09

J80i84n15d39ř24i56c22h 38T46ů76m28a 1304182937498

Vidíte to příliš zjednodušeně. Každé náboženství, které se stane nástrojem absolutní moci, se začne vykládat tak, aby tu moc pomáhalo udržet. Křesťanství nevyjímaje (mimochodem od počátku bylo jedno z nejnetolerantnějších náboženství). Platí to i o moderních "náboženstvích" komunismu a nacismu. Vůbec nezáleží na obsahu nějakých původních pramenů, vždy jsou zneužity. Není pravda, že křesťanství se poučilo. Jen ztratilo svou moc a vliv. Islám ji naopak získává (hlavně díky ropě) a proto se některé jeho větve začínají chovat agresivně. Ale těch vlivů je mnohem víc. Obecná ztráta vizí lidstva, informační revoluce, snaha řady zemí po novém rozdělení planety atd. atd.

0/0
2.5.2017 18:49

M14a21r31c32e80l 17P81a20v73l47í30k 7241794728519

užb samotný nadpis je hlúposť! v dejinách MRH sme sa učili, že inteligent a roľník z podstaty nie sú revoluční. to môžu byť iba proletári, ktorí nemajú čo stratiť, iba svoje okovy. a s pokrokom sa z proletárov stávajú robotníci, ktorí už nie sú nemajetní. a tak sa revolučnými stávajú DETI. tie, ktoré udávajú vlastných rodičov.

spomeňte si '68 a nepokoje vo francii - revoltovali deti, študenti, NIE ROBOTNÍCI!

a v moslimskom svete si s vyjadreniami akéhosi mudrca mladí vytrú akurát ... on im nemá čo povedať!

0/−1
2.5.2017 12:55

K13a50r94e87l 77V36o82h11n24o87u31t 4698479920227

A k zubní pastě říká Wikipedia co?

"The Greeks, and then the Romans, improved the recipes for toothpaste by adding abrasives such as crushed bones and oyster shells."

"Filozof" zřejmě naráží na Zirjába, narozeného někde v islámském světě (nemůžou se shodnout kde) jako nearabský muslim (na tom se shodnou velmi dobře). Ten ale nepřinesl zubní pastu, jen údajně používal složení, které bylo příjemné. Toto složení není známé. Ani není známo, jak pastu aplikoval. (Kartáček je čínský vynález.)

+3/0
2.5.2017 11:53

R86o98s75t54i92s39l48a10v 65V32y97s74l40o91u93ž42i42l 8648937722776

...asi jako "Země, kde zítra znamená už včera" ;-D

0/0
2.5.2017 11:46

K30a26r22e30l 20V16o43h59n47o43u26t 4618599300487

Zaměřme se na první tvrzení. Injekční jehla. Co o tom říká Wikipedie?

"The ancient Greeks and Romans knew injection as a method of medicinal delivery from observations of snakebites and poisoned weapons. There are also references to "anointing" and "inunction" in the Old Testament as well as the works of Homer, but injection as a legitimate medical tool was not truly explored until the 17th century. Christopher Wren performed the earliest confirmed experiments with crude hypodermic needles, performing intravenous injection into dogs in 1656."

Houbeles muslimové. Wren v sedmnáctém století.

+2/0
2.5.2017 11:44

K34a78r22e63l 49V39o65h79n61o52u18t 4308559880147

Klidně můžete smazat můj příspěvek s negativním ohodnocením dotyčného "filozofa".

Stejně to nezměníte. Lže příliš okatě.

0/0
2.5.2017 11:39

R53o30s43t61i78s58l42a72v 29V42y65s16l84o63u58ž77i41l 8738937172856

....ty, kemo, běž to říct svým souvěrcům z IS

0/0
2.5.2017 11:36

L81u18k37á94š 63S46e60d77l11á85č87e69k 1423897957270

"Všichni teroristé byli z Evropy." Ta tohle hovoří za vše, tohohle marockého filozofa.;-DRv

+2/0
2.5.2017 11:24

J96i51n88d91ř16i92c31h 83T33ů80m25a 1134732757568

Myšlenka, že mluví o atentátech spáchaných v Evropě je asi příliš složitá, že?

+1/0
2.5.2017 13:36

A61l80e28š 70J21í16l66e24k 7221812936278

Pán bude mít časem možná dost velké problémy se spoluvěrci, kteří jeho pokrokové názory nejspíše tolerovat nebudou....

+1/0
2.5.2017 11:05
Foto

J56a77n 45H52o72l62o60v44s31k14ý 6257789881

Hezký, pozitivní článek o milém panu filosofovi. Jenže plný faktických chyb a polopravd, za které by u nás následovala zasloužená ostuda na akademické půdě. Víte, už od přelomu 8. a 9. století nelze mluvit o temném středověku v křesťanské části Evropy (to je osvícenský termín, dávno vyvrácený). Tehdy byla Franská říše ve vrcholné éře Karla Velikého a většina křesťanské Evropy tak zažívala první, tzv. Karolinskou renesanci. A po skončení zmatků na to navázala od 2. poloviny 10. století Ottonská renesance, což vyvrcholilo ve 12. století vznikem naprosto nového stavebního slohu - gotiky. Vytvoření zbrusu nového a vlastního stylu, který by nebyl jen rozvíjením předchozího, nebo mixem více stylů, to nedokázali nikde jinde, ani v muslimském světě, který byl tehdy na vrcholu. A popravdě, francouzská historická škola Annales už před drahnou dobou ten velmi vzývaný přínos muslimského vědění do křesťanské Evropy dost zpochybnila a poukázala na to, že nejdůležitější vynálezy byly čistě evropského původu (knihtisk, kormidlo, kompas). Ty dva světy prostě kulturně žily vedle sebe, nikoli spolu a přesah byl jen v jednotlivostech. Určitý vliv byl samozřejmě ve filosofii a teologii, komentované překlady Aristotela a dalších byly uznávané. Jenže samotné myšlenky muslimských filosofů moc nového nepřinesly, protože většinou místo originálního uceleného myšlení vytvářely ve variacích na novoplatonismus rozumové zdůvodnění islámu. A mimochodem, úplně jste zamlčeli takovou drobnost, jako že islámská filosofie a zlatý věk vědy zanikly ve 12-13. století. Poté byli filosofové a každý kdo chtěl poznat svět rozumem považováni za heretiky (opak Evropy). Takže těžko to můžete házet na kolonialismus 19. století a zlé vládce co zakazují pokrok (to je jak z komiksu). Je za tím totiž hlavně odlišnost charakteru islámu (fatalismus bez svobodné volby, nezájem o individualitu, nedotknutelnost Koránu atd.) od křesťanství či judaismu, který ten určitý myšlenkový kvas postupně zadusil.

+4/0
2.5.2017 11:02
Foto

J86a53n 71H82o30l57o14v35s39k36ý 6887239291

Mimochodem, tvrzení o islámském terorismu jako fenoménu posledních 5 let, nebo že útočí jen "Evropani" (Co vánoční Berlín? Co 11. září? Co Madridské vlaky? Co Stockholm? A co desítky a desítky dalších útoků, provedených či plánovaných?), to proč pan redaktor nerozporoval? Vždyť to jsou zjevné nesmysly, stoprocentně prokazatelné i v článcích jeho vlastní redakce. Tohle vážně nechápu.

+1/0
2.5.2017 11:27

J83o21s40e36f 75L20e21b74d74u16š86k38a 4512503233415

Avicenna se narodil někdy kolem r. 980, jeho názory a spisy byly bedlivě pozorovány islámskou ortodoxií a v 10. století byl vědecký proud tak zuřivě perzekvován, že hledal útočistě v tajném spolku Bratři čistoty; sám Avicenna byl také pronásledován.Po vyléčení Ibn Síná bucharského prince, se stal dvorním lékařem a vládcovým osobním přítelem. Tím Se dostal do královské knihovny s jedinečnými rukopisy a opisy děl ze všech tehdy pěstovaných vědních oborů i s překlady antických klasických filosofů, např. Platóna a Aristotela nebo předních lékařů. Kočovné kmeny postupující ze Střední Asie mezi roky 962 - 1140 na západ postupně přijímali islám i vliv perské kultury. Je tedy otázkou, jak dalece byl Avicenna muslimem.

+2/0
2.5.2017 9:48
Foto

J34a56n 64H49o81l34o61v93s41k91ý 6337899901

Ostatně Mu'tazilité od 10. století postupně ztráceli význam a na plné čáře zvítězilo "pravověrné" pojetí islámu, zvlášť po otřesech muslimského světa nájezdy kočovných kmenů ve 12. a 13. století.

0/0
2.5.2017 11:14

K27a50r56e38l 53V77o48h13n94o38u15t 4678239210477

A to platí i o ostatních zmíněných lidech.

0/0
2.5.2017 11:15

J83i54ř77í 17B90u93š14e78k 8332737469

Má pravdu ten chlapec, bohužel muslimské náboženství převládlo v té ortodoxnější formě a zadusilo pokrok a toleranci v muslimských zemích.Rv

+2/0
2.5.2017 9:46
Foto

J59a59n 45H94o83l85o30v83s57k64ý 6407989971

Pravdu spíš nemá a má tam plno faktických chyb (viz výše).

+2/0
2.5.2017 11:19

P71a73v37e38l 28H59r80a68c22h 2239199865239

Je mi úplně jedno, co nějakej imám kde kváká!!!

+1/0
2.5.2017 9:20

M26a98r96c22e70l32a 64Z16a27j87í66c10o53v29á 1462398620824

Autorka je islámštější než samotný marocký filozof. Mimochodem, nemá snad francouzské občanství a tudíž by měl být nazýván Francouzem, jak je na idnes zvykem.

0/0
2.5.2017 9:18
Foto

K53a54r79e44l 26W65á75g60n73e91r 4777475459357

Dvacetiletí kluci nemají právo hlásat islám, říká marocký filozof.

A už to ve všech zemích rozhlásil?

+3/0
2.5.2017 9:10

V18l70a68d30i85m45í92r 17Š43k90o54l85n69í38k 8745390448

no oni nemají právo hlásat a vykládat jakékoli náboženství. to je to co jste si měl uvědomit, no nic aspoň to teď víte. Hlavně starší lidé by to těmto mladým měli vysvětlovat, že na hlásání jsou ještě moc mladí.

+3/0
2.5.2017 9:15

M38a58r40c65e41l42a 81Z82a41j46í20c58o72v37á 1782528410904

Kdepak, vykládat korán má právo každý, kdo doputoval do Mekky.

0/0
2.5.2017 9:19

V82l59a25d53i27m88í45r 20Š87k88o39l94n46í85k 8435570498

Milá p. Zajícová, nikdy to tak nebylo a není.....

+1/−2
2.5.2017 9:22

J87u14l69i75u37s 85C47h54a98l81o58u70p63k74a 4422389460901

Od Aviceny měli navrch teologové no a v Evropě se to obrátilo: císař zvítězil nad papežem. To je celé. Takže v islámských zemích se smí učit jen to, co je v Koránu, zatímco v euroatlantické civilizaci i jiné knihy, což rozvíjí vědu. Prostě situace se obrátila.

+4/0
2.5.2017 8:39

J78i28n84d41ř50i29c30h 53T91ů52m45a 1984342247258

Jak je to dlouho, co se v Americe smí učit Darwinova teorie?

+1/0
2.5.2017 13:43

J87a90k47u70b 24T54u72r77e97k 2272161861490

Liška ryšavá! (Kdyby synek Karla IV. a později největší císař historie nezamáznul husity, mohli jsme zamrznout tam co teď jsou salafisti.)

0/0
2.5.2017 17:26

V34l23a96d66i98m93í63r 38M63i55k63s49a 3553821935939

Pán se poněkud mýlí v identifikaci teroristů podle původu. tisíce lidí zahynulo při teroristických útocích sunitů na šíity (a opačně) v Pákistánu, Iráku, Libanonu atd. Nikdo z těchto vrahů původem Evropan nebyl.

+8/0
2.5.2017 8:30

M19a98r57t43i55n 75S83t94r66a32k46a 8157498857230

To máte pravdu a jsem rád, že to někdo zmínil. Na druhou stranu je ale terorismus uvnitř muslimského světa pro většinu západní společnosti naprosto neznámý. Většina lidí na západě si proto formuje svůj světonázor tak, že islám je ve válce se západem. To je nesmysl, útoky v Evropě a Americe jsou "vedlejší frontou" soupeření uvnitř islámu. Bohužel je tohle médii pokrýváno naprosto nedostatečně. Pár pobodaných lidí např. v Paříži nebo Londýně (to není zlehčování takových útoků aby to někdo špatně nepochopil!) dostane speciální, někalikadenní vysílání a headliny v novinách. Stovka mrtvých při útoku na mešitu někde v Iráku dostane větičku ve zprávách nebo dva řádky v novinách. Tenhle nepoměr vede k naprostému nepochopení situace u spousty lidí. A má to katastrofální následky protože pokud problém nechápete, nemůžete ho vyřešit.

+9/0
2.5.2017 9:03

K44a41r80e29l 78V55o78h10n40o59u85t 4338449830317

To rozhodně nejsou vedlejší frontou. To platí jen o malé části útoků na západní cíle. Je pravda, že na Západě jsou vnitroislámské spory nepochopené a přehlížené jako něco marginálního. Tak tomu uvnitř islámského světa není. Navenek nás to ale zas tak moc trápit nemusí. Všechny hlavní větve islámu chtějí islamizovat prakticky úplně stejně.

0/0
2.5.2017 11:18

M68a70r78t83i88n28a 58M53o92u58d39r11á 7980763566589

Myslela jsem, že "vrchní guruové" Islámského Státu, Muslimského bratrstva, Al Kajdy, Talibanu a pod. jsou podstatně starší než 20 let.....

+2/0
2.5.2017 8:29

L87u76k41á28š 17H73á63b24a 6470395986276

nejenze je to blabol, je to soupis naprostych nesmyslu zcela ignorujicich prubeh dejin.

+6/−3
2.5.2017 8:13

V82l68a51d48i21m45í62r 75Š35k65o96l94n84í87k 8865700488

Jaký průběh dějin a podle jakých výkladů? Když nejste schopen se zamyslet a posoudit průběh dějin pohledem jiného národa, etnika , tak si jiné vykládání vždy budete vykládat jako nesmysly.

On se na dějiny kouká jiným pohledem než Evropským.

+3/−1
2.5.2017 9:21

V54i78k32t82o11r 96Š55e13d64i23v93ý 8176641450586

"Nemůžeme soudit náboženství staré patnáct století podle posledních pěti let." 8-o

- musíme reagovat na dnešní situaci, meditování nad Avicennou nám dnes nijak nepomůže

- z těch patnácti století byla většina naplněna islámskou rozpínavostí

- skutečnost, že některé části vědění starověku dovolili před zničením interpretovat, těžko vykládat jako mimořádnou zásluhu

+9/−3
2.5.2017 8:07
Foto

I28v41a69n 33K17o90p88t62a 5237802321327

Kdyz tak kouknu na globus tak krestane se rozpinali nasobne vice. Oba americke kontinenty, australie, podstatna cast afriky. Po puvodnich nabozenstvich toho moho nezbylo. Vycitate islamu neco v Cem je krestanstvi svetovym expertem. Stejne jako zniceni staroveke vzdelanosti, abychom to o par staleti pozdeji znovuobjevovali. V Cem je rozdil je to ze u nas ve vetsi ci mensi mire došlo k rozluce statu a církve.

+4/0
2.5.2017 8:54

M79a46r43c29e86l92a 75Z92a60j75í43c80o71v94á 1452568320684

Kdepak, podstatné rozdíly:

- křesťanský Bůh nesnímá z věřící zodpovědnost za všechny jejich činy x kdežto muslim je jen prodlouženou rukou Alláha; ne onen dotyčný vraždil, ale Alláh

- křesťanství nezapovídá pochybování, dokonce i o své víře můžete pochybovat x muslim je za jakékoliv pochybnosti označen za odpadlíka ve víře

+2/−2
2.5.2017 9:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.