Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel chirurg Kočandrle, jeho tým poprvé transplantoval srdce v Československu

Ve věku 83 let ve čtvrtek zemřel chirurg Vladimír Kočandrle. V roce 1984 vedl tým, který jako první v tehdejším Československu provedl úspěšnou transplantaci srdce. O úmrtí lékaře a dlouholetého ředitele pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) informoval Kočandrleho syn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V11e75r95o17n81i93k41a 61Š19k21v12á90r55o47v59á 5891950706656

Má smysl téměř 30 let po revoluci diskutovat o tom, zda byl někdo "kovaný komouš," když to byl specialista v takové profesi, jež je na politice nezávislá?

+4/−2
31.3.2017 13:51

M22i57r69o14s13l66a16v 23V35l70a44s54á48k 4898540453842

Ono mezi členy a funkcionáři NSDAP byl jistě také mnoho dle Vás "specialistů v takové profesi, jež je na politice nezávislá"

+2/0
31.3.2017 14:04

L76u15d48ě15k 89N51ě12m50e78c 5985131402244

Já si vybavuju i profese, které byly závislé. Nějakej Braun... taky si ho vytáhli do Ameriky.

+2/0
31.3.2017 14:49

S34i97m80o75n63a 47S46e76d89l74á55č95k84o40v56á 3104985697457

Ano ma.

+2/−1
31.3.2017 14:09

V60á85c88l53a32v 29P32o16l67á62š34e67k 9126810201467

Moc smyslu už to nemá. A neměli by to posuzovat ti, kteří tu dobu sami neprožili. A neměli by ho odsuzovat ti, kteří se sami provinili třeba tím, že byli v PO, ČSM, SSM, ROH, Svazarmu, SČSP apod. Pokud on nikomu neublížil, tak mi jeho členství v ÚV KSČ nevadí. On byl významný lékař, tak po něm požadovali členství v ÚV KSČ. Já jsem byl bezvýznamná nula, tak po mně požadovali jen členství v PO, ČSM a ROH. Ale on i já jsme skákali tak, jak ti nahoře pískali. Já necítím právo ho kvůli tomu odsuzovat.

+4/0
31.3.2017 15:34

M45i73r71o35s16l98a17v 85V40l92a19s14á20k 4548500793382

On to byl jistě zručný chirurg, ale také velmi angažovaný a kovaný komouš. Normalizoval po roce 1969 IKEM. Své by jistě mohl vyprávět pan docent Peleška (uváděl u nás do praxe kardiostimulátory - pod jeho vedením došlo v roce 1962 k první implantaci kardiostimulátoru v tehdejším Československu), který podepsal 2000 slov. Následně byl vyštván nejprve z IKEMu a pak i z republiky.

+1/0
31.3.2017 13:47

V67á79c38l45a53v 58P55o41l41á77š23e65k 9166530241747

Abychom mohli tohle posoudit (a případně odsoudit), museli bychom vědět, zda to vyhození toho docenta Pelešky inicioval profesor Kočandrle z vlastní vůle anebo zda to dostal příkázané shora, a v tom případě, co by se stalo, kdyby tento příkaz odmítl. Já to nevím, a tak si to netroufám posuzovat.

+1/0
31.3.2017 15:50

M93i20r36o36s43l38a61v 77V12l22a38s20á28k 4958230223532

Spousta nacistů také plnila příkazy shora...

0/0
31.3.2017 20:25

J38i43ř11í 81V10o90n24d26r93á73č30e93k 5296334490944

Opravdu by mě zajímalo, Kolik je lidí, kteří se na opračním sále ptají na politickou příslušnost operujících lékařů, jako zřejmě paní Sedláčková. Nechápu. Snad jen, kdyby šlo o lobotomii

+4/0
31.3.2017 13:14

A38l25e43x23a52n94d38r 28Š60í43r 5411300453

U operujících lékařů patrně ne, ale ani u těch, kteří prováděli špičkové operace (jako transplantace) - tam by to bylo zbytečné, pokud nebyli v KSČ, nebylo jim umožněno se uplatnit. Spousta z nich musela dokonce emigrovat, aby vůbec mohli operovat.

+2/0
31.3.2017 13:26

M23i45r64o10s21l77a19v 22V91l93a29s22á20k 4498640403822

Ano například doc MUDr. Bohumil Peleška, DrSc.

0/0
31.3.2017 13:48

M81a87r87c25e88l 79K78u97l10í43š14e82k 4306668596933

Opravte ma ak sa mýlim. Syn Vladimír to je zrejme ten z OK BANDu.

+2/0
31.3.2017 12:41

S79t80a38n65i92s18l55a39v 82Č45e31š24k11a 8427556735879

Přesně tak.

0/0
31.3.2017 12:45

L76u60d52ě41k 30N34ě64m84e12c 5205431142384

Takže je to podobné jako u Tesaříků, že?

0/0
31.3.2017 13:39

J71a37r68o27s39l67a35v 74M89o73u42č58k42a 3527587648959

S Vladimírem OK (jak si tehdy říkal) mám příhodu.

V polovině 80. let, když běžely krajské Rockfesty, tak k nám do Ostravy dorazil OK Band jako závěrečná profesionální hvězda programu. Na pódiu zrovna hráli mí kamarádi v dlouhých kožených kabátech (tak trochu pankáči, ale hráli spíše novou vlnu ala Police), Vabank si říkali, když vedle hlediště zastavilo auto a vystoupil Vladimír s Marcelou Březinovou (tehdy taky jenom Marcela OK). Kluci zrovna dohráli jednu skladbu, tak zpěvák houkl do mikrofonu improvizovaný rýmovaný pozdrav: Radši drátem do oka než být Vladimír OK. Inu drzí Ostravaci. Vyprskli jsme smíchy, výraz adresáta byl k nezaplacení. Na všechno ostatní je tu VISA

+1/0
31.3.2017 13:42

H67e87l40e94n53a 15D17o61s59t56á72l79o90v96á 2219342533739

OK Band jsem mívala ráda. Byli osvěžující v zatuchlé socialistické popině ... Michal David & František Janeček.... hu.

0/0
31.3.2017 13:48

J54a83r13o86s47l22a85v 86M19o82u86č80k16a 3307157528559

jo jo,

...bydlím na závětrné

straně továrního komína...

Taky byli jednou z mála tehdejších mladých kapel, které minul zákaz činnosti po tom svinském článku v Tribuně (Nová vlna se starým obsahem) díky němuž skončil Pražský výběr, Jasná páka a další.

Možná, že v tom hrál papínek Kočandrle roli.

+3/0
31.3.2017 13:52

Š73á43r27k32a 61M64a78t21y62á93š98o76v30á 1331875772659

sbohem,pane profesore!

0/0
31.3.2017 12:40

J19a22n 63H10o91r81s66k27ý 2966780717745

Ano, sbohem, snad už moc bývalých členů Ústředního výboru Komunistické strany Československa nezbývá.

+2/0
31.3.2017 13:12

F66r58a85n53t64i60š19e56k 70N92a28v33r74á84t28i86l 8209881586974

Při návštěvě pracoviště IKEM v roce 1190 odmítl ministr zdravotnictví Bojar, politizující psychiatrická nula, podat prof. Kočandrlemu ruku a ze dne na den ho vyhodil z místa.

+9/−1
31.3.2017 12:28

F13r49a21n91t88i54š80e60k 59N14a63v85r16á46t94i44l 8229321646714

Opravuji, v roce 1990. Omlouvám se za chybku.

+2/0
31.3.2017 12:30

Š78á30r93k26a 93M40a35t17y63á79š17o18v30á 1731705262479

to je ten samej,co rejpnul do tý plazmy a pak z toho byl a aje kauza Diag Human?

+1/−2
31.3.2017 12:38

M93i64r19o79s58l96a66v 38Č41a26p38e89k 2823735868335

Ano ten, díky kterému se pak musela republika dlouho soudit s Hávou kvůli krevní plasmě. A nikdo ho za to k odpovědnosti pořádně nehnal. Rv

0/−1
31.3.2017 13:06

A86l29e82x55a94n96d57r 29Š73í96r 5791950553

Před rokem 1990 bylo také mnoho vynikajících odborníků z politických důvodů vyhozeno z místa. S tím rozdílem, že jediná možnost zaměstnání pro ně byla v kotelně nebo při umývání oken.

+3/0
31.3.2017 13:22

M65i42r74o77s96l28a67v 54V91l29a33s37á86k 4628230953272

Upřímně řečeno kolegovi Bojarovi se nedivím.

+1/0
31.3.2017 13:49

S80t15a29n83i42s53l87a70v 52Č95e16š89k15a 8607266695819

Tomuto špičkovému lékaři, jakých jsme zase na jeho úrovni tak moc neměli, vděčí řada lidí za záchranu života a řada jeho bývalých podřízených za své dnešní kariéry.

Ti první mu jsou a pokud budou živí, také jistě budou vděční za to, že svým umem lékaře a manažera jim dal šanci na další pobyt v tomto slzavém údolí.

No, a jednání těch z druhé skupiny, kteří jej po listopadu vykopli z IKEMu, který by bez pana profesora nebyl zřejmě na své dnešní úrovni, je lepší nekomentovat.

+7/−1
31.3.2017 12:28

S75i82m63o21n84a 55S29e77d93l98á58č28k17o44v44á 3334565257747

Ano. A strane, kterou tento clovek podporoval, vyuzival a prispival k jejimu "rozkvetu" vdeci spousta lidi za smrt, zkazene zivoty a utrpeni.

+2/0
31.3.2017 13:20

S75i70m32o88n86a 17S53e31d60l64á85č67k17o66v15á 3854395427157

Krome toho, staci se podivat, kdy byla prvni transplantace srdce provedena ve svete. Tedy skoro dvacet let pred tou ceskou, takze kdyby nebylo soudruhu, napriklad i pro Kocandrleho, mohlo byt zachraneno mnohem vice lidi. ( jak pisu, kdyby nemam rada, ale pristupuji na hru, kdyby me mel zachranit Kocandrle )

0/−1
31.3.2017 13:30

L94u58d10ě16k 47N53ě38m51e45c 5615711652584

Ty první transplantace byly v šedesátých letech. Jak světová, tak československá.

0/0
31.3.2017 14:53

S45u50d92h21e53e93r 76M13y41n33e67n23i 4183400512604

Proč zůstal v ČSSR. Mohl odejít do USA a vydělat hodně peníze

0/−2
31.3.2017 12:20

A12l58e14x89a50n30d25r 75Š64í83r 5451570643

To je věčné dilema - na jedné straně výborný organizátor, skvělý chirurg. Na straně druhé člen Ústředního výboru Komunistické strany Československa - tedy prominentní představitel zločinecké organizace. To jsou holá fakta, není v tom žádný subjektivní rozsudek, ten si musí každý udělat sám. Např. že podobně schopných odborníků bylo u nás nepochybně více, ti ale nedostali možnost se uplatnit (řada z nich kvůli tomu emigrovala a výtečně se uplatnila v cizině), neboť odmítli tuto organizaci podporovat.

+8/−2
31.3.2017 12:16

M18i69l87o97s36l32a65v 73P93r41o45c65h12a63z35k41a 7924398226868

Je to tak - bohužel

0/0
31.3.2017 12:22

S43u13d67h75e18e24r 35M27y55n69e57n28i 4473320632784

Většina lidi emigrovaly do USA aby vydělaly penize.nejen z ČSSR taky z demokraticke Indie.

0/−2
31.3.2017 12:26

J24a80r18o85s86l17a26v 67M34o48u66č89k44a 3717537328699

spousta lidí emigrovala, aby mohla bez politického nátlaku vykonávat svou profesi a spousta lidí emigrovala, aby pro své politické názory nešli do vězení, a někteří, aby se prostě mohli jen svobodně nadechnout. Takže, prosím, nezjednodušovat.

+3/0
31.3.2017 14:00

V73á74c65l30a32v 28P18o39l55á47š71e86k 9466630401717

To nejsou holá fakta, ale silně subjektivní hodnocení. Míním především slovo "prominentní". Drtivá většina členů ÚV KSČ tam byla jmenována shora a neměla tam vůbec žádný vliv. Vedení KSČ usoudilo, že by se jim pro vylepšení pověsti hodil v ÚV nějaký významný lékař a vybrali si jeho. Kdyby odmítl, tak mohl vyletět z IKEMu a jít kopat příkopy - nebo třeba taky ne, ale to nikdo nikdy předem nevěděl, zda a jak se budou soudruzi mstít. I ta "zločinecká organizace" je subjektivní hodnocení a ne fakta. Já si to myslím taky, ale když po roce 1989 nebyla KSČ postavena mimo zákon, tak je to prostě jen Vaše a moje subjektivní hodnocení a ne objektivní skutečnost. Koneckonců jsme všichni této "zločinecké organizaci" 41 let sloužili, vstupovali jsme do PO, ČSM, SSM, ROH apod., chodili jsme do prvomájových průvodů,na oslavy VŘSR a Vítězného února, chodili jsme na veřejné schůze KSČ, tak teď bychom se neměli tvářit jako nevinní soudci.

+4/−1
31.3.2017 12:50

J61a77n 58H14o10r13s35k86ý 2106500697575

Nezlobte se, ale chodit do prvomájového průvodu a být v ÚV KSČ je nebetyčný rozdíl "služby" komunistům. A to zlehčování KSČ jako zločinecké organizace je, s prominutím, ohavné. KSČ samotná, natož její ÚV, je podle naprosté většiny slušných lidi, tedy prakticky "de facto", bezesporu zločineckou organizací. Že to tak neplatí i "de iure" je sice smutné, ale nemá to žádný vliv na objektivní skutečnost.

+2/−1
31.3.2017 13:11

L44u82d83ě25k 35N58ě73m57e96c 5585901622104

Samozřejmě je to nebetyčný rozdíl. Protože já ani Vy jsme jim nestáli za nějaké přemlouvání a byli jsme jen obyčejní neschopní a nezajímaví červíčci.

+2/0
31.3.2017 13:38

J55a40n 69H54o79r86s83k35ý 2286810927945

My se známe?

0/0
31.3.2017 15:47

V28á68c69l48a78v 30P80o58l59á93š72e62k 9556610871887

Tak pokud Vy jste nebyl "obyčejný neschopný a nezajímavý červíček" a stále jste jim za přemlouvání, abyste šel do ÚV KSČ, tak nám povězte, jak jste se zachoval.

0/0
31.3.2017 15:54

L81u73d13ě85k 94N14ě54m72e64c 5415291632844

Však to na Vás vidím z příspěvků. Tenhle dotaz to potvrzuje.

0/0
31.3.2017 16:16

J31a26r10o90s29l16a88v 14M18o27u37č20k13a 3497607668169

Já s vámi na jednu stranu souhlasím, na druhou stranu nemohu přijímat onen "havlistický" koncept spoluodpovědnosti obyčejných lidí za kroky režimu, protože jsme proti němu nic nedělali a ještě chodili na ty průvody.

Nepřijímám ho z toho důvodu, že existuje film, který se k tomu problému staví diametrálně jinak a dle mého názoru pravdivě. Ten film se jmenuje 7 statečných a je o chování prostého člověka tváří v tvář brutálnímu násilí. Je o odvaze ustrašených. Vzpomeňte si jak Bernardo O ́Reilly (Charles Bronson) naplácal klukům, co nazvali své otce zbabělci s tím, že on nikdy neměl tu odvahu co oni: Založit rodinu a bát se o ni....

+2/0
31.3.2017 14:10

J97a27r98o94s53l53a78v 16M98o24u24č96k83a 3467107278729

Mimochodem Havel nikdy neměl děti, ale morálně mudroval velkolepě.

+1/0
31.3.2017 14:11

M37a77g72d71a35l55e98n84a 72H55r74o75n91o63v92s15k57á 3430122644899

Jak prominentní? ;-) Vaše dojmy nejsou fakta.

0/0
31.3.2017 12:55

O71l31d83ř30i91c73h 16V34á80l36e92k 2407210823935

Světově uznávaný chirurg a profesor Karlovy univerzity byl v roce 1990 odejit. Na druhé straně no name figurka se základním vzděláním, byla zhruba ve stejný čas zvolena komunistickým parlamentem a dosazena na hrad, kde vydržela 14 let. Holt v roce 90 nebylo vzdělání to nejdůležitější. 8-o

+12/−6
31.3.2017 11:58

A44l71e71x98a19n79d97r 13Š39í17r 5591310903

Ono čtyřicet let předtím (1948 - 1989) také nebylo vzdělání tím nejdůležitějším kritériem, naopak. A na nejvyšších rozhodovacích pozicích byli velmi často právě lidé se základním vzděláním, jenže na rozdíl od oné nevzdělané "no name figurky" to byli darebáci. V prvním období dokonce vrazi. A ve všech dalších obdobích ti, kdo se k těmto vrahům hlásili, a hlásí dodnes.

+4/−5
31.3.2017 12:28

Z13d97e61n82e59k 15H51l86a15d63i34k 5775486740

Prijit sem a kopat do Havla ? Jste dusevne zdrav ?

+1/−1
31.3.2017 12:51

M47a82g61d51a19l21e23n70a 39H64r79o97n73o27v53s22k41á 3510252974779

A pro někoho, konkrétně pro vás, stále není, a tak hloupost může stále vzkvétat.

+1/0
31.3.2017 12:56

J37a40n 56D61v77o51ř56á66k 2181737402402

Byl to zločin, takhle s prof. zamést - tím spíš, když vidíme, jak jistý generál Laube, který za všech režimů dokáže jen slídit za vnitřním nepřítelem, se má jako vepř v žitě!

;-€

+6/−1
31.3.2017 11:51

A32l64e56x55a18n21d78r 22Š41í68r 5961120613

S Laubem máte naprostou pravdu. Ale s tím zametáním - s kolika schopnými lidmi zametla do roku 1989 KSČ, jíž byl. prof. K. (ve veškeré úctě k jeho schopnostem) význačným členem (člen předsednictva ÚV KSČ)? Je to takové dilema - mohu mít rád prof. K., ale nemám rád komunisty.

+4/−1
31.3.2017 12:22

S40t33a43n91i31s82l62a49v 96Č20e52š14k89a 8417686655149

Máte pravdu, jenže bohužel po listopadu 89 to bylo a mnohdy i je naprosto stejné, pouze v obráceném ideovém gardu. A pokud nejde přímo o politiku, jde o známé STI.

+4/−1
31.3.2017 12:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.