Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot v Karibiku napoprvé netrefil letiště, přistání musel opakovat

Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu, který minulý týden přistával na ostrově Svatý Martin v Karibiku. Stroj letící z Toronta totiž podle časopisu Forbes přistával příliš nízko nad mořem, pilot však nakonec manévr přerušil, udělal otočku a bezpečně dosedl na druhý pokus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P58e83t28r 53H51o28r70á76k 4981323611927

A na silnici, která je mezi letiště a onou pláží, v době přistání vjelo nákladní auto. To taky asi z pilotní kabiny nevypadá kdoví jak :-/

https://www.youtube.com/watch?v=0uPTdKwWo78

0/0
14.3.2017 20:14

V15l37a11d25o 15K17o47r96m34e62n71d77i 1545240858119

Fúha,to je teda fakt dráma... Denne sa podla mňa na svete "zadaria" desiatky nezdarených priblížení ,tak akosi nechápem pointu....

0/−1
14.3.2017 11:49

T57i87b60o59r 97M56a51t92u72l80a 8518267171462

Čistě teoreticky...sekundy od katastrofy je každé letadlo při přistávání, ale naštěstí v drtivé většině přistane podle plánu.

Kdybych s kamerou stál na přechodu pro chodce a natočil někoho jak přechází na červenou, tak bych mohl snímek zveřejnit např. s titulkem "chodce dělily sekundy od přejetí náklaďákem" a to by byla sledovanost i kdyby se jednalo o celkem normální situaci, kterých je spousta.

+1/0
14.3.2017 8:49

V69o24j74t92ě83c21h 57B81a96l12a40č 4953624944217

Takhle na prahu smrti jsem už párkrát taky byl a od té doby do letadla bez růžence nesednu....:) Asi okurková sezona a idnes došly nápady, o čem psát....tohle se přeci občas stane a netřeba z toho dělat senzaci.

0/0
13.3.2017 18:38

V49o98j36t42ě68c28h 21B70a12l93a57č 4843184514347

Jinak na tomhle letišti jsme přistávali po bouřce s pěkným střihem větru a dost tvrdým přistáním, kdybyste neměli zase o čem psát, mohu zapůjčit video z kabiny. :)

0/0
13.3.2017 18:41

L64a30d88a 86N92o57v13a60k 4402743537

z kabiny je to o ničem... Pozvracení pasažeři.., výkřiky allahu akbar...:-/

0/0
13.3.2017 22:14

L74u89c57i28e 12B92l56a81n33i80c25k83á 2485273589531

.....a já někde četla, že existuje jakýsi "naváděcí paprsek", který letadlo sleduje a tak může bezpečně přistát...8-o

0/0
13.3.2017 16:55

R71a97d35k36a 49K39o72v47á20ř16o74v12á 2633453473956

To máte na mysli ILS. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System

Tohle letiště ho ale nemá, narozdíl třeba od Prahy. Ale i bez toho denně letadla bezpečně přistávají na různých letištích...

+2/0
13.3.2017 18:23

K67a25r53e30l 23B82a91r64t38a36k 9286521495456

Že by to letiště nemělo ILS. To se mi nezdá.

0/0
13.3.2017 19:11

K50a69r43e14l 41B62a14r47t13a44k 9276201185946

Nedalo mi to. NEMÁ , takže se omlouvám.

+1/0
13.3.2017 19:47

J27a53r27o86s42l28a26v 33D73v37o40ř88á16k 4707969236210

Není to ani tak paprsek jako radiový signál. Ale musí být naletišti instalován vysílač ILS. Nestačí, že ho má letadlo.

0/0
13.3.2017 18:46

L29a96d73a 65N15o67v59a14k 4842913297

paprsek maj tak leda ve startreku...

+1/0
13.3.2017 22:15

T21o18m13á12š 74T95a46t83í18č40e20k 5300292270948

Alespoň je někdo vytrhl z té opilé nudy na pláži. ;-)

0/0
13.3.2017 15:44

R16a73d52k55a 43K50o89v33á96ř22o43v39á 2223853673826

Myslím, že z toho byli nadšení, kvůli tomu tam jeli. Navíc z toho budou úžasné fotky na instagram a facebook!!

0/0
13.3.2017 18:26

Z56d36e96n21ě64k 34H37i23n19k 8349237141791

;-D jo jo, perfektní fotky, proč by to taky jinak ten pilot dělal ;-)

0/0
13.3.2017 20:53

J19o75s54e47f 19R61i85c61h38t57e77r 9306845157883

"Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu..." – ne, opravdu si žádné dramatické chvíle neprožili. Ale žijeme holt v době alternativních faktů..

+2/−1
13.3.2017 14:33

V41á65c33l96a49v 57Z62e93l31i15n40k81a 2452380453192

Jasně. Měli ještě trochu prosednout a rozflákat se o hladinu. To by už dramatické bylo? Nevím jak by se vám líbilo tam sedět, ale mě asi moc ne. Letadla sice nejsou má specializace, ale přesto toho vím dost, aby mi bylo jasné, že jsme někde, kde z pohledu letecké bezpečnosti vůbec nemáme být a pilot se může tak akorát modlit, aby motory dostatečně rychle zabraly a letadlo se náhodou ještě kousek neprosedlo z vůle přírody.

+1/−6
13.3.2017 16:11

J36o85s52e86f 46R87i91c12h34t81e30r 9286775287903

Absolutní nesmysl, je vidět že o tom víte naopak pramálo. Letadlo se nejspíš poryvem větru dostalo mimo osu/glideslope a nebylo dost času pro korekci, takže byl zvolen go around, právě proto, aby pasažéři nebyli ani náznakem ohroženi. Nebo dostal pokyn z věže. Každopádně k žádnýmu "modlení pilota aby motory dostatečně rychle zabraly" rozhodně nedošlo, nekoukejte tolik na televizi ;-D

+4/0
13.3.2017 20:45

V79á28c47l81a53v 10Z25e63l32i56n81k33a 2422780793492

No, jasně, ten citovaný další pilot 737 a odborník na leteckou bezpečnost se zapomenul optat čekých expertů, co mají navrch rádi adrenalin. Apropos dneska jsem měl možnost se pobavit s člověkem, který se na fakultě elektro nějaký ten čas věnoval právě věcem kolem navigace a navádění letadel a ten tedy rozhodně váš optimismus nesdílí. Zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny, tak to rozhodně není nepodstatná odchylka od klasického přiblížení. A s tou televizí to spíš směrujte na sebe a neberte to podle supermanů, co v klidu zvednou letadlo, když už jim vlny málem omývají kokpit. Vytlemené smajlíky si můžete rovněž nechat od cesty.

0/−2
13.3.2017 22:31

J32o91s48e51f 44R41i28c52h52t73e31r 9726675367443

Aha, a co ví kolega elektrotechnik, potažmo vy, o "zvedání letadla na plný tah málem z hladiny", když to samo o sobě nemá s navigací nic společnýho? ;-D Byla to podstatná odchylka? Samozřejmě - proto go around. Na videu bohužel není vidět proč, na St. Marteen nejpravděpodobněji poryv nebo střih. Ale všechny ty titulky, citace a vaše výkřiky o "modlení pilota" jsou jen senzacechtivost a umělá hysterie.

Shodou okolností jsem inženýrem v oboru letecké dopravy - takže papírově "expertem" skutečně asi jsem, i když sám bych se tak neoznačil a je nepochybně spousty jiných, kteří dokážou situaci posoudit kvalifikovaněji – a jistě i posoudí a vyhodnotí, až budou mít k dispozici kompletní data. ;-)

+2/0
14.3.2017 1:58

P25a13v24e59l 62O96d56e91h18n20a31l 6303409638645

Ono to ale opravdu není až zase takové drama, jako čtete v médiích, nebo vám někdo řekne. To, co je vidět na videu rozhodně neproběhlo ve výšce 15 metrů, ale ani ve 150, první údaj je podsazený, druhý (podle mne) hodně nadsazený. Výška B737 je někde kolem 12 metrů, zastavte si to a podívejte se sám, kolikrát by se pod sebe ještě vešel.

Z mého amatérského pohledu jde o missed approach, což je něco, co se prostě děje a pilot ví dobře, do kdy se musí rozhodnout co dál a jaký je pro tuto situaci postup na daném letišti. Zde to podle mne udělal správně, rozhodl se včas a zvolil go around.

Termín "zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny" zní sice dramaticky, ale ve skutečnosti je to jinak - B737 je vybaven tlačítkem (dvěma tlačítky) TO/GA, které slouží přesně k tomuto účelu. Podle toho, zda je stisknuto pilotem jednou, nebo opakovaně se zvolí automatický mód pro "go around" a o většinu dalšího se postará automatika, samozřejmě v závislosti na dalších okolnostech, například na tom, v jakém režimu bylo předtím zvoleno přistání, ručně, automaticky atd. Druhý mód TO/GA je vyhrazen pro kritické situace, kde je akutní hrozba střetu s terénem před letounem, to zde nebylo. Maximální tah je použit pouze v druhém případě, v prvním je tah omezený.

Z hlediska psychologie je volba GA dnes považována za regulérní řešení situace a neplynou z ní žádná vyšetřování, postihy, jako dříve, kdy šlo o zdržení, spotřebu paliva atd. Vedlo to totiž k řadě nebezpečných situací a dokonce havárií, protože piloti se GA snažili vyhýbat.

+3/0
14.3.2017 3:24

L59u32d53ě41k 97C35h39r76á55s47t10e94k 5384794772516

Ono to letadlo samozřejmě má značnou rezervu ve výkonu, protože musí být schopno udělat v kterémkoliv okamžiku proceduru nezdařeného přiblížení a to dokonce i v případě, že by mu v tu chvíli vypadl jeden motor. To je výhoda dvoumotorových letadel, že jsou značně přemotorovaná, protože každou fázi letu musí být schopna zvládnou i na jeden motor.

0/0
14.3.2017 9:35

L95u94d22ě66k 29C27h28r26á51s75t10e39k 5404234212866

To letadlo je evidentně hluboko pod sestupovou rovinou (určitě viděl 4 červené PAPI vedle dráhy), tak se rozhodl správně pro G/A z důvodu nestabilizovaného přiblížení. Teď je jen otázka, jak se mohl tak daleko před dráhou dostat tak nízko. Buď to byl silný střih větru (popř. sestupný proud) a nebo nepřesná pilotáž. Ale to z videa nezjistíme.

0/0
14.3.2017 9:33

R87a86d23k97a 29K35o38v18á85ř36o68v21á 2623123273216

Nevím co si prožili pasažéři letu, ale byli hodně nízko. To není vůbec standardní.

+1/−2
13.3.2017 18:42

K40a67r35e34l 27B96a44r41t14a37k 9896311345986

Souhlasím.

0/0
13.3.2017 19:14

J45o42s36e22f 17R50i65c79h32t69e66r 9136805927583

Jo, byl nízko a jo, není to standardní – proto ten go around...

+2/0
13.3.2017 21:56

V16á62c49l57a87v 98Z71e86l85i69n89k52a 2812930903452

O tom se tu bavíme. To s tím modlením byla samozřejmě poněkud nadsázka v reakci na váš bagatelizující příspěvek.

0/0
13.3.2017 22:34

R16a83d85k89a 35K84o50v94á76ř55o60v45á 2653673233266

Ano, souhlasím, go around bylo naprosto správné a bezpečné řešení. A ano, novináři mají tendenci dělat z komára velblouda, jen jsem chtěla upozornit na to, že tam nebylo všechno tak, jak by mělo být. Proč a co se vlastně stalo, o tom spekulovat nechci.

Přiznávám, že se možná můj komentář k vašemu příspěvku, který kritizoval novináře, příliš nehodil...

+1/0
14.3.2017 0:37

M51a82r96t74i50n73a 45V98e72d54r50a52l26o97v83á 5841410330591

Pred 14 dny pristavala ledadla letici temer bokem k ranveji.. Musite mit opravdu okurkovou sezonu.

+3/−1
13.3.2017 13:51

O29n93d13r32e31j 21K53u80r42c 9486362315288

To psal zase nějakej redaktor, kterýho vytáhli z Jedličkárny po 2 flaškách vodky...

+1/−1
13.3.2017 13:36

J55a73r11o98s95l26a94v 42D47v85o27ř79á43k 4977789776700

Autor ČTK ?. Pokud by se tam skutečné autor podepsal, tak mohl být článek lépe a fundovaně napsán ;-D. Napříkladjen nadpis „Opakované přistání, na jednom z nejnáročnějších letišť na Svatém Martinu v Karibiku“ by bohatě stačil.

+1/0
13.3.2017 12:37
Foto

J74i13ř41í 17R93o31h48a59n 5744628957915

Nezdařených přístání je každý den desítky - kvůli špatné viditelnosti, kvůli silnému větru, turbulence... Tohle nezdařené přistání je zvláštní (ale zase ne moc výjimečné) jen tím, že ho při tom někdo vyfotil.

+5/−1
13.3.2017 12:34

J13i60ř46í 33H32o95r51t 6966841877254

Sorry, ale tohle není zase nic tak strašného. Go around není ničím neobvyklým a občas se prostě nezadaří. Tady je vidět, že pilot to má celou dobu pod kontrolou, tudíž nechápu tuto hysterii. Nicméně je úsměvné, že tu je tolik odborníků na létání ;-D

+8/−1
13.3.2017 12:23

V38á27c81l17a85v 52Z86e22l74i13n70k72a 2332890203612

Aha, takže ten pilot, co hovořil o sekundách od katastrofy je podle vás rovněž "taky odborník"? Raději ani nemyslet, kdyby si příroda v té chvíli zalaškovala a letoun díky nějakému poryvu větru ztratil trochu vztlaku anebo chytil nějaký sestupný proud, které se nad vodou nedaleko popbřeží mohou objevit docela znenadání.

0/0
13.3.2017 12:33

L51u62d48ě31k 62C98h49r43á35s80t56e21k 5124364792856

No on ten střih větru nebo sestupný proud chytil nejspíš už před tím, proto byl právě tak nízko, případně se nedostatečně soustředil na přistání a klesal moc rychle. Ale to nezjistíme. Každopádně to žádné drama není, 737 má velký přebytek tahu. Větší drama je Madeira, viz. např: https://youtu.be/bHEG6b91dG8 :)

0/0
14.3.2017 9:40
Foto

A85l87e12x89a21n24d62e17r 87B49a30r88n41a 3861221434210

Go around nie je skutocne nic neobvykle, tu je neobvykle to, ze sa pri tom dostal do vysky, do ktorej by sa v tejto faze letu vobec dostat nemal a teda reagoval velmi neskoro na skutocnost, ze sa nepriblizuje spravne...

+3/0
13.3.2017 14:35

L44u98k44á45š 66M61a39r76e47d81a 6151944757208

Takovejhle clanek je absolutni zumpa!

V clanku se mluvi o nejake fotografii od Christine Garner (Nikoli Cristine) a vy tam date nejake video?

Mluvite o tom, ze na fotografii to skutecne vypada na blizici se nestesti. O jake fotografii, kde je tam ta fotografie?

To clovek co prebiral clanek z CTK vcera kalil a zrana si rekl, ze jeste zapracuje nez se pujde vyspat z kocoviny nebo co?

P.S. clanek pojednava zrejme o teto fotce:

http://christinenegroni.com/wp-content/uploads/2017/03/Christine-Garner-photo-WestJet-go-around-1024x565.jpg

+2/0
13.3.2017 12:12

P47e32t84r 86H44u86b30í49k 7373100415

při přistání vloni v listopadu na Seychelách náš Emirates musel udělat to samé, jen místo příliš nízko byl vysoko a neubrzdil by to. Takže motory na 150% a nahoru a podruhé vše OK...

+1/−1
13.3.2017 11:50
Foto

A42l22e77x59a12n47d67e23r 98B66a36r45n50a 3291351724220

Byt vysoko a vyratat si, ze by som sadol daleko za prahom drahy a chybali by mi metre je menej nebezpecne, ako prilis sa priblizit k zemi, pred prahom drahy... V tom druhom pripade totiz chybaju dve zakladne veci pre lietanie dolezite - rychlost a vyska....

Z videa to vyzera v pohode, ale to lietadlo pilot dostal do skutocne nebezpecnej situacie, v akej by sa ocitnut nemal....

0/0
13.3.2017 14:29

K73a41r57e21l 21B39a82r66t56a10k 9776551905936

Motory na 150%? Pane jo, vy jste ale odborník;-D.

+4/0
13.3.2017 19:18

M71i44r13o33s49l61a27v 45K43o46n81e75c53n20y 2869431676198

co to je motory 150%?

0/0
13.3.2017 19:49
Foto

T23o17m75a94s 51Z29y31r82e93k 9923549474893

Opakované přistání není opravdu nic extra výjimečného. Jak nízko nad vodou to ale tady piliot řešil výjimečné je a rozhodně to bylo velice špatně. Tak nízko se vůbec neměl dostat.

+4/−1
13.3.2017 11:49

V66á17c71l64a10v 46Z94e84l21i94n37k97a 2202390453852

Tak nějak. Vypadalo to spíš, jak když z té hladiny odstartoval. Ten už se mohl leda tak modlit, aby motory daly plný tah v co nejkratším čase a aby to stačilo.

0/−1
13.3.2017 12:25
Foto

A71l79e22x42a67n42d83e28r 75B91a83r12n66a 3661331894940

Presne tak.. .v situacii, do akej sa dostal mu mohla chybat vyska a rychlost... Na to ze je "kratky" (co sa stat moze) reagoval velmi, velmi neskoro (co by sa stat nemalo)....

0/0
13.3.2017 14:32
Foto

P56ř24e67m80e54k 85H96o71m33o12l21a 5478955415886

Zajímalo by mě jak by titulkář idnes nazval toho moje video?

https://www.youtube.com/watch?v=9LFKhogBD88

Vteřina před katastrofou? 8-o

0/−1
13.3.2017 11:45

Z85d96e31n22ě41k 15H31i34n33k 8539877171621

To Vaše mi připomnělo tohle https://youtu.be/1N5THRSp4hM.

0/0
13.3.2017 21:11

T91o28m54á70š 47Ž12i62t25n76ý 6141260921251

tak přiblížení na Sv. Martinu jsou vždycky veselý, takže na tomto přistání nevidím nic tak zvláštního.

Kromě toho že šli zřejmě trochu blbě, tak to prostě odpískali a dali si to ještě jednou...

+4/−1
13.3.2017 11:42

M69a44r40t71i79n 78Š59m93í26d68a 3444208577890

Měl víc štěstí než rozumu...

0/−5
13.3.2017 11:28

M35a88r44t37i65n 77V43o78ř14í56š50e10k 4937780733180

Nevidím žádnou senzaci lupo. Opakovaných přistání je za den spousta...

+11/−1
13.3.2017 11:20

P91a14v29e25l 44R86y93b60á72ř 7192571689750

Není to spíš na pochvalu, že neriskoval a přerušil přistání a pak přistál bez chyby. Myslím si, že takových situací je tam velmi mnoho, prostě zkušený a zodpovědný pilot přistává jen, když si je naprosto jistý. "Suverén" by to možná zkusil a byla by neštěstí.

+9/−1
13.3.2017 11:03





Najdete na iDNES.cz