Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot v Karibiku napoprvé netrefil letiště, přistání musel opakovat

Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu, který minulý týden přistával na ostrově Svatý Martin v Karibiku. Stroj letící z Toronta totiž podle časopisu Forbes přistával příliš nízko nad mořem, pilot však nakonec manévr přerušil, udělal otočku a bezpečně dosedl na druhý pokus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P36e24t38r 20H28o98r65á32k 4801143701877

A na silnici, která je mezi letiště a onou pláží, v době přistání vjelo nákladní auto. To taky asi z pilotní kabiny nevypadá kdoví jak :-/

https://www.youtube.com/watch?v=0uPTdKwWo78

0/0
14.3.2017 20:14

V41l77a60d11o 54K65o93r88m18e85n68d19i 1745100628529

Fúha,to je teda fakt dráma... Denne sa podla mňa na svete "zadaria" desiatky nezdarených priblížení ,tak akosi nechápem pointu....

0/−1
14.3.2017 11:49

T51i11b68o24r 16M27a71t58u84l33a 8548437161592

Čistě teoreticky...sekundy od katastrofy je každé letadlo při přistávání, ale naštěstí v drtivé většině přistane podle plánu.

Kdybych s kamerou stál na přechodu pro chodce a natočil někoho jak přechází na červenou, tak bych mohl snímek zveřejnit např. s titulkem "chodce dělily sekundy od přejetí náklaďákem" a to by byla sledovanost i kdyby se jednalo o celkem normální situaci, kterých je spousta.

+1/0
14.3.2017 8:49

V87o60j28t40ě12c55h 31B97a52l31a28č 4523364464167

Takhle na prahu smrti jsem už párkrát taky byl a od té doby do letadla bez růžence nesednu....:) Asi okurková sezona a idnes došly nápady, o čem psát....tohle se přeci občas stane a netřeba z toho dělat senzaci.

0/0
13.3.2017 18:38

V51o50j18t33ě64c68h 37B61a69l29a27č 4713434384957

Jinak na tomhle letišti jsme přistávali po bouřce s pěkným střihem větru a dost tvrdým přistáním, kdybyste neměli zase o čem psát, mohu zapůjčit video z kabiny. :)

0/0
13.3.2017 18:41

L80a70d43a 73N78o19v31a24k 4812313497

z kabiny je to o ničem... Pozvracení pasažeři.., výkřiky allahu akbar...:-/

0/0
13.3.2017 22:14

L94u79c69i70e 83B97l29a32n47i26c13k91á 2965353329901

.....a já někde četla, že existuje jakýsi "naváděcí paprsek", který letadlo sleduje a tak může bezpečně přistát...8-o

0/0
13.3.2017 16:55

R89a77d41k36a 13K36o19v91á32ř71o65v12á 2413723403866

To máte na mysli ILS. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System

Tohle letiště ho ale nemá, narozdíl třeba od Prahy. Ale i bez toho denně letadla bezpečně přistávají na různých letištích...

+2/0
13.3.2017 18:23

K19a81r46e87l 65B89a58r55t86a44k 9196731425536

Že by to letiště nemělo ILS. To se mi nezdá.

0/0
13.3.2017 19:11

K40a80r80e83l 98B32a91r53t18a68k 9756431615916

Nedalo mi to. NEMÁ , takže se omlouvám.

+1/0
13.3.2017 19:47

J75a57r65o44s83l39a60v 20D25v49o54ř12á21k 4507779566480

Není to ani tak paprsek jako radiový signál. Ale musí být naletišti instalován vysílač ILS. Nestačí, že ho má letadlo.

0/0
13.3.2017 18:46

L73a82d57a 38N21o70v60a90k 4562863867

paprsek maj tak leda ve startreku...

+1/0
13.3.2017 22:15

T89o92m78á96š 24T25a92t94í67č60e17k 5970682100298

Alespoň je někdo vytrhl z té opilé nudy na pláži. ;-)

0/0
13.3.2017 15:44

R70a68d58k77a 88K41o66v90á29ř93o87v18á 2273283543726

Myslím, že z toho byli nadšení, kvůli tomu tam jeli. Navíc z toho budou úžasné fotky na instagram a facebook!!

0/0
13.3.2017 18:26

Z33d48e14n32ě38k 59H60i32n24k 8369627621521

;-D jo jo, perfektní fotky, proč by to taky jinak ten pilot dělal ;-)

0/0
13.3.2017 20:53

J15o31s50e40f 51R69i40c29h87t38e19r 9116615227163

"Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu..." – ne, opravdu si žádné dramatické chvíle neprožili. Ale žijeme holt v době alternativních faktů..

+2/−1
13.3.2017 14:33

V93á30c15l86a50v 41Z62e34l44i61n24k47a 2402970263662

Jasně. Měli ještě trochu prosednout a rozflákat se o hladinu. To by už dramatické bylo? Nevím jak by se vám líbilo tam sedět, ale mě asi moc ne. Letadla sice nejsou má specializace, ale přesto toho vím dost, aby mi bylo jasné, že jsme někde, kde z pohledu letecké bezpečnosti vůbec nemáme být a pilot se může tak akorát modlit, aby motory dostatečně rychle zabraly a letadlo se náhodou ještě kousek neprosedlo z vůle přírody.

+1/−6
13.3.2017 16:11

J27o39s37e65f 50R81i86c76h87t12e12r 9926285267933

Absolutní nesmysl, je vidět že o tom víte naopak pramálo. Letadlo se nejspíš poryvem větru dostalo mimo osu/glideslope a nebylo dost času pro korekci, takže byl zvolen go around, právě proto, aby pasažéři nebyli ani náznakem ohroženi. Nebo dostal pokyn z věže. Každopádně k žádnýmu "modlení pilota aby motory dostatečně rychle zabraly" rozhodně nedošlo, nekoukejte tolik na televizi ;-D

+4/0
13.3.2017 20:45

V28á58c98l19a17v 41Z41e57l65i64n88k87a 2162160183252

No, jasně, ten citovaný další pilot 737 a odborník na leteckou bezpečnost se zapomenul optat čekých expertů, co mají navrch rádi adrenalin. Apropos dneska jsem měl možnost se pobavit s člověkem, který se na fakultě elektro nějaký ten čas věnoval právě věcem kolem navigace a navádění letadel a ten tedy rozhodně váš optimismus nesdílí. Zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny, tak to rozhodně není nepodstatná odchylka od klasického přiblížení. A s tou televizí to spíš směrujte na sebe a neberte to podle supermanů, co v klidu zvednou letadlo, když už jim vlny málem omývají kokpit. Vytlemené smajlíky si můžete rovněž nechat od cesty.

0/−2
13.3.2017 22:31

J81o57s39e91f 44R44i81c77h38t78e33r 9986725537593

Aha, a co ví kolega elektrotechnik, potažmo vy, o "zvedání letadla na plný tah málem z hladiny", když to samo o sobě nemá s navigací nic společnýho? ;-D Byla to podstatná odchylka? Samozřejmě - proto go around. Na videu bohužel není vidět proč, na St. Marteen nejpravděpodobněji poryv nebo střih. Ale všechny ty titulky, citace a vaše výkřiky o "modlení pilota" jsou jen senzacechtivost a umělá hysterie.

Shodou okolností jsem inženýrem v oboru letecké dopravy - takže papírově "expertem" skutečně asi jsem, i když sám bych se tak neoznačil a je nepochybně spousty jiných, kteří dokážou situaci posoudit kvalifikovaněji – a jistě i posoudí a vyhodnotí, až budou mít k dispozici kompletní data. ;-)

+2/0
14.3.2017 1:58

O31d51s42t97r52a21n49ě27n56ý 19U96ž95i18v84a26t96e88l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
14.3.2017 3:24

L81u94d93ě76k 46C68h63r35á23s64t37e38k 5134624332666

Ono to letadlo samozřejmě má značnou rezervu ve výkonu, protože musí být schopno udělat v kterémkoliv okamžiku proceduru nezdařeného přiblížení a to dokonce i v případě, že by mu v tu chvíli vypadl jeden motor. To je výhoda dvoumotorových letadel, že jsou značně přemotorovaná, protože každou fázi letu musí být schopna zvládnou i na jeden motor.

0/0
14.3.2017 9:35

L90u45d37ě83k 64C75h27r39á45s88t74e86k 5344834812296

To letadlo je evidentně hluboko pod sestupovou rovinou (určitě viděl 4 červené PAPI vedle dráhy), tak se rozhodl správně pro G/A z důvodu nestabilizovaného přiblížení. Teď je jen otázka, jak se mohl tak daleko před dráhou dostat tak nízko. Buď to byl silný střih větru (popř. sestupný proud) a nebo nepřesná pilotáž. Ale to z videa nezjistíme.

0/0
14.3.2017 9:33

R93a16d11k83a 70K63o37v74á95ř38o88v84á 2353613293796

Nevím co si prožili pasažéři letu, ale byli hodně nízko. To není vůbec standardní.

+1/−2
13.3.2017 18:42

K93a42r83e28l 35B61a60r96t40a27k 9596171335736

Souhlasím.

0/0
13.3.2017 19:14

J59o36s39e52f 56R83i68c27h64t16e73r 9726565887793

Jo, byl nízko a jo, není to standardní – proto ten go around...

+2/0
13.3.2017 21:56

V87á49c59l62a22v 67Z53e89l49i44n75k79a 2492330733332

O tom se tu bavíme. To s tím modlením byla samozřejmě poněkud nadsázka v reakci na váš bagatelizující příspěvek.

0/0
13.3.2017 22:34

R19a25d88k15a 24K35o98v32á75ř33o19v73á 2663623283876

Ano, souhlasím, go around bylo naprosto správné a bezpečné řešení. A ano, novináři mají tendenci dělat z komára velblouda, jen jsem chtěla upozornit na to, že tam nebylo všechno tak, jak by mělo být. Proč a co se vlastně stalo, o tom spekulovat nechci.

Přiznávám, že se možná můj komentář k vašemu příspěvku, který kritizoval novináře, příliš nehodil...

+1/0
14.3.2017 0:37

M50a50r46t70i66n72a 20V46e67d85r61a17l48o92v46á 5241820100491

Pred 14 dny pristavala ledadla letici temer bokem k ranveji.. Musite mit opravdu okurkovou sezonu.

+3/−1
13.3.2017 13:51

O46n73d90r82e35j 34K63u89r90c 7297797740775

To psal zase nějakej redaktor, kterýho vytáhli z Jedličkárny po 2 flaškách vodky...

+1/−1
13.3.2017 13:36

J22a61r60o45s32l81a72v 53D31v42o13ř87á41k 4457249266690

Autor ČTK ?. Pokud by se tam skutečné autor podepsal, tak mohl být článek lépe a fundovaně napsán ;-D. Napříkladjen nadpis „Opakované přistání, na jednom z nejnáročnějších letišť na Svatém Martinu v Karibiku“ by bohatě stačil.

+1/0
13.3.2017 12:37
Foto

J79i29ř47í 45R87o46h13a76n 5554878417475

Nezdařených přístání je každý den desítky - kvůli špatné viditelnosti, kvůli silnému větru, turbulence... Tohle nezdařené přistání je zvláštní (ale zase ne moc výjimečné) jen tím, že ho při tom někdo vyfotil.

+5/−1
13.3.2017 12:34

J56i56ř75í 66H80o41r70t 6806841637464

Sorry, ale tohle není zase nic tak strašného. Go around není ničím neobvyklým a občas se prostě nezadaří. Tady je vidět, že pilot to má celou dobu pod kontrolou, tudíž nechápu tuto hysterii. Nicméně je úsměvné, že tu je tolik odborníků na létání ;-D

+8/−1
13.3.2017 12:23

V76á67c73l30a68v 49Z31e46l31i54n76k12a 2202940583732

Aha, takže ten pilot, co hovořil o sekundách od katastrofy je podle vás rovněž "taky odborník"? Raději ani nemyslet, kdyby si příroda v té chvíli zalaškovala a letoun díky nějakému poryvu větru ztratil trochu vztlaku anebo chytil nějaký sestupný proud, které se nad vodou nedaleko popbřeží mohou objevit docela znenadání.

0/0
13.3.2017 12:33

L26u72d97ě29k 15C26h65r89á93s56t40e64k 5784424842986

No on ten střih větru nebo sestupný proud chytil nejspíš už před tím, proto byl právě tak nízko, případně se nedostatečně soustředil na přistání a klesal moc rychle. Ale to nezjistíme. Každopádně to žádné drama není, 737 má velký přebytek tahu. Větší drama je Madeira, viz. např: https://youtu.be/bHEG6b91dG8 :)

0/0
14.3.2017 9:40
Foto

A98l43e83x97a21n78d39e55r 85B47a19r11n34a 3111981634700

Go around nie je skutocne nic neobvykle, tu je neobvykle to, ze sa pri tom dostal do vysky, do ktorej by sa v tejto faze letu vobec dostat nemal a teda reagoval velmi neskoro na skutocnost, ze sa nepriblizuje spravne...

+3/0
13.3.2017 14:35

L46u22k16á68š 89M48a56r62e56d63a 6771554737158

Takovejhle clanek je absolutni zumpa!

V clanku se mluvi o nejake fotografii od Christine Garner (Nikoli Cristine) a vy tam date nejake video?

Mluvite o tom, ze na fotografii to skutecne vypada na blizici se nestesti. O jake fotografii, kde je tam ta fotografie?

To clovek co prebiral clanek z CTK vcera kalil a zrana si rekl, ze jeste zapracuje nez se pujde vyspat z kocoviny nebo co?

P.S. clanek pojednava zrejme o teto fotce:

http://christinenegroni.com/wp-content/uploads/2017/03/Christine-Garner-photo-WestJet-go-around-1024x565.jpg

+2/0
13.3.2017 12:12

P65e75t43r 27H20u94b24í88k 7273600295

při přistání vloni v listopadu na Seychelách náš Emirates musel udělat to samé, jen místo příliš nízko byl vysoko a neubrzdil by to. Takže motory na 150% a nahoru a podruhé vše OK...

+1/−1
13.3.2017 11:50
Foto

A88l58e40x27a80n92d31e38r 65B25a71r48n86a 3921731924590

Byt vysoko a vyratat si, ze by som sadol daleko za prahom drahy a chybali by mi metre je menej nebezpecne, ako prilis sa priblizit k zemi, pred prahom drahy... V tom druhom pripade totiz chybaju dve zakladne veci pre lietanie dolezite - rychlost a vyska....

Z videa to vyzera v pohode, ale to lietadlo pilot dostal do skutocne nebezpecnej situacie, v akej by sa ocitnut nemal....

0/0
13.3.2017 14:29

K63a26r81e90l 17B91a44r94t67a35k 9646451595506

Motory na 150%? Pane jo, vy jste ale odborník;-D.

+4/0
13.3.2017 19:18

M96i26r51o38s28l67a13v 26K46o96n62e52c75n10y 2599711786338

co to je motory 150%?

0/0
13.3.2017 19:49
Foto

T50o95m67a96s 12Z17y66r32e35k 9453969624133

Opakované přistání není opravdu nic extra výjimečného. Jak nízko nad vodou to ale tady piliot řešil výjimečné je a rozhodně to bylo velice špatně. Tak nízko se vůbec neměl dostat.

+4/−1
13.3.2017 11:49

V11á78c22l96a88v 75Z32e63l40i95n22k65a 2542200383912

Tak nějak. Vypadalo to spíš, jak když z té hladiny odstartoval. Ten už se mohl leda tak modlit, aby motory daly plný tah v co nejkratším čase a aby to stačilo.

0/−1
13.3.2017 12:25
Foto

A29l67e74x92a66n35d48e56r 30B82a41r25n60a 3461931204610

Presne tak.. .v situacii, do akej sa dostal mu mohla chybat vyska a rychlost... Na to ze je "kratky" (co sa stat moze) reagoval velmi, velmi neskoro (co by sa stat nemalo)....

0/0
13.3.2017 14:32
Foto

P64ř88e72m98e80k 58H81o43m35o27l41a 5368115895516

Zajímalo by mě jak by titulkář idnes nazval toho moje video?

https://www.youtube.com/watch?v=9LFKhogBD88

Vteřina před katastrofou? 8-o

0/−1
13.3.2017 11:45

Z21d22e95n52ě77k 94H37i17n22k 8859577421541

To Vaše mi připomnělo tohle https://youtu.be/1N5THRSp4hM.

0/0
13.3.2017 21:11

T48o32m24á45š 74Ž70i43t57n72ý 6131550681931

tak přiblížení na Sv. Martinu jsou vždycky veselý, takže na tomto přistání nevidím nic tak zvláštního.

Kromě toho že šli zřejmě trochu blbě, tak to prostě odpískali a dali si to ještě jednou...

+4/−1
13.3.2017 11:42

M43a83r91t22i38n 88Š55m39í35d18a 6347811248193

Měl víc štěstí než rozumu...

0/−5
13.3.2017 11:28

M86a92r45t90i68n 72V33o10ř80í77š18e22k 4657240793760

Nevidím žádnou senzaci lupo. Opakovaných přistání je za den spousta...

+11/−1
13.3.2017 11:20

P63a32v49e31l 35R43y73b37á92ř 7442131649910

Není to spíš na pochvalu, že neriskoval a přerušil přistání a pak přistál bez chyby. Myslím si, že takových situací je tam velmi mnoho, prostě zkušený a zodpovědný pilot přistává jen, když si je naprosto jistý. "Suverén" by to možná zkusil a byla by neštěstí.

+9/−1
13.3.2017 11:03





Najdete na iDNES.cz