Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Povinná maturita z matematiky prošla Senátem i přes výhrady výboru

Senát schválil reformu financování základních a středních škol beze změn. Nezrušil tak dnes zavedení povinné maturity z matematiky, i když mu to doporučoval senátní školský výbor. Senátoři neomezili ani takzvanou pamlskovou vyhlášku ministerstva školství, která vede podle kritiků k zavírání školních bufetů. Podobný návrh neuspěl ani ve Sněmovně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27i33n64d72ř70i22c62h 67V85á16g45n19e41r 9321636146371

Okolo toho vznikla nádherná kocourkovská diskuse. Teze. Maturita z matematiky studenty stresuje. Je to mnohem horší. Myslím, že současné studenty stresuje obecně samotný fakt maturity a asi tak 80ti procentům současných studentů by se mělo vyhovět a ničím tak zničujícím je nezatěžovat. Třeba bychom si pak opět mohli být jisti, že maturant bude umět číst a psát. Bože, a třeba i počítat. Další teze. To nejdůležitější je, aby studenti měli absolutní možnost výběru a studovali zásadně to, co je baví (jinak nezůstanou v pohodě). To má hlubokou logiku, protože student samozřejmě v 18ti letech nejlépe ví, kde jej jeho zem bude potřebovat a kde se nejlépe uplatní. Školství v této zemi jsme v posledních patnácti letech pod vedením neziskovek typu EDUin opravdu zvelebili.

0/0
9.3.2017 9:25

J20u57r20a15j 19R32i44č63á59n81y 4701268566967

Kde jej jeho zem bude potrebovat ? To je nazor jak z dob Marie Terezie... ostatne, z te doby pochazi i soucasny system vyuky. Vychova otroku a ovladatelnych vojaku.

0/0
9.3.2017 13:05

K89a33r81e81l 17A70d28a39m58u74s 2544498257831

...paní ministryně a Vy máte maturitu z matematiky?Pokud ne,měla by jste si ji dodělat.[>-];-D;-D;-D

+2/0
8.3.2017 19:46

M98i95r30o42s30l18a50v 80R98a16t16a28j 5551503354575

když chi vydělávat a mít vzdělání, tudíž mít papíry...tak hol matyku musím umět....a u nás jsou študáci líní se matyku učit...R^;-D

+3/0
8.3.2017 15:42

J12a84n25a 88S87t21e51h97l80í31k29o49v39á 2809550430776

a někdo češtinu ;-)

+5/0
8.3.2017 16:12

M93i48r75o81s73l94a23v 76R81a82t11a82j 5111633984835

no, lidi tady chybují extrémně, souhlasím, mě chybí hol (t), a matyka se dá považovat za správně...i když matika...;-D;-D

+1/0
8.3.2017 16:16

J18a49n96a 47S39t67e20h17l19í90k31o36v28á 2609580750356

mě tedy ta matyka přijde hrozná ;-) ;-D

+2/0
8.3.2017 16:19

M71i21r72o41s19l36a13v 50R92a74t44a68j 5251783474285

ale musí být....to se nedá nic dělat...bez zkoušek z ní

jste jaksi nestudoval...to je prostě fakt...

0/0
8.3.2017 16:21

J84u40r95a47j 93R80i56č19á17n71y 4651858316547

Zajimave, ja ke sve praci (stredni management) matematiku potrebuji asi na urovni zakladni skoly. Ne ze bych neumel vic, ale realne nepotrebuji.

A to ze neco nejak bylo.... no a co, casy se meni.

0/0
9.3.2017 13:08

H55e63l50e34n35a 38K36a72v44k18o86v20á 5366273260426

Maturovali jsme povinně ze čtyř předmětů včetně matematiky a dalo se to zvládnout.Sice se tehdy nedostal na střední školy nedostal každý, ale to bylo v pořádku,každý přece není studijní typ.Počet studentů stoupá, ovšem jejich kvalita určitě nikoliv. Dřív měla maturita svou hodnotu, což se o té současné říci nedá!!

+12/0
8.3.2017 15:42

M73i32r16o57s79l41a73v 44R38a34t26a91j 5831103284405

přesně tak...R^!!!!

+1/0
8.3.2017 15:43

P84e16t52r 88D23v60o37ř23á92k 9564137332120

Samozřejmě, že to zvládnou. Komplikace je to pro ty, kteří si musí nastudovat znalosti z jiných předmětů pro přijímací řízení na VŠ.

0/0
8.3.2017 16:40

J85a92r45o81m89í55r 32Š22r98á48m97e82k 3197606897982

Komplikace pouze iluzorní. Jednak je to komplikace prakticky pro všechny uchazeče, takže "znevýhodní" prakticky všechny stejně, a jednak je vysokoškolské studium mnohem náročnější, tedy mělo by být, takže pokud někoho poměrně malá povinnost navíc zatíží nad únosnou mez, rozhodně nemá předpoklady pro další studium.

+2/0
8.3.2017 17:00

M11i55l52u33š86k91a 94H41v19ě89z84d19o54v29á 3664472263404

Vyúadí to tak. Vždyť pro toho, kdo chce studovat humanitní obory, je maturita z matematiky úplně zbytečná !! Jsou lidé, co na matematiku nemají buňky a přesto jakéoukoliv vysokou školu, kde matematiku nepotřebují, vystudují na výbornou.

+4/−1
8.3.2017 15:41

A15l32b40e98r48t 27P38ě83n61i93č52k50a 2250768285627

Přesně tak R^ Já jsem maturoval z matiky za 1 a presto většinu toho, co nás učili považuji za nesmyslné a pro většinu spolužáků úplně k ničemu.

Místo toho, aby se vice vyučovaly opravdu potřebné věci pro život.

+1/0
8.3.2017 15:43

M13i56r11o76s58l61a15v 53R86a57t46a42j 5371893924775

matykou se zjišťuje logické uvažování onoho či onoho studenta....

+2/0
8.3.2017 15:44

A26l70b43e58r93t 78P25ě53n84i69č62k20a 2790248465437

Ano, to je pravda, ale logika lze zjišťovat (vyučovat) i jinak, než se třeba učit rýsovat úhel 135 st. bez úhloměru nebo sčítat logaritmy pomocí tabulek. Už vůbec k tomu není potřeba mít povinně maturitu u maturity.

K čemu je současná výuka v matice, když lidi pak nejsou schopni si ani spočítat úroky k půjčce nebo výnosy z akcií. ;-)

0/0
8.3.2017 18:15

J92u77r11a13j 44R69i38č37á72n77y 4921938406797

Nekterymi castmi matematiky ano, rozhodne ne celou a navic se to da delat i jinak. Rekneme takove hodiny fylozofie.

0/0
9.3.2017 13:10

P47a29v66e62l 56Z46a59j56í29č53e61k 8324610156760

:D ale tam se preci neprobira nejake slozita matematika ;) to bych mohl oponovat ze ja jako technik nepotrebuju cestinu a cizi jazyky ;) kdysi jsem si to myslel ale hluboce jsem se mylil...

+2/0
8.3.2017 15:44

M45i89r75o77s31l94a92v 95R25a76t23a36j 5721293664165

taky jsem to považoval za nesmysl...a ejhle, po revoluci se to hodilo...a hodí

0/0
8.3.2017 15:45

J46a60r90o38m82í72r 60Š56r83á86m56e27k 3547826897182

Humanitní obory se staly synonymem pro žvanivé zašívárny. Bohužel pro tyto obory, protože ve skutečnosti studium většiny oborů označovaných jako humanitní vyžaduje schopnost tak dobré práce s textem i kvantitativního uvažování, že nějaká středoškolská matematika představuje zdravé minimum.

+3/0
8.3.2017 15:48

V16i74k66t11o56r 13Š64e12d26i33v73ý 8656411690466

To, co se zkouší u maturity, to není žádná matematika, to jsou počty.

Nepotřebujete matematický talent, stačí znalosti ze ZŠ a trocha logického myšlení.

+2/0
8.3.2017 16:28

V29i56k34t94o25r 25Š53e85d16i17v13ý 8276731210166

Proč v tom případě maturovat z češtiny? Drtivá většina lidí se potřebuje domluvit a srozumytelnosti tekstu pár chib nevaďý. A kdo si kdy v životě potřeboval pohovořit o české literatuře národního obrození?

-

Má-li maturita dokládat nějaké obecně použitelné znalosti, matematika do ní patří víc, než cokoli jiného.

+2/0
8.3.2017 17:05

M49a96r32t39i46n 64K22m90e48n44t 9138862736798

Já si myslím, že hlavním cílem této povinné maturity je odradit studenty od středních škol a nastrkat je do učňovských oborů, jelikož mají nedostatek studentů..

+1/0
8.3.2017 15:34

P55a36v82e27l 54Z85a79j34í36č64e23k 8904580226250

tak takovy student ktereho to odradi... hmmm tak ten by snad ani na stredni nemel chodit. vetsina uciva je totiz zs... ne jako za prvni republiky kde musli znat, limity funkci, derivace, integraly a td... :)

+2/0
8.3.2017 15:37

M50a95r61t84i51n 21K67m26e44n47t 9178822916228

Jsem teď ve druháku na střední a občas mi příjde, že některé učivo absolutně nebudeme v životě potřebovat.

0/−1
8.3.2017 15:42

J13a75r79o50m98í41r 36Š56r89á90m93e60k 3627266967122

Co třeba?

0/0
8.3.2017 15:46

P80a50v30e41l 35Z29a62j89í22č94e14k 8254240106200

to nemuzete vedet... ale jde naprosto o neco jineho o vyuku logickeho a analytickeho mysleni... prostredky nejsou az tak podstatne... pokud si myslite ze v moderni rychle spolecnosti nepotrebujete logicke a analyticke schopnosti v beznem zivote tak se mylite.

+3/0
8.3.2017 15:47

P48a72v51e44l 52Z20a25j78í71č26e18k 8694140936600

matematika v dnesnich maturitach je pomerne trivialni... nevidim duvod aby toto minimum nemohl plnit jakykoliv maturant... I ten ktery se venuje hre na zobcovou fletnu.

+4/0
8.3.2017 15:30
Foto

M27i16c62h27a49e14l 11L50ö90f70f49e59l87m18a29n40n 7528748757930

Jak si vůbec někdo může myslet, že lze v životě fungovat bez kvadratických rovnic, imaginárních čísel a goniometrických funkcí?

+4/0
8.3.2017 15:30

J50a24r52o55m67í37r 40Š15r62á63m13e54k 3307176117522

Při přístupu "zajímá mě jen to, o čem bezpečně vím, že bezprostředně upotřebím" je spíš otázka, proč si dotyčný vůbec myslí, že potřebuje maturitu.

+4/0
8.3.2017 15:35

A97l18b46e91r98t 68P49ě92n61i48č74k28a 2830178875387

Otázka je spíše to, zda učitelé (nejen) matematiky vůbec tuší, co je potřeba za znalosti v reálném světě nebo jen tupě učí dle osnov i naprosté nesmysly, které ze třídy využije v životě tak max. jeden student.

+3/0
8.3.2017 15:41

J61a29r83o32m65í48r 73Š92r45á72m19e84k 3177856567422

Prosil bych o několik příkladů takových nesmyslů, které se učí na střední škole. Já si na žádný nevzpomínám.

+3/0
8.3.2017 15:45
Foto

M87i21c39h98a76e67l 56L57ö24f83f16e73l75m90a40n43n 7788958657900

Kvadratické rovnice, imaginární čísla a goniometrické funkce.

+2/0
8.3.2017 16:01

J54a80n 68N74o51v97á27k 9155328754835

Ale to jsou znalosti potřebné ve velké spoustě oborů i v reálném světě.

0/0
8.3.2017 16:09

J75a41n88a 71S50t28e75h98l62í52k25o75v17á 2349890860706

například?

0/0
8.3.2017 16:15

J96a27r54o72m16í59r 76Š96r65á57m39e12k 3257586407182

Kvadratická rovnice je obsažena mimo jiné v základních problémech populační biologie (Hardy-Weinbergova rovnováha), v základních úvahách ekonomie a vedou na ni základní fyzikální problémy. Tedy tuto znalost využije každý, kdo se dalším studiem, profesně nebo jen zájmem dostane i jinak než jako fachidiot dostane k populační biologii, epidemiologii, demografii, ekonomii, fyzice a celé plejádě technických oborů.

Goniometrické funkce popisují chování lineárních systémů za jistých podmínek, takže mají mimořádný význam pro matematizaci přírodních i technických věd. Není náhodou, že vlnění je (v lineárním prostředí) "sinusovka". Na goniometrických funkcí je založena (obvyklá) spektrální analýza. Goniometrické funkce v rozsahu vyučovaném na střední škole jsou nezbytné pro minimální vhled do problémů akustiky, elektrotechniky, optiky, analýzy časových řad,...

Komplexní čísla jsou na středoškolské úrovni zajímavá především pro elektrotechniku (teorie obvodů). Jsou ovšem mimořádně důležitá v případě, že maturant bude dále studovat jakýkoliv obor obsahující matematiku (technické obory, fyzika, chemie, kvalitní ekonomické obory...), protože bez nich nemá vůbec smysl se bavit o obyčejných lineárních diferenciálních rovnicích, tedy o základním nástroji matematického modelování ve většině oborů.

Mám tomu rozumět tak, že jste chtěl napsat, že jste ignorant, který neví, že střední škola je dílem příprava na výkon specializované profese (vč. znalosti umožňující další samostudium v oboru) a dílem příprava na vysokoškolské studium. O to víc to podtrhuje fakt, že zmiňujete komplexní čísla - to totiž není standardní středoškolská látka, obvykle se učí jen na gymnáziích a průmyslovkách (a to ještě ne na všech).

+4/0
8.3.2017 16:23

P60a39v89l98a 59H51r71a38d76i88l91o91v38a 3527971441724

Hezky napsane. Do dusledku (pokud bychom se omezili na to, co je potreba v zivote) vetsine populace bude stacit cist, psat a kupecke pocty. Tedy zhruba 5. trid obecne. ;-)

+1/0
8.3.2017 16:28
Foto

M36i28c60h78a65e31l 67L81ö21f73f31e19l50m32a50n10n 7278768257390

Absolvoval jsem osmileté gymnázium, a za ignoranta se rozhodně nepovažuji, naopak vás, na základě toho co jste napsal, považuji za člověka vytrženého z reality.

+1/0
8.3.2017 16:42

J56a80r97o67m12í11r 77Š81r86á15m73e28k 3867136797842

Pokud jste absolvoval střední školu typicky připravující k vysokoškolskému studiu a překvapuje vás, že jste byl vystaven studiu znalostí více než užitečných při dalším vysokoškolském studiu v poměrně širokém spektru oboru, tak jste v lepším případě jen ignorant. Pravda, už jsem potkal několik výživnějších exemplářů zahrnujících (záhy ukončeného) studenta fyziky překvapeného tím, že se musí učit lineární algebru, a studenta informatiky překvapeného tím, že se musí učit logiku.

+5/0
8.3.2017 16:53

H13o89n98z60a 34F76á91t68o59r 2639555794500

Přesně tak. To nechápu. Stejně tak bez přečtené Babičky nebo Vojny a mír.

+1/0
8.3.2017 16:03

J69a87n52a 80S67t57e96h70l79í80k96o28v66á 2139390850266

to vám aspoň rozšíří obzory ;-)

0/0
8.3.2017 16:32

L45u31k45á46š 29Š42m72a35h40e95l 2557304752434

Imaginární čísla tam také nejsou... ostatní viz seznam co je a není v maturitě níže.

+1/0
8.3.2017 16:53
Foto

V50o23j36t17ě63c14h 40V43o32p22a37ř16i28l 2284786366570

Osobně bych rozšířil výjimku z povinné maturity z matematiky i na další obory, ale na druhou stranu zas povinnou maturitu z matematiky nepovažuji za velký problém. Pokud se bude držet na úrovni současné obtížnosti, tak by ji měl/a zvládnout i kadeřnice/ník. Možná ne na jedničku, ale projít určitě. Třeba počítat s procenty by měl umět každý a ne, jak si třeba pořád značná část lidí plete procenta a procentní body. Stejně tak, když si člověk bere úvěr, měl by si umět spočítat, kolik celkově ve výsledku zaplatí.

+1/−1
8.3.2017 15:03

P34e64t30r 76D38v43o28ř33á50k 9324487942320

Jenže kadeřnice primárně je učební obor, nikoliv maturitní.

+6/0
8.3.2017 15:10
Foto

V66o73j33t59ě31c84h 25V89o12p78a61ř41i90l 2114246176150

Jak napsal Lukáš Šmahel níže, velká část látky potřebná k maturitě se učí již na ZŠ a i na učebních oborech se vyučuje matematika, byť s velmi omezenou hodinovou dotací. Proto jsem přesvědčen, že dobrý student učebního oboru by měl být schopen maturitní zkouškou z matematiky projít, kdyby ji dělal.

+2/0
8.3.2017 15:42

P66e16t21r 26D29v71o50ř77á30k 9454967722450

Debata s obecnými argumenty typu dobrý student učebního oboru nikam nevede. Zakončení studia je dané primárním zaměřením, učební obory se zaměřují na specifická povolání a obecné znalosti nejsou sledovanou primárně znalostí, že by se z nich musela dělat zkouška. A je otázka, jaký účel má taková úroveň maturity z matematiky.

0/0
8.3.2017 16:57

L79u88k20á83š 27Š15m48a53h94e29l 2147724182744

Mnozí zdá se neznají skutečný obsah státní maturity z matematiky. Takže je to: číselné obory a číselná osa (7.-9. třída ZŠ), úprava jednoduchých výrazů (9. třída ZŠ), lineární rovnice a nerovnice (8.-9. třída ZŠ), soustava 2 lineárních rovnic (9. třída ZŠ), goniometrické funkce v trojúhelníku (9. třída ZŠ nebo 2. ročník gymnázia), rovnice přímky a vektor (3. ročník gymnázia, lze ale vyřešit přes rovnice, tedy znalostmi z 8. třídy ZŠ), základy kombinatoriky, statistiky (jen hlavní pojmy) - 3. ročník gymnázia, procenta a zlomky (7. - 8. třída ZŠ), mocniny a logaritmy (2. ročník gymnázia), obvody a obsahy (8. - 9. třída ZŠ), povrchy a objemy (3. ročník gymnázia, ale vzorečky si nemusejí pamatovat, jsou v tabulkách), aritmetická posloupnost (3. ročník gymnázia).

A to je vše! Žádná kvadratická rovnice, žádné kuželosečky a už tuplem ne limity, derivace, integrály. Žádné složité grafy funkcí, žádné nerovnice s absolutními hodnotami vedoucí na x intervalů, žádná cosinová či Euklidovy věty...

+8/−1
8.3.2017 15:00

L27u97k75á12š 36Š32m36a25h43e37l 2257544572144

Jo a ty vektory jsou jen v rovině, žádný trojrozměrný prostor.

+1/0
8.3.2017 15:01

Š87t80e17f94a53n 14F15r26i61č11a 7892398883106

Tak proč se z toho vůbec maturuje? Není náročnější maturita na některé průmyslovce, např. výpočet jízdního odporu rychlíku, nebo výpočet ztrát energie parovodu, či maximální dovolené zatížení příhradové ocelové konstrukce tělesem kulového tvaru a pod.? Zatímco gymnazista si s tím neporadí, průmyslovák levou zadní.

0/0
8.3.2017 19:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.