Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlčící indický boeing přeletěl Česko, vzlétla k němu Luftwaffe

Dvojice německých stíhaček Eurofighter zasahovala minulý týden ve čtvrtek u indického boeingu, jehož posádka se nespojila s českým řízením letového provozu a přeletěla do Německa. Čeští piloti byli tou dobou také ve vzduchu. Stroj se podle všeho podařilo kontaktovat přes digitální datový systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97i88ř60í 18D70v58o40ř77á23č46e59k 7734176962551

To je tak, když pastevec vstane od ovcí a zaletí si do Londýna. 8-o

0/−2
24.2.2017 11:24

J42i75ř73í 43M48a66k69o17ň 2935478954320

názorná akce "čisté nebe". Komu nahlásit čoudící komín?;-)

0/0
23.2.2017 15:50

P15e81t55r 79N20o59v59o15t94n83y 1461520601

Je to hlavně vodní pára.

0/0
23.2.2017 16:04

K38a64r56e83l 14B81a35r35t18a29k 9956491415556

Zvládl jsem jednu stránku a děkuji zdejším expertům za pobavení. Co názor, to perla. Inu odborníci;-D

+2/0
22.2.2017 7:43

L11a63d49a 93N47o62v64a91k 4802893407

tak hlavně že jsi to zvládl.., zítra zkusíš dvě stránky a do prázdnin už budeš číst jak když bičem mrská...

+2/0
22.2.2017 15:09

V77a28c37l86a94v 82V70a77v58r12a 3237194785387

Jakási indická arolinka? Kdybyste viděli co se na nebíčku děje, asi byste dlouho letět nechtěli.. Jen opravdu máloco se dostane na veřejnost.

+1/0
22.2.2017 2:14

E90v22a 27J33a55n30o70u89š63k19o72v49á 7824818122665

To jsou shody náhody..omylem naladí jinou frekvenci, jeden spí a ten nespící má ještě ztlumená sluchátka. 8-o

0/0
22.2.2017 1:15

L89a11d91a 90N33o90v93a57k 4892913197

při hustotě letového provozu statisticky celkem běžná situace...

+1/0
22.2.2017 1:48

T53o58m83á32š 15J47a79n38í83r35e11k 8680717176319

Je smutne, ze se jeste neco takoveho deje a ze jeste aspon ty nejvetsi letouny nemaji nejake automaticke preladovani. Taky je smutne, ze nouzova frekvence jde vubec ztlumit.

A nejsmutnejsi je kvalita prenosu. Kdyz se clovek zaposloucha do vyslani letadel (je to volne na netu online ze spousty letist), tak mnohdy nerozumim ani cestine, kdyz se domlouvaji ceske letadla v Ruzyni, natoz kdyz se domlouvaji indove se slovakama lamanou anglictinou, tak se divim, ze se tohle nedeje neustale.

+1/−1
21.2.2017 21:07
Foto

V96l65a95s41t72a 96C38o74u29f20a52l 7877369989305

Automaticky můžete ladit navigační rádia, ale ne komunikační. To ani nikdy nepůjde, dokud letadla budou řídit lidé.

To není o ztlumení nouzové frekvence. Ztlumit můžete sluchátka nebo reproduktor. Každé sluchátko má vlastní potenciometr, který ovládá hlasitost individuálně na každém uchu.

Máte pravdu, hlas je při přenosu hodně deformovaný a rozumět vyžaduje praxi. Proto se v letectví používají mezinárodně uznávané fráze místo volné řeči. Pilot může kdykoli požádat o opakování, pokud něčemu nerozuměl.

+5/0
21.2.2017 21:30

O93n42d61ř71e79j 97Č53a65p24k64a 6591761643864

Nějaké plány řešit komunikaci ŘLP-letadlo jako data snad byly, alespoň pro běžné situace, pak by samozřejmě automatické ladění šlo. Ale přinese to jiné komplikace, dopravní letadlo se už dneska většinu letu řídí samo, když ten pilot nebude muset ani řešit komunikaci, tak tam nejspíš za tím řízením usne - což je v případě mimořádné situace docela problém.

+1/0
21.2.2017 22:04
Foto

V61l27a65s88t63a 28C86o35u92f36a22l 7227849869935

Data nikdy nenahradí otevřenou řeč. Dokud je za provedení letu odpovědný kapitán letadla, tak to není možné. V nestandardních a mimořádných situacích to prostě nejde. Kapitán přijímá veškerá rozhodnutí a musí komunikovat otevřenou řečí.

0/0
21.2.2017 22:10

T39o28m68á85š 95J97a12n47í76r74e69k 8340847976869

Proc by to nemelo jit? Uz se desitky let uvazuje o prechodu na digitalni system. Jednak by prudce vzrostla kvalita a hlavne by bylo vse automaticky a nikdo by nemusel nic ladit. Ja chapu, ze kazde sluchatka maji potenciometr, ale treba pri vysilani na nouzove frekvenci by mel byt normalne reproduktor v kabine a nejake cervene pipajici svetlo, kdyz se na ni neco vysila. Navic je to na jinych frekvencich, takze pokud system sam nepozna, ze tam nekdo vysila, tak to ani do tech sluchatek neprepoji. Je to zkratka technicky zcela nevyhovujici. Coz je ovsem i cela dnesni aviatika. Vemte si, ze i pro bezneho cecha je dosazitelny, za nizke porizovaci penize (dokonce smesne oproti treba beznemu iphonu) a nizky pausal, satelitni telefon. Ocekaval bych jako uplne minimum, ze posadka bude timto vybavena, aby mohli treba komunikovat treba s majitelem letadla a proste aby nebyli uplne odstrizeni. Bezny rucni satelitni telefon za 5-10 tisic asi nebude fungovat pres plast, ale maji ho mit soucasti letadla. Kazda blba lod ma satelitni telefon, u letadel by to melo byt samozrejme, ze zacne vyzvanet v kabine a ze telefonni cisla budou znama alespon domovskemu letisti, ktere ho na pozadani sdeli. Tady sice asi nejaky telefon meli, ale nez se dokazali domluvit s dopravcem na zavolani, tak letadlo uz pristalo v anglii:o)

To je proste spatne. Stejne jako spatne, ze neni kazde letadlo vybaveno NEODPOJITELNYM GPS lokatorem, ktery bude vysilat na treba globalni immarsat. Vzdyt satelitni zarizeni s GPS a zakladni internetovy pausal je smesny i pro bezne vydelavajiciho cecha .... natoz pro spolecnost a letadlo, ktere kazde stoji nekolik miliard. Je proste zvlastni, aby se mohlo dnes ztratit letadlo, pritom by stacilo mit napevno nekde v plasti takovy vysilac s vlastni baterii, ktery by ani pri vsi snaze nebyli potencialni unosci schopni vypnout .....

+1/0
22.2.2017 0:06

T17o81m72á25š 52J55a64n35í19r42e41k 8390237746459

Ono by klidne stacilo, kdyby to zavedly vetsi letiste a nedovolily pristani letadel bez takoveho systemu rekneme od 10ti pasazeru nahoru, aby to nemusely mit i praskovaci letadla ..... ono by asi klidne stacilo, kdyby to zavedlo letiste v Praze od pulky roku .... proste by rekli, ze neodbavi letadlo bez systemu online napojeni na satelit s GPS polohou, TECKA!

Vsechny aerolinky, ktere hodlaji v Praze pristat by si to musely poridit. Ale jak by se proflakl ten obrovsky potencial a bezpeci, tak by to zacali chtit i sami lidi! A za mesic by se pridaly dalsi a dalsi letiste a o pulky roku 2017 by se uz nikdy nikde zadne dopravni letadlo NEMOHLO ZTRATIT! V avionice je strasne zavest novy standard, rikam, nekde jsem cetl, ze digitalni system implementujou uz DESITKY LET! Byrokracie, narodni normy, nez by se to plosne zavedlo trvalo by to desitky let .... a ono to desitky let trvat bude!

Ale kdyby si to vynutily letiste, tak nikdo nenadela nic a zavede se to v radu mesicu!!! Ja verim, ze vybaveni vsech dopravnich letadel ve vsech civilizovanych zemich by v tech zarizenich a desetilety provoz stalo min nez kolik stalo MH370 a to nejen letadlo, ale hlavne ty miliard a desitky miliard, ktere se uz nasypaly a jeste nasypou do, s velke pravdepodobnosti bezvysledneho, patrani ...... a to nemluvim o traumatech pro pribuznych, kteri se chytaji kazde konspiracni teorie a nemaji jistotu v nicem!

V dobe, kdy skoro kazdy clovek nosi v kapse vykonny pocitac s GPS, WIFI, kamerama, GSM, LTE ..... je vyslovene tristni, ze se muze ztratit obri dopravni letadlo za 3 miliardy!!! Najit ho v hlubokem oceanu? TO CHAPU! To je proste obri problem na rozloze tisicu CR a tam konspiraci nevidim, ale ze se o poloze prubezne neinformuje, to je fakt tristni diletantstvi .... kazdy druhy taxik nebo zamestnanecke auto ma nevypnutelnou GPS, kazde drazsi auto ma zabezpeceni pomoci GPS .... ale letadlo za miliady vezouci stovky lidi ma system, ktery se hlasi jednou za pul hodiny a jde knoflikem vypnout ...

0/0
22.2.2017 0:17

P86e71t41r 52S38u77c64h46ý 1468279754306

A myslíte, že kdyby to Praha zavedla, tak že by to aerolinky do svých letadel nainstalovaly? Podle mě by pravděpodobněji létaly do Vídně nebo jiných okolních států a na česko by se vykašlaly ...... a škodní bychom na tom byli jedině my.

0/0
22.2.2017 0:33

T66o85m26á50š 21J65a67n50í24r35e77k 8140317246749

Ja myslim, ze jo. Zarizeni za par desitek tisic a par stovek mesicne za pausal ...... lepsi nez prijit o desitky milionu za lety. Jako zcela na rovinu, zavest se to melo uz pred minimalne 10ti lety ..... ze to stale neni v dobe, kdy kazde druhe firemni auto ma online GPSku, to je proste spatne ....

0/0
22.2.2017 3:34

P22e30t69r 87S69u16c46h60ý 1938879964366

I když se baví česká letadla s českým letištěm, tak je myslím povinnost vést hovor v angličtině.

0/0
22.2.2017 0:29

T55o63m52á94š 59J15a19n47í59r88e74k 8540237716629

Nekteri se normalne bavi cesky

https://www.liveatc.net/search/?icao=PRG

0/0
22.2.2017 3:32

K79a29r30e26l 27N59o72v43o32t70n15y 2541605789260

Takze vlastne se nic moc zvlastniho nestalo, ale je fajn, ze nastavene pohotovstni procedury pro stihace funguji dobre R^

+7/0
21.2.2017 16:48

J20o13s59e70f 78P52e87t79r24á60s36e63k 4684125827203

Vy ironiku! Gripeny byly nad Čáslaví a Lufwafe letadlo chytila někde i Kolína, ale nad Rýnem, tak co funguje?;-D;-D;-D

0/−2
21.2.2017 17:20

P98a93v60e33l 88J41o18n77á15š 5381465919315

V tom případě dotaz. Jak by to mělo fungovat?

0/0
21.2.2017 17:48

J25o82s48e41f 14P38e95t37r13á67s12e18k 4504765387463

Píšu to níže, to prostě nemůže fungovat..Není obrany pomocí stíhaček. Jediné letadlo které(i když to nikdo nepřizná) asi bylo sestřeleno byl Helios B 737 u Atén..ten tam ovšem hodinu kroužil..Neí nahoda že ani jeden let teroristů v USA nesundala stíhačka. Procedury jsou prostě dlouhé a složité, a jiné být nemůžou.

+4/0
21.2.2017 17:59

P45a21v17e67l 11J12o71n50á78š 5311585799705

Ten Helios nesestřelili, on nakonec spadl po vyčerpání paliva.

0/0
21.2.2017 19:30

O69n74d81ř50e77j 67F14i48g85u63r50a 5159709978328

Cekal jsem, ze se tu ozvou nejaci hlupaci s chemtrails... No, zatim jsem precetl si jen prvni stranu diskuse.

+1/0
21.2.2017 16:21

P30e30t39r 10K37o38u10k98a56l 6203185243464

pár jich tu je, nebojte :-)

+1/0
21.2.2017 16:59

J39o42s86e26f16a 53P87l40a77č79k11o55v95á 3678526133297

Tak oni si tam klidně spí !, to aby se člověk bál i doma, že mu spadne letadlo do bytu. Vážně, aby se člověk bál už všude.

+1/0
21.2.2017 16:15

P25a48v30e44l 18J33o35n59á49š 5981695479525

A to by měli spát neklidně?

0/0
21.2.2017 16:26

P50e78t21r 93K40o71u26k21a71l 6823805263754

při současné technice je lepší když spí, v bdělém stavu jsem schopni nechtěně o něco zavadit a pak hledat příčinu jinde, začnou se nabalovat potíže a už to padá, už to padá, koukněte na letecké katastrofy, občas to vypadá, jako kdyby letěli prvně

0/0
21.2.2017 17:01

P42e97t31e56r 36M53o12l88n66á14r 8935314892219

Göringova hrdá Luftwaffe ,Merkelovej Wehrmacht robí ochranku moslimom ;-D

0/−4
21.2.2017 15:40

M51i18l81a27n 38Č90í78ž20e63k 4133545872418

Příliš mnoho chyb na jeden let. :-/

+1/0
21.2.2017 15:26

R18a88d52e31k 19Č72i34h51á19k 7820176112474

z našeho pohledu chyby, z pohledu běžného Inda normálka:-)

+3/0
21.2.2017 15:55

V89o25j96t75ě32c37h 35R76o94u31b60a40l 9720433582143

Jste si jist národností posádky?

0/0
21.2.2017 16:01

P17a52v46e72l 50N56e10d35ě95l15a 5776670124781

"May day, may day, we are sinking, we are sinking."

"Hello this is german coastguard. What are you singing about?"

:-)

+1/0
21.2.2017 15:13

J82a40n18a 55L83a77n71g73o86v57á 2225186800633

Drsoni:-)

0/0
21.2.2017 16:13

V75l36a86d22a 93D78o74l33e12z92a94l 6522526565

Pro kritiky Gripenu, zkuste se na to podivat ze situace, ze letadlo prestane komunikovat nad nemeckem a miri smerem k nam. V tom pripade, by byl start nemeckych Eurofighteru zbytecnej, nez by dostoupali do 11km tak je letadlo u nas a naopak by s predstihem zalarmovali Gripeny ACR ktery by si tento nekomunikujici letoun prbrali na hranici;-)

+9/0
21.2.2017 14:51

R28a31d11e38k 71Č26i62h57á60k 7890136492584

Chci to vzít v úvahu, jasně, ale pokud by neexistovala kooperace s Luftwaffe, evidentně bychom proti dopravnímu letadlu napěchovaným teroristickými výbušninami neměli šanci? To snad nějak jít musí, ne? Vždyť to letělo napříč Čechami.

0/0
21.2.2017 15:54

V33o74j73t98ě62c98h 86R26o24u50b12a40l 9240663872603

Pokud se bude až na hranice ČR chovat obvyklým způsobem, tak v podstatě není šance.

+3/0
21.2.2017 16:00

J43o31s80e83f 76P30e43t11r93á85s78e34k 4134205347633

Nejde to nijak..Rv

0/0
21.2.2017 18:01

M42a88r70t83i52n 69V29o77j53á92č29e43k 9843247301236

no ,ale letí ve výšce 11km a rychlostí cca 900km za hodinu tzn 100km třeba do Prahy udělá pod 10minut co s tím chcete dělat ? když ho budete 5 minut zkoušet kontaktovat a za 5 minut startujete v Čáslavi ,nad Prahou ho nestihne ,ale předat Nemcům ano

0/0
21.2.2017 19:36

Z31d42e92n11ě51k 16S37k51ř89i96v77a28n 5964920399446

Nechci Vám do toho kecat, ale letadlo letělo opačným směrem.:-)

+1/0
21.2.2017 19:32

T26o98m30á89š 12Ž54i71t71n46ý 6371240561521

Pravda, pravda... Raketa země - vzduch ma stoupavost mnohem lepší. :-)

0/0
22.2.2017 8:11

P89e18t74r 52M93a20j82e96r 7122316491861

Gott sei Dank, dass wir Luftwaffe haben.

0/0
21.2.2017 14:37

J28i77n25d27ř38i80c74h 73R31á50z55l 2781135241110

Mám pocit velkého komplexu Čechů, kteří tady tkzv. diskutují z Indů. Říká se tomu rasizmus.

+1/0
21.2.2017 14:07

P52e89t55r 79M43a90j24e75r 7492356381881

Přesně. Miliarda lidí a jeden jako druhej.

+1/0
21.2.2017 14:34

D28a86v50i16d 25K33r86a80j15í84č52e67k 7223953276707

I přesto, že Indové jsou stejná rasa s námi?

+2/0
21.2.2017 14:58

P24e44t52r 11M48a40j78e81r 7112776581401

Právě proto.:-)

+1/0
21.2.2017 15:49

M48i44c34h13a62l 40P49i44n42d31j67a37k 5963974767657

U indu to je tak jeden na deset. Jeden schopnej...to neni rasismuz, to je zkusenost.

+3/0
21.2.2017 16:31

L19u50c93i89e 32B11l78a31n63i24c54k75á 2845123749461

...no jo, Indové - viz níže Marian Bednárik....:-)

0/0
21.2.2017 13:47

M50a84r12e56k 53H14r33u86b92y 6647402731988

Povestna indicka spolehlivost jde koukam napric profesemi ;-)

+1/0
21.2.2017 13:38

J19i79n79d13ř81i83c33h 22T48ů89m54a 1534122117828

Víte, ti piloti vůbec nemuseli být Indové. V Asii či Blízkém východě dnes zcela běžně najdete piloty, kteří létali v západních aerolinkách. Jen z ČSA odešlo přes tři sta pilotů, kteří si museli najít obživu v zahraničí.

+6/0
21.2.2017 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.