Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Finsko spustilo ekologický ledoborec Polaris s pohonem na zkapalněný plyn

Finsko v pondělí poprvé nasadilo do ostrého pracovního provozu ledoborec Polaris, který je označován za ekologicky nejšetrnější plavidlo tohoto typu na světě. Informovala o tom televize YLE s tím, že ledoborec je první na světě s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11a73r45i96á12n 29B51e24d78n71á52r72i69k 9311461720958

Hezké, zatím co Finové ukážou hotové dílo, tak Rusové jen nepovedenou animaci.

0/0
10.1.2017 22:56

J94o79s57e12f 29S16k89o42ř67e83p47a 6857894305942

To s ním můžou tak drtit led v Praze na Vltavě

0/−1
10.1.2017 18:58

P82e18t86r 59M82u59n92z54a94r 1365851859846

Tak asi je zbytečné to srovnávat s ruskými ledoborci, předpokládám, že Finové ho mají pro použití v Botnickém a Finském zálivu, kdežto Rusové do Ledového oceánu. Z toho vyplývá různá potřeba pohonu.

0/0
10.1.2017 15:30

K55a92r76e37l 12L83a87n79g22r 2872987530398

I ruské ledoborce jsou třídy 4 a jsou určeny pro přístavy a řeky. Třída 1 jako je 50 let pobedy, je určena k prorážení ledu až kdo ví kam v Severním ledovém oceánu.

0/0
10.1.2017 17:18

L17u68d61ě67k 76K92r81a31t76o85c23h59v22í22l 9445864131164

Co to je za blábol? Výrobce uvádí kombinovaný pohon - nafta (nádrže 1400 m3) a LNG (nádrže 2x400 m3). Min. teplota kdy je možný provoz je -30 st.C8-o. Max. tloušťka ledu 1,8 m a dosah při ekonomické rychlosti (bez prorážení ledu) 30 dní.

+3/0
10.1.2017 9:49

L92u29d13ě57k 21K89r69a58t86o46c17h13v94í97l 9595384301844

Á, opakuji se ..... už to tu je napsané .....

+2/0
10.1.2017 9:50

M84a42r68t18i92n 13F33i26l89i23p52c70z74y44k 3351831915603

A proč není na elektřinu, když je ta elektřina tak fajn a cpou ji do aut?

+5/0
10.1.2017 9:08

L19u13b21o50š 76H17o43l93í84k 5687820272600

A "tankovat" by mohl v Severním moři přímo z větrníků...

+5/0
10.1.2017 9:11

M61a83r24t11i28n 72H33o20r20á54k 9873739784

Co je na tom ekologického? Zkapalněný plyn je fosilní palivo. Jen není proti mazutu takový humus, když se spaluje.

Zelení ekologové by měli začít chodit do školy, aby nemuseli takto lhát veřejnosti.

+17/0
10.1.2017 8:59

P44e44t74e42r 68H69u23n67t77e21r 7815729916908

ekologickeho,mozna,ale kdyz si uvedomime kolik zkapalneneho plynu toto plavidlo pohani,nahani hruzu,myslim si ze vybuch by se lechce rovnal atomove bombe

+2/0
10.1.2017 8:55

J11i58r18k48a 56H17l95a90d19í90k 1309348654296

Tady je odkaz na stránky výrobce: http://arctech.fi/ships/nb-510/

Vcelku překvapivým údajem je operační teplota - loď je možno provozovat pouze do -30°С.

(The vessel is able to operate in temperatures as cold as -30°С.)

+3/0
10.1.2017 8:29

M36a98r91e66k 61V13o37k98á59l 1196364245569

a ten černý dým z komínů je zřejmě jen z lokálního topení v kapitánově kajutě ... bože to jsou články ... Rv

+12/0
10.1.2017 8:08

V47l93a15s13t28i55m79i41l 18K60a45š48p26a71r 9481526652509

Jaký ekologický?

jaké "Motory vedle plynu může pohánět i nafta se sníženým obsahem síry, což v kombinaci s LNG výrazně snižuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin"? 8-o

Tohle jsou fakt neumětelské kecy... Zemní plyn je stejně tak neobnovitelný zdroj, jako nafta - a uhlíková stopa bude zcela stejná... pořád jde jen o spálení uhlíku a vodíku z neobnovitelného paliva na CO2 a vodu...

+17/0
10.1.2017 8:06

P48e45t57r 47V50e21s88e15l39ý 6871736599570

Je krásný, jako finská miss ;-D

+9/0
10.1.2017 7:56

J38a29n 92P48a53v24e84l 8263152208486

Jediné ekologické pohony jsou, slunce či lidská síla. Finové by ho měli hodně rychle přebudovat na plachetnici, veslici či na solární pohon :-P

+13/0
10.1.2017 7:23

P93a89v40e30l 22Z85a64h60r16a53d84n75í21č89e55k 7635900381495

No výroba solárních panelů není zrovna ekologická... :)

+4/0
10.1.2017 8:06

V50o53j43t11ě86c20h 95R78o98u98b51a65l 9310403462983

A veslaři pšoukají a vypouští skleníkový plyn methan.

+5/0
10.1.2017 8:13

L56u31k57á84š 26A12d18a98m51e84c 3437263370637

Zajímavé by bylo dodat, že ledoborec postavila ruská státní Sjednocená loďařská korporace, která helsinské loděnice Arctech vlastní.

+20/−1
10.1.2017 7:14

P67a30v35e75l 69S97ý50k55o39r42a 1128881852607

Tak vlastní a co je na tom v současném globalizovaném světě divného, že se to muselo připomínat?

0/−1
10.1.2017 12:47

J17i11ř29í 53V80o52n56d17r69á79č64e33k 5516344120454

;-D

+1/0
10.1.2017 12:57

S34t61a61n 71N45o82v44á94k 5637765115154

Komický článek.

V titulku lákadlo "ekologický ledoborec Polaris".

Nížeji už to upřesnili "tohoto typu".

A k tomu fotka jak se mu z komínů valí černý kouř.

+5/0
10.1.2017 6:53

J74a28n 51B24a22b32j47a43k 5825245729562

A není ledoborec už z principu neekologický? Bez ohledu na způsob pohonu? Takové drastické narušení životního prostředí a ekologové jsou v klidu? ;-)

+7/−1
10.1.2017 6:47

M21a21r22c65e94l 15M73o98s30e36r 5963765361336

Myslím, že pokud byste žil za polárním kruhem, budete myslet trochu jinak, takže váš příspěvek beru jako ironii:-)

+2/−1
10.1.2017 6:53

M88a71r28c84e57l 26M74o55s12e93r 5613235191386

Vypadá to dobře, jen nevím kolik energie je potřeba na zkapalňování zemního plynu a kde se bere, pak ještě kryogenní nádrže na tuto pohonnou látku také něco stojí. Osobně si myslím, že skutečně výkonné ledoborce by měly mít pohon jaderný.

+13/0
10.1.2017 6:39

L12u63b12o51š 47H88o25l34í71k 5317390672700

Výkonné ledoborce mohou mít pohon jaderný, ale tenhle je minimálně o třetinu menší a jeho úkolem asi není prorážet cestu konvojům zamrzlým severním ledovým oceánem (kde ostatně Finsko nemá pobřeží, tedy ani žádný přístav) ale pomáhat v severní části Baltu.

Zkapalněný zemní plyn se běžně dopravuje tankery, takže zde asi technologie zvládnutá je a cena oproti jadernému pohonu bude zlomková.

+1/−2
10.1.2017 13:08

M36a15r53t90i53n 46K84l97e57p71a64l 8383243395457

Cim je zemni plyn s naftou ekologictejsi nez pohon na jadro mi ponekud unika...

+30/−1
10.1.2017 6:37

J65i20ř70í 43K91ü64h69r 2280726940356

Třeba tím, že neprodukuje jaderný odpad.

+3/−9
10.1.2017 7:22

J87i44ř73í 47H56o63r28á58k 8146282950

Ale ten váš jaderný odpad bude v další generaci JE palivo, pokud se nezastaví vývoj.

+6/0
10.1.2017 7:54
Foto

R49o69m68a71n 52V13i16e39t85z19e 9741842879150

pokud... zatím se moc množivý reaktor nestaví. Mimo jednoho v Bělojarské jaderné elektrárně jsou všechny pokusné, nebo odstavené

0/−1
10.1.2017 8:32

Š20i68m33o77n 70Č44u35d28a 8588209957636

No jasne, misto par set kilo jaderneho odpadu pekne uzavreneho od prostredi vyprodukuje desitky tisic tun CO2, radioaktivniho uhliku 14, malych rakovinotvornych poletavych castic a to vse pujde pekne rovnou do ovzdusi.

+2/0
10.1.2017 10:43

K83a34r18e74l 95L79a40n46g23r 2302737330918

Takhle nejake parametry by se sikly... Ona trida 4 neni nic moc je to jen k prorazeni cest do pristavu.

+6/0
10.1.2017 6:31

R26o24m65a64n 48W78o69j87n58a50r 9524598341354

http://arctia.fi/ship/polaris/

0/0
10.1.2017 8:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.