Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stovky pilotů trpí depresemi. O potížích ale raději nemluví, zjistili vědci

Studie vědců z Harvardu ukazuje, že stovky pilotů velkých aerolinek z celého světa trpí depresemi. Čtyři procenta z nich prý navíc mají sebevražedné myšlenky. S depresemi se však neléčí, protože nechtějí přijít o práci. Psychické problémy pilotů už přitom vedly k několika leteckým haváriím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B73o95h61u60s33l78a92v 61K36r84á41l69í35k 2721320979986

Naprostá většina lidí dokáže i v depresi normálně zodpovědně pracovat, i když samozřejmě nejsou hyperaktivní. U Lubitze nebyla hlavní příčinou deprese, ale vada charakteru. Ostatně ti piloti, co narazili do WTC, možná depresi ani neměli.

0/0
17.12.2016 17:41

M25a43r36c24e70l 16P71a75v27l64í45k 7721844388879

depresia je skutočne vážna choroba. človek, ktorý ňou trpí musí vyvinúť nesmierne úsilie, aby vstal ráno z postele, niečo urobil, ...

toto tuná sú kecy slečiniek pri káve, nie depresia!

+1/−1
17.12.2016 8:29

E37v42a 97K80o85l54á24ř52o39v34á 1964270632152

Zalezi na tom, jak je deprese definovana.

0/0
17.12.2016 13:11

B19o63h97u47s70l55a22v 35K80r13á89l89í83k 2161240579876

Je zajímavé, že spousta lidí, kteří prošli "léčbou" deprese, papouškuje ty samé povrchní soustavy frází. Úplně jak lidé, kteří mají mozek vymytý nějakou sektou. Ale co, hlavně když farmaceutickému průmyslu pofrčí kšefty.

0/−1
17.12.2016 17:43

M50i55c53h42a91l 73M50i22l54l10e89r 9966882739882

Bud tak laskav, neco si o depresi precti a prestan tu mlit nesmysly!!

0/0
18.12.2016 13:49

J17i70ř17í 10O47s35i23n82a 5757112612945

No jo no, inteligentnější část populace musí zákonitě vidět celou jeji ubohost.;-D

+2/0
17.12.2016 6:36

L90u95k69á18š 37M80ü45l55l70e20r 5713266897564

Jeden kamarád dělá pilota pro jednu nadnárodní leteckou společnost. A když mi říkal, co všechno musí umět, znát, hlídat, kontrolovat a absolvovat, tak musím říct, že mu tu práci vůůůbec nezávidím. (časové posuny, ovládání složitého stroje, komunikace, spaní na hotelech, buzerace ze strany nadřízených, obrovská zodpovědnost...)

+5/0
16.12.2016 22:54

M35a26r54t31i37n 90N38o10v81á23k 4973231193624

Většina letušáků je ctyrprocentnich, tze já být pilot, taky bych měl deprese :-)

+1/−6
16.12.2016 22:41

M36i72c77h41a39l 77M59i25l83l91e61r 9256522279272

asi moc neletas. Pletes si kabinovou posadku a piloty.:-P

0/0
18.12.2016 13:46

M95i97c89h20a90l 10M96i37l53l73e69r 9656892239562

protoze vetsina kabinovych posadek jsou porad jeste zenske:-P

0/0
18.12.2016 13:47

K19a24m71i82l28a 96K42a40l85e21n96s19k42á 9616687227478

Mě by zajímalo kdo piloty sexuálně obtěžuje? Kolegové piloti, nebo stewardky?

+2/0
16.12.2016 21:56

B21o81h85u24s18l13a28v 62K39r44á33l67í69k 2221680119376

Manželka doma.

+3/0
17.12.2016 1:42

E82v47a 53K69o97l30á63ř67o13v98á 1924890642752

Spousta pilotu jsou zeny.

0/0
17.12.2016 13:12

P83e60t32r 54V17e37s41e11l20ý 6526302885623

Taky bych trpěl depresí, kdybych věděl, že mi mohou kdykoliv dálkově odpojit a převzít pilotáž a napálit to s letadlem do skály.

+1/−10
16.12.2016 19:47

L18u72k26á97š 37B18ě14h77o31u68n76e22k 4610318550147

Co to povídáte za nesmysly?

+3/0
16.12.2016 21:07

P13e34t71r 74V68e48s16e46l67ý 6606732945813

Jsem paranoidní, ale to neznamená, že po mně nejdou.

+1/−2
16.12.2016 21:19

P36e10t49r 19V67e54s94e85l10ý 6656812595963

Ale teď vážně. Technicky to možné je.

0/−1
16.12.2016 21:21

J62i91n54d41ř55i15c84h 95T17ů27m57a 1244922697658

Není. Žádný výrobce si takový systém nedovolí pustit do vzduchu. I v letounech řízených "fly by wire" mohou přepnout piloti řízení do modu, kdy počítač vlastně simuluje mechanické řízení.

+2/0
16.12.2016 21:45

P79e40t76r 43V18e95s93e67l37ý 6136932765603

Nebyl bych si tak jistý.

0/0
16.12.2016 22:23

V27e13r68o88n25i70k84a 24H91u35b15á67č20k84o29v82á 3906945736845

Nepřekvapuje mě to. Jsou to lidé jako všichni ostatní a navíc jsou vystaveni velkému stresu a nepravidelnému režimu den, noc, volno.... Vědí, že nesmí selhat, vědí, že nesmí přiznat slabost, aby nepřišli o práci... Jsou pod značným tlakem. To nepoloží málokoho.

+13/0
16.12.2016 19:15
Foto

J38a16r69o87m47í50r 10H68l34u27b38e60k 2386340784141

Depresemi trpí i spousta občanů. tedy těch, kteří chodí k volbám. Na jedné straně plná huba svobody a demokracie, na druhé straně fašismus a komunismus. Pravda je, že většina z nich neřídí letadla. Absolvoval jsem nedávno 4 mezikontinentální lety, piloti se mi nezpovídali, ale nebylo poznat, na způsobu letu, že by nějaké problémy měli.

0/−2
16.12.2016 18:50

K57a67t97e32ř83i51n87a 15V71ý75b97o21r73n83á 6450189309

Protože autopiloti depresemi netrpí. Známý z Honeywellu tvrdí, že pilotům doporučují narolovat na dráhu, nastavit potřebné parametry a pak už raději na nic po celou cestu nesahat...

+1/−2
16.12.2016 19:39

J91i31n20d42ř79i51c73h 69T25ů89m73a 1964532397858

Váš známý tvrdí pěkné pitomosti. :-(

+3/0
16.12.2016 20:23

K15a25t34e33ř95i51n10a 85V28ý63b26o71r51n88á 6940499809

Tomu nevěřím, protože je to mladý perspektivní technik s doktorátem vystudovaným v USA a na vývoji této techniky se přímo podílí, včetně testování. Například mě pobavil při líčení testování dotykových obrazovek při turbulenci.

+2/−2
16.12.2016 20:48

J29i40n46d12ř68i70c76h 26T34ů61m68a 1614232177288

Může mít pět doktorátů a vymyslet kulatou krychli, ale o situacích v kokpitu neví nic.

Jako každá úzká specializace je přesvědčen, že jeho obor je ten "pravý". Technika pilotáž ulehčuje a také komplikuje. Právě přemíra automatizace vede k fatálním koncům. Když selže a to se zákonitě stává, piloti nemají dostatek zkušeností, aby si bez ní poradili. Takže doporučovat, aby piloti na nic nesahali a vše nechali na strojích je pěkná pitomost.

+6/0
16.12.2016 21:01

K45a22t15e57ř59i22n22a 78V90ý44b91o78r63n78á 6310799309

Chápu Vaši pozici, ale smutným faktem je, že statisticky největší počet fatálních nehod, má na svědomí lidský faktor. Takže strategie je taková, aby byl tento faktor co nejvíce eliminován. Tak, jako je dnes běžné, že jezdí metro bez strojvedoucích, pracuje se na autech bez řidičů, tak je i tendence minimalizovat zásahy pilotů do řízení letadel. Ostatně frustrovaný počítač se sebevražednými sklony není zdaleka tak běžný, jako jeho lidský protějšek. A chybovost? Minimální.

0/0
22.12.2016 19:00

J49i92n76d22ř92i82c46h 54T56ů16m70a 1884412347158

Ale já netvrdím, že nemá nejvyšší podíl lidský faktor. Ale jak počítače dokáží vyloučit lidský faktor např. při údržbě? Proč myslíte, že v silné turbulenci se autopilot automaticky vypne? Pochopte, že za letu může nastat tisíce situací, které sebelepší programátor nedokáže předvídat. Nikdo ještě nedokázal napsat program nahrazující lidský mozek. Chybovost systémů zdaleka není tak minimální, jak si představujete. V odborné veřejnosti je známo, že byla dokumentována řada případů, kdy se díky počítači stalo letadlo na nějakou dobu zcela neřiditelné a nikdy se nezjistila příčina.

0/0
22.12.2016 19:12

R55a97d36k39a 83K47o89v68á17ř61o54v66á 2753913233466

Souhlasím s panem Tůmou, máte od svého známého, ač jistě odborníka ve svém oboru, pohled pouze z jedné strany. To nelze brát jako obecný fakt. A navíc, já kdybych se podílela na vývoji nějaké techniky, tak ji samozřejmě vychválím jako tu nejlepší a nejspolehlivější, nebudu přeci říkat něco negativního o tom, na čem pracuji...

+1/0
16.12.2016 21:22

J12i81n48d21ř30i40c15h 52T38ů67m12a 1124152507888

Zrovna včera šel v TV seriál "letecké katastrofy". Učebnicový příklad, co se stane, když piloti příliš věří automatům. Stačil jediný poryv větru v nevhodnou chvíli a autopilot zabil kolem stovky lidí. Těch chyb bylo samozřejmě více, ale tahle byla ta fatální. Doporučuji zhlédnout. Jednalo se o přistání ve Štrasburku.

+1/0
16.12.2016 21:38

K59a20t85e32ř65i52n91a 95V81ý59b33o68r59n48á 6260699629

Chápu, ale na druhou stranu statistika tvrdí že většinu leteckých neštěstí nezpůsobuje technika, ale lidský faktor, A o tom to celé je.

0/−1
18.12.2016 1:31

L43i69b68o17r 92F22i84l25á91k 6821106260449

Bohuš má depku z Babiše a přitom nese zodpovědnost za 10 milionů lidí. A nikdo to taky neřeší.

+1/0
16.12.2016 18:47

P86e63t66r 71S94k55á89l68a 7577933196850

od posledních letů do Istanbulu v cestuji jenom autem,bojím se

0/0
16.12.2016 18:47

B65o61h95u70s54l14a22v 96K48r67á45l80í81k 2651970119166

Jasně, na silnici jste v bezpečí. ;-D

0/0
17.12.2016 17:49

J72o68z91e79f 47K71o69s12t86e53l69a79n92s85k74ý 8585312379606

Aj piloti sú len ľudia...

Ja to vidím ako dôsledok monotónnej práce a veľkej zodpovednosti. Svoje určite zohráva aj veľmi častá zmena časových pásiem, ktorá vyvoláva únavu.

+10/0
16.12.2016 18:43

R87o54m46a78n 86K28r94a29t27o84c89h38v57í87l 6626847346274

Co mají pořád s tím sexuálním obtěžováním u chlapů.....

+1/0
16.12.2016 18:02

K27a88t36e68ř67i60n52a 27V55ý81b69o31r60n38á 6470239619

Letušky. Znáte to... Kouká jim to z očí.;-D

+4/0
16.12.2016 19:40

R35o88m14a60n 51K52r51a26t96o24c22h91v40í11l 6506417256194

Jo a chlapum to určitě vadí....

0/0
16.12.2016 23:29

R70a60d84k78a 28K44o11v49á46ř57o63v38á 2983203733116

Článek sice zmiňuje "piloty", ale výzkum vyplňovaly určitě i pilotky, takže může klidně jít o obtěžování u žen.

+1/0
16.12.2016 21:03

J58a44k22u54b 75K45o83s 3516692450404

Řekl bych, že % pilotů s depresí není významně vyšší než u jiných profesí kde má člověk určitou zodpovědnost.

+9/−2
16.12.2016 18:00

O34l25d80r29i88c45h 29V75y61s75k55o70c69i59l 9125162933626

Urcite je, pokud je casta zmena casovych pasem tak to telo dostava poradne zabrat...

+4/0
16.12.2016 18:15

J68a25k11u27b 39Š51a15f29a70n42d34a 7765437191821

Je spousta pilotů kteří nelétají zaoceánské lety. To by pak deprese musel mít každý druhý dálkový pilot.

+2/0
16.12.2016 18:47

J14i75n34d64ř38i73c92h 78T43ů22m34a 1124732517938

Budete se divit, ale létat kratší lety je náročnější. Nemáte sice pásmovou nemoc, ale létáte mnohem častěji a nepravidelněji. Kritické z hlediska psychiky (i z hlediska organismu) jsou právě začátek a konec letu.

+1/0
16.12.2016 20:30

A72l39e89š 88Z11e29l38i16n84k38a 1234692746

ono tu jsou dvě protichdné tendence. Na jednu stranu je to nadmíru stresující práce, na druhoustranu jsou piloti nadmíru odolní jedinci:-)

0/0
16.12.2016 19:56

J85i50n84d42ř46i86c64h 83T77ů50m64a 1884752467668

Ta odpovědnost je někde úplně jinde. Neznám v tom směru srovnatelnou profesi (a pár jsem jich vyzkoušel).

0/0
16.12.2016 20:27

E15v14a 48K41o76l75á69ř94o85v54á 1184630752682

Treba ucitel. Pro me by bylo pohodovejsi byt pilotkou nez ucitlkou, protoze bych se na praci mohla v klidu soustredit a nikdo by me nerusil a take bych nemela zodpovednost za bandu deti, ktere si mysli, jak je uca trapna a co ji neprovest. To pilotovi aspon nehrozi.

0/0
17.12.2016 13:15

J48i35n25d13ř27i91c92h 36T91ů65m85a 1854202947888

Být učitel (zvláště na určitém stupni) je jistě náročné. Ale ubezpečuji vás, že s prací dopravního pilota se to nedá srovnávat (i když s učením mám osobní zkušenost jen z univerzity).

Naprosto nepravidelná práce, stravování, hluk, vibrace, změny tlaku, změny pásem, stresy (někdy na hranici ohrožení života), velká zodpovědnost, život po hotelech atd. atd. Přitom musíte být neustále ve střehu, jen špatně zachycený pokyn ve sluchátkách od řídícícho letového provozu může mít fatální následky.

Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky.

ČSA někdy kolem roku 2005 věnovala značnou částku na univerzitní výzkum vlivu hluku a vibrací v kokpitu na lidský organismus. Pokud vím. žádný závěr nebyl, pokusné myši se nedožily konce výzkumu.

I mozkový chirurg pracuje v klidu, tichu, teple, s týmem a má možnost se poradit, či požádat o pomoc. I když selže či to prostě nedokáže, nenese odpovědnost a zaplatí za to pacient.

Mezi piloty se traduje jisté rčení. Pokud první pilot neví co dělat, podívá se vlevo (na kapitána) a nechá si poradit. Pokud kapitán neví co dělat, podívá se vlevo (z okna) a pokud mu Bůh neporadí, jsou všichni mrtví.

Přesto je to pěkné povolání (máte jeden z nejkrásnějších výhledů z okna vaší "kanceláře"). Jen si piloti většinou příliš neužijí důchodu.

0/−1
17.12.2016 17:13

M34i98c35h81a70l 10M80i89l80l91e97r 9266552989862

X"Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky."X

Tak tohle tvrzdeni o rozvrhu je VYLOZENY NESMYSL!!Odpocinky jsou predepsane, zadna radne mezinarodne licensovana aerolinka nesmi posilat posadku na letiste po 4 hodinach odpocinku!

Napr. posadky Emirates na lince Dubaj - Sydney nebo Melbourne, samotny let bez priprav pred nim trva 13 hodin cisteho casu. V kokpitu i v kabine se stridaji 2 posadky.

Odletaji z Dubaje v 10:30 rano mistniho casu, prileti do destinace v 6:30 rano nasledujiciho dne mistniho casu v Australii.

Piloti i kabinova posadka odjedou do hotelu, v Australii obvykle 5*, napr. Pullman, kam dorazi obvykle mezi 8 a 9 rano. Odtamtud odjizdeji na letiste na dalsi let minimalne po 32 hodinach odpocinku, nebo po 43-45 hodinach - zalezi na rozvrzich, podle toho na ktery dalsi let jsou urceni.

(Byl jsem v hotelu kdyz tam prijeli a mluvil jsem s nimi. A mimochodem, manzel kamosky me manzelky je kapitanem Emirates, leta s A380.)

0/0
18.12.2016 14:09

J38i33n88d24ř38i24c49h 84T57ů53m73a 1784212827548

Jasně, víte to, protože jste to jednou viděl a manžel kámošky je kapitánem Emirates. Já byl také kapitánem a tu situaci zažil na vlastní kůži asi tak dvestěkrát. Pletete si také dálkové a jiné lety.

0/−1
18.12.2016 16:35

M89i65c73h15a60l 54M81i80l14l67e66r 9456432219292

promin, ale opakuji, ze meles nesmysly.

Ledaze jsi letal s praskovacimi letadly nebo jednohvezdickovou aerolinkou, ktera ma zakazano letat do civilizovanych statu.

FYI: piloti Emirates smeji naletat maximum 100 hodin za 28 dni. Piloti Qantasu 100 hodin za 30 dni.

Odpocinkova minima jsou predepsana a musi se dodrzovat, bez ohledu jestli se jedna o domaci nebo mezikontinentalni lety. U kazde solidni aerolinky.

0/0
23.12.2016 14:36

J74i46n37d14ř36i62c96h 94T65ů73m83a 1244762377958

Nevím, kolik měla hvězdiček ČSA, ale v civilizovaných státech rozhodně létala.

Vy o tom zjevně nevíte nic. Mezinárodně platné předpisy neexistují, pouze interní předpisy jednotlivých aerolinek. V těch se obvykle liší pravidla pro normální a mezikontinentální lety. Charakter letů i zatížení posádek je totiž dost jiný, stejně jako nálet posádek.

Než někoho obviníte z mletí nesmyslů, měl byste o dané věci mít aspoň minimální informace.

0/0
23.12.2016 17:47





Najdete na iDNES.cz