Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56a52r45t67i73n 46F59r48a82n40t14i46š94e83k 7425120923795

Ze základní školy pak odchází do praxe v MF DNES s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.

+2/0
25.11.2016 14:31

R18a50d16e43k 36P41u88d60i68l 7537331665801

A co teda maturovat v 6. třídě. Alespoň se zvedne statistika úspěšných maturantů ;-D.

+5/0
25.11.2016 13:35

R46o22s28t73i46s12l89a73v 94C64a71h56a 6853887307251

autorka pise nesmysly- ono to srovnani je JEN s ucni (bez maturity)

+3/0
25.11.2016 13:45

J85a69n 98H86r73u13z82a 8894228259147

Klidně tam mohly být i první ročníky škol jako třeba JAMU, gastronomie, designu nebo genderových studií v Brně.:-P

+2/0
25.11.2016 14:08

R77o23s77t16i24s26l58a67v 34C75a19h94a 6103137157231

ale nejsou

0/0
25.11.2016 14:16

J85a44r86o50m52í67r 44K82r82á34l 4780179424399

Kdybyste si přečetl článek, asi byste takovou hloupost nenapsal. ;-)

0/0
25.11.2016 22:45

J38a60n 31C97h22o60d26u58r57a 1392369303953

Měli to srovnat s nemluvňaty. Ta by dopadla nejlíp.

0/0
25.11.2016 12:57

T48o75m73á98š 83T67a89t96í55č34e73k 5600192770948

Ha, chyba hned v první větě! :-) Správně tam patří spojovník: "jedenácti- a šestnáctileté děti". (Pro zvědavce: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=164)

0/0
25.11.2016 11:55

O32l89d47ř51i34c94h 47J57a73n11e90č54e95k 8369856573231

Až na to, že je to čtvrtá věta ;-)

0/0
25.11.2016 12:18

T32o71m94á16š 19T34a93t48í51č41e81k 5350562460128

Myslím první větu textu, nikoliv perex. ;-)

0/0
25.11.2016 12:53

L81a31d35i66s91l84a94v 11C11h27a98l96o92u23p93k69a 3681765595383

1. VÝUKA MATEMATIKY V 50. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny. Jaký je jeho zisk?

2. VÝUKA MATEMATIKY V 70. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny neboli 80 dolarů. Jaký je jeho zisk?

3. VÝUKA MATEMATIKY V 80. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů. Docílil zisku? Ano, nebo ne?

4. VÝUKA MATEMATIKY V 90. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů a jeho zisk je tudíž 20 dolarů. Vaše zadání: podtrhněte číslo 20.

5. VÝUKA MATEMATIKY PO ROCE 2000

Dřevorubec pokácí krásný les, protože je sobecký, bezohledný a nezajímá ho ochrana životního prostředí. Činí tak proto, aby dosáhl zisku 20 dolarů. Co si myslíte o tomto způsobu obživy?

+14/0
25.11.2016 11:51

B47o82h87u23s64l52a12v 81K62r64á32l27í64k 2871710739116

Až na to, že v 50. a 80. letech bylo naprosto nepřijatelné spojovat práci se ziskem. Zisk je záležitost ošklivých buržoustů a je fuj fuj. Zatímco pracující nemají nárok na zisk, ale na zaopatření podle svých potřeb.

0/−1
26.11.2016 11:17

T28o65m 38D36v69o93r88a19k 6375118347577

Nadeji je, ze presne takovy absolvet treba zpracoval vyzkum a vysledky. Pak by to snad nemusela byt pravda:D

+2/0
25.11.2016 11:19

R71o22s58t95i18s63l98a42v 22C12a48h81a 6223487457941

Jeste je jina nadeje (realita), ze v clanku je prezentovan vysledek uplne jinak, nez je ve zprave ;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:49

O80l42d14ř51i29c67h 50J21a31n12e77č88e97k 8139366513761

Jak už jsme se shodli jinde, těch problémů je více:

1) Celá studie je nesmyslná - jaký má smysl srovnávat celou populaci s její nejslabší čtvrtinou (nekamenujte mě za to, že to asi je jiný podíl než čtvrtina)?

2) Interpretace výsledků je zcela špatně.

Je to něco jako bombasticky psát "patnáctileté děti jsou fyzicky slabší než jedenáctileté", když byste vzal 11-leté děti z atletického oddílu a 15-leté žáky nachytané pokuřujíc za rohem učňáku a srovnal jejich časy v běhu na 300 metrů.

+2/0
25.11.2016 12:17

R34o89s52t72i31s55l34a72v 40C88a26h26a 6553237317571

ad 1) studie nesmyslna byt nemusi, pokud to srovnani nebylo jejim cilem

ad 2) no interpretace cizi prace vyzaduje jistou inteligenci a schopnost chapat psany text

naprosto souhlasim i s tim srovnanim

0/−1
25.11.2016 13:02

B93o37h93u96s82l37a13v 71K47r73á15l85í19k 2441180749966

"nachytané pokuřujíc"? Vám ty přechodníky připadají hodně exotické, že? Škoda že je neumíte používat.

0/0
26.11.2016 11:22
Foto

R14a87d57i92m 31K59r85o78u77t88i78l 7330931746879

Důležité ale je, že studenti dopadli v češtině nejlépe z celé Evropy. ;-)

+9/0
25.11.2016 11:09

A55l40e14n75a 42B54a93l95á85k79o35v56á 5492488625954

I tady asi platí: Co se v mládí naučíš, k stáru jako když utne!"

0/0
25.11.2016 10:56

J79i50ř29í 51V35o72n64d71r77á18č27e14k 5486344470524

Docela by mě zajímalo, jak by dopadlo tedy srovnání dnešní úrovně studentů s těmi minulými. Kdyby se prostě vzaly maturitní otázky z roku 1985 a nechaly se vypracovat dnešním maturantům. Jentak zkusmo. A u základních škol by stačily dát přijímačky z matiky a češtiny na střední. Na to ale má těžko někdo koule. To by se nikdo dnes neodvážil. Přitom by se jasně ukázalo, kam úroveň spěje.

+5/0
25.11.2016 10:54

R98o27s39t78i39s42l42a52v 20C90a71h22a 6953127457401

Maturantu v roce 1985 bylo vyrazne mensi procento v populaci, nez jake procento z populace mate dnes. Z toho dostanete jedoduchy zaver i bez testu - dnes by byly mnohem horsi vysledky.

+1/0
25.11.2016 11:24

L25a91d98i82s74l33a62v 81J75a41r97o34š 6364889560617

V roce 1985 stačil dělnický původ a VUML a mohl jste být ředitel i bez maturity. ;-)

+1/0
25.11.2016 11:56

M41a82r57t32i18n 83F65r47a18n76t40i43š11e51k 7755740713855

Nematurantum z roku 1985 už naštěstí ne :-)

0/0
25.11.2016 12:19

M88a56r34t64i77n 75F64r57a12n96t43i18š25e30k 7435190803225

Radši bych to nedělal, já sice z ruštiny prošel, ale dneska by to mohlo dopadnout bídně. A mojí otázku z češtiny, slovenská meziválečná sociálněkritická literatura (za 2), bych jim taky nezáviděl.

0/0
25.11.2016 12:18

M54a23r32e41k 35S60e74i96d91l 2283804345640

Docela dost záleží na tom, kdo a jak ty výsledky vyhodnocoval a jaká byla morálka studentů v době vypracování testu. Já jsem si na gymplu, když nás nutili psát podobnou hovadinu místo těláku, dal tu práci, že jsem vše dopodrobna spočítal a vyhodnotil, abych měl jistotu, že odpovím ve 100% otázek ŠPATNĚ. ;-D

+1/0
25.11.2016 10:39

J32i61n50d98ř10i36c76h 14V80á67g59n80e68r 9131986606201

V jednom cestopisu jsem četl zajímavý postřeh oceňující obrovské znalosti prostředí v němž žijí a hravou kreativitu domorodých dětí v lidožroutských vesnicích na Papui Nové Guinei. Po jedné diskusi našich odborníků na vzdělávání (zvláště z neziskových organizací majících pochopitelně rozhodující slovo na ministerstvu školství) nepochybuji, že naši středoškoláci ve vzdělání, znalostech a kreativitě ta lidožroutská děcka brzy doženou. Bude k tomu jen třeba důsledně sledovat vzory z anglosaského veřejného školství. Absolventi těchto středních škol mají již dnes k tomuto ideálu jen krůček. Pozor! Ze soukromého anglosaského školství se vzor vzít nedá, z nepochopitelných důvodů své elity balastem vzdělání a znalostí stále zatěžují.

+2/0
25.11.2016 10:36

T98o90m69á62š 30K58u62c57h30a73ř 3897791838451

Má to více důvodů. Mezi hlavní patří malá motivace většiny studentů, která je systémová. Strašně se zůžil okruh profesí, které mohou dělat s perspektivou výdělku podle jejich představ. Takže jen málo z nich má před sebou vidinu smysluplné kariéry. Reálně je čekají nízké mzdy, placení hypotéky..

No a dalším problénem je, že půlku mozku jim sežral mobil. :-/

+2/−1
25.11.2016 10:26

O75l76d41ř21i55c74h 31J43a82n14e17č72e54k 8719596663571

A jak vysvětlíte to, že mladší děti jsou výrazně chytřejší než starší? Nemělo by se to naopak spíše postupem času zhoršovat? Anebo myslíte, že 11-leté děti ještě mají ideály a mobily nejsou příliš postiženy, kdežto 15-letá mládež již rezignovala a mozek si sežrat nechala?

+1/−2
25.11.2016 10:41

A74n46d81r28e88a 63N12o12v13á 8864511796625

protože jednak ten článek je nesmysl a jednak celá studie je taková zvláštní

+1/0
25.11.2016 11:04

O85l34d96ř31i82c13h 36J91a52n85e87č65e18k 8659546563131

To je pravda a já to vím, já nemířil na článek, ale na úvahu pana Kuchaře.

0/0
25.11.2016 11:34
Foto

M89i97r63o26s24l42a12v 27S86t23e39i18n52e86r 4780632290276

Existuje teorie, že IQ evropského a amerického obyvatelstva se od r. 1950 stále zvyšuje. Může být, Darwin by asi souhlasil, hlupáci asi nezakládají rodiny.

Ale migrace se postará o korekturu.

0/0
25.11.2016 14:24

A82n74d33r87e55a 40N64o32v59á 8924621796965

aha, takže až po přečtení té zprávy ČŠI se lze dopátrat toho, proč 6ťáci dopadli lépe než prváci. U prváků totiž netestovali děcka, která šla na střední školy s maturitou - a těch bude pravděpodobně ve skupině šeštáků podstatná část.

+5/0
25.11.2016 10:25

R56o55s98t95i53s26l46a71v 90C94a13h95a 6893957827981

a autor clanku ma problem s ctenarskou gramotnosti

+2/0
25.11.2016 10:49

A97n18d12r87e48a 71N80o78v12á 8514321606915

a dokonce - jak koukám do té zprávy ČŠI - s těmi 6ťáky byli současně testováni i žáci 1. ročníků víceletých gymnázií - Takže nakonec srovnali kompletní šesťáky se skupinou, která už v té 6. třídě musela tvořit nějaký slabší průměr nebo podprůměr. No, to mu nerozumím.

+3/0
25.11.2016 11:09

R81o18s64t16i25s82l62a52v 89C35a47h82a 6543907797291

Aha, vidite, mate pravdu, to jsem v metodice prehledl. Jinymi slovy - srovnali (vzorek) kompletni populace ve veku cca 11 let a srovnali to s temi nejvetsimi trubkami (sorry, za ten vyraz, chtel jsem jiny, ale chtel jsem, aby tu prispevek zustal) o 4 roky starsimi. A pak se divi.....;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:27

O91l65d43ř81i32c61h 83J59a91n58e83č73e30k 8939116923851

No vidíte - já to tady tvrdil od začátku ;-) Akorát jsem to nevěděl najisto, protože jsem nekoukal do zprávy, jen jsem se tak domníval na základě nejasné (až chybné) formulace v článku a výsledků. Jen jsem si teda myslel, že tam spolu s učni byli i prváci na SOŠ, kteří by i případně mohli mířit k maturitě.

0/0
25.11.2016 11:38

R79o18s85t48i88s74l22a29v 55C17a82h64a 6153937797111

No ja na zacatku vychazel (chybne) z clanku. Napsal jsem autorce.... a mimojine jsem se ji zeptal, jake ma vzdelani ;-D

0/0
25.11.2016 11:42

O58l19d85ř87i77c68h 30J34a14n24e66č97e88k 8329956343531

;-D;-D (studentka posledního ročníku sociologie na VŠ? matematika a statistika jí neříkají nic - to by dělala něco jiného. a bohužel i bez čtenářské gramotnosti asi dnes lze získat VŠ diplom ;-()

ano já to vím a chápu - já taky od začátku vycházel (výlučně) z článku. Vy jste vzal striktně to, co tam je napsáno, já se za tím snažil domyslet, jak to bylo doopravdy.

0/0
25.11.2016 11:48

M96a74r82t92i80n 12F89r30a62n75t53i11š94e85k 7645140713705

Odhad jste měl správný, ale, promiňte, s dostupnými fakty jste zacházel stejně jako autorka. :-)

0/0
25.11.2016 12:26

A84n25d14r17e20a 87N61o44v74á 8184241396325

no, ona se tu prostě otevírá otázka, co chtěl zadavatel/autor šetření vlastně zjistit. Z deklarovaného cíle šetření, tak jak je uveden ve zprávě ČŠI jsem to nepochopila - na to moje čtenářská gramotnost nestačí. Ale asi lze říci, že zjistili, že ani další čtyři roky vzdělávání těm nejslabším nestačí na to, aby se alespoň rozumně přiblížili k průměru celkového vzorku v šesté třídě. Tzn. - 2. stupeň ZŠ je jeden velký průšvih.

+1/0
25.11.2016 12:35

M21a57r20t17i28n 96F18r77a17n94t67i24š92e76k 7335180373115

Aby posoudili druhý stupeň, tak by museli zahrnout všechny střední školy včetně čtyřletých gymnázií. Tohle je fakt šetření k ničemu. Já byl líný a na ČŠI jsem se nepodíval, takže jaem myslel, že dvě studie na různých vzorcích smotala autorka. Pokud to udělala inspekce, třeba jako podklad pro rozhodování MŠMT, tak je to ještě mnohem horší.

+1/0
25.11.2016 13:05

R93o26s61t21i19s49l88a63v 93C40a45h37a 6813167327521

Ten zaver z posledni vety z toho ale neplyne, ti ucnove mohli byt v 6. tride jeste vetsi tragedi, ale ti ostatni to proste vylepsovali.

+1/0
25.11.2016 13:06

A41n52d84r78e45a 16N63o91v76á 8294461926275

No, to byl takovej muj soukromej názor, který mám už dlouho - ten zásadní problém s úpadkem vzdělání prostě podle mého názoru začíná na 2. stupni ZŠ. A tam by bylo asi důležité začít. To státní maturity fakt nesrovnají.

+1/0
25.11.2016 13:23

R20o37s35t46i16s29l22a70v 10C48a69h28a 6633127767411

Vite, co je sranda? Bojovnici proti ikluzi se snazi argumentovat tim, ze ti neschopni inkludovani stahnou dolu zbytek. Zaroven bojovnici proti viceletym gymnaziim rikaji, ze odchod tech lepsich skodi. Pritom podle prvni skupiny by srovnani kvalit na druhem stupni (po dchodu gymnazistu) melo vest k lepsim vysledkum, nez byly pred nastupek osmiletych gymnazii. Podle druhe skupiny by zase opravdu inkluze byt problem nemela..... A vsichni se oznacuji za experty... :-)

0/0
25.11.2016 13:36

J79i22ř60í 90K49á45b79r32t 4588651874626

Pane Pospíšile,jaké máte vzdělání a jaký jste ročník.Nějak vás nemohu v příspěvcích pochopit.

0/0
25.11.2016 10:11

P69e43t88r 13K95a46r83a12f19i89á75t 3850207816400

Ono to taky trochu souvisí s všeobecným klimatem ve společnosti. Já jsem absolvoval ZDŠ a SŠ převážně v 70. létech a pamatuji si, jak jsme byli hodně nadšení z techniky, technologií, každý chtěl být kosmonautem či pilotem, nebo aspoň stavět rakety či pronikat do tajů vznikající výpočetní techniky atd. A učitelé nám říkali, že pokud chceme tyto obory dělat, musíme mít pořádné základy technických a přírodních věd a koneckonců, stále se ještě považovalo za podstatné, umět pořádně česky, když jsme Češi. Herci v TV či filmech, hlasatelky v TV i novináři obvykle mluvili spisovnou češtinou (pokud jim role nenařizovala slang či lidovou mluvu), v novinách abyste chybu hledali lupou. Pamatuji si maturitní písemku, upozorňuji na technické SŠ. Elaborát na několik stran A4, hodnocený jak po stránce "literární", tak co se gramatiky týče. Nějakých 5, 6 hrubek znamenalo nedostatečnou:-/. Když pominu ten ideologický nátěr, tak minimálně výuka technických a přírodních a věd a češtiny, co se gramatiky a používání jazyka týče, byla na vysoké úrovni. Úroveň znalostí k maturitě ve specializacích byla pomalu rovná dnešním bakalářům na VŠ, získat magisterský či inženýrský titul znamenalo dosáhnout úrovně dnešních Ph.D. O tzv. kecavých oborech nemluvím, to tenkrát neexistovalo.

Problém je skutečně v poklesu národů na žáky a studenty, v chiméře "společnosti vzdělaných blbců", kteří nemají na to absolvovat skutečné SŠ či VŠ vzdělání (ne ty kreatury) a ani se nevyučí pořádnému řemeslu, které je třeba a které by s přehledem zvládli. Jednu bývalou spolužačku mé dcery rodiče nacpali na gymnázium, na které ani dnes neměla a trápila se. Nakonec ze školy odešla a šla se vyučit cukrářkou. Dcera s ní nedávno mluvila a říkala, že je dotyčná šťastná. Dělá co jí baví a na co s přehledem stačí. nad tím je třeba se zamyslet.

+11/0
25.11.2016 10:09

P14e25t59r 80S13v85o59b96o16d84a 7113775749567

Ono se s těmi 12 letými opravdu pracuje lépe, než s těmi stredoškoláky, kterým je v drtivé většině všechno jedno a nemají nadšení pro žádný předmět.

+3/0
25.11.2016 9:59

O13l87d49ř41i59c11h 66J58a65n32e27č28e73k 8319886453731

Ano to máte každopádně pravdu, "prváci" na SŠ / učňáku na učení a podobné testy dlabou mnohem více, než žáci v 6. třídě ZŠ, i když by to byli titíž, z nichž o 4 roky později budou dlabači na učňáku.

Sám jsem měl na víceletém gymplu spolužáky, kteří v 5./6. třídě (tj. u přijímaček a na začátku gymplu) excelovali, ale o 3 roky později už prolézali se čtyřkami, protože prostě o víc zájem neměli. A přitom to ani mnohdy nebyli ti, kdo by se na ten gympl dostali s odřenýma ušima, podle přijímaček měli i v té výběrové třídě být cca. v průměru.

0/0
25.11.2016 10:09

R80o66s14t75i17s97l83a83v 75C19a45h81a 6273937687191

Kdyz uz, tak ucni

0/0
25.11.2016 10:19

T54o16m12á36š 54K59u80c72h54a58ř 3377631848221

Domnívám se, že tím, jak postupně jsme všichni stále více "online", tak stará doba je prostě pryč a společnost se posouvá na nyšší level kolektivního bědomí. Brzy (často už ani dnes) nebude potřeba, ani žádoucí, aby každý jedinec měl tak široký přehled. Třeba taková systematika živočichů většině k ničemu nebude. Prostě dojde k větší specializaci, pokud chcete mít pro "online" společnost nějakou hodnotu.Je to obdobné jako nezbytná specializace buněk u vyšších organizmů.

+1/−6
25.11.2016 9:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.