Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

100 POHLEDŮ NA ČESKO: Starodávné tramvaje v centru Liberce

V posledních 150 letech toho Česko zažilo hodně. Dvě velké světové války, průmyslový rozmach, hospodářské krize i obrovské přesuny obyvatelstva. To všechno mělo vliv na podobu měst i krajiny. Seriál iDNES.cz vám ukáže méně známé pohledy na některá místa v Čechách, na Moravě i Slezsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M26i70r89o48s74l93a29v 90H25i72l64l21e21b69r76a49n92d13t 5592109425447

No ovšem, starý dobrý Most. O tom žádná.

0/0
5.11.2016 19:21

J93a39n 10C88h94o37d82u13r41a 1192359963143

Redaci dávám mínus za nahrazení rychlého odkazu na 100 pohledů na Most za "Volba amerického prezidenta"

0/0
2.11.2016 14:08
Foto

H58a15n34k93a 79T90o54u24f59a26r62o79v44á 6367249707403

Narodila jsem se v Jablonci. Do Liberce jsem jezdívala s rodiči často, neb to bylo blízko. S kočárkem se sice do tramvaje naskakovat nedalo, takže jsme byli platící cestující. Ale již jako miminko si ty tramvaje pamatuji. Já byla totiž velice vnímavé a inteligentní miminko. :-)

PS.- Nechápu, proč mi maminka stále říkala, jaká je to škoda, že jsem z toho vyrostla.

+6/0
1.11.2016 13:18

V58á90c52l81a75v 60S47v85o97b91o18d22a 5406548859

:-)

+1/0
1.11.2016 18:10

V24e65r27o44n67i19k78a 19H87u29b44á22č47k19o60v10á 3686415116605

Mám ráda své město - Liberec.

+1/0
1.11.2016 12:37

M43a53r32e81k 53S86a18j81d98a 2465120286708

Na teto serii se mi libi to samotne poznavani, prispevky pana Benese a pak take, ze pri "odhaleni" jsou v popisku citovany nektere prispevky z diskuse R^ Super serial!

+4/0
1.11.2016 10:24

J76a64n 78V18a78c12a30, 78i80D64N61E41S47.98c75z 5466904481793

Dobrý den, děkujeme za pochvalu. Osobně jsem rád, že se do toho pan Beneš zapojil a že kolem některých fotografií spustí zajímavá diskuze. S pozdravem JV

+7/0
1.11.2016 11:22
Foto

H39a93n51k70a 42T44o89u80f11a96r20o50v27á 6267519707533

Těším se na Karlovy Vary, pokud budou. Budou?

Je to totiž krásná osada, která kdysi bývala poblíž Mostu. ;-D

+2/0
1.11.2016 13:24

J81a90n 88V39a79c80a61, 87i69D50N15E86S41.45c17z 5966314871753

Dobrý den,

my nesmíme ani naznačovat, co bude. :-) A stejně je všechno Most. Faktem ale je, že u některých měst se nám nedaří najít "neprovařené" záběry, takže se jim raději vyhneme.

Klidný zbytek dne

JV

+4/0
1.11.2016 16:26

M34i92c45h73a88e30l29a 81N69o24v44á25k95o38v32á 8630108598501

Fajn. Ještě vyřiďte adminovi, aby literární příspěvky páně Benešovy posuzoval nikoli striktně dle pravidel, leč s větší mírou tolerance. Protože důležitý je se z toho hlavně nepokakat.

Tentýž příspěvek, leč s autentickým výrazem na konci mi admin smáznul.

Suchar.....:-P

+2/0
2.11.2016 8:53
Foto

H58a23n89k82a 72T93o83u93f68a61r13o53v94á 6377759467603

Suchar? To asi není. Nejspíš Vás chtěl zachránit před ostudou, neboť tak autentický výraz z úst ženy zní přinejmenším podivně.

Nebylo by od věci, kdybyste si přepečlivě přečetla diskusi u minulého dílu. Možná byste pochopila, že tu vzniklo cosi, co rozhodně není dobré ničit provokováním.

Přeji hezký den.

0/0
2.11.2016 9:25

M46i27c10h18a59e97l90a 72N34o35v19á57k19o80v17á 8470808388611

Dobrý den, Hanko, nechci se s Vámi pouštět do disputace, myslím, že v jádru nám oběma jde o totéž - hezky se u tohohle seriálu pobavit, probíhá tady většinou (hlavně díky p.Benešovi) velice příjemná a vtipná diskuze, tak odlišná od mnoha ostatních, kde lze narazit na opravdové sprostoty - míněné skutečně vážně, s cílem urazit a pošpinit "protivníka".

Ono inkriminované slovo jsem označila za "autentické" proto, že autenticky zaznělo v příspěvku pana Beneše. Já ho příliš nepoužívám, před ostudou se většinou zvládnu ochránit sama, nemusíte se bát, už jsem velká holka.

Minulou diskuzi jsem onehdá četla, děkuji za doporučení. Přesto jsem si rýpnutí neodpustila. Myslím, že i admin má vlastní mozek - tupě následuje pravidla bez posouzení všech okolností jen kompjútr.

I já Vám přeji hezký den.

0/0
2.11.2016 10:47

P44e20t71r 78N14e36c59h30a66n70i49c86k29ý 7913716278810

Liberec, konečně něco co poznám jasně.

+1/0
1.11.2016 9:05

M58i41c98h24a97l 19S48y68r74o45t59i80u95k 2151248974239

Liberec, vyústění Pražské na dnešní Soukenné náměstí.

+3/0
1.11.2016 1:05
Foto

R12o49b74e47r94t 80U98r77b34á12n84e47k 3898652474633

Tehdy názvem Reichenberg, dnes Liberec.

+3/0
31.10.2016 19:49

O34l87d48ř39i46c45h 10J33a20n39e90č10e48k 8709646343881

Konečně zase jednou něco z mého rodného kraje - dokonce mé rodné město - a já to úplně zaspal :-( no, zaspal proto, že jsem neseděl v kanceláři, ale jezdil na kole právě po rodném kraji ;-)

Jinak ale myslím hodně lehké i pro nerodáky, ta nápověda je tam dost nadbytečná, ono nakonec stačí zvětšit si tu fotku a podívat se, kam že ta tramvaj jede.

Mimochodem kousíček té zrušené trati zůstal na ulici o něco výš zachován ;-)

+2/0
31.10.2016 19:21

L15u89d31ě52k 44N62ě59m98e46c 5735161622304

No tak... sice poznám zhruba polovinu míst v této sérii, ale že by zrovna tohle pro mě bylo nějak lehké, to říci nemůžu.

+1/0
1.11.2016 9:53

O83l78d22ř26i70c26h 74J67a75n65e48č50e36k 8659896983381

Záleží na úhlu pohledu, jak ono 'lehké' berete.

Samozřejmě poznat to s jistotou z fleku mohlo být těžké.

Na druhou stranu pokud netrváte na poznání s jistotou a z fleku a chcete trochu hledat, tak už jen fakt, že na fotce jsou tramvaje, dává velmi blízký okruh možností. Když se navíc přičtou ty výlučně německé nápisy s odkazem na Sasko, možností ještě výrazně ubude a nápověda "severočeské město" nedává (spolu s tramvajemi) víc než 5 možností, k těm tramvajím a německým nápisům stejně byla zbytečná.

A jak už jsem napsal - když si fotku rozkliknete a kouknete na cílovou stanici tramvaje, tak už opravdu můžete váhat leda o tom, jestli náhodou tramvaje z Jablonce někdy neměly konečnou stanici v Rochlicích.

V seriálu byly v minulosti fotky, kde člověk, který to v daném místě nezná podrobně osobně, opravdu neměl tušení a neměl se ani čeho chytit.

0/0
2.11.2016 11:10

L62u47d59ě58k 83N75ě25m21e89c 5345871402104

No vidíte. Tak zrovna ta cedule s cílovou stanicí zběžně vypadala jako nápis pod oknem na baráku vzadu a odhadoval jsem ji na název firmy. Cílovou stanici tramvaje bych hledal na jiném místě, nejspíš nad čelním sklem nebo na boku.

No a ty starší fotky jsem opravdu většinou poznal podle místa, kde to znám, nebo kde jsem byl.

0/0
2.11.2016 11:40

P71e93t69r 89V54l21a86d31i98m47í59r 30Č39e33r81m11á17k 8963697985174

Jasně, Liberec. Vyústění Pražské ulice na Soukenné náměstí.

+2/0
31.10.2016 18:46

V20l68a13d70i10m12í95r 15N80o90v86á37k 3742924546791

No,uvažoval jsem o Jablonci a Teplicích,ale přikláním se k tomu Liberci a k trati č.2 Růžodol I-Rochlice.Škoda,že není více vidět ta ulička vzadu,pokud by to šlo do kopce,tak by to byl jasně Liberec,pokud ne,tak ty Teplice nebo Jablonec.

Ale je škoda,že se takové tratě rušily,mohla to být dnes rarita jako v San Francisku. A možná dnes by se takové tratě vyplatily, nebylo by na škodu nově zavést trať (Rychnov.n.N)-Jablonec.n.N-Janov.N-(Bedřichov),která by byla používána obzvlášť v zimě,neb v Bedřichově se to parkování s auty přehání.Lidi by mohli pak parkovat v Liberci nebo Jablonci,určitě místa na parkování by se tam našla.

+3/0
31.10.2016 18:41

O46l21d78ř22i16c62h 98J10a38n54e51č43e19k 8829376283401

Taky jsem chvíli váhal, jestli to není chyták a nemůže to být Jablonec, ale ne, stačí si foto zvětšit a přečíst si tabuli cílové stanice tramvaje ;-)

Tahle trať pochopitelně zrušená není, je pouze přeložená.

A ta tramvaj v Jablonci - to je těžké, byla by to dlouhá trať drahá na výstavbu, přitom s nízkou frekvencí spojů (jak do Janova, tak do Rychnova jen jednou za půl hodiny) - to se prostě nevyplatí. A navíc si moc nedokážu představit, jak by tramvaje v zimě ty prudké kopce v rozsolené sněhové břečce zvládaly.

+2/0
31.10.2016 19:27

V92l60a35d66i28m53í18r 89N26o28v55á72k 3912634396361

O Jablonci jsem váhal,neb ale to křižování tratí pod tím prvním náměstí bylo jiné a v Teplicích téže.Kdy ovšem v Liberci byl postaven normální rozchod kolejí,nevím,to mě také mýlilo. Ta trať,o které jsem psal je ale opravdu zrušená,nikoliv ovšem z H.Hanychova přes nádraží do Lidových sadů.Ale při rekonstrukci jedenáctky do Jablonce je snad u bývalé Textiliany naznačena odbočka do Rochlic,je to možná i v plánu.

Nízká frekvence spojů do Bedřichova(Janova) je i v současné době autobusy.Lidi z Bedřichova se dopravují povětšině do Jablonce nebo Liberce denně auty,neb tam žijí přece jenom movitější lidé (je to třeba vidět na výsledcích voleb).Mimo zimní období by se měl vymyslet nástroj,aby ta MHD byla používána.Tj.,buď represe,nebo naopak úleva.Takže používáš denně do zaměstnání auto(to by se v dnešní době dalo zjistit a nemluvme o špiclování),no tak budeš obci platit více za randál a zkázu vzduchu.Protože lidé tam zatím vzduchem také jezdí.Anebo,použiješ MHD,která tedy bude jezdit v rozumných intervalech a my ti dáme právě slevu na tu MHD.

To by se týkalo i návštěvníků hor. A žádná MHD nikdy nemůže být výdělečná,ta je postavena na tom,aby co nejvíce lidí někam dopravila.

Co se týče zimy,tak možná ještě někde ve Vrkoslavicích stojí ještě rozpadající se depo,kde se nalézá na kolejích takový dřevěný pluh.

+1/0
31.10.2016 21:00

O30l69d85ř90i85c10h 57J68a12n42e55č59e62k 8959976633671

- Pokud se dobře pamatuju, normální rozchod byl v Liberci zaveden někdy v první polovině devadesátých let. Minimálně v části sítě (z Fügnerovy k Viaduktu) vedle sebe existují oba rozchody, což znamená tři kolejnice - jednu používají jak normálněrozchodné vozy městských linek, tak úzkorozchodné do Vratislavic / Jablonce. A tu druhou má každý rozchod svoji.

- Jasně, na Soukenném náměstí se potkávalo a potkává více tratí, měnilo se tam trasování. Ale přeložení trati do Lidových sadů z Pražské do Rumunské (80. léta?) docela určitě s přestavbou na normální rozchod (90. léta) nesouviselo.

- Směr Rochlice už dlouho tramvaj nejezdí a až do Rochlic se snad ani nic neplánuje - ta odbočka za Textilanou má vést na sídliště Broumovská, s tím se napevno počítá (možná i tam teď jsou koleje pro oba rozchody), ale jestli má / může jít dál až do Rochlic, to fakt nevím.

- No právě jsem to myslel tak, že protože do Janova, Bedřichova a Rychnova je dnes poměrně nízká frekvence spojů a stačí to, nemá smysl investovat miliardy do stavby tramvajové trati. Kolik lidí dojíždí za prací z Bedřichova a Janova do Liberce a Jablonce nevím - výsledky voleb jsou dané hodně tím, že je tam hodně podnikatelů, kteří ale mají v místě své provozovny pro turisty a nikam (denně) nedojíždí. A tramvaj z Bedřichova do Jablonce by neřešila dojíždění do Liberce (přes Jbc obrovská oklika) a naopak. Pokud by byla snaha rozšířit hromadnou dopravu a eliminovat auta, tak v současné situaci (i finanční) určitě pomocí autobusů, třeba i s hybridním pohohem, ale tramvaje by byly extrémně drahý luxus.

- Pluh problém zimního provozu, který jsem měl na mysli, neřeší. Nemůžete srovnávat dnešní provoz s meziválečným obdobím. Když mají koleje vlastní těleso, tak stačí pluhovat, kolejovým vozidlům vrstva sněhu na svršku nevadí. Jenže v Jablonci by koleje musely vést ulicemi, po nichž současně jezdí i auta, ta prosolený sníh rozjezdí na kluzkou břečku a ta by nejspíš tramvajím v prudkých svazích způsobovala obrovské problémy.

+1/0
31.10.2016 22:52

V95l81a42d29i23m27í66r 69N32o89v44á52k 3372454896221

I v jiných městech jezdí tramvaje po kluzké břečce v ulicích do kopce a nic se neděje a nemusí to být zrovna v ČR. A budete se divit,v Praze se ten pluh používá.V Beřichově a Janově,pravda,je spousta podnikatelů,ale třeba i doktorů,kteří denně někam dojíždějí.Aa neříkejme,že podnikatelé občas také někam nejezdí vyřizovat přímo obhodní záležitosti.Ale jde hlavě o ty turisty,podívejte se,jak je v létě,v zimě,ba i na jaře přeplněné parkoviště v beřichově a i některá auta jsou tam všelijak poskládána,aby se nemuselo platit.

No,ty dva rozchody byly v Liberci snad postaveny až v novější době,ale kdy a jak to probíhalo,nevím.

Jinak ta trať snad má vést až za Rochlice,kam,ale to opravdu nevím.Snad jsem zaslechl i Králův Háj,ale to se mi nějak nezdálo....

+1/0
1.11.2016 0:31

O16l87d22ř50i37c54h 92J13a65n63e85č97e58k 8369296303911

Ale v Jablonci jsou ty kopce obzvláště prudké a ještě v dobách nedávno minulých tam toho sněhu a tedy břečky byly vždy spousty. Já fakt pochybuju, že by (i s ohledem na současné bezpečnostní předpisy) bylo rozumně možné natáhnout koleje mezi Švermákem a Ruďákem (Dolním a Horním náměstím ;-)) a nechat tam tramvaje beze všeho jezdit.

Já přeci nic neřekl o tom, že by se v Praze pluh neměl používat. Psal jsem, že když mají koleje vlastní těleso, stačí pluhovat - resp. dokonce musí, protože po travnatém pásu s tramvajovými kolejemi nejezdí sypače ;-) Ale v Praze je mnoho kilometrů kolejí na samostatném tělese (oddělené od aut), mimo jiné právě v nejprudších kopcích jsou tramvaje mimo silnici (Barrandov, Trojská, Krejcárek). Ale v Jablonci (ve městě) si těžko dokážu představit, kudy by tramvaj mohla vést mimo ulice.

Přeplněná parkoviště v Bedřichově (ačkoliv jsou poměrně drahá) jsou právě důkazem, že se lidem hromadnou moc nechce - autobusů jak z Jablonce, tak z Liberce jezdí spousta a přesto tolik lidí jezdí auty. To by tramvaj výrazně nezměnila. A když jede hoteliér nebo restauratér jednou dvakrát do města, tak taky těžko pojede hromadnou, tím spíš, pokud při té příležitosti chce nakoupit.

Už jsem napsal, že dva rozchody byly v Liberci postaveny v 90. letech při přeměně městské linky z Hanychova do Lidových sadů na normální rozchod, přičemž ale trať do Jablonce zůstala úzkorozchodná a je to tak dodnes. Pochopitelně minimálně úsek z Fügnerovy do vozovny na Rybníček musí být sjízdný pro oba rozchody, ale úzký rozchod vedle normálního vede minimálně k Viaduktu. Při rekonstrukcích trati na Vratislavice se trojkolejnice pokládá aspoň na přejezdy, aby se při případné budoucí přestavbě nemusely znova rozkopat, ale nevím, jestli je klasický rozchod do Vratislavic vůbec někdy v plánu.

0/0
2.11.2016 11:28

O14l95d81ř96i17c17h 52J29a30n63e19č22e26k 8749956643471

Zkrátka a dobře: až na tom Bedřichov jednou bude jako Zermatt, dokážu si tramvaje představit, do té doby je to šíleně drahý a nepříliš efektivní luxus. Do té doby stačí autobusy.

Řada dnešních Čechů stejně z auta dobrovolně nepřesedne. Možná, kdyby ty autobusy byly zdarma. A pochopitelně by musela být k dispozici velká záchytná parkoviště (rovněž zdarma), kde by se na autobus dalo přesednout. Jejich absence je obecným problémem české hromadné dopravy.

Jinak se auta odněkud dají vyhnat asi jedině explicitním a úplným zákazem.

0/0
2.11.2016 11:33

P56e17t84r 22K40o51l87o38m63a58z40n68í20k 8944703230606

Do Rochlice má ta tram dvě varianty (po Horákové a přes Broumovskou), ale na ÚP sedí jak žába na prameni Hrbková, takže si ještě počkáme ...

+2/0
1.11.2016 10:27

Honza 8339499182241

Na tramvaji je jasně napsáno ROCHLICE , ale německy.Takže je to jednoduché.

+2/0
31.10.2016 18:28

J98o80s69e31f 16T89l82a89m49s87a 7891420203797

Tipuji, zdůrazňuji tipuji, že to bude Ústí nebo Liberec/Jablonec.

0/0
31.10.2016 16:18

L22e44n78k72a 53H92o67f53f58m21a59n20n68o48v98á 9643511552567

V Liberci a Jablonci jezdí tramvaje dodnes, je to Karviná

0/−3
31.10.2016 15:58

J32o57s36e25f 89T34l61a15m48s23a 7691500363107

Ne, taková ulice v Karviné není. Navíc, karvinské lokálky jezdily po rozchodu 760 mm a tohle na fotce vypadá na rozchod 1000 mm.

+4/0
31.10.2016 16:15
Foto

Z25d57e78n80ě59k 95M25a56t54u31š58k71a 7958306445906

hm a Karviná je na severu Čech

+7/0
31.10.2016 16:28

O83l45d44ř84i86c32h 84J28a87n47e91č86e29k 8399876703331

Ale trať na fotce byla už dávno přeložena o pár ulic dál - myslím již někdy v 80. letech.

+2/0
31.10.2016 19:29

P19e53t89r 29H83á91j59e40k 9752127142668

;-D

0/0
1.11.2016 7:29

P28a38t40r70i56k 39E33g15e50r 2228910729591

Tramvaje v Česku jezdí v 10 městech v Praze, v Brně a Modřicích, v Ostravě, v Plzni, v Liberci a Jablonci nad Nisou, v Olomouci, v Litvínově a Mostě. Tramvaje dříve jezdily také v Jihlavě, v Ústí nad Labem, v Mariánských Lázních, v Českém Těšíně, v Opavě, v Bohumíně, v Teplicích a v Českých Budějovicích. V Jirkově se o tramvaji také uvažovalo. Jenže třeba v Ústí nad Labem tramvaje nejezdí z důvodu kopcovitého terénu. V Českých Budějovicích zase byla trať hodně krátká. Praha chce tramvajovou síť rozšířit do Odolené Vody, do Říčan, ale chtělo by to možná také do Černošic, Čelákovic, na Kladno a na pražské sídliště Rohožník. Za prodloužení do Slivence, na sídliště Na Dědině a na sídliště Libuš a sídliště Novodvorská jsou někteří pražané rádi. Tramvaje mají zavítat také na Jižní Město a do Petrovic. Více pravděpodobné je, že do Letňan, Čakovic, Bohnic povedou tramvaje. O návratu trolejbusů do Praghy se v roce 2003 uvažovalo, ale jsou nákladné. Chomutov a Jirkov zvažuje, že vozový park nedoplní o nové trolejbusy.

+1/0
31.10.2016 15:41

J91o21s13e37f 36T25l43a87m47s85a 7761530703987

Také Karviná. http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=99067

0/0
31.10.2016 16:16

J53i84r54i 20D29u80d61a 6699193604

v Brně jezdí šaliny :-)

+1/0
31.10.2016 18:05

R71a98d63i64m 82Z95e60h27e68r 3914790553131

A víte jak vzniklo slovo šalina?

0/0
31.10.2016 18:13

K85a70r78l80a 51N63o26v84á40k79o30v95á 4114722915977

Šalina, nespisovně tramvaj, vulgárně elektrika, je prostředek hromadné dopravy v Brně. Slovo samo pochází z romského slovesa "te šalinen", které znamená loudati se a ve volném překladu též chcípnout. V pravém brněnském hantecu se většinou používá výraz šmirgl, který se ovšem v případě mimobrněnských důrazně nedoporučuje ani šeptem vyslovit - v případě Pražanů hrozí dokonce veřejná exekuce na Svobodově náměstí (tj. jediném brněnském náměstí), kde se popravy tzv. cajzlů konají pravidelně každé sobotní odpoledne.

+3/0
1.11.2016 13:41

J32a12r52m20i63l26a 78P32í64c88h25o36v11á 5172737384513

Vlasta Beneš v sukni ;-D

0/0
2.11.2016 8:26
Foto

B70r43o19n82i87s66l96a10v 86G68a83b43r86y93š 2872359701

Mám nezvratné důkazy, že v Brně jezdí tramvaje. :-) To zaprvé. A zadruhé se šaliny nikde nevyrábí. ;-)

0/−2
1.11.2016 10:37

K68a77r12l91a 84N68o90v55á25k62o47v89á 4824322155907

Mám rovněž nezvratné důkazy, že v Brně jezdí jedině šaliny. Vyrábějí se na utajeném místě, takže žádný div, že o tom nic nevíte ;-D

+4/0
1.11.2016 13:43
Foto

B54r40o38n81i25s43l44a54v 20G76a57b93r88y77š 2932379101

Nikoliv, vetsina tramvaji, ktere v Brne jezdi, byla vyrobena v Praze na Smichove, v podniku CKD Tatra. A ten saliny fakt nevyrabel. ;-)

0/0
1.11.2016 15:21

P40e48t94r 35H58a85n73k28a 8369725143598

má pravdu, předsedo

0/0
1.11.2016 17:15

O20l13d45a 78O51l42e63š 5590525558345

do popředí se teď derou autobusy na elektřinu, tramvajím asi odzvonilo

0/0
31.10.2016 22:53

M42a57t81ě17j 21K96o65n47v67a19l88i52n83a 8199645943

Spíše trolejbusům. Ty nemají na rozdíl od tramvají žádné další významné výhody oproti autobusům, jelikož musí stejně jezdit po silnici....

0/0
1.11.2016 10:15

P53e63t63r 87N70e39t93o98l73i21c25k46ý 4458406774575

Jen mají téměř třetinovou kapacitu

0/0
1.11.2016 10:54

K83a23r62l77a 76N77o62v30á69k34o46v49á 4304592615687

Výraznou výhodu mají tu, že jezdí na elektřinu, tím pádem méně smrdí ;-)

+2/0
1.11.2016 13:45

P85e46t19r 94N88e66t63o12l62i81c42k10ý 4808286114365

Jak jste na takový nesmysl přišel? Tratí se buduje po celém světě nejvíc v historii

0/0
1.11.2016 10:54





Najdete na iDNES.cz