Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za městem, bez koupelny a bez naděje. Zpráva z míst, kde bydlí zmar

Na městských perifériích či v lesích. V soukromých ubytovnách i v obecních bytech. Sociálně vyloučení obyvatelé jsou v řadě obcí Česka stále sestěhováváni tak, aby byli co nejméně na očích. Jenže šance, že se dokážou z marasmu dluhů a nezaměstnanosti vymanit, tím rapidně klesá. Další díl seriálu Chudoba v Česku přináší reportáže z míst, kde vládne rezignace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H61a73n46a 33P19a60c82u68l11o25v14á 2926486299396

Pronajímání předražených bytových prostor sociálně slabým spoluobčanům za účelem vytváření velkého zisku majitele je docela obyčejnou lichvou. Právníci rozlišují lichvu v trestním právu a lichevní smlouvy v občanském právu. Pokud nějaké jednání není považováno za trestný čin, ještě to neznamená, že by nemohly být jako lichevní (a tedy neplatné) shledány smlouva nebo její část v občanskoprávním soudním řízení.

Trestný čin lichvy, jak ho zná současný trestní zákoník v § 218:

(1) Kdo zneužívaje něčí rozumové slabosti, tísně, nezkušenosti, lehkomyslnosti nebo něčího rozrušení, dá sobě nebo jinému poskytnout nebo slíbit plnění, jehož hodnota je k hodnotě vzájemného plnění v hrubém nepoměru, nebo kdo takovou pohledávku uplatní nebo v úmyslu uplatnit ji na sebe převede, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.

+1/0
22.11.2016 10:22

H83a92n75a 18P30a55c66u88l10o79v60á 2826306939706

Lichváři si mohou dovolit ubytovat sociálně slabé bez písemné smlouvy. Jsou totiž schopní ze svých dlužníků peníze doslova „vytřískat“ a rozhodně k zajištění splátek nepotřebují sílu právního státu. Proto se také s evidentní lichvou často pojí další trestná činnost spočívající v nebezpečném vyhrožování, přímém fyzickém násilí nebo kuplířství. Nejvíce se takový tip lichvy uplatňuje v uzavřených komunitách, kde je na lichváři závislá velká spousta lidí, proto se nemusí tolik bát svého prozrazení. Je ovšem třeba zdůraznit, že se nejedná o jedinou podobu lichevního jednání, lichváři se zcela jistě mohou navenek tvářit jako seriózní podnikatel.

0/0
22.11.2016 10:37

A41l20e67š 37J85a85n63á31č34e97k 3703444496423

Mají šanci zlepšit svůj život. Nejsou lidi, firmy nabírají a třeba zrovna u Plzně je nástupní leckde 30 hrubého!! a stačí i pomocná základka.

0/0
22.11.2016 9:17

R97a40d11o33m41í30r 11J42a93h14n 6930934840462

...v článku se píše o tom, že je to důchodkyně.

0/0
22.11.2016 18:41

R53a58d76o62m74í40r 83J93a34h21n 6430524290702

...a šanci zlepšit svůj život mají i Afričané, co umírají hlady a Unesco a další jim tam posílají jídlo. Podle vašeho jednoduchého návodu stačí, když začnou makak, zasejí obilí, budou ho zavlažovat a pak ho sklidí. Ano, máte v zásadě pravdu. Ale ne každý to dokáže.

0/0
22.11.2016 18:43

M51a19r59e20k 26M55a11l48ý 1582588871720

Dát lidem v Africe přímou potravinovou pomoc je to nejhorší, co lze pro ně udělat :-( Ano, stačí makat a neumřou hlady. Ale takto, když jim potraviny připlují na lodi odněkud z Evropy nebo USA, nejsou motivováni nic dělat, takže se klidně množí a dál hladoví a dál spotřebovávají pomoc od bohatšího severu.

0/0
23.11.2016 17:21

M68a97t26ě62j 42K91a11s27a76l 9741304178694

Zrovna se mi nedávno dostal do ruky životopis nějakého hocha, co se z chudých poměrů vyšvihl do lepší společnosti. Narozený tak někdy v první půlce 20. století do rodiny dělníka, horníka, nebo tak něco; dohromady nějakých deset sourozenců či tak. Tatínek pil jak Dán, kouřil jak fabrika, do toho deprese 30. let, maminka dřela jak blázen, aby vše jakž takž fungovalo. Byla to rozvětvená chudá rodina, ale když měl jeden strýček pracovní úraz a dostal finanční odškodnění, tak co z toho koupil? Klavír! Co zbytečnějšího můžete koupit v chudé dělnické rodině v době recese? Krom toho i když měli málo peněz, tak když něco zbylo, tak místo šetření kupovali zbytečnosti jako knihy apod. Řečeno jazykem mnoha zdejších diskutérů - alkohol, cigarety, špatné investice, spousta dětí, dobře jim tak.

No pak maminka umřela, o mladší děti a o tatínka se staraly starší děti, ovšem všichni hoši sami kouřili a pili již od nízkého věku. A teď mezi nimi byl jeden nadaný, který získal stípko na střední školu (ovšem i ten už na základní pil, kouřil, okukoval holky a nebyl žádný vzorňák.) Jenže špatná finanční situace způsobila, že kluk musel před dokončením školy odejít a jít pracovat. Práci flákal, dokonce dělal cosi na hranici drobné kriminality, v pracovní době se flákal po hospodách - prostě dával najevo, že ho to v práci nebaví a že by byl raději ve škole. Všiml si toho nějaký učitel a přimluvil se u rodiny a ta, protože měla názor učitele ve velké úctě, dala kluka zpátky do školy. Ale i pak byly vztahy napjaté, tak učitel nakonec kluka vydržoval na studiích za vlastní a pak mu pomohl i s dalším uplatněním.

A ejhle, hoch měl velký herecký talent, divadlo, Hollywood, spousta peněz. Podpořil svoji rozvětvenou rodinu a ta se se startovní pomocí dostala do střední třídy, kde se bez problémů udržela.

Jenže podle mnohých zdejších by si ta rodina a už vůbec ne ten kluk (kuřák, pijan, kriminálník, flákač) nezasloužili, aby jim ten učitel věnoval pozornost. :-)

+3/−2
21.11.2016 20:33

I19r58e14n16a 89K89r87o10u39p90o83v54á 4820763387442

Proč by si dotyčný učitel nemohl vydržovat na škole nadaného žáka, když na to měl prostředky? Bylo to jeho rozhodnutí a také měl přehled, co se za jeho peníze děje. Kdyby se kluk neučil, propadal a chodil za školu, asi by podporu utnul, ne?

Problém je v současném systému, kdy obdarovaní nejsou zavázáni konkrétní osobě, na pomoc mají "nárok" a nemusí si ji nijak zasloužit. Samozřejmě, že se lidé, kteří by odváděné peníze sami mohli dobře použít (možná i na pomoc někde, kde by byl viditelný výsledek), nad takovým systémem nijak neradují.

+1/0
22.11.2016 8:05

M14a10t28ě73j 11K71a84s77a70l 9771504518124

Oni to byli ve zkutečnosti dva učitelé, v tom mém příspěvku výše to bylo pro srozumitelnost zjednodušeno. Ten druhý si ho vzal k sobě a podporoval za své peníze, takže ano, byla to jeho věc. Na druhou stranu byl to starý mládenec s orientací na chlapečky a zlí jazykové tvrdili, že se hocha ujal, protože k němu cítil něco jiného než jen touhu rozvíjet jeho talent. Kupoval mu nejen učebnice, ale i hezké drahé oblečení, když je hoch tentýž týden ztratil, tak mu koupil další... Když ho nastěhoval k sobě, tak první, co chtěl po paní domácí (17letý fakan) - aby mu vyčistila boty. Ale fajn, bylo to učitelovo rozhodnutí.

Ale ten první - ten ho dostal na gympl a tam zlí jazykové tvrdili, že schválně vytipovává chytřejší hochy z dělnické třídy a driluje je, aby se dostali na gympl a tím si sám zvedá své ego. Zase se na to dá dívat i jinak, ale i když tohle necháme stranou. Tak hlavně vzal mladého kuřáka, ožralu, flákače a málem kriminálníka a dostal ho zpátky na školu, kterou hoch předtím sám opustil. To nebylo jen tak a mnozí s tím nesouhlasili. A myslím, že ani velká část zdejších diskutérů by s tím nesouhlasila. Proč mu dávat tu šanci a riskovat, že pokazí mravy ostatních spolužáků?

Ze zpětného pohledu jasně, byl nadaný a pomoc si zasloužil. Ale tehdy, když dostával tu druhou šanci na střední škole, tak rozhodně na většinu slušných občanů nemusel působit. A další otázka je. Co kdyby nebyl mimořádně nadaný, ale jen průměrně? Co kdyby nenarazil na výjimečného učitele, který rozvinul jeho talent a stal se z něj jen normální učitel na základce, nebo obyčejný herec v provinčním divadle? Kde je ta hranice, kdo si pomoc zaslouží a kdo ne? Zaslouží si ji snad jen ti chudí bez sebemenšího zlozvyku a vady charakteru a s mimořádným talentem a vůlí? Podle mnohých příspěvků to tak vypadá. :-)

0/0
22.11.2016 9:48

J93a76k88u51b 50P17r95o96k42e68š 6673108722383

Chápu Váš pohled, do jisté míry i souhlasím, jen nevím, kde je ta hranice toho, jak dlouho zkoušet pomáhat někomu, kdo promarní druhou, třetí šanci a do jaké míry je možné někomu vnucovat svůj pohled na svět, zodpovědnost atp. pokud je to podmínka pomoci.

Rozumím tomu, že když člověk neví, že se má zlepšit, těžko bude hledat v čem a vzdělání pak hraje obrovskou roli i v systému výchovy vlastních potomků, jenže měl by něco takového řešit stát? Umí to? Osobně si myslím, že moc ne, komu mohl stát v tomhle směru pomoci, už v průběhu posledních 70 let pomohl a nyní je potřeba systém trochu poupravit, na dejme tomu tu záchranou síť, tak aby lidé do podobného marastu nezapadali, v důsledku nemocí, atp. a druhou, kdy ten kdo o to bude mít zájem, dostane možnost a podporu vybudovat si důstojný život dle svých schopností a představ, zrovna tak se ale myslím musíme smířit s tím, že jsou lidé, kteří o něco takového nestojí a organizovaný život, zatížený zodpovědností jim nevyhovuje a těžko je k tomu můžeme nutit.

0/0
22.11.2016 18:26

M17i41l18o59š 24Ř72e81h71á74k 8116438687465

Slovo "Česko" indikuje chudobu ducha.

+1/−3
21.11.2016 19:42

J72i35n45d21ř48i46c97h 45K24a94l13á42b 9684418473712

Hampl a Fojtová by jim mohli ze Sorosových peněz, kterými jsou placeni a dobře, něco pustit těm potřebným.

+2/0
21.11.2016 19:26

P40e60t72r 38C42h77o46v62a28l36a 1787290319112

Je mi jasné,že pokud tam žijí důchodci,nemají šanci se dostat jinde pokud jim rodina nepomůže.Ale možná ani nechtějí.Jsou tam zvyklí.Když se ještě za minulého režimu rušila u nás tak zvaná havířská kolonie,kde to vypadalo podobně,byly nabídnuty všem nové byty 1.kat.v novostavbě,ale všichni,hlavně ti starší,to odmítali a chtěli podobné bydlení horší kategorie.Byli zvyklí i na ty vaničky a na posezení před domem a na svou malou zahrádku.Ti lidé ale svoje bydlení udržovali sami a nespoléhali na úřady.Je ale pravda,že nebyla nezaměstnanost a bylo levněji.Nedávno ale v sousedství koupila cikánská rodina byt v os.vlastnictví.Jejich cerka cestou ze školy nemohla trefit a stála bezradně před obchodem kde jsem nakupoval.Poznal jsem ji a šli jsme spolu.Cestou mi vyprávěla,že bydleli kdesi v bytě bez soc.zařízení a jak je ráda že se může ráno umýt v teplé vodě a v bytě je teplo bez toho aby museli napřed zatopit.Jak jsem se pak dověděl její otec si našel práci u stavební firmy jako pomocný dělník,asi byl dobrý tak ho zaměstnavatel poslal do svářečského kurzu a něco mu pak za to strhával z výplaty,pak ho dokonce poslal na práci v zahraničí.Vydělané peníze teď investoval do bydlení.Jeho manželka bude nastupovat do pekárny.Vím,že tam marně hledají zaměstnance,ale nikomu se nechce vstávat ve dvě v noci do práce.Tak že ten nápis kde se píše -bez koupelny a bez naděje-není pravdivý.Ale musí se chtít.Dneska je práce dost a spíš nejsou lidi co by chtěli pracovat.A když má někdo dluhy,udělal si je sám.

+14/0
21.11.2016 18:35

M86i18l80a70n 33B71a96l56á28k 4631737922921

Se zvyšující se minimální mzdou bude pro tyto lidi život čím dál víc složitější.. :(

+4/0
21.11.2016 17:32

L46u15b26o55š 40M44a10š43í50n 9699396137948

Za to všechno můžou štědré sociální dávky.

+7/0
21.11.2016 17:28

D88a81n92i22e66l 77C23v22e17j94n 9604973189750

Ano, za ten článek můžou. Kdyby nebyly, tak žádná redakce do "ghett" nebude s to vydat svého novináře (a když už, tak leda válečného reportéra). Protože by neměla jistotu nejen, jestli se vrátí s reportáží, ale jestli se vrátí vůbec.

+2/0
21.11.2016 18:25

P74a82v41e19l 63T49o84m98e57š 6124793477847

A CO TY STOVKY A TISÍCE VYBYDLENÝCH BYTŮ ????

+7/0
21.11.2016 17:25

Ř31e67h45o47ř 51V66l38a81s24á63k 2154954941786

Že mají u soukromníka relativně vysoké nájemné. No ovšem, že mají. Mluvíme o značně rizikové společenské skupině se značným vybydlovacím potenciálem.

Cena je o to riziko vyšší. I já levněji pronajímám těm, kdo vypadají bezproblémově.

+7/0
21.11.2016 17:25

D79a38n20i64e57l 32C68v35e59j19n 9604743639190

A tak si soukromník nechá platit státem na příspěvcích na bydlení "čistý prachy". Když do bytů vůbec nebude investovat a bude v klidu inkasovat, nikdo mu do toho nebude "kecat" protože se o danou skupinu nikdo nebude zajímat. Pro jistotu by ještě někde v areálu (a to je poměrně běžná praxe) mohl otevřít hernu a nechat tam nějakého známého dealovat a jet na procenta. A je zase na chleba se solí.

+2/−1
21.11.2016 18:29

K88a34t90e42ř28i92n90a 54F71e56n19c41l79o92v59á 8293357228673

Systém jim neumožní...?!?

Kdyby se snažili, memusel by jim systém umožňovat. Ale ono je jednodušší fňukat a natáhnout ruku, než překročit vlastní stín. Čest těm, co to dovedou.

+7/0
21.11.2016 17:18

D69a14n70i46e46l 32C25v25e95j17n 9364863759130

Přirovnejme si to ke skoku do výšky. Když se narodíte jako dcera do velmi bohaté rodiny, na to, abyste se měla v životě dobře stačí přeskočit 60 cm, to s dostatkem pokusů zvládne skoro každý. Pokud jste z vyšší střední třídy, tak vám 90 cm zajistí normální pohodový život, to už je větší výzva, ale s trochou tréninku a podpory to také není nic neproveditelného. Pokud jste z nižší střední třídy, 90 cm vám zajistí život znova v nižší střední třídě, pokud skočíte 120 cm, posunete se do vyšší, pokud 150, můžete se mít opravdu dobře. To už se nemusí povést každému, ale docela dost lidem se to povede. No a pokud jste z "vyloučené lokality" musíte skočit alespoň těch 150, abyste měla šanci posunout se do té nižší střední třídy, a 185 (republiková závodní úroveň), abyste nějak v životě uspěla a řekněme přes dva metry (celosvětově to skočí jen dvě-tři ženy), abyste se měla opravdu dobře. No a když v sobě tu Blanku Vlašičovou prostě nevidíte, spousta lidí skončí u toho, že to vzdá a přestane skákat...

+2/−7
21.11.2016 18:45

P28e92t88r 72H72o76m12o86l35k66a 2625553264525

To je ale blbost. Pak by již ti úspěšnější dávno degenerovali, nic nedělali a státy by zkrachovala...

+4/0
21.11.2016 18:58

D74a74n40i82e47l 17C92v15e28j86n 9534193139760

Zaprvé, není tím řečeno, že když jste z dobré rodiny vždycky musíte skákat jen těch 60, to musíte jen přeskočit, abyste se měl dobře, klidně si třeba můžete najmout trenéra a nakonec skákat těch 150 nebo i ty dva metry.

A ve světle předchozího odstavce, ono se tak opravdu děje, přes 90 % lidí z Fobres list of billionaires alespoň část svého majetku buď zdědila, dostala darem, nebo byli podpoření někým, kdo takový majetek zdědil, nebo dostal darem. Pokud zbohatne někdo z opravdu chudých poměrů, stane se to jen v případě, že se stane sportovní/hudební/televizní hvězdou (viz Oprah), ovšem všichni v ghettech nikdy nebudou tak talentovaní jako Michael Jordan, nebo tak krásní jako Miss Black Beauty Tenessee...

0/0
21.11.2016 19:17

J94a47k45u69b 43P38r60o10k69e55š 6623448652813

No oni si skáčou těch svých 60 a udržují se. Myslím že p. Cvejn nepoužil úplně nejlepší přirovnání, ale nějak to sedí. Klíčem je vzdělání a výchova, pokud máte rodiče, kteří se na to vykašlou, tak vám přijde, že normální je na to kašlat, nemluvě o tom, že máte velkou pravděpodobnost, že budete hloupější, ne z genetických důvodů, ale protože v dětství nikdo nerozvíjel Vaše kognitivní (ani jiné schopnosti) to co s dětmi rodiče odfláknou do 6 let, už se nenahradí a když Vás nechají flákat školu, musíte být velmi výjimečný, abyste tenhle handicap překonal a ve druhé generaci, už v rodině v podstatě neexistuje informace, že to jde i jinak. V tomhle je myslím pomoc z venku pro podobné lidi důležitější, než ta finanční. Čím vyšší společenské postavení rodičů, tím větší je šance, že se dítěti bude někdo věnovat, a tím méně záleží na vrozeném talentu. Když je přítomen je to bonus a je velká šance, že člověk dosáhne v nějakém oboru úspěchu, když ne pořád má tu úvodní překážku nižší, protože jeho schopnosti, jsou díky prostředí větší.

0/0
22.11.2016 19:00

K77a14t83e90ř16i72n50a 30F75e52n48c68l19o22v74á 8113287628733

Máte pravdu v tom, že nemáme všichni stejné startovací podmínky. Ale dnešek je prvním dnem zbytku života.

0/0
21.11.2016 20:07

K34a91r87e31l 91Z21e87m90a74n 8146836301129

Tak nevím, jaké procento viny za tento stav nesu já??? Nebo ji neseme my všichni, kteří nežijeme ve vyloučených lokalitách? Nebo vinu nese soc.-dem. vláda? Nebo obce či úředníci na soc. odborech?

+12/0
21.11.2016 17:10

D50a20v36i24d 13K62o13s39t36e73l70n91í30k 9735286471

Hodně velké. Každý, kdo se má lépe než oni, má vinu. Tedy z jejich pohledu.

+1/0
21.11.2016 18:30

P35e68t37r 98M70a40r89e89č81e90k 1783281819748

Tak chudinky jsou sestěhovávány tak aby nebyli na očích?! :-) A není to náhodou tak, že pokud jim má z dávek zbýt ještě na automaty, alkohol a kuřivo. Nemohou si dovolit zaplatit nájem v lepší = dražší lokalitě??

+8/0
21.11.2016 17:02

V26o90j32t46ě27c98h 85M59a97r65h59o44u97l 8288262387713

Hmm. Mě by jen zajímalo, proč je u první "vyloučené lokality" zmínka a bahnité cestě "kam ani sanitka nevyjede a doktor musí chodit pěšky" která de v zimě mění v neschůdný led, když se každý dnes může podívat na mapu a uvidí, že přímo kolem baráku vede normální asfaltka (pokračující do další části vsi). A proč jsou fotky udělané tak, aby ta asfaltka nebyla vidět a vznikala iluze doupěte, kdesi daleko za vsí, kam ani cesta nevede? ;-)

+19/0
21.11.2016 17:00

P47e68t52r 49M45a56r30e41č19e30k 1463411219828

Protože mulťácká reportáž? :-)

0/0
21.11.2016 17:03

S83y57l61v57a 79Š68p83o55r29k61o74v69á 5706482350429

tak jsem na to koukla - a fakt tam asfaltka vede - fotky jsou evidentně z druhé strany domků, směrem ven... Jedinou obranou před těmito lžemi je, abychom my čtenáři, když najdeme v nějakém článku doložitelnou lež či manipulaci, posílali mail vedení redakce... když bude šéfredaktor zahrnutý každý den stovkami mailů ohledně neprofesionální práce, nakonec ho to bude tak štvát, že zvedne zadek a redaktory k pořádné práci dokope. Zrovna Trachtová by to potřebovala jak prase drbání

+11/0
21.11.2016 17:46

D71a72v53i29d 41K58o38s34t79e43l11n15í18k 9785486281

Kdyby Zdeněčka napsala celou pravdu, tak by článek nebudil takovou lítost u čtenářů. A její úkol je představit tyto lidi jako chudáky oběti systému.

+3/0
21.11.2016 17:51

K86a81r74l86a 45N69o45v68á87k90o49v89á 1742750848808

Ale oni chteji mit asfaltku az ke vchodu, prece si kdyz prsi neumazou boticky...

0/0
22.11.2016 6:41

D15a76v58i72d 87K90o51s35t28e37l77n45í67k 9775476491

A že jsou dneska fotky bez lidí? Asi si paní Trachtová vzala k srdci ponaučení z minulé diskuze a chtěla fotit lidi bez cigaret. Ale bylo hodně těžké zachytit tu milisekundu mezi odhozením staré cigarety a připálením nové cigarety. ;-D

+16/0
21.11.2016 16:49

B23o55h82u88s73l48a96v 11K36r83á41l49í18k 2481580139576

Tak jsem si klikl na tu mapu "vyloučených lokalit" a namátkou jsem klikl na jednu z nich. Jmenuje se "Praha 8" a píše se tam:

"Míra prostorového vyloučení: Žádné. Jednotlivé domy jsou rozprostřeny po většině městské části.Sociálně nevyloučení žijí v těsném sousedství. Občanská vybavenost je dosahu do 15 minut chůze."

"Typ lokality: Jednotlivé byty v činžovních domech ve dvou sousedících čtvrtích (Romové zde nežijí koncentrovaně v jednom domě či ulici.)"

O čem tedy ta mapa je? O vyloučených lokalitách, anebo o rozšíření jednoho nepřízpůsobivého etnika, jehož obyvatelé se vylučují tak nějak sami, i když žijí v normálních domech v normální čtvrti? Proč se vůbec na webu věnovaném vyloučeným lokalitám zabývají tím, jestli Romové někde žijí koncentrovaně?

0/0
21.11.2016 16:41

B29o98h40u30s74l40a94v 39K49r68á18l91í98k 2111190529986

Proč je na těch fotkách tak liduprázdno? A kdo jim zdevastoval ty poštovní schránky? Zlý stát? Nebo "systém"? A pročpak si to ti milí obyvatelé neudělají v okolí svého domu stejně hezké, jako to podle článku mají doma?

+9/0
21.11.2016 16:38

D76a28v91i95d 17K66o79s56t46e13l59n12í26k 9785776731

Ta dvířka vytrhali určitě nějací rasisti. A nebo mít schránku s dvířkami není dostatečně inkluzivní a je to znak kryptorasizmu.

+5/0
21.11.2016 16:51

P87e47t77r 16M29a47c25h87á58č34e78k 9877184363

Nevím jistě, jestli tam bydlí nějaký Zmar. Ale každopádně podle toho co víme je, že v takovýchhle místech zpravidla bydlí pan Chlast, pan Fet, a paní Cigárová.

+11/0
21.11.2016 16:32

P82e32t95r 18M71a40r20e61č22e41k 1603721389368

Nezapomínejte na rodinu Automatových! :-)

+2/0
21.11.2016 17:07

D45a37n32i88e40l 28C21v62e40j46n 9794383139140

Narodíte se do rodiny, která bydlí v "sociálně vyloučené lokalitě". Do školky nechodíte, protože to máte daleko, rodičům se nechce platit (ano, radši to dají za automaty/drogy/splátky). Vzhledem k místu, kde bydlíte si tradiční "sociální a hygienické" návyky těžko osvojíte, a tak v první třídě spíše než s učivem bojujete s jejich doháněním a se zařazením do kolektivu. Ještě během prvního roku školy tedy skončíte v praktické základní škole s "lehkou mentální poruchou" (rodiče se nijak neozvou, sami tak také vyrostli), kde se vám sice věnují, ovšem v lepším případě pouze tak, aby kompenzovali vaše sociálně-hygienické nedostatky, jako bonus vás někdy ve třetí třídě jakžtakž naučí číst a psát a někdy v páté, dá-li bůh, trochu počítat. Nulový tlak a intelektuální vytíženost, spolu se zjevným materiálním nedostatkem oproti většinové populaci, vás samozřejmě svádějí na cestu drog a kriminality a tak se začíná naplňovat pověst "potížisty". S takovýmto "osobním životopisem" nemáte už v 15 na výběr, pokud nechcete skončit jen s praktickou základní školu, prostě musíte jít na učiliště a na maturitu můžete rovnou zapomenout. Na učilišti jste samozřejmě hned od začátku za hajzlíka (čím tmavší barva pleti, tím spíš), blbečka (zvláštní škola tomu nasvědčuje) a tedy jste poměrně ideálním terčem šikany jak ze strany učitelů, tak ze strany spoluučňů. To vede k tomu, že hodiny pravděpodobně nenavštěvujete, pokud jste dívka, pravděpodobně ještě na učilišti otěhotníte (HAK si nemůžete dovolit), pokud jste chlapec dost často otěhotní vaše dívka. I když se nějakým způsobem dostanete k výučnímu listu, příliš vám k ničemu není. Velké fabriky radši vezmou na vaše místo polského agenturního dělníka, restaurace zaměstnají Roma jen výjimečně, bojí se, že by přišly o hosty. Tak jste odsouzeni k podřadné (ilegální) práci, závislosti na státu, k bydlení v ghettu, kde se narodí a vyrostou i vaše děti.

Tohle sociální perpetuum mobile po revoluci nabírá už cca 3. obrátku, a bití jsme na tom všichni.

+2/−5
21.11.2016 16:22

V46l82a87d90i48m19í30r 37L15o17u17l47a 2628357352451

Před asi pěti lety to začali na Kladně řešit radikálně. Město otevřelo školku specielně pro takové děti, náklady na školku i stravování v plné míře hradilo město, ráno dali rodiče dítě do školky a odpoledne jej vyyzvedli. Zájem byl značný, školka se naplnila, ale asi za dva měsíce do školky chodila dvě tři děcka. Město zjištovalo důvody, a nejčastější důvod byl, že ti rodiče musí ráno vstát a odvést dítě do školky a odpoledne si jej vyzvednout, a to že jim nevyhovuje, protože ráno ještě spí, atd atd. Tak řekněte, co s tím.

+20/0
21.11.2016 16:31

D55a56v19i87d 51K30o11s88t57e88l24n29í90k 9595386421

Tady by snad pomohlo děcka z rodiny odebrat a dát je někam na převýchovu.

0/0
21.11.2016 16:33

D36a15n24i39e53l 69C33v28e16j17n 9324243819920

Tak to je cesta, kterou jde v ČR populární norský Barnevernet

+3/0
21.11.2016 16:36

D65a85n37i93e89l 32C28v24e62j25n 9804973439590

Zaprvé, nezakládat "specielní" školku, ve smyslu, že je jen pro děti z těchto oblastí, další sociální a rasová segregace celý problém neřeší, ale prohlubuje.

Zadruhé, podívat se pod pokličku těchto problémů, zřídkakdy je problém jen v tom, že rodiče vstávají později, to je dobrá výmluva např. proto, že nedůvěřují gádžovské vychovatelce, že jim to zakazuje místní vajda/lichvář, že mají osobní (alkoholismus, drogy, gamblerství) nebo pracovní (práce v nočním klubu) překážky. Já vím, kdyby stát měl řešit všechny tyto věci, potřeboval by více lidí, spoustu z nich z dané komunity a bylo by to hodně práce (= hodně peněz). Na druhou stranu, mám za to, že když si spočítáme o kolik peněz stát přichází stávajícím modelem (člověk, co je celoživotně závislý na dávkách stát stojí dvojnásobek - protože nejen, že mu stát musí vyplácet dávky, ale on sám do státního rozpočtu nic nepřinese + je to nakonec stát, kdo pravděpodobně "zdědí" jeho dluhy), pořád by se to mělo vyplatit.

+3/−4
21.11.2016 16:51

D93a11v45i54d 77K73o20s56t20e95l91n85í32k 9905816431

A proč by se měl stát dopřávat nějaké etnické skupině nějaký nadstandard? Není to náhodou rasizmu vůči většině? Nebo Vás se snad ptá nějaký úředník, jestli důvěřujete učitelce v MŠ, jestli Vám nějaký příbuzný nezakazuje davit děti do MŠ, jestli se Vám ráno chce z postele? Proč to majorita zvládne a kikáni ne?

+6/0
21.11.2016 16:54

D97a85n17i63e32l 38C90v95e68j15n 9244223529980

A proč by to mělo být etnicky omezené? Cožpak ve vyloučených lokalitách žijou jenom Romové? Nasedněte na tramvaj/autobus/cokoli a běžte se tam podívat.

0/0
21.11.2016 17:15

D57a55v35i72d 33K15o71s76t45e17l82n19í74k 9415126141

Vy jste s tím Vaším nezaměstnatelným Romem s vyloučené locality začal v prvním příspěvku.

+1/0
21.11.2016 17:26

D98a37n42i28e26l 93C90v78e36j65n 9194483859720

Jen jsem chtěl ukázat, že nutně nemusí být nezaměstnatelný, protože je neschopný, líný a nespolehlivý. A také to, že být neschopný, líný a nespolehlivý nemusí být nutně jeho svobodná volba. Nevím jak vy, ale já bych rád stát, kde budou neschopní, líní a nespolehliví jen ti, co si ten osud zcela svobodně vybrali (a ti ať si klidně shnijí v chudobě).

0/0
21.11.2016 18:13

D59a96v13i21d 47K45o59s59t66e75l71n31í49k 9985806231

Samozřejmě výjimka potrvzuje pravidlo. Proč tedy má jedno nejmenované etnikum historicky nějak blíže k těmto vlastnostem? A Vietnamci to nejsou.

+2/0
21.11.2016 18:28

E59v93a 63S15v85o78b34o81d63o63v55á 2463672941325

Samozřejmě, nemá to souviset s etnikem a určitě by se taková MŠ hodila i řadě dětí z většinové populace. Na druhou stranu bych jako rodič ráda viděla, že se dítě ve školce rozvíjí a učí se novému. A paní učitelka by asi práci se dvěma skupinami dětí s různými potřebami zvládala jen stěží.

0/0
21.11.2016 17:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.