Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeingu se za letu urvala lopatka motoru a prorazila díru do trupu

Letadlo americké společnosti Southwest Airlines muselo na konci srpna nouzově přistát poté, co se uvolnila část jeho levého motoru a poničila trup letadla. Výsledky vyšetřování nyní ukázaly, že se při letu oddělila lopatka dmychadla motoru, která následně narazila do letounu. Podle vyšetřovatelů je za poruchou zřejmě únava materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18o70s89e39f 44P76o66l59í47v60k52a 1532707276959

No, je jednou fajn číst o selhání letadla, kde to všichni přežili R^

(ale ani tak bych tam nechtěl být ;-) )

+1/0
13.9.2016 22:25

P77e75t13r 60K62a60r61a56f62i47á49t 3750637546810

Akorát že to není lopatka "dmychadla", ale kompresoru spalovacího vzduchu plynové spalovací turbíny - proudového motoru.

0/−5
13.9.2016 15:09

V80o97j81t54ě37c45h 89H68o11r63s72k76ý 7987747841752

Lopatka dmychadla to je. Dal máte nízkotlaký kompresor, vysokotlaký kompresor, spalovací komoru, vysokotlakou turbínu a nizkotlakou turbínu...

+4/0
13.9.2016 15:48

P63e80t43r 78M51i97c13h54a20l 2380814811382

Docela se divím, že to plášť neudržel.

0/0
13.9.2016 15:03

P27a83v83e15l 69N72e72d44ě50l81a 5986870164121

Tyto stroje používá tuším Ryan Air.

+1/−2
13.9.2016 14:03

I95v88o 82J62a80n77á70č84e93k 8293753391812

Co tím pan jako chtěl říct?

+6/0
13.9.2016 14:19

M93a37r44t98i62n 18P40l83o79c87e70k 8381124222406

To kdyby věděl.....

0/0
13.9.2016 14:27
Foto

J97i44r90i 45B95i17l65i36n74a 5108130667

737 je v soucasne dobe nejrozsirenejsi letadlo na svete.

+2/0
13.9.2016 14:44

M41a88r64t39i39n 89K77a17r16á82s45e79k 9758273268108

Tyto stroje pouziva tusim vetsina aerolinek na svete....

Mimochodem ryanair pouziva jiny 737 a to verzi 737-800 a obejdnanem ma 737 MAX 200....

0/0
13.9.2016 15:02

R22a33d78i64m 40P71o94l84á84š93e84k 9866703189339

Myslím, že měl na mysli motor, ne letadlo.

0/0
13.9.2016 15:50

M62i14r72c51o 89J33a41n97s21k43y 7331164259972

Z Pensacoly do Orlanda , zhruba 2 hod letu? Leda tak mozna na rogalu. Normalnim letadlem, mozna hodka max.

+1/−1
13.9.2016 13:40

Š20t69ě77p89á64n 23F51r30a47n36c68l 8924799544450

Á, promluvil znalec...

https://www.kayak.com/flights/PNS-MCO/2016-09-20

;-D

+1/−2
13.9.2016 13:54

M14i90r45c96o 58J82a74n12s75k35y 7761804359672

Nejdriv si zjisti, o jake letadlo slo. Normalnim letadlem B737 to trva mozna hodku.Ten Saab 340 na ktereho tu odkazujes leti v prumeru o polovinu pomaleji nez normalni B737

0/0
13.9.2016 14:04

Š31t16ě65p79á85n 73F33r16a95n16c94l 8814419654450

Až na to, že přímý let z PNS do MCO žádný B737 nelítá. Lítá tam akorát ten Saab v barvách Silver Airways. A nějak nemám ten dojem, že by to vypadalo jako rogalo. Odborníku. ;-D

https://www.google.cz/search?q=silver+airways+Saab+340/340B&tbm=isch

0/−2
13.9.2016 14:21

M81i95r53c85o 62J16a51n86s19k65y 7251454669122

Odbornik jsem na rozdil od tebe, akorat podle kayaku coz tady dal za odkaz, tak to je pouze orientacni doba letu. Realna doba letu je podstane nizsi. Navic z toho New Orleans letel B737, ktere bezne pouziva Southwest a ne Saab 340, odborniku;-D

0/0
13.9.2016 15:14

Š64t86ě42p26á62n 26F29r13a23n92c80l 8214979944390

Jenže ten zase nelítá tu trasu Pensacola-Orlando, že? A i podle Silver Airways ten let trvá 1:54. A ti to asi taky odhadují, že? Komiku. ;-D

Končím.

0/−1
13.9.2016 15:19

M12i76r51c19o 66J93a39n33s93k71y 7601794299552

Koncit muzes, ale od pocatku se tady pise o B737 a ne o nejakem Saabu 340. Napriklad 2 hodiny letu od Orlanda je napriklad Houston a ten je podstatne dale nez Pensacola. To jsi rovnou mohl napsat,ze z Pensacoly zajdes pesky do Orlanda za 2 dny...Od pocatku se psalo o B737, tak si neplet letadla, pokud jsi ve skutecnosti nejake videl...;-D

0/0
13.9.2016 15:45

I23v70o 37J65a14n41á29č61e65k 8773493251772

Je to 45 minut letu, ale tady se to neřeší, dvě hodiny zní tak nějak víc akčněji.

+1/0
13.9.2016 14:21

K81a59r15e50l 18L56a57n16g88r 2722357100178

S jednim motorem leteli ;-). Takze hodka a neco urcite vzhledem k tomu, ze musel klesat po vetsim radiusu nez normalne.

0/0
13.9.2016 14:48

I35v63o 47J53a11n46á10č56e10k 8313523541922

Ale no tak, tady jde o vzdálenost mezi těmito dvěma místy udaná délkou letu. Nikoliv vztaženo k dané situaci. Nikdo normální by to s jedním motorem a v tomto stavu letadla neletěl.

+2/0
13.9.2016 15:22

J62i19ř49í 21E72n69g50l26i56š 1725889315521

Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

0/−2
13.9.2016 13:29

I32v71o 48J34a96n12á65č96e16k 8643243221762

Stává se to zcela běžně u všech motorů.

+1/−1
13.9.2016 14:22

K13a25r30e81l 38L61a94n24g92r 2472667770108

No to teda nestava!

+2/0
13.9.2016 14:48

I65v59o 90J77a89n57á31č58e23k 8383173751342

Letos už pátý případ, loni 4 případy, v roce 2013 celkem 5 případů, v roce 2012 celkem 9 případů, v roce 2011 celkem 7 případů a v roce 2010 celkem 12 případů.

Navíc poměrně velmi vážný a medializovaný případ právě motoru Rolls Royce byl u Qantasu s A388 a každý ví že to už moc sranda nebyla.

Jinými slovy pan Jiří Engliš neví co píše...

0/0
13.9.2016 15:28

K50a88r95e56l 54L34a98n95g66r 2342947730448

Z kolika spusteni motoru? A pocitate tam lopatky utrzene vlivem ptaku? Nebo jen unavou materialu?

+1/0
13.9.2016 15:47

I36v36o 37J38a33n81á55č96e45k 8153153371742

Přečtěte si v klidu prosím znova vše od prvního příspěvku a poté se zamyslete. Pro jistotu, speciálně pro vás, dodám, že slovy u všech motorů bylo myšleno u všech motorů různých výrobců. Má reakce je primárně zaměřena proti tvrzení, že u RR se to stát nemůže což je nebetyčný nesmysl.

0/0
13.9.2016 15:51

K65a89r27e88l 86L22a15n13g21r 2152287460928

Utrzena lopatka fakt neni bezny jev. Je to nestandartni jev. Pokud by dle vas byl bezny tak jsou tech pripadu stovky mesicne...

+1/0
13.9.2016 15:56

I41v77o 14J98a35n95á13č55e31k 8943303831142

Pokud se něco stává několikrát ročně, pak je to běžný problém. Navíc uváděné případy jsou pouze ty, kde došlo k poškození pláště motoru. Ulomených lopatek je mnohem více. Nevím o co vám jde, ale pokud se něco stává jednou za jeden až dva měsíce, pak je to poměrně častý problém. Navíc je to jev docela nebezpečný a o to hůř.

0/0
13.9.2016 16:02

K35a29r37e14l 83L89a28n78g68r 2182777760468

Pokud řeknete vyšetřovateli, že je to běžný problém. Tak máte problém vy jako výrobce, prostě jednoduše firmu nechají zavřít a všechna letadla uzemnit na vaše náklady.

0/0
13.9.2016 17:05

I81v67o 40J25a30n18á91č40e49k 8773913451792

Já píšu o reálné situaci, která tady je. Vy o tom, že se to nestává a tudíž by toto byl první případ, ale tak tomu není. Ano, stávat by se to nemělo, ale bohužel se to stává i přesto, že se motory testují právě pro tento případ.

0/0
13.9.2016 17:29

J19i33ř29í 44E94n96g14l81i86š 1855759165311

Vy si zase pro změnu přečtěte co píšu. Ochranné prstence motorů RR jsou testovány tak, že kdyby došlo k defektu lopatky, nesmí proniknout do trupu letadla.

0/0
13.9.2016 16:14

I38v27o 23J72a69n35á32č87e23k 8443243161732

Proč tedy tyto vaše ochranné prstence v praxi dovolí to o čem píšete, že dovolit nemají? Prosím o jasné vysvětlení. Děkuji.

0/0
13.9.2016 16:15

K21a91r73e85l 51L44a68n14g79r 2942597330238

Ochranný prstenec nedovolí odletět lopatce jejím směrem pohybu! A to ani v praxi! Docela by mě zajímala vaše profese, protože to co tu předvádíte nemá s letectvím co dělat, to je představení teoretika a ještě k tomu amatéra.

0/0
13.9.2016 16:51

I80v71o 64J94a81n63á18č98e79k 8743263761172

Je vidět, že jste zcela mimo. Jakékoli argumenty ignorujete a píšete si to svoje. Pokud byste měl pravdu, nestávaly by se poruchy, kdy lopatka/ky opustí prostor motoru.

Na rozdíl od vás jsem uvedl nejznámější případ nehody, kdy k tomu došlo a navíc u motoru RR. Z vaší strany bez reakce, protože se vám to nehodí. Co k tomu dodat?

0/0
13.9.2016 17:27

K66a23r90e95l 87L14a37n30g84r 2222187100438

Koukám na fotky a žádná z lopatek neopustila motor ve směru rotace, tj kolmým na trup letadla. To stále nedokážete pochopit, že? To je jedna funkce ochranného kruhu, druhá je nedovolit utržené turbíně opustit prostor motoru. To že utržené lopatky vyletí směrem dozadu je jev běžný a dokonce i žádaný, napáchají tak nejméně škody.

0/0
13.9.2016 17:48

I41v47o 27J57a31n63á48č55e54k 8593333271622

To nemá cenu, podívejte se na http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0032&opt=0. Díry v trupu, v křídle, přetržené kabely, poškozené křídlo, hydraulika, ovládání motoru a to vše motor RR.

Pokud jste si stále ještě nevšiml, reagoval jsem na příspěvek pana Jiřího Engliše: Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

Nyní mi, prosím, k tomu něco napište, že se to nestává.

0/0
13.9.2016 17:56

K59a96r74e40l 26L57a18n43g76r 2542227830168

Vy tu napíšete, že se to stává běžně... A čekáte, že vám to každý sežere, že je to běžný jev... Přitom je to jev zaviněný x faktory. A pak tu začnete tahat další králíky z klobouku. Fakt tam nevidím nikde u té 388 vylétlou lopatku směrem do trupu v ose rotace, tj v pozici kdy má největší kynetickou sílu.

Vytáhnete Qantas, který je úplně jiný případ, kde neulétla lopatka fanu, ale začalo to olejovou soustavou... Když už srovnávat tak stejnou závadu ;-)

0/−1
13.9.2016 18:05

I54v95o 91J94a58n55á93č47e32k 8703803321522

Desítky případů za posledních pár let znamená, že se nejedná o nic výjimečného.

Pokud vám jde o hnidopišský přístup, pak se dá říct, že každá závada je zcela jedinečná a žádná závada se neopakuje.

Pletete tady jedno přes druhé, najednou tady řešíte příčinu závady. Původní význam mé reakce trvá, motorům RR se tyto typy závad (uncontained engine failure) prostě stávají také a není pravda, že by RR byl něčím výjimečným.

Přeji hezký zbytek dne.

+1/−1
13.9.2016 18:14

M61a37r60t21i63n 67R77a35y54m40a54n 4532948603918

Jojo .. tuhle zpravu jsem si cetl par dnu predtim nez mi pri dalsim letu Southwest airlines prerusili start v pulce, protoze nam usla predni guma. Zajimavy pocit. :-D

0/0
13.9.2016 13:23

I10v63o 92J14a72n25á18č52e63k 8583103761332

No a podařilo se ji probudit nebo ne?

+5/0
13.9.2016 14:23

M24i37l36a92n 18N73o94v80o81t65n90ý 2540161801105

Únava materiálu je vždycky problém.

0/0
13.9.2016 14:25

O65n46d51r62e94j 12P47a67t76e76k 5590360539841

Za války se bombardéry vraceli v klidu i na jeden motor ze dvou....

Pokud nedojde k nějaké fatální vadě, stroj doletí.

+4/−3
13.9.2016 13:06

J96á61n 62K90o53t20ú27č 2136614458316

Lenže toto je civilné letectvo. :) Snáď nechcete tvrdiť, že let mal v pohode pokračovať až do cieľa...

+2/0
13.9.2016 13:09

P64e20t27r 97M11u59n65z44a18r 1865261179476

Navíc ta utržená lopatka mohla poničit řízení. A s tím by se pak špatně letělo.

0/0
13.9.2016 13:12

O80n30d76r68e58j 26P57a46t51e94k 5830130389621

Ale já Vám to nevyvracím, ba co víc máte pravdu! Jen jsem napsal, že v nozi pokud to nepoškodí něco zásadního třeba trup ve velké výšce, táhla řízení atd..., že by to dali i na jeden motor. Nic víc.

0/0
13.9.2016 14:27

K61a69r81e61l 84L15a41n39g90r 2292697750268

Jaka tahla rizeni? Tohle ma FBW

0/−1
13.9.2016 14:51

M93a91r44t97i80n 54K24a19r33á43s57e53k 9448873838238

Boeing?

+1/0
13.9.2016 15:08

J25i43r94k72a 95S13v74e35j34k40o12v15s50k39ý 2569986821983

B737 taky dokáže s prstem v nose letět i přistát s jedním motorem (taky doletěl a přistál). Jenomže tohle není válečný stav a nikdo nestojí o rizika, která poničený motor přináší. Takže šupem na nejbližší letiště. Přistává se i kvůli prkotinám.

+6/0
13.9.2016 13:20

P63e54t16r 96P13r57u23s 7537385359332

Jenze tu a tam nektery nedoletel. ;-D

0/0
13.9.2016 13:43

P18a49v27e57l 25L75a85š73t12o30v89k27a 4188729496523

Puchmajer: Motor je čtyřtakt,dvanáctiválec, větrem chlazenej, spodem sťouchanej. Takže válcůmáme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protožeto klidně pobězí na jedenáct válců. Můžousamozřejmě kiksnout i dva, pak by to běželo na deset válců.Můžou kiksnout i tři, a můžou kiksonout i čtyři....

Žába: A tak dále, Bohoušku...

Puchmajer: Ovšem upozorňuju, že kdybyjich kikslo jedenáct, tak - to ať se na mě nikdo nezlobí - to tenjeden válec prostě neutáhne.

Žába: (chlácholivě) Nosamozřejmě, to nikdo přece.....

0/0
14.9.2016 8:55





Najdete na iDNES.cz