Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Diktování letopočtů nefunguje. Žáci si musí tvořit názor, říká historik

Smyslem dějepisu není objevovat „objektivní historickou pravdu“, ale spíše naučit děti „historicky myslet“ a vidět událost z více úhlů, domnívá se historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Jaroslav Pinkas. České učebnice podle něj nejsou ideální. Dějiny prý prezentují etnocentricky jako příběh české bílé majority, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a90r31i16e 71Z28e82l67e78n61á 2724711339931

Souhlasím, snad bych jen změnila v nadpisu nad článkem slovo "diktování" za "biflování".

0/0
26.9.2016 15:31

L63a90d64i29s82l87a16v 96P93í13s59a54ř66í88k 2551945468

Snad by bylo lepší více času věnovat světovému vývoji v minulém století s důrazem na vývoj naší republiky. A méně času venovat třeba bitvě u Thermopyl.

0/0
26.9.2016 7:42

I34r28e10n95a 93G84a96o 33L53o41j76k17á67s57k82o51v52á 1705504247846

Podle mě je jedním z "průšvihů" našeho vzdělávacího systému i to, že chybí kontext.

V dějepise - učíme se zvlášť "historii" jednotlivých zemí, aniž bychom mezi sebou dokázali lépe propojit, že zatímco se toto dělo v jedné zemi, něco jiného, se dělo v zemi jiné, a bylo to danou věcí ovlivněno. O mezipředmětovém provázání už nemluvím - nakolik jsou historickými událostmi ovlivněna díla spisovatelů, co způsobil který fyzikální objev na poli dějinném... Toto nikdo neumí.

(viz scéna z "Marečku, podejte mi pero" - 19. století se nazývá... stoletím páry!)

+1/0
26.9.2016 6:25

A89n88d36r51e95j 28B56o27n61d93y21s83z 6258470539336

Volně přeloženo: a teď si ty dějiny upravíme dle svého...Rv

0/−5
25.9.2016 19:57

E97v68z15e66n 94S39o56u38k88u35p 1557764126238

Dějiny lidstva jsou tak obsáhlé, že není v moci kohokoliv se je všechny naučit a ještě k tomu chápat souvislosti, co tehdy "kdo, kdy a proč"......

Z minulosti - historie je však třeba se poučit, abychom stejné chyby v budoucnu neopakovali.

A každý ve svém pracovním oboru by měl znát a nastudovat dokonale především historii v tom, v čem se hodlá realizovat ve své budoucnosti....

+2/0
25.9.2016 18:31

J27a15r79o60s44l38a73v 53H97o66l50e16č91e47k 7652339526191

znalost letopoctu bez chapani souvislosti nefunguje. vzdycky me dokazali pobavit spoluzaci,kteri meli slusne znamky,protoze se nabiflovali vetsinu dat presne. pokud jim ale nejake datum vypadlo,nebyli schopni ze souvislosti vyvodit pribliznou dobu a klidne dali napr VRSR par let pred 1. sv. valku,nebo nastup gotvalda nekam doprostred druhe svetove. to ale casto pri pisemkach bylo hodnoceno stejne, jako kdyz jsem ja tipnul datum do spravne doby a rezimu,ovsem o fous ☺vedle.

+3/0
25.9.2016 15:41
Foto

J39a28n54a 11B45í57l88k60o42v96á 1613691712797

Znalost souvislostí bez letopočtu také nefunguje. Příkladem budiž Korán, kde Mohamed zaměňuje Miriam, sestru Mojžíšovu, za matku Ježíšovu. Znát příběh ještě neznamená umět ho zasadit do historického rámce.

+2/−2
25.9.2016 16:16

J25a47r75o16s14l63a13v 24H58o53l70e48č26e88k 7472189726651

zamenil je proto, ze si pletl souvislosti. presne to co delali ti nemyslici sprti.

+1/0
25.9.2016 16:31

M82a45g46d83a 68K26a69t32z70o82v95á 9756911389938

Jenže když nedokáže student zařadit událost do správné doby (přesný rok to být nemusí, ale aspoň přibližně), tak těžko může chápat souvislosti, natož si udělat nějaký rozumný názor.

+2/0
25.9.2016 17:50

J69a89r54o70s59l28a87v 16H24o68l11e40č95e40k 7102229336341

O tom ale právě mluvím. Zařadit události do správné doby a souvisloví je něco úplně jiného než znát zpaměti stovky letopočtů.

0/0
25.9.2016 18:17

P95a85v36e42l 40M77o59r45a81v91e29c 3282829602418

Jenže co se zkouší ve škole? Správná doba (Hus byl upálen na zač.15.století když ...) anebo přesné datum?

Vážně by mi na písemce prošlo, kdybych napsal, že jánevím Napoleon prohárl u Waterloo poté, co narychlo zburcoval armádu po poslední bítvě kdy ..? Anebo bych měl šanci na dobrou známku jen odpapouškováním přesného data?

0/0
25.9.2016 20:39

I53r55e97n92a 46G22a46o 93L38o32j24k67á84s72k90o70v70á 1715514957516

To je přesně ten problém - záleží na kantorovi a na tom, co vyžaduje... Sama bych byla spíše pro správnou odpověď v kontextu a souvislostech, než když se člověk o pár dní či let splete.

(I když stalo se mi... doučovala jsem slečnu španělský jazyk k maturitě, probírali jsme maturitní otázky z jazyka... a byla mi schopná tvrdit, že Ameriku objevil Kolumbus... no šoupla to na začátek 20. století... to už je sek jak blázen)

0/0
26.9.2016 6:27

P67a37v59e75l 21M23o46r94a85v95e85c 3492979522848

Záleží na kantorovi - jen zčásti. Ona pak stačí inspekce která zjistí že se neprobraly celé osnovy s daty a je problém..

0/0
26.9.2016 11:57

K12a29t86e21ř58i90n96a 20V25ý19b73o72r89n31á 6580559409

Je prima, že si naši dělníci dovolí platit věci, jako jsou ústavy pro výzkum totalitních režimů. V opačném případě by tady Ukrajinci o práci nezavadili :)

+1/−10
25.9.2016 13:43

M64i88r84o27s47l26a34v 98P98a98v51e35l38k28a 5864296167671

Diktování letopočtů funguje. Děti musí mít ponětí o tom, kdy se co odehrálo. Bez toho to prostě nepůjde.

A mimochodem, neučí se dějiny jenom bílé rasy. I když ta se bere nejvíce, protože nejvíce ovlivnila naše dějiny. Učí se i např. žlutá - teda Japonsko a čína. U černé rasy se toho moc neučí, protože nepřinesla světu žádný pokrok a nebýt kolonizátorů, ještě teď po sobě hází oštěpy.

A ano, dejepis je více méně z mužské perspektivy. Protože až do druhé poloviny 20. století moc důležitých žen nebylo (až na vyjímky).

+9/−4
25.9.2016 13:33

I50v84a39n 46S60l69á27m43a 6656475491558

No nemyslím si, že by ta data byla tak důležitá, dle mého by místo

A - 2.7 1822

B - 20.12 1825

C - 7.4 1826

D - 15.8 1830

Stačilo říci: A->B->C->D 20. léta 19. stol (nebo 1. pol 19. stol)

+2/−1
25.9.2016 13:38

R73a37d49i54m 83S18v66o66b63o13d61a 9223589916542

vlastni nazor plebsu je absolutne nezadouci a v dnesni dobe se hlavne EU snazi tento jev potlacit vsema moznyma zpusobama od zesmesnovani az po kriminalizaci

+5/−5
25.9.2016 13:13

J83a86n 90N85o53v83á63k 6184704

Definujte prosím termín "vlastní názor plebsu". Děkuji.

+5/−2
25.9.2016 13:27

J10a28n 38N25o10v14á59k 6864584

Vidím zde dva problémy. 1) "vlastní"... všechno je ovlivněno naším sociálním prostředím. 2) "plebs" ... myslíte spodinu nebo naopak neposlušnou elitu?

+1/0
25.9.2016 13:35

V53á34c24l84a83v 43V77a61n48ě13k 2463333278861

To bych rád viděl kde jste na to přišel.

Pokud chcete abyste se nezesměšňoval, tak se musíte vyvarovat podobných příspěvků jako tento co jste sem napsal.

+5/−4
25.9.2016 13:28

R67a25d42i56m 74S60v95o70b19o29d78a 9533649796512

staci, kdyz ne jenom blbe koukate, ale take vidite.

jinak nemam pocit, ze bych se zesmesnoval

+1/−3
25.9.2016 13:33

P65a59v53e73l 62M15o66r40a97v12e56c 3182909452598

Ale houby. Tak jak se dějepis učí, to už tu máme desítky let. Naopak to co je článku popsáno je snaha nechat či dokonce naučit "plebs" mít na něco názor.

+1/0
25.9.2016 14:24

M71a46r81t40i69n 98H66a57l83á35š61e81k 2240942168394

Pán má svým způsobem pravdu. Beru to podle sebe. Jsem ročník 1964 ze silně antikomunistické rodiny. Mého děda , Josefa Haláška poslali jako Náčelníka Sokola Střešovice a majitele živnosti v Praze komunisti do koncentráku. Byl tam "pouhých" 5 let, kdy byl amnestován. Do ZDŠ jsem šel s vědomím, že nám tam budou lhát a bylo to tak. Dějepis mě natolik bavil a baví, že na Akademickém gymnáziu jsem toho kolikrát věděl více, než naše dějepisářka. Záleží proto hlavně na rodičích a ostatních příbuzných. Ne každý měl takové štěstí , jako já, aby hned od 1.třídy vědel, že TGM nenechal střílet do dělníků, že jsme okupováni euroasijaty, kdo byla Milada Horáková,

+7/−4
25.9.2016 13:10

P78a97v20e82l 53K91ř58í64ž 8807111840449

TGM nenechal střílet do dělníků? A to víte odkud?

+3/−7
25.9.2016 13:18

P53a27v52e15l 35M59o56r41a70v34e19c 3512979122688

A odkud víte, že nechal?

Ony ty dělnické nepokoje byly schválně provkovovány a eskalovány ze strany tehdejších komunistů. Davy lidí se hrnuly na četníky, ti na to nebyli trénovaní, nevěděli co dělat, báli se, tak začali střílet.

Jsou svědectví, že když se takové incidenty dozvěděl prezident, tak z toho byl pokaždé roztrpčen a smutný. Tedy naopak on se chtěl bez těchto incidentů obejít, ale nebylo jak jim předcházet.

(btw. Masaryk byl obecně tak velký humanista, že "nechat střílet do lidí" bylo v jeho světě nemyslitelné)

+7/−1
25.9.2016 14:27

P47a10v33e51l 44K91ř72í77ž 8197791610169

Já to vím od lidí, kteří v té době žili. A zase tak velký humanista nebyl. Když bylo potřeba byl prostě tvrdý... Idealizovat a glorifikovat osobnosti nemá smysl. Smysl má pravda v kontextech...

0/−4
25.9.2016 20:07

P78a87v27e58l 68M24o32r13a66v82e56c 3552649472738

Já si TGM nijak neglorifikuji. Vím, že měl např. tajný účet, z něhož platil spřátelené politiky. A že tahal za zákulisní nitky nad rámec svých pravomocí. Ale do dělníků fakt "nenechal střílet" - pokud tvrdíte opak, prokažte jej. Podobně jak když Zeman tvrdí, že Peroutka napsal jistý článek..

+2/0
25.9.2016 20:36

K67a54r88e67l 83D50r33d20a 6633575587499

Ehm, TGM při vojenském obsazení Československa nestřílel do českých Němců a dělníků? Situace stejná jako s "Duchcovem" později. Asi byste měl svá vysvědčení vrátit. ;-)

+1/−4
25.9.2016 13:21

H52o79n49z42a 34V73r52á77n53a 5531747494371

No, myslím že TGM skutečně nestřílel. Ano, střílelo se a někdo určitě rozkaz k střílení vydal, nicméně TGM asi přímý rozkaz nevydal že... Byla tu určitá (řekněme) posloupnost vedení. Avšak tu nejvyšší (minimálně) morální odpovědnost za ty střelby (ať už v pohraničí, nebo v tom Duchcově) TGM nesl určitě.

+3/0
25.9.2016 14:03

P97a12v64e53l 77K86ř95í27ž 8157331300229

Tak asi nikdo si nepředstavuje, že TGM mačkal kohoutek. Ale minimálně tichý souhlas tam být musel...

+1/−4
25.9.2016 14:09

H77o64n54z76a 63V11r20á73n79a 5321267504311

Proto píši o té odpovědnosti. Oni tu větu "Masaryk střílel do dělníků" bolševici vymysleli moc dobře a zůstala v lidech stále zakořeněná. Ale pravdivě postavená věta " v době, kdy byl prezident TGM, ozbrojené složky střílely do obyvatel ČR " by byla hůře zapamatovatelná.

+3/0
25.9.2016 14:17

M81a21r68t30i24n 79H48a40l18á52š30e55k 2200792718524

Zatímco za vlády komunistů, nevinní umírali v koncentračních táborech a byli popravováni.

+1/−1
25.9.2016 14:54

H34o74n25z21a 22V94r87á32n75a 5881727394621

To přeci nikdo nerozporuje... Jen rozebíráme význam věty " TGM střílel do dělníků " - což dle mého také patří do dějepisu (resp. to, jaký byl obraz TGM v které době lidem předkládán).

0/0
25.9.2016 15:05

K94a74r84e23l 31D94r74d37a 6963905537819

Koukám, že jste mi mstivě nasázel minusy u všech mých příspěvků, dokonce i u oprav. Vy tedy máte vychování. Vraťte vysvědčení, pokud tam nemáte dvojky a trojky z chování. Rv;-D

0/0
25.9.2016 15:40

K80a68t22e34ř31i53n31a 47D31r54a57h10o38k19o85u33p46i53l34o16v18á 9776231762443

Nejlepší je jeho reakce na rozvíjení vlastenectví u dětí. Dle něj ano, ale tak nějak jen obecnou úctu k lidem atp. neboli zkrátka věci co nejsou specifické jen pro naši vlast. Vsadím se, že cokoliv svázaného s hrdostí konkrétně na naší vlast je pro něj již "primitivní etnický nacionalismus". Co se týče Romů a reality, tak jemu a podobným lidem nikdy nedojde, že většina zkušeností je z reality navzdory podobným výchovám. Já také byla takhle vychována, ale realita mě již dávno velice rychle probudila z dětského pocitu, že všichni jsme stejně slušní.

+7/−2
25.9.2016 12:59

R41u87d83a 95S25l37a83v71í39k 5413368746971

Vám pohrdání nebo nenávist k jiným lidem, jen proto, že se nenarodili na určitém území, přijde v pořádku?

+1/−1
25.9.2016 19:50

K54a45r51e90l 40D49r27d84a 6843225197509

Jen aby žáci moderních dějepisářů jejich výuku jako Češi přežili.

Jsme malý národ bez silného národního cítění. V podstatě rekatolizovaný vykořeněný lidský materiál vhodný k euro asimilaci. Vykládat, jak je správné rozleptávat a zpochybňovat poslední kousky českého nacionalismu, je cestou do pekel z pohledu existence České republiky. Zhruba tam měl český národ zaniknout v rámci germanizace.

Rozpad českého státu, který jsme mnohokrát dopustili ve 20. století budiž důkazem, jak je nám naše existence zcela ukradená.

To co tady probíhá od sametu je přepisování historie a odstranění křečovitého "komunistického" nacionalismu, který je ale ve shodě s potřebou hájení existence české samostatnosti a svébytnosti. Tak spíš, aby odborník popovídal, jak má být současným dětem ještě víc ukradené, že umřou jako Američané, Britové nebo jako Němci. ;-D

+3/−3
25.9.2016 12:47

K89a52r66e46l 72D12r55d45a 6883885647469

Zhruba tak...

0/−1
25.9.2016 12:49

P50a15v26e72l 37K97o76l58á58č47e97k 9874644262461

Český stát se rozpadl? Já myslel že Československý.

+2/−1
25.9.2016 12:51

K72a58r59e56l 74D73r55d34a 6843275347669

Aha, pro vás Češi vznikli 1993. To bude také skvělý vlastenec. ;-D

+2/−3
25.9.2016 13:05

K38a80r39e18l 65D79r14d49a 6353335537569

To budete také skvělý vlastenec...

0/−1
25.9.2016 13:06

P85a44v59e91l 51K54o77l81á55č64e81k 9854394422891

Vy jste fakt tupci. Řeč nebyla o českém národě ale o státu.

0/0
25.9.2016 22:23

P71a94v79e41l 55M13o41r48a77v28e38c 3412179592758

Češi nevznikli roku 1993. Ale český stát ano. Předtím žili Češi ve federaci se Slováky v jednom státě. Nejmenoval se Česko ani Česká republika, takže Český stát se nerozpadl.

+1/0
25.9.2016 20:41

Z21d49e14n12ě70k 39G23l63a81s 7408488518205

http://www.liveleak.com/view?i=890_1367106116

se podívejte na tisíciletý vývoj, nejsme na tom tak špatně.

0/0
25.9.2016 12:53

J72a97n 52N78o33v89á41k 6544544

WAW ... Já myslím, že ostatní by se od nás měli učit.

+1/0
25.9.2016 12:58

K91a97r53e53l 95D81r72d23a 6223705327789

Hezký, ale má to plno chyb. Československo vzniká o 50 let dříve, chybí tam český stát, pořád jsme monarchií, nevidím naše výboje na Východ... ;-)

0/−1
25.9.2016 13:03

Z52d42e81n36ě71k 59G58l41a96s 7118178608315

Pravda, ale ten náš flek je pořád na místě.

+2/0
25.9.2016 13:06

Z74d78e74ň59k18a 26V27e31s66e56l16á 8589265437410

Ani nevím, co jsme se v dějepise učili na ZŠ jako poslední. Myslím ale, že jsme došli možná tak k první světové. A to mi přijde jako blbost. Strašnou spoustu hodin jsme se drtili letopočty někdy ze středověku, jeden ročník (tuším v 6. nebo 7. třídě) jsme tak těžce nestíhali, že nám vyučující dávala látku zrovna nakopírovanou, ani jsme ji v hodině nebrali. Byla bych pro zkrátit čas věnovaný období do cca 18. století, pak začínají významnější vynálezy a v 8. a 9. třídě by se měli věnovat 20. století.

+1/−1
25.9.2016 12:43

J89a68n 27N76o29v41á29k 6654704

"Nechtějí vstupovat do inovací, které jsou náročné na čas, nervy a často i na finance, protože řada učitelů jezdí na školení za své vlastní peníze."

Překvapilo mě to očekávání, že bude zaměstnavatel někomu jeho dovzdělání hradit. Chápu to u korporací, kdy to dají jako benefit a tím přilákají zajímavé zaměstnance. Ale pokud dělám nějakou práci a vidím, že se ten obor posouvá, tak se přeci musím chtít taky posunout... Nebo jsem naivní?

+1/−3
25.9.2016 12:34

M52a61g40d82a 23K56a89t89z91o32v30á 9136961629138

Tak pokud je učitel státní zaměstnanec, tak jeho zaměstnavatel stát by měl mít zájem na tom, aby jeho zaměstnanec vykonával svou práci- tedy výchovu příštích daňových poplatníků- dobře, ne?

+4/−1
25.9.2016 12:43





Najdete na iDNES.cz