Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot airbusu spletl jedno číslo, místo do Malajsie letěl do Melbourne

Jen jedna špatně zadaná jednička stála za tím, že letadlo malajsijské společnosti AirAsia ze Sydney namísto Kuala Lumpuru doletělo do Melbourne. Piloti, kteří spletli souřadnice, ještě měli několik šancí chybu napravit, ale ignorovali varovné signály. Incident se stal loni v březnu, letecká inspekce však výsledky vyšetřování zveřejnila až ve středu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M54i61c73h26a85l 96M51i35l27l63e76r 9826832839552

vysvetleni pro Vondracka, ktery nadale nechape oc jde, kdyz napsal "Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne. " a "Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu. "XNe, Vondracku, nadale nechapes.

Podavam vysvetleni pro tebe co nejjednoduseji, s minimem technickych vyrazu.

1) piloti vedeli kam leti, nespletli si Kuala Lumpur s Melbourne

2) pri iniciaci pred odletem nezadali spatne souradnice cilove destinace ale DESTINACE ODKUD VYLETALI, tedy Sydney

3) jimi zadane souradnice byly o 11 tisic km vic na zapad, bei vocko na 15.18 poledniku E, nikoliv na 151.8 E.

4) navigacni system samozrejme rozpoznal ze se nenalezaji v souradnicich, jake piloti nastavili, tedy nekde nad Atlantikem na zapad od Kapskeho Mesta a vydal varovani. Kdyz to piloti ignorovali, system nakonec vpodstate zkolaboval.

5) Piloti presto vzletli, nabrali to doleva namisto doprava a teprve kdyz zjistili, ze jim v kokpitu vedle navigacniho systemu nefunguji dalsi systemy, zazadali o navrat zpet do Sydney.

6) Meli ale pouze vizualni kontrolu pro pristavani a vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney nebylo mozne pristavat vizualne bez instrumentu. PROTO byli odkloneni na nejblizsi letiste, ktere je mohlo za danych podminek prijmout a kde meli dostatecnou techniku, ktera by jim systemy zprovoznila - tj Melbourne.

I tak meli s pristanim potize, museli dat "go-around", protoze na prvni pokus byli prilis vysoko a meli prilisnou rychlost.

Tak snad chapes, ze oni nemirili do Melbourne namisto do Kuala Lumpuru, protoze by nevedeli kam leti, ale ze tam byli za danych okolnosti preslani.!!

+1/0
8.9.2016 13:38

O45l28d19ř51i28c61h 48J59a77n47e56č76e10k 8939456103601

souhlas. snad až na jednu drobnost - já to pochopil tak (na australianaviation - odkaz níže), že doleva to po startu vzal (chybnými zadanými údaji zmatený) autopilot, nikoliv první důstojník na manuál. přeci jen, pilot velkého dopravního letadla asi ví, že když má po levé ruce paralelní runway, nemůže po startu točit doleva.

ano, takhle to bohužel vypadá, když novinář napíše nesmysl a diskutující to přesto berou jako svatou pravdu, aniž by si přečetli i jiné zdroje nebo již existující komentáře.

podobné to bylo předevčírem, když p. Sůra špatně přeložil článek o Gotthardském tunelu.

a ano i já jsem pár komentářů napsal jen na základě tohoto nesmyslného idnesího článku.

0/0
8.9.2016 13:49

M97i96c18h40a86l 87M45i91l90l89e37r 9686332229242

on jim ten autopilot take zkolaboval

0/0
8.9.2016 13:51

O34l57d30ř24i58c45h 91J54a15n12e95č78e39k 8309516413801

jo ten taky, ale podle australianaviation asi až o něco později. ono to totiž do sebe docela zapadá: letadlo odstartovalo z dráhy 16R, cca. z S 33° 57' E 151° 11' a mělo nejprve točit na radiomaják na S 34° 01' E 151° 10', což znamená lehce doprava v kurzu ca. 190°. ale pokud si autopilot myslel, že je na S 34° 01' E 015° 10' a přitom chtěl na S 34° 01' E 151° 10', tak to může odpovídat kurzu 132°, tedy mírné levé zatáčce, kterou letadlo po startu provedlo. ono se to na rovinné mapě těžko představuje, ale z Kapského Města do Sydney povede nejkratší cesta asi opravdu zhruba pod tímto azimutem. jak už jsem napsal, nevěřím tomu, že by piloti bývali udělali levou zatáčku manuláně - vědomě.

0/0
8.9.2016 14:18

M62i25c83h86a75l 25M57i39l72l58e37r 9716212899532

to jeste meli fungujiciho autopilota.

O/T:

Sydneyske letiste dobre znam, letam tam alespon 3x rocne. Minule jsme tam pobyvali v hotelu v Brighton-Le-Sands na pobrezi Botany Bay, kam vedou obe ranveje.

Z balkonu pokoje v 12.patre hotelu je krasny rozhled pres cele sydneyske letiste a pro fanouska letadel je zajimave pozorovat letecky provoz.

Pristani i odlet jsou zajimave pro ty, kdo nevedi, ze ranveje jsou postavene v zatoce a pohled ze startujiciho nebo pristavajiciho letadla, kdyz kolem je voda, je pro novacky trochu vynervujici.;-)

0/0
8.9.2016 14:29

M34i41c51h52a72l 30M50i24l16l51e12r 9386902199152

jinak ja jsem nadale presvedcen, ze Vondrackovy reakce byly zalozene na zaklade precteni titulku

+1/0
8.9.2016 13:52

O70l49d57ř55i16c18h 38J37a58n41e71č83e85k 8869636823931

já si vlastně vůbec netroufám hádat, co se p. Vondráčkovi honilo v hlavě, protože ani idnesí článek, ani titulek nevyznívají, jako kdyby pilot sedal do letadla, aniž by věděl, kam letí.

+1/0
8.9.2016 14:07

I21v52o 54J97a78n97á67č60e21k 8103763441722

Pro všechny, tento článek se nezakládá na pravdě a psala ho asi docela hloupá slečna nebo paní, která možná rozumí lakování nehtů, možná i celkem slušně píše česky, ale letadlo zná jen od pohledu.

Je to trapné a na hranici žaloby ze strany leteckého přepravce, kterého tímto tento článek značně očerňuje. Být nadřízeným pisatelky, tak za tento článek letí okamžitě na dlažbu.

RvRvRvRv

+2/0
8.9.2016 11:32

O86l66d30ř67i86c87h 23J64a83n45e95č13e91k 8209116453641

Obávám se, že to nadřízený neudělá, protože by pak asi brzo všechny články musel psát sám. Všichni, kdo technice aspoň trochu rozumí, zřejmě už mají lépe placená místa a redaktoři technetu se něčím takovým jako česky převyprávět anglicky psaný článek nebudou zatěžovat.

Btw. u toho článku chybí už jen "Hlasujte pro nás v křišťálové lupě!" :-P

+1/0
8.9.2016 12:35

J37a52n 68K17r26i47e64g16l91e50r 8886944935170

Koukam Air Asia zacina byti duveryhodnou aerolinkou...

0/0
8.9.2016 10:22

M60i92c85h53a14l 63M27i98l74l68e38r 9366172589942

je to asijska nizkonakladovka.

V Australii meli pred par lety potize s nizkonakladovkou patrici Singapore Airlines, Tiger Air. Prilis mnoho technickych problemu, nedostatecna kontrola, spatna udrzba. Nakonec jim australske aviacni urady zakazaly letat, dokud nebude radna naprava. Trvalo to nekolik mesicu

Nasi kluci s Tigerem nekolikra leteli v drivejsich letech, ale po tom, co v 2010 malem prisli o sestrencinu svatbu, na niz meli priletet o den drive a lety byly jeden za druhym zruseny, takze nakonec dorazili 10 minut pred zacatkem obradu nasledujici den, rekli, ze uz nikdy vice.

Air Asia si takhle koleduje o zastaveni pristupu do Australie.

0/0
8.9.2016 14:06

O86l87d66ř24i56c72h 34J75a64n69e29č65e60k 8949466333691

Milí reportéři, jakými ŽVÁSTY se nás to tady zase pokoušíte krmit? Co takhle si před vypuštěním článku ověřit aspoň základní fakta? ;-ORvRv

15° 19,8' východní délky rozhodně nejsou souřadnice Melbourne, a ani žádného jiného letiště v Austrálii, Oceánii či Asii - tuto východní délku má např. letiště JIČÍN ;-D

151° 9,8' v.d. má Sydney (údajné výchozí letiště), Kuala Lumpur má cca. 144° 50' v.d. - takže by mě fakt zajímalo, jak omyl vznikl?

0/0
8.9.2016 9:32

O89l37d44ř20i16c65h 95J81a46n38e76č98e78k 8889396163211

sorry, teď jsem to sám zmotal ;-(

151° 9,8' v.d. Sydney

144° 50' v.d. Melbourne

101° 40' v.d. Kuala Lumpur

takže Sydney a K.L. jsou podobné (151° vs. 101°), Melbourne o dost jiný.

0/0
8.9.2016 9:37

M14i62c32h80a47l 43M36i27l30l82e84r 9966662139372

prosim presti si avherald, tam je to vysvetleno velmi dobre. Clanek je trochu nejasny.

0/0
8.9.2016 13:07

O45l68d46ř78i23c83h 80J31a70n41e19č43e56k 8759856803881

ano, posléze jsem tak učinil. tedy ne avherald, ale australianaviation, odkaz je níže v diskuzi. tam je to jasné.

článek není "trochu nejasný" - je to snůška blábolů. i "přepsal z cedulky na okně kokpitu" je nesmysl - co by na okně dělala cedulka se souřadnicemi? ;-D souřadnice bývají napsané zvenku na nástupních 'prstech' (nevím, zda je to pravidlem, ale bývají tam), tak to asi chtěl opsat odtamtud.

mně šlo hlavně o to, že čísla (stupně) v článku jsou zcela nesmyslná - na 15° v.d. leží (mj.) ČR, nikoliv Austrálie nebo východní Asie, stejně tak mezi Melbourne a Kuala Lumpur není rozdíl 136° délky, protože to by musely být skoro na opačných stranách Země. a o to, že takovýhle nesmysl by nemohl napsat kdokoliv, kdo má aspoň špetku geografického povědomí.

0/0
8.9.2016 14:00

M59i48c89h83a11l 88M52i93l17l92e84r 9826202839792

vychozi pozice 151 8E a 15 18E (zaokrouhleno) ma stejne cislice, akorat je hlavni, kde je mezera a tedy zda se jedna o vychozi pozici v Sydney nebo nekde zapadne od Kapskeho Mesta.

Piloti pri iniciaci udelali chybu v zakodovani vychozi pozice, nikoliv konecne destinace. Take neudavali pozici Melbourne, protoze v te dobe nemohli vedet co se stane a ze budou do Melbourne pozdeji odkloneni..

0/0
8.9.2016 15:23

L35i48b63o19r 52M60o91z37i33s 4415615489371

..a pořád hledá Malajsie to ztracené letadlo? Že on se ten pilot taky překliknul?

+1/0
8.9.2016 8:44

V10e79r50o43n12i95k47a 27Š22k53v44á78r93o84v15á 5901940486596

Mě se již stalo, že v době horolezeckého festivalu v Teplicích nad Metují se mě dva mlaďoši před nádražím v Teplicích v Čechách zeptali: "Prosím Vás, jsme v Teplicích nad Metují, nebo v Teplicích v Čechách?"

+6/0
8.9.2016 8:06

O57l38d18ř17i22c75h 37J38a67n21e65č52e49k 8509246923371

Může se stát - když jsem za svých studentských let jezdil busem mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, pochopitelně jsem při koupi lístku u řidiče říkal vždy jen 'Jablonec'. Když jsem pak jednou jel domů z Vrchlabí, byl jsem překvapen dotazem řidiče 'a který?' - tam jich je holt cestou víc.

0/0
8.9.2016 9:35

I51v51a 79V24a46l61č22í94k28o40v58á 3740859459

Jablonec nad Nisou a Jablonec nad Jizerou. Jsou od sebe 30 km. A pak ještě jeden u Loun. To jsou věci...

0/0
8.9.2016 21:31

J38a92n 11S90k98u90l71a 4381673745662

ježiš a kdo se někdy nespletl!?!? ;-D

+1/−1
8.9.2016 7:57

O79l16d55ř11i94c38h 79J90a77n49e52č67e45k 8219756943221

je trochu rozdíl splést se a splést se a potom ignorovat čtyři výstrahy, které se mě na to snaží upozornit. zvlášť když řídím velké dopravní letadlo.

0/0
8.9.2016 9:40

J92i45ř78í 63V80o75n36d59r47á59č24e12k 5656224820154

Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne.

0/−1
8.9.2016 6:50

M65i55c65h93a33l 11M78i82l18l94e84r 9346642799322

tohle vypada, ze jsi necetl clanek, ani diskuzi a reagujes na titulek;-D

+3/0
8.9.2016 7:42

J94i58ř45í 31V94o13n97d40r28á50č56e78k 5646884210364

Četl. Millere. A vy? K omylu došlo při zadávání souřednic z věže do kokpitu letadla před samotným letem. Chcete mi říct, že až za kniplem se dozví pilot kom poletí? Jestli do Los Angeeles nebo do Bratislavy? Jste dnes nějak ve formě

0/−3
8.9.2016 8:20

K68a62t88e54ř30i39n28a 68V43a10š79á72k79o50v34á 5821782919165

To zrejme ne, ale pochybuju, ze zna nazpamet souradnice mesta, kam poleti. Ty se s dalsimi udaji zrejme dozvi z veze. Co je na tom nepochopitelneho?

Jinak podobnych omylu bylo uz nekolik zpracovano v serialu Letecke katastrofy - zadani referencniho bodu podle pismena, chyba v kg / librach pri pocitani paliva, desetinne carky. Nekdy fakt mala "blba" chyba, ktera ale muze stat spoustu lidi zivot

+1/0
8.9.2016 9:17

O16l76d61ř19i52c66h 24J46a52n76e32č24e92k 8959676263701

Vy když sedáte např. v Praze do auta, chcete jet do Hlinska a zadáváte to do GPSky, tak víte, jaké má Hlinsko GPS souřadnice? 8-o

0/0
8.9.2016 9:43

J74i34ř11í 65V39o75n87d93r33á35č60e76k 5266724980714

Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu.

0/−1
8.9.2016 10:59

J82i14ř59í 17V52o46n86d16r91á75č91e21k 5856854750214

Měli se piloti jít zeptat cestujících, co je to za let. Ti to, narozdíl od pilotů, věděli ;-D

+1/−3
8.9.2016 8:22

O34l63d17ř54i90c49h 76J10a73n24e28č40e63k 8689356133321

Ano bezpochyby mezi cestujícími byl nějaký geocacher, který si po přistání na letišti v Kuala Lumpur chtěl odlovit tamní kešku a měl její souřadnice napsané na lístečku v peněžence.

Jinak totiž nevím, proč myslíte, že by cestující měli znát souřadnice cílového letiště.

+1/0
8.9.2016 9:45

J51i20ř90í 18V18o27n38d46r94á73č63e83k 5756184460584

Souřadnice ne, cíl ano.

0/−1
8.9.2016 10:59

O49l52d61ř64i54c80h 42J37a59n43e37č27e55k 8519326493871

Podle toho, jak to asi doopravdy bylo, a nikoliv podle toho, jak to zcela chybně převyprávěl idnes, pilot věděl, kam letí, a i to správně zadal (nikoliv souřadnicemi). Špatně zadal své výchozí souřadnice, čímž zmátl navigaci natolik, že přestala fungovat.

+1/0
8.9.2016 12:39

J88a44n 75K84r13i26e45g78l17e94r 8756224255960

me se taky stalo na letu ze Stuttgartu do Prahy - hlaseni kapitana: Vitam vas na palube linky XY na letu do Parize, ne omlouvam se do Bruselu. Obe letusky se na sebe podivali, jedna odesla dopredu a ozvalo se... aha, takze letime do Prahy... Lufthansa (nebo German Wings, coz je to samy, ale uz si to nepmatuju presne)

0/0
8.9.2016 10:26

P16a81t81r24i26k 73E48g76e70r 2768620579731

Tohle udělat brácha v autobuse tak určitě skončí. Třeba jedeme do Budějovic a tak ty České už zná, co takhle vyrazit do těch Moravských? Nebo strojvedoucí ve vlaku tak Třebová a která Česká nebo Moravská?

0/0
8.9.2016 5:23

D88a20d89a52k 50P23e95t86r 7731690734458

Školáci ve Šternberku marně čekali na na autobus. Do Šternberka dojel, ale do Českého.

+1/0
8.9.2016 5:33

O35l26d84ř46i84c66h 25J43a46n31e45č73e37k 8159756493211

Taky se mi stalo - jel jsem na Valašsko, kde to absolutně neznám, do obce Březová. Zadal jsem to do GPSky - ejhle, Březová existuje jak v okrese Zlín, tak v okrese Uherské Hradiště. Samozřejmě jsem zvolil tu špatnou, naštěstí jsem si toho ale včas všimnul.

0/0
8.9.2016 9:50

M72i98c31h54a52l 55M68i26l52l34e98r 9296202429212

no proste inicializovali pozici a namisto vychodni sirky odpovidajici letisti v Sydney udali pozici zapadne od Kapskeho Mesta, do Atlantickeho oceanu (stejna rovnobezka jako priblizne Veltruby u Kolina);-D

Neni divu, ze se system zblaznil, tim spis kdyz to nebyl nejnovejsi typ navigacniho systemu a tim spis, kdyz si piloti nevsimali varovnych signalu az kdyz bylo pozde.

Co hur, neprovedli potrebne predletove kontroly integrity dat (nebo to provedli v nespravnem nastaveni kontrolniho systemu).

Obraceni a navrat na letiste nebyl mozny vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney, ktere nedovolovalo vizualni priblizeni bez funkcnich instrumentu.

Jestli Air Asia bude takhle pokracovat, dostanou zakaz letu do Australie dokud se jejich praktiky nezmeni.

+4/0
8.9.2016 4:32

M17i77c90h56a62l 39M84i20l47l24e37r 9676732259242

oprava: ne rovnobezka, ale stejny POLEDNIK jako priblizne Veltruby u Kolina

+2/0
8.9.2016 4:35

J45i47n56d74ř10i70c52h 90T82ů69m25a 1304422417258

Má to několik ale. Do navigačního systému se nezadávají souřadnice šířky a délky. ale kódy. . A GPS navigační systém není třeba k přistání za špatné viditelnosti. K tomu slouží ILS, který se souřadnicemi nemá nic společného.

0/0
8.9.2016 8:46

M23i36c87h34a66l 59M23i28l85l80e87r 9886822399242

tady nejde o rozhovor mezi odborniky, ale o to, ze ruzni zdejsi diskuteri maji potize chapat i jen ta nejzakladnejsi fakta a to je:

ze piloti spatne zadali vychozi destinaci, nikoliv cilovou a pak ignorovali varovani systemu, ze zkolabovaly dalsi systemy a ze se pri spatnem pocasi v Sydney nedalo pristavat bez instrumentu, proto museli byt odkloneni na jine letiste.

Zatezovat za danych okolnosti technickymi vyrazy je presprilis;-)

+2/0
8.9.2016 13:43

M86a94r10c37e88l60a 72Z44a42j49í64c85o18v86á 1462198510774

Autore, nemohl byste se pocvičit v sebereflexi? Pokud chcete psát technické články, chce to alespoň základní školní znalosti. Proboha alespoň si přečtěte, co je to zeměpisná délka a na mapě si ověřte, co jste napsal. Pak se podívejte do zrcadla...

+4/0
8.9.2016 4:24

J31a10n 11Z79e48m58a63n 6316287691931

Jednalo se o nouzové přistání z důvodu nefunkčnosti navigace, protože se projevila nepředvídatelná chyba v systému.. Že z toho dělají média senzaci je ovšem pro tuto dobu příznačné.

0/0
8.9.2016 3:10

M21i81c68h61a67l 81M30i29l14l52e63r 9506902559832

nepredvidatelna chyba, ale zavinena piloty v prvni rade!

+1/0
8.9.2016 4:01

Z12d73e15ň41k49a 70K45a20z60d38o23v17á 6552515733

No, tak hlavně že vůbec doletěli.

+2/0
7.9.2016 23:06

K66l42a12u49d30i67u94s 34V49y14s26o89u47š 6358671592195

Celej ten článek je divnej. Navigační údaje v Airbusu se určitě (běžně) nezadávají pomocí GPS souřadnic. Navíc letový plán dostanou uplinkem od svých aerolinek a vlastně ho tam vůbec nezadávají ručně.

Vůbec nevím, proč by jim mělo GPWS křičet "Země země", když to nemá s letovým plánem nic společnýho.

Nemluvě o nesmyslných údajích o východní délce.

+19/0
7.9.2016 22:47

K33l63a56u89d25i86u30s 33V75y70s18o32u54š 6738731772405

Aha, tak tady je to celkem dobře vysvětlený:

http://australianaviation.com.au/2016/09/airasia-x-flight-radar-vectored-to-melbourne-after-sydney-data-entry-error/

Samozřejmě nezadali špatně cíl letu, ale špatně inicializovali pozici letadla a tím totálně zmátli navigační systém (a zobrazování polohy letadla)

+9/0
7.9.2016 22:53

J84i31n47d51ř34i26c17h 48K65u36c32h80a97ř 4846923778

http://avherald.com/h?article=482f868f&opt=0

Stručně: Zadali špatně o 11 000km výchozí pozici letadla (letadlo nebylo vybaveno systémem, který by výchozí pozici ověřil)

Pak porušili několik závazných postupů, které by jim umožnili na chybu přijít

Do Melbourne neletěli kvůli špatné navigaci, ale protože to bylo nejbližší vhodné letiště pro přistání (v Sydney se zhoršilo počasí)

+15/0
7.9.2016 23:20

F14i82l91i93p 82K50ř54í81ž 9261541956858

Přesně tak, celý to nedávalo smysl, ať žije avherald :-)R^

+2/0
7.9.2016 23:26

A11d94a40m 51Ž21í16d50e45k 8225672985473

ten clanek je paskvil, a po prvnim odstavci je i mi jako lajkovi jasne, ze autor pise o necem, o cem nema ani paru a navic jeho znalosti anglictiny nejsou dostatecne na to, aby provedl prosty preklad puvodniho clanku

+1/0
8.9.2016 9:13

O49l50d59ř60i96c51h 76J85a25n53e49č89e81k 8829576433751

na idnesu bohužel běžný jev ;-(

když tady Sůra předevčírem (?) psal o Gotthardském tunelu, tak to taky byl jeden velký blábol. Sůra sice o železnici asi něco ví, ale přeložit anglický článek je zjevně nad jeho síly. o němčině, na kterou se sám odkazoval, a kde to přitom bylo vysvětleno naprosto jasně, vůbec nemluvě.

0/0
8.9.2016 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.