Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Jihlavy se zřítil paraglidista, na Olomoucku se srazily ultralighty

Muž s motorovým padákem se v neděli ráno zřítil u obce Rybné na Jihlavsku. Na místo vyjela záchranka, lékaři už ale jednačtyřicetiletému sportovci nedokázali pomoct. V Olomouckém kraji záchranáře v sobotu večer zaměstnala nehoda dvou ultralightů. Jeden pilot střet nepřežil, dva muži se vážně zranili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O67l13d42ř45i37c90h 43J11a92n45e55č40e74k 8299526413261

vítr 5 až 6 m/s pro normální paraglide bez motoru problém rozhodně není, to nicméně většinou není ani turbulence, pokud ji nechytíte v malé výšce a nepraští s Vámi o zem. jak je to při létání s přídavným motorem netuším - ale vzhledem k tomu, že ten motor je dost těžká bedna, tak s ním zvládání nestandardních situací za letu asi bude o dost těžší. hádám, že s motorem se narozdíl od bezmotoru létá hlavně v klidných podmínkách.

+1/0
28.8.2016 12:55

L36a88d64a 52N96o40v73a29k 4582613167

to jako určitě, ale čím větší závaží pod vrchlíkem, tím je většinou křídlo stabilnější... a pro MPG to většinou tak je, že pod křídlem visí větší zátěž na plochu paraglideru, než u bezmotorového PG..

+1/0
28.8.2016 14:23

P18a61v88e14l 67V72i15l38d76o86m46e56c 2924742168720

Bude se jim tolerovat 0.8 promile, když spadnou na cyklostezku?

+1/−7
28.8.2016 12:49

R37a33d89e92k 72Č59e19r43v91e61n86k92a 5834821834312

na Olomoucku byl nějaký sraz veteránů? 60, 65, 68 let...

+1/−7
28.8.2016 12:35

J81a80n22a 88V76y81s34k46o52č64i94l68o42v24á 8577798699174

Kluci starý, co blbli? Bačkory, fajfku a houpací křeslo!

0/−2
28.8.2016 15:56

S82t36a85n11i95s74l69a36v 27R74o88s31e54c55k15ý 9655449141969

To je dnes ( podle představ vlády) normální produktivní věk.

0/0
28.8.2016 16:28

J33a47n 90K80o35ť96á13t26k94o 9845225912799

Nehody se stávají. Bohužel rekreačním pilotům se stávají docela často a nikdo se nad tím nějak výrazně nepozastavuje. Kdyby měli takovou nehodovost a mortalitu majitelé legálních zbraní, tak už by probíhala mediální kampaň za zákazy, povinné psychotesty a jiná omezení. Ten dvojí metr tady funguje na všechno. Tohle jsou prostě sportovci a ti jsou ze zásady dobří, zatímco zbraně jsou ze zásady špatné, takže jsou špatní, nebo aspoň podezřelí i jejich majitelé.

+3/−5
28.8.2016 12:15

O20l56d96ř81i34c17h 21J84a71n12e92č12e90k 8959596393341

je tady jeden zásadní rozdíl: pravděpodobnost, že paraglidista krom sebe ublíží někomu jinému, je minimální. a pokud se paraglide dostane do neoprávněných rukou, tak se nejspíš nestane vůbec nic, protože dotyčná neoprávněná osoba s tím vůbec nebude umět zacházet. se zbraněmi (ale i s motorovými vozidly) je situace diametrálně odlišná - s nimi lze na ostatních napáchat spoustu škody.

+3/0
28.8.2016 12:52
Foto

M38i26l34a41n 77K35o57m38e81r83s 3117881569440

Jako příklad dosti hloupé. Pochybuji, že bych s padákem či ultralightem vystřílel půl hospody, případně zastřelil nevěrnou manželku či jejího milence.8-o8-o

+3/0
28.8.2016 13:07

J46a63n 41K34o71ť31á96t53k58o 9425945392449

Bavíme se o nehodách a tam je pouze na náhodě, jestli s ultralightem praští do lesa nebo někomu do domečku. Kdyby Vám ten paraglide i s chlapem a motorem dopadl před jedoucí auto, ve kterém povezete manželku a dvě děti, tak se smíchy neudržíte na silnici.

0/0
28.8.2016 13:49

J98a83n 74K67o77ť87á78t60k79o 9235535612279

A ještě mne napadlo; nevím jestli by šlo ultralightem vymlátit hospodu, ale představa pomateného pilota, jak to pošle někam do davu je celkem reálná. Asi by tím laminátem nezbořil WTC ale takové hlediště hudebního festivalu by stačilo. Je to stejné jako s náklaďákem, sekerou, nožem, nebo dlažební kostkou. Zneužít se dá kde co. Já jsem pouze poukázal na dvojí metr, který se v Evropě všeobecně používá k šikanování legálních majitelů zbraní.

P.S. na manželku vezměte řemen z kalhot, jestli Vám zahejbá to bude stačit.

0/−1
28.8.2016 14:16

J24a96n33a 27V63y49s34k47o60č77i29l74o61v84á 8757948309934

To je ale hloupá úvaha i rada na závěr! Nejste muslim??

+2/0
28.8.2016 15:58

O96l77d51ř81i70c13h 94J31a38n76e31č91e12k 8249206733971

Ano zneužít se dá téměř všechno. Ale zatímco zbraně jsou konstruované pro zabíjení a k tragédii stačí, aby se zbraň dostala do špatných rukou, paraglide je konstruovaný pro létání a někomu tím ublížit je náročnější, než ublížit mu ze (zcela neregulovaného) jízdního kola. Ultralightem to půjde o něco lépe, ale rozdíl oproti zbrani je stále markantní. Chcete snad podmínky pro nabytí oprávnění provozovat jakýkoliv dopravní prostředek včetně jízdního kola zpřísnit na úroveň zbrojního průkazu? Anebo naopak zmírnit zbrojní průkaz na úroveň řidičáku na moped? Dost směšné, ten Váš údajný dvojí metr.

0/0
29.8.2016 8:41

J78i89n18d18ř56i78c66h 79T18ů23m81a 1124922577658

Hodně to zjednodušujete. Zatímco u majitelů zbraní se smrtelné nehody stávají téměř výlučně lidskou chybou a nedodržováním předpisů, u létání je to trochu jinak. Svou (podstatnou) roli tam hraje počasí (které je někdy i pro znalce nevyzpytatelné) a technické závady (které se u zbraní prakticky nevyskytují).

Ovšem je pravda, co napsal ve své knize Dick Francis (mimochodem majitel malé letecké společnosti). "když jsem nalétal 90 hodin, myslel jsem, že znám vše. Po sto hodinách jsem pochopil, že neznám nic." Není to zcela přesný citát, ale všeobecně platný.

0/0
28.8.2016 13:20

A82d44a12m 79P55u20r12k11r87t 1864289414457

Zrovna včera jsem nad údolím jednoho viděl a říkal si, jaký je to hazard... Chápu touhu létat, ovšem paraglide je z mého pohledu na pomezí adrenalinoveho sportu a ruské rulety. RIP...

+1/−10
28.8.2016 11:52

M46a67r54e76k 81K94o66d86y73m 4259391971

A na zaklade ceho mate tento nazor?

0/0
28.8.2016 11:58

A42d68a87m 11P12u72r72k92r86t 1894319674987

Statistiky bohužel hovoří poměrně jasnou řečí.

+2/−1
28.8.2016 12:04

O71l95d90ř12i89c75h 21J41a98n35e41č40e86k 8449166833501

a co říkáte třeba na motorkáře nebo cyklisty?

očividně s paraglidem nemáte žádné zkušenosti. víte, ono je to celkem stejné jako s jakoukoliv jinou lidskou činností, např. s cyklistikou: dá se to provozovat jak velmi bezpečně, tak velmi nebezpečně (a la ruská ruleta).

+2/0
28.8.2016 12:57

L52a46d68a 21N67o19v98a38k 4252923407

a jaké prosímtě statistiky...? Zkus si nějaké opravdu najít.. Podívej se kolik jakýchkoliv nehod se ročně šetří na počet startů... je to bezpečnější, než jízda na kole po cyklostezce...

+1/0
28.8.2016 14:20

L51a23d78a 67N81o80v90a91k 4752203627

5 - 6 m. je zcela normální vítr na létání PG... problém jsou turbulence a pokusy o akrobacii s motorovým PG..

+2/0
28.8.2016 11:39

K82a40r72e11l 38S11e65c94h87o31v50e49c 8315200984897

Je to jako na silnici, nehody se stávají...

+4/0
28.8.2016 11:23

J71i67n75d18ř58i34c96h 62T40ů52m59a 1484932687948

Stejně jako na silnici, většina nehod je zbytečná.

0/0
28.8.2016 13:33

R31a67d22o73s66l81a66v 52K13l49a92u52d89a 5304128784772

Vážně je nutné aby tzv. novinář fotil i rakev?

+5/−1
28.8.2016 10:58

L19u22k25a82s 27M85u64d30r98a 6296506882161

Je. Zvlaste pro "piloty" SLZ je to dulezita informace o tom, ze to jejich tzv. "letani" neni zadna pocitacova hra nebo jen odpoledni zabava pro chude, na kterou neni v zasade potreba "nic moc umet" a muze to provozovat "opravdu kazdy" - ale je to letani se vsim vsudy, tedy s velkou moznosti smrti.

Poznamka: Nechapu, jaktoze rogaliste nemaji stale jeste povinnou vysilacku, zvlaste pokud se pohybuji v prostoru regulerniho letiste...

0/0
28.8.2016 12:00

Z96d10e66n63ě37k 75T63r37u42t46n67o27v81s65k67ý 7133933826610

??? Nemusí nic umět???? Tohle není řidičák na auto, kdy to dají každýmu Jarinovi....

+2/0
28.8.2016 12:16

O42l47d33ř20i50c18h 66J46a22n53e25č92e59k 8559136823391

Na co by měli mít vysílačku? Víte, na to, kde musíte být ve spojení s ŘLP existují docela jasná pravidla. Vzdušný prostor se dělí na hlídaný a nehlídaný. V hlídaném (cca. nad 4000 m.n.m., v okolí velkých letišť a koridorů k nim i níže, případně až po zem) se létá bez podmínky přímé viditelnosti - na přístroje a v kontaktu s dispečerem. V nehlídaném se létá na přímou viditelnost, vysílačka by ničemu nepomohla. Předpokládám, že dotyčné letiště se nachází v nehlídaném prostoru a obecně se na něm nelétá podle přístrojů, jinak tam dotyčný pilot neměl co dělat.

0/−1
28.8.2016 13:03

J24i24n65d73ř45i41c51h 93T43ů27m58a 1814702467468

To jste trochu (hodně) popletl. Neexistuje hlídaný a nehlíaný prostor. Existuje řízený (obvykle nad 5000 ft, mimo speciální prostory, okolí letišť a v hornatém terénu)) a neřízený prostor pod touto hranicí. V neřízeném prostoru nemusíte mít vysílačku, ale je to risk, protože i v něm se pohybuje spousta letadel, balonů atd. a vždy je bezpečnější mít o jeich pohybu ve vašem okolí přehled. V obou prostorech můžete létat za podmínek VFR (přímá viditelnost země), v řízeném prostoru můžete letět za IFR (bez viditelnosti země) pomocí přístrojů. V tom případě, ale musí být letoun specielně vybavený pro IFR let a pilot mít IFR kvalifikaci. V řízeném prostoru musíte vždy být v kontaktu s ŘLP (řízení letového provozu).

0/−1
28.8.2016 13:32

O86l13d65ř94i55c90h 98J26a25n32e47č44e82k 8899646443521

Dobrá, tak se tady budeme hádat o nejlepším českém překladu slova 'controled'? Já českou terminologii neznám, tak jsem použil slovo 'hlídaný'.

Řízený v Alpách začíná standardně ve 13000 ft - je možné, že v ČR je to jinak. Ano v okolí letišť níže, případně již u země.

O.k. máte pravdu, v řízeném můžete letět i na VFR - ale zásadně a jedině v kontaktu s ŘLP.

V neřízeném se sice pohybuje leccos, ale jedině na VFR.

Ono dost záleží, s čím v tom neřízeném prostoru létáte. Pokud s paraglidem nebo rogalem, tak balony a ostatní bezmotorové stroje včas vidíte a před zákeřným motorovým letadlem Vám ta vysílačka moc nepomůže. V motorovém letadle ta vysílačka bude mít smysl i při letu na VFR, ale o balonech a rogalech se z ní stejně nedozvíte.

0/0
29.8.2016 8:54

J50i53n46d29ř47i30c90h 52T89ů92m91a 1354952987748

Ono to "slovíčkaření" není zcela bez významu. "Řízenou křižovatku" zná každý řidič, ale co je to "hlídaná křižovatka"?

O tom, že v horách je to jinak (nadmořská výška 5000 ft by tam byla v zemi :-) )jsem psal.

S těmi radioostanicemi se mýlíte. Je to zásadní omyl, že když něco nemusím, je to k ničemu. Většina méně zkušených pilotů si neuvědomuje, jak je důležitá kontrola okolního prostoru. Srážky obvykle nastávají právě tam, kde se "neobtěžují" komunikací s řídícícm (i AFIS) a mezi sebou. Ani na rogalu nevidíte nad sebe a za sebe a v letounu zase pod sebe. Nehledě na to, že většinou se piloti "kochají".

Před několika lety se mi při letu do Stuttgartu připletl do cesty balón. Protože je tam dráha prakticky v přímce ze směru od Prahy, řídící nás nechal klesat poměrně dlouho před letištěm. Byla mnohovrstevnatá oblačnost a ve výšce 10 000ft jsme koukali po průletu jednou vrstvou mraků přímo doprostřed balonu. Řídící vůbec netušil, že tam něco takového je (nebyli na příjmu). Ještě jsme to stihli, ale stačilo málo - další vrstvička oblačnosti, nebo se prostě v tu chvíli nedívat ven (což dopravní piloti při letu IFR pořád nedělají, mají jinou práci) a byli jsme v něm. O smrti pěti cestujících v balonu není třeba v takovém případě pochybovat, jak by to dopadlo pro sedmdesát lidí na palubě není vůbec jasné. A to jenom proto, že neměli či nepoužili vysílačku. Pradoxem je, že když se němečtí řídící vzpamatovali z šoku, tvrdili, že vše bylo v rámci předpisů. :-/

0/0
29.8.2016 16:16

M66i22r36e63k 10K22r82o22u98p90a 8286399627512

Ta obec se jmenuje RYBNÉ, nikoli Rybná, jak je chybně uvedeno. Díky za opravu

+2/0
28.8.2016 10:37

J85a59n 89Š76e14s44t50á98k 3268949599754

Tak to jedno písmeno je asi to poslední u této smutné události...

0/−1
28.8.2016 10:42





Najdete na iDNES.cz