Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěživost je škodlivá a školní známky neúčinné, říká norský pedagog

V Norsku pracuje s dětmi, které vypadly ze školského systému, neboť nebyly schopné uspět v soutěživém prostředí. „Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Keller, který v Česku o prázdninách přednášel učitelům lesních mateřských školek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V41l42a30d35o 18P16o72p30r36o35c69k72ý 6458111639315

O žalostném stavu našeho školství asi nejlépe vypovídají diskusní příspěvky pod článkem. Och, jaký to úctyhodný myšlenkový výkon, jenž vyvodí z nesoutěžení ztrátu cílevědomosti, pracovitosti nebo ctižádosti. To opravdu muselo dát práci, však to také náležitě "oplusovali" čtenáři obdobně zkratkovitého myšlení. Toto je názorný příklad deformace svobodného myšlení nadměrnou soutěživostí. Jeho cílem je zaujmutí vítězného postoje, vylučuje věcnou diskusi, utvrzuje je v jejich přesvědčení o převaze, nepřipouští rozvinutí jakékoliv myšlenky obsažené v článku a už vůbec se nezabývá hledáním pravdy nebo objektivitou, o korektnosti ani nemluvě.

Dále si většina přispívajících ani nevšimla, že článek nepsal norský pedagog, ale idnes.cz - takže opakované přečtení pouze přiblíží k náhledu pana reportéra.

Ve společnosti klesá schopnost se domluvit, roste agresivita a iracionalita. Tento článek ukázal jak, málo chtějí lidé o vzdělávání přemýšlet a jak rádi lpí na podsouvaných schematech, byť by vedli do pekla...

0/−2
9.10.2016 21:20

L81u21d34ě37k 10N62ě25m74e44c 5965421822244

Jako vždycky je pravda někde mezi, takže se stavíte na roveň Vámi kritizovaných přispěvatelů, jen v opačném gardu. Zdravá soutěživost je potřebná vždy. A tvářit se, že je špatná, je hodně nebezpečné, když se pak dostanete do konfrontace s iracionálním agresivním jedincem.

+1/0
24.10.2016 9:01

L58u35k26á38š 30B48e29n73d14a 4287553583362

Mně škola nikdy nepřišla moc soutěživá. Občas nějaká soutěž tam byla, ale obecně nic moc. Ty známky byly moje, nebyly nikoho jiného a jestli mají ostatní o stupeň lepší, nebo horší, sem nikdy moc neřešil.

Navíc o ženách se tvrdí, že jsou méně soutěživé než muži a přitom dosahují ve škole lepších výsledků. Z toho bych usuzoval, že to není soutěž, která je ve škole důležitou součástí.

To, že soutěž je opak kreativity, by vylučovalo slovní spojení: "Architektonická soutěž". Chudák Kaplický, co to vlastně vyhrál s chobotnicí?

Hodně věcí v tom článku jsou jenom otázky bez odpovědí, nebo témata, ne které si pan učitel myslí, že není dostatečně odpovězeno, ale sám neuvádí odpověď žádnou. A jiné jeho tvrzení jsou bláboly, skutečně není pravdou, že by čtvrtina dětí vypadla ze školního systému. Jsou tam všechny a povině, no a ty, které jsou v nějaké specializované škole, těch není čtvrtina. Navíc to neznamená, že vypadly ze systému, jsou v něm, jenom zvolili třeba Walfsdorskou cestu, kterou pan učitel razí.

Taky není pravdou to co tvrdí, že se škola změnila, že dříve vyhovovala zedníkům a dnes již jim nevyhovuje. K žádné takové zásadní změně nedošlo, škola nemá více teorie než před padesáti lety, spíše je tomu právě naopak.

PISA je jeden z ukazatelů, je to nástroj. Nemůže za to, že ukazuje některé znaky a jiné ne. A protože neukazuje to co by pan učitel chtěl, ještě neznamená, že je špatný. Auto taky nelétá i když by si to pan učitel přál.

Ale je to moderní ekologicy šetrný přístup. Nic nedělat nechat ať se všechno vyvíjí samo a živit se pránou.

+1/0
17.9.2016 16:32

K12a31r36e87l 50K39a10l68l16u84s 6877814277776

Typický propagátor walfdorfského bláznivého vzdělávacího modelu. Absolventi jsou z drtivé části v praxi a tvrdé realitě nepoužitelní.

0/0
12.9.2016 17:41

D26a54n89i20e72l 88V16o76ň98k53a 6431248621

Soutěživost není, v rozumné míře, škodlivá. Škodlivá je nucenost k průměrnosti.

Žák, který má čtyřky z matiky a dvojky z češtiny, je nucen mít z matiky trojky, ale aby byl vítečný a podporovaný v češtině, kde by mohl excelovat, nikoliv.

Je nucen k průměrnosti. Aby byl průměrně dobrý, jako většina.

0/−1
12.9.2016 13:37

V43a56š76e91k 78Ř77í73h59a 2923483558552

To je blbost. Zrovna matematika za posledních 10 let značně ustoupila z náročnosti tak, aby ji zvládl téměř každý. Důsledek pak vidím denně v práci.

0/0
12.9.2016 17:09

J12a82n55a 51M50u37s56i13l69o13v29á 4244183818699

čtěte nebe-lidem.cz a uvidíte, že tu není v pořádku nic. Lidé místo toho, aby se naučili ve škole spolupracovat a spolupodílet se na výzkumech i když na ně nejsou peníze, tak se tu učí fetovat, kouřit trávu a pijí alkohol. A soutěží mezi sebou o postavení v kolektivu. Všichni lidé si mají pomáhat. A ne zkoušet, co tato společnost vydrží.

+1/0
20.9.2016 14:58

V30a35š31e82k 54Ř36í76h65a 2213383918192

Není důležité to zda děti mezi sebou soutěží nebo nikoli. Podle mě je na školách daleko důležitější aby v základu 1.a 2. stupně prošli co největším počtem různorodých úkolů a předmětů tak aby si mohl každý najít to co je jeho silná stránka a v tom dále pokračovat. To že se dnes školy omezují jen na škatulky pár vyvolených předmětů, podle kterých dále velice brzy rozdělují děti na ty úspěšné (lépe úspěšně zaškatulkované) a neúspěšné (nedají se škatulkovat ) je asi největší problém.

Pokud k tomu přidáme fakt, že se v hodně školách dá koupit kladné hodnocení za peníze, je jasné proč jde od 90tých let naše školství od 10 k 5.

+3/−1
11.9.2016 21:29
Foto

M13i52r28o32s16l43a63v 69S15t59e34i58n25e85r 4200912400366

Soutěž, nebo konkurence? Samozřejmě chce každé dítě být vítězem. Pokud ovšem nezničíme nějak jeho motivaci, ta je tím základem.

Takže první podmínka- férové podmínky, nikdo není předem favorit. Dále i při neúspěchu je třeba analysovat i pozitivní stránky žáka, dodat mu odvahy do dalších kol. Neboť i praktický život sestává z utkání v ringu a mezi vítězstvími i porážkami bývá určitá rovnováha. Vytvořit na škole výhradně chráněnou oblast bez jakéhokoliv stresu znamená, špatně připravit žáka na jeho životní dráhu. Mnoho stresu však ničí motivaci- vše závisí na dávkování a individuálním přístupu k různým charakterům. Prakticky však pedagogům asi jejich čas na to množství problémů mnohdy nestačí. Navíc se na jejich doporučení, změnit směr školy, málokdy slyší. Nepochybně bude větší část současných gymnasiastů šťastnější v praktických povoláních, jako řemeslech nebo obchodu. Mnohdy jenom ztrácí čas tam, kde nic nezískají.

+5/0
11.9.2016 20:09

V62a83š95e18k 53Ř34í70h64a 2113293358272

Obchod bych do praktických povolání neřadil. To je teoretické jak nic jiného.

Jinak to nejsou špatné myšlenky.

0/0
11.9.2016 21:17

K43a23r57e28l 53K60ř51i79v22a79n 6540213635694

Soutěživost podporuje kreativitu.

+3/−1
11.9.2016 19:01

V10a72š66e67k 25Ř84í34h84a 2743183238932

Nepodporuje. A důvod je jednoduchý kreativita není měřitelná a proto se nedá spravedlivě ohodnotit.

+1/0
11.9.2016 21:19

P98a92v60e50l 42K43ř44í87ž 8267211100969

Ale podporuje. Nikdo netvrdí že se má soutěžit v kreativitě, takže není důvod ji měřit...

0/−1
12.9.2016 17:15

Š42t59e49f60a24n 82F39r83i54č82a 7342978973426

Vše vystihuje staré dobré pravidlo psychiatrů, také nazývané pravidlo číslo 1: "Každý je cvok. Jde jen o to, která je to diagnoza."

+1/0
11.9.2016 18:45

R14o50b91e58r47t 49P14r59a60ž58á28k 4718476205760

A dítě, které bude soutěživé převychová Barnevernet.

+3/0
11.9.2016 18:26

J74a52n 87K72r68u35p64k45a 9731694912787

Filozofií, která učinila západní civilizaci nadřazenou ostatním kulturním okruhům je utilitarismus a princip zásluhovosti, přičemž nikdy to nebylo jinak.

+4/−1
11.9.2016 17:19

J38o48s25e68f 62H52e98n39d93r95i67c73h 8600914816981

To bude paráda, ke každému cikánovi jednoho učitele. To bude inteligentů, vysokoškoláků.

+3/−1
11.9.2016 16:20

P90e41t51r 44H28a17r79i40p45r35a38s16a48d 15H27a87j55i69č 8753200444887

Moc pěkný článek. Škoda, že takových osvícených pedagogů jako je Godi Keller je pomálu.

Dodal bych, že by se děti ve škole měly učit hlavně spolupráci, etickému chování a pedagogové by měli v dětech pěstovat pozitivní vlastnosti. Příspěvky v diskuzi ke článku by pak vypadaly jinak. :-)V

+4/−7
11.9.2016 15:15

K64a29r48e80l 82K78ř84i24v21a76n 6520653535414

A kdo bude navrhovat domy, konstruovat letadla, operovat, ....? Waldorfské školy znám, sestřenice na jedné učila, v BW, je to pro děti příjemné, ale znalosti, ... to je slabší.

+5/−1
11.9.2016 18:59
Foto

P28a56v59e31l 68P84o32k37o23r91n90ý 2876774780272

"operovat" - VZP uhradí operaci v cizině, pokud jí nebude možné provést u nás.

0/0
24.10.2016 8:23

J89i26ř71í 63P11l75a32v95s47k33ý 9110546311239

nemam nic proti spolurpaci ... s lidmi, kteri maji v ramci te spoluprace co nabidnout. spolupracovat s nekym, kdo me bude akorat tak zdrzovat a pak bude chtit pulku odmeny je z meho pohledu neprijatelna, a to bez ohledu na to, jak moc druha strana potrebuje moje schopnosti a dovednosti. svet neni pohadkove misto, kde si vsichni vzajemne a nezistne pomahaji, v realnem svete vyhravaji ty nejvetsi svine ... a ja vyhravat chci.

0/0
24.10.2016 9:47

B61o62r81i60s 85Š69i97r19o54k51ý 4585666371159

Jsou to uměle vytvořené „problémy".

Ale co lidí se na tom přiživuje, je neuvěřitelné.

+4/0
11.9.2016 13:49

P55a89v93e10l 16K95ř31í60ž 8807121520649

Tak v prvé řadě opakem soutěživost není kreativita. A v druhé řadě všeho je potřeba s mírou... Zatím to vypadá "ode zdi ke zdi"...

+8/−1
11.9.2016 13:39

B94o60h22u96s67l40a11v 24K61r38á18l37í91k 2191290799716

Asi tak. Kolik tvořivosti bylo předvedeno na Jubilejní výstavě 1891, díky české nacionalistické soutěživosti. Pravda že občas v té době taky něco shořelo nebo někdo dostal šutrem, ale když se kácí les...

0/0
11.9.2016 13:54

P30e15t43r 48H27a50r56i39p10r47a34s90a10d 81H79a17j30i73č 8473960564827

Opakem soutěživosti je spolupráce a skutečná spolupráce kreativitu rozvíjí.

+4/−2
11.9.2016 15:19
Foto

J27a65r23o52s26l80a65v 17Z96a76v51i87a60č95i18č 3260776193648

Při dobrém vedení lze soutěživost a spolupráci skloubit ve prospěch kreativity.

+3/0
11.9.2016 16:15

R67o66b91e75r32t 60M56o38t30k70a 4446807829245

Spolupráce v týmu. Spolupráci všech účastníků trhu jsme měli možnost pocitit.

0/0
11.9.2016 19:45

J46i86ř77í 35P73l33a75v72s91k50ý 9570496221319

spoluprace je mozna pouze v pripade, ze si vsechny strany maji vzajemne co nabidnout ... pokud nekdo neni schopen ci ochoten nabidnout nic, co by ostatnim ucastnikum trhu stalo za zminku, pak s dotycnym holt nikdo spolupracovat nebude.

0/0
24.10.2016 9:49

J82i97ř14í 95K37l41e88j25n35a 2887898906697

a tím pilířem by mohla být palma a vy by jste na ní určitě dokázal vylézt jako první, v divoký přírodě, že jo - přeji hodně zdaru a s evolucí opatrně, pa

"Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse."

0/0
11.9.2016 13:08

J51i45ř46í 61K94l68e73j23n19a 2407908136857

nějak jsem diskutujícímu musel vysvětlit, že se nemá nic přehánět-páni cenzoři.

A jinak to vaše mazání příspěvků-no lepší je to ani nečíst

0/0
11.9.2016 13:18

M88i93c74h50a28l 82J48a34r54o31š 7664480532515

o máte pravdu. Já už dávno netuším, co mi mažou, prostě jsem přestal klikat na to místo vpravo nahoře. A jsem happy, píši, co chci.

+2/0
11.9.2016 13:22

M35a31g60d87a 45K81a62t33z36o55v88á 9616801489178

Já tam koukám, ale připadá mi to zmatečné. Příspěvky mizí a skóre je beze změn, nebo naopak tu najdu všechno a naskakují příspěvky smazané i mimo téma.

+1/0
11.9.2016 13:29

J72i67ř23í 91K50l51e93j50n83a 2707168526447

mě mažou někdy i skore, ale pokud by se člověk dopustil vysloveně nějakých hrubostí, ale když je to ku prospěchu věci, tak nevím. Stejně toho dotyčného ten jeho způsob myšlení dohoní a nebo možná to ani většina z nich tak nemyslí, jak se prezentují. ;-)???V

0/0
11.9.2016 15:06

M95a24g78d23a 51K26a47t91z57o51v54á 9316331649668

Za vyslovené hrubosti mazání beru. Za názor by se mazat nemělo. A často maže, bohužel.

0/0
11.9.2016 17:24

Š28t61e65f12a10n 27F81r63i53č55a 7122988403796

Občas použiji citát, který iDnes dokonce použila v titulku. Vzpomínám např. na jistý termín použitý knížetem. Smázli mi to. Nu, co je dovoleno koňovi není dovoleno volovi.

0/0
11.9.2016 18:50

J76a27k38u39b 27T37u22r76e75k 2202631101250

Evidentně Vám chybí vzdělání, když si vymýšlíte nesmyslný překlad latinského úsloví. Na Vás tedy asi článek míří.

+1/0
12.9.2016 1:06

V24e25r67o70n27i86k37a 32K31o14u14k51o27l24s59k34á 8663486272164

Soutěživost je samozřejmě přirozená. Ale nesmí se nezdravě podporovat. Děti pak ztrácejí vnitřní motivaci a učí se, jen aby zvítězily, ne aby se něco naučily. Rv

+2/−2
11.9.2016 13:05

J21o80s33e26f 91D15r37d53a 6500859542486

Řešení musíme hledat v přírodě, kde její nedílnou součástí je soutěživost! A to již miliony let. Samec si musí vysoutěžit, nebo jak chcete vybojovat své místo v tlupě. Samice naopak vybírá partnera, který má předpoklad předat to nejlepší možné další generaci. Nějak se to mnohdy u lidského druhu vytrácí...

+6/0
11.9.2016 11:39

V10e11r66o47n85i84k83a 21K13o57u54k23o34l86s10k22á 8613526192714

tak u lidí asi v životě nejde jen o tu reprodukci, že...

+3/0
11.9.2016 12:59

M45a92g13d43a 90K50a78t22z59o82v80á 9456581649518

Nejde JENOM o ni, ale taky o ni.

+2/0
11.9.2016 13:30

J25i57ř21í 47U80h63e16r13e63k 2358208917148

Jestli nebude "škodlivé" po dětech chtít se cokoliv učit!Rv

+5/0
11.9.2016 11:19

K15a24t90e97ř76i82n12a 16F97e32n56c45l16o71v60á 8303767198643

Osobně si myslím, že české školství (nyní mám na mysli pro normální děti) potřebuje naopak poněkud utáhnout - úroveň většiny škol jde rapidně dolů.

Děti se musí mj.naučit, že život je někdy tvrdý a nespravedlivý. Nesmí jít o extrémy, samozřejmě, zyput šikana atp.

Pokud jde o děti se speciálními potřebami a jejich začlenění - asi není nutné je separovat ve speciálních školách, stačily by speciální třídy ne? A např. výtvarnou výchovu nebo tělocvik by mohli mít všichni společně, dle možností (jasně, že slepé nebo postižené děti nebudou hrát vybíjenou s dravci z devítky)

+6/−1
11.9.2016 10:24

B68o44h83u64s50l14a37v 17K39r89á48l18í80k 2581730179446

Ten "zyput" se mi nepovedlo dešifrovat. Nepomohl ani Google, ani posuny prstokladu na klávesnici.

+1/0
11.9.2016 13:56

K90a81t68e74ř61i44n26a 34F64e12n74c91l54o82v86á 8253547328683

Zygput = typu

Omlouvám se

0/0
11.9.2016 14:45

L30u59k50á93š 48M75a72r26e58d23a 6741854417648

By me zajimalo co si od toho tento expert slibuje? Generace lidi neschopnych prezit bez socialni podpory...

+2/0
11.9.2016 10:07

L26u38k93á49š 88M16a98r66e39d84a 6121614257848

"Většina dětí si špatnou známku vyloží jako potvrzení, že něco nedokážou, a jenom tím klesá jejich sebevědomí"

Za nas jsme si spatnou znamku vykladali, jako potvrzeni, ze jsme se na to proste vykaslali...

+16/−1
11.9.2016 10:03

J17i61n91d35ř35i14c85h 84V49l87a29s98á88k 6280667205882

Zajímavá úvaha, něco na tom může být.R^

0/0
11.9.2016 9:47

K25a42r36e38l 53K91ř74i65v25a69n 6620293655904

Soutěživost je jednou ze základních vlastností a projevuje se u dětí v předškolním věku. Je hloupé ji vylučovat. Norský pedagog je ideologicky zatěmněný fanatik.

+13/−2
11.9.2016 9:30

J85i59n86d19ř96i31c49h 59V37l77a40s87á16k 6300897275802

A vy jste čím, že máte tak jasno?

+1/−8
11.9.2016 9:47

I98r28e94n86a 29P87l56a62c68h27e69t20k44o32v64á 1836954426480

25% vyloučených žáků? Jestli to náhodou nesouvisí s novou skladbou evropského obyvatelstva

+7/−2
11.9.2016 7:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.