Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velký návrat. Do Ostravy po čtvrtstoletí opět přiletí sovětský MiG-21

Po takřka čtvrtstoletí se na mošnovském letišti znovu objeví sovětská stíhačka MiG-21. Letoun rumunských vzdušných sil v modernizované verzi LanceR se poprvé předvede divákům ve vzduchu i na zemi během zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R30o32m66a67n 52H91r82o68n49z28a 5976871616388

Pěkný kus šrotu :-)

0/0
11.9.2016 14:44

J21o19s62e49f 98S85v72á98r67o34v11s56k97ý 3101776903185

Krásné letadlo a ve své době dost dobrý stroj, který budil respekt.

+4/−1
7.8.2016 0:21

R17a28d39e90k 74T79r61n 1446418318250

Jak může s tankem mířit na lidi??? Pokud vím, tak se žádnou střelnou zbraní (i vybitou) se NESMÍ na nikoho mířit!! Natož tak s tankem.....

+1/−8
6.8.2016 23:26

I25v40o 90H11a15d 3577151274797

Na mě rus mířil tankem i s nabitým kanónem starostlivý Trne;-€;-€;-€

+1/0
7.8.2016 14:19

M73a67r33t14i30n 64N41i65t94r93i82a89n58s19k89y 2685313468452

Kto to ma blízko na Slovensko tak môže navštíviť aj SIAF 2016. Ale tiež je to totálne natrieskané ľuďmi.

0/0
6.8.2016 17:12

B39o11r15i67s 63Š57i83r37o43k10ý 4515506931609

Škoda, že sem nejdou vkládat obrázky. Toto letadlo je velmi zajímavé.

0/0
6.8.2016 16:23

P20e43t49r 94P35r70a20c47h94a49r 3463485

Nejedu, nebyl jsem spokojen.

1) Parkoviště strašně daleko, policajtka mě přesměrovala na vzdálené parkoviště. Asi zapracovala pražská značka. Děti nebyly rády z několikakilometrového pochodu. Navíc dostat se na hlavní plochu znamenalo klapat okolo hrany přistávací plochy.

2) Arogantní ochranka, co si užívá lítat mezi návštěvníky na čtyřkolkách. Asie.

3) Program nic moc, ale za to už asi organizátoři nemohou.

Doporučuju raději CIAF v Hradci.

Jinak jednadvacítka super, nedá se zapomenout každotýdenní letecké dny, když nad námi, srovnány na přistání směrem na Mošnov, vytahovaly podvozek.

0/−5
6.8.2016 15:56

V34l66a30s10t41i83m20i69l 86T78e68n98c68e55r 4460370967640

Mohl jste si zaplatit Robinsona a přistát rovnou na RNW 04, aby vaše dítka nemusely šlapat několik kilometrů.

0/0
7.8.2016 12:38

T53o52m87á39š 47V74e49r72n95e75r 1345904157655

CIAF je už několik let o ničem...

+1/0
31.8.2016 5:17

M30a24r33t26i17n 43S67m66í39š34e73k 7412742500354

Na Idnes by se měli už probudit....na stránkách Dnů NATO je Mig-21 potvrzen už od 12.7.2016.;-D

+4/0
6.8.2016 15:26

I78v34a82n50a 39N94e93j60e93d29l54í60k68o86v43á 6448944723133

A přiletí i Jirka Macháček?

;-)

+3/0
6.8.2016 14:14

M77i54l32a29n 29H63e96j85n23a62l 8656150102987

Ne, ten se někde ožralej vloupává do hospody;-D

+8/0
6.8.2016 14:16

M46a27r51t51i50n 75N69i36t63r38i96a61n81s98k79y 2945883778672

Hmmm... spomenul som SU-34 a hneď som dostal mínusku. Prečo?

Mne je jedno kde je lietadlo vyrobené, či v USA alebo v Rusku. Ja som fanúšik letectva a tak to aj beriem. Kašlem na všetky tie politické hranice. Ďakujem.

+17/−2
6.8.2016 13:54
Foto

V71l72a80s56t14a 62C85o42u19f80a96l 7387239549615

Souhlasím. Je to hezké letadlo bez ohledu na to, kde bylo vyvinuto.

+10/0
6.8.2016 13:55

K31a69r91e92l 54L96a42n50g89r 2922317670808

Pro některé zde je všechno z dob SSSR nebo nyní Ruska jako rudý hadr na býka. Ti nikdy nepřiznají, že by se šli podívat na Striže nebo Víťjaze. Tady budou hájit ty svoje pruhované trenýrky.

+11/−2
6.8.2016 13:59

J96o16s27e72f 86V47o38s35i65c69k46y 4873637436603

Vzdyt ty Migy ale take byvaly pekne kramy! Tady jsou ocenovany pro svou krasu, ale vite co se nachazi v tom zvetsenem hrbu za kabinou ? Ne, neni to elektronika. Je to nadrz na palivo ! To same pod kridly - to nejsou bomby - to jsou zase same nadrze ! On ten kram ma totiz spotrebu 2.5x tolik, co Gripen a ty nadrze potrebuje, aby se vubec mohl vratit na letiste ! Palivo jeste byvalo ten nejmensi vydaj. Horsi to bylo s motorem - ten musel na GO po 400 h. Slovenske letectvo darovalo Cechum zanovni Mig-29 (pouze 230 h.) Cesi ani nepodekovali a rovnou jej soupli do muzea v Kbelich. Slovaci si ted mysli, ze budem chranit zdarma jejich vzdusny prostor !

+1/0
6.8.2016 17:39

K55a66r98e83l 17L30a77n19g13r 2952327700388

F-14A the TF-30 was removed for overhaul around every 700 hours.

Aha on ten motor v F-14 vydržel věky co? ;-D No moc ne jak je vidět.

______________

RD-33 z MiGu 29 má životnost cca 2000 hodin při používání forsáže ;-). A jeho životnost je fyzicky mnohem delší než je ta vámi udávaná hodnota a to 4000 hodin. 400 hodin možná měly první verze, ale ne ty posední co se montovaly.

________

Pro příklad jedna pro Vás možná neskousnutelná věc motor Walter M601E měl udávaný resurs 2000, firemní test Motorletu ho trošku vyždímal a v pohodě se udělalo 7000 hodin. Bohužel někdo z vedení profláknul tohle amíkům a tamní zemědělci ty motory pravidělně přelétávaly a falšovali motorové knihy. Na tom motoru se poznalo kolik měl za sebou podle opotřebení dílů.

+1/−1
6.8.2016 18:30

J31o90s62e82f 94V15o44s12i62c33k51y 4753257356653

Ten M601E > . . Nebyl to nahodou vrtulak ??

0/0
6.8.2016 22:29

K10a55r14e90l 63L81a93n33g92r 2472597590298

Nejde o to co je vrtule a co ne. Ale o výdrž motoru. Komponenty se dělaly v době nedávné z materiálů od stejného výrobce z východu. Od doby co se přešlo na západní materiály šla výdrž komponent do kopru. On rus má dobrou i materiálovou základnu pro motory, to že s nima neumí pak někdo zachzet je věc druhá

0/−1
6.8.2016 23:39

J96a24n 76L63u75k98á13š 7747163633922

Overhaul je generalni oprava, zivotnost, zejmena v letectvi je, ze uz se to opravit nesmi, obvykle z duvodu obav o starnuti materialu, takze srovnavate jabka s hruskama.

0/0
7.8.2016 9:46

K57a97r57e92l 42L57a18n90g94r 2212197570918

Vážený nesrovnávám. Je to životnost dílů. Na opravách motorů jsem pracoval takže vím dobře jak to chodí. Motor může mít třeba 5 generálek po 4000 hodinách. Kritické díly jsou buď vycyklovány nebo hodinově odlétány a vyřazují se. Někdy ani tolik nedosáhnou a vyhazují se jako šrot.

Jedna drobnost znám i ruskou metodiku pro letecké motory co byla praktikována. Odlétali motor a už nešel na GO, ale dal se za hangár na hromadu pod přístřešek a to jak civil tak vojenský. Proto rusové udávají životnost - nepočítali s pro ně drahou opravou v té době. V současné době jsou tyto motory dobrým zdrojem náhradních dílů pro generálky.

0/0
7.8.2016 21:41

I41v17o 56H37a66d 3697441454547

;-€Proč bych si měl připomínat dobu kdy mě v noci probudili přistávající ruské andule, bydlel jsem kousek od letiště v Brně a ráno potkával ruské okupanty v tancích a transportérech.Proto mě bude vše ruské odporné do smrti Kódl.;-€;-€

0/0
7.8.2016 14:17
Foto

M24i15c48h56a86l 98K26l31e89i92n 2909213428643

Já jsem na -teď 3.- stránce diskuse napsal, že bych na našem nebi rád viděl Su-34 nejlépe v našich barvách, a také jsem dostal mínusy... Vždyť Su-34 je letoun par excellence, v mnohém předčí západní letouny (ty určené k vývozu), a technika by se dala adaptovat na systémy NATO relativně brzy, a aspoň bychom získali experty kteří to umí, což by byla pro NATO ohromná výhoda. Ale asi se na to každý nekouká támhle způsobem, spíš vidí rudou hvězdu na křídle... :-/

+8/0
6.8.2016 14:05
Foto

V33l11a89s45t38a 67C64o17u87f66a83l 7317689529755

To neřešte, pane kolego. Ten, kdo do letectví plete ideologii, je hlupák.

+6/0
6.8.2016 14:09

J17i46ř28í 57V13a82n52č53u85r69a 7195742724308

Mnozí i naši představitelé,když slyši Rusko,tak je to jako na berana červený hadr.Bohužel dobré stíhačky SU29 jsme vyměnili za šrotové vrtulníky z Polska a pak máme půjčené za nehorázné peníze švédské gripeny.To jsou ty jejich výhodné kšefty.

+2/−4
6.8.2016 14:28
Foto

M25i65c80h98a52l 33K35l76e34i15n 2769893178273

Doufám, že si "naši představitelé" odskáčí alespoň ty CASA, ví bůh, že by si to zasloužili, a teď nemyslím zrovna Prakanovou, ale Barták a Staněk by fakt měli strávit zbytek života v pruhovaných teplácích ;-€

0/0
6.8.2016 14:42

J81a71n 64K40o72v54á82č 7552729625397

SU 29? To určitě ne.

+2/0
6.8.2016 15:03

M80i79l57a13n 74J29i91ř90i85k71o10v13s32k25ý 3290505406221

pan Kalousek jako náměstek ministra obrany na tomto kšeftu má svůj podíl....zdůvodňovalo se to vekou materiálovou náročností.....

0/0
6.8.2016 15:26

F22i79l22i75p 35J70o24s15e77f12i 9271470699913

Koukám,že tady se to odborníky na leteckou techniku jen hemží...Nikdy neexistující stíhačka Su 29 (MiG 29), úprava Su 34 na západní standardy je naprostý nesmysl...Než něco začnete psát, alespoň si o tom něco přečtěte...

+4/0
6.8.2016 16:14

P27e69t70r 52B77o72ž59e84k 1833982303542

Jenže se prakticky nikdy nedostal do hromadné výroby, takže je to prakticky pořád nevychytané letadlo, i když i mě se líbí. Rus nemá problém něco vymyslet, vynalézt a zkonstruovat, ale ufinancovat to je problém.

0/0
7.8.2016 17:41

J80a67k42u24b 53S14ú52k43e59n82í26k 1148530859

Všichni na Aeronetu mají rádi letadla;-D

+1/0
6.8.2016 14:47

J87o68s51e89f 72Z48a11v18ř85e61l 1542756717665

Aerostar Bacau, je rumunská firma, která provádí upgrade MIG 21 i pro armádu Egypta.

0/0
6.8.2016 13:44

J62i36ř94í 23T55o79m89e56š 5722630573222

Nevím, mně připadá po všech stránkách hezčí zrovna ta F16. Ostatně již za totality byla vidět ukořistěná ve Kbelích, jeden z důvodů se tam v té době podívat.

+4/0
6.8.2016 13:13
Foto

M93i35c41h44a52l 65K97l90e84i89n 2439933358813

F-16 je tak trochu vrchol této generace letounů, je to ikona. Nicméně dnes je překonána, a to třeba i "našimi" Gripeny ;-)

0/0
6.8.2016 13:18

L52u72k80á79š 69H76o42f85m80a33n 1863134582736

No a pokud si dobře pamatuju, tak v muzeu ve Kbelích je vystavený právě i Mig-21 české armády...společně tedy s celou řadou předcházejících Migů.

0/0
6.8.2016 13:22
Foto

M95i41c95h86a41l 59K53l75e75i51n 2199873768793

Někde mám fotku jak tam stojí pěkně pohromadě, od 15 do 21 :-)

0/0
6.8.2016 13:23
Foto

V80l71a91s11t86a 73C36o26u74f92a93l 7797799189545

To je F-5, která se do ČSSR dostala nikoli ukořistěná, ale už v době po válce, viz.: Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.

http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/

+7/0
6.8.2016 13:27
Foto

M18i56c49h17a34l 94K52l92e56i61n 2749373768953

F-5 byla levná varianta Northropů na které firma dostala právo na vývoz, jelikož o ně USAF projevila jenom "vlažný zájem", takže se rozvezly všude po světě, tak trochu jako ta MiG-21 :-)

0/0
6.8.2016 13:32
Foto

V39l70a80s10t61a 14C18o40u84f25a84l 7467789669135

Tak. Foto, co mám v profilu, pochází ze základny USMC Miramar. Letadlo je F-5E. Rok 1999.

0/0
6.8.2016 13:38

L92u60d78v44i30k 66S93p68i79n51k84a 1372787450485

zvláště izraelské IAF si tyhle kousky vychutnávalo v několika konfliktech až do dnes.

+3/−1
6.8.2016 13:09
Foto

M21i45c58h29a44l 31K22l79e28i13n 2469773708333

No jo, ale to s nimi létali egypťané, na naše kluky a holky by si nepřišli ;-)

0/−1
6.8.2016 13:13

L32u87d26v85i89k 63S11p95i91n56k39a 1452117100575

to ne. ti by to vzdali jako dvakrát předtím. nejvíc ale válčili s touto technikou syřané. desítky jich šly dolů , aniž by sestřelily jediného izraelce. není lepší důkaz o kvalitě zbraní než nasazení v boji a reálné výsledky. ostatní je irelevantní.

+4/−5
6.8.2016 13:25
Foto

M75i75c39h93a46l 14K48l86e58i31n 2809793798593

Já myslím, že naši by bojovali hrdinně, zrovna za Izrael... třeba dodnes izraelští výsadkáři skáčí na povel "skoč!" protože je v 50. letech cvičili naši. Stejně tak stíhače cvičili naši na Avia S-199, což byla Bf-109G-6 s motory Jumo 211 a upravenou vrtulí, a někteří naši létali s nimi.

+1/0
6.8.2016 13:37
Foto

M40i83c88h32a45l 57K63l68e51i87n 2819473258523

Nevím co myslíte tím "dvakrát předtím". Za druhé světové válčil Svoboda v Rusku, Klapálek v Africe, a 310., 312., 313. stíhací a 311. bombardovací byly plné čechoslováků kteří nic nevzdali a naopak bojovali co jim síly stačily, můj nejoblíbenější hrdina je Josef František, který létal a sestřeloval už ve Francii na Curtissu, a v Británii létal s polskou 303. stíhací, jelikož se pohádal s českým velitelem 310. který byl arogantní blbec.

+3/−1
6.8.2016 13:48

P12e89t98r 30L22u32k51e37š 6163831

Ludvíku: pokud jde o IAF, tak jde o něco jiného. Izraelské úspěchy mají původ v kvalitě létajícího personálu. Izraelští piloti byli více než dobří. Jejich filozofie se dá shrnout do věty: "Není důležitá technika, ale člověk který ji ovládá." Nic to nemění na tom, že MiG-21 byl respektovaným soupeřem. Pokud jde o naše piloty, tak teze o tom, že se vzdávali naráží na realitu (viz Michalův příspěvek, který by se dal o dost rozšířit) a hroby od Atlantiku po Rusko.

Michale: souhlas, jen drobnost. František a sestřely ve Francii - tradovalo se, legenda. Ten Františkův konflikt se odehrál, když se hlásil na čs. vojenské správě v Paříži. Neznámý důstojník mu začal nadávat, kde se flákal. Vzhledem k tomu, že se František zdržel válčením v Polsku, padla nějaká ostrá slova a František zůstal s Poláky. Pokud jde o velitele 310.sqdn, Angličan i Čech (na začátku veleli ve dvojici) byli gentlemani a jsou v tom nevinně:-) Mimochodem, ten český velitel je zase můj oblíbený hrdina:-)

+1/0
6.8.2016 15:11
Foto

M34i29c82h11a66l 64K18l82e30i45n 2609713508223

Já vím, že František nebyl týmový hráč, a raději ho nechali lovit sólo, protože jinak by ho museli zastřelit za nekázeň ;-D

0/0
6.8.2016 16:16

J64o51s92e17f 34B50a21b97k87a 3950839672317

Jsem rád, že naši Slovanští bratři budou na přehlídce zastoupení alespoň takto zprostředkovaně. Snad již příště přileti rovnou z Ruska a s moderními letadli

0/−13
6.8.2016 12:59

L59u67k57á18š 13H76o14f96m26a74n 1623114852786

už někteří naši obrozenci vzhlíželi k rusům a odkazovali na slovanskou vzájemnost. zbytek čechů jim říkal, že neblbnou, že i ta nejprotivnější rakouská vláda je lepší než samoděržaví. a historie jim dala plně za pravdu.

mimochodem, píše se "s letadly".

+17/−1
6.8.2016 13:07

J98i27r79i 90H39u49b85k65a 1693386444125

Ano, maturitní otázka číslo 8:" Myšlenka slovanské vzájemnosti v národním obrození ", na to nadosmrti nezapomenu. :)

0/0
7.8.2016 6:12

J65a71k35u40b 86S26ú97k42e58n25í72k 1378570949

Na dny NATO?;-D

Jinak my slované píšeme "letadly"...

+11/0
6.8.2016 13:07





Najdete na iDNES.cz