Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na jihu Itálie se čelně srazily vlaky, zemřelo nejméně 23 lidí

Nejméně 23 a přes padesát zraněných si vyžádala srážka vlaků nedaleko italského letoviska Bari. Čtyřvozové soupravy do sebe čelně narazily ve venkovské oblasti mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, polovina vagonů je zcela zničená. Jeden z vlaků zřejmě ve stanici nepočkal na křižování a vjel na obsazenou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z89d37e71n86ě88k 87H60r81u63b63ý 5915218111786

Když vidím tu fotku z vrtulníku (č. 5) a na ní stěží 4,5 vagónu a uvědomím si, že těch vagónů bylo původně 8... fuj. Zbylých 3,5 vagónu je ta jedna velká hromada šrotu.

0/0
13.7.2016 11:42

M52i94l97o59š 58Ř78e90h14á73k 8646978377795

Štěstí, že mezi mrtvými nebyli Moraváci.

0/0
12.7.2016 22:14

J22o66s20e70f 56P69a60l76a28t11a 1583232851235

neexisuje snad nějaká krabička co by tomu zabránila? a když ne tak proč ne?

letadla mají TCAS, vlaky mají většinou spoustu zabezpečovacích zařízení, někde se asi stala chyba..škoda že zrovna za tuhle chybu zaplatila spousta nevinných lidí životem nebo nohama :-(

0/0
12.7.2016 21:45

J68a67k58u46b 66Ř62í65h34a 4225279592811

Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

+5/0
12.7.2016 21:56

A52n69t85o63n16í88n 60S17á48d24l52í92k 7458519493113

Také je mě divné,proč není vymyšleno elektronické zařízení,které by v takové extrémní situaci upozornilo oba strojvůdce,že je něco špatně a mají třeba zastavit a nebo snížit podstatně rychlost.Spousta tratí je již elektrifikována,tak nějaký ten vodič navíc by konstrukce zřejmě unesla,nebo vysílačky a strojvůdci i s dispečery by se mohli domlouvat!

0/0
12.7.2016 23:11

M33a93r48t45i71n 65K32o45ž24í28n 1405746231860

Vše je vymyšleno, ale je to otázka peněz.

0/0
12.7.2016 23:19

T53o92m21á73š 26D90u90š64e93k 1697626772747

Divím se, že ještě nikoho nenapadlo (po vzoru odminovacích tanků) před lokomotivu nebo první vagon se strojvůdcem zapojit dva speciálně upravené vagony s nízkou stavbou, aby přes ně bylo vidět, a upravené tak, aby byly schopny pohltit náraz, tj. s deformačními zónami. V našich podmínkách by tyto vagony sloužily i k odstraňování polských kamionů z kolejišť, případně spadlých mostních konstrukcí. Následky nehod by pak byly rozhodně méně tragické.

0/−2
12.7.2016 20:40

M53a25r65t11i24n 22K64o10ž28í77n 1245196861460

Kdyby se do těch vašich vagonů z každé strany opřela osmdesátitunová lokomotiva vedoucí pětisettunový vlak rychlostí sto km/h, tak ty vagony odletí padesát metrů daleko od trati. Takovou energii není možno absorbovat a to se nebavíme o násobně těžších nákladních vlacích.

+3/0
12.7.2016 20:58

I49v48a86n 57H85o92l60a70s 5587817708347

Patrně ti, které to třeba napadlo, měli alespoň natolik elementární základy fyziky, aby takový nesmysl nikde veřejně nepsali.

+3/0
12.7.2016 21:33

Z58d19e67n98ě78k 82Z93a89b78a30v58a 1272254616584

pamatuju na nějaké rytiny z dětské knížky o technice (což je tak úroveň, kterou patrně nepojmou ani někteří místní "experti"), že v 19. století se pasažérům ve vlaku doporučovalo cestovat obalený peřinami - právě pro případ srážky.

Nemám čas to číst všechno - navrhl už zde někdo z diskutujících exprtů ;-) třeba airbagy do každého kupé? ;-D

0/0
13.7.2016 5:47

J85o35s25e95f 64P39a53l51a25t16a 1223752831245

;-D

0/0
12.7.2016 21:48

J82a65n 82L39i88b63i54c42h 9282988415253

Nedávno se u nás srazily dva vlaky taky a tehdá jsem psal, že u nás už to není nic zvláštního, že je to týdenní tradice a teď koukám, že si ji vzali za svou i v Itálii. Tradice jsou fajn, ale některé je lepší oželet, mrtví za to nestojí. Přesto se i nadále budou vypravovat a vjíždět vlaky na stejnou kolej proti sobě ve stejnou dobu. Lidi jsou totiž chybující a nepoučitelní.

0/0
12.7.2016 20:25

J95a67k28u88b 69S41e33m44e73r45á43d 2847166941141

da se rict, ze kdyby te poslouchali, predesli by nestesti

+2/0
12.7.2016 20:35

M67i52c91h66a16l 19B75e94n64e74š 6869358972146

Neřešil bych teď ty technické vymoženosti, které jsou možné, ale které tam prostě nejsou, stejně jako nejsou na většině dalších podobných tratí. Spíš mi je záhadou, že je to až takový masakr. Ta trať je tam docela rovná a přehledná, žádný z vlaků tam nevyjel někde ze zatáčky z lesa, resp. nenašel jsem žádnou fotografii, která by ukazovala, že tam je někde ostrá zatáčka, neviděl jsem ji pak ani na mapě. Je tu spousta odborníků, kteří mi to rychle vyvrátí a řeknou, že ty vlaky nemohly ani přibrzdit, ale stejně mi to nedá. Asi to ukáže vyšetřování, ale nezdá se mi, že by oba vlaky před nehodou brzdily, jakože brzdit měly.

0/−2
12.7.2016 20:23

M53a16r25t64i48n 42Č85a32p35e46k 6790511497494

Systém, který tu mnozí navrhují, tedy sledovat vlaky přes GPS a podobně, se už vyvíjí. Je to ETCS Level 3, který bude pracovat s tzv. plovoucími oddíly, tedy vlaky pojedou na zábrzdnou vzdálenost. Problém ovšem je v tom, jak kontrolovat jestli je vlak celý.

0/0
12.7.2016 19:01

J47a31n 97B32a93r58t86u89š35k42a 7346151291713

Proti lidskému faktoru je jakékoli zabezpečovací zařízení téměř bezbranné.

A ke všem, kteří tady v diskusi lkají nad tím proč se to stalo i přes veškeré elektronické a jiné bezpečnostní zařízení mám jednu otázku: vy jste nikdy nejeli či nešli na červenou? Opravdu, ruku na srdce! A to je křižovatka také zabezpečena, že? :-P

+4/−1
12.7.2016 18:17

M63i24c82h15a35l 40C29h38a27l29u67p62a 6288450269553

Tak u vlaku jsou prostředky, které jej mohou zastavit, pokud třeba překročí rychlost nebo projede "na červenou", tím se lidská chyba eliminuje. Ale holt to není všude.

0/−1
12.7.2016 19:52

P85e63t69r 35K57l42a76u63d41a 5488260634790

Řada diskutujících se tu diví, proč v 21. století dochází k takovýmto nehodám, proč když se dneska dají zaměřit vozidla na metry, tak přesto dojde k srážce s tragickými následky. Na to odpoví až vyšetřování. Ale, jak u nedávné nehody v Bavorsku, tak v Praze na Masarykově nádraží zabezpečení bylo, ale vždy ho někdo vypnul. A pak, když dojde k chybě obsluhy, tak prostě takováhle nehoda je nevyhnutelná. A taky ještě záleží, jestli zejména regionální dopravci dbají vždy na bezpečnost a instalují a udržují zabezpečovací systémy v provozu. Zase příklad z Velké Británie, kde došlo po masové privatizaci železnic k několika smrtelným nehodám, právě proto, že soukromník bral zabezpečení na lehkou váhu.

0/0
12.7.2016 18:07

M82a40r42t22i23n 67Č21a62p73e25k 6190301187134

Ty nehody v Británi po privatizaci byly v podstatě dědictvím po státních BR. Strojvedoucí byli naučení ofenzivnímu způsobu jízdy, což na tratích řízených počítačem za nižšího provozu v dobách BR "nevadilo" - počítač na poslední chvíli ten provoz zorganizoval. Po privatizaci počet vlaků stoupnul a počítač už nestačil včas stavět vlakové cesty, ale strojvedoucí dál jezdili plnou rychlostí proti stůj.

Jedinná velká nehoda která má původ v privatizaci je vykolejení v Hatfieldu, z důvodu nedostatečné údržby trati ze strany Railtracku (tehdejší obdoba SŽDC), který byl vytvořen jako a.s.

+1/0
12.7.2016 18:50

J77a64k41u40b 50Ř72í79h55a 4695459932231

Tedy nerozumím jedné věci. Existují systémy na průběžné snímání polohy věci na trati. A je jedno jestli jde o výrobek v továrně na pásu, nebo vlak na trati. V podstatě odpovídač na vlaku a "skenovací" zařízení na koleji. Jaký je problém toto nainstalovat vždy kolem návěstí? Návěstí jsou snad co kilometr. je snad jednoznačné, že po projetí výhybkou už vlak nemůže nikam odbočit, a tak pokud projede skenerem, ten ho přesně určí na kolej. A pak dát pokyn do protisměru na návěstí stop. Jakmile by přesto do protisměru vjel vlak, dá stop i prvnímu. Případně, pokud už mezi vlaky není další skener, tak dá vlakům pokyn zastavit i bez zásahu strojvedoucího. V čem je takový problém toto nainstalovat i na starší tratě? Pokud se nepletu, takové systémy běžně existují.

+1/−3
12.7.2016 17:41

L31i46b28o73r 86V23e64s57e43l88ý 2349496142762

A co když jej ten váš skener nepřečte?

0/0
12.7.2016 17:46

J14a91k22u48b 60Ř15í49h38a 4975979102181

Nejsem technik pracující s takovou technologií. Vím, že existuje, ale neznám její možnosti, proto se ptám. Nevím, možná jde jen o frekvenci, jak často skener skenuje, nebo odpovídač odpovídá. Pokud jedno z těch zařízení nefunguje, holt nezbývá než zálohovat stejně jako jakékoli jiné zabezpečovací zařízení.

0/0
12.7.2016 17:53

L75i89b10o37r 69V95e28s10e45l73ý 2449986382942

Ono by to hlavně mělo být bezpečné a ne jen spolehlivé.

+2/0
12.7.2016 17:55

J64a59k68u88b 40Ř90í35h73a 4685869432311

Co šifrování přenosů? Opět, nejsem IT technik, ale tohle by mělo dost vyřešit. Nesmí to být wifi a její zabezpečení, to je jasné.

0/0
12.7.2016 18:10

L84i87b73o91r 48V29e73s78e47l73ý 2579166282372

Šifrování je fajn, ale co když to z té mašiny například prostě jen upadne nebo bude něčím zatlumeno? Nebude mít co odpovídat. To není jen o IT a s podobnými faktory je potřeba uvažovat.

0/0
12.7.2016 18:16

J30a14k40u39b 57Ř22í19h64a 4495899682181

To je už konstrukční problém. Montáž i zatlumení. Pokud bude zvládnuté spolehlivé spojení ve vysoké rychlosti, pak krabičku na lokomotivu přimontovat už je jen malý konstrukční problém. Určitě neupadne. protože, co kdyby upadlo kolo? Jak často se to stává? U nových lokomotiv by zařízení ani nemuselo být vně, ale může být uvnitř lokomotivy. "Stejně" jako jsou krabičky na mýtné u kamionů. "Jen" s vyšším výkonem.

0/−1
12.7.2016 21:21

L67i18b81o11r 31V23e93s48e21l39ý 2359536352242

No to právě není jen konstrukční problém, ale zařízení se při poruše musí zachovat bezpečným způsobem.

+2/0
12.7.2016 21:54

M35i58c57h89a12l 62R70e13j70z30e42k 5386387305211

Technicky to problem jiste neni. Je to ovsem asi dost drahe. To nejde tak, ze Franta nekam povesi nejaky skener. To musi mit koncepci a to je pak drahe.

+1/0
12.7.2016 17:47

J30a48k83u33b 40Ř61í64h96a 4455529442221

Tak samozřejmě, že nečekám, že to bdue řešení za 1000 jak už tu někdo v minulých příspěvcích psal. I když v principu cena samotných krabiček nemůže být za statisíce. Cena materiálu, práce. Horší je to s vývojem. Ale i kdyby vývoj (HW a SW) stál miliardu, dvě, a ta se rozpočetla do počtu zařízení, tak to cenu zařízení nezvedne nějak zásadně. Ono těch krabiček by bylo třeba opravdu hodně.Kolik stojí vývoj napříkad windows? tedy mnohonásobně složitějšího software? Řekněme desítky miliard korun? Kolik stál vývoj Opencard? Miliardu a byla totálně předražená. Z toho mne vyplývá, že cena za vývoj bude někde mezi. Řekněme 10 miliard? V každé lokomotivě dvě krabičky (druhá jako záloha). Kolik lokomotiv (včetně řídících vozů souprav) mají ČD? A ostatní dopravci? Řekněme 1000? Kolik jich je v Evropě? 100 000? To máme 200 000 zařízení, které musí zaplatit vývoj. K tomu řekněmě po kilometru dvě krabičky na každou kolej. U nás je cca 9500km kolejí. Některé jednokolejné, jiné více kolejné, řekněme, že je to 20 000km (na nádražích a výhybkách by jich bylo třeba více). To máme cca 40 000 krabiček jen v ČR. Kolik v celé Evropě? Kdyby 200 000. To už máme cca 400 000 krabiček na náklady 10 mld na vývoj. Po rozpočítání cca 25 000 na krabičku. To už není tak strašná cena za bezpečnost. Dobrá něco bude stát instalace, něco výroba HW. Krabička snad nemůže překročit 100 000.

Jasně nejsem IT technik, ani se nezabývám technickou proveditelností, ale velmi hrubě mne cena nepřipadá příliš vysoká. I kdyby to bylo 10x tolik, pořád to není moc. Na nově stavěných, nebo rekonstruovaných úsecích to stavbu prodraží řádově v milionech, při celkové ceně v řádech miliard.

+2/−2
12.7.2016 18:08

M78a25r89t77i86n 14K43o85ž60í16n 1585866161460

Jedna "krabička" ETCS pro jednu lokomotivu stojí cca 10 milionů Kč. Jen ČD mají cca 1000 lokomotiv. K tomu přičtěte ČD Cargo a další dopravce a dostáváte se do brutálních čísel.

+2/0
12.7.2016 18:54

J64a47k60u68b 91S83e72m36e90r90á51d 2297946611701

me teda uz zarazily ty pocty... 40t. u nas a pak tedy 200t. v Evrope... asi sem. v. zemepisu chybel a jsme sakra. velky stat

0/0
12.7.2016 20:50

J22a47k66u50b 91Ř86í79h52a 4545349932441

Pokud se nepletu, tak železniční síť v ČR je možná nejhustší na světě. USA mají cca 200k km, my 9500. Tedy 20x méně. Rozlohou jsou USA ale mnohem větší než jen dvacetinásobně. Nechtělo se mi hledat celoevropskou síť, tak jsem tam dal jen nějaký menší násobek. Pravda možná že starý kontinent má hustší síť než USA. Ono to bude možná dvakrát, možná třikrát tak velké. Pak by ale cena vycházela ještě mnohem přiznivěji. O to hůř, že nic takového ještě hromadně neexistuje (za předpokladu technické proveditelnosti)

0/0
12.7.2016 21:18

M60a23r88t95i26n 92K96o26ž45í75n 1595596481510

Ale vždyť vám píšu, že ty krabičky už existují. Akorát že jedna stojí deset mega a to nepočítám další infrastrukturu k tomu.

0/0
12.7.2016 21:24

J34a98k35u67b 19Ř80í25h97a 4935219292651

A to mne právě zaráží. Neodkážu si představit co na tom stojí 10M. Nevím co všechno to umí. Jetsli jen zabezpečení a případně šlápne na brzdu, nebo i nějaké vedení vlaku akceleraci, přibržďování apod. Strašně drahé. Kdyby to měly mít všechny stroje Evropy, to je pro výrobce na tržbách.... ani nechci počítat. To se pak nedivím, že se nikomu nechche do budování infrastruktury. Nejsem zastánce přílišné regulace, ale zrovna v bezpečnosti by nějaká centrální regulace být měla. A do budoucna povinnost k nové lokomotivě koupit i toto zařízení stejně, jak je v autě povinnost ABS, lékárnička a náhradní kolo.

0/0
12.7.2016 21:34

M54a77r67t18i23n 67K88o38ž75í76n 1125556131110

Dělá se to v malých sériích, superspolehlivé, certifikované ve většině evropských zemích u všech správců tratí, prošlo to dlouhým vývojem a stále se to testuje. Mám pocit, že brzy to bude u nás na koridorech povinné a dopravcům jde hlava kolem z toho, že na třicet let starou mašinu budou muset namontovat krabici za deset milionů. Nová lokomotiva to již má v ceně, i tak to tvoří 10% její ceny, což je brutus.

0/0
12.7.2016 21:56

J64a53k26u45b 86Ř17í11h49a 4615809262861

To jsem jedině rád. Faktem ale je, že by to mělo zlevnit. na druhou stranu, když si vezmu náklady na přízení vlaku, tak to jsou tak veliká čísla, že těch 10M dopravce mít musí. Stejně jako provozovatelé jiných věcí. Bezpečnost se zvyšuje všude a kdo to chce provozovat, musí to akceptovat. Kdo to neakceptuje nedostane licenci. jednoduché. Pokud nemám na STK, taky nebudu jezdit tímhle autem, nebo můžu čekat trest.

0/0
12.7.2016 22:05

M24a23r28t62i29n 77K75o60ž47í28n 1585366611900

Berte to z té strany, že takových 80% lokomotiv u nás má stáří třicet a více let. A vy na takovou starou mašinu, jejíž zůstatková hodnota je kolikrát menší než půl milionu namontujete "krabičku" dvacetkrát dražší. Pokud budete nucen to udělat, budete muset promítnout cenu do jízdného. Jen v případě ČD, které mají něco kolem tisíce lokomotiv by to byla investice ve výši deset miliard jestli dobře počítám.

0/0
12.7.2016 22:28

J69a20k75u56b 96S78e63m17e26r70á80d 2577336221631

vidite a u aut vam staci abs, lekarnicka a nahradni kola, coz vzhledem k nehodovosti asi nijak zasadne nepomaha a chcete mnohem drazsi zarizeni do vlaku, kde ta statistika nehod je nekde uplne jinde

0/0
12.7.2016 21:58

M15a25r86t91i36n 52K75o19ž23í57n 1335796511630

Jenže u aut se to jednak dělá v sériích o milionech kusů ročně, druhak tam není tak brutální rušení jako na vozidle s elektrickou trakcí, každé auto je autonomní, nekomunikuje přes kolejnici, málo kdy se pohybuje 200km/h+, má úplně někde jinde brzdnou dráhu, může uhnout. A hlavně málo kdy vydrží v provozu desítky let s nájezdem v řádech milionů kilometrů. Taky jsou mnohem menší požadavky na spolehlivost, mírnější certifikace atd.

+1/0
12.7.2016 22:04

J45a93k88u82b 94S46e90m72e14r83á46d 2327176951561

tak piseme o CR a Evrope a vy zacnete psat o USA.... kazdopadne se musite smirit s tim, ze vsechno je o penezich....

0/0
12.7.2016 21:56

J80a70k53u62b 95Ř42í13h71a 4445359482931

Pravda, napsal jsem to lehce kostrbatě. Jen jsem na tom chtěl ukázat, že ČR má hodně hustou síť i proti světově slušně rozvinutým zemím. ČR a USA zhruba znám, celou Evropu ne.

0/0
12.7.2016 22:16

M10a61t98ú72š 98B22e53n79a76k 9918734382743

Exitstujú v podstate 2 spôsoby snímania koľajových vozdidiel na trati, poznám X prípadov pri oboch typoch kedy došlo k smrtelnej nehode. Navyše je problém že oba typy občas riadne blbnú a snímajú chybné údaje, potom k nim obsluhe nemá dôveru.

Navyše porovnávať tovar idúci po páse rýchlostou do 10 km za hodinu a vozidlá idúce rýchlostou 120km/h a viac je trochu zcestné.

Dalšia vec vlak idúci okolo návestidla zvyčajne odbočuje na inú koľaj. Navyše navestidlá sú od seba viac ako kilometer.

V podstate tomu zodpovedá systém ETCS, ale má jeden háčik jeho cena sa pohybuje okolo 350-500 tisíc € na vozidlo. U trate je to ešte omnoho viac. Na to aby naplno fungoval by ho muselo mať každé vozidlo vstupujúce na trať, čo je len v ČR okolo tisíc vozidiel. Ono sa k tomu raz dospeje, ale nebude to ani dnes ani zajtra. Podla plánov do 10 rokov na hlavných tratiach, vedlajšie sú vo hviezdach.... V minulosti sa v ČR presadzoval systém LS, ktorý však dodnes nieje na všetkých tratiach a vozidlách.

+3/0
12.7.2016 18:28

J21i13ř54í 13K45o78c62u42r86e79k 6275544305428

Problém je v základní myšlence, že stačí hlídat, jestli vlak projel kolem stůj. V případě problému máme chybně pozitivní stav (hlásíme volno, ikdyž není). A ikdyž to zafunguje bez chyby, tak může být pozdě.

Lepší by bylo, kdyby zabezpečovač hlídal zábrzdnou vzdálenost k cíli a nedovolil překročit jistý limit daný ... mimo jiné sklonem trati. Což je ETCS.

0/0
12.7.2016 19:47

I32v54a57n 56H52o90l20a15s 5217477208637

německé Indusi (a to zabezpečovač už docela letitý) pochopitelně nehlídá až průjezd kolem "stůj", ale "šanci zastavit" (tzn. max. rychlost na úrovni předvěsti a tuším 200 m přes "stůj" lze jet maximálně 30 km/hod., jinak elektromagnet natvrdo otevře brzdové potrubí.

0/0
12.7.2016 21:40

J26a79k87u95b 24Ř87í33h10a 4905689882311

Ano to přesně mám na mysli.

0/0
12.7.2016 21:48

L12i24b47o29r 22V91e80s66e32l47ý 2539476262802

Akorát vám z trati nikdo nesmí ukrást "magnet", jinak byste mohl návěstidlo projet i traťovou rychlostí.

0/0
12.7.2016 22:08

I31v80a30n 15H91o17l92a81s 5627817538897

Jistě, na to by Němci sami nepřišli a nijak neřešili. Snad až si to přečtou na této diskusi, tak konečně pochopí a učiní nějaká opatření :-D :-D.

0/0
12.7.2016 22:33

L64i39b31o30r 50V63e64s36e53l38ý 2539906922282

Ne, jen konstatuji, že to je zařízení poplatné době vzniku a z hlediska dnešních požadavků by už neobstálo.

0/0
12.7.2016 22:40

I41v78a36n 50H79o43l65a51s 5797847768817

Z hlediska dnešních požadavků je stále v provozu a patří právě i díky své jednoduchosti a spolehlivosti k velmi užitečným systémům. V kolika dalších státech je takové procento sítě pokryto alespoň tak dobrým zařízením, jakým je Indusi?

0/0
12.7.2016 23:01

L37i30b61o64r 75V31e36s51e45l12ý 2959896812892

Ale nově u nás nikdo instalaci neschválí, mimo interoperabilních instalací v rámci příhraničního provozu.

0/0
12.7.2016 23:11





Najdete na iDNES.cz