Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti airbusu se sekli o 16 kilometrů, přistáli na vojenské základně

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě vyšetřuje případ letounu společnosti Delta Air Lines, který přistál na špatném letišti. Posádka stroje se 130 lidmi na palubě se spletla o šestnáct kilometrů a dosedla na vojenské základně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L84u54b17o37š 43S96e30d93l68á63č94e33k 8515318655454

je vidět že se s Američanů můžete posrat

0/−2
9.7.2016 21:35

J29a69n 83M64a18j66e77r 5467237

S kým?

+5/0
9.7.2016 22:27

P12a10v56e77l 28M36o77r47a16v12e31c 3312369302928

"Stroj však dosedl na Ellsworthově letecké základně, vzdálené zhruba 16 kilometrů jižně od cílového letiště."

Milá Lupo, zopakuj si zeměpis základní školy. Ellworthova letecká základna neleží jižně, ale severně od onoho letiště (to jako na mapě "nahoru", ne "dolu")

+2/0
9.7.2016 18:09

P27e45t59r 22Z38d86e33n86ě95k 2704489634

Nějak mě to v době GPS a spousty dalších vychytávek hlava jaksi nebere;-)

+2/0
9.7.2016 17:41

M32i19c75h87a39l 90P30o94h30o47ř90e45l67s54k14ý 1256630245205

a příště Groom Lake ?

0/0
9.7.2016 16:06

M91i48c90h47a72l 16P64o17h35o78ř22e59l17s79k71ý 1556370405235

............to by trefit mohly , mají 4km dlouhou runway

0/0
9.7.2016 16:21

L91u40b16o35š 71N79i54k24l53a83s 9811174321817

Ten NorthWest musel ale bývat fakt dobrej oddíl.

Vynechme fakt, že na té vojenské základně už jsou podruhé, už to udělali v roce 2004.

V roce 2009 přeletěli cílové letiště v Minneapolis o 150nm. Piloti se v té době věnovali diskutování a práci se svými osobními notebooky, zatímco řízení letového provozu se s nimi snažilo marně spojit, takže nakonec usoudilo, že let byl unesen (nebylo by to v historii společnosti zdaleka poprvé). Kapitán chybu zjistil poté, co se mu zavolala letuška a zeptala se ho, jak to vidí s časem přistání...

Ale tohle je ještě lepší - v roce 1995 omylem let s Detroitu do Frankfurtu přistál v Bruselu, tj. o 160nm jinde. Piloti byli asi jedinými lidmi na palubě, kteří to zjistili až v okamžiku, kdy se připravovali k přistání, protože pasažéři a zmatené letušky, to celou dobu pozorovali na mapě, na obrazovce v kabině. ;-D

+1/0
9.7.2016 15:36

M60a55r25t41i70n 12I81r73e82i93n 5250182860822

nm jako nanometry?

0/0
9.7.2016 15:57

R65a94d98e75k 84J49a31n78a84t23a 9285666284912

nm = nautical mile

0/0
9.7.2016 16:32

L21u33b53o70š 88N77i55k33l56a23s 9651374411287

Pro zajímavost:

http://avherald.com/img/delta_a320_n333nw_rapid_city_160707_map.jpg

+5/0
9.7.2016 14:37

A56n21d19r63e92a 70D58e57k84a15n32o82v59á 8803709116223

Ještě, že to kluci posadili na letiště, i když nesprávné, taky mohli rýt pole podvozkem.

+1/−1
9.7.2016 14:36

T13o82m88a61s 59H50a54c28e18k 6364427485847

Zkuste se podivat na mapku co poslal Lubos Niklas, ne ze bych tim piloty obhajoval, ale snad pochopite o cem to je.

0/0
9.7.2016 17:46

A19n56d17r13e32a 73D13e64k73a57n43o62v47á 8473479166283

Pane Hacku, myslela jsem to všeobecně. Stejně jsem tak jsem mohla napsat, že mohli přistát v oceánu, na dálnici a podobně. Můj komentář se týkal toho, že přistáli v pořádku, ať to bylo na jakémkoli letišti.

+1/0
9.7.2016 18:29

D74a62n55i10e61l 54K51r65o96n70e64r 7454844436257

Jo, tak to se mi stalo neco podobnyho...Jel jsem vlakem z Prahy do Ostravy a najednou se probudim a jsem v Bohumine...

+7/0
9.7.2016 14:26

L19u98b94o75š 74N56i57k95l96a57s 9391354551977

Vystihl jste to přesně, tohle bylo zřejmě také o nedostatku pozornosti. :-)

0/0
9.7.2016 14:40

V21á13c16l22a89v 61D79o91k83s56a12n64s46k35ý 3138486281884

Nabídla jim omluvu. Jak se nabízí omluva? Vy pisálci z idnes jste fakt ostuda žurnalistiky.

+6/0
9.7.2016 13:52

I23v27a 53V48a51l71č40í70k26o65v57á 3510329289

jj, jsou. Ti dobří prchli před tím, no však víte...

0/0
9.7.2016 17:10

V94á66c84l66a57v 33D94o81k45s26a24n48s73k20ý 3198326921574

Před Voldemortem

0/0
9.7.2016 17:47

M39a49r22t38i54n 72S60m44a80h28a 4446247443411

Stane se.

0/0
9.7.2016 13:49

J34i82n68d78ř49i45c90h 94T93ů40m80a 1364332137968

Je to trochu zvláštní. Mohli mít povoleno vizuální přiblížení a mohli si splést letiště. Ale pochybuji, že dostali povolení k přistání na vojenském letišti a přistát bez povolení....

0/0
9.7.2016 13:46

I30v61o 93H71a98d 3227811154667

No stát se to v rusku tak je zase potřeba 130 nových rakví

+1/−6
9.7.2016 13:49

I22v22o 16H22a51d 3757471314817

Ty mínusy jsou asi za to že jsem zapomněl připočítat posádku že soudruzi;-D;-D;-D;-D

+3/−2
9.7.2016 14:01

T82o23m89a50s 40H81a57c66e43k 6554807575287

Ty minusy mate za naprosto uchylny a infantilni prispevek.

Berte to jako zivotni lekci, jeste budete za ty minusy vdecny az se naucite mluvit rozumne a k veci - v mnohem Vam to zivot ulehci ba i zprijemni.

+1/0
9.7.2016 17:42

J48a57n 47V60o66j49í51ř 9451282517761

Životní lekce? To je ještě krutější nez negativní hodnocení porcelanovy vazy na Aukru:))

+1/0
9.7.2016 18:32

L12u66b37o39š 78N53i27k92l58a54s 9501884161797

Oni si mysleli, že ho dostali. Dostali povolení k přistání na konkrétní ranveji, viděli letiště, stejnou ranvej, šli na přistání.

Otázkou je, proč do toho nevstoupila věž toho vojenského letiště, ale když si představíte danou situaci (ono je to všechno velmi rychlé, rychlejší, než si lidé myslí), že řídíci vidí, jak mu najednou začne na dráhu přistávat nekomunikující (protože je na jiné frekvenci) dopravní letadlo, tak asi jediné, co udělá je, že udělá maximum proto, aby ta dráha byla volná. Ono to totiž docela klidně může být letadlo v nouzi, neschopné komunikovat.

+1/0
9.7.2016 13:56

J30i21n24d41ř78i36c34h 18T92ů72m57a 1744892197968

Povolení k přistání se obvykle nevydává letounu vzdálenému 16 km ale až na finále (na kterém zjevně nebyli).

0/0
9.7.2016 14:10

L79u45b63o71š 23N47i72k54l27a87s 9881384871977

Nemáte pravdu, povolení docela klidně můžete dostat daleko dříve, spolu s povolením k dlouhému finále. Zdaleka ne vždy se přistává z okruhu, také k tomu není důvod, když přilétáte zhruba ze správného směru a na letišti je volno. Takže na finále úplně klidně být mohli.

Skoro začínám mít chuť si to poslechnout.

0/0
9.7.2016 14:18

J72i97n67d40ř80i45c38h 36T13ů49m25a 1524932727638

Pravdu mám. Pokud jsou dráhy vzdáleny 16 km nemůžete být na finále (za bodem FAF a v ose dráhy) obou drah. To je nesmysl. Povolení sice můžete dostat i když nejste na finále, ale je to neprofesionální a končí to podobnými průšvihy.

0/0
9.7.2016 16:10

J80i13ř62í 17T94e78p18r 4857270925415

Někde sedli s velkým Boeingem na malé letiště. Vše dopadlo OK, jen ho odtamtud nemohli dostat.

http://zpravy.idnes.cz/obri-letadlo-omylem-pristalo-na-mini-letisti-f38-/zahranicni.aspx?c=A131121_154229_zahranicni_maq

0/0
9.7.2016 13:07

L57u66b95o53š 88N97i45k19l30a74s 9881434191737

To byla tehdy velká klika, že na té dráze něco nebylo, neopravovali ji a pod. Nejlepší je, že pilot, ani věž toho letiště, na které měl přistát, ještě po přistání nevěděli, kde vlastně je. Doporučuji poslechnout si komunikaci...

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

0/0
9.7.2016 13:34

M68a52r42t24i55n 69S53m98a89h45a 4836367303921

Jojo, na to si pamatuju.

0/0
9.7.2016 13:49

P29e63t21r 50M47u48d87r70o40c58h 9591277162831

Nocni let nad USA. Bourka, pilotum vypadnou vsechny navigacni pristroje, a tak jen leti a leti. Najednou v dalce uvidi velky mrakodrap. Zamiri k nemu a kdyz se blizi, pilot otevre okynko a zavola: "Prosim vas, kde to jsme?" Z mrakodrapu se ozve: "V letadle." Pilot udela ostrou zatacku doleva a za par minut bravurne pristane.

Po pristani se ho novinari ptaji: "Jak jste za takove situace nasel letiste?"

"Vite, leteli jsme okolo mrakodrapu, vyklonil jsem se a zavolal 'Kde to jsme?' Odpoved byla 'V letadle.' Takhle blbou odpoved mi mohli dat jen lidi od Microsoftu, takze jsme museli byt v Redmontu a tam uz je letiste jen pat mil doleva od jejich sidla."

+20/0
9.7.2016 12:08

J52o88s90e68f 52Š42v35e35c 6755716704323

Chtěli letět na dovolenou vojenským letadlem (asi cvičit do Pobaltí) co je na tom divného?

+1/−7
9.7.2016 11:50

P87a57v75e59l 69M62o76r52a89v65e62c 3482959702858

To si pletete národy.

Na dovolenou v plné polní jezdí či létají Rusové.

+1/0
9.7.2016 18:11

T64o38m63á69š 56B10u54r24a 4822866664

Ve srovnání s letem VARIG 254 (Sao Paulo) - Marábá - Belém; 3. září 1989; Boeing 737-241; reg. zn.: PP-VMK (viz video https://www.youtube.com/watch?v=-SAXzEGaWlc&list=PL9cNoOIY0WYA1gMtUBumkPoji5ctJE5hJ&index=19) se v tomto případě jedná o prkotinu.

Tady šlo o odchylku okolo šestnácti kilometrů zakončenou standardním přistávacím manévrem, bez zranění. V mnou uvedeném případě těch kilometrů bylo 725. A to v přesně obráceném směru od proponované trasy letu. Oba piloti s dostatečným náletem, zkušení. A přesto místo aby měli za letu zapadající slunce po levé straně, letěli nejdříve do něho, poté od něj a nakonec to otočili na jih. Důsledek: spotřebované veškeré palivo z čehož rezultovalo vynucené nouzové přistání v pralese. Samotné přistání se odehrálo až na kopilota (težce raněn) beze ztrát na životech, pouze s lehkými zraněními. Následné dva dny v džungli ale přežila pouze čtyřicetjedna osoba z padesátičtyř.

Jak vidno, zakufrovat může i zkušený a pilot a nebude to zřejmě nic neobvyklého. Zvláště pak, když se letí naviguje "na oči" a nikoliv dle avioniky.

+5/0
9.7.2016 11:13

J87i49ř78í 24V60o39s94e79č88e95k 8490639930861

Tam šlo myslim o chybně zadaný kurz kvůli použití desetinné čárky, coz kapitan nevěděl, protože v době zavedení mel dovolenou a informace ho minula.

0/0
9.7.2016 13:22

L36u52b72o81š 56N37i23k91l17a42s 9681274101747

V tom posledním odstavci se velmi mýlíte a máte zde dost příkladů, kde došlo k havárii právě proto, že v extrémní situaci piloti nadále slepě věřili přístrojům, přestože už jim jinak muselo být jasné, že něco není v pořádku. Typicky například havárie letu AF447, kde piloti měli před sebou ukázkový příklad zamrznutí pitotovy trubice (zde trubic) a až do konce věřili tomu, co jim tvrdí počítač. Ano, není to z oblasti navigace, ale jde o stejný princip.

Let VARIG254 navíc havaroval z úplně jiného důvodu, než si myslíte - šlo o souhru různých faktorů, špatné přečtení kurzu z letového plánu kapitánem, fakt, že kopilot to od kapitána převzal, místo aby si údaj sám přečetl z FPL, to, že formát kurzu byl takto zapsán díky právě proběhlé standardizaci v rámci společnosti, to, že kapitán byl v dané době mimo firmu atd.

Piloti samozřejmě mohli a měli na chybu přijít, pokud by se ovšem právě věnovali i pozorování okolí a nespolehli slepě na přístroje, které letěly dle chybného zadání. Slunce je jen jedním příkladem, stejně tak měli zjistit, že nemají sílící signál cílového letiště, že se kolem nich nekomunikuje na očekávaných frekvencích atd.

Když ten letový plán posléze ukázali několik desítkám jiných pilotů, více než polovina z nich chybu zopakovala.

0/0
9.7.2016 13:51

J15i54n79d88ř84i95c76h 23T69ů81m19a 1554122417938

Chyba nebyla v tom, že věřili přístrojům (za špatného počasí ostatně ani nic jiného nezbývá) ale, že věřili jednomu! přístroji. Už pohled na kompas by jim musel říci, že něco není v pořádku.

0/0
9.7.2016 17:15
Foto

V67l87a10s74t68a 73C12o51u10f40a39l 7787959419465

Pitotova trubice nemá nic společného s navigací.

0/0
10.7.2016 9:26

J55a42r38o29s73l43a26v 59J77a96n19s22a 5817906710102

Takový omyl nad Ruskem končí ukončením letu.

+7/−9
9.7.2016 10:46

J34i81r96k49a 53N68o51v41á10k 6132135785589

no tak pokud se polský pilot na to vojenské letiště netrefí a nahroutí to do lesa, tak ano.

+10/−1
9.7.2016 10:49

L54a26d80i80s32l35a76v 26F82r66y60d51r38y31š77e58k 9603299608384

Kdy se tak stalo?

0/0
9.7.2016 10:56

T40o15m96á97š 91B92u86r89a 4962286704

Dovolím si vás upřesnit: dle vyjádření CCCP se nejednalo o "ukončení letu", nýbrž dle vyjádření těch vrahů o "pozastavení letu" (KAL 007; 1. září 1983; Boenig 747-230B; 269 osob mrtvých). Což v ruštině, kromě jiného, zřejmě může znamenat cílené usmrcení civilních osob vojenskou mašinérií.

+3/−1
9.7.2016 11:28

R39a47d11e33k 80J38a40n58a64t94a 9825516244452

U KAL007 byla ovšem o dost větší odchylka, navíc byl problém s identifikací letadla a v oblasti se pohybovaly i skutečné špionážní letouny stejného typu jako KAL007. A bylo to v noci ...

+2/−2
9.7.2016 13:40

I96v25o 46H73a81d 3497831524497

Komunistické keci;-€;-€

+1/−2
9.7.2016 13:52

L28u49b28o81š 88N39i48k85l29a63s 9951314131367

Nevím, proč sem všichni, počínaje panem Jansou, přes pana Buru až po vás taháte cosi, co s věcí vůbc nesouvisí, ale když už to berete tak osobně, zjistěte si něco například i o Iran Air Flight 655.

Sestřeleno americkým raketovým křižníkem USS Vincennes, který se navíc v té době protiprávně pohyboval ve výsostných vodách Íránu. 290 mrtvých civilistů. Pan Bura by jistě povykoval něco o "vrazích", "vojenské mašinerii" atd. USA se k tomu docela dlouhou dobu moc nehlásily, nikdy se oficiálně neomluvily a teprve po letech vyplatily odškodnění pozůstalým, ovšem tak, že neuznaly vinu a odškodnění bylo vyplaceno "dobrovolně", spíše jako gesto dobré vůle, protože "šlo o omyl".

+1/0
9.7.2016 14:10

T97o95m30á29š 69B94u42r56a 4632826624

Ale ano - celkem pasentní poznámka. Bylo by však od Vás zároveň korektní objasnit, za jakým účelem sem Vy "taháte" i kauzu Iran Air 655.

0/0
9.7.2016 15:20

T93o77m49á25š 25B78u85r86a 4962826824

Ano, šlo tam o zhruba pětisetkilometrovou odchylku od standardní trasy, čímž se tento civilní let dostal nad vojensky citlivou oblast CCCP. A podruhé ano, když se zmiňujete o přítomnosti US KC-135 "ve stínu" - to tam amíci dělali prý běžně. A samozřejmě byla noc, tudíž - krom jiného - vnitřní osvětlení KAL-007 bylo ztlumené a posádka relaxovala, pročež radiokomunikaci měli v omezeném režimu, takže výzvy nezaregistrovali. To všechno byla pravda.

Nicméně ani tyto fakty dle mne ale neospravedlňují tak razantní vojenský zásah proti civilnímu éru. A že velení bolševického vojenského letectva o civilním charakteru podezřele se chovajícího letadla vědělo, posléze připustilo samo. Vyslaný stíhač tak měl dostat rozkaz přinutit letadlo manévrováním přistát a věc měla být následně řešena na zemi. Takhle to byla prachsprostá hromadná vražda.

0/0
9.7.2016 15:06

J61i56n51d28ř26i18c63h 86T27ů24m92a 1874482777618

Správně. Pozastavení letu. Po prohledání trosek letounu a nenalezení špionážních přístrojů nikdo letounu nebránil v cestě do cílové destinace.:-/

+2/0
9.7.2016 13:51

R29o24m56a16n 70V85e45s29e94l61ý 2973709130840

.. a co na to počítač? že mlčí ??

+4/0
9.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz