Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti letu MS804 před pádem hasili požár, ukázal záznam z kokpitu

Na palubě letadla společnosti EgyptAir, které se v květnu zřítilo do Středozemního moře, jeden z pilotů bojoval s požárem. Svědčí o tom zvukový záznam z kokpitu, který zkoumají vyšetřovatelé. Zatím není jasné, proč letadlo začalo hořet. Kouř na palubě před ztrátou spojení signalizoval i systém ACARS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72e62r65o73n15i58k30a 34E96x31n14e61r61o24v55á 2306591127529

Cigareta spadla pilotovi do klína, celkem běžná nehoda. Než uhasil kalhoty už to nestihl vyrovnat

0/−15
5.7.2016 23:59

J68a37k71u34b 87S77e48m60e39r51á77d 2347736951471

v soutezi o nejblbejsi a nevtipny prispevek jsi se umistila celkem vysoko

+15/0
6.7.2016 0:38

P66e15t12r 81M17i32c86h20a25l 2720274481182

Proboha, kdo je ten Filip Valder? Takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Kdyby platily jeho vývody, tak by všichni lidé žijící v horách dávno vymřeli. Jenže on se dá oheň zapálit i ve výškách nad 5 km.

+3/−1
5.7.2016 23:34

P57a24v83e82l 97F22o43l83t10á37n 4760952654

Tak jsem si ho na vaše doporučení našel – no to je teda dílo, chytrej jak rádio.

0/0
6.7.2016 1:10
Foto

J96i89ř81í 29D96v40o65ř24á56k 5505289770948

Jestli to není náhodou soudní znalec .

+1/0
6.7.2016 5:38

P30e81t27r 56M61i70c38h40a13l 2250664931352

Jo, od soudkyně Barbary. :-D

0/0
6.7.2016 14:12

O60s62k62a65r 76R34a84z50á34k 1959378957743

Jak s tím pravděpodobným požárem korespondují manévry letadla, odbočení 90 stupňů a pak otočka o 360?

+3/0
5.7.2016 21:44

R85o82m93a10n 73S65t15o13n91e60k 1669523749151

Typoval bych to na možne poškozeni elektroniky nebo jinych sistemu ktere ovladaji letadlo

+1/0
5.7.2016 21:47

J66i35r93i 74K25o34s70t79k12a 2608892726922

ty manevry jsou nepotvrzene. obe strany (egypt a recko) rikaji neco jineho. ceka se na cerne skrinky.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36365256

0/0
5.7.2016 23:07

L94u84b88o60š 86N84i55k45l12a51s 9111884321687

Současně tam bylo i sestoupání na hladinu, kde je tlak vhodný pro dýchání. němá smysl spekulovat, ale já bych řekl, že měli v kabině kouř, kterého se potřebovali zbavit a chystali se najít způsob, jak se z toho letadla dostat.

Kroužení se často používá v situaci (obecně), kdy na něco vyčkáváte. Umím si představit, že neměli jistotu, kterou alternativu dalšího letu zvolit.

Co mi připadá zvláštní je, že nekomunikovali. Takže ono to, tedy podle mého názoru, bude přece jen o něco složitější, než jen obyčejný požár.

+1/0
5.7.2016 23:45

M11i94c23h11a29l 27M25i39l30l22e71r 9136162799422

Pevna pravidla letectvi : 1)aviate - 2)navigate - 3)communicate

Zjednodusene: delej nejdriv co muzes abys letadlo udrzel v letuschopne situaci, ved let potrebnym smerem a pak teprve kecej.

Kdyz ma posadka plne ruce prace v emergencni situaci na palube, jako haseni pozaru a udrzovani letuschopnosti letadla, nema cas se vybavovat o krizi pres radio.

+3/0
6.7.2016 5:39

F19i10l72i22p 58G95a74l77a91š 2877307214888

Eeee... Víte co? Sedněte si do auta, polijte si podlahu benzínem, rozjeďte se tak na 100km/h a nakonec tu politou podlahu zapalte. Uvidíme jestli pojedete rovně nebo co to s váma bude dělat až zažijete pohřeb žehem naživo..

0/0
6.7.2016 12:39

I90r33e23n44a 48P21l11a65c76h71e72t73k38o64v63á 1766884826780

nekdo odpalil letadlo pomoci toaletniho papiru na wc. teroristi se uchyluji k stale zoufalejsim praktikam

0/−5
5.7.2016 21:39

P75a13v92e50l 37F76o73l71t35á27n 4300232984

Naopak, toto bych řadil mezi špičkové sofistikované, technicky překvapivé a nečekané metody :-)

+1/0
5.7.2016 21:56

M16a35r48t96i97n 36P64r93o77s76t42ý 9380983470299

navic vsichni vime, ze bioplyn je horlava (a ve velke koncentraci i vybusna) latka ;-D

+1/0
5.7.2016 23:08

P40a20v11e12l 15K50o44c84i97a81n 1852670746487

Nestrašte, ještě zakážou v letadlech papír.

0/0
6.7.2016 0:19

P74e47t56r 57Ž73á67k 1128262665779

Kdyz jsem tady od zacatku psal,ze to teroristi neudelali,ze by neposlali k zemi letadlo plny arabu,tak jsem byl oznacovan za blazna...

+1/−8
5.7.2016 20:21

P61a27v83e96l 36F60o22l38t38á53n 4410252264

Ale tím se tato možnost přece automaticky nevylučuje, klidně si buďte bláznem dál; takovejch nás je...

+4/−1
5.7.2016 20:26

J27a17k57u71b 50S50ú25k22e68n89í55k 3132386854797

Od počátku to na teroristy nevypadalo, ale úplně z jiných důvodů.

Nejvíc obětí IS je z řad muslimů a logicky tedy i Arabů. národnost IS fakt neřeší.

+4/0
5.7.2016 20:45

M34i79c27h23a53l 32C50h86a66l46u58p47a 6688560399303

Těm je to jedno, ti by snad odpálili i vlastní rodiče, kdyby jim to někdo zdůvodnil.

+6/−1
5.7.2016 21:33

P17a59v30e38l 50F26o95l61t75á50n 4640922374

Smutné je, že oni vlastně ani důvod nepotřebují – vidí bombu, tak jsou k neudržení.

0/0
5.7.2016 21:57

K38a93r96e74l 42N13o57v35o27t70n93y 2761305899340

Vzdyt znacna cast, ne-li vetsina, obeti muslimskych utoku jsou jini muslimove, tak proc by neposlali k zemi letadlo plne arabu?

+1/0
5.7.2016 23:37

L90u13b55o64š 39N68i47k53l18a56s 9391184831647

A kde jste v článku vyčetl, že to teroristický útok nebyl? Terorista nemůže zapálit letadlo? Když napříklat ta bomba nevybuchne a jen zhoří?

0/0
5.7.2016 23:51

M47i13c66h56a59l 38M52i60l71l36e53r 9806932899882

schvalne si spocitej obeti vsech tech bombovych utoku ve svete a asi bude pro tebe velkym prekvapenim, ze muslimove v nich nekolikanasobne prevysuji nemuslimy.!!

Ted dokonce zautocili na druhe nejsvetejsi misto muslimske viry v Medine!

+1/0
6.7.2016 5:43

M36a60r29t35i70n 69D72u93b10e63n 4675898504888

Od začátku mě pořád napadá verze - kuřák na toaletě a nedopalek do koše?

0/−2
5.7.2016 20:10

T12o93m73á70š 78Š66t36r30i69g61n81e40r 9401297200571

kos na toalete ma halonovy hasiaci system. Ak ma poruchu, toaleta je pre cestujucich uzavrena.

0/0
5.7.2016 20:14

M57i63c80h95a19l 82J22a94r74o19š 7664920902475

Do koše na papírové ručníky? Je to možné, ale čidlo reaguje už na kouř z cigarety, je to poměrně častá zpráva z Acars.

0/0
5.7.2016 20:15
Foto

V11o71j54t34ě58c17h 33P20a31v10l40í58k 5724881394428

To těžko vysvětlí kouř v pilotní kabině.

Navíc koše na záchodcích v letadlem mají automatické teplem aktivované hasicí systémy přímo v koši, povinně. A ještě k tomu hlásič kouře na toaletě reaguje okamžitě po zapálení cigarety - jsou tak citlivé, že někdy reagují i na e-cigarety.

Pravděpodobněji vidím požár vzniklý závadou na elektroinstalaci v pro posádku nepřístupném místě - takový je v téměř neuhasitelný.

+5/0
5.7.2016 20:16

L74u88b15o93š 41N85i18k31l91a21s 9601744141577

První detekce byla ale tuším právě z toalety, samozřejmě mohlo jít o závadu a zkrat mohl být i tam.

Každopádně mne ve spojení s touto událostí napadlo - detekovalo by nějaké bezpečnostní opatření fakt, že pasažér pašuje na palubu termit? Přece jen, hliník a oxid železitý nejsou zase až tak úplně snadno odlišitelné látky. A zapálit to, si myslím, že bych uměl. Hoří to i bez kyslíku, takže uhasit by to nebyla až zase tak úplně legrace. Propálilo by se to klidně i ven z letadla, když už na to přijde.

0/0
6.7.2016 0:00
Foto

V69o36j78t24ě79c67h 84P94a61v50l49í47k 5424801654598

A nebo prostě ventilace zavála dým na toaletu, kde je nejcitlivější detektor kouře.

Co se termitu týče, tak ano, je velmi dobře vidět na rentgenu, back-scatter X-ray i T-ray scannerech. Detektory kovů, které umí detekovat i neferomagnetické kovy (všechny novější) také spolehlivě spustí alarm.

Plynové chromatografy určené k detekci výbušnin ani nepípnou, ale to je asi jedno.

Samozřejmě je otázka, zda termit bezpečnostní kontrola na rentgenu rozezná, ale bude vypadat jako velký těžký kovový objekt, který na palubu stejně nesmí.

Zapálit termit není snadné, ale je fakt, že kdyby se ho někomu podařilo propašovat, asi dokáže propašovat i hořčíkový pásek, kterým už to jde docela dobře. Propanbutanové hořáky jsou ovšem zakázané, takže ten pásek bude taky kumšt zapálit obyčejným zapalovačem.

A ano, výsledek by byl díra v podlaze paluby, možná i v plášti, dekomprese, spuštění požárního poplachu, hasicího zařízení v nákladovém prostoru a nejspíš i pobíhající posádka s hasícími přístroji. Pád letadla by to způsobit mohlo, ale jistota to není.

Proto teroristé raději volí TATP, který je podobně snadno vyrobitelný, hůře detekovatelný, snadněji odpálitelný, a letadlo při dostatečném množství roztrhá s jistotou.

+1/0
6.7.2016 9:17
Foto

J19i32ř64í 42D44v76o86ř95á15k 5255639330418

Nejsem chemik , ale peroxid + aceton asi nebude zrovna chem . stálá sloučenina. Každopádně teroristický útok , na základě požáru na palubě letadla ???? Pravděpodobnost zkratu , zanedbané údržby , .. bude daleko větší . Prostě lidský faktor . Chyba , řetězec chyb .

0/0
6.7.2016 12:09
Foto

V46o55j58t15ě72c40h 13P79a58v19l70í56k 5784371644538

Však já také tvrdím, že nejpravděpodobnější je závada na elektroinstalaci či nějakém elektrickém zařízení. V mém příspěvku jsem pouze ukazoval na nepraktičnost použití termitu pro způsobení pádu letadla.

Jinak TATP je chemicky stabilní, nicméně velmi náchylný na výbuch při manipulaci. Což jej činí nepraktickým pro většinu normálních použití, ale teroristům to až tak moc nevadí.

0/0
6.7.2016 12:21
Foto

J93i53ř36í 64D41v12o38ř19á71k 5235919490818

Pardon , asi jsem se špatně vyjádřil . Ale jak jsem psal , nejsem chemik , možná jsem zaměnil termíny chemicky a mechanicky . Každopádně se asi shodneme na tom , že ten "sajrajt " není zrovna stabilní , bezpečný.Možná je lepší prohnat roztokem NaCl +N2O střídavý proud .

0/0
6.7.2016 13:00
Foto

V18o64j14t61ě63c24h 93P90a42v68l50í61k 5794601234938

Nějak mi uniká, co zajímavého by mělo z takové elektrolýzy vzniknout.

0/0
6.7.2016 13:26

P84e64t49r 32Č51e21j70k36a 7676985449272

Mám obavu, že se pravdu možná nikdy nedozvíme, protože u požáru je klíčové zjistit jeho začátek.... tady to může bejt nějakej nedopalek cigára neukázněnýho pasažéra, ale mnohem pravděpodobnější je zkrat někde ve vedení. Že se požár poprvé zjevně projevil na nějakém místě vůbec neznamená, že tam začal. :-/ Vybavuju si jeden díl Leteckých katastrof, kde to vypadalo taky na požár začínající na toaletách (i vypadl nějakej jistič v kokpitu související s toaletami), ale na skutečnou příčinu požáru se při vyšetřování nepřišlo. Několik okolností mi ale přijde přinejmenším pozoruhodných.

- nedočetl jsem se nikde odpověď na otázku, jestli je letadlo dopadlo na hladinu "vcelku" nebo se rozpadlo ve vzduchu,

- proč podle dosavadních zpráv černé skříňky přestaly nahrávat ještě v letové hladině - je to způsobeno požárem (což navádí k cestě odkud a kam ten požár postupoval), rozpadem letadla (ke kterýmu "běžnej požár" nemůže vést), úmyslným vypnutím jističů...?,

- podle chybových hlášení ACARS od prvního do posledního hlášení utekly 4 minuty. Je neobvyklé, aby se požár šířil takhle rychle, aby posádka nestihla ohlásit nic na zem....

+4/0
5.7.2016 20:05
Foto

V48o42j59t48ě62c96h 49P54a66v93l25í22k 5694621614848

Posádka má povinnost nejprve řešit situaci a potom hlásit. Pokud dojde k pádu letadla, znamená to, že řešili až do posledního okamžiku. Tak není až tak divné, že posádka nad mořem nic nehlásí, když navíc je zrovna mezi dvěma vzdušnými prostory.

+2/0
5.7.2016 20:19

L85u13b61o50š 24N25i85k58l51a27s 9391964921767

Posádka nemá žádnou povinnost, existuje pouze obecně uznávané pořadí úkonů dle priorit, jinak rozhoduje kapitán. Není tam pouze jeden člověk, takže určitě je prostor i na komunikaci, když chci (a mám čím) komunikovat. Nastavit alespoň squawk 7700 zabere jen několik sekund. Mám-li funkční vysílačku, stisknout tlačítko a ohlásit stav nouze je také pár sekund. Zejména, když vím, že mohu potřebovat pomoc. Ten letoun navíc manévroval, minimálně sestoupal na bezpečnou hladinu, takže rozhodně oba piloti v daném okamžiku jen nesypali pytle písku na hořící instalaci, ale věnovali se i pilotáži (i kdyby programovali autopilota), což je mimochodem ten první a nejdůležitější úkon.

Umím si představit, že mi v malém letounu začne hořet motor v půl kilometru nad rozsáhlým lesem, nebudu mít zrovna čas na nastavování transpondéru, ale i tam bych to tlačítko stisknul a řekl, že jdu dolů, aby věděli, kde mne hledat, resp. moje ostatky. Ale řekl bych, že pár kilometrů vysoko se strojem plným lidí, který možná budu muset zkusit položit na vodu už stojí za alespoň krátkou zmínku do rádia.

Proto si myslím, že už neměli jak komunikovat. Nebo byl ten požár doslova explozivní.

+1/0
6.7.2016 0:21

M93i64c79h76a51l 98C18h11a98l81u21p67a 6368890489363

Těch případů bylo víc i v tom seriálu a ono se to snad zjistilo. Jednou to byl nějaký problém na toaletě, kde něco fungovalo blbě a začalo se přehřívat, nakonec to chytilo. Ve druhém případě tam nainstalovali zábavní systém, který ale způsobil přehřátí elektroinstalace a ta začala hořet. Což je u letadla problém, do pár minut může být prakticky neovladatelné a není vidět na krok. Místo vzniku požáru určitě vyšetřovatelé poznají, horší bude najít všechny trosky, aby bylo co zkoumat.

0/0
5.7.2016 21:38

K61a88t59e85ř49i64n46a 92V12ý32b56o11r95n45á 6670529619

Tak bude mít asi nakonec pravdu ten z diskutujících, který tu v jedné diskuzi vyslovil hypotézu, že posádka hulila šíšu a přehnala to.Vycházel z tehdy dostupných informací, které černé skříňky potvrdily. :) Respect!

+12/−1
5.7.2016 19:29

M88a10r60t42i92n 21P61r75a83c14h78a39ř 9555879

I kdyby hulili co chtěli, tak jak mohlo kvůli tomu spadnout letadlo...? 8-o

0/0
5.7.2016 22:14

K94a19t24e64ř50i46n16a 37V38ý27b85o73r28n52á 6170159629

Tak to snad netřeba vysvětlovat...8-o

0/0
6.7.2016 6:29

M24a68r16e47k 89N87o93v68o77t96n20ý 5651601676628

Že by nějaký závislák nevydržel a chtěl si dát čouda na WC?

0/0
5.7.2016 19:17

I55r44e60n91a 81P80l26a15c54h61e70t43k55o29v91á 1196684786500

to si nedate. bo to cidlo hned pozna, z pristavu okamzite vyleti auto s tajnym agentem, kterej na miste zastreli prvniho zakaznika v trafice, kde vam prodali zapalovac

+3/0
5.7.2016 21:37

R63a70d49a50n 15K30u30b95a72n49t 1953700779580

;-D

0/0
5.7.2016 21:59

P33a27v83e90l 25S33o81b97o62t61k85a 5280544

"EgyptAir crash: ‘Fire started in toilet’ of doomed flight MS804

Nicole Morley for Metro.co.uk

Saturday 21 May 2016 9:08 am

Read more: http://metro.co.uk/2016/05/21/egyptair-crash-fire-started-in-toilet-of-doomed-flight-ms804-5896004/#ixzz4DYTQjpva"

0/0
5.7.2016 19:09

R47a49d84a87n 51K85u19b13a91n16t 1933540709600

květen

+1/0
5.7.2016 19:12

P83a53v65e57l 89S92o83b32o11t17k27a 5520544

jj, proto to sem dávám :-)

+1/0
5.7.2016 19:18

O68s65k17a86r 63R86a75z81á56k 1869618547843

Čidla to ohlásila z WC, ale kde požár začal to tak úplně neřeší.

0/0
5.7.2016 20:11

T68o54m41á20š 89Š46t54r71i96g53n96e13r 9941347690251

Ten clanok je dost obecny, v podstate len opakuje to co bolo zname z ACARS sprav :)

Na toalete nema moc co horiet, max odpadkovy kos a ten ma vlastny hasiaci system:

Waste bins are fitted with Halon fire-extinguishing bottles and "oxygen-smothering flapper lids", and the toilets equipped with smoke detectors.

To by tam niekto musel rozliat horlavinu, zapalit ju a branit posadke v uhaseni. Ale to by piloti zrejme nahlasili.

0/0
5.7.2016 20:12

E47d77a 69D97r40á49b47e83k 7299392673937

a teď se to potvrdiloR^

+2/0
5.7.2016 19:31





Najdete na iDNES.cz