Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na letišti v Nymburku se zřítil ze 30 metrů ultralight. Dva lidé zemřeli

Během Leteckého dne v Nymburku v sobotu zahynuli dva muži, když spadli v ultralightu z třicetimetrové výšky. Podle pořadatelů se nehoda nestala při akrobacii, zřejmě ji zavinila chybná práce pilota při přistávacím manévru. Příčina pádu se však nadále vyšetřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P91e84t33r 79V80a97c21e98n29o88v25s13k60ý 5364560367915

Po shlédnutí videa se dopustím názoru - zase jedna zbytečná smrt, kdy pilot při snaze předvést svoje letadlo před diváky zašel nejdříve za limity své a v důsledku nezvládnutí situace i za limity letadla, které po utažené zatáčce na malé rychlosti padlo na ztrátu vztlaku odtržením proudnic - laicky spadlo vývrtky. Na záznamu není patrná změna chodu motoru (a i kdyby byla a motor vysadil, pilot je na takové situace cvičen). S úctou k posádce, to video by se mělo stát mementem a součástí každoročního rozboru leteckých nehod, každý pilot by ho měl minimálně jedno za rok vidět.

+1/0
6.6.2016 7:17

P95a92v46e78l 86K26r36o63n71i56k19a 7232195251

Počkejte si na vyjádření ÚZPLV.

0/0
5.6.2016 16:29

V94a95l79o30u60c19h 71Z88d39e16n24ě89k 2597155467701

Létáme,abysme si občas rozbili hubu... .

0/0
5.6.2016 8:27

L71u44k32a22s 86M40u96d29r14a 6686956262181

Pratele, vim ze umreli lide, a tak jdou nektere veci stranou, ale ... kdyz uz se radne publicite dostane take informace, ze "ultralight" neni "typ letadla", ale stroj spadajici do kategorie SLZ, se vsim, co k tomu nalezi - a tedy "pilot ultralightu" neni totez co "pilot letadla". Jako drzitel CPL a pravidelny pilot mam trosku problem s tim, ze i nas verejnost ma tendence hodnotit a hazet do stejne skatulky jako amatery na SLZ, kteri pro svou licenci nemusi ani zdaleka splnovat totez co my - a bohuzel je pravidlem, ze o letani toho nevedi casto ani zlomek toho co musime vedet a znat my....

+3/−16
4.6.2016 19:46

J51a11k85u19b 72R30ý17d80l 1165942275300

No a amatéři na ULL snad létají jako obchodní piloti? Řidičáky na auto vás také neopravňují k řízení autobusu...

+1/0
4.6.2016 19:51

L87u15k37a80s 85M83u39d88r65a 6496146912791

Nikoliv, me pouze vadi, kdyz se u techto nehod pise a mluvi o "pilotech" a "letadlech", uz i proto, ze tragickych nehod tech skutecnych pilotu oproti temto je naprosty zlomek (a ted mam na mysli kolegy s PPL, kteri letaji tez vicemene jako konicek pro zabavu), a to i pri prepoctu na pocet vzletu a pristani, abychom byli objektivni.

Mimochodem, vas primer by byl mnohem presnejsi a realny rozdil popisujici jako "ridicak na moped vas take neopravnuje k rizeni kamionu" :-)

+1/−8
4.6.2016 20:24

J67a64k18u12b 74R98ý17d66l 1365942235450

sorry, létají ve vzduchu - jsou to piloti... jsou ve vzduchu šťastní, občas se stane kraksna.. ULL nepadají denně, jde o pár ks/desítek ks nehod ročně... v počtu nalétaných hodin je to zlomek... gratuluju, že už jste CPL, nejspíš to dotáhnete i na ATPL... jednou budete létat jak Eso Rimmer třeba...

+7/0
4.6.2016 20:46

R18o30b89e12r15t 73F36ü74r34s36t 9254785464852

Lukáši, ne každý má povědomost o pojmech jako je SLZ a LAA. Nicméně jako "pilota" bych je označil rovněž, i když - pravda - statistiky hovoří jednoznačně v neprospěch těchto SLZ a tím i pilotů pod LAA. Nicméně je to i tím, že spousta z nich podcení meteorologickou situaci a dospělé letadlo "ustojí" přeci jen trochu víc.... Ale souhlasím, že byť by měl podle mne být výcvik velmi podobný, u LAA tomu s ohledem na statistiky zřejmě tak není...:-( Taky si nejsem jistý, jestli u LAA probíhá každoroční školení a přezkoušení a jestli, tak na jaké úrovni..:-(

0/0
4.6.2016 20:50

V21l28a35d85o 13Č57e86r40m94á17k 8882471565728

Lukáši, a vám to vadí?

0/0
4.6.2016 20:25

R31o77m42a66n 50K28r31a68t74o46c98h28v52í11l 6436387916324

Princip létání a pilotáže je ale u onou dvou stejný.

+7/0
4.6.2016 20:38

J37a22n 94L47u11k18á19š 7867783773342

A nektera letadla jsou si i velmi podobna, napr. Tecnam P92Echo - SLZ a Tecnam P92JS - certifikovane letadlo. Zvenku je od sebe odlisite akorat dle registracniho cisla.

+1/0
5.6.2016 13:16

V82á22c66l27a63v 53J55o92n57á38š 8282643522533

Lítá to? Je to letadlo....

0/0
4.6.2016 20:44

M87i85r84o15s85l95a66v 24H66e20s 9433765820759

Pane Mudro, vy jste fakt chudak. Na premerovani pindoura jste si nezvolil to prave misto.

+6/−1
4.6.2016 21:31

J34a57n 63N49o53v43á91k 9347412107877

Taky o řidičích formule se mluví jako o pilotech a ti přitom (až na výjimečné případy) nelítají vůbec. Dolážete s tím žít? ;-D

+7/0
4.6.2016 21:46

H56e86l45e44n93a 19Č57í52ž93k23o31v34á 9811921802678

SLZ je právní (resp. "úřední") kategorie. Zatímco označení "letadlo" je kategorie věcná. To není nic proti ničemu.

+4/0
4.6.2016 21:52

J68i55r56i 82H86u69b79k68a 1103746784215

Lukáši, promiňte, ale Váš problém je asi někde jinde.

Opíráte se tady do pilotů ULL, tvrdíte že to vlastně nejsou piloti protože shodou administrativních okolností nejsou pod UCL, že držitelé PPL+ mají jen zlomek smrtelných nehod..a pak pohledem do statistiky UZPLN zjistíme že za rok 2015 je statistika vyrovnaná 2:2 na úmrtí a cca 1:2 na celkový počet LN.

Takže minimálně v tomto neříkáte pravdu, což vaše obecná tvrzení o zlomku procent posunuje do polohy žvatlání letištních povalečů večer před hangárem.

A druhak, nerozumím Vašemu povýšeneckému postoji k pilotům ULL.

I vy jste byl elév s 35h a mokrými papíry, i vy jste někde hobloval nějaké levné letadlo abyste se dostal na nálet nutný k CPL a jsem si jistý, že jste se musel dostat do situace, která mohla skončit nehodou.

Kde berete tu nadřazenost vůči lidem, co prostě z logiky věci nemohou mít takový nálet jako pan Lukáš.

A ano, letám na ULL a občas se nestačím divit co kluci a holky na Cessnách vyvádějí. A také kvůli tomu negeneralizuju.

Letu zdar.

+9/−1
4.6.2016 22:01

Z19b60y63n53ě83k 26H38l19á31s79n71ý 3114857335889

Sorry, mělo být plus:-)

0/0
5.6.2016 19:51

K62a12r32e80l 56K72ř74i33v77a84n 6270103855174

Zenair CH-601XL je hezká mašinka, s tím, jak vypadaly ultralighty na začátku, nemá nic společného.

0/0
5.6.2016 0:05

V75á43c29l40a46v 43J42o58n77á49š 8642633712463

Mudruješ....

0/0
5.6.2016 9:29

M87i82r55o96s62l80a26v 65Š76u92r31g47o43t 6379848680662

Piloti ultralightů i piloti "velkých" letadel čtou naprosto stejné webové stránky o letectví a lítání, protože to je jejich koníček. Takže je z Vaší strany silně někorektní (jemně řečeno, aby admin nesmazal příspěvek) psát na webu pro neleteckou širokou veřejnost, že Vy jste pilot, zatímco "my" "ultralajťáci" jsme banda blbců, nemající nárok na "hrdý" titul pilot a že se zabíjíme podstatně častěji, než vy "velcí". A proč nekorektní? Protože se obě skupiny pilotů každým rokem dočtou, kolik nehod spáchali jedni nebo druzí, kolik našich kolegů odejde navždy "na obláčky". Kolik chybných rozhodnutí udělají obě skupiny při létání, která naštěstí nekončí tak fatálně, jako v tomto případě v Nymburce. Taky se dočítáme, společně, kolik je nekázně u obou skupin a snad denně to vidíme na letištích... A to, co čtu já, když bych to vzal sportovní hantýrkou, je v poslední době "plichta"...

Když to pak obrátím do absurdna, měl by jste napsat velmi negativní reakci na všechny novináře. Jak totiž včera poznamenal jeden kolega : "že spadlo jedno letadlo za měsíc, toho budou plné noviny 14 dní, ale že se za každý letní víkend zabije několik motorkářů, to se přejde dvěma větami".

+4/0
5.6.2016 11:39

P26a51v11e54l 45K52r69o49n89i56k13a 7342825261

Hlavně když mu souhlasí počet startů a přistání.

0/0
5.6.2016 16:37

P91e11t37r 44V94a39c29e46n15o89v19s65k35ý 5184970987145

Pane držiteli CPL, aerodynamika funguje pro SLZ i GA naprosto stejně a v těchto základech je výcvik v obou kategoriích srovnatelný.

0/0
6.6.2016 7:19

F72r18a82n47t22i69š91e52k 40C84h56m72e34l22a41ř 6938750

Neštěstí nechdí po horách, ale po lidech...;-(

+1/0
4.6.2016 18:51

P39e46t16r 92M89i39c46h78a45l 2200444791262

Škoda dvou životů.

+8/0
4.6.2016 18:47

J61a51n 90B51u40d25í98n 6771787403452

Všechny přispěvatele, kteří k té nehodě mohou podat relevantní svědectví Letecké Inspekci nebo policii prosím, aby tak učinili. Pokud šlo o bílý Zenair CH-601XL s imatrikulací OK-OUL46, tak to byl bohužel můj kamarád. A protože vím jak pečlivý pilot i mechanik byl, byl bych rád, aby se nehoda řádně vyšetřila. Děkuji moc.

+13/−1
4.6.2016 18:17

H90e63l53e72n73a 80Č77í77ž70k59o77v60á 9921211822788

Ono to určitě řádně vyšetřeno bude, ale Váš apel na svědky je každopádně zcela namístě. Bohužel se stává, že i piloti, kteří létají tzv. nábožensky (tj. velmi zodpovědně), takto skončí. Znala jsem takových několik...

+3/0
4.6.2016 18:28
Foto

O46t68a75k58a57r 72Z23a32t15ř80e81p81á26l93e96k 2597151695

jak jsem psal před tím, nevíme zda šel na přistání nebo přistával. pokud přistával tak se mohl leknout pobíhajících lidí na ploše a zazmatkoval. protože když šel letoun nahoru bylo jasně vidět že najednou ztratil rychlost, pilot se to snažil stočit doprava aby jí nabral ale výška byla malá aby letoun dostal dostatečný prostor a pak se jen otočil a šel střemhlav dolů:( Je to hrozně smutné a vidět že život může skončit během chvilky je hrozný zážitek. Pokud je znáte tak upřímnou soustrast. P.s. ze strany organizátoru opravdu návštěvník měl pocit že si letadla lítají jak chtějí. Např. když měl startovat model nadzvukového modelu kde chtěl majitel ukázat jak zní motor, organizátoři nechávají spustit motor rudého barona, pak se dohadují jak na matějské pouti kdo bude dřív. Tohle riziko s dítětem už příště nepodstoupíme. Je jasné že může selhat technika ale organizátoři ne. Poprvé a první pocit, amatérismus a pivo. Naprostá netolerance bezpečnosti. Absence záchranky.... Viděl jsem pád a bylo jasné že to bohužel nemohou zvládnout ale pokud by pád byl v jiném úhlu tak za smrt nesou vinou organizátoři protože na místě nebyl záchranná služba. Každý dětský den ve školce musí mít ošetřené předpisy a na takové akci chybí záchranka? to je už trestně odpovědné pro organizátory. na letecký den jsem se s rodinou těšil ale průběh akce kde hlavní bylo prodat párky, modely letadel, zmrzliny a absence záchranných složek byla trestuhodná. Již nikdy více.

+7/0
4.6.2016 18:41

H11e35l84e73n14a 64Č42í66ž18k66o82v89á 9971401562468

Jak vyplývá z Vašich příspěvků, postřehl jste toho opravdu hodně. Proto, mohu-li Vás poprosit, vyslyšte výše uvedený apel p. Budína a skutečně kontaktuje ÚCL. Nepochybně byste tím (třeba jen maličko, ale přece) přispěl k budoucí větší bezpečnosti podobných akcí (třeba i tím, že upozorníte na chyby organizátorů, které by se již příště neměly opakovat).

+6/0
4.6.2016 18:52

H62a19n12u81š 86H28o50r30á66k 9921974946603

UZPLN, UCL uz s tim nema nic spolecnyho. Ale to je detail.

+1/0
4.6.2016 20:56

S76t61a28n54i32s19l56a92v 71S64t21u25p90k64a 6561485245820

ad svědectví) viz. též Jan Kupecký, citace:

"V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli..."

+1/0
4.6.2016 21:23

R51o34m79a41n 87K56r33a81t81o84c63h16v21í66l 6476157416144

Prej šel najednou přimo k zemi, proč neplachtil?

0/0
4.6.2016 17:33

T64o45m75á31š 10Z52e89m53á90n65e95k 5630928816516

Ztráta rychlosti a prosednutí, podle destrukce letounu to tak vypadá. Jelikož byl v malé výšce, nemohl s tím už nic dělat. Většinou se to ale stává při startu, když selže motor.

+1/0
4.6.2016 18:34

R20o55m69a80n 44K73r70a30t49o36c70h38v65í53l 6536777856324

šlo by přejít do plachtění?

0/0
4.6.2016 20:36

R52o82b78e17r30t 34F36ü50r43s65t 9664855284902

30m nad zemí s nataženým letadlem nikoliv.... Nabrat dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak by časově i výškově potřeboval podstatně víc... :-(

+1/0
4.6.2016 20:54

K81a64r10e21l 77K33ř95i39v93a24n 6350933385234

A proto když se letadlo odlepi, tak nejdřív nabrat rychlost a pak teprv výšku. Když máte určitou rychlost, (závisí od typu) tak letadlo stoupá a rychlost si přesto drží.

Tu "dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak" tu má, když se mašina odlepí. Jenže je to ta minimální.

0/0
4.6.2016 23:47

T34o10m47á87š 20Z40e50m97á72n13e35k 5450538936406

Pro tyto nehody se dělají záchranné systémy (padák vystřelený pomocí rakety) i ty však potřebují výšku minimálně 50 m.

0/0
4.6.2016 21:19

R14o63m63a18n 78K55r10a52t42o98c61h36v22í88l 6636807356944

Jasně, prostě se to stalo nízko.

0/0
4.6.2016 21:44
Foto

O23t25a43k27a77r 74Z86a50t83ř91e96p84á41l79e11k 2987881605

nejhorší byl ale ten pořadatel co to moderoval " a jedou hasiči, a to nechtěli přijmout pozvánku" "teď už asi o vyhlídkové lety nebude zájem" apod. děs běs.

Byly jsme cca 200 metrů od místa dopadu, sledujeme jak prolétá letadlo, nabírá výšku, jde do pravo točivé otáčky cca ve 30 metrech a pak šlo střemhlav dolů. Jakoby mu došla rychlost a motor to stáhl po přesné přímce k zemi. Byly jsme fakt kousek od toho a bylo jasně vidět jak tam sedí, děsivý. Proto bylo jasné že to nešlo přežít. Hrůza pak byla ale neschopnost pořadatelů a vtipkování toho hlavního blba do mikrofonu.

To co píšou na idnesu není zas tak pravda. ten model stíhačky padnul do pole asi 10 minut před tím, takže pilota nikdo neohrožoval, byl v tu dobu na dráze a vletovém prostoru na letišti jediný ve vzduchu.

Možná vyšetřování ukáže na fakt, který tam viděl každý že kolem ranveje pobíhají lidé hledající tu stíhačku v poli. Možná se pilot při přistání lekl a odvolal přistání a pokusil se to zvednout a nestihl dostat motor do otáček. Byl tam opravdu zmatek.

v každém případě, nikdo z organizátorů v podstatě nevěděl co se přesně děje, vypadalo to že nemají absolutní přehled kde je které letadlo.

Byla to taková hurá akce amatérů. A to potvrzuje fakt že ačkoliv měla každý vysílačku, informace o pádu letadla se asi donesla na hlavního organizátora až šeptandou od lidí. Nikdy jsem neviděl takový amatérismus při takové akci. Nechci domýšlet co by se stalo při pádu letadla do lidí.

Absence sanitky, nekomunikace organizátorů mezi sebou, vtipkování... již více ne Letecký den Nymburk:(

+14/−1
4.6.2016 17:22

R71o85m59a66n 34K56r14a87t58o14c37h18v18í31l 6986507406774

hm, tak nakonec se ukázal problém lajdáctví organizátora

0/0
4.6.2016 17:31

K95a85r84e87l 30K37ř71i18v54a56n 6670813345234

Po startu ? Že by přetáh ? Já po odlepení vždy potlačím, a až naberu pořádnou rychlost tak pomaloučku přitahuji. Ultralight není žádný Eurofighter, který můžete hned po startu postavit na ocas.

0/0
4.6.2016 17:10

T98o13m19á49š 44Z55e90m85á23n89e26k 5820238756826

Mohl mít problémy s motorem.

0/0
4.6.2016 18:35

K75a85r90e49l 33K12ř12i74v83a64n 6310943255124

Ano, a právě kvůli té možnosti letím vždy tak, abych měl dostatečnou rychlost na přistání bez motoru. V malé výšce. Když mám pod zadkem pár set metrů, tak není problém "vyměnit " výšku za rychlost. A rychlost znamená vztlak na křídlech.

Ztráta rychlosti v malé výšce, to je průser. Smrtelný průser.

0/0
4.6.2016 23:23

J57a30n 75K78u23p19e14c22k59ý 9154831861208

V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli...

+10/0
4.6.2016 16:00
Foto

J72i94ř70í 47D24v95o35ř78á70k 5755429110208

Tak podle trosek to vypadá na pád ze ztráty rychlosti . Ale samozřejmě vyšetřování nějakou dobu potrvá .

0/0
4.6.2016 15:55

V95á37c34l83a23v 60J75o83n64á68š 8492133982663

Ale tu vertikální naopak nabral....

0/0
4.6.2016 15:59
Foto

J77i63ř36í 85D64v45o91ř38á79k 5225279170988

Bohužel .

0/0
4.6.2016 16:19

P89e32t86r 54B43a76č12a22v76č86í75k 3903328201369

1.My jsme byli v Nymburce. Nymburek je kde?

2. Ultralighty provádí akrobacii? Já myslel, že na to nejsou stavěné a ani povolené.:-/

+2/−7
4.6.2016 15:43

V18á35c30l43a24v 39J56o25n43á88š 8762643282673

A byl jsi taky v Hamburce?

+1/0
4.6.2016 15:48

V56á21c66l16a61v 85J60o76n23á16š 8352953532113

Kde je Nymburka?

+1/0
4.6.2016 15:50

P75e60t94r 41T34. 64D30v53o91ř82á91k 4694428173

Bačavčík nezní moc česky a to tě omlouvá.

+2/−1
4.6.2016 16:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.