Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturanti zvládají dril, ale neumí matematicky přemýšlet, míní iniciativa

Studenti, kteří letos maturovali z matematiky, prokázali slušnou znalost některých naučených postupů. Selhávali ovšem v praktických úlohách, kde bylo třeba matematiku aplikovat na konkrétní problém. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních příkladů, kterou provedla iniciativa Maturitní data - odtajněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P19a43v44e23l 89T84e12s29a14ř92í32k 6380933130185

Jsem opravdu překvapen, úloha s cenou knihy kterou vyřešilo jen 48 % maturantů to je přeci sestavení jednoduché rovnice pro základní školy, zrovna tak úloha další s čerpadly kterou nevyřešilo 84% maturantů, to je jednoduchá logická úvaha.

Já mám opravdu dojem že úroveň školství za posledních 25 let velmi a velmi poklesla a přitom v MF Dnes na stole vidím titulek Děti jsou chytřejší než před 20 lety, osobně to na svých potomcích jaksi nepozoruji.

0/0
2.6.2016 22:09

M85i32k35u45l13á62š 89L94é59v52y 5882345274421

„V matematickém testu je spousta úloh, kterým já říkám technický balast. To, co trénují, už umí každý trochu chytřejší mobil.

No tak toihle je typická ukázka degradace mladé populace. Je to děs a hnus!

0/0
2.6.2016 6:42

L22i59b35o77r 30P30o48l74á83k 9352159793113

Proboha! Co to je "matematicky" přemýšlet? - viz název článku. Kvůli tomu je příspěvek vrcholně škodlivý.

+1/0
1.6.2016 11:21

O75l83d50ř28i34c45h 97J22a92n23e14č14e12k 8739846833541

to jsou úlohy k maturitě? 8-o já bych tedy řekl, že je to tak 6. třída ZŠ ;-(

+2/0
1.6.2016 10:00

J53a68r19o90m15í68r 40K51r79á70l 4460579514209

Mimo asi dvou otázek bych to přirovnal k našim přijímačkám na průmyslovku.

0/0
1.6.2016 12:53

M96i81k88u29l75á11š 70L10é81v44y 5332285464311

Jo, je to tak! Tu maturitu by měl dát i mírně nadprůměrný absolvent ZŠ. My na střední jsme probírali i základy vš matiky, tedy, limity, derivace, vyšetřování funkcí, tedy lokální extrémy a pod a taky integrály. A tehdy společnost vůbec neřešila jak si s tím studenti poradí. Bralo se to tak, že středoškolák chodí do výběrové školy a zkrátka musí makat.

Řeknu to i jinak: Po převratu šlo mnoho věcí do kytek, mimo jiné i školství! Tohle jsem si vycinkali těmi klíčky, dobře nám tak!

0/0
2.6.2016 6:53

A73l28e55n63a 89E39l80i46á70š20o69v24á 3204761532748

Kdo zvládne dril, zvládne matematiku. Jenže dnešní studenti věnují matematice sotva desetinu času, který tento obor potřebuje. V tom je skutečně problém

+1/−2
1.6.2016 8:41

M61i63l51o13š 17D31v23o53ř18á81k 4833533866744

Takže maturita z matematiky je dobrovolná a nedá ji čtvrtina maturantů? A co až bude povinná? Tento stát zřejmě rezignuje na "produkci" zdravotních sester a učitelek v MŠ ;-D

0/−2
1.6.2016 8:24

R66o85s31t19i76s61l24a81v 66C22a38h60a 6213777587601

opravdu nechci, aby mi nejaky roztok, ktery mi pak vpichne, michala sestra, ktera nezvladne ani matiku zakladky. Protoze 0.5% roztok je precejenom neco jineho nez 0.05%

+4/0
1.6.2016 9:03

M90i92l55o16š 81D69v76o43ř23á52k 4153123556184

Ale já přece neříkám, že nemají umět matematiku. Já se jenom ptám, kolik těch holek a zdravce tu matematiku u maturity zvládne, když ji nedá 25% těch, co si ji teď dobrovolně berou. To je naprosto legitimní dotaz a musí si ho položit hlavně politici. V současnosti si totiž na zdravkách, konzervatořích, ekonomkách, středních pedagogických školách tu matematiku dobrovolně bere málokdo, což bude mít nějaký důvod.

0/0
1.6.2016 15:28

R54o36s58t95i52s83l92a11v 10C91a60h78a 6953397737561

a kde jste prisel na tuhle statistiku? Nenapadlo Vas, ze zrovna na techto skolach je nemalo tech, co proste neumi ani cizi jazyk? BTW konzervatore se maturita z matiky nebude tykat ani v budoucnu.

0/0
1.6.2016 18:04

O19l44d93ř56i90c89h 97J79a91n95e18č87e94k 8349556213351

pokud zdravotní sestry a učitelky v MŠ nezvládnou takovéhle úlohy (to nemá s maturitou nic společného, to je úroveň ZŠ!), tak snad raději abychom je importovali ze Sýrie...

0/0
1.6.2016 10:14

M58i66l12o11š 25D34v74o67ř89á92k 4623553126724

To vás nejspíše skutečně čeká.

0/0
1.6.2016 15:28

J46a68r66o43m69í18r 97K26r64á38l 4780139564749

A není lepší maturovat spíše z odborných předmětů ? Pokud sestra nezvládá základní matematiku, propadne třeba už ve druháku. Maturita není doklad o znalostech, tím jsou vysvědčení.

+1/0
1.6.2016 12:55

M14i15l74o45š 48D52v47o72ř71á55k 4923193296874

Také si myslím, že by měly maturovat z něčeho, co pak v životě využijí.

+1/0
1.6.2016 15:29

J11a95r44o34m88í33r 70K28r38á90l 4850139364419

Ano. Kdysi se dokonce nematurovalo z matematiky ani na elektro průmyslovce. Pokládali to za zbytečné, protože bez dobrých znalostí matematiky nebylo možné odmaturovat např. z VF techniky.

0/0
1.6.2016 18:11

M11i72k32u21l77á98š 62L83é27v27y 5172585344731

No, ano to je pravda. Elektro totiž nejde dát bez zjnalosti matiky. Třeba komplexní čísla atd...

0/0
2.6.2016 6:57

D96a21n49i60e88l 19S25c67a92r53d24o32n13i 6858768835594

My se na stredni ucili i derivace a integraly z toho jsem se klepal jen at si to nevytahnu, jestli pulka lidi nespocita ani tohle to je hodne ubohe...

+8/0
1.6.2016 7:27

J44a25n 15K70a97š33p80a40r 9291353260777

To už si opravdu děláte z lidí srandu, příklad „Petr s Radkem si chtějí koupit stejnou knihu.... " To má být příklad pro středoškoláka, to vypočítají i děti ze základky ...

+7/0
1.6.2016 6:38

J27a26r39o97s96l31a26v 50J35o24s26e26f 5422790770964

Obávám se, že dnes děti ze základky již takovéto "těžké" příklady nepočítají! Proto maturita vypadá a dopadá tak jak dopadá.

+5/0
1.6.2016 8:23

J55a94n 76F17r43i66d71r42i29c12h 6985878679293

Tohle jsem zažil ve fyzice na vysoke škole. Ze střední jsem nesl cekem obstojné známky, hned v prvním semestru mi bylo jasné že je něco špatně. zadání úloh bylo najednou bez různých pomůcek a dodaných hodnot a vše se řešilo v obecné rovině. Totálně jsem se v tom ztrácel a mnoho ostatních při zkouškách taky, soudě podle absurdního množství taháků, které si vyráběli.

+3/0
1.6.2016 6:22

O68l83d98ř88i75c37h 83J33a16n64e59č42e34k 8299976883371

no je fakt, že se zadáním "řešte nejprve obecně, pak s dosazením konkrétních hodnot" mělo ve fyzice dost spolužáků problém - a to i na gymplu před 20 lety...

0/0
1.6.2016 10:03

V27l54a83d84i33m58í18r 44M59o53r95a78v93e31c 3388810153553

A kde je problém? Ve studentech? nemyslím si, že by byli zásadně jiní. Já vidím problém ve vzdělávacím systému. pokud není pedagog, který umí žáky naučit matematicky přemýšlet, tak kde se to mají naučit?

+6/−2
1.6.2016 6:12

P42e26t52r 14V49o22n31d88r21a57c10e42k 7515431393730

Vladimíre - stěžovat si na kantory je nesmysl - prostě ne všichni lidé mohou získat maturitu ....... já maturoval cca před 30ti lety a třeba matiku jsem se učil tak , že jsem si během vyučování dělal poznámky a doma počítal - pochop, že když něco chceš musíš pro to něco udělat a neschvalovat vinu na všechny okolo !

+8/−1
1.6.2016 6:31

A42l83e43n44a 35E90l54i25á82š87o54v21á 3424301592288

To je ono. Matematika nepotřebuje žádné speciální myšlení. Potřebuje čas, ve kterém se věnuji počítání.

0/−1
1.6.2016 8:43

P73e65t72r 84H23e14l70l62e44r 5463606444274

No tak je to přesně naopak. Matematika je převod reality do systému, který se dá spočítat. A to počítání je už práce pro stroj.

Ale bez toho, aby člověk pochopil to počítání, nemůže matematiku správně používat.

+5/0
1.6.2016 9:37

J11a61r48o29m50í95r 97K71r20á17l 4350979884669

No právě. Musíte příklad umět spočítat zpaměti, nebo na papíře. A až pak si můžete urychlit práci kalkulačkou. Ne aby nahrazovala znalosti.

0/0
1.6.2016 13:00

T34o76m76á78š 36V49a23n77č77u66r88a 4668375230798

"nemyslím si, že by byli zásadně jiní" - To se ale dá říci i o učitelích. Učitel, který učí víc jak deset let, se také těžko změní. Takže co učil před deseti lety, učí stejně i dnes. A pokud stejný učitel učí stejným stylem, ale úroveň znalostí studentů se za tu dobu změnilo, na které straně je pak problém?

0/0
1.6.2016 9:34

J98a88r39o20m96í80r 35K15r91á90l 4340619564639

Problém je v tom, že kantor už nemá takové podmínky k výuce. Dříve platilo, že kdo na střední neuměl, musel odejít. Například dnes ví, že kvůli financování podle počtu studentů se bude škola snažit si studenta udržet.

+1/0
1.6.2016 12:58

P58e46t85r 34V47o46n84d67r66a33c93e13k 7335831813390

Maturanti musí pochopit význam maturity a že je konec rozdávání ......... v dalším kroku bych se zamyslel nad rychlokvašky typu Bc, Mgr , Mba a další nesmysly .......

+1/0
1.6.2016 4:46

D82a67n84i90e20l 27S94c87a90r84d97o71n83i 6868128865664

Staci omezit pocet studentu na humanitnich oborech, mcdonald uz ma stejne plno...

0/0
1.6.2016 7:29

A24l28e29n13a 42E89l76i94á41š31o16v25á 3934561512328

Ale absolventi humanitních oborů zvládnou i práci za kasou a doplňování zboží do regálů.

+1/0
1.6.2016 8:45
Foto

M61i17r65o76s65l52a40v 51O97l43š61á47k 4230821788306

Koukám, že tu diskutéři mají rádi logické úložky. Ne že by moc souvisely s článkem :-), ale tak taky přispěji tím, co znám. Taky je mám rád.

(je to vážně matematicky funkční, žádný chyták)

(1) Čtyři lidi stojí na jedné straně tunelu. Tunel projde jeden za 5, druhý 10, třetí 20, čtvrtý 25 minut. Tunelem smí jít vždy nejvýše dva, a jedině se svíčkou. Svíčka hoří hodinu. Jak dostat všechny čtyři na druhou stranu než dohoří svíčka?

(2) Stojí před vámi tři lidi -- poctivec, lhář a špeh. Poctivec mluví vždy pravdu, lhář vždy lže, špeh si může vybrat. Nevíte ale, kdo je kdo. Smíte postupně položit tři otázky, na které lze odpovědět ANO / NE (mohou se ptát na identitu jednotlivých lidí a používat logické spojky). U každé otázky si vyberete, komu ji adresujete. Můžete se tedy například jednoho zeptat dvakrát, jednoho jednou a jednoho vůbec. Jakým postupem je bezpečně identifikovat?

+1/0
1.6.2016 1:56

R46o19s64t62i36s50l77a17v 95C78a95h88a 6713967387561

ad 1) 5+10 ->, 5 <-, 20+25->, 10<-, 5+10 ->, celkovy cas 60 minut

0/0
1.6.2016 9:19

P49e32t79r 46H20e10l70l87e77r 5153986374384

Ta jednička je dost podivnej příklad a jednu z variant, jak je to myšleno, jssem pochopil jsem až z řešení.

Člověka totiž nejvíc zarazí, proč by tunelem mohli jít jen dva a spíš hledá situaci, ketrá by tomu odpovídala, než řešení.

0/0
1.6.2016 9:44

O80l57d51ř84i18c56h 47J86a69n35e65č86e68k 8699736443621

to je celkem standardní příklad, kdybych ho býval neznal, taky by mi asi nebylo moc jasné, jak je to myšleno, protože to pan Olšák poněkud vágně formuloval.

já znám 'smysluplnější' zadání: čtyři trestanci jsou na útěku z vězení, přišli k lávce, která unese vždy jen dva, a přitom je tma a oni mají jen jednu baterku, takže poté, co dva přejdou 'tam', jeden vždy musí donést baterku zpět. za 60 minut dorazí policie, když se jim do té doby podaří přejít, mohou lávku strhnout a jsou na svobodě.

0/0
1.6.2016 10:13

R35o45b33e90r72t 60L98a82u95e45r 5474750846300

Pro chronické řešivce, tady je jeden sice už fousatej, ale myslím, že přesto stále zajímavej:

Ze dvou míst proti sobě vyjíždějí dva cyklisti. Oba jedou rovnoměrnou rychlostí - jeden 25km/hod, druhý 15km/hod. Když jsou od sebe vzdáleni 40km, vyletí z řidítek jednoho cyklisty moucha a letí nad silnicí směrem přímo ke druhému cyklistovi rychlostí 15km/hod. Přiletí až k němu, obrátí se a stejnou rychlostí se vrací k prvnímu. Tímto způsobem létá sem a tam tak dlouho, až se cyklisté setkají. Kolik kilometrů během té doby moucha nalétá?

0/0
1.6.2016 1:34

L47a17d96i51s11l22a20v 98J20a83r14o24š 6454899550527

Musela by letět rychleji, jinak jí ten co jede 25km/h ujede. ;-) Taky není specifikováno, zda po dané silnici nejezdí motorkáři či automobily. V případě že jezdí může mouše už po pár metrech proletět hlavou zadeček, nebo může skončit v zubech motorkáře (to ovšem pouze v případě, že motorkář je veselý) :-D

+1/0
1.6.2016 5:48

R58o71b95e41r31t 92L63a85u33e54r 5154500326690

S tou rychlostí mouchy máte samozřejmě pravdu. Koukám, že psát podobné příklady o půl druhé v noci není zrovna dobrý nápad....

Moucha má teda rychlost 30km/hod. Je to fakt rychlá moucha.

Trasa mezi oběma cyklisty až do doby jejich setkání zůstává zcela volná.

+1/0
1.6.2016 6:45

O88t45a40k16a32r 11V11a50l39e91k 6586942915972

To je hodne kvalitne cvicena moucha. ;-)

0/0
1.6.2016 6:07

O23l60d84ř54i62c64h 17J66a71n25e24č43e65k 8779666153581

no když jsem tuhle úlohu poprvé někdy na základce slyšel, tak jsem se ji fakt pokoušel řešit jako součet geometrické řady ;-D jenže to jsem tehdy ještě neuměl :-/

0/0
1.6.2016 10:17

J86a24r62o34m10í59r 48K30r87á57l 4310659494729

:-) On je to spíše problém logický, než matematický.

0/0
1.6.2016 13:03

J96i70ř86í 19K93a29č95í69r14e43k 5320736246

A jde na tom akorát dobře vidět, jak jsou jednotne maturity nutné,

0/−1
1.6.2016 1:28

J90i87ř45í 32K82a33č42í70r80e39k 5730236106

Mam trochu pochybnosti jestli to je matematickym drilem, nebo jen tim, ze: Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. ;-D

0/0
1.6.2016 1:20

J45a33n 73Č17e84š10k31a 7520260728772

Tak jednoduché příklady, asi se kouknu na zadání letošní maturity a zkusím si to udělat pro zábavu, tak jako někdo luští třeba křížovky. ;-D Maturoval jsem před 7 lety ještě postaru, tohle fakt podle mě není maturita, ale opakování základní školy. Pokud někdo nedokáže tyto příklady spočítat, neměl by maturitu mít, i když by třeba získal potřebný počet bodů, aby prošel. Kolikrát bývají i příklady na přijímačky na SŠ těžší než tato "maturita". A aby to nevypadalo, že tady kecám a vím o tom kulový, tak níže uvádím své řešení příkladů uvedených v článku:

Knihy:

x + 250 = 3x - 150, kde x jsou Kč, které má Petr

400 = 2x => x = 200 Kč

Výsledek: Petr má 200 Kč, Radim má 600 Kč, kniha stojí 450 Kč.

Proč tak jednoduchý příklad řešit soustavou rovnic? Ne, že by to nešlo, ale je to zbytečně složité...

Čerpadla:

x = 2/n (počet hodin závisí na počtu čerpadel, čím více čerpadel, tím kratší doba)

Výsledek: n = 2/x (vyjádření proměnné z předchozího vzorce, učivo 8. třídy ZŠ)

Pro kontrolu si můžeme dosadit za X konkrétní časové hodnoty - např. pro naplnění nádrže za 2 hodiny potřebujeme 1 čerpadlo, pro naplnění nádrže za 1 hodinu potřebujeme 2 čerpadla, pro naplnění nádrže za půl hodiny potřebujeme 4 čerpadla, pro naplnění nádrže za čtvrt hodiny potřebujeme 8 čerpadel...

+3/−4
31.5.2016 23:32

J68a72n 84Č62e27š19k28a 7120350448562

oprava překlepu: místo Radim má být Radek...

0/0
31.5.2016 23:37

J41i52ř34í 48O42u17k12r26o40p23e94c 5920838713949

Snažíte se nám tady ukázat, jak umíte hezky počítat, ale akorát poukazujete, jak je ten článek ohledně špatného porozumění textu pravdivý minimálně ve Vašem případě. Odkud víte, že jedno čerpadlo naplní nádrž za dvě hodiny? Nikde nic takového není řečeno ani žádná jiná výkonnost čerpadla. Jediné, co se ví, že jsou stejně výkonná. Raději si poctivě přečtěte znovu zadání ;)

Mimochodem správná odpověď je x/2n.

+1/−1
1.6.2016 0:32

G95a58b32r51i71e74l 25H66o63r19t48e79n 9521709203704

To si děláte legraci? Panu Češkovi vyčítáte, že nepochopil zadání, a sám ignorujete, že konkrétní čas v příkladu s pumpou označil jasně jako příklad pro kontrolu správnosti postupu...?

+4/0
1.6.2016 0:47

J86i65ř87í 91O31u81k46r67o24p50e98c 5410638723789

Až na to, že postup je chybný, kdybyste si to zkusil spočítat ;) Po vyřešení úlohy nejde v žádném případě určit konkrétní počet čerpadel na konkrétní počet hodin. To je stále proměnná, neboť na to známe málo parametrů ;)

Z příkladu je teoreticky možné, že jedno čerpadlo může naplnit nádrž klidně i za deset hodin.

Ale jen se ztrapňujte.

+1/−1
1.6.2016 0:56

A11l89e31š 23H69o79r83á72k 7815250842700

Pane Hortene, x v tom příkladu zůstane vždycky x. Pro řešení je naprosto irelevantní jeho hodnota. Nemáme ji ani jak zjistit. Takže jediné správné řešení je to, co napsal pan Oukropec, tedy že n čerpadel udělá práci za x/2n hodin.

+4/0
1.6.2016 0:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.