Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by byl maturitní test z matematiky obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků, sdělil ředitel Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R22i76c62h39a11r55d 41N58o93v37a74k 8398446911362

maturitu z mathematiky maji predevsim vytvorit kantori mathematiky, nikoli nejaky obskurni spolek, vazeny cermate.

0/−1
21.5.2016 13:13

M20a86r93i28e 12Z63e86l81e34n69á 2794891559651

Teda nic proti ničemu, ale celkem dost mě pobavil výrok p. Oldřicha Botlíka (údajně matematika a odborníka na tvorbu testů), který prohlásil, že letošní maturanti byli při řešení matematických příkladů pod časovým tlakem. To jako že v jiných předmětech mají maturanti času kolik chtějí? Maturita z matematiky byla letos tak lehká, že jsme ji - mimochodem bohatě před časovým limitem - udělali já i 12-letý kamarád mého vnuka...;-)

+3/0
19.5.2016 15:50

R78i75c34h40a56r12d 23N30o90v62a15k 8548796351652

paklize tu maturitu doopravdy udelal 12lety kluk ue uakladky znamena to, ze takovato "maturita" nama smysl...

0/−1
21.5.2016 13:14

L95u32c33i95e 19H41o46r59á59k77o34v34á 3937379696317

Souhlasím s tím, že maturita z matematiky je lehká, ale zároveň těžká. Pro gympláky a ty, co myjí logické myšlení, je velmi lehká. Pro ostatní je záludná - a právě proto těžká. Kdo matematiku nechápe, může se ji nadrtit, to ano, nadřít jako řemeslo, ale jen do určité míry, když jsou příklady na "stejné brdo". Bohužel v maturitních testech se stále častěji vyskytují drobné chytáky, na které se právě tito studenti snadno nachytají. Nejsou to příklady podobné těm, které jsou ve sbírkách úloh. Vzhledem k tomu, že již několik let doučuji maturanty z matematiky, mohu to posoudit.

Matematiku člověk k životu potřebuje, ano, ale tu základní. Potřebuje také trochu logického myšlení, ke kterému matematika vede. K čemu však potřebuje např. zdravotní sestřička, sociální pracovník, elektrikář či umělecký truhlář umět počítat s logaritmy, s exponenciálními funkcemi, vektory, faktoriály, goniometrickými funkcemi či umět nakreslit graf funkce y=(2/X)na(-1)? Ti ať se učí jen to z matematiky, co budou potřebovat pro svou práci. To, že někdo zvládne maturitu z matematiky, ještě nezaručí, že z něj bude dobrá zdravotní sestra. A naopak.

Obtížnost maturity vede k tomu, že jsou studenti vystresovaní, a také k tomu, že se při maturitách bohužel podvádí. Když slyším, že učitel nechal žáky opisovat, velmi mě to naštve a pobouří. Ale na druhou stranu ho trochu chápu...

Nejsem pro zjednodušení maturity z matematiky, to jistě ne. Ať má maturita z matematiky svou úroveň a svůj kredit. Ale jsem zásadně pro to, aby kromě gymnázií nebyla povinná. !

+3/−2
19.5.2016 11:01
Foto

K65a85r92e24l 61C49a98c87h 8889224885944

R^Podpořila jste můj názor - děkuji. Matematika jako předmět mi nikdy k srdci nepřirostla. Když jsem však kupříkladu v pomaturitním specializačním studiu oboru vodní hospodářství dělal písemnou zkoušku z hydrauliky, což byl samý výpočet, vysloveně mě to bavilo. Počítal jsem totiž naprosto konkrétní věci s naprosto konkrétními čísly a konkrétním cílem a tomu technik snadno porozumí. Jakmile se však čísla nahradila abstraktními značkami, ztratil se mi jakýkoli smysl řešení takového příkladu.

+2/−2
19.5.2016 14:01

P40a23n 57K82r61a26t38z 8474565920453

Vzdyt stredoskolska matematika jsou jen osekane zaklady, na ktere nejake extra logicke mysleni neni potreba. :) Vetsina problemu se resi pomoci 'predpocitanych vzorcu' pro nejakou omezenou skupinu uloh.

0/0
27.5.2016 15:49

J33a42n 25B74l62a31n77a 3296925314

Po roce 1990 se změnilo kde co, no školství rozhodně ne k lepšímu, skldba občanstva je stejná a jestli tehdy odcházelo ze ZDŠ na střední školy cca 40% a znich ještě část neuspěla, tak je jasné , že při dnešních počtech na středních školách , šla úroveň rapidně dolů (ti co tam učí a tvrdí, že pokud by uplatňovali nároky, jaké byly na ně, tak bude na škole poloprázdno). A o VŠ je zbytečné vůbec psát, záplava soukromých VŠ , kde se tituly vlastně kupují.

+2/−2
19.5.2016 9:04

O41n49d67r85a 20Z13d55r33a44h16a96l 4515510285451

Náš matikář na gymplu v hodinách pro nematuranty říkal "Tohle není matematika, tohle je počítání."

+1/0
19.5.2016 8:56

A30l50e72n76a 98E31l74i71á50š68o81v45á 3734461662218

Maturita z matematiky je rok od roku lehčí spolu s tím, jak klesají vzdělatelnost a pracovitost našich studentů. Úspěšnost u státní maturity je závislá na schopnosti a chuti přemýšlet. Udělá ji kterýkoli lepší deváťák

+4/−1
19.5.2016 8:35

M91a95r72t98i73n 88N96e50m22e81r24á21d 5869470818905

Na stredni skole nam jeden stary a moudry ucitel vzdy rikal, matematika se neda naucit, tu musi clovek pochopit. To byl tehdy duvod, proc jsem maturoval z anglictiny, prislo mi to snadnejsi. Nehlede na to, ze anglictinu pouzivam kazdy den, matematiku pouze okrajove a nejvice pokud ji doma vysvetluji detem.

Matematika je bezpochyby dulezita vec, ale nee kazdy na ni ma, stejne jako na maturitu. Umet remeslo a byt v nem dobry je v dnesni dobe snad i lepsi, alespon co kolem sebe vidim.

+2/−1
19.5.2016 7:09

P96e38t41r 80V14o51n92d98r65a76c27e27k 7385671803860

Napsal jsi to hezky - pro tebe bylo jednodušší se obtížím vyhnout a tak máme kolem sebe spoustu lidí co sice žvatlá skvěle anglicky ale to je asi tak všechno - matematika není o tom že někdo něco spočítá - matematika je o logice a kombinatorice ...... mluvit se naučí klidně i papoušek ....

+5/0
19.5.2016 7:15

V77á93c14l55a77v 29K71o40v53á32ř 4640264171628

To je hroznej kec, že se matematika nedá naučit. I když nemáš "mozek na matiku" tak se naučit samozřejmě dá. Ale jenom tak, že si budeš pravidelně doma počítat a počítat ale to se nikomu nechce. Třeba nebudeš mít jedničky, ale horší dvojky nebo trojky z toho vytřískáš. Synův matikář zase říká: Kdo si počítá nemá problém.

+7/0
19.5.2016 7:32

Z83d12e86n89a 48S44v14o84b17o49d12o72v42á 2954706783216

- ano, ale jak srovnáte gymnazisty a průmyslováky, kteří se matiku učí víc jak o 1/2 času méně? Notabene, když další předmět bývá u gymnazistů 1 předmět, a u průmyslováků suma všech odborných předmětů?

0/−5
19.5.2016 8:00

A54l10e37n43a 92E43l35i22á77š66o10v36á 3814861752918

Víte, ti gymnazisté byli vždy lepšími žáky už na základce, a to jim zůstane po celý život. Jsem matematik a tvrdím, že úspěch v matematice je srovnatelný s úspěchem ve sportu. Záleží především na tréninku.

+4/0
19.5.2016 8:39

J13a91n 25B40l47a28n46a 3816915864

To je demagogie, před VŠ jsem absolvoval SPŠE a na VŠ, jsem měl 5 semestrů matiky a bez problému, no je to hodně let zpět, ve třetím ročníku průmky jsme končili dvojitým integrálem a ve čtvrtém byla matika jen nepovinný předmět (a tam jsem již nechodil).

+1/−2
19.5.2016 8:54

Z63d52e15n85a 75S68v74o20b19o26d79o29v90á 2684606763706

- takže ti lepší mají matiky ještě víc:) (jinak nechápu moc souvislost..)

- pamatuju, že na VUT Fast měli gymnazisté docela problém s použitím jednoduchých počtů do odborných předmětů (statika, ocelové a betonové konstrukce, pružnost), oproti průmyslovákům..

+1/0
19.5.2016 9:16

M77a13r58t34i62n 36K80r39a13l 7553470733357

Kdyby měl pán pravdu, nedala by se matematika studovat. On asi myslel, že se nedá nabiflovat.

No, vyšší matematika je opravdu jako hudba. Bez talentu člověk těžko vidí správnou cestu k řešení a jenom hrstka světových matematiků umí nalézat nové zákonitosti a hlavně je dokazovat (např. vztah mezi eliptickými křivkami a modulárními formami odolával 40 let). Ale maturitní matyka je jednoduchá.

+1/0
19.5.2016 10:21

R63a54d50e16k 78N81e17u90m89a40n61n 5712772598215

1) text kritizoval matematik a ředitel Cermatu kvičí, že to kritizují laici

2) nechápu, co myslí tím, že neřešenost příkladů je 1 % - příkladů bylo prý 25-30, 1 % by znamenalo, že max každý třetí nespočítá 1 příklad. Syn kvůli času nestačil 3 příklady a 4. nestačil napsat do výsledkové listiny. V jejich třídě nikdo nestihl spočítat vše. Gymnázium

+1/−1
19.5.2016 6:37

A82l11e56n78a 69E57l67i77á43š61o11v26á 3344561712238

Zkuste si ty příklady spočítat. Obtížný není ani jeden. Času na řešení bylo přiměřeně. Je logické, že vše bez chyby spočítá jen málo studentů. To je vždy účel jakehokoli testu, aby roztřídil absolventy podle jejich kvalit.

+4/−1
19.5.2016 8:47

R36a45d82e61k 35N77e84u88m77a69n78n 5872712958615

souhlasím s tebou až na to "času bylo přiměřeně"

očividně ho bylo málo, když s ním měl problém i učitel

+1/−2
19.5.2016 10:15

R83a75d68e55k 12N98e67u13m77a95n75n 5172532768645

Mám letošního maturanta.

Říká, že loňský test dělal už loni a zvládnul ho. Letos naostro přelezl o pouhé dva body. Bylo to výrazně těžší.

Na tři příklady nestačil ani sáhnout,čtvrtý nestačil zapsat do výsledkové listiny.

Nejsem si jistý, ale myslím, že na to měli jen 60 minut (článek píše 105)

Test si dal jejich učitel matematiky - zvládnul to 4 minuty před limitem, ale bez zapisování výsledků na extra papír!

To mi nepřijde jako normální.

Vzal si matiku dobrovolně a nakonec z ní měl největší bobky

+1/−4
19.5.2016 6:09

P82e44t28r 27V35o35n93d96r85a15c25e66k 7115101783790

Radku - brečíš sice hezky, ale nesmyslně - já jsem maturoval za komančů a tam jsme měli 15minut na přípravu a potom hned k tabuli a vše počítat - kdo nespočítal tak měl smůlu a věř že za komančů rozhodně všichni neodmaturovali .... vše je o přípravě a zvládnutí učiva ..... a synek nespočítal 3 příklady a odmaturoval ??

+1/−5
19.5.2016 6:19

R16a47d10e26k 50N64e10u68m24a67n42n 5152652588705

1) nebrečím, poněkud špatně chápeš psaný text

2) ano, synek odmaturoval, těch příkladů bylo totiž 25-30, komentuješ s údivem něco, o čem nemáš ani páru

+2/−4
19.5.2016 6:32

P41e21t23r 85V43o69n54d70r36a89c78e82k 7505861413660

O čem podle tebe nemám páru ?? Na netu byly vzorové příklady z matematiky, které se mi nezdály nijak obtížné a to jsem maturoval před cca 30ti lety - prostě běžné učivo na střední škole ......

+3/−1
19.5.2016 6:39

Z12d98e26n69a 68S53v60o24b27o44d58o13v66á 2914886403366

- ona bude asi jedna věc "se na to podívat" a jiná to stihnout v daném limitu.. 3-4 min. na příklad?

+1/−1
19.5.2016 7:48

R43a83d55e86k 23N44e20u61m75a72n36n 5702812598815

pokud se divíš, že kluk neudělal 3 příklady a přesto odmaturoval, tak ano, komentuješ něco, o čem nemáš páru

pokud učitel spočítá příklady a zůstane mu jen 4 min na kontrolu, tak ty příklady jsou prostě obtížné, resp jich je moc. Jestli budou příklady typu 27+49, tak to sice bude děsně lehké, ale když těch příkladů bude 1000, tak to nepůjde stihnout - přehnal jsem to, aby jsi to pochopil

+1/−4
19.5.2016 7:57

A82l11e40n16a 49E88l11i87á60š97o68v98á 3204501142438

Věřte, že letošní maturita byla opět lehčí, než ta minulá. Autoři příkladů počítají s rostoucí hloupostí studentů i s jejich klesající výdrží při řešení příkladů.

+1/−1
19.5.2016 8:43

A11l47e55n17a 13E84l78i87á63š15o18v92á 3794331522448

Zkusil jste si ji spočítat?

0/−1
19.5.2016 8:44

R84a76d30e65k 61N81e90u47m41a94n93n 5882542458985

syn - teď maturoval - říkal, že loňskou maturitu spočítal už loni bez problému

s letošní načisto měl problém

buď mu to extrémně nesedlo, nebo ta letošní byla obtížnější

jestli to někde najdu, zkusím to spočítat ;-)

+1/0
19.5.2016 10:17

P20e71t39r 35V33o36n52d78r96a31c51e52k 7435801183180

Maturita bývala dříve ,, zkouškou z dospělosti " ...... nikdo nezkoumal psychometrické parametry testů, jak požaduje pan Zíka ....... prostě je potřeba udělat konec rozdávání maturit za docházku a vrátit maturitám jejich význam ...... stejně tak by bylo dobré se podívat na tituly Mgr, Bc, Mba a jiné ........

+4/0
19.5.2016 3:16
Foto

M36i54l33a23n 43S30o48u80š28e56k 9176747171892

...a jen tak na okraj... redaktor asi nemá maturitu z češtiny a přesto tady píše své články. Nějak si netyká s oddělováním vět, s čárkami ve větě.... Nevadí mu to ani v titulku článku.

0/−1
19.5.2016 2:28
Foto

M89i43l27a16n 97S30o49u97š29e18k 9426967321432

"Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat"

* * *

Tohle je naprostý nesmysl. Není možné srovnávat maturitu z matiky s maturitou z jiného předmětu - třeba španělština, zpěv, technický obor... Každé má svoje a každá škola je zaměřena na svůj obor, zejména technicky zaměřené SŠ. Pokud Cermat říká, že maturita z jednoho předmětu není těžší, než z jiného předmětu, potom říkají naprosté voloviny a jsou to jakési umělé argumenty.

Maturita z matiky stejná jako jiné předměty prostě není. A navíc není žádný důvod, aby maturita z jednoho předmětu byla na všech školách stejná. Na SŠ matematicky zaměřených bude asi úroveň maturity z matematiky zcela jiná, než třeba na jazykové střední. A není důvod to jakkoliv sjednocovat. VŠ jsou také různě zaměřené a přijmou toho, kdo prokáže příslušné znalosti. A třeba jazykově nadaný středoškolák dost těžko bude chtít na Matfyz. Asi bude chtít pokračovat na VŠ se zaměřením na jazyky. A na to ho jazyková SŠ připravuje. A matika tady prostě ani při přijímačkách žádná nebývá. Proč tedy znalosti z matiky sjednocovat? Vypadá to skoro nařízení z EU.....

Ten Cermat je třeba jako zcela zbytečnou organizaci zrušit, podobně jako Scio a jejich rádoby univerzální testy.

+5/−2
19.5.2016 2:25

R20a39d56e66k 32N86e67u43m30a31n64n 5882332588165

maturita by měla být celostátně ze stejných předmětů stejná

+1/−2
19.5.2016 6:10
Foto

P76a29v76l70a 16Z40a18n34d37l82o86v68á 7384355250802

Pak by ovšem neměly být žádné předměty povinné.

+1/−1
19.5.2016 7:28

M45a97r14t69i88n 98H50e51i30s32l56e22r 4944506182969

Scio je soukromá firma, docela by mě zajímalo, jak ji chcete zrušit.

0/−1
19.5.2016 22:31

R89i91c52h88a64r36d 26N12o12v14a29k 8838456271382

staci s nimi vypovedet statni smlouvu a nechat je soukromnicit.

0/0
21.5.2016 13:18

O17n15d50ř29e90j 28P87a27l76a77t34a 1493828836940

Matematika nejde těm lidem, kteří ji nenatrénují. Byl jsem jedním z nich na základce. Stačí spočítat 100 příkladů. Ale samozřejmě je jednodušší říct, že "já na tu matiku prostě nemám hlavu, mně jdou víc ty humanitní". Blbost. A ta dnešní maturita? Mně to přišlo jako přijímačky na gympl a ještě stačí 30 %. No asi ne každý patří na střední a dál...

+9/0
18.5.2016 23:41

M38i85c73h89a77l 46J82a36r25o19š 7804110672835

Testy zvýhodňují ty, kteří matematiku ovládají. To by se mělo nějak napravit.

+2/−6
18.5.2016 23:03

J79a65n 16N12o92v48á16k 7545314278777

ne, naopak, test zvýhodňuje ty co umí rychle a bez přemýšlení řešit standartizované úlohy. Naopak znevýhodňuje studenty co tomu rozumí ale přemýšlí nad tím. To je v matematice zcela špatný přístup.

+5/−1
18.5.2016 23:35

G11a73b75r20i40e85l 42H28o16r75t42e20n 9541499913344

Pracuje se na tom. Budou stanoveny koeficienty, které budou na známky aplikovat a které budou ovlivňovat výsledné hodnocení. Současná právní úprava už podobné věci řeší, ale bude potřeba jít dál a přinést do známkování kritéria, která budou povinná a zmíněnou diskriminaci odstraní.

První bude paušální znevýhodnění dětí s vysokou inteligencí a/nebo zjevnými vlohami pro určitý obor. Pak přijdou bonusy za příslušnost k menšinám, za fyzická postižení a nakonec za atypické sexuální orientace. Tím se konečně přesune účel škol od nesmyslného vzdělávání k výchově dětí v multikulturní panevropské společnosti a všechno bude krásné.

+5/0
18.5.2016 23:35

V78á34c20l19a27v 30J42e95b22a28v47ý 8880449873826

Možná bude problém v tom, že příliš lidí dnes dělá maturitu. Dříve měli maturitu jen ti chytřejší, gymnazisté a někteří středoškoláci. Dneska má maturitu i kuchař a s tím, jak více lidí jde na gymnázia, tak jejich úroveň je prostě horší.

To samé je na VŠ, kde kvůli tomu brutálně degradovali výuku a požadavky během jedné dekády asi tak na polovinu. A to nás má spasit, umělé zvýšení vzdělanosti obyvatelstva rozdáváním diplomů. :-P

+16/0
18.5.2016 22:55

R64a56d21k75a 71K17o25v84á32ř48o82v60á 2183473553606

Nemůže být problém tak vysoké neúspěšnosti například v tom, že si matematiku vybírá i relativně velké množství těch "hloupějších" studentů?

Studenti, kteří pořádně neovládají žádný cizí jazyk ani nerozumí matematice, si matematiku vyberou z důvodu menšího zla, protože vidí, že je nutné udělat pouze jeden didaktický test, navíc stačí 33%, narozdíl u jazyka, kdy je potřeba udělat 44%.

Pokud by si tito studenti vybrali místo toho cizí jazyk, taky by neuspěli.

Já sama jsem před několika lety pomáhala s přípravou na matematiku několika studentům, kteří s ní měli problémy. Když jsem se jich ptala, proč si raději nevybrali angličtinu, tak mi většinou řekli, že anglicky umí ještě hůře.

+11/0
18.5.2016 22:30

S62i11l24v37a 30N20o17v60á80k40o78v96á 8215484529

Mimochodem, najděte ve svém okolí pět letošních maturantů a dejte jim spočítat 2/3+3/2 (dvě třetiny plus tři poloviny) a hned budete jasno, v čem je zakopaný pes.;-)

+13/−1
18.5.2016 22:16

P82e28t91r 77M63a43c72h30á27l62e48k 7865706446686

Přesně.

+4/0
18.5.2016 22:34

M34i57c65h66a84l 87K30r59e62j53č48í 1606940401373

Matematika je v podstatě ultimátní intelektuální disciplína a tudíž je to strašně fascinující věc. Já se ale nedivím, že matematika je všeobecně neoblíbená. Ještě na SŠ jsem ji vnímal jen jako "počítání příkladů" a "učení se vzorečků a postupů nazpaměť". Axiomy, věty a důkazy jsme jen tak okrajově nakousli. Nelze se divit, že lidé považuji matematiku za otravnou, neužitečnou a od reality odtrženou věc.

Ale za neoblíbenost matematiky si mohou učítelé a matematici sami. Zatraceně chybí popularizace. A na školách chybí nějaký všeobecný, klidně i jen "kecací" předmět, který by dával přírodní vědy (a "reálný svět") srozumitelnou formou do souvislostí.

+11/−2
18.5.2016 21:47

D27a73n83i94e98l 42T25s69c91h27e88r79n95a74y 2815322469252

No jo ale to pani "odbornici" v Cermatu, Scio apod. zrejme netusi, neni dulezite co ucit, ale jak to ucit. A tady ma obecne skolstvi dost velke rezervy

+1/0
18.5.2016 21:54

J21a16n 30B41l53a63n63a 3616675394

matematiku nutno chápat, učit se dají kupecké počty

+2/−3
18.5.2016 22:47

P33e24t81r 77B89u88r44d73a 3130745449367

U maturit můžete mít tabulky a kalkulačky. Na 4 stačí umět počítat na prstech a mít znalosti že 6. třídy. Pokud nezvládají studenti tuto úroveň, byli by s důkazy vět, hlubší aplikaci logiky a čímkoli jiným hodnoceni ziskem bodů "limitně se blížícím nule". Vždyť je do matematiky nikdo nenutí, jazyk se dá tak trochu okecat, ale 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 = 1/16 (postup řešení jednoho z maturitních příkladů před 2 roky) a ne 4.0, to se neokecá.

+5/−1
18.5.2016 22:43

V19á87c73l49a94v 17J33e84b79a30v11ý 8440829343166

Matematika rozvíjí logiku a racionální úsudek a to se projevuje každý den. Maturita z matematiky je několikrát důležitější než maturita z ČJ. ;-)

+3/−1
18.5.2016 22:57

S85i29l30v40a 46N73o85v45á76k44o21v89á 8175394179

Dokud neuděláte neci s tím, jak se učí matematika na základních školách, do té doby bude na středních školách s matematikou problém. A ne, inovativní vzdělávání opravdu není řešení. Matematika se totiž jaksi obkecat nedá.

PS: Ona i představa, že maturitu bude mít většina populace, je jaksi zcestná...

+11/0
18.5.2016 21:46





Najdete na iDNES.cz