Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M32a30r21t70i93n 63N80o26v38o52t15n87ý 5681552426424

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

+2/−1
24.4.2016 19:07

P45e55t41r 21H62a28r49i78p14r85a84s56a58d 79H26a70j28i76č 8413180544787

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0/0
24.4.2016 20:36

T45o53m63á60š 21Z56e71m12á38n81e43k 5830358446896

Pokud je pravda to co píšete, nebylo by potřeba solární byznys dotovat. Je to totiž o tom, co všechno započítáte do energetické bilance. Z dotovaných cen energie vychází návratnost kolem osmi let. Za tržní cenu je to tedy asi čtyřnásobek této doby, tedy vrátí se vložené prostředky.

Konstrukce jakékoli baterie je o molární hmotnosti prvků, které se podílejí na chemických reakcích(proto je olověná baterie těžká a málo výkonná a naopak lithiové baterie lehké a s velkou měrnou kapacitou. Takže podmínkou pro palivový článek je použití vzdušného kyslíku, coby "lapače elektronů" (vodík je zdroj). Pokud pelety dokáží zadržet například 10% hmotnosti vodíku, co samy váží, spolu s lepší účinností palivového článku a el. motoru (dohromady možná až 80%) by to bylo konkurenceschopné ve srovnání s použitím uhlovodíků, jako paliva pro spalovací motory.

0/0
24.4.2016 21:49

P82e97t14r 80H42a66r17i78p34r66a57s36a43d 68H91a24j33i87č 8653200864567

Solární byznys není potřeba dotovat už nějaký čas. Není to otázka ekonomie, ale politická. U FV se dostanete běžně na 30 centů/W. Ten Watt vyrobí za dobu své životnosti cca 25kWh. Musíte ale připočítat ještě poměrnou částku za instalaci, podpůrné konstrukce, měnič. To závisí od velikosti FVE, čím větší, tím je cena lepší. Na druhou stranu, jako malospotřebitel máte kWh dražší, než velká firma, takže se to přibližně vyrovnává.

U baterie je to opět o ceně. Pokud nakoupíte elektrickou energi za nízkou cenu a prodáte jí za vysokou (závisí to na denních odběrech a momentální poptávce), můžete vydělávat. Kvalifikovaným odhadem při současných cenách baterií potřebujete rozdíl za kWh asi 15 centů. Bude se to ale měnit a mění se to. Ceny bateriií klesají, roste kapacita a odolnost.

S těmi peletami zatím nic konkrétního nevím. Ta firma Cella Energy konkrétní parametry tají a buď jde o nedotaženou technologii, nebo si to potřebují patentovat. Nejspíš ale obojí. Zatím sázím tak 50/50, že z toho něco bude.

+1/0
24.4.2016 23:03

J12a17r92o16s11l57a13v 22M74o53u81č80k45a 3777377378229

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0/−1
24.4.2016 13:38
Foto

R22u37d74o39l93f 62P29o38l43a45n66e19c95k69ý 3333124353955

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0/0
24.4.2016 12:14

K95a87r35e64l 59P75o21d91h13o53r61s33k23y 3865953752525

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

+1/−1
24.4.2016 11:36

V82l22a26s17t53i72m77i67l 21H45n13í78k 6836572771197

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

+3/0
24.4.2016 11:42

K80a40r49e85l 57P76o98d28h12o59r75s75k19y 3315793232295

Letoun startuje a pristava tak, ze pod kazdym kridlem je cyklista ktery drzi balanc. Kdyby tam meli dat podvozek, tak by museli udelat pevnejsi kridlo, oboji zvysuje vahu atd.

Ja nerikam, ze to nemaji delat, nevadi mi ze je to bezprostredne k nicemu, jen rikam, ze to tezko muze byt brano jako propagace solarni energie. Spis nazorne ukazuji, jak ohromny je rozdil v porovnani s fosilnimi palivy, coz v dusledku muze byt uzitecne pro lidi, kteri si to neumi spocitat sami.

0/0
24.4.2016 12:02

V26l50a89s19t87i52m24i56l 95H48n39í18k 6236292951837

No ale tak nepište, že podvozek neunese. Je to prostě hovadina ho tam dávat, stejně jako se nedává u větroňů, kterým taky při startu musí někdo držet křídlo.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

SI2 má dostatek výkonu, aby stoupal a ještě dobíjel baterie. Nějaký podvozek by unesl, ale proč...

0/0
24.4.2016 12:50

J23i42ř56í 55M88o94r15s22e 7963159932965

Podvozek by unesl. Neunesl by pak ovšem už křídla, pokud by byla vyztužena, aby na nich ten podvozek mohl být připevněn. A na trup jej namontovat nemůžete, při tom absurdním rozpětí.

Fyzika. Celé je to o fyzice. Všechno jsou spojené nádoby.

Je to hezká hračka, fandím jim, jen by nemuseli říkat, že tím propagují "čisté technologie", protože právě tady dokázali jediné - že i přidělat si na křeslo pár meteorologických balónů a jít si s tím zalétat, by byla větší sranda a bylo by to na rozdíl od veškerých těch kompozitů, fotočlánků a akumulátorů, skutečně čisté.

+1/0
24.4.2016 13:10

K12a58r88e65l 88P58o66d16h86o10r91s86k34y 3395613382695

Predpokladam, ze kdyby s podvozkem nebyl problem, tak by ho tam dali. Je to prece jen jednodussi reseni, nez aby to drzeli cyklisti. Timpadem s tim nejspis bude problem a je otazka jake by to letadlo muselo mit parametry, aby bylo aspon v tomto ohledu samostatne.

0/0
24.4.2016 14:56

J20i87ř39í 78M90o95r88s32e 7663399312455

Ani jedna z věcí, kterou popisujete v druhém odstavci, nebyl technologický nesmysl. A zrealizovaly se přesně v okamžiku, kdy technika a technologie dospěly k bodu, kdy to bylo realizovatelné a únosné.

Tzv. "propagace solární energieL" je věc čistě politická a sociálně inženýrská a i tento tzv. "experiment" dokazuje, že v současné době a stavu našich znalostí je to nesmysl.

Netvrdím, že není v budoucnosti pohánět i letouny elektřinou. Ale rozhodně to nebude energie získaná fotovoltaikou a skladovaná v akumulátorech. Pokud tedy nedokážeme nějak obejít fyzikální zákony.

0/0
24.4.2016 12:38

J77i21ř81í 58M27o53r47s59e 7733289632615

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

+2/0
24.4.2016 11:14

V88l95a23s49t68i31m59i42l 76H52n86í26k 6636272201617

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

+2/0
24.4.2016 11:38

V98l42a32s28t44i70m19i87l 19H37n16í84k 6246772951917

Jo aha, Solar Impulse není podle vás použitelný letoun. To se dá bez počítání říct, že i články se 100% účinností by musely pokrývat nesmyslně velikou plochu, aby dodaly výkon používaný u dopravních letadel. Jak jsem psal, nikdo (doufám) netvrdí, že se tohle technologické dobrodružství nějak dotýká budoucnosti letecké dopravy. Je to prostě husarský kousek s použitím solární energie a překonání mnoha samoúčelných rekordů. Těch 5 dní ve vzduchu s letadlem těžším než vzduch například.

0/0
24.4.2016 12:39

J34i77ř88í 94M82o48r62s44e 7793879672355

Nikoli, je to zcela korektní a věcné zadání. Dokážeme přesně spočítat, jaký výkon potřebujeme k tomu, aby letoun dělal, co má. Jestliže zde někdo propaguje solární energii, měl by vždy být schopen prokázat i to, že s tím dokáže nahradit fosilní paliva. Tedy, víme, kolik výkonu potřebujeme u letounu. Máme teoreticky tolik příkonu na ploše, využitelné k umístní článků? U letounu, který má maximální vzletovou hmotnost 1200 kg a dopraví 4 osoby rychlostí 230 km/h na vzdálenost přes 1000 km, potřebujeme zhruba 120 kW, aby to ještě bylo schopno manévrovat atd.

Máte tohle k dispozici ve formě fotovoltaiky? Podívejte se, kolik váží Solar Impulse 2 a jak absurdní má konstrukci, aby se v tom mohl loudat jeden člověk a nechci ani domýšlet, jak blbě se to musí pilotovat.

0/0
24.4.2016 13:06

P34e65t94r 98H43a84r59i40p94r44a26s28a85d 34H39a41j24i73č 8283970554947

Ano, je to korektní zadání na pomezí mezi vědou a technologickými možnostmi. Jsme schopni postavit letadlo, které obletí celou planetu jen za využití solární energie? Jsme schopni postavit letadlo, které je schopné přeletět kanál La-Manche za využití jen lidské síly k pohonu? Jsme schopní zkonstruovat vrtulník na lidský pohon?

Něco, nebo možná hodně se z toho dá pak uplatnit i jinde, ale snad chápete ten rozdíl. Je to stejné, jako F1 a třeba Fabia. Společné body tam zajisté jsou, ale celkově je to od sebe vzdálené asi tak jako pterosaurus od netopýra.

0/0
24.4.2016 20:46

P91e85t37r 25H78a59r78i86p48r56a13s83a63d 53H42a17j51i38č 8283640954887

Ještě doplním, že spočítat se to samozřejmě dá. A Solar Empulse tyto parametry zcela jistě splňuje. Probém je nízká cestovní rychlost (spotřeba energie při rychlejším letu narůstá tuším kvadraticky s odporem vzduchu). Žádný podvod to není. Je to o poměru hmotnosti, vztlaku, pevnosti, rychlosti a spotřeby energie.

0/0
24.4.2016 20:52
Foto

V60l70a18s57t19a 31C30o16u69f68a78l 7397729199715

Když víme, jakou rychlost potřebujeme k udržení v přímočarém ustáleném letu, tak se to dá spočítat velice dobře.

Napřed vezměte rovnici vztlaku. Spočítejte, jakou vztlakovou sílu potřebuje letadlo, aby se udrželo ve vzduchu. Přepočítejte to na potenciální energii.

Zvolte rychlost a vyjděte ze vztahu E rovná se 1/2 m x v2. Dostanete kinetickou energii v Joulech.

0/0
24.4.2016 11:47

J27i16ř98í 60M18o95r69s24e 7123699842975

Jistě, ale mně šlo spíše o to, spočítat, kolik energie reálně dopadá na plochu letounu, kam lze instalovat fotovoltaické články a jestli to bude dostatek na to, aby i ve dni, kdy je zataženo, bylo vůbec možné tím dát tolik energie, aby to letělo, uneslo samo sebe, pilota + 3 pasažéry, nějaká ta zavazadla, mělo cestovní rychlost kolem 230 km/h, dolet přes 1000 km bez ohledu na to, jestli je den či noc atd. Klasickému letounu na to stačí motor s výkonem kolem 120 kW.

Máme na dané využitelné ploše k dispozici tolik energie? Plus rezervu na ukládání do akumulátorů? A unese to ty akumulátory, nebo potřebujeme ještě větší výkon a tím pádem více dostupné energie? A bude to při tom všem ještě pořád splňovat všechny směrnice, týkající se letounů?

0/0
24.4.2016 12:53

P17e31t89r 79H90a97r12i35p65r16a30s50a57d 65H42a85j43i15č 8343800334447

Tak ještě jednou. Na to tohle letadlo není. Chtějí prokázat, že letadlo na čistě solární pohon postavit lze a že unese lidskou posádku. Proč by se s tím jinak stavěli. Ten letoun je postavený jen a jen kvůli tomu, aby se prokázalo, že to, při optimálních podmínkách, lze. Další okolnosti, jako zataženo, vítr, užitečné zatížení a pod. neřešte. Na to tohle letadlo není. Protivítr ho zaručeně odvane (cestovní rychlost je nízká) a zataženo se řeší tak, že letíte jinam, nebo musíte nad oblačnost. Vaše další podmínky, užitečná zátěž ap. na to zapomeňte. To bude muset být jiný typ a technologie bude muset ještě pokročit. Ale vypadá to, že se bude bude létat na vodíkové pelety v kombinaci s palivovým clánkem. FV potah bude zřejmě jen podstatný doplněk na prodloužení letu. Hlavně to ale bude na elektriku, což je dobrá zpráva z hlediska hlučnosti a emisí.

0/0
24.4.2016 21:03

L33a31d29i14s86l92a89v 56S16a87u33e33r 8237831783884

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0/0
24.4.2016 11:11

J87i40ř70í 83M15o21r85s57e 7133519632825

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0/0
24.4.2016 11:21

J39a22n 45M70a11z45u38r16e74k 8185524287579

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0/−1
24.4.2016 11:01

J50i85ř21í 38M11o29r61s48e 7943209532395

Tak například to máte napsáno na konci článku...

+2/0
24.4.2016 11:05

V78á98c15l75a36v 79Č50e93r35m42á84k 4313880847744

Ono to bude tím, jak jsou ty "obnovitelné" zdroje obecně neskutečně protlačované a vnucované. A lidé na ně musí povinně platit, i když i průměrně inteligentní vídí, že je to většinou kravina k ničemu. Pak lidé reagují alergicky i na jinak neškodný výzkum pár nadšenců. Ze kterého může být i nějaký použitelný výstup, ale asi ne přímo pro leteckou dopravu.

0/0
24.4.2016 11:07

J75i12ř71í 94M24o25r73s57e 7103439112915

No a ten obrovský nápis: "Two pioneers flying around the world in a solar airplane, to promote clean technologies" na homepage projektu také poněkud popírá to, co tvrdíte na začátku příspěvku...

+2/0
24.4.2016 11:09

J40a31n 45M33a39z47u38r11e33k 8315184107889

Máte pravdu - nevšim jsem si toho...

0/0
24.4.2016 11:41

V49l26a53s80t20i60m29i63l 40H12n95í43k 6796222631767

Je vidět, že pořád uvažujete jako malý kluk. Gossamer Albatros mě jako kluka nadchl podobně jako Solar impulse, ale už tehdy mi bylo jasné, že je to jen kouzelná hračka, na které se nanejvýš trénují a propagují nové technické možnosti.

0/0
24.4.2016 11:47
Foto

V46l35a97s82t39a 57C62o38u56f97a95l 7627869759545

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0/0
24.4.2016 10:55

J92i71ř16í 74M98o29r75s89e 7823819372105

Nejsou oni teď Honeywell?

0/0
24.4.2016 11:04
Foto

V29l49a89s59t35a 73C34o86u94f19a26l 7597909639245

Jsou. Ale značka Bendix/King zůstala jako obchodní značka. Celý svět létá na Bendixu.

0/0
24.4.2016 11:39

J34i21ř63í 65M76o63r57s13e 7703739462645

Jo, tuhle jsem si zrovna hledal manuály k nějaké avionice, zejména k jednomu jejich postaršímu transpondéru. Při tom jsem právě narazil na ten Honeywell.

0/0
24.4.2016 13:23

J56a69r45o24s11l11a57v 42M88o65u48č70k87a 3617877588839

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0/−2
24.4.2016 10:41

R54a55d83o45v14a51n 77S29ý25k60o45r71a 6454285844880

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0/0
24.4.2016 11:02

J19i77ř27í 59M93o25r58s43e 7303359672715

To ovšem není letoun na solární energii, ale letoun na baterky.

Nicméně souhlas - jakmile dokážeme porušit doposud známé fyzikální zákony, tak dokážeme vymyslet monočlánek s takovou kapacitou, že to na něj poletí hodinu...

(Mezi námi, miniaturizovaný zdroj elektrické energie, schopný tohle živit teoreticky myslitelný je, ale rozhodně to nebude akumulátor a zase to pojede na nějaké palivo).

0/0
24.4.2016 11:26

V77á24c74l97a29v 26Č27e61r29m51á27k 4663940847504

A ten smysluplnější zdroj bude atomový. Chemické reakce na to pracují s příliš malými energiemi.

Kdyby nebyl v tomto směru výzkum uměle zaražen protijadernou hysteríí, tak už nejspíš takové zdroje máme. V autech, rodinných domech atd.

Ale asi máte pravdu v tom, že se to nehodí mocným do krámu. Lidé by totiž byli svobodnější. Teď stačí vypnout elektřinu a lidé jsou nahraní.

Podobně proto existuje současné tažení proti individuální automobilové dopravě. Autem se člověk dopraví relativně rychle na relativně velkou vzdálenost a to kdy chce, jak chce a kudy chce. To se také nehodí. Chtějí mít ovce narvané do jimi kontrolované hromadné dopravy.

0/0
24.4.2016 11:05
Foto

P21a70v52e47l 62M81a77r83t70i97n88e38k 9965505241783

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

+1/0
24.4.2016 10:14

V82á16c36l46a45v 69P72a26v11l67í36k 9882350984924

Propagace solární energie vypadá takto:

1) Let Havaj - San Fr., který proudovému letadlu trvá 4 hodiny, trval solárovi 3 dny a 3 noci.

2) Tento 2.3t těžký letoun uveze 1 člověka (který se ani pořádně nevyspal), i obyčejný malý Boeing 737 uveze 180 lidí

3) Rozpětí křídel 72m (tedy více než B747 jumbo) a naprostá nestabilita letounu činí solára neskladným a náchylným k nehodám, o účinnosti 72m dlouhé řady fotočlánků (a dalších na ocase) nemluvě

Řekl bych, že i podobně "rychlé" transportní stroje jako Hindenburg a Titanik byly svojí efektivitou o 2 třídy výše než tahle solární sračka, která hezky ukázala velmi velmi nízké limity tohoto typu pohonu...

Tento stroj patří do kategorie kuriozity, nebo do kategorie technologie v plenkách stejně jako letadla v roce zhruba 1915... Třeba to za 20 let bude lepší, i když noční dálkové lety solárem asi nevyřešíme...

+7/−6
24.4.2016 10:10

V98l40a17d32i58m81i30r 19M20r98a39z 5144982407868

tak nějak argumentovali kdysi odborníci, že člověk nemůže přežít rychlost větší než 60 km/hod. :-) Ano, je to technologie v plenkách a někde se začít musí ..

+6/0
24.4.2016 10:17
Foto

P29a21v14e71l 44M60a68r47t14i50n96e35k 9465945541883

Na litani se nikdy hodit nebude. Je to doplnkovy zdroj a vzdycky bude. V noci slunce nesviti a tahat sebou zbytecnou zatez v podobe baterii je ekonomicky nesmysl. Nikdy nedokazou mit tolik energie o takove hustote, jako bezne palivo.

+2/−1
24.4.2016 10:21

V57á71c15l88a97v 88Č28e64r96m62á95k 4253470167654

Ono prostě na udržení se ve vzduchu je třeba nějaka energie, která se musí někde vzít. A to Slunce jí na m2 dává nějaké konkrétní množství a víc ani ťuk. Takže solární letadlo bude vždycky na svojí nosnost a výkony obrovské, zárověň musí být lehké. To už by mi větší smysl dávala vzducholoď se solárním pohonem. Ta aspoň nemusí řešit to udržení se ve vzduchu a velká je přirozeně.

+3/0
24.4.2016 10:23

V73l85a23d47i25m84i63r 63M42r40a92z 5134802617558

jasně .. navíc nemusí tolik řešit hmotnost baterií .. podle mě dobrý nápad :)

0/0
24.4.2016 11:55

V82á23c65l20a80v 41P93a50v88l39í92k 9482740814634

to jo ale když mi malá baterka utáhne dron s nosností 8kg, nevím, proč 10 let po boomu solárních elektráren potřebuji 72m jistě špičkových výkonných panelů pro převoz 1 člověka rychlostí 90km/h...

U letadel 15-20 let po vynálezu létaly bombardéry s tunou nákladu v 6km výšce. Fotočlánky jsou staré 50 let a výsledek je tohle...

+4/0
24.4.2016 10:24

K52a10r97e83l 33P48o32d57h39o14r93s18k72y 3585153852465

V tom vztahu vam chybi jeste jeden clen a to cas - zkuste si ve vzduchu tech 8kg udrzet 10 hodin, myslim ze to nepujde malou baterkou.

Zadny vyvoj solarnich panelu nezvysi hustotu slunecni energii, takze nema smysl argumentovat tim, jak dlouho se to vyviji...

+2/0
24.4.2016 11:23

J13a50r78o82s59l36a34v 34M79o45u33č17k32a 3457877808789

solární panely nikdy nebudou mít jiné smysluplné použití než pohánění izolovaných aplikací příliš vzdálených běžné síti, aby se daly ekonomicky smysluplně přitáhnout kabely.(např. blikající dopravní značení u opravovaného úseku silnice uprosřed ničeho.)

+1/0
24.4.2016 10:47

P86e91t14r 96M37a16r59š65o35u16n 5865338306906

+ propagace bod 4) přehřátí baterie :-)

0/0
24.4.2016 11:23

S83t53a55n45i33s13l79a91v 72R73o58s53e13c98k50ý 9175679151369

Jak slyším slovo solární, otevírá se mi kudla v kapse. Ročně zaplatím na poplatcích na OZE 2500,- Kč (RD bez plynu).

+4/0
24.4.2016 9:50

V92á70c22l80a49v 74Č44e28r27m33á29k 4463110587534

A bude hůř.

Jinak k tématu, nic proti panu Piccardovi, je to průkopník, ale i tohle letadlo demonstruje, jak to s těmi "obnovitelnými" zdroji a technologiemi je: obecně mizerný az nepoužitelný výkon, komplikované, drahé. Letadlo, které si neporadí s normálním větrem a profil letu musí uzpůsobovat tomu, aby mu vydržely baterky je prostě na prd. Krok zpět. Správně by byl naopak krok dopředu, tedy letadlo s porádným, tj. atomovým, zdrojem energie, neomezený dolet, velká nosnost.

0/0
24.4.2016 10:10





Najdete na iDNES.cz