Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

2 1
možnosti

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0 0
možnosti

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0 1
možnosti
Foto

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0 0
možnosti

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

1 1
možnosti

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

3 0
možnosti

J37i23ř41í 44M23o55r94s60e

24. 4. 2016 11:14

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

2 0
možnosti

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

2 0
možnosti

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0 0
možnosti

J46i64ř68í 63M26o55r26s60e

24. 4. 2016 11:21

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0 0
možnosti

J56a26n 68M53a62z38u82r73e37k

24. 4. 2016 11:01

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0 1
možnosti

J91i35ř90í 12M75o28r32s60e

24. 4. 2016 11:05

Tak například to máte napsáno na konci článku...

2 0
možnosti
Foto

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0 0
možnosti

J95i80ř48í 92M90o54r20s33e

24. 4. 2016 11:04

Nejsou oni teď Honeywell?

0 0
možnosti

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0 2
možnosti

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0 0
možnosti
Foto

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové zničili Ukrajině elektrárnu, Polsko kvůli útokům vyslalo stíhačky

11. dubna 2024  8:15,  aktualizováno  12:37

Sledujeme online Rusko v noci na čtvrtek podniklo rozsáhlý útok na energetickou infrastrukturu ve čtyřech...

Z léta opět do mrazů. V příštím týdnu bude i sněžit, varují meteorologové

11. dubna 2024  16:11

Léto se ještě zdaleka neblíží. Upozorňují na to meteorologové a dodávají, že podle všech modelů do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Poslanci mají na mimořádné schůzi na žádost ANO mluvit o migračním paktu EU

18. dubna 2024  5:43,  aktualizováno  8:44

Dopady migračního paktu Evropské unie na Českou republiku chtějí ve čtvrtek na mimořádné schůzi...

Mluvit nebude, psát bude. Žena chtěla po mrtvém muži, aby požádal o půjčku

18. dubna 2024  8:27

Scéna jako z Cimrmanova Záskoku se odehrála v pobočce jedné brazilské banky. Žena tam totiž na...

Evropská unie přijme další sankce vůči Íránu. Tel Aviv i Teherán vyzývá ke zdrženlivosti

18. dubna 2024  7:08

V Bruselu krátce po čtvrteční půlnoci skončil první den mimořádného summitu Evropské unie. Premiéři...

Podnik patřící Agrofertu zažaloval ministerstvo zemědělství kvůli vrácení dotace

18. dubna 2024  6:50

Drůbežářský podnik Schrom Farms z holdingu Agrofert podal žalobu na ministerstvo zemědělství. Snaží...