Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi

Pestrá škola, kde jsou žáci s různými handicapy i bez nich je podle ředitelky základní školy v ústeckých Trmicích pro vzdělávání dětí nejlepší. „Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život,“ říká Marie Gottfriedová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52e98t73r 49B58ü27r91g44e72r 4397566567630

Tak to je směr, kterým se zřejmě základní školství šine: "Jsou to děti velmi šikovné například v matematice. Snažíme se samozřejmě i těmto dětem věnovat svoji péči..." I těmto dětem? Hm, pro práci v německých montovnách netřeba příliš matematiky, že? Očekávaný směr tedy bude exkluzivní vzdělání na soukromých placených školách a pro ty ostatní ne vzdělávání, nýbrž "příprava na život" jak velice hezky řekla paní ředitelka.Rv

0/0
27.4.2016 16:45

M52a78r27i16e 14Z12e41l18e48n63á 2934331189291

Jasně, po jedné ráně nastaví učitel vlídně a s porozuměním druhou tvář...:-/

+2/0
26.4.2016 11:12
Foto

O81s75k93a74r 26Š93t30e59j80f55a 2153737487559

Jde to do kytek. Jsem moc rád že už několik let studuji na víceletém gymnáziu. Ještě neinkluzivní třída.

+1/0
26.4.2016 7:36

J85á13n 13L39o25s86k92o80t 7405389595758

"... Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi ..." ;-D;-D;-D

0/0
25.4.2016 13:41

J19a42n 14F45r78o25l49í97k 6196680775644

Nic nového pod sluncem. Už v roce 1953 kdy jsem chodil do ZDŠ byla inkluze vyřešena. Třídy byly rozděleny od 5. ročníku na a,b,c a do céčka šli ti největší tupci. Áčko jako špička jelo v tempu a s náročností a také všichni šli z devítky na gympl nebo průmyslovky. Z béčka se tam dostali nejlepší a céčko produkovalo učně nebo nevyučené. Kdyby nebylo těch stupidních politických akcí řekl bych, že školství v té době bylo špičkové. A především záleželo na osobnosti kantorů.

+2/0
25.4.2016 16:08

T40o61m43á91š 96K70l11í40m63a 4844327443593

jj skola se prizpusobuje se rikalo pridame hodinu telocviku, a efekt je takovy ze rodice daji zakum prvni tridy omluvenku na posledni hodinu kdy je zrovna telocvik ....

tak pokud se tedy skola ma prizpusobit tak navrhuji individualni plan pro kazdeho zaka :D, ale nevim co tam budou 9 let ucit - cist a psat :D ostatni at se nauci v zamestnani ci na pracaku

0/−1
25.4.2016 11:46

V63l17a31d35i11m45í65r 24P50r84o87k55e45š 8757886330491

Když už to ta paní myslí vážně, tak by měla zdůraznit, že přizpůsobovat se možná ano, ale pouze dětem, kteří budou mít pro školu a vzdělávací proces nějaký přínos, ale ne těm problémovým, který je v poslední době stále více.

Jistě, mezi zdravými dětmi by se měly vzdělávat i děti s určitým zdravotním hedikepem, ale měla by být hranice, kdy je taková výuka ještě únosná a nenaruší výuku zdravých dětí.

Nechtěl bych učit ve třídě, kde by byl potřebný, třeba u pěti či šesti dětí, dospělý asistent, to už není výuka ale pouze nějaký experiment.

Rušit ty tzv. zvláštní školy je hloupost, neboť je stále bohužel dost dětí, kteří se bez speciální výuky a speciálního přístupu speciálně vzdělaných pedagogů neobejdou.

+6/−2
25.4.2016 9:53

M46i27c35h48a98l 62M52i11l82l68e37r 9296212339202

budes se asi divit, ale pritomnost takovych asistentu je normalni ve skolach ruznych civilizovanych zemi. Moje neter (vzdelanim PhDr v pedagogickem oboru a odbornice na vzdelavani deti se "specialnimi potrebami"), je krajovou instruktorkou a koordinarkou pripravy techto asistentu. Podobne jako jeji dalsi kolegove.

Role techto asistentu je u nas u protinozcu nesmirne dulezita, protoze nemame ve skolach jen deti ruzne postizene a deti ze socialne slabych skupin s nepravidelnou skolni dochazkou a pripravou ( a lajdackymi rodici), ale take deti pristehovalcu z mnoha zemi. Casto neumi anglicky, kdyz tu zacnou chodit do skoly a anglicky neumi ani jejich rodice a sourozenci, tkaze neni nikdo, kdo by jim pomohl. V ruznych pripadech byla i jejich predchozi skolni dochazka a dosazena uroven vselijaka.

Zdejsi ucitele kvuli nim samozrejme nemohou zastavit vyucovani a pockat na vsechny tyto deti az to dohoni, aby mohli pokracovat spolecne. Nelze zdsrzovat akademicky progres ostatnich studentu/zaku.

Od toho tedy maji asistenty, aby temto detem pomohli zvladat ucivo a dohanet co treba. Dokonce tu mame na zakladkach tzv. "ctouci maminky a babicky", dobrovolnice ktere pravidelne dochazeji do skol, sednou si oddelene s temito detmi a pomahaji jim se ctenim. (U nas je dobrovolna cinnost v mnoha ruznych odvetvich verejneho zivota velmi rozvinuta.)

Kdyz potom v kazdorocne uverejnenych vysledcich statnich maturit, kde se znamky nedaji fixlovat, vidime jmena deti pristehovalcu se skvelymi vysledky ( a cteme pribehy nekterych z nich), vime, ze nas vzdelavaci system funguje.

+2/−1
25.4.2016 10:38

P68e84t25r 17F28i72a18l32a 9223496883763

Tomu se tady nikdo divit nebude, asistenti jsou v českých školách již nyní, s handicapovanými dětmi anebo s autisty, ale pán píše o tom, bude-li v jedné třídě současně pět až šest asistentů, že to naruší výuku.

Tady částečná inkluze funguje, někdy dobře, někdy špatně, záleží na tom, o jaké děti se jedná. Jenže inkluze, která má vstoupit v platnost, má začlenit do běžných škol i děti se značně nízkým intelektem, s IQ 70 a snad ještě nižším! Zatím navštěvují tzv. praktické školy, kde je pedagogický personál se vzděláním ve speciální pedagogice, ve třídách je mnohem méně dětí, učitelé se jim mohou více věnovat, a velká část takových dětí se pak i vyučila nějakému řemeslu.

V diskuzi se vyjadřovali rodiče dětí s mentálním postižením a převážně se shodli v tom, že pro jejich děti byla praktická škola lepší.

U dětí s fyzickým handicapem je to rozdílné, někteří rodiče si chválí zařazení do běžné školy, jiní dávají přednost specializované.

Nejlepší zkušenosti jsou z velkých škol, kde byly běžné třídy, praktické třídy a třeba i třídy pro vyloženě nadané děti, a některé hodiny měly děti společné, také družinu, jídelnu a volitelné kroužky.

Nechápu, proč by se měl rapidně změnit školský systém jen kvůli tomu, že v praktických školách je poměrně dost cikánských dětí anebo proto, že na západě to funguje trochu jinak. Kolik takových asistentů bývá u vás současně v jedné třídě a kolik dětí je ve třídě celkem?

+4/0
25.4.2016 11:48

P55e46t61r 93O21b16r24l47í14k 2193205641543

Když jsem chodil do školy, tak si pamatuju, že pro ty žáky co nestíhali, fungovaly doučovací kroužky.

Chápu , že jsou děti slabší a taky hujeři. Bylo to a bude.

Taky jsem nebyl žádný lumen.O to víc jsem se musel učit a nemohl jsem se spoléhat na to , že mi třída tzv. přizpůsobí.

+4/0
25.4.2016 9:06

P77e33t27r 75O37b94r39l60í76k 2863595601803

Na život mají děti především připravit rodiče.

+1/0
25.4.2016 8:56

J15a75n 37C93h22o98b20o85t 5963648319737

A co, když to neudělají, uděláte z nich automaticky klienty sociálky? Výhrou pro společnost je, když se i děti, jejichž rodiče neuměli, nebo nechtěli, podaří co nejlépe vzdělat a udělat z nich schopné členy společnosti.

Vezměte si jen toho kluka z článku. Mohl hnít v ústavu. Takhle studuje a jednou vám může zachránit život.

0/0
25.4.2016 23:04

L23u96b84o15š 59M74a59r62u49š48k90e56v84i53č 1595258772

Měli by jsme všechny děti, které nevyhovují kritériím pracujícího a dělného lidu a z jejich pohledu to jsou mrzáci, zavřít do ústavů za dvojitý plot s ostnatým drátem pod napětím. Jen tak lze správně tyto děti a děti ve školách pro normální děti,8-o připravit správně na život v české společnosti.....Co ještě zkusit eugeniku , milí hodní slované...?

0/−4
25.4.2016 7:26

B59ř12e43t40i10s47l20a19v 96Š21í53m67a 9804681942

Luboš Maruškevič

Racte se vyjadrovat v duchu prísloví - kazdý cikán hádá dle své planety?Rv

+3/0
25.4.2016 9:52
Foto

K11a21r81e42l 74S71c36h83w10e28i65t37z46e47r 7374545600693

Paní, co dělá většinou s malými občánky druhé kategorie, nemůže svou vizi fungování školství vnucovat většině...

+7/0
25.4.2016 7:01

M29i15c28h40a84l 23M58i74l94l62e62r 9156932689782

inkluze ma sve vyhody protoze skutecne pripravuje na zivot.

Dulezite je ale mit k tomu prislusne kvalifikovane asistenty, protoze nelze podporovat inkluzi na ucet nadanych a pracovitych zaku, aby se jako nasledek zanedbavalo jejich vzdelani a snizoval jejich akademicky potencial.

Nelze take nasazovat vyucovaci uroven na nejnizsiho spolecneho jmenovatele jen aby "vsichni prosli rocnikem".

Ze vseho nejvic mi na reditelcine projevu vadi odstavec o tom, jak se nadanejsi deti venuji tem pomalym, vysvetluji jim latku a pomahaji jim. To neni role zaku, kteri tim ztraceji cas potrebny pro sve vlastni vzdelavani, ale kvalifikovaneho personalu - asistentu.

Pokud to delaji mimo skolu, napr. travi cas se slabsim kamaradem a venuji jeho cast domacim ukolum, to je uz trochu jina.

Sam jsem takhle v 7. -8.tride pomahal kamosovi -spoluzakovi. Ten extra cas, ktery jsem stravil s nim nad domacimi ukoly, byl pro mne pozitivni, ale abych to delal behem skolnich hodin, to nebylo mozne.

+4/0
25.4.2016 5:41

J54a72n 71C27h49o15b32o27t 5423218439207

Ti žáci tím nic neztrácejí, to je velmi omezený pohled. Učí se tím...mimo jiné i hlouběji rozumět přesně té látce, kterou vysvětlují. A také se tím učí lekce pro život. Jednou třeba budou shopnější a otevřenější, než nositelé takto úzkoprsých názorů.

0/0
25.4.2016 23:08

M73i71c68h65a92l 96M60i63l76l69e36r 9676822109752

zaci se uci hloubeji porozumet vysvetlovanim pokud to delaji ve svem vlastnim case, tj. teba v dobe domacich ukolu a domaciho studia.

Kdyz jsou ve skole, kazdy ze zaku ma poslouchat vyklad ucitele, venovat se soucasnemu zadani prace a ne se zabyvat tim, co dela nekdo jiny nebo kde ktera moucha lita.

Kdyz je jejich pozornost obracena na reseni problemu jineho zaka a ne na ucitele, je dost pravdepodobne, ze prijdou o cast vykladu. Nehlede ani na to, ze kdyz dostanou od ucitele zadani prace a ve tride se 30 zaky zacne 10 zaku vysvetlovat latku 10 zakum s pomalejsim vnimanim, bude tam dost hlasity bor.....verejny dum. Ucitelovy pripadne poznamky nebo instrukce nebude ani slyset a tech 10 zaku akademickou urovni uprostred, kteri potrebuji klid na soustredeni na vlastni praci, nebude mit prostredi, jake k ni potrebuji a jejich uroven take pujde dolu. Nehlede ani k tomu, ze kdyz se kazdy ve tride snizi vykonem prace na nejnizsiho spolecneho jmenovatele, tech 10 nejnadanejsich si sice porad povede dobre, ale budou tazeni dolu a nedosahnou sveho akademickeho potencialu.

Pokud tohle povazujes za uzkoprse, bud vubec nevis co mluvis, nebo mas tak pokrivene a vylozene nerealisticke predstavy, ze je mi te lito. Nebo mas dite, ktere potrebuje zvlastni peci a ocekavas nerealisticky od vsech, aby se kvuli nemu obraceli naruby at to stoji co to stoji.

Je nutne si uvedomit, ze ne kazde dite je akademicky nadane a prijmout, ze ne kazde ma potencial byt nuklearnim vedcem nebo mozkovym chirurgem. Kazde dite ma svuj vlastni talent, ktery by melo rozvijet, ne byt mermomoci strkano do stejne sablony na ukor jinych. Dokoncit jen zakladni vzdelani, vyucit se nejakemu remeslu nebo podle zajmu a predpokladu se zaucit v nekvalifikovane praci, mit praci a zit poctive je stejne tak chvalyhodne jako mit 5 titulu z VS.

+1/0
27.4.2016 6:05

F73r31a93n33t96i57š50e91k 64C82h42m30e23l81a10ř 6978720

Všechny cesty do pekla jsou dlážděny dobrými úmysly :-/

+9/0
24.4.2016 23:38

Z78d48e11n33ě92k 96P21a95v17l24í28k 7831464135431

Velmi oceňuji vše, co paní ředitelka Gottfriedová dělá a jaké má názory. Plně s nimi souhlasím a domnívám se, že je to jediná správná cesta přes časté výhrady proti společnému vzdělávání pokud možno všech dětí na prvním a možná i druhém stupni. Vím, jaká je v Ústí situace, že to není jednoduché. Pracoval jsem několik let na FSE UJEP a stále jsem s kolegy v kontaktu. Mám však jeden dotaz a to se týká romského jazyka. Umí někdo z asistentů romsky? Vím, že se jedná o složitou otázku, ale zároveň vím také, že rodný jazyk je něco víc než dorozumívací prostředek, neboť k němu má každý emocionální vztah. Je to také jediné, co je Romům vlastní a při jeho rozvíjení by se určitě zlepšila i znalost a výuka češtiny. Prosím o odpověď na email <pavlik@natur.cuni.cz>

0/−10
24.4.2016 23:12

K49a39r57e95l 47Z87a46v61ř32e78l 2147824600

Krásný příklad má pán v doporučovaných příspěvcích o fotbalové inkluzi. Paní učitelka je podle mě odvážná a silná žena. Učit bych tam nechtěl. Bohužel si myslím, že svůj um odvahu a nadšení investovala do života neschopného projektu.

+10/−2
24.4.2016 20:16

M76a46r81t75i71n 62J88e43s97e51n80s34k81ý 3368881423325

Chyba je ve výchově v rodině. U nás měl učitel autoritu. Když jsme něco vyvedli, dostali jsme ukazovátkem nebo rovnou pár facek a bylo to(je mi 50). Nedej bůh, abych si doma postěžoval. Táta by mě seřezal jak koně! Dnes pár grázlů ušikanuje učitelku k smrti! Jak je to vůbec možné?! A to se rodiče jednoho z těch darebáků ještě odvolávají!

+15/−2
24.4.2016 19:29

R18o27s78t97i80s83l34a14v 60C84a41h85a 6783547877231

Tak si bezte narezat. Nikde nebylo prokazano, ze pricinou smrti byla sikana.

+2/−17
24.4.2016 19:35

K60a29r70e42l 51Z22a82v24ř10e50l 2867754710

a taky k tomu vůůůůbec nepřispěla....že jo? A vůbec jak si mohou žáci DOVOLIT šikanovat učitele?

+14/−1
24.4.2016 19:53

R64o60s57t29i98s69l85a13v 61C95a61h56a 6713217767561

To tezko nekdo z nas muze vedet, nebot duvod smrti zverejnen nebyl, takze je zbytecne davat takovato kategoricka tvrzeni.

+2/−7
24.4.2016 19:59

M57a29r96t92i20n 31J17e27s98e80n94s44k64ý 3978401963575

Taky otec podobného dárečka?

+5/−1
24.4.2016 19:57

R41o94s33t83i66s78l83a11v 19C98a32h18a 6853797117151

Darecku, mate snad dukaz, ze ta sikana je pricinou smrti? Nemate! A navic jste uplne mimo tema clanku.

+2/−9
24.4.2016 20:00

B66ř52e30t89i82s61l43a52v 39Š29í28m74a 9514481622

Jak si dovolujte psát pánovi, aby se bezel narezat?Ani jeden to nemuzete vedet, ale jeho názor je logictejsí nez vás. Sikana paní velmi ublizila a mohla k smrti prispet.

Sikana ve skole ovlivnuje i zdraví malých skoláku, psychosomatická onemocnení jsou dost castá!

+9/0
24.4.2016 20:00

R65o64s98t39i25s53l72a89v 50C22a90h10a 6313837187231

Narezat by si mel za to, ze odsuzuje, aniz by mel uplne informace.

Pokud si pamatuji dobre, psalo se, ze pani ucitelka mela zdravotni problemy jiz pri nastupu na skolu. Dale se psalo, ze zaci se omluvili, donesli kytku, pani ucitelka se tesila, ze uz vse bude v poradku. A nasledne zkolabovala. Takze bez presnych informaci se daji delat tezko zavery. Navic je toto vlakno absolutne mimo tema clanku.

+1/−9
24.4.2016 20:05

B10ř93e38t96i55s19l17a73v 79Š61í80m53a 9464601192

Kdyz se vám nelíbí, ze je to mimo téma clánku, proc reagujete?

Ackoliv také nevím, o jakou diagnózu se jednalo, naprosto zodpovedne vám mohu ríct, ze jí ta sikana na zdraví nepridala .... a nejaká kytka a omluva to asi vylepsit nemohla, uz to bylo prílis dlouho....

+6/0
24.4.2016 20:13

M59i70r46o66s53l85a50v 84K61a92š61p79a76r 3912607211671

Četl jsem jen úvod a stačilo:-/ Na život mají děti především rodiče, ano společnost a škola by v tomto měla být nápomocná ale úkol školy je primárně vzdělávací.

+8/−1
24.4.2016 19:11

M31i16r27o79s23l50a17v 55K56a34š58p62a72r 3292537881121

děti připravit především rodiče...

+2/0
24.4.2016 19:11

D41a39v84i27d 64M36e59r18h75a13u93t 3394392813290

No tak to je jasný proč máme mladý takový dacny když to učí takovýhle pomatenci.Doufám že jí jednou nějkej ten madej ukáže jak se má přispůsobit.Paní je my z vás zle

+3/−2
24.4.2016 18:52

R49o22s32t39i42s38l46a29v 39C20a95h61a 6913327887731

No Ty seš taky případ. Kritizuješ učitelku a sám napíšeš "je MY z vás zle". Hned dvě chyby. Z kolikáté třídy jsi vyšel?

+2/−1
24.4.2016 19:15

K17a89r74e59l 31Z36a50v66ř78e67l 2717464460

Když chybí argumenty i gramatika se hodí, že?:-P

+2/−2
24.4.2016 19:55

R22o26s27t51i38s23l59a96v 23C56a72h94a 6193557167671

Dobra, argument: Vy muzete kritizovat bez omezeni, na Vas se vzdelavani moc nepodpsalo. Evidentne za to mohla ucitelka a ne Vy.

0/0
24.4.2016 20:01

R74o67s85t86i39s85l49a63v 32C96a23h70a 6643607747661

Tak jinak, nedival jsem se na autory. Kritizovat bez omezeni muze pan Merhaut. Vas se muj vypad netyka, omlouvam se.

0/0
24.4.2016 20:06

K98a81r26e93l 78Z19a62v18ř38e76l 2927424110

Buďte tak laskav a neurážejte mne. Urážím já Vás?

A když už ostatní kritizujete za gramatické chyby, co třeba používat diakritiku?

0/−1
24.4.2016 20:13

R64o22s80t43i98s13l98a84v 58C17a36h76a 6623297417981

asi 7 minut pred Vasim prispevkem jsem se Vam omluvil. Vite, jak slozite je psat s diakritikou na mobilu? A T9 je na nic, ta pak haze nesmyslna slova.

0/0
24.4.2016 20:50

K87a41r62e81l 15Z94a36v38ř22e87l 2657154760

Vaší omluvy jsem si nevšiml...promiňte...a diakritika? Odkud myslíte, že píšu já?

0/0
25.4.2016 6:40

P57a61v91e16l 62T67e84s41a37ř65í56k 6740803500735

Takže soudružka ředitelka tvrdí, že vlastně vyřešila romský problém, tvrdí že 30% žáků z vyloučených lokalit naprosto bez problémů opouští její základní školu s ukončeným základním vzděláním, žádní kriminálníci nebo násilníci to nejsou, a pokračují v učebních oborech, učebních oborech s maturitou nebo na středních školách a potom jako kvalifikovaní nastupují do zaměstnání. 8-o

Mě osobně tohle tvrzení připadá jako osvětimská lež, to je jako kdyby někdo tvrdil že se mu z olova podařilo vyrobit zlato 8-o?

Tohle pokud se tady předkládá veřejnosti k uvěření by se mělo opravdu doložit konkrétně, jak ti žáci z téhle školy statisticky dopadnou.

+6/−1
24.4.2016 18:31

E27m25a88n31u19e49l 45K40l60o94b68o84u51k 1312205476939

A co těch zbylých 70 % žáků z vyloučených lokalit?

0/0
24.4.2016 23:11

M18i11c55h43a70l 10H61i55r67k60a 4747166170343

Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život ... už tahle věta o něčem vypovídá, možná z těch nadanějších budou dobří sociální pracovníci, ale to bude asi tak všechno, pokud rovnou neskončí na sociálních dávkách, neboť dle paní ředitelky profese není to v životě nejdůležitější ...na jednu stranu má pravdu, ale právě ten ŽIVOT se na to bude ptát stále častěji ...

+3/−1
24.4.2016 18:26

R54o61s48t93i71s75l83a67v 17C25a61h54a 6663977107891

Samozrejme, ze skola pripravuje na zivot. Proc se jinak ucite biologii, zemepis, zaklady prava v obcanske nauce, pokud to nechcete studovat na VS?

+1/0
24.4.2016 18:43

E15m55a18n79u72e48l 28K55l56o25b37o74u51k 1882705346539

Třeba pro to mít všeobecný přehled? A nebýt za blbce? Ale to není určitě ta příprava pro život, co myslí paní ředitelka a i další co propagují inkluzi.

+3/0
24.4.2016 23:14

R71o20s49t92i39s81l25a42v 62C55a76h55a 6283967367601

Tak snad pro posmrtny zivot?

0/0
24.4.2016 23:41

V43l92a47d56i47s18l26a28v 54G37r11y94c 9834764868772

Dopadne to jak v USA, Švýcarech či jinde. Inkluzi ochutná jen chudina.

+12/0
24.4.2016 17:23

R33o74s83t54i23s47l77a78v 89C76a21h60a 6663377607541

Zde je odborniku na vzdelavani..... Pak neni divu, ze neustale roste pocet deti, ktere maji odklad skolni dochazky, i kdyz psychlogove rikaji, ze takove pocty jsou neumerne a pro radu deti je odklad kontraproduktivni.

0/0
24.4.2016 17:18

H29a16n73s 73J88ü52r83g13e10n 83L84e75g86l77e88r 9261229666975

Ta paní učitelka sdílí podivné názory o dnešních všeobecně vzdělávacích školách.

Nznám její intelektuální zázemí, ale to by se mělo vyšetřit.

Já jsem chodil do první třídy od října 1948 a od prvního dne jsme praktikovali inkluzi fyzicky postižených, a to úspěšně. Můj spolužák Míla F. byl po obrně, my jsme mu pomáhali s mobilitou a on nám vysvětloval učební látku - dobrá symbióza. Mentálně postižení dostávali speciální intenzivní péči v jiných odborných školách.

Já jsem se v této škole naučil během 1 roku perfektně česky. Někdy s kopancem, ale budiž. Možná, že to inspirovalo.

V roce 1957 jsme dostali na OV KSČ stranický úkol, dostat cikánské děti do školy. Zde soudruzi zastávali rozumný názor - ze své sociální bídy se dostanou jenom přes vzdělání.

Úspěch do dneška téměř nulový, moje tehdejší spolužačka, která to brala nádherně vážně se nad tímto neúspěchem při raportu u soudruhů úpěnlivě rozplakala.

Během mého pracovního pobytu v ČR v roce 1997 jsem si od poslance NS Ščuky musel vyslechnout, že jsme chtěli poničit cikánskou kulturu čechizováním. Přitom se mi vybavily slzy mé bývalé spolužačky. Být poblíž onoho poslance, neváhal bych, a nasolil mu muhutný pohlavek.

+11/0
24.4.2016 17:03

Z78d14e29n27ě44k 94P49a82v66l40í74k 7581814565441

Vaše stranické vzdělání se nezapře, postačí Vaše názory, nemusíte se k němu tak hrdě hlásit. Situace Romů u nás je důsledkem toho, že je komunisté nutili k asimilaci a k opuštění jejich jazyka (který neuznávali přestože se vyučoval v jazykových školách i na univerzitě), zakazovali jim kočování a snažili se je rozptýlit do různých obcí. Tím se narušila jejich sociální struktura a rodinné zázemí které byla pro jejich kulturu a soudržnost důležité. Důsledky tohoto přístupu pociťujeme dodnes a ani dnes není současná koncepce řešení romské problematiky plně vyjasněná a dokonalá.

0/−4
24.4.2016 23:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.