Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakazovat školákům mobil i o přestávce je přehnané, radí ministerstvo

Některé školy nařizují dětem vypnout při výuce mobil, jinde jsou ještě přísnější. Přístup, jak učitelé předcházejí vyrušování nebo kyberšikaně, se různí. „Zakázat nosit mobil do školy není možné,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz právnička a náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a80n 28R92o55h93á71č 4112842557959

Koukam, ze dole jsou odsouzeny i interaktivni tabule. To je neuveritelny.;-D

0/−1
17.4.2016 15:19

M28a96r66i54e 77Z41e64l77e33n15á 2664371669171

Můj názor:

Pokud se ve škole během vyučovacích hodin a přestávek nedokáže bez používání mobilního telefonu žák obejít, pak jde o dost vysoký stupeň jeho závislosti na tomto technickém zařízení. Pokud takovou závislost nepostřehli u svého dítěte rodiče, měla by jim škola citlivou formou doporučit návštěvu pedagogicko psychologické poradny.

+1/−1
17.4.2016 12:12

M57a46r59e20k 18S47u45c13h33á72n43e12k 2121176918969

A v krajním připadě i odebrat dítě, že jo...:-P

0/−1
17.4.2016 12:49

M33a25r27i76e 54Z79e23l70e79n65á 2484391439661

Ó nikoliv, pane Suchánku, mluvím toliko o tom, že je třeba takto závislému dítěti pomoci. Prosím, nepodsouvejte mi nesmysly typu "odebrat dítě", je to hloupé.

0/0
17.4.2016 13:51

M19a52r61t84i97n 56N21o90v76ý 3182598248730

Jenže třeba u nás to je tak, že dcera ví, že to nevidíme rádi, tak se před námi krotí. Ale o to víc do mobilu čumí ve chvílích, kdy není s námi (ať už ve škole nebo kdykoliv s kamarády).

Takže my si ji můžeme "ohlídat" jen ve chvíli, kdy je s námi. Zbytek času neovlivníme.

A co proti tomu dělá škola? Nic, naopak to podporuje - žáci přijdou do školy a první věc, kterou udělají je to, že se připojí na školní wifi. Proč musí být ve škole dostupná wifi? Kvůli učitelům asi ne...

0/−1
17.4.2016 14:00

M92a21r74i39e 56Z84e36l80e50n20á 2884611769331

Pane Nový, já Vám rozumím, ale snad se shodneme na tom, že ten čas, který tráví Vaše dcera s vámi - nebo sama - doma, je mnohem delší než ten, který tráví ve škole. Tudíž logicky máte na svoji dceru mnohem větší vliv než škola, lépe řečeno dobrý učitel, ti můžou vám coby rodičům jen dát dobře míněnou radu nebo doporučení - jak jsem psala - a je jen na vás, rodičích, jak s tím naložíte. A krom toho si myslím, že vy, coby plátci účtu za mobil své dcery, si můžete prostřednictvím mobilního operátora nechat dítěti na určitý denní čas dítěti leckteré služby na určitý čas zablokovat, s celkem dobrým efektem.

0/0
17.4.2016 14:22
Foto

P87e40t52r 98K16o68č66i62č89k49a 4269198456847

Tenhle obrazek vystihuje naprosto dokonale dnesni stav i beze slov.

https://pbs.twimg.com/media/CGSr8vFWgAAwAq-.jpg:large

+2/0
17.4.2016 10:29

J18a27r40o16m29í59r 14K36r90á53l 4170849684419

;-D

0/0
17.4.2016 10:45

J72a33n30a 33Š33i59m34o19n52o54v17á 2406311349221

Jasně - a v divadle o přestávce mít vypnutý mobil je šikana. Mobilová lobby potřebuje, aby se děti ve škole vytahovaly před ostatními s mobily, protože jinak by obchod s mobily kulhal. Doma na rodiče totiž děti něudělají se svým mobilem takový dojem jako na spolužáky ve škole, to dá rozum.

Ten mobil mají děti o přestáve na co? Přestávka je na oddych mezi výukovými bloky, na najezení se, čurknutí a tak, ne na ukojení závislosti na mobilu a hrách na mobilu. V případě zdravotních komplikací žáka pedagogický sbor dokáže kontaktovat rodiče a vše řešit i bez žákova mobilu.

Bez rad ministerstev by asi správně řízený člověk ani nevěděl, kdy má použít mobil.

+3/−2
17.4.2016 10:07

J47a49r50o47m12í11r 70K31r70á13l 4380359264179

V dobách, kdy české základní školství mělo ještě dobrou úroveň platilo, že do školy nepatří to, co nesouvisí s výukou. Přestávka je od toho, aby se žák protáhl po sezení v lavici při hodině. Ne aby v ní seděl dál a psal sms.

+4/−4
17.4.2016 7:35

E62l61i80š93k57a 76K92u87č21e61r81o24v98á 7749842973883

a vy víte, co děcka s mobily dělají o přestávce?

0/−2
17.4.2016 10:28

J78a23r53o14m66í46r 65K40r11á12l 4580299944349

Ano. Vídám to ve škole. A nestačím zírat. My jsme třeba o velké přestávce hráli na dvorku fotbal, později pošťuchovali holky. :-) Dnes téměř všichni sedí jak pecky a čumí do mobilů.

+1/0
17.4.2016 10:41

V18l11a89d92i35m45í72r 57K29r58i37s87t64e87n 7126952455718

Stolní ping pong, či fotbal ve třídě a to prosím i na střední, pak samozřejmě dopisování domácích úkolů ;-)

0/0
17.4.2016 11:34

E24l10i55š12k63a 57K93u43č38e27r75o90v39á 7909662573163

hm, tak to jsme měli ve škole zakázáno. když jsme s holkama skákaly školku přes gumu, dostaly jsme poznámku, ven jsme nesměli, dvůr byl zavřený. zákaz lítání je i ve škole mých dcer, ven se nechodí, tak co mají na druhou stranu dělat?

0/−1
17.4.2016 14:14
Foto

V97l83a91d72a 52V64a31n92e94k 9763776804778

A co zapojit mobil, tablet do výuky? To asi ne ! Stejné jako angličtina ve školách po revoluci, když někteří žáci mluvili lépe jak " přeškolený " ruštináři! Největší odpor k chytrým telefonům mají lidé kteří je nevlastní ani neumí používat! Rv;-D

+3/−2
17.4.2016 6:26

J38a14r65o85m15í93r 77K15r46á42l 4970909174549

Tak to opravdu netuším, jaký význam by to na ZŠ mělo. Asi jste nikdy neučil, že ?

+2/0
17.4.2016 7:32

S81y38l28v45a 31Š17p81o13r22k53o98v70á 5446342180689

pokud s tím čuitel umí pracovat (což se o víc než polovině říct nedá), tak to smysl má. tablety se zapojují do výkuky v mnoha školách - a dězi díky tomu výuka víc baví - a pokud je něco baví, tak se taky víc naučí

+2/−1
17.4.2016 10:19

J79a25r61o60m88í70r 34K52r85á71l 4790109604519

Jenomže on v nižších ročnících není důvod. Výuku psaní, čtení, ani matematiky to nijak nezlepší. To dokázali lépe kantoři jen s křídou a tabulí. A navíc je tu problém, že ne každý má kvalitní tablet.

+1/0
17.4.2016 10:44

S92y80l45v20a 49Š64p75o41r56k73o94v34á 5916212860449

no ono v nižších ročnících, kde se učí psaní a čtení, děti do školy mobily moc nenosí (mám 6 vnoučat v různých městech, takže vím, o čem mluvím). V jedné třídě začaly děti pracovat s tablety od 3. třídy - kdo neměl svůj, půjčoval si v té hodině školní. Ve třídě navíc byla tzv. interaktivní tabule, se kterou tableta komunikovaly - a věřte, že to děti bavilo daleko víc než společné odříkávání násobilky

0/0
17.4.2016 10:56

J52a95r77o61m81í38r 56K64r20á13l 4750589584369

Možná je to bavilo, ale výuce to asi nijak nepomohlo. Konkrétně ty interaktivní tabule jsou na ZŠ jen pro zlost. Daleko lepší je projektor s laserovým ukazovátkem. Umí toho daleko víc a za poloviční cenu.

0/−1
17.4.2016 11:08

S52y70l60v27a 35Š34p84o53r92k48o68v87á 5646642780239

no - je to váš názor. na který máte samozřejmě právo - ale řada jiných učitelů má prostě jiný názor a hlavně jinou zkušenost.. Navíc - výuce to pomohá, ale to v tom, že děti učení baví - a to je základ, to je to hlavní, co be se měly v prvních ročnících ze školy odnést. Protožep okud zjistí, že od první třídy je ve škole otrava, k učenmí je to nijak nemotivuje a výsledky tomu pak odpovídají. Navíc - ze tříd s takovým způsobem výuky odchází víc dětí na osmiletá gymnázia a víc dětí z těchto tříd má zájem o "technické" předměty. Pokud vím, na základě těchto zkušeností z několika velkých škol (kde jsou třídy s růzými způsoby výuky - takže lze srovnávat) se k tomu chystá nějaký celostátní průzkum.

0/−1
17.4.2016 11:30

J51a21r36o14m81í89r 20K51r87á54l 4380609984819

Problém je v tom, že na školu přijde nějaké vybavení a kantoři o tom ani nevědí, natož aby se mohli předem vyjádřit. Interaktivní tabule je jen náhrada klasické tabule s malým vylepšením. Programy pro ně dělal někdo, kdo neví, jak se co učí a vývojové prostředí jakbysmet. Daleko praktičtější je NB s tím projektorem. A že to někteří kantoři zpočátku vítali ? To ano, ale už je to přešlo. Dělám léta servis na školách a všiml jsem si, že téměr všechny tabule jsou kdesi v koutě a jen několik kantorů je používá.

0/−1
17.4.2016 12:31

S96y47l24v81a 31Š60p68o18r35k67o51v84á 5226232500919

Koukám, že bu ́d jste od socíku nebyl ve škole, nebo ve škole, kterou znáte, vládne ředitel/ka stejně jako za socíku. Ve většině škola je to naopak aktivita učitelů, která rozhoduje o tom, co si škola nakoupí (nic tam od nikoho "nepřijde";-D). Jo - pokud takový čříďa nadfiriguje staršíu učiteli, co to s moderní tehcnikou moc neumí, mít interaktivní tabuliu - jel ogické, že ji nechá v koutě. Ovšem pokud o ni projeví učitel sám záje zajistí si ji (třebap omocí sponzorských darů), tak ji pak taky každodenně využívá. Jenže právě ten projektor bohužel není interaktivní - je to opět o tom, že učitel něco přednáší a navíc tedy doplňuje obrázky - ovšem interkativní tabuli mohou používat i žáci, navíc se dá propojit s tabletem- a o to jde, aby žák nebyl jen příjemcem informací, ale mohl se aktivně zapojit.

+1/0
17.4.2016 12:39

J10a40r89o19m17í46r 98K75r69á79l 4490759474799

;-D;-D;-D To zkuste říci nějakému kantorovi. Když se jim něco nelíbí, ředitel řekne, že zřizovatel dal na to peníze, nebo že dotace je jen na tohle a nic jiného se kupovat nebude. A v čem je ta interaktivní tabule interaktivní ? Že něco vidí ostatní i na tabletu, to žádná výhoda není. To ten projektor je interaktivnější, stačí dát žákovi do ruky el. ukazovátko.

0/−1
17.4.2016 13:11

S55y92l92v66a 70Š49p49o81r57k62o96v42á 5856682610969

aha - tak podle toho, co jste teď napsala, sice nevím, zda nechápete pojem interaktivní nebo funkci té tabule propojené s tablety - ale vysvětlovat vám obojí je nad můj časový limit i obsah této diskuse;-D

0/0
17.4.2016 13:25

J76a95r10o94m53í96r 70K88r73á60l 4470479224509

A ty mobily nosí děcka běžně už od první třídy.

0/0
17.4.2016 11:09

S20y92l70v55a 21Š58p90o54r52k10o51v27á 5826372220739

V prvních třídách přinese mobil do třídy občas a tu a tam jen pár dětí,. ve třetí zhruba polovina a teprv od 4. je to běžné

0/0
17.4.2016 11:32

J60a40r23o71m13í53r 74K51r35á57l 4320139924209

Nevím, odkud jste, ale třeba v Č.Třebové jsou prvňáci bez mobilu outsideři a je jich jen pár. A o té "zábavné" formě píše hezky Feynman. Tou zábavnou formou se často sčítají hrušky s jablky. Vnuk chodil do takové třídy a museli jsme ho pak doma učit počítat. Teď chodí do té "předpotopní" školy a matematiku zná a zvládá bez problémů.

0/0
17.4.2016 12:35

S12y12l69v17a 51Š14p71o40r56k13o15v32á 5536982530359

Mám šest vnoučat, chodí do škol v Praze a dvou dalších středně velkých městech, navíc mám i spoustu známých se školními dětmi. A věřte, že ani ti neustále kritizovaní Pražáci v první třídě mobil do školy většinou nenosí.

A co se týká oněch jablkek s hruškami (tedy onoou jsou to v té učebnici spíš zvířátka - myši, husy apod:-)) - tak tenhle způsob naopak vytváři schopnost logicky myslet a nikoliv se jen bezmyšlenkovitě něco nadrčet. Navíc se tam samoszřejmě učí i to klasické sčítání a odčítání. A právě děti, které prošly touto výukovou matematiky, jsou ty, které nemají s matikou problém na druhém stupni - a protože je baví, mají zájem op studium technických předmětů (na rozdíl od těch, co se jen mechanicky učí odříkávat násobilku). S otuto metodou výuky mají naopak problém rodiče a hlavně prarodiče, kterí s logikou moc nepřišli ve škola do styku a na jedničku z matiky jim stačilo právě to odříkávání násobilky,

0/0
17.4.2016 12:48

S24y42l76v98a 10Š17p33o49r46k66o27v29á 5296622360879

no právě že v nižších růčnících důvod JE: když se bude dítě od začátku ve škole nudit, učení je nebaví, bude se to s věkem jen zhrošovat. I Matematiky se v prvních ročnících dá učit zajímavě - existuje několik učebnich a tzáleží na tom, jakou si učitelka vybere. Některé vypadají bohužel podobně jako za mého dětství, jiné učí děti počítat daleko zábavnější formou - a děti v těchto třídách pak mívají lepší výsledky i později (a nemluvím samozřejmě o žádných alternativních školách, ale o učebnicích pro běžné ZŠ)

0/0
17.4.2016 11:26

M61i42r97o49s57l75a84v 18P12a29v82l20í65č80e98k 7743960105434

Jako kdyby nestačilo že při hodinách informatiky jsou na (nejen) na fejsbůku.

+1/−1
17.4.2016 6:03

P88e36t93r 20H93a77h29n 1693849856528

Když jsem v Benátkách vstoupil do nemocnice, chtěl jsem si zavolat a nešlo to. Jakmile jsem budovu opustil, volat šlo, tohle by asi bylo řešení i na těch školách...

+1/0
17.4.2016 5:58

E20l93i75š27k70a 21K11u13č77e48r57o68v95á 7799342233823

místnosti s rentgenem bývají izolovány nadstandardně, ale z toho nemůžete nic vyvozovat ;-)

+1/−1
17.4.2016 6:09

P65e66t52r 31H29a29h47n 1613669316138

Myslím, že to přehnané není, škola není na hraní her a neustálé telefonování!

+3/−2
17.4.2016 5:50

P70a37v15e98l 32K59r18o88u43p48a 4193868730922

Za nas to byla psaníčka, možná uz je mnozí nepamatují. Byl to risk..u koho se našlo, šel okamžitě k tabuli. Taková byla pravidla za nás, to samé dělají někteří učitelé i s mobily. Bohužel se najdou rodiče, kteří si chodí stěžovat a napadají reakci učitele. Prý zkouší neoprávněně... Ja jsem za podobné "zkoušení" dostal buď pár facek nebo zákaz. Teď se svým rodičům nedivím a učitele podporuji, nemají to a dnešními rodiči jednoduché.

+14/0
17.4.2016 3:27
Foto

M31i94l41a67n 96S39o69u64š46e13k 9286427301902

Používání mobilních telefonů dětmi je při vyučovací hodině škodlivé jak pro děti, tak pro vyučující. Děti odtahuje od výuky, kantor je rušen zvuky z mobilních telefonů a výuka je s ohledem na nepozornost dětí zabývajících se ve vyučovací hodině telefonem podstatně narušena. Děti manipulující ve vyučovací hodině s telefonem odtahují od výuky i ostatní děti.

Přestávka by teoreticky mohla umožnit používání mobilních telefonů, nicméně - jaký by k tomu měl být praktický důvod? Dejme tomu nutný kontakt s rodiči ap., ale co jiného?

Rodiče sami by měli své dítě vést k tomu, aby telefon při hodině rozhodně měli vypnutý a nenarušovali tak jak hodinu, tak pozornost nejen vlastního děcka, ale i těch okolních. Taková ta dříve daleko více samozřejmá ohleduplnost a slušnost, to by mělo být pro děcka samozřejmost. Pokud není, nevidím důvod, aby učitel okamžitě zasáhl a telefon dítě nechal odložit třeba do krabice k tomu určené a rozhodně co by měl udělat, upozornit rodiče na to, že jejich dítě používá při vyučovací hodině telefon a narušuje tím výuku. V případě opakování... atd.

+7/0
17.4.2016 2:45

V73i38l65é13m 88P96r42o49c42h57á46z46k71a 7440784448563

Fascinující diskuze. Děláte jako by smartphone byl nějaký pekelný nástroj. Samozřejmě nebráním vyrušování o hodině - to ale není problém telefonu, ale slušného chování.

Z mého pohledu jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů historie lidstva. Což takhle místo zákazů vymyslet, jak ho k výuce efektivně využít? Možnosti vzdělávání, vyhledávání informací a instantní komunikace přece mohou jenom pomoci.

+4/−8
17.4.2016 0:52

M78i78l37a96n 33C15o93u69f91a43l 8163907123

To jako, že by děti ťukaly do telefonu i při vyučování? Na hraní jsou pískoviště.

0/−1
17.4.2016 1:41

V80i88l38é26m 24P14r82o16c97h75á60z81k61a 7830314598673

Ono i to hraní může mít pozitivní efekt. Já osobně, i řada lidí kolem mě, díky hraní ovládáme perfektně angličtinu a informační technologie jsou teď součástí naší kariéry.

0/0
17.4.2016 11:08
Foto

P34e84t12r 56K48o63č92i93č49k33a 4719428966627

Na "vyhledávání informací" mate cas doma, kde se mate take pripravit. Na hodine jde predevsim o interakci.

"instantní komunikace" nepatri do hodiny, kde ma student ziveho pedagoga pred sebou:

Instantni budoucnost je vubec to nejhorsi.

+5/−2
17.4.2016 1:46

S35y58l40v75a 56Š17p54o30r74k60o49v80á 5126752250719

asi jste už ze školy hodně dlouho;-D, nebo nevíte, co všechno "interakce" znamená. Třeba to, že se děti v hodině rozdělí do skupinek po 4-5 dětech a m mají za úkol nějaký "projekt" - děti se tak učí vzájemné spolupráci (to je také interakce - a lepší než jen mezi účou a žákem). A právě tady mohou děti vyhledávat informace k řešení na netu - a je úplně jedno, jeslti to dělají přes mobil, tablet nebo počítač

+1/0
17.4.2016 10:24

J31a72r20o34m18í31r 87K54r42á34l 4450329734809

Jak dlouho učíte a jaké máte zkušenosti s výukou ve skupinách ? Víte, ono to na ZŠ dopadne většinou tak, že jeden maká a ostatní se nudí, nebo blbnou. A nenaučí se nic. Význam to má na výběrové škole, kde děcka chápou, že se mají učit a mají o výuku zájem.

0/0
17.4.2016 10:48

S21y73l10v22a 35Š32p30o17r73k52o23v14á 5196502170669

sice nejsem učitelka, ale jako lektorka s dětmi pracujic často - takže zkušenosti mám. Navíc mám 6 vnoučat (žádné nechodí na výběrovou školu), takže vím, co a jak ve škole dělají a co je baví. Věřte, že pokud učitel vybere dobrý projekt a dokáže děti vhodně motivovat, funguje to z takových 90 %. Jasně že u takových osmáků - deváťáků je to o dost těžší než na prvním stupni, ale jde to (jak zase vím od své kamarádky - učitelky)

0/0
17.4.2016 10:59

J60a26r77o77m11í97r 32K72r54á13l 4690859434319

Učitel musí naučit to, co je obsahem toho kterého ročníku a předmětu. Nemůže vybrat jen to, co někoho baví. Navíc některá děcka baví matematika, jiná jsou spíše na jazyky, atd, atd.

+1/0
17.4.2016 11:13

S71y31l55v92a 49Š75p79o88r50k91o50v24á 5976662200149

já nemluvím o tom, CO, ale JAK. Tu samou věc může naučit nudně - děti sedí v lavicích a úča to odrecituje od stolu, nabo zajímavě. A to nejen v přírodpise. fyzice či chemii, ale i v matematice (nedávno byla nějaká reprtáž o učitelce matiky z Neratovic - 90 % dětí v její třídě tam matika baví. A protože tam pár lidí znám, tak mi to potvrdili, že rodiče mají zájem aby se děti dostaly právě na tuhle školu.

0/0
17.4.2016 11:22

V21i47l47é74m 73P28r53o95c79h22á51z37k67a 7310614448733

Svět nezajímá váš názor na budoucnost. Škola má připravit děti na reálný život, ne proti němu bojovat. Naučit se efektivně využívat informační technologie je to nejdůležitější, co můžete pro děti udělat.

+1/0
17.4.2016 11:05

K51a80r91o57l26í11n41a 85N71o75v85o37t85n10á 3645616499911

Nemohou JENOM pomoci.

Samozřejmě že to jsou užitečné věci, ale to máte jak s tím ohněm - dobrý služebník, ale zlý pán; kdo se nedokáže odtrhnout od instantní komunikace (hele, někdo na Facebooku okomentoval stejný příspěvek jako já), ten se těžko může soustředit na nějakou náročnější práci; informace neustále "na dosah ruky" vyvolávají v lidech dojem, že si je nemusejí pamatovat (což je omyl, protože pro praktickou aplikaci je musím mít zažité).

+4/0
17.4.2016 1:49

P32e47t67r 57N52o76v59ý 9231363348

V tom je asi ten zásadní problém. Mobil je jenom prostředek, nic víc.

Pokud stavíte roli prostředku nad vše ostatní ...

0/0
17.4.2016 2:00

M40i15r50o56s85l28a55v 94P45a16v88l11í52č67e68k 7923220855754

Dotaz: Někdo zde v diskusi tvrdil že za používání mobilu při hodině může mobil?

0/0
17.4.2016 6:09

J27a39r38o96m15í92r 37K24r97á13l 4730179434509

Žák má vyhledávat informace v první řadě v hlavě. ;-D Bohuže to dnes neplatí a pak je VŠ "odborník" bezradný, když má v terénu něco vypočítat a zrovna tam není signál. :-/

+3/−1
17.4.2016 7:38





Najdete na iDNES.cz