Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chybí nám praxe, říkají budoucí učitelé. Na dveře fakult „přibili“ teze

Studenti pedagogických fakult nespokojení s kvalitou výuky se inspirovali Martinem Lutherem a jeho 95 tezemi, které v šestnáctém století přibil na vrata kostela. Svých jednadvacet tezí v úterý vyvěsili na dveře fakult v Praze, Brně a Olomouci. Budoucí učitelé žádají více praxe, namísto důrazu na teorii se chtějí učit „jak učit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J42a19n 79B53r10a20u34n 1378378913155

Až já budu velká,

budu učitelká

0/0
29.3.2016 22:52

Z57u85z68a20n36a 27T58i62c39h57á 4128166240573

Já znám tedy spoustu lidí, co studují pedagogickou fakultu nebo už vystudovali a učí, protože chtějí něco změnit ve školství a je to jejich vysněná práce. Jistěže tam studují i ti, co se jinam nedostali, ale vedle toho mám kamarádku, co se nedostala na PedF UK, ale na ČVUT na architekturu ano. Tak další rok začala studovat obě školy souběžně, na architektuře odbakalařila, ale k učitelství ji podle jejích slov "táhne srdce", takže tam hodlá dostudovat na magistru a jít učit.

A na co nejvíc tito mladí nadšenci naráží, je zkostnatělý kolektiv učitelů na škole, kam přijdou, dávající se na ně jako na naivní blázny, shovívavým pohledem pozorující jejich snahy, pravděpodobně se vzpomínkou na to, jak byli dříve taky takoví a jak dotyční ještě poznají, že je to marné... Ředitelé jedoucí ve vyjetých kolejích. Rodiče nechápající, že to, jak to bylo za nich, nemuselo být nejlepší (pak hysterčí, že jejich dítě má dvojku z výtvarky, protože nechtějí pochopit, že výtvarka je regulérní předmět apod.). Do toho je ještě aktuálně každý učitel jednou nohou ve vězení a rodiče je doma nazývají kretény. Zde v diskusi dokonce odpadem. No super, pak se má to školství někam hnout.

+4/−1
29.3.2016 21:42

R16o69m21a52n 43Z37i82e40g51l17e96r 4267358881300

Já tedy znám spoustu mladých absolventů naprosto nepřipravených učit a vyrovnat se s požadavky škol a žáků. Ti jsou plni nepokory vůči těm, kteří spoustu věcí umí, namachrovaní, ale nepoužitelní. Doufám, že poznám i ty, o kterých píšete vy. Jinak teze plně podporuji.

0/0
29.3.2016 22:17

Z18u88z73a93n51a 75T76i66c16h37á 4828176700153

On je problém, že na katedrách učí lidé, co vědecky rozebírají daný učitelský obor, kdysi možná chvíli učili, někdy ani to ne, a jsou odtrženi od praxe. Zároveň teoreticky skvěle rozumí oboru a vymýšlejí a píší vědecké práce o tom, jak ho co nejlépe učit, srovnávají s tím, jak se učí na českých a zahraničních školách a studentům vykládají, jak se to tady dělá blbě a že oni jsou tu od toho, aby to změnili (a začali učit podle učitelovy poslední knihy). To bude zdroj té nepokory, začíná u nepokory vědeckých pracovníků na fakultách vůči těm, co zůstali narozdíl od nich na školách. Ta pokora by být měla, protože ohledně praxe se mohou absolventi od zkušenějších kolegů hrozně moc naučit. Ale zároveň by se neměli nechat semlít zavedeným systémem a opustit ideály a snahy o změnu. V tom by je zase měli podpořit ti, co jsou v systému už zaběhlí, a nebát se těch změn. Z obou stran je potřeba více spolupráce. Ale když přijde pokorný absolvent, vědomý si svých rezerv, tak se k němu i ti již v systému zaběhlí, doufejme, budou chovat lépe.

0/0
29.3.2016 22:42

P15ř39e12m64y95s92l 49H22r83o92m64a31d26a 2434606228191

Uvědomte si, že dnes velkou část učitelů mezi 30 - 50 lety věku, tvoří učitelé, kteří studovali tzv. dálkově. No a ještě na nejrůznějších Komenského akademiích, nebo v Plzni :-/.

Pokud přijde někdo mladý a odborně zdatný, tak s ním nutně mají problém ;-)

0/0
30.3.2016 9:09

Z90d69e42n31ě67k 37N22u72t80z 3394128156246

PF je něco, co dle zákona musíte mít, abyste mohli učit. A to je vše. Že by z takové instituce vycházeli učitelé, tak to je hodně troufalé tvrzení. A proč nemají daleko více praxe? No takový student je někde v místě bydliště na praxi a nejí jim v soukromých menzách, nespí jim na lektory vlastněných kolejích, neinternetí za sprosté poplatky a tak dále. Stejně tak je to s dálkovým studiem.

+1/0
29.3.2016 21:05

J60i29ř21i34n46a 76M93a60n39d94á79t94o15v79á 9397298580425

No a někde "učí" bývalé družinářky, které si rychle dodělávají pedagogické minimum. O kvalitách jedné takové se přesvědčuji každý den, když doučuji dceru. A opravdu to není tím, že by dcera byla méně podnětná :-) Díky této paní učitelce už ze třídy odešlo několik žáků a my letos určitě také končíme. Prý nejsme jediní. A co na to pan ředitel? ..... Nic. prý na to naše malé okresní město takové vzdělání, které poskytují stačí ;-D. Takže asi nepočítají s tím, že by mohli učit budoucí lékaře, právníky ....

+2/0
29.3.2016 19:55
Foto

P16e93c28h 90J47i38ř83í 6461119894910

Je třeba si uvědomit, že studijní programy se netvoří podle toho co je třeba, aby studenti znali, ale podle toho na co školy seženou docenty a profesory, aby splnily požadavky akreditační komise.

+8/0
29.3.2016 19:16

J24a63r47o17s68l42a44v 19H90o96l83e27č58e61k 7732619356611

Stručné, přesné a výstižné. Proto by bylo lepší, zřídit místo pedagogických fakult po vzoru Ameriky spíše "teachers training", kde by se nehrálo na vědu, ale budoucí učitelé by se tam vzdělávali a "trénovali" v tom, jak správně učit. Dokud budou PF svázané tím, že tam musí učit dostatek vědců, nebudou jejich absolventi dobří učitelé.

+1/0
29.3.2016 19:23

Z56u82z52a32n95a 95T20i95c69h81á 4828506980753

Podle mě by to chtělo nějak nakombinovat.

0/0
29.3.2016 21:49

V14í68t 24G41a41b87r45i47e93l 5194663446317

A není spíš mnohem větší problém to, že na pedagogické školy chodí ti, co se nikam jinam nedostanou? Jak má budoucí elitu učit současný odpad?

+2/−7
29.3.2016 18:58

L75u69k39á72š 75M58a83l53í17č49e91k 3663502955717

Trochu radikální názor! Slovo "odpad" bych zcela určitě nepoužil! Ono se na každé škole, bez výjimky, vyskytuje určité procento méně talentovaných studentů. Ale od toho je škola a hlavně jednotlivé zkoušky, aby proběhla přirozená selekce. Bohužel ne všude to funguje. Nicméně ani přesto bych studenty PF neoznačoval jako odpad. To už je hodně přes čáru...

+4/0
29.3.2016 19:13

J72i62ř36i50n97a 18M23a88n46d42á30t46o26v19á 9877428640605

Tak já to mohu posoudit podle toho, kdo ze spolužáků z gymnázia na pedagogiku šel .... a pán není daleko od pravdy. Bohužel.

+1/−3
29.3.2016 19:57

J73a44r36o39s18l16a90v 24H31o96l28e32č73e90k 7902729746411

To od nás šel "odpad" na soukromé ekonomky, do práce, na práva do Plzně, do zahraničí, pokud tedy za odpad považujete těch 80% studentů, kteří nešli na medicínu, nebo na strojárnu - kam mimochodem brali bez přijímaček a vyřazovalo se až v 1. ročníku.

+5/0
29.3.2016 20:12

J81i26ř46i23n62a 79M91a40n55d22á67t44o28v16á 9377158760615

Tak to je asi mezi námi 20 let rozdíl. Za současných 40-cátníků soukromé školy nebyly, takže to "pajdáky" řešily.

0/0
29.3.2016 21:19

J45a42r54o30s59l82a86v 25H69o23l68e39č54e52k 7432569596471

a za komance byl naopak na pajdy naval a nejvetsi pitomci sli na prava.

0/0
29.3.2016 21:32

J24i60ř80i56n46a 77M59a78n55d85á78t22o94v67á 9237398370425

To už nebylo za komančů :-) To to letí .....

0/0
29.3.2016 22:36

J85a61r66o62s36l46a19v 78H71o26l66e25č11e70k 7552889906261

Chodí tam především Ti, kteří jsou šikovní na jazyky, které baví dějepis, zeměpis, biologie nebo sport, protože je nezajímá technika, ekonomie nebo právo.

+4/0
29.3.2016 19:17

R79o88b94e75r69t 80M37o10t46k57a 4286107259255

Koho baví jazyky nebo dějepis, jde na fildu.

0/−1
29.3.2016 20:58

Z24u10z69a97n80a 60T33i43c46h67á 4168436210393

Ne nutně. Třeba proto, že si uvědomuje, že v těchto předmětech cesta pokračuje většinou právě do školství a když je rovnou vystuduje na peďáku, tak si nebude muset dodělávat pedagogické minimum a celkově očekává, že bude připravenější jako učitel. Někteří z fildy i chodí na magisterské na peďáky, protože chtějí učit, a někteří zase z pedagogických fakult utíkají na magisterské studium někam jinam, protože jim dojde, že učit nechtějí.

+2/0
29.3.2016 21:33

J83a17r66o15s76l96a59v 47H47o20l91e84č35e35k 7102619596701

na muj obor nas v roce 97 prijali na PF 7 z 56, nastoupili jsme 4 a dokoncili 2

0/0
29.3.2016 21:35

L11i51b11o10r 10S56o17u40s91e45d51í36k 4693358681961

Presne proto, co Vite pisete, je mezi byvalymi uciteli hodne uspesnych podnikatelu nebo obchodnich zastupcu. Oni totiz ucitele maji krome teoretickych znalosti i slusnou socialni inteligenci. Ale to Vam asi nic nerika...

0/0
29.3.2016 20:45

V25í39t 89G22a33b27r64i75e62l 5594163946347

Pyramida OVB není obchodní zástupce.

0/0
29.3.2016 20:58

T96o43m84a18s 44A42u69g38u83s17t19y96n 6457146231950

jestli to tak je, tak jak to změnit? Zvýšit platy a budou se tam ti dobří jen hrnout...

+2/0
29.3.2016 20:50

D20a49v65i26d 37P19e69š70e46k 3473821858340

ja se po maturite dostal na 4 VŠ. Protoze jsem chtel byt ucitel uz od ZŠ, tak jsem po gymnaziu sel pajdak. Necitim se jako odpad mezi svymi vrstevniky...

A jen pro zajimavost a vasi informaci, "odpad" na nasich oborech byl nad 50%, takze jestli tam byl nekdo, kdo na uceni nemel, tak ke statnicim nedosel.

+2/0
29.3.2016 20:59

J46i49ř50í 21F16o93g11e65l 2280351926982

Angažovaný student skvělý kandidát do řad neziskových organizací.:-P

0/−3
29.3.2016 18:30

Z68u41z32a80n25a 86T22i51c79h52á 4208496780953

A student, kterému je jedno, že ho škola dostatečně nepřipravuje na budoucí praxi, je skvělý kandidát na co?

+1/0
29.3.2016 23:36

M87a73r24i70e 96V58a83š14í46č66k67o85v39á 3201223392918

No jo, když jsem vyšla z fakulty, nevěděla jsem ani, jak se zapisuje do třídní knihy, natož abych matně tušila, co jsou to katalogové listy, okamžitě jsem dostala třídnictví a uvádějícím učitelem byl člověk, který ovšem fungoval na druhé budově školy. Byly to krušné tři měsíce, kdy jsem trávila dvanáct hodin v práci, abych se alespoň trochu zorientovala.

Avšak, jakožto absolvent ped. fakulty, jsem měla k dobru nějakou tu praxi s učením a k tomu předměty z psychologie a didaktiky (nějaké i se vztahem k praxi).

Jenže ... lidé, kteří alespoň trochu přičichnou k praxi mohou učit jen na základkách. Na SŠ mohou učit jen studenti FF a PF, kteří k praxi nečichli, ale umí bezvadně historii vývoje fonologie cizího jazyka, či v mikroskopu dokáží rozeznat ruduchy od obrněnek. Takže... problém je také někde jinde.

+8/−1
29.3.2016 18:13

M24i71r27o68s77l47a88v 31Z59i69k44m53u93n39d 6108422197168

Co píše kantor do třídní knihy jsme věděli jako děti školou povinné - na to se stačilo podívat do třídnice o přestávce ... zjednodušeně řečeno "vyplňují se rubriky podle předtisku" ... tohle se na VŠ učit nikdy nebude ... na to stačí prostý rozum ...

A učit jak učit ... to je trošku nereálné ... já také "učím" a kromě 10 denního kurzu pedagogického minima jsem žádnou průpravou "jak učit neprošel" ... totéž desítky kolegů ...

+2/−1
29.3.2016 18:24

J37a51r56o38s44l24a63v 93H64o22l38e57č12e39k 7502599956771

ucit jak ucit je naprosto realne a na mnoha oborech pf se to tak i dela. to, ze ucite jeste neznamena, ze nedelate pri praci spoustu veci spatne a pokud by vas pri praci mohl videt jiny zkuseny pedagog a rozebrali byste hodinu napr na videu, mohl byste mozna mnoho veci delat lepe.

+7/0
29.3.2016 18:33

M61a36r19i35e 34V49a46š88í49č60k52o37v66á 3531293132838

Aha, tak proto mi tři "odborníci" z FF a PF bez pedagogického vzdělání neustále čmrkali do třídnice tak, že jsem byla každý týden na koberečku, že si ji neumím pohlídat? A o počítání hodin mi také nikdo neřekl, takže jsem tomu věnovala krásných více než deset hodin v pololetí. A protože jsem škrtala z prava doleva, musela jsem ji přepisovat?

Ono by stačilo některé dokumenty ukázat a říct kdy a jak se mají doplnit. A klidně si to i vyzkoušet. Také by se vyplatilo mít vždy uvádějícího učitele v kabinetě a za to aspoň symbolickou odměnu.

Učit se jak učit jsem si zažila až na kurzu v Británii - CLIL, mezipředmětové vztahy, fáze hodin, jak to přizpůsobit všem typům studentů (vizuálním, auditivním,...). Ti to mají fakt zmáklý. Škoda, že se to neučí u nás. Ne každý je přirozený talent jako Vy... Každopádně, jak říkám, k praxi by měli čuchnout i ti, co učí na střední, jenže ti to mají strašně osekané :(.

+7/0
29.3.2016 18:48

L87i44b85o37r 12S15o82u82s76e91d12í66k 4143138431421

Mozna to neni ani tak o tom, co vam naliji do hlavy, ale o vasem zajmu a schopnosti se zeptat a chtit se dozvedet...

0/0
29.3.2016 20:54

J32a79r81o95s12l26a17v 90H54o74l13e51č37e54k 7842379986541

to jiste, ale neni lepsi, kdyz uz jste nucen nekde travit 4 roky spousty hodin tydne, abyste se to tedy dozvedel v teto dobe a nemusel se to pak dozvidat po vecerech ze zajmu a v hodinach k tomu urcenych se bifloval telefonni seznamy nesmyslu?

+3/0
29.3.2016 21:25

Z62u25z20a49n59a 31T35i52c57h56á 4448316440563

5 let

+1/0
29.3.2016 21:43

L18i93b44o72r 47S16o81u70s37e93d81í36k 4113418541311

Jsem absolventem PdF v Olomouci a v ramci praxe jsem se vsechno dozvedel. Nehlede na to, ze kdyz nastoupi absolvent do prace, dostane vedouciho ucitele, ktery ho v pripravnem tydnu zasveti. Od toho ucitele nastupuji do prace posledni tyden v srpnu. Takze zadne studium po vecerech neni potreba.

0/0
29.3.2016 22:40

T16o73m67á59š 50B28e32d82e30r60k69a 4595681602555

Lidé z PedF UK mohou učit běžně i na středních školách.

0/0
29.3.2016 19:59

M33i40c55h43a42l 20H22u89s92e72k 9904873250664

Nemohu souhlasit, nevím tedy, jak to bylo dřív nebo jak to mají na jiných univerzitách, ale třeba já jsem měl v rámci bakalářského studia na přírodovědě praxi v rozsahu 14-6-14 (celkem 34). Oproti tomu na pedagogické stačilo být na praxi 5 dní po 4 hodinách (celkem 20). A s tou třídní knihou mně třeba ukazovali, jak se u nich vyplňuje, a také jsem si v rámci praxe přes přírodovědu vyzkoušel projít třídnici a zkontrolovat, kdo ještě nedodal omluvenku.

0/0
29.3.2016 20:49

M32i30r93o96s35l49a69v 63J84i16n88d71r60a 6527868452326

Generace Y. Kde asi generace X vzala svoji praci? No prece praciiii :).

0/0
29.3.2016 18:07
Foto

J11a75n47a 57B95í54l97k22o21v93á 1833741852587

Typičtí mladí konzumenti, co řvou "naučte nás", namísto aby se do té praxe vrhli. Já jim to učení na škole přeji.

+1/−8
29.3.2016 17:51

J40a16r25o96s40l75a61v 43H20o85l69e55č49e53k 7702589686131

typicka ovce, ktera kazdeho, kdo chce zlepsit stavajici system odsoudi. oni se nemuzou vrhnou do praxe driv, nez po 4 letech studia. a pokud maji pocit, ze to studium je na tu praxi nepripravuje, nic uzitecneho je nenauci, pak je spravne volat po zmene. ja byl s tim studiem taky nespokojeny, jen jsem bohuzel narozdil od nich pro zmenu neudelal nic. takze jim preji vice vytrvalosti nez mam ja nenechte se odradit ovcemi.

+9/0
29.3.2016 17:57

J56o49s89e21f 77N18á36d74b95ě84l24a 3555855876972

ano, chybí, v soukr. firmách, to by jim hodně dalo

0/0
29.3.2016 17:42

J57a57r64o45s55l56a69v 69H67o65l61e87č49e15k 7532509616351

jako absolvent pf s praxi i v jinem oboru vidim hlavni nedostatek vyuky na pf krome nedostatku praxe predevsim v teorii od praxe naprosto odtrzene. co je mi jako jazykari platne, ze znam do detailu vsechny teorie vyvoje jazyka, spory stredovekych jazykovedcu, valencni gramatiku, umim udelat literarni rozbor goethovych del, foneticky zapis dane reci a mam nauceny stovky definic a rozdeleni didaktickych, psychologickych i jazykovednych terminu, kdyz nemam poradne zazite, promyslene a procvicene ty podstatne z nich, ktere se skutecne tykaji vyuky a kterych je z dane problematiky jen maly zlomek. pak kdyz prijdu do praxe, nemam sanci se v beznych situacich, ktere se ve tride neustale meni a navazuji, ridit tolika nezazitymi informacemi najednou a proto ihned jako generace mych predchudcu zalovim v zasobarne zkusenosti z mych skolnich let a zacnu ucit stejne jako v dobach marie terezie, i kdyz vim, ze je to spatne, protoze nic jineho nemam zazite.

+12/0
29.3.2016 17:26

J80i27r45i 67D29o38m16i69n64i78k 1761288641980

Tu praxi ale musí získat SAMI a to tím, že začínají doslova od píky krok za krokem.

Je to ale jejich volba pracovat ve státním, jako státní zaměstnanec podle nějakých tabulek. Mohou ale získávat praxi i během studíí, učit brigádně, spousta škol potřebuje pomocníky na poloviční úvazek. Ale určitě ne za peníze, jaké si představují.

+2/−8
29.3.2016 16:42

H80o56n90z94a 15R23a22š56í86k 7790317544255

Nemohou ucit, protoze nemaji potrebnou kvalifikaci stanovenou zakonem ;-D;-D

0/−1
29.3.2016 17:17
Foto

J30a86n68a 51B43í62l29k14o70v61á 1883381362397

Mohou vypomáhat třeba jako asistent pedagoga, nebo doučovat zdarma sociálně znevýhodněné.

0/0
29.3.2016 17:48

H90o89n91z49a 11R61a16š91í23k 7570447474225

1) http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-predpoklady

2) Ze tech socialne znevyhodnenych s ochotou vzdelavat se, kterym se zaroven vzdelani nedostava je vsude spousta :)

0/0
29.3.2016 17:56
Foto

J34a40n65a 46B73í22l84k82o95v36á 1433651442947

Zrovna brněnští mají Muzeum Romské kultury, kde se doučování praktikuje.

0/0
29.3.2016 17:58

P20a94v12l66a 78H83r36a64d96i86l81o53v62a 3247931541934

To jako byste rekl medikum, ze si maji nekde sehnat mrtvolu a doma si pitvat. Od ceho ta skola pak je, kdyz neuci budouci ucitele ucit ?

+3/0
29.3.2016 19:52

L97u24c17i79e 39K94o52m63i23n53i13k94o62v58á 2834656669940

Jedno bez druhého nemůže fungovat. Musí být dost teorie i praxe... Pokud by studenti měli málo znalostí z oboru, půjde školství směrem "soft skills" na prvním místě a to by nebylo dobře...ani pro pedagogické fakulty... Mimochodem ne neprávem nazývá spousta lidí soft skills raději "shit skills"... :-P

+1/−1
29.3.2016 16:37

J96i21ř90í 65E63n84g68l43i77š 1635309595701

Smekám před mladými adepty na pedagogy. Odsoudit sám sebe k mizerné výplate a psycickému teroru nedokáže jen tak někdo.

+7/0
29.3.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz