Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán letadla zříceného v Rusku chtěl odejít kvůli únavě

Kapitán letadla, které se minulý týden zřítilo při přistání v Rusku, byl ve výpovědní lhůtě. O uvolnění ze služby požádal sám z důvodu únavy. Vyplývá to z informací, které serveru BBC poskytl jeden z jeho kolegů. Neštěstí se odehrálo v sobotu a zahynulo při něm všech 62 lidí na palubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A96l23e95n56a 44F37i73a22l68o28v39á 3179930397519

Je tu někdo, kdo ví něco o pilotování větších letadel? Jak vám připadá počasí na letišti v den havárie? Bylo to upilotovatelný?

0/0
25.3.2016 10:59

J63i83n64d79ř73i74c61h 23T70ů53m92a 1194512307168

To se nedá říci. V letovém počasí se vyskytují jevy, které nelze detekovat a přichází náhle. Jedno letadlo přistane bez problémů, druhé za minutu chytne "mikroburst" nízko nad zemí a je konec. Taky to záleží na spoustě dalších okolností. Typu letadla, zkušenosti posádky, rozložení nákladu v letadle....

Ani dodatečně (se všemi informacemi) to často nelze určit. Jednomu kolegovi špatně naložili letadlo. Místo dozadu dali zavazadla dopředu. Když se pokoušel odstartovat, zjistil, že to moc nejde (těžiště bylo moc vpředu). I když to podle platných pravidel měl "utrhnout" a letět (měl vyšší rychlost než, která povoluje zastavit na dráze). rozhodl se přerušit vzlet a zastavit. Dokázal to a podle mne zachránil asi šedesát lidí. Jenže ani po půl roce vyšetřování nebylo jasné, jestli mu dají medaili nebo ho vyhodí za porušení předpisů. Našli se lidé, kteří tvrdili, že by jistě, ale jistě šlo vzlétnout.:-(

U solidních společností se razila zásada, když si nejsi jistý, musíš zvolit bezpečné řešení. Bohužel ekonomický tlak je tak obrovský, že to už ne vždy platí. Nemohou za to vždy tyto společnosti, lidi by si měli prostě uvědomit, že za cenu pár jízdenek na tramvaj nemohou bezpečně letět na konec Evropy.

+1/0
25.3.2016 11:21

H50o22a43n74g 19A14n15h 13B51i18n11h 8635110912239

Samozřejmě, že za to můžou ty společnosti, že je spousta lidí hloupé stádo, které by bralo zadarmo i žloutenku je věc druhá.Ale zrovna tahle společnost byla braná v Evropě jako solidní, bezproblémová.....

0/0
25.3.2016 13:03

J87i13n83d88ř54i91c94h 85T24ů24m45a 1984342127518

Vypalo mi tam slovíčko "jen". I solidní společnost musí minimálně pokrýt náklady. A zkuste se prosadit s dražšími letenkami prohlášením, že máte odpočnuté posádky a používáte originální náhradní díly.

+1/0
25.3.2016 13:42

A91n61n77a 26T73r29o30c47h57t80o23v71a 1727215591311

Jaká velká škoda, že mu rychleji nevyhověli a nereagovali na jeho stesky únavy jeho organismu, pak se nemusela stát tato hrozná tragédie, ve které i tato známá skutečnost, jistě sehrála svou negativní roli! :-/

0/0
25.3.2016 8:28

B65o88h34u61s74l23a54v 35K28r60á73l14í79k 2101100889776

Sokratosova manželka letěla letadloem do muzeumu.

0/−2
25.3.2016 4:18

V70í48t 24H95r23a83d62i51l 2964215811242

A až na to přijde, koupíte si právě letenku od této společnosti... Bude totiž nejlevnější :-/

+4/0
25.3.2016 1:06

D51a13n84i76e75l 46J61a92n70í26č47e32k 8909557679567

Systém západní ekonomiky je založen na výkonu. Nebude sám, třeba Čína je na tom hůř. Ale přesto lze tvrdit, že na pracovníky jsou v tomto systému vytvářeny trvalé tlaky, které mají zvýšit výkon, produktivitu atd. Ale to nelze donekonečna. Nevím, zda příčina téhle nehody byla přepracovanost, ale jako zdravotník v ČR mohu zodpovědně tvrdit, že třeba sestry, které u nás chybí, tak ty často odcházejí mimo zdravotnictví pro neustále rostoucí tlak na výkonnost a narůstající únavu. A já se jim nedivím. Znám i lékaře, co odešli mimo systém do méně stresujícího prostředí. A to jsou stavy, kdy to nelze zlepšit ani většími penězi. Kdy jste "burn out", tedy vyhořelí, jak se správně česky říká, tak vám neudělá radost ani mercedes před domem, dokonce ani ferrari. A ani 5-10% platu navíc to nezlepší.....

+5/0
24.3.2016 23:46

F42r76a79n23t81i93š49e21k 17M61a51t15ě71j19č77e12k 7723212763571

Doufám, že ti je jasné, toto není jen ve zdravotnictví!!!

+1/0
24.3.2016 23:52

D87a36v14i62d 47T94o17m53a10n 9905157672257

Z textu vyplývá, že to byl jen příklad..

+3/0
25.3.2016 0:34

J16o18s29e40f 68R41i56c62h73t69e24r 9946565317603

Zjednodušeně: při přerušení přistání (go around) pilot nejdřív "přidá plný plyn". V tu chvíli má ještě plně vysunuté vztlakové klapky a letadlo má tendenci rychle zvedat nos. Zároveň působením setrvačných sil dochází kde vzniku iluze, kdy pocitově piloti vnímají jinej úhel naklopení letadla než je skutečnost. Iluze je ještě umocněna pokud je hnusně a je blbě vidět. Pokud se do toho přidá únava pilota, tak si tu iluzi nemusí vůbec uvědomit a nekoriguje ji. Pak může dojít k přetažení, tím spíš pokud ještě přijde pokryv větru, a letadlo se prostě "utrhne" a spadne skoro jako kámen.

+8/0
24.3.2016 23:02

M48i45c59h78a78l 20P67a15d72ě27r74a 7850862940207

Ale snad v takových případech úhel náklonu letadla neřeší pocity, ale přístroje ne?

0/0
26.3.2016 0:38

J25o56s82e88f 64R10i57c71h13t78e29r 9936245657883

No pokud se do toho přidá únava, tak si v danou chvíli neuvědomí že třeba umělej horizont mu ukazuje jinou hodnotu než "cítí", nebo špatně vyhodnotí proč mu klesá airspeed, atd. a dojde ke ztrátě prostorové orientace. Něco podobného bylo taky jednou z příčin havárie AF447.

0/0
26.3.2016 0:54

J66i90ř72í 56K15u64č40e35r88a 9155481128

od začátku roku uběhly 3 měsíce, tedy 1/4 roku a podalo výpověď 25 ze 600 pilotů to znamená že ze 600 pilotů za rok podá výpověĎ 100... no promiňte, ale to není žádný průšvih, to v překladu znamená, že pilot u společnosti v prlměru vydrží 6 let. Já vím, že za dob minulých bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč a myslím, že 6 let je slušná doba... uznávám, březen ještě neskončil, tak ale i kdyby to byly jen 4 roky, tak to je taková v celku normálka. Samozřejmě neříkám že je ve zmíněnýh aerolinkách vše v pořádku ale nelíbí se mi, jak se snaží redaktoři z každého údaje udělat skandál i když se jední o něco naprosto normálního a nebo normalitě se jen lehoulince vymykajícího.

+5/0
24.3.2016 22:11

F56r22a92n54t69i67š62e53k 66M21a66t66ě59j89č72e55k 7103582263521

bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč.

===============================

Proč,často jenom pro hamižnost majitelů firmy!

0/−1
24.3.2016 23:54

D48a82v60i82d 23T39o89m55a84n 9315937832257

Zůstat v jedné firmě taky může znamenat to, že se člověk stane nepoužitelným pro jinou..občasná změna je spíš prospěšná. Pryč jsou doby, kdy se pracovalo jen formálně, dnes je nutné stále se vzdělávat, ne někde zakrnět.

+1/0
25.3.2016 0:37

J97i11n59d19ř33i59c35h 61T22ů31m54a 1334162967248

U pilotů je to jiné. U společností běžně existuje tzv. seniorita, - pořadí, kdy jste ke společnosti nastoupil. Vyplývají z toho různé výhody. Pokud přestoupíte jinam, jste na konci seznamu.

A pokud chcete odejíít od létání úplně, nemáte to lehké. I když mezi dopravními piloty najdete nejrůznější původní profese (od vojáků po atomové fyziky) vrátit se zpátky do oboru je prakticky nemožné. Mimo jiné i proto, že odejdete až když už máte syndrom vyhoření.

+1/0
25.3.2016 7:54

L91u83k35a39s 87C95o62d72r 6618202410391

Presne tak, u pilotu je potreba vzit senioritu v potaz. Mimochodem na pprune jsou publikovane rozvrhy letu (rosters) pilotu inkriminovaneho letu a vicemene vsichni se tam shoduji na tom, ze je to celkem soda. Nedivim se, ze tolik pilotu chce od tehle spolecnosti odejit.

0/0
25.3.2016 7:59

T76o17n68d45a 27H82e50j61l88í22k 1458753989897

Ještě, aby za zaměstnance musely firmy víc platit, no fuj...

...a pak to takhle dopadá.

+1/0
24.3.2016 21:29

J89a36n 60T15a58r16a42b75a 4626106949649

Řek, byť kyperský? No tak ten určitě přepracován byl.

+1/−5
24.3.2016 21:13
Foto

J95a28r44o37s97l98a91v 30T58i54c53h84y 9375501646455

Sice je pravda, ze v dnesni dobe je unava leteckych posadek beznym jevem, ale nemyslim si ze v podobne situaci hrala klicovou roli.

To pristani nebylo kvuli spatnym povetrnostnim podminkam jednoduche.

I poradne unaveny clovek se v takove chvili dokaze vzpamatovat, protoze si uvedomi ze tam jde o krk.

+4/−3
24.3.2016 20:53

T34o78m47á59š 39T96a16t36í22č55e60k 5350952110538

Jasně, stresová situace vybičuje i unavený organismus k výkonu, ten ovšem podléhá chybám. Rozhodování bývají např. zkratovitá nebo opomíjejí okolnosti, které by v naprosto bdělém stavu opomenuty nebyly.

+6/0
24.3.2016 21:11

J67i50n61d86ř32i27c61h 24T46ů82m78a 1414452827758

Nejde o příliv adrenalinu, ten vás vybudí, ale o zhoršený úsudek. A taky podvědomou snahu moci si už odpočinout, což může být ta kapka, která posune hranici bezpečného rozhodování na nesprávnou stranu. Diverze pokaždé znamená spoustu problémů a práce navíc.

+3/0
24.3.2016 21:20

J77o17s51e96f 50R83i61c45h34t97e22r 9176255517473

Tady naopak ta únava přesně zapadá do mozaiky - vypadá to na nesprávně provedený go around.

+2/0
24.3.2016 22:50

D66a33v56i10d 84T44o74m63a42n 9285717632117

Skutečná únava je často ještě horší, než opilost..

+1/0
25.3.2016 0:39

J75o60z65e69f 52B45e77n52c83e97l 1591696163140

Nízko nákladové letecké spoločnosti musia techniku a personál maximálne využívať. To je jedná strana mince. Tá druhá je, že ak lietadlá iných spoločnosti pre zlé poveternostné podmienky pristáli na iných letiskách a tomuto pilotovi sa nepodarilo pristáť na prvý krát, mali jednoducho letisko uzavrieť. Pre pár ušetrených, v prípade letiska zarobených dolárov, nemuselo zomrieť toľko ľudí.

0/−7
24.3.2016 20:21

R36i87c19h19a46r71d 97B26u54š83e44k 6979406126537

letiste se neuzavira... leda kdyz je nezpusobila draha pro vzlet ci pristani...

mnoho dalsich letadel pred nim pristalo, pro uzavreni nebyl zadny relevantni duvod..

+2/−1
24.3.2016 20:28

J18o78z77e29f 59B69e73n42c52e64l 1781736943810

Asi toho máte nalietané viac ako ja. Ale pokiaľ som lietal ja letisko sa uzatváralo aj v dôsledku bočného vetra, ktorého sila je pre jednotlivé typy lietadiel rôzna. Bočný vietor, hlavne nárazový už spôsobil zopár stovák leteckých nehôd.

0/0
31.3.2016 11:01

R34i96c40h78a39r48d 75B33u18š35e90k 6139586166807

Při bočním větru se letiště neuzavírá. Letiště spadají do určité kategorie dle vybavenosti navigační technikou a to samé letadla. Letadla mají své limity ve kterých zvládnou boční vítr... Pokud jsou tato minima překročena díky povětrnostním podmínkám letadlo nesmí přistávat. Ale nejde o uzavření letiště.

0/0
31.3.2016 11:11

J34o54z15e75f 98B74e29n80c49e55l 1441626553660

To napísane predtým platí. Navigačná technika slúži k tomu aby som na letisko trafil a praktický pri pristávani nemá význam ak sa nejedná o automatické pristátie. Ako bolo napísané kapitán pristával na vizuál.

0/0
31.3.2016 14:42

K54a67r97e13l 43L29a85n14g29r 2102627760848

SU1166 letěl na jiné letiště až po 3 pokusu o přistání na žádost kapitána letu. Náhradní letiště bylo Krasnodar. To že si to netroufl neznamená, že by to nedal s jiným typem, ale Su 100 není moc dlouho v provozu. Předním to dali dva piloti místních aerolinek bez problémů, jenže oba Airbusy a piloti na nich mají nalétáno hodně hodit. Je to o zkušenostech s tím kterým typem a pokud se necítí v tom nečasu přistát, není ostuda to přiznat, že raději přistane jinde.

+3/0
24.3.2016 20:43

R69o52m37a56n 20P66o60l27á19č72e97k 5946179155

GermanWings je taky reálně Lufthansa...

+3/0
24.3.2016 20:04

K25a89r33e94l 84L29a66n63g67r 2922107240858

A pak někam létejme s takovouto společností... Už je na čase aby se na seznam společností, které mají zákaz letů do EU dávaly i takovéto co přetěžují personál. Je to stejné ohrožení jako létající vraky těch co jsou zde již zakázány.

+8/−6
24.3.2016 19:44

A93l30e35š 14Z22e31l89i58n38k21a 1974342946

Ještě větší nebezpečí, servisovaný "vrak" vydrží víc než neservisovaný člověk.

+9/0
24.3.2016 19:49

P94a48v44l93a 10H17r36a24d70i24l95o15v77a 3577271151834

Vrak neprojde, na evropskych letistich je velice prisna kontrola.

0/0
24.3.2016 19:59

P44e55t94r80a 65Z95r83u68b84e72c26k55á 3860771340690

Obávám se, že akutní únavu prostě sebou nese takové povolání obecně. Navíc není důvod se domnívat, že to souvisí s tragédií.

A Fly Dubai není žádná "taková společnost", má dobré renomé.

0/0
24.3.2016 19:49

K88a34t27e29ř72i92n91a 86V71ý33b16o39r97n43á 6730719529

To Malaysia Airlines také.

0/0
24.3.2016 19:51

J53a76n 52T38a24r39a51b60a 4356246449209

Jak to souvisí? Jedno letadlo jim odklonil bůhvíkdo bůhvíkam a druhé sestřelil vímekdo.

+2/0
24.3.2016 21:15

K67a83r45e71l 44V88l33k 7109850208

Kdo? 8-o

0/0
24.3.2016 21:31

K50a63t18e19ř41i89n54a 69V51ý97b53o12r42n10á 6800419739

A tohle spadlo bůhvíproč.

0/0
24.3.2016 21:35

J93i74n67d47ř77i56c76h 13T49ů69m67a 1624542507718

Souviset to samozřejmě může. Unavená posádka se už vidí v posteli, což při diverzi nepřipadá moc v úvahu. Takže se logicky snaží přistát v místě určení.

0/0
24.3.2016 21:13

K66a42t35e88ř30i15n96a 61V16ý64b72o45r65n65á 6500449899

Jenže personál dnes přetěžují všechny firmy. Nejen letecké.

+16/0
24.3.2016 19:49

P13a24v38e34l 27C72h72l16u40b15n91a 7297856168957

Minimum nákladů, maximum výkonů :-/

+10/0
24.3.2016 20:10

J57i81n45d98ř73i91c21h 68T96ů23m61a 1814152217208

To je sice pravda, ale unavená pokladní v supermarketu nikoho neohrožuje. Unavený pilot (letový dispečer, ale i unavený řidič autobusu). ano. Ten řidič ovšem může zastavit a dispečer požádat o vystřídání.

0/0
25.3.2016 8:26

J47a97r35o76s59l39a21v 47P48á69n62e82k 3888108150414

Karel Langr jste totalne mimo - o FLY DUBAI nic nevite

0/0
24.3.2016 20:31

K29a58r75e87l 83L29a51n69g96r 2912557410208

Totálně mimo? Myslíte? O přetěžování a stresu v letectví něco vím. V každé letectvím zabývající se firmě jsou školení o lidském faktoru, stres a přetěžování je i přes tato školení na denním pořádku.

0/0
24.3.2016 20:49

V64á89c66l93a29v 67Č92e93r19m56á66k 4463430967384

Však Vás nikdo nenutí, ne?

0/0
24.3.2016 20:39

J21i19n32d68ř91i81c42h 33T39ů32m36a 1274552647798

Obávám se, že by se přestalo v Evropě létat. Nízkonákladovky s tím začaly a většina společností to nakonec musela převzít.

0/0
24.3.2016 21:28

D67a83v79i36d 82T78o95m87a68n 9415217472197

Vadilo by to něčemu? Většina lidí létá naprosto zbytečně..

0/0
25.3.2016 0:43

J12i19n51d49ř32i22c58h 87T68ů86m48a 1384322667378

To záleží na tom, čemu říkáte zbytečně. Většina lidí se létat podvědomě bojí. A problémy s tím dnes spojené (kontroly na letištích apod.) také nikdo nevyhledává.

0/0
25.3.2016 8:32





Najdete na iDNES.cz