Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Rusku havarovalo letadlo z Dubaje, zahynulo všech 62 lidí na palubě

Na letišti Rostov na Donu na jihu Ruska se časně ráno zřítil Boeing 737-800 dubajských aerolinií FlyDubai s 62 lidmi na palubě. Nehodu, při níž letoun minul přistávací dráhu a po pádu začal hořet, podle úřadů nikdo nepřežil. Na palubě byli převážně Rusové. Nehodu zřejmě způsobilo nepříznivé počasí na místě. Letiště zůstává uzavřeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i52n35d86ř65i86c52h 72T75ů47m19a 1484822617888

Podle dostupných informací bych soudil na střih větru či boční poryv, ztrátu rychlosti a pád ve vývrtce při Go-around. Mohli tomu napomoci zatáčkou "po větru" nebo měli jen smůlu. Otázkou je, jestli se nepokoušeli o přistání, za podmínek, kdy vítr směrem i rychlostí překračoval provozní limity letounu. Jinak každý kapitán ve své kariéře zažije spoustu takových okamžiků, kdy musí rozhodnout, zda to ještě půjde či už ne. Právě u počasí se to někdy rozhoduje velmi obtížně. Pokud se ale rozhodne špatně, většinou zaplatí cenu nejvyšší.

0/0
21.3.2016 20:39

J54a84r24o29s23l52a78v 89K68a32d79l98e31c 5801799102231

Nízkonákladovka si nemůže dovolit jen tak přistát jinde...

+2/−2
20.3.2016 9:02

M13a42r97t66i72n 62K24o64z41á57k 4814640919887

Samozřejmě, že může.

0/0
22.3.2016 14:40

V38i64k31t85o26r 60Š90a32n42t62r65ů63č84e86k 2313903945474

Možná by bylo dobré vědět jací ruští cestující tam byli, pak by mohlo být jasnější proč dvě hodiny někde kroužil.....

+1/0
19.3.2016 22:02
Foto

V95l45a50s63t31a 81C31o10u63f81a94l 7957349769435

Za bezpečné provedení letu odpovídá PIC - Pilot In Command. Nikdo jiný.

+1/0
19.3.2016 20:08

J76a69n 66Z59e92m82a61n 6226207651141

2 hodiny kroužení po prvním abortu je spíše opravdu neobvyklé, palivo by zřejmě stálo porovnatelně s cenou přistání na náhradním letišti. Podle ATC byla poslední zpráva od pilotů "bye-bye".

0/0
19.3.2016 19:01

V16á98c38l77a19v 66C85i26b94u52l61k74a 9425482641255

velmi špatné počasí - srážky, poryvy větru. Jsou verze o střihu větru při přistávacím manévru. Šlo o druhý pokus o přistání po více jak dvou hodinách čekání na lepší počasí. Otázkou tedy zůstává, proč raději nezvolili jiné letiště.

+2/0
19.3.2016 17:45

K96a18r37e45l 37L88a29n18g27r 2642407120638

To je právě to. Místní let Aeroflotu SU1166 to zkusil 3x a pak mizel na Krasnodar asi měli jeho piloti dost rozumu i když před ním dva místní lety přistály. A to bylo chvíli před pádem tohoto letu.

0/0
19.3.2016 17:54

P29a76v27e78l 29M60o54r36a83v61e61c 1294315764257

Osobně bych měl 2 teorie, za a nezkušenost pilotů a za b tlak společnosti, většinou právě u nízkonákladovek se mnohem víc tlačí na úsporu a letět na jiné letiště znamená plno dalších nákladů, zpoždění dalšího letu, možné poslání další posádky a celkově vysoké náklady. Neříkám že to musí být ten případ a že tradiční aerolinky nešetří, ale u low-cost je to častější a ve větší míře.

+1/0
19.3.2016 17:55

I72v41o 53J21a46n98á36č29e17k 8393933321402

Dovolím si oponovat, jelikož měli palivo na 4,5h letu navíc oproti přímému letu, tak asi o ekonomiku nejde, to by měli palivo jen podle předpisů a ne takové množství navíc Nezkušenost po 5000 hodinách na daném typu letadla mi rovněž moc nesedí..

0/−2
19.3.2016 18:21

P28a73v95e77l 29M57o77r49a57v52e51c 1344275114357

Tak sice letadlo je určitě těžší a spotřebuje víc paliva když je plné, ale zase si myslím že v Dubaji je to palivo levnější tak se jím to možná vyplatí ale přistát na jiném letišti znamená extra peníze za přistání a start (protože pak by se museli zase přesunout na původní letiště) a také pozemní přepravu pro cestující atd, ty náklady určitě nejsou malé. Jinak 5000 sice není úplně málo, ale kapitán by měl mít víc.

+1/0
19.3.2016 21:05

I55v28o 69J91a27n18á47č95e23k 8533663811922

No nevím, cena je aktuálně něco kolem 5Kč za litr co si pamatuji. Jinak spíš bych řekl, že natankoval i na cestu zpátky. Jistě, přistání jinde s sebou vždy nese náklady, ovšem vyčkávání na okruhu také.

0/0
20.3.2016 14:49

J56i19n48d35ř37i24c17h 20T65ů82m98a 1734972747248

Pokud je naděje na zlepšení počasí a dostatek paliva, vždy má přednost vyčkávání před diverzí na jiné letiště. Nejde jen o náklady (i když hlavně) ale i provozní problémy - přeplánování letů, sloty, limity posádky atd.

0/0
21.3.2016 20:48

J87i11ř85í 28S97c10h73a87u68e11r 5144315803765

Ani to nezkoušejte... Už jsem to tu psal taky a zdejší expert, který má zřejmě nalétáno tisíce hodin u několika leteckých společností, mne ubezpečil, že piloti nejsou tlačeni k žádným úsporám...

+1/0
19.3.2016 18:40

P81a34v62e74l 84M91o48r13a25v96e12c 1924245884447

Tak je dobře že zde máme experta ;-D ale vím že třeba Garuda dřív měla program který odměnil piloty když spotřebovali míň paliva (taky po jedné havárii to zrušili)

+1/0
19.3.2016 21:08

P69e28t29r 43M33a18r22š67o47u83n 5915828306796

Experti z webu flightradar, se satelitnimi daty, tak to jo...

A nejakeho experta z materidousky idnes nema?dneska je uz vazne kazdej expert.

Jo a ja taky, kdyby nekdo mel problem :P

+2/−2
19.3.2016 17:18

D34a33v92i36d 43P82e58t46r97l23í81k 4756836856884

Nechci se hádat o expertech z iDnes, ale pokud jde o informace, které dnes dostanete v médiích, tak prakticky všichni berou poklady od FR24...

Mimochodem, nejde o "satelitní data", ale zdrojem je přímo FAA a pak (zejména mimo USA) o sledování transpondérů letadel přes ADS-B a MLAT.

+2/0
19.3.2016 17:26

P26e14t84r 83M52a97r82š84o86u56n 5685698656246

Proto komentuji nejen experta ale i uvedeny zdroj dat (samozrejme blbe novinarem)

+1/0
19.3.2016 17:34

D90a91v19i27d 33P90e72t19r66l80í15k 4856336296154

A tak... :-)

0/0
19.3.2016 17:39

M61a57r33t35i77n 31K78o16z97á76k 4804510489167

O tom, jak Flightradar24 funguje zjevně nemáte ani páru.

0/0
22.3.2016 14:43

F78r74a23n91t31i17š30e71k 57S59c93h25l17i46c14h78t66s 9745622781355

62 nebo 61?

Jedna žena odlet nestihla a v současnosti je stále v Dubai. V seznamu cestujících pravděpodobně figuruje. Z pekla štěstí!

Stroj byl pojištěn, ale nikoliv na 50, ale rovnou na 600 mil. USD.

0/0
19.3.2016 17:00

P98a44v43e87l 92M21o84r20a49v52e49c 1344135874167

Tak nevím proč by měl být pojištěn na 50 mega když stojí přes 90, ale 600 je hodně ale do pádu letadla musíte započítat plno jiných věcí krom letadla, reputaci, ztrátu zákazníků, odškodnění atd, ale je pravda že 600 je dost.

0/0
19.3.2016 18:03

L91a92d12i21s84l88a98v 72S41o61u23k41u12p 9297209167877

Úhel dopadu letadla vůbec neodpovídá pokusu o přistání. Možná porucha, možná divná chyba někoho z posádky. Zatím bych ale nevylučoval žádnou hypotézu, ani něco jako faktor "Lubitz" nebo "IS". Právě proto jsem se ptal na národnost (příp. náboženské vyznání pilotů), článek to neuvádí. Přecejen téměř čistě ruské složení pasažérů a arabská, i když obecně u těchto "ropno-arabských" aerolinek mezinárodní posádka, svádí k jistým myšlenkám. Dostalo se mi však jen povýšeného a bezobsažného poučení od světáckého burana machrujícího s anglicismy.

0/−1
19.3.2016 16:36

D68a79v78i39d 79P14e37t95r44l61í17k 4176546906144

Pokusu o přistání odpovídá nicméně průběh předtím, to, co popisujete nastalo až po jeho přerušení. V této fázi je letoun velmi náchylný na vzdušné jevy kolem něj a například prudká změna směru a rychlosti větru (což je typicky popsáno jako riziko spojené s přistáváním na tomto letišti), dokáže nadělat svoje. Asi víte, proč se přistává proti a nikoli po větru, například.

0/0
19.3.2016 16:43

J58i96ř85í 73S71c51h92a46u98e71r 5124355793785

Posádka čistě mezinárodní, což si myslím, je také špatně a v krizové situaci se to projeví. 1. pilot - Kypřan, nalétáno 5700 hodin, jeden z nejlepších (prý); 2. pilot - Španěl, nalétáno 5600 hodin.

Nedávno jeden pilot říkal, že podobné věci se budou opakovat častěji, protože dnešní piloti už se učí létat pouze s přehršlí automatů a jak přijde krize a ruční ovládání, je konec a druhý faktor 2. pilot prý dnes nemá moc šancí se zdokonalovat a stát se 1. pilotem.... Sám nevím, nenadávejte mi, pouze cituji nedávné výroky jakéhosi pilota...

+1/−1
19.3.2016 16:48

L82a89d39i46s61l64a32v 18S76o22u87k73u25p 9497369917657

Takže možná špatná komunikace těch "smíšených" pilotů. Každopádně černé skříňky se najdou a příčina bude snad vyjasněna.

0/−1
19.3.2016 16:57

D86a70v19i82d 15P42e45t43r45l75í43k 4786666766784

Skříňky se našly a komunikace, jakkoli jistě může být problém, by to být neměla, už proto, že jeden pilot je řídící a ten by měl být schopen to dotáhnout sám (trend se v poslední době poněkud mění, ale i tak...)

0/0
19.3.2016 17:03

P57a26v61e70l 76M69o91r35a81v49e29c 1734855974357

To je nevýhoda nizkonakladovek, málo zkušení piloti, 5700 a 5600 není nic extra, alespoň jeden by měl mít kolem 10000.

0/0
19.3.2016 16:58

D52a19v17i16d 25P63e70t94r76l56í93k 4136256886874

V nízkonákladovce? Kolikpak je povinný nálet na ATPL, abyste mohl být kapitán?

0/0
19.3.2016 17:09

P38a19v44e19l 26M97o87r65a24v94e93c 1454375424847

Tak jako třeba Emirates berou 1 důstojníka se 3000 nebo 4000 hodin (záleží na velikosti letadla s kterým letaly) takže kapitán tam asi nebude mít jenom 5000 hodin a někdo kdo má 10 - 15 tisíc bude stát víc než někdo z 5000, jinak limit určitě plní ale ten minimální.

0/0
19.3.2016 17:17

D68a59v44i19d 32P34e71t60r61l24í85k 4306836236824

Pro ATPL potřebujete 1500 a můžete být kapitán.

Piloti jsou dnes trénováni přímo aerolinkami a ten nálet získávají v tréningu, protože opravdu jen málokdo může získat povinný nálet a pak ještě typové zkoušky tak, že si to zaplatí sám. A to toho ještě hromadu nalétáte na simulátorech...

Jasně, špičkové aerolinky si asi koupí kvalitní piloty.

0/0
19.3.2016 17:33

D66a76v45i92d 20P20e39t76r80l37í64k 4526926206304

Jo, tak jsem se koukal a požadavky na kapitána u Emirates jsou (pokud jde o flying time):

- 7000 total (bez simulátorů)

- Z toho 3000 jako velící na vícepilotních letech, vícemotorových, turbínách, s maximální startovní hmotností alespoň 50 tun a výše

0/0
19.3.2016 17:39

P28a43v62e90l 87M43o67r15a66v62e66c 1574815934397

Tak dobře ne 10 tisíc, ale 7 000 je pořád víc než měli piloti havarovaného letadla. Takže jak jste napsal, špičkové aerolinky si zaplatí zkušenější piloty.

+1/0
19.3.2016 17:50

D76a13v52i40d 37P26e98t43r32l74í38k 4826636816664

As myslíte následující článek, za kterým stojí Pavel Mácha a převzal ho kde kdo:

http://aeronoviny.cz/html/piloti_strojnici.html

Doporučil bych vám přečíst i následující:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73

A pak zejména tohle:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=381

Je to výživné čtení, které ledacos vysvětluje a uvádí na pravou míru. Sám si pak můžete dohledat další reakce na Internetu. Celé je to mimochodem krásná ukázka, jak lze dnes snadno na Internetu zaútočit a je-li to dostatečně líbivé, tak mít i slušný úspěch.

Ostatně právě http://www.aeronoviny.cz/ jsou Máchovým produktem. Koukněte se tam dnes a počtěte si. Například hned na HP, sekce "Na jakou cestu nás dnes uvrhnou post-svazarmovci?", kdybych to tady citoval, smažou mě... Přijde vám ten člověk normální?

+1/−1
19.3.2016 17:01

Z81d78e50n40e94k 52H67l91a34d49i98k 5705786390

Pokud myslite Machuv výpotek, tak to ani zadny pilot poradne není ale prachsprosty psychopat.

0/0
19.3.2016 17:38

D52a61v56i81d 51P59e60t10r61l82í14k 4296986396264

Promiňte, ještě jsem zapomněl - děkuji, že jste mi odpověděl, předpokládám, že jde o odpověď na moji otázku. níže. R^

0/0
19.3.2016 16:50

L58a60d13i33s10l80a87v 17S51o97u85k18u20p 9277909387547

Níže jsem odpověděl taky :-)

0/0
19.3.2016 16:53

F29i13l78i23p 81V11a22l31d15e81r 1268678364754

Takže co lze všechno vyvodit z videa, informací z flightradar24, zpráv, zvukového záznamu komunikace (pakliže je autentický), ve velmi hrubých obrysech, bez záruky:

- Stroj je pouze 5 let starý.

- Povětrnostní podmínky byly nepříznivé, posádka se intenzivně zajímala o situaci.

- První pokus o přistání se nezdařil, byl přerušen ve výšce cca. 1700 ft (1000 ft nad terénem), stroj stoupal rychlostí 2300 fpm. Po tento moment je k dispozici na webu komunikace s řízením provozu, žádné anomálie.

- Následovaly 2 hodiny letu, kdy po několika manévrech stroj více než hodinu letu kroužil v "holding patternu", poté šel rovnou na přiblížení a přistávací manévr.

- Není k dispozici informace, že by v mezičase stroj hlásil problémy (technické nebo jiné).

- Druhý pokus o přistání byl přerušen v prostoru sestupové dráhy ve výšce cca. 1550 ft. (500 ft nad terénem), letadlo začalo stoupat rychlostí cca. 3400 fpm, přičemž získávalo plynule i dopředenou rychlost (až do nárazu). 10 až 20 vteřin před nárazem stroj prudce začal klesat - podle videa se při tom naklonil na bok o 90 stupňů.

- Letadlo dopadlo na zem vcelku (vedle přistávací dráhy), rozpad stroje byl způsoben až nárazem.

- Obrovské ohnivé koule dokazují jisté množství paliva v nádržích.

+1/0
19.3.2016 16:23

K53a37r75e74l 87L94a47n78g58r 2642537150828

Paliva může mít plné nádrže, ale nechytne ani omylem. Hoří pouze kerosinové páry.

0/0
19.3.2016 17:21

F64i51l50i81p 69V53a58l98d95e60r 1128768594904

Děkuji za upřesnění, obdobně je na tom např. nafta (viz srážka vlaků v Paddingtonu, rok 1999). Já jen chci jen podtrhnout ta dvě slova "jisté množství"...

0/0
19.3.2016 17:40

J11a93n 98S71l49a24d32k42y 8793437515128

jako sorry, ale dve hodiny krouzit ve vzduchu? snad cekal na lepsi pocasi? proc pro jistotu nezaletel na jine letiste, kdyz mohl dve hodni krouzit pred pristanim, pilot mohl katastrofe predejit...

+2/0
19.3.2016 16:21

M42a17r50t54i23n 68U76l27e56h79l64a 4981554238

Jestlipak uz Putin obvinil zapadni imperialisty ze sabotaze ruskeho navadeciho systemu ?:-P

+2/−7
19.3.2016 16:10

D77a75v57i76d 72P97e38t13r46l83í59k 4926146896594

Tohle už je jenom trapné. Možná jste na tuhle hlášku hrdý, protože jste na ní pracoval poslední hodinu, ale sám dokazujete, ona obvinění jsou zpravidla spíše opačného směru.

+5/−4
19.3.2016 16:14

L31a70d16i39s66l20a50v 58F50r46y43d10r41y43š30e38k 9983259368454

Zatím pouze ulehlu.:-P

0/−1
19.3.2016 17:05

P56a84v13e70l 53Č73e39r69n65ý 2947305636850

Ruský šlendrián, na Ruském letišti...Rv

+3/−23
19.3.2016 15:37

J66i35ř19í 58S68c87h12a36u26e16r 5394395963955

Škoda, že jste v tom letadle nebyl, bylo by o jednoho ubožáka na světě méně,na rozdíl od toho špičkového doktora a ostatních slušných lidí,které zabila ta nízkonákladovka a tato civilizace (která i vám umožňuje takovéto výblitky s vědomím, že nebudete potrestaný, až na božím soudu...) šetřící všude a na všem.

Proč si myslíte, že dvě letadla zatímco tento dvě hodiny kroužil odletěla na rezervní letiště do Krasnodaru, který je 150 km daleko (15 minut letu). Protože to jsou další náklady, za které ponese odpovědnost i pilot - poplatky cizímu letišti, náklady na nepředvídané přistání a vzlet, takže je lepší riskovat a zabít nevinné lidi...

+5/−4
19.3.2016 15:46

M68a25r54t59i76n 77K53o13z46á66k 4454840929807

Jeden lepší než druhej...

+3/0
19.3.2016 16:17

D80a91v55i25d 78P24e74t18r21l79í39k 4366336196394

Jen technická - samozřejmě, že jediný, kdo má právo finálního rozhodnutí je kapitán, ale většinou už dnes celé plánování a podklady pro rozhodnutí dělají specialisté v dané letecké společnosti, takže:

1) Kapitán není tlačen do špatných rozhodnutí ze strachu z nákladů

2) Na druhou stranu, pokud se na to opravdu necítí, je jeho POVINNOSTÍ rozhodnout sám , bez ohledu na doporučení, protože on je tou odpovědnou osobou za životy lidí

0/0
19.3.2016 16:18

D78a72v40i55d 76P69e53t20r44l52í85k 4416626886514

No, je vaše věc, jestli ze sebe chcete dělat vola, ale doufám, že se pak přijdete omluvit, až bude publikován výsledek vyšetřování. Jenže ono to dopadne asi stejně, jako když tady lidé vašeho typu podobně uboze mluvili v případě havárie polského vládního letounu a kampak se nakonec všichni vypařili, když bylo vyšetřeno, jak papaláši to letadlo pod sebou sundali sami?

+2/−1
19.3.2016 16:21

O22t83t94a 31Z55a33b59i24l59a82n31s60k14ý 9741297503536

Ehm, vyšetřeno? Je to šest let a rusák odmítá Polsku ty trosky letadla vrátit z důvodu nevyšetření případu....!

0/−4
19.3.2016 16:53





Najdete na iDNES.cz