Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

100 POHLEDŮ NA ČESKO: Troleje a koleje u Tábora

V posledních 150 letech toho Česko zažilo hodně. Dvě velké světové války, průmyslový rozmach, hospodářské krize i obrovské přesuny obyvatelstva. To všechno mělo vliv na podobu měst i krajiny. Seriál iDNES.cz vám ukáže méně známé pohledy na některá místa v Čechách, na Moravě i ve Slezsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a33n 75C78i96h17e61l12n30a 2570901271138

Tady je to místo na fotce.

https://youtu.be/p91bgBYiIGk?t=44m

0/0
7.3.2016 14:27

J35a17n 78Z69a37p27l20e73t67a35l 3828289655786

Když chcete fotit do takzvaného "stroje času", měli byste si pohlídat kromě stejného místa taky stejnou ohniskovou vzdálenost a stejné nasměrování fotoaparátu, pro profesionála by to neměl být problém, zkušenější amatér by to zvládl taky, ale chce to pozornější a preciznější práci.

+1/0
4.3.2016 23:00

V34í87t82ě17z16s82l45a78v 90K71l57o14z49í91k 3581679624707

Ano, Křížík se obrací v hrobě když vídí regínu na své chloubě, tenkrát světové chloubě.

+1/0
4.3.2016 18:06

M10a40r77e48k 60H24r72u57b53y 6477652501948

Tak na tomhle snimku je skvele videt bourlivy rozvoj zeleznice v poslednich 150 letech ;-);-D

+1/−1
4.3.2016 11:18

O78l50d81ř76i41c74h 83J20a29n39e56č25e17k 8219326773281

v posledních 150 letech ano, v posledních 100 už tak moc ne.

nicméně - co je špatného na tom, že lokálka vypadá stejně jako před 113 lety, kdy byla postavena? to je běžné všude na světě.

+2/0
4.3.2016 11:22

B24o98h71u22s27l35a10v 84K37r67á43l57í38k 2961220509756

Co teprve kdyby bylo vidět, že tam sice jsou dráty, ale jezdí se tam už několik let jen na diesel.

+1/0
4.3.2016 13:50

M77i63r66e24k 26K92o78v60a79c10i31k 5321521121507

To je hrozný - kromě Podolí a Řípu (ten jsem ovšem nevěděl z který strany) jsem nepoznal vůbec nic... Ačkoliv jsem na většině těch míst alespoň jednou byl, tak se prostě nechytám :-/

0/0
4.3.2016 10:03

M79a35r33t65i77n 82K60r24á80t90k14ý 3166494625904

Pitomý stromy! :-P

0/0
4.3.2016 10:02

T41o43m74a40s 43S67v20o13b97o16d91a 5617475355787

trochu me mrzi, ze ty nove zabery se nesnazi co nejvice priblizit mistu originalni pozice fotografa ... zde je evidentni, ze byl podstatne blize kolejim a tim padem jinak situovany pohled ....

+7/0
4.3.2016 10:01

M62a83r65t92i76n 13K73r56á71t92k26ý 3496854325214

záleží i na optice, není to sranda trefit stejnou pozici, tak aby to vypadalo stejně. Ale to dá práci...

+1/0
4.3.2016 10:04

P85e39t96r 88N68i87v57n21i68c81k69ý 3312344595847

Souhlasím, ale když se iDnes na takový projekt dalo, trochu více snahy by neuškodilo.

+4/0
4.3.2016 10:09

M31a23r88t12i38n 29K50r55á84t86k66ý 3866124475264

Tak to s vámi nemůžu nesouhlasit.:-)

0/0
4.3.2016 10:30

L28u34k80a85s 29N62o63v58y 4654894145716

Mohli by to fotit na dobove fotoaparaty (aby byla sranda)

0/0
4.3.2016 10:59

I96v20a 16V80a49l95č86í71k13o59v82á 1929908451821

Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, do poloviny 80. let trať 22e, do roku 1998/1999 trať 224, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm.

0/0
3.3.2016 18:56

E22r11i11k 11L55e73v52i62n45s50k47ý 8391324673645

Puvodne tam nebylo 1500V, ale 2x 700V. Proti kolejim, tedy zemi, mela jedna trolej +700V a druha -700V. V te dobe totiz nepovazoval Krizik za bezpecne tahat nad trati draty o vyssim napeti, tohle bylo vlastne podobne tramvaji, jen zdvojene.

+1/0
4.3.2016 11:12

P32a22v33e57l 52J45a77n16s27a 2895249751224

však na fotce je to dvojitý vedení vidět

0/0
4.3.2016 11:32

P68e50t86r 93H82a78v50r57á64n88e58k 9973537571709

Kdo máte zájem, koukněte do achivu Šechtl a Voseček. Na tomto odkazu najdete pohledy jak na elektrárnu, tak i most a je vidět i zmiňovaná tabačka. http://sechtl-vosecek.ucw.cz/cml/dir/railway1902.html

+2/0
3.3.2016 16:37

J40o11s66e64f 14H47l36i70n68o43m91a47z 3430944823218

Škoda, že tato trať vedoucí z Olomouce na Svatý kopeček, byla po atentátu na Heydricha nacisty srovnána se zemí a odvezena na Sibiř. Ale je chvalitebné, si tato dávno zapomenutá místa připomínat.

0/−1
3.3.2016 14:11

P40e97t39r 93H93a63v53r55á52n26e17k 9673327741599

;-) Z Olomouce na Svatý Kopeček???

+1/0
3.3.2016 16:31

P97e87t17r 74H26a32v59r71á73n41e79k 9273607891419

Bechyňská dráha, foceno od Čelkovic směrem na most přes Lužnici zvaný Elektrák (na fotce není vidět, ale je to ten rovný úsek trati). Vpravo pod mostem elektrárna s komínem napájela stejnosměrným proudem trať. V pozadí Tabačka, za soc. kasárna, teď pracák a sociálka.

0/0
3.3.2016 13:07

M16i62l80e76n28a 98N24o62v75a76n57s20k21a 4862407689479

První elektrifikovaná dráha? Proč tak sugestivní nápověda?! Tábor (trať na Bechyni)

0/0
3.3.2016 12:40

O93l83d92ř59i36c29h 66J87a79n36e64č61e23k 8469916653211

tak já bych bez té nápovědy neměl sebemenší tušení, protože jsem v těch místech nikdy nebyl ;-) takže bych si jen řekl 'hmm fakt netuším' (jak jsem si řekl při pohledu na obrázek před přečtením nápovědy) a podíval se sem, co už tu kdo napsal.

0/0
3.3.2016 17:54

B19o54h86u54s55l59a83v 34K40r97á67l22í48k 2831430729426

To všechno nafotil ten pan Scheufler, který se narodil roku 1950? A proč neuvádíte jména skutečných autorů?

0/0
3.3.2016 12:29

J32a75n 95V81a79c42a23, 88i48D72N58E10S61.40c64z 5546104761853

Vážený pane Králíku,

doporučuji si přečíst informace v rámečku a podívat se do některého z minulých dílů. Najdete tam i jméno autora historického snímku, pokud je tedy známé.

Přeji klidný zbytek dne

JV

+1/0
3.3.2016 14:33

P80e91t48r 34M19u34n94z31a98r 1745411519316

To bude odsud https://mapy.cz/s/tL5j

Podle profilu tratě. V těch budovách vzadu je nyní třeba úřad práce.

+1/0
3.3.2016 11:17

J88a80n 23S26t68o38d38o21l72a 7651170853340

Jo, a současný pohled bude velice odlišný, sám jsem netušil, že tak velká část Tábora byla postavena až tak pozdě.

0/0
3.3.2016 11:16

J33a78n 67S13t67o47d16o56l90a 7501830503860

Pohled na Tábor. Budova původně tabákovka, poté velení západního okruhu, tj. kasárna u nádraží.

+1/0
3.3.2016 11:14

P56a84v21e24l 24J17a31n37s21a 2805269471844

první el. tratí bylo spojení Tábor-Bechyně, takže někde tam, dle zástavby pravděpodobně poblíž Tábora

+3/0
3.3.2016 10:41

O70l47d73ř18i36c40h 48J83a10n26e63č94e16k 8929446733971

První elektrifikovaná železnice v Česku je jasná, ale kde podél ní, to fakt netuším :-)

+2/0
3.3.2016 10:40

L40u39k74a80s 81N53o10v58y 4504104635956

Pokud bych si musel tipnout, tak se jedná o nějakou prapůvodní tramvajovou trať na Barrandov. V dáli matně nevidíme Prahu a po levé straně jdou vidět filmové ateliéry (správně by měly být napravo, zřejmě omylem špatně a obráceně vyvolali negativ) :-P

+1/−7
3.3.2016 10:38

P22a96v50e64l 81Ř76a67p82e82k 7242526129125

Na těch starých fotkách mě fascinuje, že nikde nejsou stromy. Dnes je naše krajina mnohem zarostlejší, což je dobře, ale zase je likvidována masovým automobilismem.

+10/−2
3.3.2016 10:24

V55í68t 57B28r17z23o85b63o23h49a86t72ý 7140882933731

pane Řapku nezklamal jste, svůj masový automobilismus se Vám podařilo nacpat i pod článek, který s ním nemá nic společného. :-D

+4/−6
3.3.2016 10:51

H58a84n40a 83U87l87r28y22c40h34o26v76á 9900243268858

Ještě zapomněl přidat něco o psech, aby to bylo komplet. ;-D

+3/0
3.3.2016 11:00

P72e78t35r 84M52u39n43z85a77r 1425981569636

Ale jinak má pravdu, za posledních 200 let, má naše zem nyní nejvíc lesů.

+5/0
3.3.2016 11:06

J90i77ř87í 73B18o33r38o22v28i24č67k50a 8445866816963

To není tak jednoznačné, protože přírůstky lesů nejsou dány pouze novým zalesňováním, ale i změnami kultur na lesní plochy, kde lesní porost je již dokonce druhou (ne-li více) generací stromů, ale nikdo dosud nenechal kulturu změnit na lesní plochu. Tyto lesy zde zkrátka byly i dříve, ale nebyly v evidenci, nové mapování a pozemkové úpravy postupně uvádějí stav druhů pozemků do souladu s realitou, proto se může zdát, že se u nás zalesňuje vyšším tempem, než je skutečnost.

Ale máte pravdu, že se samozřejmě vysazují krom výše uvedeného i lesy nové.

0/0
3.3.2016 17:34

L19a71d97i33s10l10a34v 62H19r30ů29z50a 8531156540876

Ne, stačí ortofoto mapy, aby člověk jasně viděl, že se plochy lesů výrazně zvětšily.

(kontaminace.cenia.cz)

0/0
17.3.2016 0:17

V70í57t 48B55r37z12o81b90o86h72a53t64ý 7660432173521

On má spadeno taky na psy?

+2/0
3.3.2016 11:09

L60a87d67i70s11l33a62v 90H52r34ů63z86a 8141876670226

Vy jste nemocný, víte to?

0/0
17.3.2016 0:18
Foto

O69n79d79ř85e47j 36V68a16r89o16š46č36á55k 3694947743

Samozrejme, ze se jedna, bez dalsiho nutneho vysvetlovani, o Zastavku u Brna... uz vzhledem k zeleznici... Je jen smutne, ze se fotografovi, ktery, jak uz jsem uved,l je zanicenym sotousem, nepodarilo zachytit i salinu, kterou Brnaci na trat pokusne vypousteli, a v niz jako kondukterka pracovala i blahe pameti matka Franty Kocourka. Napad s pouzitim salin na zeleznici se vsak v Brne neujal, chopili se ho vsak obratne v Tabore a natahli mestskou drahu do Bechyne.

+3/0
3.3.2016 10:07

J23a75n 88Č65e46k83a86l 7469945574134

To je nějaký druh brněnského humoru? :-)

+6/0
3.3.2016 10:23
Foto

O13n48d93ř85e97j 14V41a94r86o63š31č14á34k 3284617793

To uz je jen setrvacnost :-)

0/0
3.3.2016 12:21

M93a85r35t45i82n 39B88r73e37j97c12h74a 3844910422901

Tak vzhledem k nápovědě si myslím, že je to Tábor.

Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, do poloviny 80. let trať 22e, do roku 1998/1999 trať 224, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezitramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm.

+5/0
3.3.2016 9:54

D89a32v65i67d 94P29o47l31á24k 7743170206911

pán je nabušený :D

0/0
3.3.2016 9:58

M71a64r46t84i13n 91B59r68e21j30c73h59a 3304580102121

Tak já jsem vláčkař a modelář. ;-)

+1/0
3.3.2016 10:27

K65a19r94e31l 39Š23ť11a61s92t84n73ý 2481149304177

A taky editor z wikipedie. A nebo naopak? Ctrl+C, Ctrl+V

+2/0
3.3.2016 10:49

P31e77t81r 64V43e64s89e81l10ý 8815325772126

Závist?

+1/−1
3.3.2016 11:53

L91u18b74o70š 47L29o57u65ž22e88n61s58k62ý 4830901273284

Bechyňská dráha. Ta nápověda byla jednoznačná

+3/0
3.3.2016 9:54

V21l63a90d22i52m80í47r 92S65c46h75e36u93f49l16e44r 4986696842206

Bechyňka, trať mezi Táborem a Bechyní, v pozadí Tábor. Fotka byla určitě pořízena brzy po výstavbě trati, trolejové vedení je ještě na dřevěných sloupech, asi provizorní (?).

+1/0
3.3.2016 9:48

J13i11ř83í 72C51í18s87a30ř 7165806799970

Provizorní nebyly, vydržely až do 40. let minulého století, kdy se měnilo napětí na 1500 V.

0/0
3.3.2016 10:01
Foto

O81n70d67r86e89j 49V36a36l76o80u81s81e38k 4270491547231

To tam furt vydrzelo 1,5kV do dnes? Podle polohy bych tipnul uz 22kV stridavych :-/

0/0
4.3.2016 11:38





Najdete na iDNES.cz